Pakkokorjaus käy moottorin kestävyydelle!

Päästöhuijaus

Volkkarin päästöhuijaukseen liittyvä pakkokorjaus lienee EGR-kierrätyksen ohjelman päivitys. Käytännössä moottorin imuilmaan johdetaan rutkasti enemmän savukaasuja, jolloin moottorin palamislämpötila laskee ja typenoksidien määrä vähenee.

Ongelmia syntyy moottorin likaantumisesta (nokeutumisesta), josta on seurauksena moottorin lyhyempi käyttöikä. Lisäksi osakaasulla moottorin teho laskee ja yleensä syntyy erilaista nykimistä ja kaasun epämääräistä vastetta. Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen.

Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on.

12

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työllistävävaikutus

      Autopajat pullistelee jo nyt näitä saksalaisen teknologiaa huipputuotteita ja tulevaisuus näyttää entistä paremmalle.

    • autoautoauto

      "Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on."

      Heh heh, vainoharha-valtteri taas vaudissa. Mutta mikä on VW auto, ja miten se poistelee näitä viestejä? Ei meidän folkkari poistele mitään kirjoituksia koskaan.

    • jopeVWseataudiskoda

      http://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/e9bus6pM inen kirje paljastui: näin Volkswagen korvaa jakoketjuvikoja

      39 1

      3.10.2015 5:30 | Päivitetty 3.10.2015 9:23

      Auto

      Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan.

      Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan. Kuva: EPA

      Ruotsin autoliitto on saanut käsiinsä paikallisen VW-maahantuojan kirjeen, jossa neuvotaan, miten merkin autojen jakoketjuongelmiin tulisi suhtautua.

      Kauppalehti kertoi viime toukokuussa, että ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi listan autoista, joiden ostamista olisi syytä harkita kahteen kertaan.

      Yhteistä näille Volkswagen-konsernin valmistamille autoille on se, että niistä on rikkoutunut runsaasti jakoketjuja. Ketjun katkeaminen voi aiheuttaa suuren ja kalliin vaurion auton moottoriin.

      Motormännen syytti Ruotsissa tehdasta ja paikallista Volkswagenin maahantuojaa siitä, että jakoketjuongelma on tiedetty jo vuosia, eikä sille ole tehty mitään. Ketjun katkeamisen aiheuttamat vauriot ovat menneet auton omistajan maksettaviksi.

      Antelias ”goodwill”

      Nyt järjestö kertoo saaneensa käsiinsä salaiseksi tarkoitetun sähköpostiviestin, jossa ruotsalainen maahantuoja ohjeistaa, miten jakoketjuvaurioihin suhtaudutaan Ruotsissa.

      Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti.

      ”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.

      Viestissä lupaillaan, että mahdollisesti myös työn osuus saataisiin jatkossa korvattua kokonaan.

      Korvaukseen ei vaikuta se, onko auto huollettu muualla kuin merkkihuollossa.

      Jälleenmyyjiä kielletään ehdottomasti kertomasta sitä, että korjaukset maksaa autotehdas:

      ”Asiakkaan silmissä te olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia ilmenee”, sähköpostissa sanotaan.

      Sähköpostiviesti on lähetetty jo viime keväänä, joten korvauksiin on saattanut tulla muutoksia. Motormännen julkaisi kirjeen nettisivullaan syyskuussa.

      Suomessa Volkswagenin maahantuoja VV-Auto Group kertoi Ylelle viime toukokuussa, että Saksasta tulleen ohjeen mukaan "Volkswagen-liikkeillä on käytössä huomattavat vastaantulot takuun jälkeisiin korjauskustannuksiin."

      Kohu keväällä

      Ruotsissa viesti on lähetetty pian sen jälkeen, kun Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi kohutun listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori, joita jakoketjuongelma koskee. Autojen mallivuodet ovat 2006–2014.

      Motormännenin listalla olevat autot ovat:

      Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat

      Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)

      Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

      Jakoketju

      Jakoketju tai jakohihna kulkee auton moottorin kampiakselin, nokka-akselin, kiristäjän ja apulaitteiden ympäri. Apulaitteita voivat olla esimerkiksi vesipumppu tai öljypumppu.

      Jakoketju pyörittää nokka-akselia puolella kierrosnopeudella kampiakselin kierrosnopeudesta.

      Jos jakoketju katkeaa, mäntä ja venttiili voivat törmätä, jolloin moottoriin voi tulla niin laajoja vaurioita, että koko moottori joudutaan vaihtamaan.

      (Teknisten tietojen lähde: Autowiki)

      Artikkeliin liittyvät

      10.5. 12:05

    • Dasshitt

      Autokaupoissa nauretaan aivan avoimesti kaikille folkkarin merkeille. Kiersin juuri autokauppoja ja folkkarin sekoilut olivat ykköspuheenaihe jokaisessa autoliikkeessä.

      • Olet_niin_säälittävä

        Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti


      • gfgdfsdfsdfgsg
        Olet_niin_säälittävä kirjoitti:

        Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti

        Yritäppä lukea vielä kerran, Marko hyvä!


      • tottakin.väliin

        Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.


      • Smalltalk
        tottakin.väliin kirjoitti:

        Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.

        Keskustelitko myyjien kanssa?


    • hjkjkhjg

      TDI muodostuu suureksi ongelmaksi omistajilleen ja Volkswagenille.

      Omistajat eivät vielä ole ilmeisesti perehtyneet siihen, millä mekanismilla typen oksideihin voidaan vaikuttaa ja johon tullaan lähiviikkoina puuttumaan.

    • SvenErik

      TDI-omistajien kannattaa vaatia perusteellinen selvitys siitä, mitä pakkokorjauksessa autolle tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on moottorin toimintaan.

      • gsgsdfgsdfgsgs

        Moottoreita ei niin vain voi päivittää. Muutos yhdessä keskeisessä parametrissa aiheuttaa monenlaista muutostarvetta moottorin konstruktioissa. Se taas maksaa. TDI saattaa upottaa koko konsernin.


    • agsagsags

      "Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen."
      EGR-venttilin toimivuus laskee polttoaineenkulutusta, sillä se vähentää pumppaushäviöitä ja parantaa hyötysuhdetta osakaasulla millä yleensä ajetaan. Mikäli venttiiliä ei olisi tai se menisi tukkoon, niin kulutus voi silloin nousta merkittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      251
      6470
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      198
      6024
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      27
      5579
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      125
      4338
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      165
      3596
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      131
      3385
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      29
      3084
    8. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      282
      2572
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      17
      2540
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      139
      2395
    Aihe