Volkkarin päästöhuijaukseen liittyvä pakkokorjaus lienee EGR-kierrätyksen ohjelman päivitys. Käytännössä moottorin imuilmaan johdetaan rutkasti enemmän savukaasuja, jolloin moottorin palamislämpötila laskee ja typenoksidien määrä vähenee.
Ongelmia syntyy moottorin likaantumisesta (nokeutumisesta), josta on seurauksena moottorin lyhyempi käyttöikä. Lisäksi osakaasulla moottorin teho laskee ja yleensä syntyy erilaista nykimistä ja kaasun epämääräistä vastetta. Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen.
Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on.
Pakkokorjaus käy moottorin kestävyydelle!
12
362
Vastaukset
- Työllistävävaikutus
Autopajat pullistelee jo nyt näitä saksalaisen teknologiaa huipputuotteita ja tulevaisuus näyttää entistä paremmalle.
- autoautoauto
"Jostain syystä VW auto kokee oikeudekseen poistaa tämän avauksen jollakin keinoin, mutta tässä tämä taas on."
Heh heh, vainoharha-valtteri taas vaudissa. Mutta mikä on VW auto, ja miten se poistelee näitä viestejä? Ei meidän folkkari poistele mitään kirjoituksia koskaan. - jopeVWseataudiskoda
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-kirje-paljastui-nain-volkswagen-korvaa-jakoketjuvikoja/e9bus6pM inen kirje paljastui: näin Volkswagen korvaa jakoketjuvikoja
39 1
3.10.2015 5:30 | Päivitetty 3.10.2015 9:23
Auto
Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan.
Ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö on saanut käsiinsä Volkswagenin ohjeistuksen siitä, miten jakoketjuongelmia korvataan. Kuva: EPA
Ruotsin autoliitto on saanut käsiinsä paikallisen VW-maahantuojan kirjeen, jossa neuvotaan, miten merkin autojen jakoketjuongelmiin tulisi suhtautua.
Kauppalehti kertoi viime toukokuussa, että ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi listan autoista, joiden ostamista olisi syytä harkita kahteen kertaan.
Yhteistä näille Volkswagen-konsernin valmistamille autoille on se, että niistä on rikkoutunut runsaasti jakoketjuja. Ketjun katkeaminen voi aiheuttaa suuren ja kalliin vaurion auton moottoriin.
Motormännen syytti Ruotsissa tehdasta ja paikallista Volkswagenin maahantuojaa siitä, että jakoketjuongelma on tiedetty jo vuosia, eikä sille ole tehty mitään. Ketjun katkeamisen aiheuttamat vauriot ovat menneet auton omistajan maksettaviksi.
Antelias ”goodwill”
Nyt järjestö kertoo saaneensa käsiinsä salaiseksi tarkoitetun sähköpostiviestin, jossa ruotsalainen maahantuoja ohjeistaa, miten jakoketjuvaurioihin suhtaudutaan Ruotsissa.
Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti.
”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.
Viestissä lupaillaan, että mahdollisesti myös työn osuus saataisiin jatkossa korvattua kokonaan.
Korvaukseen ei vaikuta se, onko auto huollettu muualla kuin merkkihuollossa.
Jälleenmyyjiä kielletään ehdottomasti kertomasta sitä, että korjaukset maksaa autotehdas:
”Asiakkaan silmissä te olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia ilmenee”, sähköpostissa sanotaan.
Sähköpostiviesti on lähetetty jo viime keväänä, joten korvauksiin on saattanut tulla muutoksia. Motormännen julkaisi kirjeen nettisivullaan syyskuussa.
Suomessa Volkswagenin maahantuoja VV-Auto Group kertoi Ylelle viime toukokuussa, että Saksasta tulleen ohjeen mukaan "Volkswagen-liikkeillä on käytössä huomattavat vastaantulot takuun jälkeisiin korjauskustannuksiin."
Kohu keväällä
Ruotsissa viesti on lähetetty pian sen jälkeen, kun Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi kohutun listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori, joita jakoketjuongelma koskee. Autojen mallivuodet ovat 2006–2014.
Motormännenin listalla olevat autot ovat:
Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat
Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)
Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia
Jakoketju
Jakoketju tai jakohihna kulkee auton moottorin kampiakselin, nokka-akselin, kiristäjän ja apulaitteiden ympäri. Apulaitteita voivat olla esimerkiksi vesipumppu tai öljypumppu.
Jakoketju pyörittää nokka-akselia puolella kierrosnopeudella kampiakselin kierrosnopeudesta.
Jos jakoketju katkeaa, mäntä ja venttiili voivat törmätä, jolloin moottoriin voi tulla niin laajoja vaurioita, että koko moottori joudutaan vaihtamaan.
(Teknisten tietojen lähde: Autowiki)
Artikkeliin liittyvät
10.5. 12:05 - Dasshitt
Autokaupoissa nauretaan aivan avoimesti kaikille folkkarin merkeille. Kiersin juuri autokauppoja ja folkkarin sekoilut olivat ykköspuheenaihe jokaisessa autoliikkeessä.
- Olet_niin_säälittävä
Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti
- gfgdfsdfsdfgsg
Olet_niin_säälittävä kirjoitti:
Juu, kyllä polkupyöriä myyvissä liikkeissä asia on akuutti
Yritäppä lukea vielä kerran, Marko hyvä!
- tottakin.väliin
Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.
- Smalltalk
tottakin.väliin kirjoitti:
Minäkin kävin useammassa eri liikkeessä eikä yhdessäkään mainittu koko asiasta.
Keskustelitko myyjien kanssa?
- hjkjkhjg
TDI muodostuu suureksi ongelmaksi omistajilleen ja Volkswagenille.
Omistajat eivät vielä ole ilmeisesti perehtyneet siihen, millä mekanismilla typen oksideihin voidaan vaikuttaa ja johon tullaan lähiviikkoina puuttumaan. - SvenErik
TDI-omistajien kannattaa vaatia perusteellinen selvitys siitä, mitä pakkokorjauksessa autolle tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on moottorin toimintaan.
- gsgsdfgsdfgsgs
Moottoreita ei niin vain voi päivittää. Muutos yhdessä keskeisessä parametrissa aiheuttaa monenlaista muutostarvetta moottorin konstruktioissa. Se taas maksaa. TDI saattaa upottaa koko konsernin.
- agsagsags
"Pahinta lienee kulutuksen merkittävä lisääntyminen."
EGR-venttilin toimivuus laskee polttoaineenkulutusta, sillä se vähentää pumppaushäviöitä ja parantaa hyötysuhdetta osakaasulla millä yleensä ajetaan. Mikäli venttiiliä ei olisi tai se menisi tukkoon, niin kulutus voi silloin nousta merkittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5743814Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483298- 382781
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662719Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192114- 322071
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121917- 291835
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171770Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471729