tehostettu tuki eskarissa?

Lapseni aloitti eskarissa tänä syksynä ja sekä hänen että opettajien mukaan lapsi on saanut ystäviä, leikkii hyvin muiden mukana, jaksaa keskittyä, on rauhallinen, empaattinen ja herkkä lapsi. Mitään ei ole valitettu hänestä ikinä eskarissa, saanut vaan kehuja kun osaa ottaa muut huomioon jne. Lapsi meni kotonta eskariin (kerhossa ja harrastuksissa vain kävi), joten hän ei ollut opetellut paljoa kirjaimia ja numeroita (osasi toki joitakin numeroita, kirjaimia ja oman nimen kirjoittaa). Siksi yllätyin VASU-keskustelussa, että he olivat testanneet lapset ja omani oli saanut pisteet 37/47 ja kuulemma tarvitsee vielä paljon harjoitusta äikässä ja matikassa ja siksi tarvitsee kuulemma tehostettu tukea erityisopen kanssa! En tiennyt, että lapset pisteytetään jo eskarissa ja eihän lasta ole edes ehditty opettaa kuin kuukausi. Olin ihan järkyttynyt tästä eskarin meiningistä, onko muilla vastaavanlaista kokemusta? Toki otin tuen vastaan, mutta nyt olen hirveän huolissani, onko lapsellani oikeasti jotain vialla - vaikka omat äidin vaistoni sanovat, että tyttö on ihan normaalilapsi.
Ilmoita


Onhan lapsen taidoissa jotain vikaa, jos tehostettua tukea tarjotaan. Ei lapsessa vältäämättä ole mitään vialla, eikä jutusta nyt sentään järkyttyä tarvitse, vaan otat tuen vastaan. Luultavasti lapsesi on saanut liian vähän virikkeitä verrattuna päiväkodissa olleisiin ja on taidoiltaan vähän jäljessä. Hyvähän se vain on, että ammatti-ihmiset puuttuvat mahd. ongelmiin heti ne havaittuaan. Vanhempi on usein "sokea" kun omasta lapsesta on kyse.
1 VASTAUS:
Näin nuo viralliset paperit ja oppimissuunnitelman, lapsessa ei ole mitään muuta vikaa kuin, että sai alhaiset (?) pisteet äidinkielessä ja matikassa. Lapsi on erittäin pitkäjänteinen, jaksaa keskittyä, tulee hyvin toimeen ryhmässä, on kavereita jne. eli mitään muuta vikaa ei ole. MUTTA musta on jotenkin omituista, että jo eskarin alussa pitäisi osata noita äikkä- ja matikkajuttuja, koska vastahan se on alkanut ja varsinkin, kun koulun terkkarilla viime keväänä 6-v tarkastuksessa sanottiin, että eskaria varten ei tarvitse mitenkään harjoitella - mutta sitten kuitenkin tarvitsee!
+Lisää kommentti
Just joo....Älä usko kaikkea! Joskus pitää tekemällä tehdä näitä, että ryhmään saisi esim.avustajan....Mitä siis hakevat takaa, yritä selvittää. Mistä taidoista lapsella muka puutetta? Kysy kirjallisesti sähköpostilla,pyydä kopio "testistä"......Älä kieltäydy "avusta"vaadi perustelut
Ilmoita
Nuo arviointimenetelmät ovat standardoituja testejä ja kartoituksia ja laadittu siten, että 85 % tutkituista saavuttaa hyväksytyn tuloksen. Eli lapset ovat oppineet tai omaksuneet arvioitavat asiat ilman sen enmpää opetusta.
Oman lapsesi kohdalla voit miettiä, osaako hän luetellä lukuja yli 20, osaako hän laskea lukumääriä (nuo kaksi ovat eri asioita) osaako hän luokitella ja sarjoittaa, ymmärtääkö hän, mitä on yhtä paljon, enemmän ja vähemmän tai kuinka monta enemmän/vähemmän (erotus on yksi tai kaksi). Tunteeko hän numeromerkit ja ymmärtääkö numerovastaavuuden ja onko hänellä lukumäärän säilyvyys jo kehittynyt.
Nimeääkö hän kirjaimiä? Tunnistaako alkutavuja ja osaako hän tavuttaa kaksi, kolme tavuisia sanoja? Ymmäärtääkö hän ohjeita ja toimiiko hän niiden mukaan? Ymmärtääkö hän suhdekäsitteitä kuten edessä.takana, pitkin, poikki, vieressä jne?
Jos joillakin näillä.alueilla on häikkää, on tehostetunntuen ehdottaminen paikallaan. Muista, että lapsellesi ollaan antamassa apua ja tukea, ei etsimässä hänestä vikoja. Jos tuen tarve evätään esim sillä, että.vanhemmat estävät sen häneltä, on oppimisvaikeuksilla tapana kumuloitua ja kasvaa, ne eivät katoa mihinkään odottamalla.
1 VASTAUS:
No lapsi oli mm. mennyt sekaisin luvuissa kun piti laskea 20 alaspäin eikä ollut osannut riimitellä. Nyt osaa jo riimitellä ja alkutavut tunnistaa, ymmärtää ohjeita. Nimeää ja osaa kirjaimia, ei tosin kaikkea ehkä osaa vielä. Tunnistaa suurimman osan kirjaimista ja suurimmassa osassa sanoista osaa sanoa millä kirjaimella sana alkaa.Tässäkin mielessä vähän tyhmää, koska lapsi ei ole IKINÄ riimitellyt kotona eikä edes varmaan tiennyt koko sanaa - sen sijaan suurin osa päiväkodissa olevista on riimitellyt siellä päiväkodissa. Sinänsä hassua, että pidin lapsen viime vuoden kotihoidossa, koska päiväkodin johtaja ja moni muu tarhatäti on sanonut, että kannattaa hoitaa lapset mahd. pitkään kotona ja että ei siellä tarhassa ole mitään "laadukkaita virikkeitä" ja eivät itse ymmärtäneet virikehoitoa. Ihan normiperhe meillä. Nyt sitten tuntuu, että VASU-keskustelussa tuli ilmi, että olisi hyvä ollut oppia riimittelemään ja kun olisi ollut päiväkodissa.... Sitten siihen jumituttiin, kun lapsi (selvästi jännitti koetilannetta) ei osannut riimitellä ja meni sekaisin kun piti laskea 20 alaspäin - mutta sitä ei huomioitu että lapsi osaa laskea oikein jos kysyn häneltä: jos sinulla on seitsemän kukkaa ja annat kaksi minulle, monta sinulle jää, niin tämantyyppiset tehtävät menee täysin oikein.
+Lisää kommentti
Onpas omituinen ketju.

Eskarissa ei kyllä ymmärtääkseni määritellä yhdellekään oppilaalle tukimuotoja ns. kolmiportaisen tuen puolelta. Eskarissa on toki omat opetussuunnitelmansa, mutta niihin ei todellakaan kuulu vaikkapa sanojen tavuttaminen! Se on peruskoulun alkuluokkien heiniä, sikäli kuin niidenkään, sillä nykyisin ei lapsia edes opeteta enää lukemaan ikivanhalla tavutusmenetelmällä.

Sama koskee myös noita matematiikan puolen mainittuja asioita.

Näinköhän tämä ketju on täyttä höpötystä?
2 VASTAUSTA:
Usko pois, tämä viesti on täyttä totta! VASU-keskustelussa oli nimenomaan tuo varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja mainitsi tuon kolmiportaisen tuen. Ovat kuulemma tehostaneet käytäntöä, koska heidän mukaan mitä aikaisemmin oppimisongelmiin puututaan, niin sitä paremmat tulokset, joten siksi tämä jo eskarissa. Sikäli hassua, että vararehtori juuri sanoi vanhempainillassa, että eskarissa riittää, kun osaa olla muiden kanssa ryhmässä ja on kavereita, tulee toimeen muiden kanssa jne. eli ei tartte osata muuta vielä, ja sitten kuitenkin eskarissa ilmenee toisin. Tänään kuitenkin eskarissa kehuttiin taas, kuinka hyvin lapsi leikkii muiden kanssa, on kohtelias jne.
Ei sinun lapsessasi mitään vikaa ole, jos hän osaa vähennyslaskujakin ja on vasta eskari alkanut. Ilmeisesti ovat keksimässä töitä itselleen. Mutta toisaalta, ei kai siitä haittaakaan ole, että lapsesi kanssa jumpataan vähän matematiikkaa ja lukemisen esitaitoja.
+Lisää kommentti
No kyllä vain eskarissa on käytössä aivan samanlainen kolmiportainen tuki kuin perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessakin. Esiopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluu kirjainten opettelu, rimittely, sanojen tavuttaminen sekä sanojen alku- la lopputavujen tunnistaminen, yhdyssanojen muodostaminen. Matematiikassa eskarissa opetellaan numeromerkit, lukujonot eteenpäin 50 ja taaksepäin 20-0. Opetellaan luokittelemaa ja sarjoittamaan, käsitteet yhtäpaljon, enemmän ja vähemmän sekä kuinka paljon enemmän tai vähemmän (erotus yksi ja kaksi). Yhteen- ja vähennyslaskuja opetellaan konkreettisten välineiden avulla, niiden ei tarvitse olla automatisoituneita.
1 VASTAUS:
No huh huh. Olin näemmä väärässä.

Koko kolmiportainen tuki on suoraan sanoen sellaista sähläämistä, että se hakee vertaistaan Suomen koululaitoksen historiassa! Onnittelut vain kaikille osallisille, jos sama sekoilu otetaan käyttöön esiopetuksenkin puolella.

Se on hyvä, että ongelmiin pyritään aikaisin puuttumaan. Kolmiportainen tuki itsessään on pelkkää sekasotkua. Opetusministeriön kovapalkkaisille ihmisille tekisi terää lähteä tutustumaan vaihteeksi käytännön työhön.
+Lisää kommentti
Onko tämä provo?
Jos ei ole niin: Älä suostu missään tapauksessa. Edessä on 9-vuotinen peruskoulu. Jos ei siinä ajassa saada opetettua numeroita, kirjaimia ja lukemaan, niin huolestu sitten. Eikös se peruskoulun alakoulu ole juuri tuota varten???????
Päiväkodeissa järjestetään jopa "ärräkouluja" ym. puheteraupeutin juttuja ihan hoitajien voimin.
Jos suostut tuohon tehostettuun tukeen, se seuraa lastasi koko kouluajan. "Ai niin, sinähän olit tehostetussa tuessa siellä päiväkodissa" jne.
Ja tiedä tämäkin: Sinun EI ole pakko suostua.
1 VASTAUS:
Alkushokin jälkeen olen jo hyväksynyt asian. Ajattelen nyt asian niin päin, että lapseni saa muita enemmän parempaa, ilmaista koulutusta! Eli oli lapsella tarvetta tai ei, niin hän hyötyy siitä joka tapauksessa, koska saa enemmän yksilöllistä opetusta. Miten se muka "seuraa lastasi koko ajan"? Kun tuen tarve lakkaa, niin se puretaan. Lisäksi tuo on kallista koululle, joten en usko, että sitä huvikseen tehdään. Lapsi on 99% ajasta muiden lasten kanssa eskarissa, sitten näille "tehostetussa tuessa" oleville muutamalle lapselle annetaan kerran viikossa tukiopetusta erityisopen kanssa, jotta kuroisivat muut kiinni ennen koulun alkua. Lapseeni suhtaudutaan todella positiivisesti eskarissa, vaikka onkin tehostetussa tuessa oppimisen takia.
+Lisää kommentti
Vanhemmat eivät voi kieltää lapstaan saamasta tukea. Tehostetun tuen aloittaminen perustuu pedagogiseen arviointiin ja jos arvioinnin perusteella on tehostetulle tuelle tarvetta, se aloitetaan. Yleiseen tuleen voidaan palata pedagogisen arvion kautta siinä vaiheessa kun tehostettu tuki ei enää ole tarpeellista.
7 VASTAUSTA:
Höpö höpön. Älä kehtaa puhua ihmisille puuta-heinää.
En puhu puuta heinää, vaan ihan asiaa. Tuen tarpeista ja tukimuodoista toki keskustellaan lapsen vanhempien kanssa, mutta vanhemmat eivät voi päättää,,etteikö heidän lapselleen tukea annettaisi. Tiedän,,että monelle vanhemmalle lapsen tuen tarve on iso juttu ja se vaatii hyväksyntää. Systemaattisesti tuesta kieltäytymällä esim.. Siten, että lapsi ei tule tuki- tai erityisopetuksen tunneille, tehdään loppupeleissä hallaa vain lapselle itselleen. Jos vanhemmat näin päättävät, he toki myös kantavat päätöstensä seuraukset.
Veonen kirjoitti:
En puhu puuta heinää, vaan ihan asiaa. Tuen tarpeista ja tukimuodoista toki keskustellaan lapsen vanhempien kanssa, mutta vanhemmat eivät voi päättää,,etteikö heidän lapselleen tukea annettaisi. Tiedän,,että monelle vanhemmalle lapsen tuen tarve on iso juttu ja se vaatii hyväksyntää. Systemaattisesti tuesta kieltäytymällä esim.. Siten, että lapsi ei tule tuki- tai erityisopetuksen tunneille, tehdään loppupeleissä hallaa vain lapselle itselleen. Jos vanhemmat näin päättävät, he toki myös kantavat päätöstensä seuraukset.
Ensin kirjoitat, että vanhemmat eivät voi päättää. Jaarituksen kuitenkin lopetat aivan päinvastaiseen. Tee valinta.
Jos ensimmäinen väitteesi on totta:
Kerrotko missä kunnassa toimit? Se kunta nimittäin rikkoo lakia. Vai tietääkö kunta siitä, mitä kyseisessä päiväkodissa, jota sinä(?) edustat, tapahtuu?
Se, että ei eskarin syksyllä osaa laskea 20->0 ei tarkoita YHTÄÄN mitään. Mikä hinku on löytää peikkoja sieltä missä niitä ei ole? Pätemisen tarve? Tuollaislla tukitoimilla juuri tehdään niitä tuen tarvitsijoita.
voi_yhen_kerran kirjoitti:
Ensin kirjoitat, että vanhemmat eivät voi päättää. Jaarituksen kuitenkin lopetat aivan päinvastaiseen. Tee valinta.
Jos ensimmäinen väitteesi on totta:
Kerrotko missä kunnassa toimit? Se kunta nimittäin rikkoo lakia. Vai tietääkö kunta siitä, mitä kyseisessä päiväkodissa, jota sinä(?) edustat, tapahtuu?
Se, että ei eskarin syksyllä osaa laskea 20->0 ei tarkoita YHTÄÄN mitään. Mikä hinku on löytää peikkoja sieltä missä niitä ei ole? Pätemisen tarve? Tuollaislla tukitoimilla juuri tehdään niitä tuen tarvitsijoita.
Kunnassamme nimenomaan noudatetaan lakia. Jokainen esioppilas käy esiopetuksen alussa erityisopettajan luona tekemässä alkukartoitukset. Näillä kartoituksilla mitataan lapsen sen hetkisiä äidinkielen ja matematiikan valmiuksia. Näitä ovat esim. kirjainten ja numeromerkkien tuntemus, alkuäänteen tunnistaminen, tavuttaminen ja riimittely. Matematiikassa kartoitetaan lukujonotaitoja (kuinka pitkälle lapsi osaa luetella lukuja eteen- ja taaksepäin ja osaako hän luetella niitä esim. kahdeksasta alkaen). Lukumäärän säilyminen arvioidaan myös, samoin lapsen kyky luokitella asioita. Yhteen - ja vähennyslaskut eivät kuulu kartoitettaviin asioihin.
Jos lapsi jää näissä kartoituksissa ns. seulaan usealla alueella, tehdään hänelle pedagoginen arvioi ja alpitetaan tehostettu tuki. Vanhemmille kerrotaan asiasta, mutta he eivät voi estää tuen aloittamista. Ts. vanhemmat eivät voi estää esiopettajaa toimimasta lapsen kanssa toisin, jotta lapsen taidot karttuisivat. Tämä toisin toimiminen voi olla vaikka toiminnallisen opetuksen lisääminen tai opetusmetodien muuttaminen siten, että tukea tarvitseva lapsi hyötyisi opetuksesta mahdollisimman paljon.
Jälkimmäinen jaaritukseni tarkoitti sitä, että vanhemmat voivat toki milloin tahansa ottaa lapsensa pois koulusta tai esiopetuksesta, myös erityisopetuksen tunneilta ja jättää lapsen tuomatta tukiopetuksen tunneille. Tällöin vanhempien kuitnkin tulee järjestää opetus itse.
Veonen kirjoitti:
Kunnassamme nimenomaan noudatetaan lakia. Jokainen esioppilas käy esiopetuksen alussa erityisopettajan luona tekemässä alkukartoitukset. Näillä kartoituksilla mitataan lapsen sen hetkisiä äidinkielen ja matematiikan valmiuksia. Näitä ovat esim. kirjainten ja numeromerkkien tuntemus, alkuäänteen tunnistaminen, tavuttaminen ja riimittely. Matematiikassa kartoitetaan lukujonotaitoja (kuinka pitkälle lapsi osaa luetella lukuja eteen- ja taaksepäin ja osaako hän luetella niitä esim. kahdeksasta alkaen). Lukumäärän säilyminen arvioidaan myös, samoin lapsen kyky luokitella asioita. Yhteen - ja vähennyslaskut eivät kuulu kartoitettaviin asioihin.
Jos lapsi jää näissä kartoituksissa ns. seulaan usealla alueella, tehdään hänelle pedagoginen arvioi ja alpitetaan tehostettu tuki. Vanhemmille kerrotaan asiasta, mutta he eivät voi estää tuen aloittamista. Ts. vanhemmat eivät voi estää esiopettajaa toimimasta lapsen kanssa toisin, jotta lapsen taidot karttuisivat. Tämä toisin toimiminen voi olla vaikka toiminnallisen opetuksen lisääminen tai opetusmetodien muuttaminen siten, että tukea tarvitseva lapsi hyötyisi opetuksesta mahdollisimman paljon.
Jälkimmäinen jaaritukseni tarkoitti sitä, että vanhemmat voivat toki milloin tahansa ottaa lapsensa pois koulusta tai esiopetuksesta, myös erityisopetuksen tunneilta ja jättää lapsen tuomatta tukiopetuksen tunneille. Tällöin vanhempien kuitnkin tulee järjestää opetus itse.
Teilläpä jaksetaan arvostella lapsia ja etsiä heistä vikoja. Se on aina lapsen vanhemmasta kiva kuulla, että oma lapsi on huolestuttava yksilö, jota pitää jonkun ulkopuolisen tukea, että hän olisi niin kuin muut. Omana itsenään hän ei kelpaa yhteiskunnalle.
Veonen kirjoitti:
Kunnassamme nimenomaan noudatetaan lakia. Jokainen esioppilas käy esiopetuksen alussa erityisopettajan luona tekemässä alkukartoitukset. Näillä kartoituksilla mitataan lapsen sen hetkisiä äidinkielen ja matematiikan valmiuksia. Näitä ovat esim. kirjainten ja numeromerkkien tuntemus, alkuäänteen tunnistaminen, tavuttaminen ja riimittely. Matematiikassa kartoitetaan lukujonotaitoja (kuinka pitkälle lapsi osaa luetella lukuja eteen- ja taaksepäin ja osaako hän luetella niitä esim. kahdeksasta alkaen). Lukumäärän säilyminen arvioidaan myös, samoin lapsen kyky luokitella asioita. Yhteen - ja vähennyslaskut eivät kuulu kartoitettaviin asioihin.
Jos lapsi jää näissä kartoituksissa ns. seulaan usealla alueella, tehdään hänelle pedagoginen arvioi ja alpitetaan tehostettu tuki. Vanhemmille kerrotaan asiasta, mutta he eivät voi estää tuen aloittamista. Ts. vanhemmat eivät voi estää esiopettajaa toimimasta lapsen kanssa toisin, jotta lapsen taidot karttuisivat. Tämä toisin toimiminen voi olla vaikka toiminnallisen opetuksen lisääminen tai opetusmetodien muuttaminen siten, että tukea tarvitseva lapsi hyötyisi opetuksesta mahdollisimman paljon.
Jälkimmäinen jaaritukseni tarkoitti sitä, että vanhemmat voivat toki milloin tahansa ottaa lapsensa pois koulusta tai esiopetuksesta, myös erityisopetuksen tunneilta ja jättää lapsen tuomatta tukiopetuksen tunneille. Tällöin vanhempien kuitnkin tulee järjestää opetus itse.
Että oikein pedagoginen arvio.
Katin kontit. Taidat olla aika uusi tapaus eli juuri valmistunut. On sinulla vielä oppimista käytännöstä. Yksi hyvä neuvo: Hävitä kaikki kirjasi, jotka yliopistolla tentit. Sen tekeminen säästää kohdallesi tulevat lapset paljolta.
Terveisin, erityisopettaja & opinto-ohjaaja.
No olen minä rapiat 30 vuotta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen parissa työskennellyt joten en ihan keltanokka ole. Pedagoginen arvio on termi jota vuonna 2011 käyttöön otetussa kolmiportaisen tuen mallissa käytetään.
Alkuperäinen kirjoittaja on tuen tarpeen hyväksynyt, hienoa, että näin on. Minun ei ole enää tarvetta omalta osaltani keskustelua jatkaa, teen työni sillä koulutuksela, kokemuksella ja ammattitaidolla, jotka minulla on. Enempää en itseltäni vaadi.
Oili hyvää syksyn jatkoa etenkin tämän keskustelun avaajalle.
+Lisää kommentti
Tuki on hyvä ettei jää jälkeen muista. Lapsellasi voi olla lukihäiriö ja se ei tule ilmi vasta kuin nyt.
toinen voi olla motivaation puute jos ei muutenkaan tykkää keskittyä viitata keskitysmishäiriötä. Ne valmistaa koulua varten päiväkoti ei .
13 VASTAUSTA:
En usko lukihäiriöön, koska sehän on usein perinnöllinen ja molemmat ollaan miehen kanssa käyty yliopistotutkinto ja ei ongelmaa koulussa, luotan myös omaan äidin vaistoon. Sen uskon, että lapsi on ehkä muita vähän jäljessä äidinkielessä, mutta uskon sen johtuvan vain siitä, ettei ole ollut päiväkodissa ja ei oltu yhtään harjoiteltu niitä ennen eskaria, nyt ottaa siinä muita kiinni. Viime vuonna lapsen elämässä tapahtui paljon, mikä ehkä vaikutti oppimiseen (paljon muutoksia). Lapsi on motivoitunut, tykkää tehdä tehtäviä ja jaksaa keskittyä hyvin (soitti instrumenttia hyvin muskariopen mukaan jo 5-vuotiaana). Itse asiassa lapseni osaa mielestäni enemmän kuin itse osasin eskari-iässä, tämä tuli vain yllätyksenä, että pitäisi osata "jo niin paljon kun eskari alkaa", en tiennyt, että lapset testataan heti eskarissa ja diagnosoidaan! Nyt lapsi osaa yhteen- ja vähennuslaskuja ja tunnistaa kirjaimia, mutta ei osaa lukea. Saman koulun ope ei usko, että lapseni tarvitsee tehostettua tukea (tuntee meidät ja lapsen), vaan epäilee, että ovat tehneet kärpäsestä härkäsen ja olleet vähän yli-innokkaita eskarissa.
alkuperäinen kirjoitti:
En usko lukihäiriöön, koska sehän on usein perinnöllinen ja molemmat ollaan miehen kanssa käyty yliopistotutkinto ja ei ongelmaa koulussa, luotan myös omaan äidin vaistoon. Sen uskon, että lapsi on ehkä muita vähän jäljessä äidinkielessä, mutta uskon sen johtuvan vain siitä, ettei ole ollut päiväkodissa ja ei oltu yhtään harjoiteltu niitä ennen eskaria, nyt ottaa siinä muita kiinni. Viime vuonna lapsen elämässä tapahtui paljon, mikä ehkä vaikutti oppimiseen (paljon muutoksia). Lapsi on motivoitunut, tykkää tehdä tehtäviä ja jaksaa keskittyä hyvin (soitti instrumenttia hyvin muskariopen mukaan jo 5-vuotiaana). Itse asiassa lapseni osaa mielestäni enemmän kuin itse osasin eskari-iässä, tämä tuli vain yllätyksenä, että pitäisi osata "jo niin paljon kun eskari alkaa", en tiennyt, että lapset testataan heti eskarissa ja diagnosoidaan! Nyt lapsi osaa yhteen- ja vähennuslaskuja ja tunnistaa kirjaimia, mutta ei osaa lukea. Saman koulun ope ei usko, että lapseni tarvitsee tehostettua tukea (tuntee meidät ja lapsen), vaan epäilee, että ovat tehneet kärpäsestä härkäsen ja olleet vähän yli-innokkaita eskarissa.
Koulussa vasta opetetaan lukemaan mutta valmiutta testataan eskarissa ja opetellaan kirjaimia. Elä ole huolissa vaikka jotain todettaisiin joskus ei löydy jos on lievää lukihäiriötä, edelliseltä sukupolvelta ja nykyään aika hyvin tunnistetaan
Silloin hyppii vaan rivit ja mitä tehokkaampaa tukea saa sitä alkuun sitä parempi on valmius menestyä.
alkuperäinen kirjoitti:
En usko lukihäiriöön, koska sehän on usein perinnöllinen ja molemmat ollaan miehen kanssa käyty yliopistotutkinto ja ei ongelmaa koulussa, luotan myös omaan äidin vaistoon. Sen uskon, että lapsi on ehkä muita vähän jäljessä äidinkielessä, mutta uskon sen johtuvan vain siitä, ettei ole ollut päiväkodissa ja ei oltu yhtään harjoiteltu niitä ennen eskaria, nyt ottaa siinä muita kiinni. Viime vuonna lapsen elämässä tapahtui paljon, mikä ehkä vaikutti oppimiseen (paljon muutoksia). Lapsi on motivoitunut, tykkää tehdä tehtäviä ja jaksaa keskittyä hyvin (soitti instrumenttia hyvin muskariopen mukaan jo 5-vuotiaana). Itse asiassa lapseni osaa mielestäni enemmän kuin itse osasin eskari-iässä, tämä tuli vain yllätyksenä, että pitäisi osata "jo niin paljon kun eskari alkaa", en tiennyt, että lapset testataan heti eskarissa ja diagnosoidaan! Nyt lapsi osaa yhteen- ja vähennuslaskuja ja tunnistaa kirjaimia, mutta ei osaa lukea. Saman koulun ope ei usko, että lapseni tarvitsee tehostettua tukea (tuntee meidät ja lapsen), vaan epäilee, että ovat tehneet kärpäsestä härkäsen ja olleet vähän yli-innokkaita eskarissa.
"En usko lukihäiriöön, koska sehän on usein perinnöllinen"
Tästä ei kyllä ole olemassa mitään sellaista tutkimusta, että noin yksioikoisesti voisi sanoa. Sekin pitäisi täsmentää, että puhutko sosiaalisesta perimästä?
hiljennetäänpä_vauhtia kirjoitti:
"En usko lukihäiriöön, koska sehän on usein perinnöllinen"
Tästä ei kyllä ole olemassa mitään sellaista tutkimusta, että noin yksioikoisesti voisi sanoa. Sekin pitäisi täsmentää, että puhutko sosiaalisesta perimästä?
Etkö ihan oikeasti osaa käyttää googlea?

"Lukivaikeuden tausta
Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus on alkuperältään neurobiologinen. Se on usein perinnöllinen, eli alttius lukivaikeuteen on olemassa aivoissa jo syntymästä lähtien.

Lukivaikeuden ensimmäiset piirteet voivat ilmetä jo pienillä vauvoilla äänteiden erottelun epätarkkuutena. Tämä puolestaan voi vaikuttaa puheen ja kielen kehitykseen. "

http://www.opioppimaan.fi/opioppimaan/oppimisvaikeudet/perustietoa/lukivaikeus

Ja tässä luettavaa...

Nopola-Hemmi, J. (2007). Neurologia ja lukivaikeus ja lukivaikeuden perinnöllisyys. Teoksessa Lukivaikeusko terveydenhuollon asia. Helsinki: Lukineuvola-hanke/Erilaisten oppijoiden liitto.
Voiluojasua kirjoitti:
Etkö ihan oikeasti osaa käyttää googlea?

"Lukivaikeuden tausta
Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus on alkuperältään neurobiologinen. Se on usein perinnöllinen, eli alttius lukivaikeuteen on olemassa aivoissa jo syntymästä lähtien.

Lukivaikeuden ensimmäiset piirteet voivat ilmetä jo pienillä vauvoilla äänteiden erottelun epätarkkuutena. Tämä puolestaan voi vaikuttaa puheen ja kielen kehitykseen. "

http://www.opioppimaan.fi/opioppimaan/oppimisvaikeudet/perustietoa/lukivaikeus

Ja tässä luettavaa...

Nopola-Hemmi, J. (2007). Neurologia ja lukivaikeus ja lukivaikeuden perinnöllisyys. Teoksessa Lukivaikeusko terveydenhuollon asia. Helsinki: Lukineuvola-hanke/Erilaisten oppijoiden liitto.
Vai että google tieteen tiedonlähteenä? Ja oikein neuvolahankkeen tuloksiako pitäisi lukea.
Tuosta omasta hyllystä katsoin sinulle esim. kirjan Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet - Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita, Ahvenainen, V. & Holopainen, E. Kirjassa todetaan MAHDOLLISUUS perinnöllisyyteen. Sitä vain ei ole näytetty toteen kun ei tiedetä minkälainen perimämekanisi olisi.
Jättäkää lapset rauhaan! Ohjatkaa heitä, älkää hyysätkö.
Eikö sinua huoleta nykyisten älykännykkä-äitien touhut? 3-vuotiaitten sanavarasto siinä kunnossa, että täydellinen kielen oppiminen on jo menetetty. Pitääkö sekin yrittää selitellä jollakin muulla kun ei olla itse valmiita ottamaan vastuuta tekosistaan?
kaikkea_näkeekin kirjoitti:
Vai että google tieteen tiedonlähteenä? Ja oikein neuvolahankkeen tuloksiako pitäisi lukea.
Tuosta omasta hyllystä katsoin sinulle esim. kirjan Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet - Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita, Ahvenainen, V. & Holopainen, E. Kirjassa todetaan MAHDOLLISUUS perinnöllisyyteen. Sitä vain ei ole näytetty toteen kun ei tiedetä minkälainen perimämekanisi olisi.
Jättäkää lapset rauhaan! Ohjatkaa heitä, älkää hyysätkö.
Eikö sinua huoleta nykyisten älykännykkä-äitien touhut? 3-vuotiaitten sanavarasto siinä kunnossa, että täydellinen kielen oppiminen on jo menetetty. Pitääkö sekin yrittää selitellä jollakin muulla kun ei olla itse valmiita ottamaan vastuuta tekosistaan?
Eli jos sinä haluat tietää jostain jotain, niin missään nimessä et voi katsoa asiaa googlesta, vaikka siellä on myös eri tutkimuksista tietoa? No haloo.

http://www.oph.fi/download/138958_Aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulunkaynti.PDF#page=22

Osiossa lukivaikeudet löytyy useita lähdeviittauksia, joita voit käydä läpi. Suomalaista tutkimusta en löytänyt. Lukivaikeuksien perinnöllistä taustaa on tutkittu, eli asia ei ole vain mahdollinen.

Miksi minun pitäisi olla huolestunut toisten vanhempien älykännyköiden käytöstä? On minulla omatkin lapset joita miettiä. Jos ihminen ei tajua, että lasten kanssa kuuluu viettää aikaa ja puhua paljon, niin se on ikävää, mutta ei kuulu minulle. Se tosin, että sinä luulet kaiken johtuvan huonosta vanhemmuudesta, eikä perinnöllisyydestä on sekin samalaista selittelyä.
jaa_ammattikasvattaja kirjoitti:
Eli jos sinä haluat tietää jostain jotain, niin missään nimessä et voi katsoa asiaa googlesta, vaikka siellä on myös eri tutkimuksista tietoa? No haloo.

http://www.oph.fi/download/138958_Aivot_oppimisen_valmiudet_ja_koulunkaynti.PDF#page=22

Osiossa lukivaikeudet löytyy useita lähdeviittauksia, joita voit käydä läpi. Suomalaista tutkimusta en löytänyt. Lukivaikeuksien perinnöllistä taustaa on tutkittu, eli asia ei ole vain mahdollinen.

Miksi minun pitäisi olla huolestunut toisten vanhempien älykännyköiden käytöstä? On minulla omatkin lapset joita miettiä. Jos ihminen ei tajua, että lasten kanssa kuuluu viettää aikaa ja puhua paljon, niin se on ikävää, mutta ei kuulu minulle. Se tosin, että sinä luulet kaiken johtuvan huonosta vanhemmuudesta, eikä perinnöllisyydestä on sekin samalaista selittelyä.
"Lukivaikeuksien perinnöllistä taustaa on tutkittu, eli asia ei ole vain mahdollinen."
:-) Eli jos joku tutkiin lapion merkitystä halonhakkuussa, niin lapiolla on siihen merkitystä, koska sitä on tutkittu.
Neroutesi on ylivertaista.
halleluja kirjoitti:
"Lukivaikeuksien perinnöllistä taustaa on tutkittu, eli asia ei ole vain mahdollinen."
:-) Eli jos joku tutkiin lapion merkitystä halonhakkuussa, niin lapiolla on siihen merkitystä, koska sitä on tutkittu.
Neroutesi on ylivertaista.
Äläpäs suhdaudu toisiin alentuvasti. Se on epäkohteliasta. Minä annoin sinulle lähteen jossa mainitaan useita tutkimuksia lukivaikeuksien perinnöllisyydestä. Sen sijaan, että tutustut niihin, aloitat typerän vähättelyn. Onko niin kauheaa olla väärässä?
Hanki_elämä_ammattikasva kirjoitti:
Äläpäs suhdaudu toisiin alentuvasti. Se on epäkohteliasta. Minä annoin sinulle lähteen jossa mainitaan useita tutkimuksia lukivaikeuksien perinnöllisyydestä. Sen sijaan, että tutustut niihin, aloitat typerän vähättelyn. Onko niin kauheaa olla väärässä?
Luepa omat kirjoituksesi ja kommentoi lisää vasta sitten :-)
Hanki_elämä_ammattikasva kirjoitti:
Äläpäs suhdaudu toisiin alentuvasti. Se on epäkohteliasta. Minä annoin sinulle lähteen jossa mainitaan useita tutkimuksia lukivaikeuksien perinnöllisyydestä. Sen sijaan, että tutustut niihin, aloitat typerän vähättelyn. Onko niin kauheaa olla väärässä?
Tloksia kai tässä kaivataan eikä tutkimuksia. Vai? Jos haluat vastuutasi pakoilla ja laittaa kaiken perinnöllisyyden piikkiin (arvatenkin miehesi puolelta sellaisia geenejä, ei suinkaan sinun puoleltasi), niin sehän on kokonaan oma valintasi. Harmi vain, että koko yhteiskunta osallistuu tukitoimien maksamiseen etkä pelkästään sitä, joka sitä facebook-tiliäsi päivittelit silloin kun olisi pitänyt lapselle puhua jotakin.
leipä_elättää kirjoitti:
Luepa omat kirjoituksesi ja kommentoi lisää vasta sitten :-)
Turha selitellä omia tekojaan toisten syyksi. Sellainen on lapsellista.
halleluja kirjoitti:
Tloksia kai tässä kaivataan eikä tutkimuksia. Vai? Jos haluat vastuutasi pakoilla ja laittaa kaiken perinnöllisyyden piikkiin (arvatenkin miehesi puolelta sellaisia geenejä, ei suinkaan sinun puoleltasi), niin sehän on kokonaan oma valintasi. Harmi vain, että koko yhteiskunta osallistuu tukitoimien maksamiseen etkä pelkästään sitä, joka sitä facebook-tiliäsi päivittelit silloin kun olisi pitänyt lapselle puhua jotakin.
Missä noin luki, vai itsekkö arvailet miten ap kasvattaa lapsiaan?
noälänytkuvittelemitäsat kirjoitti:
Missä noin luki, vai itsekkö arvailet miten ap kasvattaa lapsiaan?
Kahden minuutin välein vaihdat nimimerkkiä?
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

tehostettu tuki eskarissa?

Lapseni aloitti eskarissa tänä syksynä ja sekä hänen että opettajien mukaan lapsi on saanut ystäviä, leikkii hyvin muiden mukana, jaksaa keskittyä, on rauhallinen, empaattinen ja herkkä lapsi. Mitään ei ole valitettu hänestä ikinä eskarissa, saanut vaan kehuja kun osaa ottaa muut huomioon jne. Lapsi meni kotonta eskariin (kerhossa ja harrastuksissa vain kävi), joten hän ei ollut opetellut paljoa kirjaimia ja numeroita (osasi toki joitakin numeroita, kirjaimia ja oman nimen kirjoittaa). Siksi yllätyin VASU-keskustelussa, että he olivat testanneet lapset ja omani oli saanut pisteet 37/47 ja kuulemma tarvitsee vielä paljon harjoitusta äikässä ja matikassa ja siksi tarvitsee kuulemma tehostettu tukea erityisopen kanssa! En tiennyt, että lapset pisteytetään jo eskarissa ja eihän lasta ole edes ehditty opettaa kuin kuukausi. Olin ihan järkyttynyt tästä eskarin meiningistä, onko muilla vastaavanlaista kokemusta? Toki otin tuen vastaan, mutta nyt olen hirveän huolissani, onko lapsellani oikeasti jotain vialla - vaikka omat äidin vaistoni sanovat, että tyttö on ihan normaalilapsi.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta