Ruotsinlaivan kulutus €/h tyhjäkäynnillä?

tuntitunnista

Minkä verran maksaa autolautan ympäripörräys tunnissa?

Joku puupää oli hypännyt tai uhannut hypätä pois veneestä ja nyt taivastellaan kymmenien tuhansien laskusta. Viranomaisethan päivystävät koko ajan, joten heistä ei lisäkuluja tule. Lossin ylimääräinen pyörittäminen tuo toki joitain lisäkuluja, mutta kuinka paljon per tunti?

25

338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riisseli

      Oliskohan luokkaa 2200-2500l löpöä tunnissa vaikkei kulussa, tekevät sähköä kumminkin hotelli/yleisiin tiloihin, tietysti pitää olla valmius propulsion välittömään käyttöön... hinnasta vaikea sanoa mihin hintaan löpönsä ostavat...

      Tämä oli laskennallinen arvio ei fakta...

      • tuntitunnista

        Mun hieromasauva vie 60w/tunti.


      • terapeutti
        tuntitunnista kirjoitti:

        Mun hieromasauva vie 60w/tunti.

        Tosi kiva tietää, kiva kun avauduit 0.
        Onko se sitten paljon vai vähän, noin, niin, kuin keskimääräisesti vertailtuna...


      • l.looo
        tuntitunnista kirjoitti:

        Mun hieromasauva vie 60w/tunti.

        monta tuntia se käy/vrk? toimiiko tavarasi bioöljyllä?


    • Pintapelastaja

      Raskasta polttoöljyä polttaa perinteinen Tallinna / Ruotsinlaiva tyhjäkäynnillä noin, 1200 - 2000 kg/h. Ohjattavuuden säilyttämiseksi kierrokset pudotetaan 1/4 osaan maksimista. Näissätilanteissa tai tarvittaessa kokonaan kulku stop. MOB-(Men Over Board) tilanteita harjoitellaan pariinikin kertaan vuodessa. Yleihälytys radiolla viranomaisille ja ko. aluksen oma koulutettu pelastushekilöstö lasketaan vesille. Koulutettu pelastushenkilöstö tekee opetellut manooverit. Mahdollisuudet on aina rajalliset. 5 ° vedessä ja ilman mitään kelluntavarustusta on Hypotermia jo alle 15min. sisällä. Yleensä nämä tilanteet päättyvät ikävästi. IMU:n mukaan kaikki alukset on pelastusvellollisia näissäkin tilanteissa. Yleensä paikallinen Merivartiosto ottaa pelastusjohdon X - ajan kuluttua ja päästää kaupallisen liikenteen jatkamaan.
      Yleiseti jos henkilö saadaan elävänä ylös asia tutkitaan, eikä itse uhri joudu maksumieheksi mistään. Tapauksia on ollut, että tehdään aiheeton ilmoitus ja myöhemmin todetaan ilmoittaja syylliseksi. Tässäkin tapauksessa, vaikka jo aluksi sitä voidaan epäillä aihettomaksi. Lähtee koko kalusto täydellä teholla käyntiin. Asia menee oikeuteen ja syyllinen saa kymmenien tuhansien korvausvaatimukset ja rikosoikeudellisen rangaistuksen. Jo pelkän kopterin Super Puman lähtö maksaa
      yli 2000€ tunnnit. Valitettavasti näitä oikeita MOB tapauksia sattuu kerran pari vuodessa / alus. Itse olen ollut vuosia töissä näissä aluksissa. Myöskin olen koulutettu
      pelastamaan. Missä RIB alus lasketaan pelastajineen heti alas ja määrättyjen ohjeiden mukaan toimitaan. Jos on useampi laiva samoilla alueilla, myös niiden RIB veneet lasketaan. Seitsämässä tositehtävässä olen ollut ja vain kaksi päättyi onnellisesti.
      Vainajat luovutetaan aina viranomaisille, mikäli löydetään. Niitä ei matkustaja-alukseen enään nosteta. Itsemurhat tai äkikseltään riita puolison kanssa saa aikaan
      suurimmanosan näistä tapahtumista. Rikoksiakin on sattunut, mutta ei onneksi minun kohdalleni.
      Kirjoittajille vielä. Propulssiopotkurit pyörii sähköllä ja 0 nopeudella käännös 180° vie alle 10 min. RAP eli raskas polttoöljy maksaa n. 700 - 750 € tonni.

      • joopajaapa

        "kierrokset pudotetaan 1/4 osaan ""Propulssiopotkurit pyörii sähköllä"
        Jossain Tallinkissa vai?


      • pintaliitäjä

        Mistä tämä on kopioitu ??

        Ei pääkoneita voi kovin kauan käyttää ilman kuormaa, siiffi hikeentyy

        "...tilanteita harjoitellaan pariinikin kertaan vuodessa...."
        Ei kun kerran kuukaudessa.

        "...ko. aluksen oma koulutettu pelastushekilöstö..."
        Siis ko.aluksen kansimiehet.

        "RAP eli raskas polttoöljy maksaa n. 700 - 750 € tonni."
        Ei HFO ollut noin kallista (sitä ei enää käytetä) MGO maksaa n.300€/t


      • riisseli

        Ihan niin kuin tiedoksi vesialueillamme itämerellä ei enää saa käyttää raskasta polttoöljyä, jolle ole pesuria ja ruotsin laivoissa ei ole, joten jonkin sortin löpöllä eli polttoöljyllä ajelevat...


      • ULSFO
        riisseli kirjoitti:

        Ihan niin kuin tiedoksi vesialueillamme itämerellä ei enää saa käyttää raskasta polttoöljyä, jolle ole pesuria ja ruotsin laivoissa ei ole, joten jonkin sortin löpöllä eli polttoöljyllä ajelevat...

        Kyllä rikitöntä HFO:a saa SECA alueella käyttää.


      • Eimamu

        "Itse olen ollut vuosia töissä näissä aluksissa. Myöskin olen koulutettu..." Niimpä niin, mutta missäs olet ollut kun Suomen kieltä on peruskoulussa opetettu? Niin paljon on kirjoitus- ja sanavirheitä ettei usko todeksi. Ehkä oletkin ma-mu?


      • Suoma.Laine
        Eimamu kirjoitti:

        "Itse olen ollut vuosia töissä näissä aluksissa. Myöskin olen koulutettu..." Niimpä niin, mutta missäs olet ollut kun Suomen kieltä on peruskoulussa opetettu? Niin paljon on kirjoitus- ja sanavirheitä ettei usko todeksi. Ehkä oletkin ma-mu?

        Missä peruskoulussa opetettiin kirjoittamaan suomen kieli isolla?


      • kokenutkin
        Suoma.Laine kirjoitti:

        Missä peruskoulussa opetettiin kirjoittamaan suomen kieli isolla?

        Ilmeisesti konemestarikoulussa?


    • Jiggrrfn

      Hintaa tulee myös siitä kun laiva ajaa kiinni aikataulua. Hki-Sto -linjalla käy helpommin kun laiva seisoo päivät mutta Turku-Sto linjalla aikataulun kurominen haastavaa kun ollaan ajossa yli 20 tuntia vuorokaudesta. Käsittääkseni jo solmun kovempaa ajaminen voi nostaa kulutusta useamman kymmenen prosenttia kun operoidaan lähellä maksiminopeutta? Viisammat korjatkoon.

    • ihanturhaakäynnissä

      jos laiva seisoo paikoillaan niin miksi koneet käy? kai siellä jossain on sammutusnappi sen kun pysäyttää koneet mitä niitä jumalattomia dieseleitä tyhjäkäynnillä pyörittämään vai onko kapteenilla pelko perseessä ettei lähde enää uudelleen käyntiin keskellä merta.

      kai akut muutamia tunteja kestää valaistusta ym. eihän ne heti voi tyhjänä olla.

      • pysyisithiljaa

        Olet tyypillinen matkustaja joka soittaa iltasanomiin kun laiva ottaa aallokossa muutaman keinahduksen ja viinilasikaatui syliin!


      • ödödödm

        Akuilla sähköä ruotsinlaivaan? Vitsi? Pääkoneet yleensä sammutetaan satamassa mutta apukoneet pyörittävät generaatoreita joista saadaan sähköt laivalle. Esim. Turussa Aurajoessa seisova vanha Bore joutui kuukausia käyttämään apukonetta sähkön tuottamiseen kun kaupungilla kesti vetää riittävän paksu maasähkökaapeli laivaa varten. Kertoo jotain sähkön kulutuksesta, ja Bore on kulutukseltaan murto-osa nykysiin ruotsinlaivoihin verrattuna.


      • eipäsmuutenkäy
        ödödödm kirjoitti:

        Akuilla sähköä ruotsinlaivaan? Vitsi? Pääkoneet yleensä sammutetaan satamassa mutta apukoneet pyörittävät generaatoreita joista saadaan sähköt laivalle. Esim. Turussa Aurajoessa seisova vanha Bore joutui kuukausia käyttämään apukonetta sähkön tuottamiseen kun kaupungilla kesti vetää riittävän paksu maasähkökaapeli laivaa varten. Kertoo jotain sähkön kulutuksesta, ja Bore on kulutukseltaan murto-osa nykysiin ruotsinlaivoihin verrattuna.

        Eikös satamissa ole reitti laivojen käyttäminen ollut kiellettynä jo vuosikaudet ja ne kytketään maasähköön.

        Vain vierailevat risteily alukset voivat olla käynnissä (koska niiden sähköjärjestelmät ei ole yhteensopivia suomalaisen sataman kanssa).


      • lldldld

        En usko että turun linjalla laivat siirtyvät maasähköön, satamastoppi kestää vain reilun tunnin. Hesan linja eri asia kun laivat seisovat satamassa koko päivän.


      • onkylläoutoa
        lldldld kirjoitti:

        En usko että turun linjalla laivat siirtyvät maasähköön, satamastoppi kestää vain reilun tunnin. Hesan linja eri asia kun laivat seisovat satamassa koko päivän.

        ettäkö reilussa tunnissa ei ehdi laittamaan töpseliä seinään?

        miten kauan se voi kestää että satamassa on joku selvittänyt kaapelin valmiiksi ja sitten kun laiva tulee niin samalla kun köysiä kytketään niin se vaan nostetaan alukseen ja töpseli kiinni jolloin moottorit voidaan pysäyttää.


      • riisseli
        onkylläoutoa kirjoitti:

        ettäkö reilussa tunnissa ei ehdi laittamaan töpseliä seinään?

        miten kauan se voi kestää että satamassa on joku selvittänyt kaapelin valmiiksi ja sitten kun laiva tulee niin samalla kun köysiä kytketään niin se vaan nostetaan alukseen ja töpseli kiinni jolloin moottorit voidaan pysäyttää.

        Aika naivia, töpseli seinään, tuollainen laivan sähköenergian kulutus on melkoinen jote mikään pikku töpseli ei tulekaan kysymykseen


    • Fairyornot

      #¤%/%&¤%"¤
      Eikö teistä kukaan oikeasti tiedä, että HFO:lla ajaminen tyssäsin kauan sitten.???? Eli dieselillä ajetaan/ tuotetaan sähköä satamassa. Esim Viikkarin laivat kuluttaa 40 kuutiota dieseliä/ 24h. (Paitsi Grace tietysti.) Tästä voi alkuperäinen kyselijä laskea 4000* diesellitra/ vrk. Myös satamassa ollessa sähkö tuotetaan apukoneilla, ei siis millään maasähkökaapelilla. Vastoin yleisiä luuloja, myös likavedet pumpataan oikeaoppisesti säiliöön satamassa. Enempi olisin huolissani siitä, että pienemmillä aluksilla ei ole mitään velvoitetta mihinkään suuntaan. 10 hlön paskat mereen vaikka satamassa, kokki paiskaa vielä lihapiirakat ja eiliset makaronilaatikot perään. Jos tulee esim. hydraulivuotoja, nekin huuhdotaan mereen Fairylla, satamassa.

      • riisseli

        Eikös 40 kuutiota ole 40 000l eikä 4000l, ja toiseksi ei menen näin pienellä kulutuksella ainakin 10 000l lisää


    • MENoverboard

      Heh tää oli hauska? MEN over board? ImU??? Olikohan kirjoittaja juonut liikaa???

    • SenPelastamisen

      Missään lasketa kuluja kun on pelastustehtävistä kyse! Se on velvollisuus! Kalliimmaksi tulee se kun morjestat vain ohimennessäsi,riippumatta siitä onko itse hypännyt vai tyyrätty.Jokainen on pelastamisen (tai yrittämisen)arvoinen.

      • vauhtia.lisää

        Kustannukset pitää lopuksi kertoa kolmella, koska esimerkiksi eilen Rosellalta mereen hypänneen ämmän etsintään joutui meripelastuskeskuksen määräyksestä osallistumaan myös Mariella ja Silja Symphony. http://www.hs.fi/kotimaa/a1457760187320

        Noiden itseään täynnä olevien itsemurhakandidaattien pelastamiseen ei pitäisi uhrata euron euroa. Itsehän ovat valintansa tehneet. Ei se meri yhdestä hullusta huonone, paskovathan kalatkin sinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe