Serotoniini

GoOutsideAndHaveFreshAir

Juuri luin serotoniinista ja minulle ihan uusi tieto oli että sitä alkaa muodostua ulkoilmassa. Olen kyllä tiennyt että ulkoilua suositellaan masentuneille mutta luulin että sillä tarkoitettiin liikunnan hyviä vaikutuksia. Ei siis tarvitse juosta tai tehdä pitkää lenkkiä vaan riittää että oleskelee ulkona. Itse olenkin ottanut tavaksi nykyään vähän seikkailla eli keksiä eri reittejä kävelylle ja välillä istua penkillä tai mennä huvikseen kauppaan niin tulee taukoa. On myös mukava katsella ja kuunnella (paitsi liikenteen melua) ja ottaa vaikka kuvia. Ei tarvitse vain verenmaku suussa juosta kiireellä kotoa pois ja takaisin.

Tämän takia varmasti olen aina tykännyt ulkoilla silloin kun olo on sellainen että jaksaa. Suljetulla osastolla olo ilman ulkoilua on mielestäni myös varsinaista kidutusta niille jotka kaipaavat päästä pihalle. Jotenkin en ymmärtänyt sitä miksei ulkoilua voi järjestää psykoosista kärsivälle vaikka niin että olisi 2 hoitajaa vahtimassa jos on pelko että karkaa tai satuttaa itseään. Pieni hetkikin raitista ilmaa voi tehdä todella hyvää jos on sisällä ollut pitkään.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karatii

      Ulkoilu on terveellistä,asiat aukeaa itsestään ja ahdistus katoaa,kun katsoo luontoa ,katujen autohulinasta ei ole kuin stressiä,mutta 2 kertaa päivässä ulkoilua ,ja luonnontuoksuja aistit aukeaa ja saavat ihan eri tunnetilan kuin sisäilmassa kökkiä,olokin kevenee ja tulee pirteyttä ja ruokahalu kasvaa.En voi olla kotona koskaan koko päivää,olen lapsesta saakka ulkoillut ja nauttinut hapesta,en voisi hyvin jos lusisin sisätilassa,sellaisiakin on ja en käsitä heidän mielenterveyttään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe