HDI 1,6 moottori loppuunajettu jo 100.000km!

Pikimustaöljy

Perheen Citroenin pikkudiesel rikkoutui korjauskelvottomaksi runsaat 100.000km ajettuna. Ilmeisesti lyhyet työmatka-ajot eivät sitten sovi dieselille.

Olipahan kalliit kilometrit, mutta oppi meni perille. Ranskalaiseen autoon en enää rahojani sijoita.

93

4381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvät-öljyt

      Omalla 1,6hdi pösöllä ajettu 160tkm pääasiassa lyhyttä ajoa. Ei ongelmia.

      • kuninkaskuluttaja

        Ei millään ranskalaisella autolla ajeta 160tkm ilman ongelmia, tosin ranskis auton omistajat vasta pikku ongelmaksi laskevat moottorin ja vaihteiston vaihdon, ne muut päivittäiset osien vaihdot kuukuvat normaali psa rutiiniin, kyllä psa logolla luotettavin kampe on pippurimylly skin rohisee kuin uusi psa moottori


      • Hyvinpelaa
        kuninkaskuluttaja kirjoitti:

        Ei millään ranskalaisella autolla ajeta 160tkm ilman ongelmia, tosin ranskis auton omistajat vasta pikku ongelmaksi laskevat moottorin ja vaihteiston vaihdon, ne muut päivittäiset osien vaihdot kuukuvat normaali psa rutiiniin, kyllä psa logolla luotettavin kampe on pippurimylly skin rohisee kuin uusi psa moottori

        ...ja ne moottorinvaihdotkin kuuluvat yleensä ihan muille merkeille.


    • dthththht

      Ihan huvin vuoksi voisi kurkata konehuoneeseenkin nestetilanteita.Kovin harvassa alkaa olla nekin autot joiden öljyt riittää seuraavaan vaihtoon.

      • rellunkoneetkestää

        15v vanhassa bensarellussa (megane) kilometrejä n. 310tkm, ja öjyä kuluu n. 0,5 l / 10 000 km. eli ei välttämättä tartte lisätä öljyä vaihtojen välillä. ja värikin vielä melko kirkas 20 000 km jälkeen.
        Riippuu siis, millä ranskalaisella ajelee.


      • Anonyymi

        mulla on ollu 12 pösöä, käytettyjä, en ole koskaan öljynvaihdon välillä 1v öljyä lisäilly,
        joihinkin muihin merkkeihin kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on ollu 12 pösöä, käytettyjä, en ole koskaan öljynvaihdon välillä 1v öljyä lisäilly,
        joihinkin muihin merkkeihin kyllä

        30 vuotta olen pösöillä ajanut, kuudes on menossa, kaikki olleet ikähaarukassa 12 - 28 vuotta, ja sama havainto, mihinkään ei ole tarvinut öljyä lisäillä isoja määriä vaikka mittarissa olisi ollut reilumminkin kilometrejä.

        Harmi että uudemmissa tilanne voi olla erilainen...


    • Urmas.K

      Ihan mitään merkkiä tai moottorityyppiäkään erikseen tarkoittamatta,koska kaikki ne hyvin samanmoisia ovat sisuskaluiltaan teknisiltä ratkaisuultaan,ihan niinkuin koko autojen ulkomuodotkin jostain syystä...,antaisin ihan ilmaisen vinkin jota itse noudattamalla olen pärjännyt julkisuuden ongelmamoottoreilla vähemmän ongelmattomilla ja jopa hyviksi mainostetuilla kaikilla moitteetta:huoltakaa niitä,käyttäkää omaa järkeä voiko jollain moottoriöljillä ajaa ihmeellisiä 15-30tkm lukemia ihan turvallisesti vaikka valmistaja, tai öljypurkin kyljessä, toki luvataan maat ja taivaat kunhan hyvältä kuulostaa.
      Puolitat vaihtovälit ja käytät vaikka halvempia synteettisiä joissa tietty viskot luokitukset ok moottoriisi=kone kiittää,vaiva pieni,kustannukset ei kasva eikä suodatintakaan tarvi vaihtaa kuin joka toinen kerta.
      Säännöllisesti ennen öljynvaihtoa kulautat purkillisen moottoriin engine flushia,vaikka 50kmt välein ja katsoppas mitkä mustat kurat mönjät valuu jäteöljyn kera astiaan ja arvaa miten hyvää se tekee pidemmän päälle siellä öljynkierron tukkeena yhä lisääntyen kunnes tulee korjaamolle kalliimpi reissu kun kanavat(tai esim hydraulinostimet ym) tarpeeksi tukossa.
      Lämmität lohkolämmittimellä/webastolla tms kylmillä keleillä,et ryntäyttele hetikohta kylmällä koneella ja turbovehkeillä minuutti kaksi tyhjäkäyntiä ennen sammuttamista.
      Dieselöljyn sekaan liraus 2t öljyä tai vaikka halpaa moottoriöljyäkin silloin tällöin niin ruiskutusvehkeet tykkää suuttimetkin,vielä parempiakin aineita löytyy joissa tuon voitelun lisäksi on puhdistavia ja parafiinin muodostusta ym estäviä ainesosia mukana.
      Jakohihnat kannattaa vaihtaa ajoissa ja jos mahdollista kurkkaa suojuksen alle näkyykö että se edes selkäpuolelta katsoen ok ellei hammaspuolta näe(yleensä ei).
      Kiilahihnojen kuntoa hyvä tarkkailla ETUKÄTEEN ja vaihtaa samalla kuin tuo jakohihna tietty koska paikat auki ja helppo vaihtaa silloin.
      Jäähdyttimen eteen talvella suoja,vaikka pahvista,naurakoot ken lystää vaan monet koneet hajotettu alilämpöisinä kuten matkustajatkin palellutettu.
      Toki älyttävä ottaa pois keväällä ja tarkkailla muutenkin miten paljon peitettä laittaa jäähdyttimen etten mutta noin kolmasosan peittäminen yleensä hyvä kompromissi,ei yli 50%kumminkaan!
      Vedenerottimen tyhjäys sekä suodattimen vaihtokin tärkeää,muuten voi jäädä välille tai koko kone kilahtaa....
      Säännöllinen tarkkailu konehuoneen puolelle ok ja jäähdytin-nesteen pakkaskestävyys kuntoon ettei jäädy ja säännöllinen vaihto=vesipumppu kiittää kuten lohkokin.
      Että tälläistä noin tiivistettynä niin kyllä vehkeet kestää.

      • hmmmmn

        Siinähän tuli ohjeet lähes kaikkien automerkkien kunnossapitoon.

        Noita moottorinpuhdistus aineita ei kannata käyttää noin tiheään. Väittäisin että 100tkm on sopivampi väli ja silloin syytä tarkistaa öljypumpun sihti samalla kun avaa öljypohjan. Puhdistusaineet saattavat tuhota tiivisteitä, vaikka purkin kyljessä muuta väittävät. Moottorinhan ei normaalisti edes kuulu olla putipuhdas ja öljyn likaantuminen on varsin normaalia.

        Öljyn likaantuminen ja "lieju" on liittynyt näihin longlife öljyihin ja pidentyneisiin huoltoväleihin. Jos öljyt vaihdettas säntillisesti joka vuosi, niin ongelmia ei varmasti tulisi. 10-15tkm alkaa perus halpisöljyillä olla sellanen raja, että vaihtoon vaan. Tarvike öljysuodattimista ei kannata pihistää, vaan vaihtaa joka vuosi nekin. Alkuperäissuodatin saattaisi kestää pidempään. Moottori myös puhdistuu parin öljynvaihdon jälkeen, kun alkaa vaihtamaan öljyt ajallaan.


      • Urmas.K

        Kiitos kommentoinnista ja noita kaikenmaailman moottorinpuhdistusaineita tietty kaikenmoisia laimeista ihan ammattimaisiin mutta joo,sovitaan 100tkm olevan se hyvä raja tuolle maksimissaan.
        Tiivisteitä kuin aineita koostumuksineen mahottoman monenmoisia eikä tavis voi tietää näistä vaan uskoa mitä purkeissa lukee,sen mitä ymmärtää eikä tiivisteistä sitäkään infoa.
        Longlife öljyihin varsinkin mutta kyllähän lyhyet ajomatkat talviolosuhteineen pahasta ja nämä saastejutut missä huohotukset ym kierrätykset takaisin moottoriin ovat varmaan ok ilmastolle ja kaikki hyvin uutena mutta pikkuhiljaa se kierrätys tukkii ja karstoittaa töhnällään joka paikan ja se kierrätys vaikeutuu aiheuttaen sitten niitä murheita monenmoisia kunnes joku paikka hajoaa.
        Halpisöljy on siinäsuhteessa vaarallinen lausahdus että luokitukset täyttävä ja oikean viskositeetin omaava täys-synteettinen(niitähän ne yleensä on,myös osasynt ihan ok)ajaa ihan saman asian koska ei se öljy tiedä,saati moottori,minkä nimisestä purkista se samoista alkulähteistä kotoisin oleva kaadetaan...
        Itse raakaöljy kuin jalostamotkin on aivan eri asia kuin purkitettu valmis tuote,samoista alkulähteistä ne on ja isot jalostamot tekevät ne perusöljyt kaikille brändeille jotka purkittavat ne kuluttajille omilla lisäaineillaan ja voi se olla ihan samaa tavaraa monissakin eri purkeissa eri etiketein,hinta tietty eri kun merkki joku ns haluttu laatumerkki.
        Ei niitä öljycoctaileja huvikseen sekoitella eri merkeille koska ihan joka moottori toimii kun öljyä vaan on ja se voitelee,raha ratkaisee mainosmiehen kyvyt ja nyt ei puhuta mistään kilpa-autojen tai eksoottisten moottoreiden spesiaaliöljyistä vaan taviskosliin kaadettavista.
        Näissä ei kannata itseään höplättää,ei se "Ooppeli"kulje sen rivakammin tai kestäkkään Neste-Penzoil-Mobil TurboSuperGTXYZ Mach-1 öljyillä, vaan omatpa on jokaisen rahat ja löytyy niitäkin jotka ei vaihda ikinä öljyjään,korkeintaan lisää kun joku merkkivalo syttyy...
        Varsinkin jos puolittaa nuo öljyvälit niin väitän voitelun olevan paremman koko vaihtovälin kuin kalliilla merkkiöljyllä maksimivälin.
        Suodattimet ja ns merkkisuodattimet,niin,kuka tietää missä se merkkisuodatin tehty(Kiinassako?) ja logotettu tilaajalle,onko se tarvikesuodin ihan sama,yhtä hyvä vai huonompi ja onko se niin huono että sitä ei kannata käyttää?
        Samaa propagandaa nämä on ja alihankintaa,niin ilman,öljyn kuin polttoaineensuodattimet ym,kuka tietää mistä ne tulee/kuka valmistanut oikeasti.
        Makuasia ja ei minulla ainakaan öljynsuodatin ikinä pettänyt ole vaikka Halpa-Hallista-Tarvikeliikkeestä tai Merkkiliikkeestä ostellut,miten milloinkin.
        Toki se on ehdottoman hyvä vaihtaa joka kerta eli aina öljynvaihdon yhteydessä,mutta onko siinä mitään ideaa tai hyötyä,en osaa sanoa.
        On siinä toki vuotomahdollisuuden kasvuvaara jos jää joskus löyhälle mutta toki huolellinen asentaja ei jätä eli kukin tekee valintansa vaihtaako joka kerta vai joka toinen vaikka öljynvaihdot puolittaisi.
        Tämä riittää minulle tällä erää ja kiitos hmmmm=)


      • hmmmmmn

        Öljysuodattimista on mm. TM:n testi, joka löytyy myös verkosta. Eroja näet on paljon alkuperäisosan ja tarvikkeen välillä. Tarvike on parhaimmillaan yhtä hyvä, mutta huonoimmillaan suodatuskapasiteetti on paljon pienempi. Moottori tuskin kiinni leikkaa, mutta suodattimen venttiilin avauduttua kiertää öljy suodattamattomana aiheuttaen tarpeetonta kulumaa moottorille. Vaihtamalla jokavuosi, voi siirtää moottoriremppaa kauas tulevaisuuteen.

        Ns. halpisöljyt ja niistä ns. täyssynteettiset ajavat asiansa ja sitähän minä tarkoitinkin. Lähinnä vain niiden kanssa lisäaineistus pettää ajan myötä, eli vaihtoa ei ole syytä pitkittää.


      • Pihipihipihi
        hmmmmmn kirjoitti:

        Öljysuodattimista on mm. TM:n testi, joka löytyy myös verkosta. Eroja näet on paljon alkuperäisosan ja tarvikkeen välillä. Tarvike on parhaimmillaan yhtä hyvä, mutta huonoimmillaan suodatuskapasiteetti on paljon pienempi. Moottori tuskin kiinni leikkaa, mutta suodattimen venttiilin avauduttua kiertää öljy suodattamattomana aiheuttaen tarpeetonta kulumaa moottorille. Vaihtamalla jokavuosi, voi siirtää moottoriremppaa kauas tulevaisuuteen.

        Ns. halpisöljyt ja niistä ns. täyssynteettiset ajavat asiansa ja sitähän minä tarkoitinkin. Lähinnä vain niiden kanssa lisäaineistus pettää ajan myötä, eli vaihtoa ei ole syytä pitkittää.

        Kun nyt ollaan otsikon alla joka käsittelee HDI 1.6 moottoria niin en lähtisi sanomaan että halpisöljyt ajavat asiansa, ellei nyt sitten ole mielenkiintoa vaihdella öljyjä parintuhannen välein.

        Kyseisessä moottorissa öljy "paistuu" ahtimen vuoksi ja suositeltavaa on käyttää mahdollisimman korkean flash pointin omaavaa öljyä. Noissa halpiksissa, esimerkiksi motonetin motox öljyt, tuota flash pointtia ei edes kerrota.

        Ostamalla sitten halpisöljyä, jossa kerrotaan ainoastaan viskositeetti, ja se, että se täyttää jopa API SM vaatimukset, voi tuo flash point olla parinsadan asteen paikkeilla. Hintaa noin 25 euroa per kanisteri. Tuota kun hetken pyörittää tossa mainitussa moottorissa niin kummasti alkaa öljy palamaan kokkareeksi. Ensin hajoaa ahdin, sen kun vaihtaa niin sitten leikkaa kone kiinni, kun kanavat ja öljysihti on tukossa.

        Jos kattelee ns. merkkiöljyjä niin shell helix ultra 5w-40, öljyssä on flash point 242 astetta, ja hintaa noin 30 euroa.

        Että jos se pihistäminen ihan taiteeksi pitää viedä niin onhan tuo 5 euroa siinä tapauksessa vuositasolla merkittävää.


    • JamesKa

      Fap moottoreista tulee mustat kurat ulos jo aivan heti öljyn vaihdon jälkeen. Ainakaan mittatikusta en ole koskaan nähnyt muuta kuin pikimustaa öljyä, vaikka olen vain monttöörin pyynnöstä käynnistänyt hetkeksi moottorin öljynvaihdon yhteydessä.

      Olen hyvin skeptinen tuollaisen moottorin kestävyyden suhteen.

      • Eläkeukkonykyään

        Perus-Toyotaan (Corolla 1,6) ei tarvitse vaihtaa varmaan koskaan öljyjä, silti se vaan kestää ja kestää. Autossani on viimeksi vaihdettu öljyt ja suodatin 2013. En tosin aja kuin 10.000km vuodessa, mutta silti. Toyotan tekniikka on tehty kestämään ja Peugeotin tekniikka on viritetty laukeamaan.


      • Essonbaaristapäivää

        Ei ole sattunut kohdalle montaakaan autoa jossa mittatikusta tulisi kirkasta öljyä. Jo vähän ajamisen jälkeen se mustuu. Ei koske erityisesti ranskiksia. Kerro missä autossa öljy pysyy kullanvärisenä? Oletko itse nähnyt?


      • eehoodeeii
        Essonbaaristapäivää kirjoitti:

        Ei ole sattunut kohdalle montaakaan autoa jossa mittatikusta tulisi kirkasta öljyä. Jo vähän ajamisen jälkeen se mustuu. Ei koske erityisesti ranskiksia. Kerro missä autossa öljy pysyy kullanvärisenä? Oletko itse nähnyt?

        Peugeot 406 kaksilitraisella hdi-koneella. Öljyt vaihdettiin aina 10t. välein. Öljy pysyi tikusta katsottuna kirkkaana noin 4t. kilsaan asti. Ajokin oli tosin päasiassa pitkää maantieajoa isoilla teillä ja kilsoja vuodessa yli 30t.
        Nykyisessä pikkudieselissä en ole moista ihmettä nähnyt.


      • Anonyymi
        Essonbaaristapäivää kirjoitti:

        Ei ole sattunut kohdalle montaakaan autoa jossa mittatikusta tulisi kirkasta öljyä. Jo vähän ajamisen jälkeen se mustuu. Ei koske erityisesti ranskiksia. Kerro missä autossa öljy pysyy kullanvärisenä? Oletko itse nähnyt?

        Pätkäajossa varsinkin talvella dieselin katalysaattori menee lähes tukkoon, lopulta pakokaasu ahtautuu noin lyijykynän paksuisen väylän kautta. Tämä jouduttaa öljyjen likaantumista.


    • ex16hdijumpy

      Yllättävän pitkään kestänyt meillä sitikan jumpyssa 30tkn ja hajosi, takuuseen toki meni mutta piti vaihaa pois ennen 60tkm jolloin tietty olisi taas posahtanut, nääs kun ei ole tottunut kuuntelemaan koneen vikaääniä noinkin vähäajetussa....mitä merkkilikkeessä kysyivät..., pitäs olla se kolmas korva päässä joka keskittyy kuunteleen ranskis auton sivuääniä...

    • Hyvinkestänyt

      Samaa mieltä kuin ylempänä: Puhtaus on puoli ruokaa. Myös koneelle. Öljynvaihto viimeistään säädetyillä kilometreilla mutta KUITENKIN AINA VÄHINTÄÄN KERRAN VUODESSA, öljy määritysten mukaista ja öljysuodattimeksi VAIN merkkikamaa ellet paremmin tiedä, niin eipä tule mitään ongelmaa.

      Ja kuten myös edellä sanottiin - viimasuojaa kannattaa käyttää sellaisissakin merkeissä jossa se ei ole vakiona. Olenpa jopa moottoripyörässä teippaillut osan kennosta umpeen kylmän kauden ajaksi. Mäntämoottorissa ei ole tavoitteena mahdollisimman viileä moottori vaan mahdollisimman sopivan lämpöinen moottori.

    • TMjaMTVmainosrahat

      Höpöhöpö ja kaikenmaailman Flash Gordonit ja Flas Pointit,nyt on kyse ihan tavallisesta massatuotetusta miljoonakoneesta jota väännetään 3vuorossa ja mikäli öljy täyttää luokitukset jotka niille kaikille tehnyt puolueeton laboratorio(ei siis itse..),viskositeetti suht oikea ja mieluusti just(riippuu tietysti enempi kylmästarttauksista),liian ohuet litkut EI muodosta välttämättä kunnon öljykalvoa vaikka hienolta kuulostaakin joku 0W-50....ja kulutuskin voi moottorityypistä(tai koneen ajo km)runsaahkoa=voipi tulla öljyvaje.
      Se purkin kylki voi pitää kutinsa tai ei ja hienoja yhdisteitä on kiva laittaa täkyksi mainoksiinkin vaikka ne olisi hyödyttömiä tai toiselta nimeltään tutumpia normiaineita=)
      Jos haluaa maksaa öljyn purkittajan/valmistajan nimestä mikäs siinä,monet ei ja hei:Esimerkiksi huollossa et edes tiedä mitä ja mistä tynnyristä sinne oikeasti laitetaan vai tiedätkö?
      Onpahan kaikenmoista nähty merkkihuolloissakin ja ei siinä mitään,toimii toki öljy kuin öljy,hinta vaan otettu jostain" mopiloilista".
      Merkki kuin merkki ja lyhennetty öljynvaihtoväli ja tuo mitä nuo 2 sopivat,100tkm välein tehty moottorin sisäpesu,niin kyllä pelittää oli Flash Gordonia,wolframia,titaania,timanttikidettä tai sinkkiä miten paljon tai vähän.
      Veteraaniautojen moottorit ovat sitten enempi kulumisen kannalta noitten puuttuvien lisäaineiden perään mitä nykyöljyissä ei ole,toimii toki hyvin kunhan muuten hoitaa ja vaihtaa usein km riippumatta edes parin kolmen vuoden välein.
      Kilometrejähän niihin kesäautoihin ei kerry edes tuhatta jos todella harrasteautona eikä veronkiertokäytössä käyttöautona.
      Terveisin tuolla PSA moottorilla,niin bensa kuin dieselillä pitkään aikoinaan ajanut huoletta.
      PS Tarvikesuodatin ajaa yhtä hyvin asiansa jos yhtään katsoo mitä ostaa,vaikkapa Teho,Biltema,Motonet jne toimii niinkuin öljynsuodattimen pitää ehjässä moottorissa jota huolletaan ja öljyjä vaihdetaankin.
      Ehjässä huolletussa koneessa ei isommin roskia liiku eikä likahiukkasia,koneremontin kokeneet eri juttu.

      • Jottatulimieleen

        Kun kokemusta kerran tuosta 1.6 HDI moottorista (DV6) on niin miksi noi tuppaa hajoamaan niin monella, vaikka öljynvaihdoista pidetään huolta ja öljykin on sitä mitä speksit sanoo?

        Sitä en kyllä tiennyt että tuosta DV6 moottorista on bensaversiokin olemassa. Missä tuota käytetään?

        Tuo maksuhomma vielä mietityttää, että se 5 - 10 euron kustannuslisä öljyn ostamisessa on siis oikeesti merkittävä?


      • Bersnettoa

        Olen sen verran eri mieltä, että 1,6HDI-moottorissa liikkuu nokea, likaa ja metallia paljon enemmän kuin "aikoinaan ajaneen" moottoreissa.
        Lähipiirissä ollut kaksikin kappaletta näitä PSA:n pikkudieseleitä ja molemmista moottorit hajosivat pienillä kilometreillä.

        2000 vuoden 406 oli aivan toista maata. Se kesti yli puolen miljoonan ajot avaamatta.


      • Vaihtakaaöljht
        Jottatulimieleen kirjoitti:

        Kun kokemusta kerran tuosta 1.6 HDI moottorista (DV6) on niin miksi noi tuppaa hajoamaan niin monella, vaikka öljynvaihdoista pidetään huolta ja öljykin on sitä mitä speksit sanoo?

        Sitä en kyllä tiennyt että tuosta DV6 moottorista on bensaversiokin olemassa. Missä tuota käytetään?

        Tuo maksuhomma vielä mietityttää, että se 5 - 10 euron kustannuslisä öljyn ostamisessa on siis oikeesti merkittävä?

        Taitaa olla kitkeriä Vokkelokuskeja ja tojo-provoja osa. Mutta kyllähän se on totta että uuden tyyppisissä vähäpäästöisissä koneissa öljyjen ja suodattimien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. En luottaisi tarvikesuodattimiin ellei se olisi toistuvasti pärjännyt testeissä. Suodattimien sisällä on kovin erilaista kamaa. Ja ne öljynvaihtovälit...ennen vanhaan koneet kesti vaikka jätti öljyt vaihtamatta. No, silloin oli vähemmän tehoa ja enemmän kulutusta.itsellläni tulee vain. n. 10t vuodessa, mutta vaihdan aina keväällä.


      • eehoodeeii
        Bersnettoa kirjoitti:

        Olen sen verran eri mieltä, että 1,6HDI-moottorissa liikkuu nokea, likaa ja metallia paljon enemmän kuin "aikoinaan ajaneen" moottoreissa.
        Lähipiirissä ollut kaksikin kappaletta näitä PSA:n pikkudieseleitä ja molemmista moottorit hajosivat pienillä kilometreillä.

        2000 vuoden 406 oli aivan toista maata. Se kesti yli puolen miljoonan ajot avaamatta.

        Allekirjoitan tuon. Edellinen ajokki oli juurikin tuo 2-litrainen hdi Pösö 406 ja se soi ja kukkui kelillä kuin kelillä. Se motti oli luotettavuudeltaan aikansa huippua. Moottorin kanssa ei ikinä mitään ongelmia. Lähti vaihtoon 350.000 kmn kohdalla.


      • EkajavikaPösö

        Peugeotin 1,4 l bensakone hajosi juuri viime viikolla 125 000 km tuli tulokseksi! Ohipuhallukset sylintereissä 25 - 45 %.


    • LuotettavaOn

      JOojoo, täällä joku tojofani kertoo omiaan. en ole kuullut että tuo 1.6 olisi mitenkään heikompi kone kuin muutkaan, pikemminkin parempi. Se nyt tietty on selvä että nykyiset teho-paino-suhteet eivät anna anteeksi mitään poikkeuksia öljyn tai öljynsuodattimen laadussa, eikä ennestään pitkiä vaihtovälejä sovi unohtaa. Siinä kohtaa säästää kyllä väärästä asiasta ja osoittaa aika moista ymmärtämättömyyttä. Tietysti jos tiedät mistä tehtaasta mikäkin öljy ja suodatin tulee niin sitten sopii juosta tarjousöljyjen ja -suodattimien perässä ja säästää viitonen, mutta en minä ainakaan uuden auton kanssa riskeeraisi. Moottorisi on yhtä luotettava kuin sen huoltaja.

      • Kylläsevaanon

        Se, ettei ole kuullut asiasta, ei tee siitä olematonta.

        1.6 diesel on valitettavasti huono kestoltaan, johtuen siitä, että se kuormittaa öljyjä äärimmilleen.

        Valmistajalta on tullut jopa ohje öljynvaihdon suorittamiseksi, jotta kaikki kökkööntynyt öljy saataisiin moottorista ulos vaihdon yhteydessä.

        Kannattaa opetella googlen käyttö ja opiskella englannin kieltä, tietoa on saatavilla ja todella helposti.


      • KoneinsinööriKT

        1,6 HDI on ominaisuuksiltaan varsin keskimääräinen moottori turboineen päivineen. Mikä tuossa moottorissa aiheuttaa niin suuren kuormituksen öljylle? Turbo kenties? Palamaton polttoaine voiteluaineen seassa?


      • volvoford
        KoneinsinööriKT kirjoitti:

        1,6 HDI on ominaisuuksiltaan varsin keskimääräinen moottori turboineen päivineen. Mikä tuossa moottorissa aiheuttaa niin suuren kuormituksen öljylle? Turbo kenties? Palamaton polttoaine voiteluaineen seassa?

        Tuossa moottorissa taisi olla vielä lisäksi suunnitteluongelma jonka seurauksena, kun suuttimien tiivistys alkaa vuotamaan, se vuotaa polttoainetta suoraan öljyn sekaan.

        Ilmeisesti tuo polttoaine öljyn seassa kuumana käyvä turbo pilaa tuon öljyn.

        Auttaisiko sitten tuo kovempaa lämpöä kestävä öljylaatu, vaikea sanoa, tuskin kuitenkaan haittaa olisi.

        Jostakin syystä olen nähnyt näitä hajoavan vain 307 ja 407 malleissa, mutta ei juurikaan volvossa tai fordissa. Voiko olla niin, että se hiukkaspoltto on SE syy, miksi noita hajoaa. Onko volvossa ja fordissa hiukkaspolttoa laisinkaan?


      • Näin_on
        volvoford kirjoitti:

        Tuossa moottorissa taisi olla vielä lisäksi suunnitteluongelma jonka seurauksena, kun suuttimien tiivistys alkaa vuotamaan, se vuotaa polttoainetta suoraan öljyn sekaan.

        Ilmeisesti tuo polttoaine öljyn seassa kuumana käyvä turbo pilaa tuon öljyn.

        Auttaisiko sitten tuo kovempaa lämpöä kestävä öljylaatu, vaikea sanoa, tuskin kuitenkaan haittaa olisi.

        Jostakin syystä olen nähnyt näitä hajoavan vain 307 ja 407 malleissa, mutta ei juurikaan volvossa tai fordissa. Voiko olla niin, että se hiukkaspoltto on SE syy, miksi noita hajoaa. Onko volvossa ja fordissa hiukkaspolttoa laisinkaan?

        Jos suuttimien tiivistys vuotaa löytyy polttoaine moottorin ulkopuolelta.


      • Todentotta
        Näin_on kirjoitti:

        Jos suuttimien tiivistys vuotaa löytyy polttoaine moottorin ulkopuolelta.

        Jep, olet oikeassa, suuttimen pohjatiivisteen vuotamisen seurauksena pakokaasua pääsee kosketuksiin öljyn kanssa.

        http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=72255.0


    • YlipääsemätönJuttu

      Siinä te kierrätte pääosin samaa asiaa mutta eri nimillä,siis olemme yhtä mieltä että öljynvaihdot mieluusti etuaikaan kuin ajallaan,öljy oltava laadultaan hyvää ja oikein viskositeetein,mikä ei tarkoita etteikö voi muunkin merkkistä öljyä käyttää kuin se jokaisen suosikkimerkki,niinkö?
      Säästää 5-10e?
      Oletamme kumminkin että se säästö on aiheellista jos vaikka puolitamme vaihtovälin siihen "suosikkimerkkiin"verrattuna ja puolueettomat laatuluokitukset kuin eri valmistajien hyväksyntä purkin kyljessä,siis riittääkö vai ei se vai onko öljyn nimi tärkein kriteeri?
      Mikäli käytämme suosikkimerkin 4l sijaan vaikka 20tkm matkalla 8l tuntemattomampaa merkkiä niin mitäpä oletatte,kumpi on loppupeleissä parempi idea ja voitelevampi kokonaisuus?
      Suodatin oltava merkkisuodatin vaikka sen merkkisuodattimen tekee joku muu kuin ko merkki,niinkö?
      Emme siis käytä harakiri,tarvikesuodattimia tai jonkin liikeketjun nimen alla myytäviä ja "mustaa valkoisella"tyyliset perusteet,kiitos?
      Mikäli tuo 1,6dsl on kerta moottori joka kuormittaa öljyt äärimmilleen niin onko tuoreet öljyt useammin parempi kuin ne merkkiöljyt harvemmin ja suodatinvaihtoko joka kerta vai onko turhaa rahanmenoa,taas se maaginen 5-10euroa,ja vielä merkkisuodatin joka voi olla tuplasti tyyriimpi??
      Engine flush saatiin vissiin sovittua n100tonnin välein vai veikö sekin tiivisteet tai jopa poikuuden..???
      Noh,oletettavasti ainut,paras ja oikeaoppinen keino säästyä moottori ja automurheilta koska kaikissa tuntuu olevan suuria murheita uudesta vanhaan on ajaa taksilla(Suomessa triplasti ylihintaista..),fillarilla(voi joku ajaa päälle..),mopolla(kylmähköä talvisin..),motskarilla(sama juttu ja muutenkin vaarallista tässä kulttuurissa teillä tyyristä pitää),bussilla(ei kulje oikein kuin kehä3 sisäpuolella,Tre ja ehkä joku muu isompi city)tai josko kävelee?
      Se on varmaa,saasteetonta,voi oikoa,ei vakuutusmaksuja tai bensakuluja,mutta aika hidasta eli täyttää myös vapaa-ajan hyvin!

    • Jalostamoduunari

      Lukekaa sen öljypurkin kyljestä mitä siinä sanotaan ja ajatelkaa!
      Siinä on eri moottorivalmistajien(siis automerkkien)hyväksynnät ko öljylle ja se tarkoittaa että he ovat antaneet hyväksyntänsä sen käyttämiseen heidän moottorissaan,piste.
      Sitä ei siis saa vaikka merkki olisi mitenkä Shell tai Teboil tms,jos tavara purkissa ei kelpaa!
      Luokituksia tietysti päivitetään ja purkkien sisusten laatua testataan säännöllisesti siellä jalostamon päässä koska valmistajat tarkkailevat että luokitus&suositukset säilyy.
      Moottorin syntyaikana olevia suosituksia ei tarvitse ylittää vaan sen takia että se on hienoa,ne on riittävät sille moottorille mutta parempilaatuinen luokitukseltaan käy tietysti jos semmoista haluaa laittaa.
      Se ei tarkoita että se voitelisi tai kestäisi ko moottorissa yhtään paremmin.
      Hyvin monet nykyöljyt ylittävät jo sen tavis moottorin vaatimukset,oli sitten merkkiöljy tai merkitön koska niitä käytetään paljonkin vaativimmissa koneissa jotka esim kiertävät kovaa ja korkealta tai raskaassa jakeluautokäytössä jossain pakussa tms.
      Samaa öljyä myydään hyvin monilla eri tuotenimillä eri maissa vai luuleeko joku jotain muuta ihan oikeasti,siis että joka merkillä ja purkilla on eri jalostamo?
      Tuoteselosteen mukaan kun ostaa niin se on laadun tae kelpaako se moottoriisi vai ei.
      Sama asia on jarrunesteessä mikä DOT autoosi riittää,merkillä ei väliä vaihdolla on.
      Jäähdytysnesteellä jossa väri nykyään määrää kohteen ja vaihto tärkeä siinäkin,merkki ei.

    • Dieselasentaja

      Lyhyttä ajoa ja hiukkaspoltto jää aina kesken -> palamatonta dieseliä jää männän päälle josta se menee öljyn sekaan ->öljy puuroontuu/palaa pilalle -> rikkoo koneen.

      Seuratkaa milloin hiukkaspoltto on päällä, älkää tuolloin lopettako ajoa.
      Hiukkaspolton päälläolon näkee polttoaineen kulutuksesta moottorijarrutuksen aikana, ei mene nollaan polton aikana.

    • TeettäkääÖljyt

      Komppaan näitä viimeisiä ja kuka estää ostamasta vaikka kalleinta mustaa kultaa mitä liikkeestä saa tai tilaa vaikka Amerikasta jos ei täältä saa kuin kurjaa normaalia huoltsikkakuraa näiltä liian tavallisilta merkeiltä,kunhan puolittaa senkin vaihtovälin.
      Kaikki raha mikä autoon menee on liian vähän monille ja kaverillehan oltava parasta=)
      Siksi täällä autoilun kustannuksia onkin helppo nostaa,kuin lapselta karkin ottaminen,ketään ei kiinnosta ja maksetaan kiltistä,joku pikkuisen nurisee mutta: So what?
      Jäähdyttimen suojuskin oltava merkkilogolla ja polttoainekin sitä formula superia joka kalleinta.
      Aina löytyy uunoja ja torvia jotka on mainoksen orjia ja ostavat mitä mainosmies kehittää,niin uusia "ennenäkemättömän hienoa tekniikkaa" malleja joka toistuu joka vuosi,TM testivoittajia renkaista öljyihin ja pyyhkimen sulista polttimoihin, makso mitä makso.
      Varmaan sängyt tyynyt,tv ja kortsutkin on testivoittajia..tai leivänpaahdin ja kapselikeitin...

      • Jokonenytjotulee

        Hienoa että pysyt aiheessa noinkin hyvin.

        Joko kohta kerrot ne omakohtaiset kokemukset tuosta moottorista ja sen kestosta.


    • TeettäkääÖljyt

      Kerron kun kerta pyydät:Ei ole ollut oikein mitään mitä kertoa.
      Säännölliset huollot,tihennetty öljynvaihtoväli nillä "halppisrupuöljyillä",tosin oikein laatu viskovaatimuksin ja suodatin(mikä milloinkin)joka toinen kerta.
      Polttoaineen sekaan silloin tällöin luraus 2t öljyä tai diesel lisäainetta,esim tuota jo mainittua Red Linea.
      Lämmitys talvella ennen käynnistystä,ei ryntäytyksiä kylmällä koneella ja n minuutin tyhjäkäyttö ennen sammutusta.
      Taidanpa tehdä tuon koneen sisäpesun nyt kun idean annoitte ja tuo 100 tonnia aika lähelläkin pian.
      Pahvi tms talvisin jäähdyttimen eteen ja normihuollot etuajassa.
      Siinäpä se murheineen.

      • TojoPelle

        Se vaan ottaa sydämeen, kun dieseli tuosta kaikesta huolimatta laukeaa käsiin. Oli lyhyet öljynvaihtovälit (7500km) ja aina uusi suodatin. Siitä huolimatta turbo rikkoutui 90.000 paikkeilla ja moottorin laakerointi rikkoutui samalla kertaa.
        On fiksumpi pysyä kokonaan erossa näistä FAP/EGR-virityksistä


      • Vielä_tyytyväinen
        TojoPelle kirjoitti:

        Se vaan ottaa sydämeen, kun dieseli tuosta kaikesta huolimatta laukeaa käsiin. Oli lyhyet öljynvaihtovälit (7500km) ja aina uusi suodatin. Siitä huolimatta turbo rikkoutui 90.000 paikkeilla ja moottorin laakerointi rikkoutui samalla kertaa.
        On fiksumpi pysyä kokonaan erossa näistä FAP/EGR-virityksistä

        Omalla 407 1,6Hdi:llä nyt 160tkm. Egr_venttiili vaihdettu. Ei muita korjauksia. Öljyn vaihto 10tkm. välein. Saas nähdä kauanko kestää.


      • jhjhkjlhkjhkljh
        Vielä_tyytyväinen kirjoitti:

        Omalla 407 1,6Hdi:llä nyt 160tkm. Egr_venttiili vaihdettu. Ei muita korjauksia. Öljyn vaihto 10tkm. välein. Saas nähdä kauanko kestää.

        Sihti varmaan jo nyt tukossa, mutta pumppu sinnittelee yhä, kunnes...


      • vieläkintyytyväinen
        jhjhkjlhkjhkljh kirjoitti:

        Sihti varmaan jo nyt tukossa, mutta pumppu sinnittelee yhä, kunnes...

        170tkm kohdalla otin öljypohjan irti. Sihti yhtä puhdas kuin uusi. Öljypohja vain vanhasta öljystä musta, ei mitään liettymistä. Öljynä olen käyttänyt Teboil Diamondia, vaihto 10tkm. välein. Nyt 205tkm mittarissa ja pumppu sinnittelee vieläkin.....


    • omatkokemukseni

      Tuohon konerikkoon löytyy syy. Vaimon C4:sta hajosi moottori kun 116 tkm mittarissa. Takuu oli mennyt umpeen ja suuri lasku uhkasi. Sain jo viedessäni auton Vehon huoltoon ettei ole ainoa tapaus. Virallinen maahantuoja Auto Bon pisti hieman hanttiin viitaten takuu aikaan. Soitin yksityisvetoisille Citroen ja Peugeotin valtuutetuille huoltofirmoille niin Suomeen ja myös Ruotsin. Myös eräälle Suomalaiselle Dieselkone asiantuntijalle joka tiesi näistä ongelmista. Kaikkialta tuli sama tieto. PSA 1,6 Hdi koneessa tyyppiongelma joka koskee vain kylmää Pohjolaa mutta ei keskieurooppaa missä huoltovälikin pitkä. Kun taas Suomessa se yllättäen lyhennittiinkin. Ölypohjassa on sihti joka menee tukkoon/jäätyy. Suomen kylmät ja vaihtelevat kelit karstoittaa ja sakkauttaa öljyn joka sitten jämähtää sihtiin ja tukkii öljynkierron. Öljynsihdin vaihtaminen ei kuuluu huoltohjelmaan mutta moni vastuuntunnollinen huoltofirma mainitsi asiasta asiakkailleen että öljypohja pitäisi irroittaa ja sihti vaihtaa 70-80 tkm välein jotta mainittuja ongelmia ei syntyisi. Huolto ei halpa mutta halvempi kuin korjauttaa kone omalla kustannuksella. Näillä tiedoilla menin liikkeeseen mistä auto ostettiin ja hieman ontuen myönsivät asian. Maahantuoja ei halunnut lisätä kallista lisähuoltoa määräaikaishuoltoihin. No meidän auto huollettin vaikka ilmoitettin ettei me makseta. Se kuka laskun loppujen lopuksi maksoi ei ole tiedossa.

      • Tuskinpavaan

        Ongelma ei koske vain pohjolaa, samalla tavalla ne hajoaa myös Englannissa.

        Totta tarinassa taitaa olla se, että öljysihti lopulta tukkeutuu, mutta öljyn karstoittuminen tuskin johtuu kylmästä ilmastosta.

        Onhan tuolla selityksellä saatu asiakkaalle annettua selitys, ei varmaankaan kyllä paikkansapitävä.


      • Toivonsaheittänyt

        Minä vaihdan öljyt joka päivä ja moottori kiittää... Toisaalta vituttaa, että olen valinnut ranskalaisen auton, mutta näillä mennään...


    • KariÄänekoski

      Minä vaihdan 5 tuhannen kilometrin välein 0w-40 New Life öljyt autooni ja auto kiittää!! 1.2 koneella ajettu nyt 250 000 ja kerran olen avannut kun sytystystulpan osa meni pakoventtiilin väliin! Pelotti kyllä avata kun en ole konetta ikinä avannut. Mutta kaikki meni Hyvin! Muuten auto kehrää pehmeästi! Halpaa se on öljy ja olen ajatellut vähän näin että jos en vaikka sairastu syöpään hyvien geenien ansiosta niin säästän siinä niin reilusti rahaa että olen kuin lottovoiton voittanut ja minulla kyllä on varaa ostaa kunnon Öljyt autooni!

      • Volvomiäs

        Moneskohan kone menossa?
        Volvoon kone kannatta uusia, pösöön ei niinkään.


      • Ei_paha_matka
        Volvomiäs kirjoitti:

        Moneskohan kone menossa?
        Volvoon kone kannatta uusia, pösöön ei niinkään.

        Ensimmäinen tietysti, niin kuin itse kirjoitit" Pösöön ei konetta kannata uusia". En uusi minäkään, mutta ajan ensin tuon 400tkm. Sen jälkeen vien paaliin suunnilleen vuonna 2022 näillä ajoilla.


      • Niinhänluulet

        Minäkin suunnittelin ajavani tuon 400.000km, kuten ajoin edellisellä 406 Peugeotilla. Ei vaan onnistunut alkuunkaan. Pommi mikä pommi!
        Lyhyessä työmatka-ajossa tuo ei kestä normihuolloilla edes sataa tuhatta.


      • Ei_normihuolto
        Niinhänluulet kirjoitti:

        Minäkin suunnittelin ajavani tuon 400.000km, kuten ajoin edellisellä 406 Peugeotilla. Ei vaan onnistunut alkuunkaan. Pommi mikä pommi!
        Lyhyessä työmatka-ajossa tuo ei kestä normihuolloilla edes sataa tuhatta.

        Pääasiassa lyhyttä on meidänkin ajo n.6km /sivu arkipäivisin. 10tkm välein öljynvaihto, nyt kilometrejä 165tkm. Hyvin pelaa.


    • RantasilaP

      Ilmeisesti tuo lyhyt työmatka on se kipee juttu.
      Tuossa kollega ajeli yli 200tkm ilman mitään ongelmia, mutta siivut olivatkin aina tosi pitkiä myyntimiehen työssä.

      • hmmmmn

        Lyhyessä ajossa on syytä mahdollisuuksien mukaan käyttää esilämmitystä jo syksyllä ja lyhentää öljyn vaihtovälit n. 10tkm. Ei tee yhtään pahaa moottorille noin pidemmällä aikavälillä.

        Moni ihmettelee, että miksi esilämmitys olis niin tärkeää, kun nykyajan autoissa kylmäkulutuskin on saatu alemmaksi. No ihan moottorin hyvinvoinnin takia. Kylmäkäynnistys näet kuluttaa moottoria ja kymmenen vuoden päästä moottorin todellinen kuluma vastaa ihan jotain muuta ajosuoritetta kuin mitä mittarissa lukee.

        Painakaa vaan sitä kaasua kylmällä koneella, niin ikääntyessään moottorille alka maistua öljy. Kyllä se on auton historiasta kiinni miten hyvin moottori kestää. Toki tuo BMW:n ja PSA:n ongelmalapsi eli THP moottori voi olla varsinainen ongelmapesäke pidosta huolimatta.


      • hannujakerttu
        hmmmmn kirjoitti:

        Lyhyessä ajossa on syytä mahdollisuuksien mukaan käyttää esilämmitystä jo syksyllä ja lyhentää öljyn vaihtovälit n. 10tkm. Ei tee yhtään pahaa moottorille noin pidemmällä aikavälillä.

        Moni ihmettelee, että miksi esilämmitys olis niin tärkeää, kun nykyajan autoissa kylmäkulutuskin on saatu alemmaksi. No ihan moottorin hyvinvoinnin takia. Kylmäkäynnistys näet kuluttaa moottoria ja kymmenen vuoden päästä moottorin todellinen kuluma vastaa ihan jotain muuta ajosuoritetta kuin mitä mittarissa lukee.

        Painakaa vaan sitä kaasua kylmällä koneella, niin ikääntyessään moottorille alka maistua öljy. Kyllä se on auton historiasta kiinni miten hyvin moottori kestää. Toki tuo BMW:n ja PSA:n ongelmalapsi eli THP moottori voi olla varsinainen ongelmapesäke pidosta huolimatta.

        Miksei sitä voi lämmittää vaikka kesälläkin sitä moottoria, eihän siitä muuta haittaa ole kuin sähkölaskun suureneminen.

        http://yle.fi/uutiset/nykyauton_moottoria_ei_tarvitse_lammittaa_plussakeleilla__liika_lammitys_ei_silti_vahingoita_autoa/7732241

        En tiedä nykyautojen moottoreiden kulumisherkkyydestä, mutta ainakin 10 - 20 vuotta sitten valmistettuja moottoreita on vaikea saada kulumaan sylintereistään.

        Otin omasta autostani sylinterinkannen pois kun mittarissa oli 237tkm ja sylintereissä ei ollut minkäänlaista kulumaa ja tehtaan hoonausjäljet oli selvästi nähtävissä. Ikinä en ollut ennen tuota, enkä tuon jälkeenkään lämmittänyt moottoria ennen käynnistystä.

        Nyt 100tkm enemmän mittarissa, öljyä ei kulu edelleenkään.


      • Vääräpalsta
        hannujakerttu kirjoitti:

        Miksei sitä voi lämmittää vaikka kesälläkin sitä moottoria, eihän siitä muuta haittaa ole kuin sähkölaskun suureneminen.

        http://yle.fi/uutiset/nykyauton_moottoria_ei_tarvitse_lammittaa_plussakeleilla__liika_lammitys_ei_silti_vahingoita_autoa/7732241

        En tiedä nykyautojen moottoreiden kulumisherkkyydestä, mutta ainakin 10 - 20 vuotta sitten valmistettuja moottoreita on vaikea saada kulumaan sylintereistään.

        Otin omasta autostani sylinterinkannen pois kun mittarissa oli 237tkm ja sylintereissä ei ollut minkäänlaista kulumaa ja tehtaan hoonausjäljet oli selvästi nähtävissä. Ikinä en ollut ennen tuota, enkä tuon jälkeenkään lämmittänyt moottoria ennen käynnistystä.

        Nyt 100tkm enemmän mittarissa, öljyä ei kulu edelleenkään.

        Sinulla on sitten jokin bensa-Tojota, jos moottori ei kulu?

        Peugeot hoonaa sylinteriputkiinsa selvät jäljet varsin nopeasti.


      • puurotjavellit
        Vääräpalsta kirjoitti:

        Sinulla on sitten jokin bensa-Tojota, jos moottori ei kulu?

        Peugeot hoonaa sylinteriputkiinsa selvät jäljet varsin nopeasti.

        Kyllä se XU7JP4 on ihan peugeotin valmistama moottori.


    • alansasiantuntijat

      Älkää nyt väittäkö vastaan,täällähän on kaikki alansa asiantuntioita oille on kertynyt kaikki teknillinentieto .

    • Hmmmmpth

      Siperia opettaa... ja Peugeot!

      • Niikseen

        1,6 hdi löytyy, mitsubishistä, mazdasta, volvosta, ministä, citikasta ja pösöstä.

        Tuo onneton moottori on aiheuttanut korvaamattomia kolhuja jokaisen em. merkin maineelle. Volvolla ainakin oli vitsit vähissä, kun pikkudieseleitä alkoi rikkumaan kuin liukuhihnalta.


      • Patongpatong
        Niikseen kirjoitti:

        1,6 hdi löytyy, mitsubishistä, mazdasta, volvosta, ministä, citikasta ja pösöstä.

        Tuo onneton moottori on aiheuttanut korvaamattomia kolhuja jokaisen em. merkin maineelle. Volvolla ainakin oli vitsit vähissä, kun pikkudieseleitä alkoi rikkumaan kuin liukuhihnalta.

        Varmaan vaikeasti liikkuvaa kauppatavaraa, joissa pösön moottori pellin alla.


      • kissanimeltäpäivi

        Ei vaikuta mitään noiden parempien merkkien myyntiin kun eivät tiedä provopettereiden jutuista.


      • Koiranimeltähupi
        kissanimeltäpäivi kirjoitti:

        Ei vaikuta mitään noiden parempien merkkien myyntiin kun eivät tiedä provopettereiden jutuista.

        Ai pösön moottoreiden rikkoutumiset ovat kiinni provopettereiden jutuista? Ettei maasäteily ja kuun asento sittenkin?


    • Paulnonen

      Olipa hauska yllätys huomata nämäkin viisaat kirjoitukset täällä. Ostin viime kesänä diesel Peugeotin, jonka moottori sanoi sopimuksensa irti vain kaksi kuukautta myöhemmin.

      Ihmisille pitäisi saada varoituksia näistä asioista, ettei kukaan ostaisi tietämättään tällaisia autoja.

      • EiUskoEinarikaan

        Mikä malli, mikä moottori, mikä sopimus?

        Kovin on pintapuolisia kirjoituksia.


    • Kessunnatsat

      Osa kirjoituksista onkin varmaan provopettereitä. Vilkaiskaa skodapalstaa....ja miettikää, onko kaikki mitä kuulee, totta. Mutta joo , puolestani myönnän että öljynvaihto ja sihdin putsaus on varmaan määrävälein tehtävä.

      • Huoltopetteri

        Pösölle ei riitä huoltokirjan mukainen huolto. Moottori tuhoutuu varmasti ennen aikojaan 100.000km alkaen.


    • pegalos

      1.6:lla dieselillä 300tkm rikki ja edes FAP:ia ei ole vaihdettu. Se siitä...

      • Onmahdollistatoki

        Luultavasti ajat vain pitkiä etappeja. Normaalina käyttöautona tuollaisiin kilometreihin ei pääse.


    • EGRFAP

      Dieselillä pitää kerran viikossa heittää pidempi siirtymä. Siitä se tykkää.

      • RMB

        Juuri näin varsinkin FAP-dieseleillä.
        Kun hiukkaspoltto on päällä, anna se tapahtua loppuun asti. Polton näkee kulutusmittarista eli kun löysäät moottorijarrutukselle, ei kulutusmittari menekään nollaan, sillä polton aikana ruiskut ruiskuttavat lisäpolttoa männän päälle tapahtuman onnistumiseksi.
        Hiukkaspoltto tapahtuu kuitenkin aika useasti eli 500 - 1000 km välein riippuu minkälaista ajoa ajetaan. On tärkeää, että poltto annetaan tapahtua silloin, kun se on alkanut, ettei sitä keskeytetä. FAP-suodatin saattaa tukeutua huolimattomalla käytöllä ja vaihtoväli tihentyy.
        Tässäkin keskustelussa on puhuttu öljyn laaduista, niin hämmennetään vielä vähän. Jos autosi on FAP-suodattimella varustettu diesel-moottori, on hyvä käyttää vähätuhkaista öljyä eli valitse purkki, jossa tuhkaus merkitty C2.
        Kun menet taas öljyä ostamaan esimerkiksi Motonetistä. Aukaise takki ja pipo pois päästä ennen kuin alat lukemaan öljykanistereiden kyljessä olevia tekstejä ettei tule hiki.
        Mäntien läpi pääsee aina vähän öljyä. 0 - 0,5 litraa / 10.000 km. Vanhetessaan kulutus tästä tulee kasvamaan. Vuotava öljy tulee männän päällä palamaan ja palojäänteet FAP puhdistaa. Mitä enempi öljy sisältää tuhkaa, sitä nopeammin FAP tukkeutuu.
        Keskusteluketjussa on myös mainittu öljynvaihtovälin lyhentämisestä. Olen täysin samaa mieltä, mutta vaihdan mieluimmin alkuperäisen öljysuodattimen ja käytän hyvin tutkittuja tuttuja öljymerkkejä, koska ei laatumerkillä ole varaa puhua paskaa öljystään, mitä tekevät kaiken maailman market-öljyt.
        Näin lopuksi en voi olla mainitsematta VAG-dieselien huijaamisesta. Se perustuu juuri tähän hiukkassuodattimeen. VAG-dieseleissä ei käytetä FAP-suodatinta. Hiukkaspuhdistus tehdään diesel-katalysaattorilla (halvempi kuin FAP), joka on tehottomampi kuin FAP.
        Tehdas onkin "järjestänyt" puhdistuksen EGI:n huijausohjelmalla. Toisin sanoen kun EGI huomioi ettei pyörät pyöri ja konepelti on avoinna on huijausohjelma päällä eli silloin ei moottoriin syötetä täyttä määrää polttoainetta. Näin saadaan hiukkasarvot kohdalleen.
        On sitten eri juttu mitä mittarit näyttävät normaali ajolla. Läpäiseekö edes katsastusta (K>3.0). Perästä kuuluu.


      • Paska_puheita
        RMB kirjoitti:

        Juuri näin varsinkin FAP-dieseleillä.
        Kun hiukkaspoltto on päällä, anna se tapahtua loppuun asti. Polton näkee kulutusmittarista eli kun löysäät moottorijarrutukselle, ei kulutusmittari menekään nollaan, sillä polton aikana ruiskut ruiskuttavat lisäpolttoa männän päälle tapahtuman onnistumiseksi.
        Hiukkaspoltto tapahtuu kuitenkin aika useasti eli 500 - 1000 km välein riippuu minkälaista ajoa ajetaan. On tärkeää, että poltto annetaan tapahtua silloin, kun se on alkanut, ettei sitä keskeytetä. FAP-suodatin saattaa tukeutua huolimattomalla käytöllä ja vaihtoväli tihentyy.
        Tässäkin keskustelussa on puhuttu öljyn laaduista, niin hämmennetään vielä vähän. Jos autosi on FAP-suodattimella varustettu diesel-moottori, on hyvä käyttää vähätuhkaista öljyä eli valitse purkki, jossa tuhkaus merkitty C2.
        Kun menet taas öljyä ostamaan esimerkiksi Motonetistä. Aukaise takki ja pipo pois päästä ennen kuin alat lukemaan öljykanistereiden kyljessä olevia tekstejä ettei tule hiki.
        Mäntien läpi pääsee aina vähän öljyä. 0 - 0,5 litraa / 10.000 km. Vanhetessaan kulutus tästä tulee kasvamaan. Vuotava öljy tulee männän päällä palamaan ja palojäänteet FAP puhdistaa. Mitä enempi öljy sisältää tuhkaa, sitä nopeammin FAP tukkeutuu.
        Keskusteluketjussa on myös mainittu öljynvaihtovälin lyhentämisestä. Olen täysin samaa mieltä, mutta vaihdan mieluimmin alkuperäisen öljysuodattimen ja käytän hyvin tutkittuja tuttuja öljymerkkejä, koska ei laatumerkillä ole varaa puhua paskaa öljystään, mitä tekevät kaiken maailman market-öljyt.
        Näin lopuksi en voi olla mainitsematta VAG-dieselien huijaamisesta. Se perustuu juuri tähän hiukkassuodattimeen. VAG-dieseleissä ei käytetä FAP-suodatinta. Hiukkaspuhdistus tehdään diesel-katalysaattorilla (halvempi kuin FAP), joka on tehottomampi kuin FAP.
        Tehdas onkin "järjestänyt" puhdistuksen EGI:n huijausohjelmalla. Toisin sanoen kun EGI huomioi ettei pyörät pyöri ja konepelti on avoinna on huijausohjelma päällä eli silloin ei moottoriin syötetä täyttä määrää polttoainetta. Näin saadaan hiukkasarvot kohdalleen.
        On sitten eri juttu mitä mittarit näyttävät normaali ajolla. Läpäiseekö edes katsastusta (K>3.0). Perästä kuuluu.

        Kertaakaan en ole vielä huomannut polton olevan päällä. Pösölläni on ajettu 165tkm joista itse 100tkm. Lyhyttä pätkäajoa suurin osa. Öljyt vaihdan 10tkm välein. Fappia ei ole vaihdettu. Miksi tämä ei jo hajoa?


      • RMB

        Ei mitään paskaa.
        Hiukkassuodattimen puhdistusprosessi ei ilmoita millään merkkivalolla sen olevan toiminnassa. Sitä ei siis välttämättä huomaa ollenkaan jos puhdistus sattuu tapahtumaan oikeaan aikaan. Riittää muutaman kilometrin ajaminen maantiellä normaali lämpöisellä koneella. Vai kaupunkiajossa prosessi voi keskeytyä. Muutaman kerran kun prosessi keskeytyy, vikavalo syttyy. Tässä vaiheessa onkin sitten lähdettävä maantielle FAP-puhdistukseen tai korjaamolle jos ei valo sammu.
        On myös muistettava että eolys-säiliössä on lisäainetta. Lisäaine ruiskutetaan erillisellä pumpulla polttoaineen sekaan lisäruiskutuksen aikana.
        Taitaa olla sinulle vähän utopiaa, mutta se on vaan totta.
        Joissain FAP-autoissa vaihtoväliksi on suositettu 100.000 km. Varmaan kestää pitempäänkin, mutta siis suositus.


      • paska_puhetta
        RMB kirjoitti:

        Ei mitään paskaa.
        Hiukkassuodattimen puhdistusprosessi ei ilmoita millään merkkivalolla sen olevan toiminnassa. Sitä ei siis välttämättä huomaa ollenkaan jos puhdistus sattuu tapahtumaan oikeaan aikaan. Riittää muutaman kilometrin ajaminen maantiellä normaali lämpöisellä koneella. Vai kaupunkiajossa prosessi voi keskeytyä. Muutaman kerran kun prosessi keskeytyy, vikavalo syttyy. Tässä vaiheessa onkin sitten lähdettävä maantielle FAP-puhdistukseen tai korjaamolle jos ei valo sammu.
        On myös muistettava että eolys-säiliössä on lisäainetta. Lisäaine ruiskutetaan erillisellä pumpulla polttoaineen sekaan lisäruiskutuksen aikana.
        Taitaa olla sinulle vähän utopiaa, mutta se on vaan totta.
        Joissain FAP-autoissa vaihtoväliksi on suositettu 100.000 km. Varmaan kestää pitempäänkin, mutta siis suositus.

        Joissain autoissa voi olla 100tkm fapin vaihtoväli, mutta Pösössä se on 120tkm. On myös sama kilometrimäärä jossa pitäisi eylys-nestettä lisätä. Tämä ei ole utopiaa. Tietosi Pösöistä tuntuu olevan vähän sinnepäin.


      • FAP_on_DPF
        RMB kirjoitti:

        Juuri näin varsinkin FAP-dieseleillä.
        Kun hiukkaspoltto on päällä, anna se tapahtua loppuun asti. Polton näkee kulutusmittarista eli kun löysäät moottorijarrutukselle, ei kulutusmittari menekään nollaan, sillä polton aikana ruiskut ruiskuttavat lisäpolttoa männän päälle tapahtuman onnistumiseksi.
        Hiukkaspoltto tapahtuu kuitenkin aika useasti eli 500 - 1000 km välein riippuu minkälaista ajoa ajetaan. On tärkeää, että poltto annetaan tapahtua silloin, kun se on alkanut, ettei sitä keskeytetä. FAP-suodatin saattaa tukeutua huolimattomalla käytöllä ja vaihtoväli tihentyy.
        Tässäkin keskustelussa on puhuttu öljyn laaduista, niin hämmennetään vielä vähän. Jos autosi on FAP-suodattimella varustettu diesel-moottori, on hyvä käyttää vähätuhkaista öljyä eli valitse purkki, jossa tuhkaus merkitty C2.
        Kun menet taas öljyä ostamaan esimerkiksi Motonetistä. Aukaise takki ja pipo pois päästä ennen kuin alat lukemaan öljykanistereiden kyljessä olevia tekstejä ettei tule hiki.
        Mäntien läpi pääsee aina vähän öljyä. 0 - 0,5 litraa / 10.000 km. Vanhetessaan kulutus tästä tulee kasvamaan. Vuotava öljy tulee männän päällä palamaan ja palojäänteet FAP puhdistaa. Mitä enempi öljy sisältää tuhkaa, sitä nopeammin FAP tukkeutuu.
        Keskusteluketjussa on myös mainittu öljynvaihtovälin lyhentämisestä. Olen täysin samaa mieltä, mutta vaihdan mieluimmin alkuperäisen öljysuodattimen ja käytän hyvin tutkittuja tuttuja öljymerkkejä, koska ei laatumerkillä ole varaa puhua paskaa öljystään, mitä tekevät kaiken maailman market-öljyt.
        Näin lopuksi en voi olla mainitsematta VAG-dieselien huijaamisesta. Se perustuu juuri tähän hiukkassuodattimeen. VAG-dieseleissä ei käytetä FAP-suodatinta. Hiukkaspuhdistus tehdään diesel-katalysaattorilla (halvempi kuin FAP), joka on tehottomampi kuin FAP.
        Tehdas onkin "järjestänyt" puhdistuksen EGI:n huijausohjelmalla. Toisin sanoen kun EGI huomioi ettei pyörät pyöri ja konepelti on avoinna on huijausohjelma päällä eli silloin ei moottoriin syötetä täyttä määrää polttoainetta. Näin saadaan hiukkasarvot kohdalleen.
        On sitten eri juttu mitä mittarit näyttävät normaali ajolla. Läpäiseekö edes katsastusta (K>3.0). Perästä kuuluu.

        "VAG-dieseleissä ei käytetä FAP-suodatinta. Hiukkaspuhdistus tehdään diesel-katalysaattorilla (halvempi kuin FAP), joka on tehottomampi kuin FAP.
        Tehdas onkin "järjestänyt" puhdistuksen EGI:n huijausohjelmalla."
        Tulipa siinä scheissea ja paksua tuubaa oikein roppakaupalla! Huijausohjelmalla ei ollut mitään yhteyttä hiukkaspolttoon. Huijausohjelmalla lisättiin testitilanteessa pakokaasujen takaisinkierrätystä typenoksidien vähentämiseksi.
        Fap on DPF! FAP ttulee ranskankielen sanoista filtre à particules, joka on aivan kuin englanninkielen diesel parkiculate filter.
        PSA:n DPF on halpisversio hiukkassuodattimien joukossa. Sen kertoo jo hintakin, joka on tarvikkeenakin alle puolet Volkswageneissa käytettävistä. Jälkimmäisissä niitä ei yleensä tarvitse vaihtaa auton koko elinaikana joka on pitempi kuin PSA:n valmistamilla.
        http://www.hiukkassuodatinkauppa.com/content/fi/52/508/607/207/1600CC.html
        http://www.hiukkassuodatinkauppa.com/content/fi/52/508/398/207/1600CC.html


    • noeihyvältänäytä

      Täytyy HDi 2.0-kuskina sanoa, että heikoksi on mennyt laatu näillä uusilla viritelmillä. Minulla takana yli 500 000 moottoririkotonta kilometriä kaksilitraisilla. Toisella takana 465tkm, toisella vasta 250tkm. Autot 15 ja 13-vuotiaita. Öljyt ja suodattimen vaihtelen nykyään kympin välein ja öljynä ihan perussynteettinen 10W-40.

    • Surkeeta

      Peugeotin kannattaisi ostaa moottorit vaikka opelilta. Kollega laittoi kesällä uuden moottorin pököttiinsä ja nyt sekin on kuulemma kaput, heh!

    • PetrusKallava

      Pökötti on pidettävä hyvin ja huollettava tarkasti. Muutoin moottori menee vaihtoon ennen aikojaan. Liian herkkä laitos suomalaiseen talveen.

      • Milloinmitäkin

        Pösöllä on halpoja osia kokoonpanoissa varsin usein ja ne sitten edustavat sitä huonoa laatua, joka kusee suoraan leijonamerkin kotipesään.


      • listaesiin
        Milloinmitäkin kirjoitti:

        Pösöllä on halpoja osia kokoonpanoissa varsin usein ja ne sitten edustavat sitä huonoa laatua, joka kusee suoraan leijonamerkin kotipesään.

        no mainitse nyt vaikka viisi osaa jotka ovat mainitsemasi kaltaisia


      • Karvanopat
        listaesiin kirjoitti:

        no mainitse nyt vaikka viisi osaa jotka ovat mainitsemasi kaltaisia

        No vaikka FAP, kytkin, ohjaustehostin, wepasto, suuttimet, turbo nyt aluksi.
        Osan näistä saa vielä varaosina, mutta Peugeot pyrkii ilmeisesti saamaan vanhemmat autot pois liikenteestä karsimalla varaosaohjelmaansa.


      • Hdi_on_pop
        Karvanopat kirjoitti:

        No vaikka FAP, kytkin, ohjaustehostin, wepasto, suuttimet, turbo nyt aluksi.
        Osan näistä saa vielä varaosina, mutta Peugeot pyrkii ilmeisesti saamaan vanhemmat autot pois liikenteestä karsimalla varaosaohjelmaansa.

        Kun fapin vaihtoväliksi huoltokirjassa kerrotaan 120tkm. Minulla on ajettu 170km, eikä ole vielä vaihdettu, niin onko kyseinen osa huono? Ei tuosta sinun listasta ole muitakaan osia vielä mennyt. Ajan kuitenkin kaupunkiajoa suurimman osan. Egr-venttiili on jouduttu vaihtamaan, sitä pidän huonona osana autossani.


    • Tuomoxx

      Pösön dieseleissä on jonkin verran ollut myös noita apulaitehihnan katkoja, joista roippeita jakohihnan väliin. Dieselit ovat sillä kertaa romuja. Mikähän noita hihnoja oikein katkaisee?

      • Noeipähaittaa

        Onhan ne dieselit sen verran romuina, että vaativat nokka-akseliin uudet pukit ja sen jälkeen taas kovaa ajoa.


      • juuriskos

        Mikä se pätkii sakasalaisia jakohihnoja puhumattakaan että jakoketjut ei kestä?

        Audi A4 tyyppiviat
        Katsastuksessa havaittuja vikoja

        —Pakokaasupäästöt (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Renkaat (2005, 2006, 2007) AKatsastus
        —Käyttöjarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Etuakselisto (2004, 2003, 2001, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
        —Seisontajarru (2002) AKatsastus
        —Ohjauslaitteet (2000, 1999,1998, 1996) AKatsastus, TÜV, GTÜ
        —Jarruputket ja letkut (yli kuusivuotiaat mallit) TÜV, GTÜ

        Takaisinkutsuja

        —Polttoainepumppu (2004) Trafi
        —Alatukivarsi (2004) Trafi
        —Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja voivat murtua (2004) ADAC
        —Ohjauslaitteiden pallonivelet kuluvat (1999) Vosa
        —2.7 TDI / 3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa (2005) ADAC, Vosa
        —Turvatyyny ei mahdollisesti laukea (2002) Vosa
        —Jäähdytysnestevuoto 2.0 TFSI (2010) ADAC
        —Ahtojäähdytin, vuoto 3.0 TFSI (2010) ADAC
        —Turvatyynyn aiheeton laukeaminen ADAC, Vosa (1995-1997)

        Tielle jättäviä vikoja ADAC

        —Akku tyhjä (2010 asti)
        —Sytytyspuola rikki (2008 asti)
        —Moottorinohjauksen häiriö (bens. ja diesel vm 2008 asti)
        —Moottorivaurioita (2008 asti)
        —Turboahdin rikki (diesel vm 2008 asti)
        —Turbon letku irronnut (2007 asti)
        —Dieselin hiukkassuodatin tukossa (2008 asti)
        —Pakokaasujen takaisinkierrätys / venttiili jumissa (2008 asti)
        —Öljynpainekytkin rikki (erityisesti vm 2006)
        —Öljypumppu rikki / öljynpaine liian alhainen (Diesel 2007)
        —Ruiskutussuutin rikki (diesel 2008 asti)
        —Virtalukko jumittaa (2008 asti)
        —Polttonestepumppu rikki (2008 asti ja 2011)

        Käyttäjien ilmoittamia vikoja

        —Alapallonivelet kuluneet (vm 1996) ADAC
        —Natiseva ääni edestä, etuakselisto kulunut (vm 1994 2001) ADAC, Autobild
        —Sähkölaitevikoja, kosteutta, vikoja lasinnostimissa, keskuslukituksessa ja ajonestojärjestelmässä ADAC, Autobild
        —Diesel: Jakopään hammashihna rikki, ADAC, Autobild (2000 – 2007)
        —Bensiini: Sytytyspuola rikki, ADAC, Autobild
        —Diesel: Ilmamassamittari (vm 1994 – 2001) ADAC, Autobild
        —Ilmastointilaitevikoja ADAC
        —Diesel: kaksoismasssavauhtipyörässä vikoja (2007 >) Autobild
        —Jäykkätoiminen käsivalintainen vaihteisto (2007 >) Autobild
        —Kytkinvikoja ADAC Autobild
        —Kaksoismassavauhtipyörän vikoja (2007 alkaen) Autobild
        —Vikoja portaattomassa Multitronic CVT –automaattivaihteistossa Autobild
        —Pysäköintijarrun vaijeri jäätyy (2007 asti) Autobild
        —Dieselin turboahtimen vikoja (2007 asti) Autobild
        —Käynnistysongelmia, akku liian pieni (2007 alkaen)
        —Jäähdytysjärjestelmän letkuissa vuotoja, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän
        —jäähdytinvuotoja: moottori ylikuumenee, moottorivaurioita (2007 alkaen) Autobild
        —Ledtakavalot kostuvat, tiivisteet vuotavat (2007 alkaen) Autobild
        —Irtoilevat kevytmetallivanteet, Audi vaihtanut veloituksetta (2007 alkaen) Autobild
        —Seitsenvaihteisen DSGautomaatin pysäköintiasento jumittaa (2007 alkaen) Autobild


      • volaa

        Se hihnapyörä hajoaa kampiakselin päästä ja apulaitehihnan repaleet löytää tiensä jakokopan alle ja se on menoa...tosin nyt kuulemma "ranskalaisittain" on em heikkoa osaa vahvistettu, tosin Peugeot forumilla oli juttua kun se vahvistettu hihnapyörä oli lauennut kunnioitettavassa 30tkm kilometreissä ja motti sökö 2017 mallin pökössä, turha näiden kanssa on inttää...pitää omaa puolustaa vaikka se psaka olisikin..


      • naku_koneet
        volaa kirjoitti:

        Se hihnapyörä hajoaa kampiakselin päästä ja apulaitehihnan repaleet löytää tiensä jakokopan alle ja se on menoa...tosin nyt kuulemma "ranskalaisittain" on em heikkoa osaa vahvistettu, tosin Peugeot forumilla oli juttua kun se vahvistettu hihnapyörä oli lauennut kunnioitettavassa 30tkm kilometreissä ja motti sökö 2017 mallin pökössä, turha näiden kanssa on inttää...pitää omaa puolustaa vaikka se psaka olisikin..

        Eli tuo apulaittehijnan kampiakselin pään hihnapyörä on rikkoutunut, mutta mistä sen voi tietää, ettei hihnan väliin olisi päässyt ajossa jokin ns. vieras esine sitä rikkomaan, vai onko tuon hihnapyörän heikkous laajalti tunnettu asia ja miten siitä varmistua?

        Kuinka monien valmistajien koneissa on sellalinen rakenne, joka mahdollistaa apulaitehihnan hajoamisen seurauksena roippeen pääsyn ja jokopan sisälle?

        Ps. Pitääpä poiketa lukemassa jollakin ranskalaisella PSA-foorumilla, josko siellä puhutaan avauksen ongelmasta, sillä toistaiseksi en ko. "perusviasta" tuon dieselin suhteen kuullut.

        Noilla koneilla ajetaan Keski-Euroopassa hurjia km-määriä henkilöautoista pakuihin ammattiajossakin ja mikäli ne todella olisivat maalaillun kaltaisia pommejan, niin eiköhän niistä olisi muodostunut Wolkkarin DSG- ja dieselskandaalia vastaava kohu pitkin EU:ta.

        En tarkoita etteikö rikkoja olisi ollut, mutta se että kone olisi susi jo syntyessään, niin siitä en ole saanut varmuutta.

        Aihe kiinnostaa koska seuraavaksi kulkineeksi yksi vaihtoehto on PSA:n dieselillä, joko 1.6 tai 2.0 varustetu verme, riippuen mihin laitteeseen lopulta päädyn.

        Sitten myös herää avoin kysymys sen suhteen, että millä öljyillä & suodattimilla ja millä vaihtoväleillä ja millaisessa ajossa on toimittu noissa konerikkojen tapauksissa.

        Sitten jos edellisessä on puutteita ja vielä lisäksi ajetaan rasittaen heti kylmällä koneella ja turbollista ei raskaasta ajosta jäähdytellä, niin ongelmia riskeeraa olla suuremmalla todennäköisyydellä tiedossa.

        Niin, ja paljonko merkkihuollossa kustantaa öljypohjan avaus ja sihdin tarkistus / puhdistus tai vaihto?

        Ps2. Poikkesin vilkaisemasa Toyotan ProAcea, eli PSA pakua ja samalla kysyin sen huoltoväleistä.

        Sekä koneelle että EAT6-automaatille on ohjeistettu yksi vuosi tai 20tkm huoltoväliksi. Olettaisin, että sama kaava on tuon pakun PSA-sisarmalleissakin.


      • voisiko_olla
        naku_koneet kirjoitti:

        Eli tuo apulaittehijnan kampiakselin pään hihnapyörä on rikkoutunut, mutta mistä sen voi tietää, ettei hihnan väliin olisi päässyt ajossa jokin ns. vieras esine sitä rikkomaan, vai onko tuon hihnapyörän heikkous laajalti tunnettu asia ja miten siitä varmistua?

        Kuinka monien valmistajien koneissa on sellalinen rakenne, joka mahdollistaa apulaitehihnan hajoamisen seurauksena roippeen pääsyn ja jokopan sisälle?

        Ps. Pitääpä poiketa lukemassa jollakin ranskalaisella PSA-foorumilla, josko siellä puhutaan avauksen ongelmasta, sillä toistaiseksi en ko. "perusviasta" tuon dieselin suhteen kuullut.

        Noilla koneilla ajetaan Keski-Euroopassa hurjia km-määriä henkilöautoista pakuihin ammattiajossakin ja mikäli ne todella olisivat maalaillun kaltaisia pommejan, niin eiköhän niistä olisi muodostunut Wolkkarin DSG- ja dieselskandaalia vastaava kohu pitkin EU:ta.

        En tarkoita etteikö rikkoja olisi ollut, mutta se että kone olisi susi jo syntyessään, niin siitä en ole saanut varmuutta.

        Aihe kiinnostaa koska seuraavaksi kulkineeksi yksi vaihtoehto on PSA:n dieselillä, joko 1.6 tai 2.0 varustetu verme, riippuen mihin laitteeseen lopulta päädyn.

        Sitten myös herää avoin kysymys sen suhteen, että millä öljyillä & suodattimilla ja millä vaihtoväleillä ja millaisessa ajossa on toimittu noissa konerikkojen tapauksissa.

        Sitten jos edellisessä on puutteita ja vielä lisäksi ajetaan rasittaen heti kylmällä koneella ja turbollista ei raskaasta ajosta jäähdytellä, niin ongelmia riskeeraa olla suuremmalla todennäköisyydellä tiedossa.

        Niin, ja paljonko merkkihuollossa kustantaa öljypohjan avaus ja sihdin tarkistus / puhdistus tai vaihto?

        Ps2. Poikkesin vilkaisemasa Toyotan ProAcea, eli PSA pakua ja samalla kysyin sen huoltoväleistä.

        Sekä koneelle että EAT6-automaatille on ohjeistettu yksi vuosi tai 20tkm huoltoväliksi. Olettaisin, että sama kaava on tuon pakun PSA-sisarmalleissakin.

        Nuo ongelmat on mielestäni olleet alkupään moottoreissa. Lähinnä 407 ja 307 malleissa oli vuosimalleissa 2005 - 2008 rikkontuneita moottoreita, sen lisäksi muutamia volvoja.

        Nettiautossa on myynnissä 2 hajonnutta:

        https://www.nettiauto.com/peugeot/407/9394415
        https://www.nettiauto.com/volvo/v50/9473895

        Uudemmista en ole nähnyt rikkoutuneita myynnissä laisinkaan, olisiko niin, että moottorin uudemmat versiot on parannettuja ominaisuuksiltaan.


      • naku_koneet
        voisiko_olla kirjoitti:

        Nuo ongelmat on mielestäni olleet alkupään moottoreissa. Lähinnä 407 ja 307 malleissa oli vuosimalleissa 2005 - 2008 rikkontuneita moottoreita, sen lisäksi muutamia volvoja.

        Nettiautossa on myynnissä 2 hajonnutta:

        https://www.nettiauto.com/peugeot/407/9394415
        https://www.nettiauto.com/volvo/v50/9473895

        Uudemmista en ole nähnyt rikkoutuneita myynnissä laisinkaan, olisiko niin, että moottorin uudemmat versiot on parannettuja ominaisuuksiltaan.

        Mikäli kyse on noista vanhoista malleista, niin nyt kyllä aisasta pidetään kohtuutonta ja ei-objektiivistä mekkalaa.

        Objektiivinen ja terve kritiikki on aina paikallaan, mutta yksilöimättömät yleistykset ovatkin sitten oma lukunsa.

        EURO-luokitukset: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-päästöluokitukset

        Ps. Tapasin tuossa juuri muuan pienyrittäjän alkaen jututtaa häntä, jolla on jo perinteisesti ollut PSA:n pakuja, nytkin useampi ja kertoi ettei sen erityisempiä ongelmia ole kohdannut niiden kanssa ja oli juri tilannut uuden tonniluokan pakun 180hv:n automaatilla. Sanoi tosin aina menevänsä perinteisillä huolloilla, eli 10tkm tai maksimi 15 tkm tai yksi vuosi ja manasi hänkin nuo Long Lifet mekaniikan turmioksi.


    • b3nq

      Kertoisitko tarkemmin millaisesta rikkoutumisesta oli kysymys?
      Löytyikö rikkoutumiselle jokin selvä syy?

    • Anonyymi

      Koskahan minun ranskattaresta moottori laukeaa? Olen vaihtanut öljyt vuosittain. Yleensä kesällä. Niin autohan on 407 HDi 2007 ja minä olen onnistunut kurvailemaan jo 410.000km. Pikkuisen ovat nostimet alkaneet kilkattamaan käynnistyksen jälkeen, mutta muutoin konehuone pelittää. Vaihteisto ja moottori ovat vielä avaamattomat.
      Ja hienot kyydit tarjoaa yhä vieläkin.

      • Anonyymi

        2.0 HDI on pitkäikäinen, 1.6 HDI ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2.0 HDI on pitkäikäinen, 1.6 HDI ei.

        "2.0 HDI on pitkäikäinen, 1.6 HDI ei."

        Et voi ihan noinkaan sanoa.

        1.6 litraisesta on varmaan jo viides versio menossa ja näyttää sille että vain ensimmäisen sukupolven moottorit oli poikkeuksellisen heikkoja.

        Ja... sekin kannattaa muistaa että tuon moottorin huonous oli siinä, että suuttimet löystyvät ja laskevat sen jälkeen öljyn sekaan palamatonta dieseliä joka muuttaa öljyn ominaisuuksia niin paljon että moottoririkko saattaa olla edessä.

        Jos suuttimien tiukkuuden tarkistaa säännöllisesti niin tuokin moottori kestää siinä missä kaksilitrainenkin.

        Mutta kun maine on kerran saatu, siitä on vaikea päästä eroon.


    • Anonyymi

      sama moottori pösössä? läskillä kuskilla

    • Anonyymi

      Huono Diesel Ihme

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe