Mitkä lisävalot autoon?

lisävaloasiantuntija

Mitkä lisäkaukovalot auton keulalle? Tässäpä neuvoja. Luin juuri tekniikan maailman 21/2010 artikkelin, jossa testattiin iso osa lisävaloista. Toki sen jälkeen on uusiakin markkinoille tullut mutta paremman puutteessa referoin tähän mitkä kannattaa hommata. Olen optimoinut eri hintaluokkien parhaat.

Aluksi, riippuu lompakon paksuudestasi mitkä lisävalot hommaat.

Toiseksi, riippuu autossasi jo olevien kaukovalojen referenssiluvusta mitkä lisävalot hommaat. Yhteensä omien ja lisäkaukovalojen referenssi saa olla 100. Tarkista autosi umpiosta (yleensä lasista) mikä autosi referenssi on.

Knoppina referenssi tarkoittaa suoraan edessä 25 metrin päässä valolaitteen korkeudella mitattua valotehoa kerrottuna jollakin kertoimella joka halogeenilla, xenonilla ja ledillä on eri kahden jälkimmäisen eduksi.

1. Hintaluokka 50-100e/pari.
Noniin, jos haluat äärimmäisen halvalla mahdollisimman hyvää valoa, osta SIM 3227 (223mm halkaisija). Hyvät puolet: hinta (25e/kpl), valoteho (pesi lähes kaikki kalliimmat hellat ym., ainoastaan yhdet boschit oli paremmat kts. alla), alhainen referenssiluku (17.5) eli käy lähes autoon kuin autoon. Huono puolet: mustaosa muovia (onpahan kevyemmät), vähän isohkot jos siroa hakee.

2. Hintaluokka 100-200e/pari.
Osta metallirunkoiset "Bosch Touring 190" -lisävalot (hinta n. 65e/kpl). Syvyysmitta aika pieni joten sen puolesta menee autoon kuin autoon. Vielä SIM:iäkin parempi valaisun leveys 150-200 metrin päässä, 50-150m matkalla häviää valokeilan leveydessä SIMille piirun verran, mutta leveys on silti siis reilusti parempi kuin muilla lisävaloilla. Tässäkin lampussa referenssiluku alhainen, eli 17.5.

3.Hintaluokka 200-300e/pari
En muista mikä tähän oli paras. Jätän siis ikävästi tämän väliin.

4.Hintaluokka 400-800e/pari.
X-vision Dominator Xenon. TM:n testissä tuotenimi oli hieman eri, oisiko ollut x-vision 9" HID tai vastaava. Mutta xenoneista noissa on ylivoimaisesti paras valoteho, mutta ovat samalla halvimmat! Toki hinta huimaa silti päätä, n.230e/KPL!! Referenssi näissä on hyvä, vain 20. Johtuen siitä että referenssin laskentakertoimet suosivat xenoneita halogeenien kustannuksella.

Itse päädyin ostamaan nuo SIMin valot. Hinta-laatusuhde on päätä huimaava. Ainoastaan xenon-lisävalot olivat melkein kaikki selvästi parempia mutta niissä hinnat kymmen-viisitoistakertaisia. Nuo x-visionin xenonit näyttivät 1/3 pidemmälle ja 1/2 leveämmälle, kukkaro sitten päättää päätyykö lopulta mihin. Saadakko hyvät lisävalot asennussarjoineen alle satasella, vai huippuhyvät viidelläsadalla...lisäksi xenonien ylläpito tulee kallimmaksi, lamput maksavat maltaita ja niitä menee rikki useammin.

27

14627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisävaloasiantuntija

      Lisätään vielä vähän eiliseen tekstiin kun jäi kiireen takia tyngäksi.

      Muitakin hyviä valintoja lisävaloiksi on. Niiden monien ongelma on vain niiden korkea referenssiluku, pitkä mutta KAPEA valokeila ja vielä useammin hinta. Mutta lisätäänpä kohta alle muutama lisävalo jotka myös ihan hyviä valintoja. Yksi Hellan lamppu (luminator chromium) antoi hyvän valokeilan, mutta referenssiluku on 50 per lamppu, ja hinta 200e per lamppu, joten en voi suositella ko. valoa.

      Eilisessä tekstissä oman valintani SIM-lisävalon etuja on aiemmin mainitsemani alhaisen referenssin lisäksi valokeilan leveys joka on hirviturvallisuuden kannalta mielestäni paljon tärkeämpi kuin ylipitkä valokeila joka vain häikäisee vastaantulevia. Harvemmin hirvi seisoo tiellä paikallaan, useimmiten olisi tarpeen nähdä reilusti pientareiden puolelle jos hirvi on tulossa kohti tietä.

      BILTEMAN lisävalo mallinumeroltaan 42-362 antoi koko testin pisimmän valokeilan (pidemmän kuin xenonit). Polttimona oli H11, ja kun kävin katsomassa bilteman sivuilta, yhtään ko. mallimerkinnällä ja ko. polttimolla ja saman kokoista lamppua ei ollut enää myynnissä, joten sikäli bilteman voi unohtaa. Lisäksi mielestäni noin pitkästä valokeilasta ei ole kuin haittaa jos yhtään ajattelee vastaantulijoita. Hirveä ei hyövää nähdä 300 metriä aiemmin, muutakun ehkä raskaan kaluston osalta. Biltemalle plussana se, että vaikka valokeila oli pitkä, se oli myös riittävän leveä.

      Muita hyviä ostoksi joissa hinta-laatu kohtaa: Bosch Navigator halogen(ref 37,5), Hella Rallye 3003 (ref37,5), Bosch Rallye 225 (ref37,5). Nuo kaikki ovat kappalehinnaltaan alle satasen, ja näyttävät 50 pidemmälle kuin SIM 3227, mutta valokeila ei ole yhtä leveä kuin SIM:ssä. Lisäki SIM:n hinta on siltikin kolme kertaa pienempi vaikka nuo yllämainitut eivät kalliita olekaan. Lisäksi, tuo referenssi 37,5 on lähes jokaiseen autoon liikaa katasastusta ajatellen..

      Pitää mainita vielä Boreman optical driving lamp (ref 17,5) joka valaisee vajaat 200 metriä, mutta valokeila on tosi leveä. Hintaa on reilut 50e /kpl, ja referenssienkin ollessa kohtuulliset, tuo on vakavasti harkittavissa oleva vaihtoehto. Tosin miksi päätyä tuohon kun puolta halvemmalla saa SIM:in jossa valokeila yhtä leveä mutta vähän pidempi.

    • KirjoitaUudempaatietoa

      21/2010 artikkeli? vanhaa tietoa ja Valot on parantunut muinaisista ajoista.
      Elä tässä päivässä :)

      • järkeenkäypää

        uudempia virallisia testejä ei ole. ledejä tullut markkinoille mutta niiden umpiot ovat hetkessä lumenpeitteessä kun ei lämpö riitä. toisekseen tehokkaat ledit maksaa noin 500 euroa sarja, joten mielestäni ap:n ehdotus halogeeneista on varsin hyvä. hinta-laatusuhteestahan hän puhuukin, ei tehokkaimmista mahollisista.


    • vuosi2015-2016

      Heh, nykyään paras valo lähtee ledeistä. Halvimmat saa Biltemasta ja valoa on ihan pirusti!

      • ei-lediä

        Valoa lähtee mutta valokuvio tyypillisesti aivan hanurista, hajavaloa on liikaa. Lumi- ja räntäsateessa Led menee tukkoon hetkessä jos siinä ei ole lämmitystä.


    • Lisää_valoa

      Itsellä led Sae 70w lisäkaukovalot ja ei voi muuta kuin kehua. Ref-luku 17.5 per lamppu, joten omassa autossa tuli yhteisreferenssi vain 75 (Saa olla 100). Ovat lailliset valot tieliikenteeseen. Hinta n. 130-160€/kpl.

    • Pornstarter

      Käytettyäni vuosia ref 37,5 Hella 1000FF apukaukovaloja Osram 100% polttimoin, päätin kokeilla Xenoneita., Hommasin X-VISION DOMINATOR SLIM FASTit ja täytyy sanoa, että kyllä kannatti. Aivan hillittömät valot. Ainoat miinukset ovat koko, minkään pikku Fiatin keulille noita ei kehtaa laittaa, ja vähäinen hukkalämpö mikä saa satavan lumen jäämään helposti lampun pintaan. Ironista on, että vanhat Hellat yhdessä Porterin omien valojen kanssa oli laiton yhdistelmä koska referenssiluvut menivät yli 100:n ja Dominatorit taas lailliset kun ref luku on 20 per lamppu.

      • Q-Q

        Hella FF200 hinta koko ja laatu suhde kohdallaan


      • Pornstarter
        Q-Q kirjoitti:

        Hella FF200 hinta koko ja laatu suhde kohdallaan

        Varmasti onkin mutta jos hakee vain laatua, Dominatorit ovat aivan ylivoimaiset ja kuitenkin niiden hinta on kohtuullinen. Itselläni on FF:n sumuvalot. Kaipaisin niihin lisää valotehoa mutta halogeeni on kuitenkin vain halogeeni.


      • Q-Q

        Juu domi on xenon ja kokoa paistinpannu,hella löytyy myös xenon versiona


    • pitäänähä

      Ite löin pari bilteman 9" 50 referenssillä olevia lisäpitkiä sekä auton omiin umpioihin nakkasin h4 osram night breaker polttimot. Laitonhan tuo lienee kun referenssit ylittää 100. Hintaa tais tulla jotain 130e kaiken kaikkiaan(valoteline kilven taakse,johtosarja,polttimot,valot),mutta ainakin näkee

      • Anonyymi

        9" h7 biltemat ref37.5 itelläki ja hyvä kuvio ja etäälle näkee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9" h7 biltemat ref37.5 itelläki ja hyvä kuvio ja etäälle näkee

        Eihän noita hehkulamppuja käyttäviä lisäkaukovaloja kannata enää ostaa. Ledbar antaa paljon valotehoa samalla referenssiarvolla ja ottaa auton keulalla vain vähän tilaa. Auton laturikin riittää paremmin sähkön syöttämiseen. Mutta jotkut vaan haluaa niitä isoja valonheittimiä keulalle ulkonäön vuoksi.


    • NBB

      Ite ostin nämä: Nbb alpha 225 70w xenoneilla.

    • Pornstarter2

      Ostin kokeeksi vielä Bilteman johtosarjan (14,90€) auton omien H4 valojen releistämiseksi. Sähköt menevät nyt paksumpia piuhoja pitkin, releen kautta, suoraan akulta polttimoille. Ratkaisun tuoma hyöty oli 2,4 V korkeampi jännite polttimoilla. Korkeampi jännite yhdessä 130% polttimoiden kanssa aiheutti sen, että Porteriin tuli valot jo omillakin. Lähivalot paranivat ihan merkittävästi. X-vision Dominaattoreiden ja releistyksen ansiosta autossa on nyt erinomaiset valot ja vielä täysin lailliset.

    • paskavanhaauto

      20 vuotta vanhaan autooni meinasin myös asentaa tuon Bilteman johtosarjan, mutta jäi asentamatta, kun onneksi mittasin valoille nyt vanhoilla ohuiksi haukutuilla piuhoilla tulevan jännitteen. Jännite oli 0,3v pienempi mitä akulle tuli, jäi siis asentamatta. Paskat vanhat autot, pitäisi kaikki heti romuttaa, heti.

    • Valoamatkaan

      Näin jälkikäteenkin kiitos aloittajalle loistavasta tekstistä!

      Simmejä pitää päästä testaamaan, jos vaikka maalaisin muovirungot korinvärisellä spraylla muovipohjavärin päälle? Ei mikään iso projekti, mutta voisi erottua positiivisesti kuten, esimerkiksi korinväriset sivupeilit aikoinaan.

    • Simkokeiluun

      Alkuperäiselle kirjottajalle kiitos. Asia textiä ja hyvää tietoa 😊👍

    • Asiallinen avaus, vaikka aika onkin jo uusien LED valaisimien muodossa ajanut ohi.

      Muutama kommentti omasta kokemuksesta:

      Bosch Touring 190 oli lisäkaukovalon oletusarvo lähes 20 vuotta. Kohtuullinen ref, halpa hinta, hyvä valokuvio ja litteä muoto helppo asentaa.

      X-Vision Dominatorin valokuvion hyvyyttä en halua väheksyä yhtään, mutta nostan sen rinnalle NBB Alpha 225 xenonin. Periaate on sama kuin Dominatorissakin, eli mielikuvana voi ajatella 300 metriä pitkää sumuvaloa, joka ei rajoitu ajoradalle, eikä ojien väliin eikä ojan takana olevaan voimalinjaan, vaan sen voimalinjan takana metsän reunakin lehahtaa puhtaan valkoiseksi kaukovalojen syttyessä. Erona Dominatorin leveämpi ja lyhempi valokuvio vastaan NBB:n hieman pidempi. Tilanne ja asennettavien valaisimien lukumäärä kertoo kumpi on parempi. Molempien rasite on myös sama, eli valtava koko, joka vaattii tukevan asennuksen ja paljon tilaa. Näiden valokuvio on myös niin hallittu, että valaistusvoimakkuus 200 metriä auton edellä on suurempi kuin keskinkertaisella LED-valolla tuplasti suuremmalla valovirralla.

      TM mittausten mukaan SAE Seeker 20 on tehokas panelivalo, jossa LED valojen perisynti, eli kohtuuttoman kirkas etuala ei ole kovin korostuneena. Monien LED valojen liian kirkas läiskä nokan edessä häiritsee näkemistä sen kirkkaan alueen ohitse 200 - 300 metriin. Tähän kategoriaan on tulossa uusia malleja tälle syksylle, mutta eivät ole vielä kaupassa.

      Pyöreä SAE 210 on sangen tehokas ja halpa LED valo, mutta valokuvion hallinnassa olisi parantamisen varaa. Valovirtaa on niin pitkälle toistakymmentätuhatta lumenia per pari, että siitä toisaalta on varaakin hukata vähän harakoille. Kirjaimellisesti. Valitettavasti häikäisy on myös aika holtitonta.

      Luulin xenonpolttimon hidasta syttymistä täydelle teholle huonoksi asiaksi lisäkaukovalossa, mutta kunnon valoilla ajamaan tottuneena ja myös LEDejä kokeilleena muutin mieleni. Lumisessa maisemassa LED valojen äkäinen syttyminen täydelle teholle häikäisee jo itseäkin hetken aikaa. Xenonvalot ovat puhtaalla lumella silmille lempeämmät antaessaan silmille aikaa sopeutua kaukovalojen saavuttaessa täyden valotehon useiden sekuntien kuluessa. Tämä siis koskee lähinnä Dominatorin ja Alphan tapaisia oikeasti tehokkaita valoja.

    • Ai niin ja yksi kommentti vielä. LIsäkaukovaloa ei valita pelkän lompsan ja autoon sopivan reffin perusteella. Pidempi kaukovalokeila tarkoittaa aikaisempaa vaihtoa lähivaloille, joten vilkkaaseen liikenteeseen kannattaa valita hallitusti paristasadasta metristä katkaistu valokeila vanhan Bosch Touringin tyyliin ja jättää hyvin pitkät kaukovalot suosiolla pimeille korpitaipaleille, missä ne toki ovatkin aivan omiaan.

    • Kankaantaka

      Hanki auto jossa on kunnon valot vakiona.

      • gfmjfmk

        En tiedä ainuttakaan autoa, jossa on lisäkaukovalot jo vakiona. Kerrotko esimerkin? Vakio autoissa on järkiään ref.luku vain 10-20 välissä joka on todella kehno Suomen pimeässä talvessa.


      • gfmjfmk kirjoitti:

        En tiedä ainuttakaan autoa, jossa on lisäkaukovalot jo vakiona. Kerrotko esimerkin? Vakio autoissa on järkiään ref.luku vain 10-20 välissä joka on todella kehno Suomen pimeässä talvessa.

        Ei sellaista ollutkaan ennen tätä syksyä, mutta nyt on TM mitannut uuden S-Mersun 2*50 referenssiluvun suurteho-LEDien edessä 5 luksin käyrän lähes 300 metrissä.

        Tuo olisi kiva nähdä ratin takaa, eikä varmaan takapenkkikään olisi kovin vastenmielinen?

        Toivottavasti tuo päänavaus käynnistää varustelukilpailun, joka tuo kunnon valot myös halvempiin autoihin.


      • Anonyymi
        gfmjfmk kirjoitti:

        En tiedä ainuttakaan autoa, jossa on lisäkaukovalot jo vakiona. Kerrotko esimerkin? Vakio autoissa on järkiään ref.luku vain 10-20 välissä joka on todella kehno Suomen pimeässä talvessa.

        626


    • djdtjkftyktyfr

      Kyllä näköö kummasti, kun on lisäreinä Wesem rallye EVO2 Xenon 183mm (kilpakäyttöön). 70w miniballasteilla ja 55w xenon polttimoilla.

      Pelastanut 4 hirvikolarilta ja keskellä tietä olevalta romuun törmäämiseltä jo useamman kerran kunnon valot.

      Tiedän laillisus kysymyksen varsin hyvästi, mutta turvallisuus on minulle tärkempää kuin pilkun viilaus. Kuten suoli24 monella on tapana.

    • Anonyymi

      Onko kokemusta ns. laatukaukovalojen etumuovin kestosta ? Itselläni on nyt kaksi SIM-valoa haljennut kiven tai nastan iskusta ja mietin onko muovi heikompaa kuin kalliimmissa valoissa ?

    • Asennutin lisäpitkät minäkin takavuosina.
      Ei niitä sellaisissa olosuhteissa juurikaan voinut käyttää, jossa tämäntästä
      on vaihdettava lyhyille.
      Se valoero - ainakin minun mielestä - oli lähivaloihin verrattuna niin suuri, että käytännössä lyhyillä ei enää nähnyt hetkeen mitään.
      Vaarallista, sanoisin.
      Nykyvalot voivat tietenkin olla parempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      168
      9779
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3179
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2947
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2699
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2105
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1933
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      58
      1517
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe