Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Trailerin teko

TeinItse

Pitäis veneelle tehdä traktorilla vedettävä traileri,
vinkkejä, ehdoituksia, toimivia toteutuksia?

Vene on 30 jalkaa, 3m leveä, noi 4 tonnia painoa, pitkäkölinen, syväys 0.90m.
Siirtomatka noin 15km suuntaan.

12

1668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen voin kokemuksesta sanoa että kiinnitä erityistä huomiota pyörien laakerointiin ja niiden huollon/laakerien vaihdon suoritettavuuteen.

      Toisekseen noston/laskun toimivuus. Omassani on jykevät säädettävät sivutolpat, keulahaarukka ja V:n muotoiset nailoniset ohjurit edessä ja takana, ne keskittävät rungon keskelle nostettaessa. Siirron ajaksi tolpat kiristetään ja lisäksi on saksitunkeilla kiristettävät pehmustetut sivutuet.

      Noinkin painavan veneen trailerinteossa ei kannata nuukailla materiaalivahvuuksissa ja hitsausten pitää olla kunnollisia eikä räkimisiä.

    • Ostavalmis
      • Puoliplaanari

        Ihan hyvä idea, heräsi vain muutama ajatus.

        Ensinnäkin mikään teollinen tuote ei yleensä ole yhtään liian tukevasti tehty ja tuo venepukki voi olla suunniteltu vain veneen säilytykseen. Kuljetettaessa jousittamattomalla traktorikärryllä rasitukset ovat aika paljon suuremmat kuin jos pukkia käytetään vain veneen seisottamiseen rannalla. Itselläni ei tosin ole minkäänlaista kokemusta pukeista, tehdastekoisista tai muistakaan.

        Toinen ajatus on että ainakin tuon ilmoituksen kärryn runko näyttää aika korkealta. Aloittaja ei kertonut aikooko nostattaa veneen kärrylle nosturilla vai työntämällä kärryn veteen. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa olisi hyvä olla joko mahdollisimman matala runko tai edes riittävän pitkä aisa että kärryn saa tarpeeksi syvälle. Tuollaista venettä kun ei voi pulpettiveneen tyyliin rullata rullilla ylös tai alas vaan vene pitäisi kelluttaa traileriin ja trailerista.

        Puhutaan ilmeisesti kuitenkin purje- tai moottoripurjeveneestä? Syväyksen perusteella voisi melkein olla moottorivene mutta niistä ei yleensä käytetä nimitystä pitkäkölinen.


      • Triviaaliajankutusta
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Ihan hyvä idea, heräsi vain muutama ajatus.

        Ensinnäkin mikään teollinen tuote ei yleensä ole yhtään liian tukevasti tehty ja tuo venepukki voi olla suunniteltu vain veneen säilytykseen. Kuljetettaessa jousittamattomalla traktorikärryllä rasitukset ovat aika paljon suuremmat kuin jos pukkia käytetään vain veneen seisottamiseen rannalla. Itselläni ei tosin ole minkäänlaista kokemusta pukeista, tehdastekoisista tai muistakaan.

        Toinen ajatus on että ainakin tuon ilmoituksen kärryn runko näyttää aika korkealta. Aloittaja ei kertonut aikooko nostattaa veneen kärrylle nosturilla vai työntämällä kärryn veteen. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa olisi hyvä olla joko mahdollisimman matala runko tai edes riittävän pitkä aisa että kärryn saa tarpeeksi syvälle. Tuollaista venettä kun ei voi pulpettiveneen tyyliin rullata rullilla ylös tai alas vaan vene pitäisi kelluttaa traileriin ja trailerista.

        Puhutaan ilmeisesti kuitenkin purje- tai moottoripurjeveneestä? Syväyksen perusteella voisi melkein olla moottorivene mutta niistä ei yleensä käytetä nimitystä pitkäkölinen.

        Kaikki teolliset tuotteet ovat riittävän hyvin tehty sille kuormalle, mille ne on tarkoitettu. Tuo kärry oli 7t kärry, joka varmasti kestää, mutta on pienempiä ja isompiakin. On myös korkeampia ja matalampia.

        Teollinen pukki oli myös esimerkki siitä, mitä on saatavana. Niitä on myös isompia ja pienempia, heikompia ka kestävämpiä. Jos aloittajalla on mielestään valmiudet tehdä koko kärry, ei pukin passaaminen sopivaksi ole kuin iltapäivän rupeama.

        Esimerkit olivat siksi, että on helpompi ostaa hapla puolivalmis kuin suunnitella ja tehdä kaikki alusta alkaen itse. Se käy tietenkin harrastuksesta.

        Olet oikeassa siinä, että kyse on purje- tai moottoriveneestä. Muita vaihtoehtoja olisi soutuvene ja ilmatyynyalus, vai mikä sinulla oli mielessä? Olen varma, että on purjevene.

        4t vene yleensä nostetaan perävaunuun erillisellä nosturilla.


      • eiongelmaa
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Ihan hyvä idea, heräsi vain muutama ajatus.

        Ensinnäkin mikään teollinen tuote ei yleensä ole yhtään liian tukevasti tehty ja tuo venepukki voi olla suunniteltu vain veneen säilytykseen. Kuljetettaessa jousittamattomalla traktorikärryllä rasitukset ovat aika paljon suuremmat kuin jos pukkia käytetään vain veneen seisottamiseen rannalla. Itselläni ei tosin ole minkäänlaista kokemusta pukeista, tehdastekoisista tai muistakaan.

        Toinen ajatus on että ainakin tuon ilmoituksen kärryn runko näyttää aika korkealta. Aloittaja ei kertonut aikooko nostattaa veneen kärrylle nosturilla vai työntämällä kärryn veteen. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa olisi hyvä olla joko mahdollisimman matala runko tai edes riittävän pitkä aisa että kärryn saa tarpeeksi syvälle. Tuollaista venettä kun ei voi pulpettiveneen tyyliin rullata rullilla ylös tai alas vaan vene pitäisi kelluttaa traileriin ja trailerista.

        Puhutaan ilmeisesti kuitenkin purje- tai moottoripurjeveneestä? Syväyksen perusteella voisi melkein olla moottorivene mutta niistä ei yleensä käytetä nimitystä pitkäkölinen.

        Kyllä meillä ennen vedettiin 4t painoista fiskaria rullien pällä kärrylle. Traktorimiehellä oli varusteinaan hydraulinen vinssi ja keväällä käytettiin samaa vinssiä ja "ulosvetoplokia".


    • TeinItse

      Joo siis vene ajetaan päälle ja hidaskulkuinen matkavene kyseessä, on piiitkä köli.

    • Ajatusta0n

      Osta maatalousperäkärryn pyörät ja navat (lisää niihin rasvanipat), niiden perinteisten kuorma-auton renkaiden ja akseleiden sijaan.
      Saat ensinnäkin valittua kantavuudet kumeihin ja napoihin, ne renkaat joustaa huomattavasti enemmän ajossa kuin vanhat kuorma-auton kumssit ja saat helpommin tehtyä trailerista matalan.
      Lisäksi trailerin levein kohta PITÄÄ olla alle 2.60m!!!
      Maatalouskaupoista löytyy hyviä ja kestäviä osia, niihin kannattaa tutustua.
      Kun teet huolehdi ettei trailerin runkoon tule putkia/palkkeja joihin on mahdollista kerääntyä vettä, mutta ei pääse pois (ruoste/jäätyminen).

      • uppotukki30ft

        kun kyse oli traktorivetoisesta niin miksi trailerin levein kohta pitäisi olla alle 2.60m.


      • fdgölkölksl
        uppotukki30ft kirjoitti:

        kun kyse oli traktorivetoisesta niin miksi trailerin levein kohta pitäisi olla alle 2.60m.

        Nii-in, varsinkin kun suurin sallittu leveys on 2.80m. Ehkä kommentoija halusi vaan pelata varman päälle. Näin siis jos haluaa myös vetää traktorilla pelkkää kärryä ilman venettä.

        Vene kärryllä suurin leveys on 4.0 metriä. Ja ne leveän kuljetuksen valot pitää olla.


      • Teräsveneenrakentanut

        Olen tehnyt kolme traktorivetoista traileria, ensimmäisen -84 teräsveneeseen, joka painoi 15 tn ja oli 3,75 leveä, ainoa akseli oli Jyry-Sisun etuakseli, johon sain mahtumaan tuplakumit, toisen tein Volvo Fl 7:n etuakselista, vene painoi 5,1 tn, kolmannen tein pienen Mersu kuorma-auton etuakselista, vene painaa 2,2 tn. Kaksi viimeistä puoliplaanareihin, helppoa kuin heinänteko. Yhdessäkään ei ole ollut rengas ongelmaa, helppo rakentaa kehikon kiinnitykset jousipakkojen pultteihin, pyörien lukitus hitsaamalla raidetangosta lattaraudat kehikon rautoihin, ohjausniveliä ei saa hitsata jumiin. Olen tehnyt pääasiassa RHS palkeista, enkä ole vielä huomannut hikoamisesta aiheutuneita reikiä putkissa, se voi johtua siitä, että hitsaukset ovat vesitiiviitä eikä palkkeihin pääse vesi. Olen nähnyt maajussien kaupasta ostetut pyörät jossain trailerissa, niiden suuntaus on luultavasti vaikeampaa, kun kumit olivat kuluneet toispuoleisesti. Minkälainen vene aloittajalla on, uppouma vai puoliliukuva.


    • Tärästraileri

      Jos traileria vedetään muutaman kymmenen kilometriä vuodessa niin se suuntaus ei ihan niin tarkkaa ole, kuin autoissa. Ne maajussien renkaat vaan joustaa ajossa, vene kulkee huomattavasti tasaisemmin. No sinä tietysti onnistuit tuollaisena kokeneena luokka hitsarina, mutta jos yleisesti neuotaan on parempi antaa rakenne vinkki millä ei voi epäonnistua. Magneettiporalla oli kätevää tehdä sivutukien kiinnityksiä ja saranoida jne siitä oli paljon apua, tuli tehdyn näköinen pelkän rälläköinnin ja hitsaamisen sijaan.

    • Mmmrunkoa

      Kumpi parempi?
      reilu Y:n mallinen runko vai reilu T:n mallinen runko kahdella tuki reevalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe