Kuulokojehäpeä

Mr45v

Olen työntekijä isossa yrityksessä ja tilanteeni on tosi ahdistava ja jatkuvasti mieltä painava.Ainoa syy on koska en rohkene pitää kojeita koska häpeän niitä enkä kehtaa näyttää omaa vammaisuuttani työyhteisössä.Jatkuva tilanteiden välttely ja kiertely alkaa oikeasti käymään hermojenkin päälle.Kysymys kuuluukin että mistä ihmeestä saisin sellaista rohkeutta että pystyisin pitämään kojeita korvissani koska selvästikin se auttaisi minua.Nyt on sellainen tunne että en koskaan pysty siihen ja ajatuskin tuntuu täysin mahdottomalta.Ehkä kysymys on huonosta itsetunnosta mutta minkäs sillekään voi.Jospa edes saisi hiuksilla peitettyä mutta kun on kalju niin sekään ei onnistu.Tuttavapiiriini ei kuulu ketään jolla on kuulokoje niin tunnen itseni niin oudoksi linnuksi.

20

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule-tai-näe

      niinpä... no toisillahan on "silmä lasit"!! ( näkövammaset) ja niitä kyllä niin "kehutaan"?? kuinka ne sopii... hyvin?? kun taas kuulokojetta pitävää... vieroksutaan!! kertoo vaan ihmisen yksin kertaisuudeta!! itse kojetta (phonak) olen noin viis vuotta pitäny.. ja ylpeenä siitä!! kiittäny yhteis kuntaa... että saanut hyvää hoitoa ja apua kuulemaan vielä...!!??

    • silleen

      Kojetta joutunut käyttämään pari vuotta. Eipä ketään kauheasti häiritse tai ole kiinnittänyt huomiota. Ihmiset ovat suhtautuneet aivan tavallisesti ei kukaan ole koskaan mitenkään vieroksunut. Eihän silmälaseja käyttäväkään selitä tai kerro jokaiselle että hei minulla on nämä silmälasit koska näkö on huonontunut tms. Lähinnä olen tyytyväinen että kojeen kanssa kuulon tavallisesti ja elän normaalisti. Maailmassa kun riittää pahempiakin sairauksia kuin tämä. Mieti asiaa niin päin kuinka moni voisi vaihtaa oman sairautensa siihen että laittaa aamulla kojeen korvaan ja elää normaalisti...

    • voimiakaivosta

      Olen normaalikuuloisena ihmisenä hyvin hämmentynyt siitä miten joku voisi hävetä kuulokojetta, kun parempaan kuuloon on kerta mahdollisuus. Parilla nuoremmalla tuttavallani on ne ja eivät ne edes näytä oudoille, eikä kukaan ole koskaan niistä mitään kommentoinut. Ainut syy miksi joku voisi katsoa sinua oudoksuen niitä pitäessäsi on että olet itse niin hermostunut pitäessäsi niitä.

      Sinulla on huono itsetunto ja siihen kannattaa hakea ihan apua jos se estää elämästä elämääsi haluamallasi tavalla.

    • Kettuuntunut

      Ei ole häpeastä kiinni vaan säätö on ihan pielessä. Kaikuu, ottaa taustaäänet häiritsevästi, ei ota vastaan miesääniä, vinkuu.... Aina on jotakin, ihme ja kumma kun ei säädöt onnistu ollenkaan.

      • phonak

        no käy säädättään koje kuuulo pkl:ssa ja kertomassa ongelmasta??? ! tai hanki toinen koje malli!?? ei mullakaan ensimmäinen malli! toiminut??


      • Kettuuntunut

        Olen käynyt säädättämässä monia kertoja. Huonoin tuloksin. Uutta laitetta en saa kuin vasta viiden vuoden kuluttua edellisestä.


    • anna_mennä_vaan

      Moi, olen 38v ja käyttänyt kuulokojetta toisessa korvassani viime keväästä asti. Meidän työpaikalla on varmaan satoja ihmisiä enkä kellään ole nähnyt kuulokojetta.
      Hittoako siitä. Kerran kun tulee kuulolaite-kaapista ulos, niin se on siinä. Rohkeasti vaan, se kuitenkin helpottaa omaa olemista töissä, kun kuulee palavereissa mistä puhutaan.
      Saattaa toiset ensin tuijottaa tai kysyä jotain, mutta se on vaan se pari ekaa päivää. Sitten se on jo vanha juttu ja muut asiat on enemmän muiden mielessä.

    • Irenevaan

      Laite kaikuu, ottaa inhottavasti taustaäänet, vinkuu, ei ota vastaan ollenkaan puheääniä yms. Miksi ääni ei ole puhdasta puheääntä? Miksi monella laitteen säätö on aivan pielessä?? Niin kauan kuin nämä asiat ovat pielessä, laitetta ei käytetä. Tehkää kunnon laitteet myös niille, joilla on voimakas kuulonalenema.

      Saakohan privaatisti ostettuna kunnolliset laitteet? Niillä taitaa olla suolaiset hinnat. Kunnallinen puoli maksaa vain halvimmat laitteet. Minullekin tarjottiin vain yhtä mallia. Kun kysyin eikö muita malleja ole, sanottiin, että ei sinulle, koska niissä ei ole tarpeeksi vahvistusta.

      Laite, jonka sain, sanottiin ettei se vingu. Kyllä vain vinkuu kun on liian lähellä seinää tai on pipo päässä.

      Kertokaa kunnollisen laitteen nimi. Laitteen jossa on tarpeeksi vahvistusta ja mitä sellainen maksaa.

      • kuuloton

        "Irenevaan" Minkä merkkisen laitteen sait? Itselläni samat kysymykset mielessä. Olisi kiva tietää minkalainen ero on yksityisesti/kunnan kautta hankituissa kojeissa. Minullekkin tarjottiin yhtä mallia.


      • phonak

        mulla on phonak merkkinen!! korva tausta koje! ja hyvin on säädöt onnistuneet... mutta sehän on niin paljon "kuulon alenema tyypistä" kiinni! ja kaikkeen pitää totutella aluksi!! kunnes "aivot" oppii kuulemaansa...


      • 123jake

        Jos/kun oikein kysyt hyvien kojeiden merkkiä ja mallia, niin minä oon saanut valita ja kokeilla useampaa (5) vaihtoehtoa ja päädyin Widexin kojeisiin. Nyt on ollut liki vuoden käytössäni Clear Fusionit.

        Ekat kojeeni oli Phonakin ja niitä en enää huoli, en.
        ...toki ovathan nekin voineet parantua kokemani jälkeen


      • phonak-toimii-vielä

        no itse asiassa...? mulle uudet kuulokojeet sovitetaan?? ens kuussa! ja ilmeisesti.. noi widexit ?? mutta "pää asia" että pystyn kuunteleen../kuuleen !!!


    • 12Jake

      Kaikki kojeet ei näy kovin hyvin. Eilen esim tuttu, jolla itsellään on koje toisen korvansa takana, ihmetteli, kun sanoin ja näytin ett niin on mullakin molempien korvien takana.
      Hän(kään) kun ei ollut moisia huomannut, vaikka olemme tavanneet ja kyläilleet kymminiä kertoja useamman vuoden aikana...
      Sitt kun näytin, niin hän oikein tuijotettuaan totesi, ett niimpäs on, mutt sulla on noin ohut ja väritön letku kojeissasi.
      Juu niin onkin. Kun se kuulokojeen kaiutinosa on siinä ohuen letkun päässä eikä korvantaustakojeessa...
      Letku on silloin selvästi ohempi ja huomaamattomampi, kun ääntä ei tarvi 'huutaa' kojeesta letkua pitkin korvaan... You know. Ääni kulkee piuhaa pitkin korvakäytävässä piilossa pysyvään kuulokkseen/kaiuttimeen.

    • koneet2v

      Ei ole kiva asia olla erillainen.Vaati hyvää itsetuntoa etteikö kuulokojeet häiritse ainakin jos niitä ei pysty piilottamaan hiuksilla tai pipolla.En tiedä tottuuko näihin ikänä.

    • nolovva

      Tuo on ihan totta itelläkin, että kojeet on aiheuttanu häpeää. Ihan syyttä tietysti, mutta olenpa tässä vuosien saatossa huomannut senkin, että kun kojeet "bongataan" ihmiseltä - muuttuu se suhtautuminenkin. Törkeimpiä ovat sellaiset, jotka kojeet huomattuaan alkavat kysellä joka vaiheessa "kuulitko?" ja edelleenkin myös pidetään kuulovammaisia tyhminä ihmisinä. Omalla kohdalla on pakko pitää, muuten en selviä senkään vertaa sosiaalisista tilanteista. Vertaistuki olisi aivan mahtavaa, mutta pienessä kaupungissa kuuloliitto tai ylipäätään tuki on olematonta. Siinä sitten elät elämääsi vähinevien äänien kera ihan yksin.

    • Eletään

      Rohkeutta
      Ajattele kojeen hyviäpuolia, huonokuuloinen edistyy helposti porukasta, kun osa keskusteluista menee ohi, tai joutuu arvailemaan. Vastaa väärin kuulemaansa joutuu hämmingin vuoksi epävarmaksi yms. Hankalia tilanteita.
      Kuulokkeet ei ole iso laite, ja hyvin yleinenkin.
      Ajattele että se kuuluu nyt Sinun kokonaisuuteesi. Elämässä joutuu paljon luopumaan. Sinä olet saanut oivan, toimintasi parantavan laitteen voit olla siitä iloinen :)) Minäkin olen iloinnut uudesta olkapää nivelestä,pystyn taas toimimaan suht normaalisti.
      Voisit tehdä siitä itseäsi auttavan asian joka se onkin! Esittele vaikka työkavereille ja ystävillesi, kuinka hienoa on että voit taas kuulla hyvin! Pää pystyyn ja hymy kasvoille

    • jopapomppas

      En kyllä ikinä vertaisi "uutta olkapää niveltä" kuulonalentumaan tai sen menetykseen. Kuuloa ei pystytä nykypäivänä korjaamaan normaaliksi millään keinolla - ei kojeella, eikä leikkauksella, tulevaisuudessa ehkä, mutta sinne on vielä pitkä matka. Helppo kirjoitella työkavereille esittelystä ja hymystä huulille, kun kyseessä on erittäin tärkeä aisti ja monelle siihen liittyy myös joka hetkistä tinnitusta. En viitsisi edes mainita tällä palstalla tyyliin "elämässä joutuu paljon luopumaan" - hiukkasen kunnioitusta kuulovammaisia ja sen kanssa taistelevia ihmisiä kohtaan.

      • kuulon-alema-koje-phonak

        ASIAA!!
        kaikki "vammat" han on ikäviä !! mutta kun se tosiaan toi "kuulovamma"/alenema/TINNITUS ?? myös verrannolisesti yhteydessä "mieleen"!!! ja sen kanssa taistelemiseen!! :(


    • kkk35

      Jatkuvaa taistelua se on.Itsetuntokin on koetuksella.Voi jospa tälle jotain mahtaisi.

    • puolikorva

      Ajattele mielummin niin päin, että itsetuntosi kohoaa kun kuulet selvästi mitä muut puhuu. Parempi kuulla kunnolla kun elää jatkuvassa epävarmuudessa puolikorvana. Kojeita pitämällä opit pikkuhiljaa tulemaan sinuksi, se vie aikaa ja tottumista. Säädöt pitäis olla myös kohdallaan jo alusta asti, eli ne ensin kuntoon ja sitten yksinkertaisesti kokeilemaan sinnikkäästi. Kysy olisko sulla mahdollisuutta päästä esim. kuntoutusohjaajan tai muun vastaavan juttusille, jotta voisit purkaa noita ajatuksiasi. Liity kans facebookissa moottorikorviin, siellä huomaat kuinka monenlaisia meitä on. Toivottavasti pääsisit vähän eteenpäin häpeästäsi. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe