Taipalsaari 1991

PeteJooseppi1972

Palvelin Vekaralla 3/90 saapumiserässä.Alokasajan tupakavereista Pitkänen oli ko.vaunussa.Hiljainen ja perheellinen mies.Itse olin AUKssa ja pelaamassa jalkapalloa,kuten myös aikaisempi kommentoija.Aamulla aikainen herätys ja koko päivän shokki niin varusmiehille kuin kapiaisille!Hiljaisin päivä armyssä....

8

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhidat

14. kesäkuuta vuonna 1991 seitsemän varusmiestä hukkui Taipalsaarella heidän kuljettamansa BTR-60:n upottua. Onnettomuuden syynä oli vaunun väärä lastaustapa. Onnettomuuteen liittyi lastauksen yläpainotteisuus, sillä osa miehistöstä ja varusteista oli kannella. Tämä tosin pelasti heidät. Vaunussa oli moottorien jäähdytyksen venttiilit, joiden kuului olla vesiajossa siirtämässä hukkalämpöä suoraan veteen. Ne olivat kuitenkin "talviasennossa", jolloin jäähdytys toimi vajaasti ja moottorien lämmöt nousivat. Vaununjohtaja oli komentanut avaamaan kansiluukkuja jäähdytyksen parantamiseksi, mikä oli vesiajossa kiellettyä. Jonossa vaunun vauhti hidastui, ja peräaalto tuli sisään avoimista jäähdytysluukuista. Lastauksen vuoksi kiikkerä vaunu upposi heti. Kannella olleet pelastuivat muihin vaunuihin.

• Anonyymi

Muista myös, että osaamaton yliluutnantti oli lastauttanut vaunun väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista myös, että osaamaton yliluutnantti oli lastauttanut vaunun väärin.

Kuinka tuollaista voi edes käydä että on osaamaton yliluti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne on kaikki osaamattomia kun tarkemmin tarkastellaan!

Ei mitään uutta auringon alla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja kun kysymys ryssän vehkeistä niin aina sattuu ja tapahtuu. Olin itse parolannummella ja nämä nuljupyörät oli aina rikki?

• Anonyymi

Syyllisten pitäisi istua linnassa edelleenkin jos oltaisiin oikeusvaltiossa!

• Anonyymi

Mutta ollaankin suomessa!

• Anonyymi

Yleensä onneton älynväläys että vesistön ylityksessä miehet on rautalootassa sisällä. Kun muistaa miten onnettomat oli poistumisluukut jo kuivalla ja maalla ja rauhallisessa tilanteessa pujotella läpi tetsarit ja rensselit päällä. Pitäis jopa kapiaisen ymmärtää että kannella seilataan ellei ole ehdoton pakko olla sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      302
      1165
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      981
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe