Taipalsaari 1991

PeteJooseppi1972

Palvelin Vekaralla 3/90 saapumiserässä.Alokasajan tupakavereista Pitkänen oli ko.vaunussa.Hiljainen ja perheellinen mies.Itse olin AUKssa ja pelaamassa jalkapalloa,kuten myös aikaisempi kommentoija.Aamulla aikainen herätys ja koko päivän shokki niin varusmiehille kuin kapiaisille!Hiljaisin päivä armyssä....

8

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhidat

14. kesäkuuta vuonna 1991 seitsemän varusmiestä hukkui Taipalsaarella heidän kuljettamansa BTR-60:n upottua. Onnettomuuden syynä oli vaunun väärä lastaustapa. Onnettomuuteen liittyi lastauksen yläpainotteisuus, sillä osa miehistöstä ja varusteista oli kannella. Tämä tosin pelasti heidät. Vaunussa oli moottorien jäähdytyksen venttiilit, joiden kuului olla vesiajossa siirtämässä hukkalämpöä suoraan veteen. Ne olivat kuitenkin "talviasennossa", jolloin jäähdytys toimi vajaasti ja moottorien lämmöt nousivat. Vaununjohtaja oli komentanut avaamaan kansiluukkuja jäähdytyksen parantamiseksi, mikä oli vesiajossa kiellettyä. Jonossa vaunun vauhti hidastui, ja peräaalto tuli sisään avoimista jäähdytysluukuista. Lastauksen vuoksi kiikkerä vaunu upposi heti. Kannella olleet pelastuivat muihin vaunuihin.

• Anonyymi

Muista myös, että osaamaton yliluutnantti oli lastauttanut vaunun väärin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista myös, että osaamaton yliluutnantti oli lastauttanut vaunun väärin.

Kuinka tuollaista voi edes käydä että on osaamaton yliluti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne on kaikki osaamattomia kun tarkemmin tarkastellaan!

Ei mitään uutta auringon alla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja kun kysymys ryssän vehkeistä niin aina sattuu ja tapahtuu. Olin itse parolannummella ja nämä nuljupyörät oli aina rikki?

• Anonyymi

Syyllisten pitäisi istua linnassa edelleenkin jos oltaisiin oikeusvaltiossa!

• Anonyymi

Mutta ollaankin suomessa!

• Anonyymi

Yleensä onneton älynväläys että vesistön ylityksessä miehet on rautalootassa sisällä. Kun muistaa miten onnettomat oli poistumisluukut jo kuivalla ja maalla ja rauhallisessa tilanteessa pujotella läpi tetsarit ja rensselit päällä. Pitäis jopa kapiaisen ymmärtää että kannella seilataan ellei ole ehdoton pakko olla sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe