struuma

sannu79

Kävin lääkärissä koska kaksi tuttavaani sanoi että niinkuin minulla olisi struuma,itse en huomannut mitään. Lääkäri tunnusteli kaulan ja sanoi että koholla on kilpirauhasen kohdalta. Se määräsi verikokeisiin ja kilpirauhasen ultraäänitutkimuksiin.Verikoe tulokset oli hyvät eli ei mitään häiriötä kilpisrauhasissa. Ultraäänikuvassa huomattiin että liikakasvua oli. Yleensä kilpirauhasen koko 4,5cm-5cm. minulla oli 6cm. Lääkäri sanoi että ei mitään tehdä ellei tule oireita esim. nielemisvaikeuksia. Käski vain käydä vuoden välein verikokeissa. Onko kellään tälläisestä kokemusta.

4

2199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni

Itselläni löytyi suurentunut kilpirauhanen jo kahdeksan vuotta sitten.Edelleen arvot verikokeisa ovat normaalit,mutta rauhanen kasvaa hitaasti.Minun mielestäni kilpirauhasen koko on paljon pienenmpi normaalisti kuin 6 cm!!Itselläni toinen lohko on 3,8 X 2,5 ja se on jo suurentunut niin,että sitä pitää seurata vuosittain.

• Mullakin

Millaisia oireita suurentunut kilpirauhanen teille aiheuttaa? Mulla on myös isot kilpirauhaset, mutta niitä ei ole vielä kuvattu, vain tunnusteltu. Äidiltäni ja hänen äidiltään on kilpirauhaset leikattu, joten suvussa tuntuu kulkevan. Kun taivutan leukaa rinta vasten, tulee tukahduttava olo. Samoin on, jos nostan kummatkin kädet ylös. Mitä oireita tai tuntemuksia teillä muilla on?

• Tuulia
        Mullakin kirjoitti:

Millaisia oireita suurentunut kilpirauhanen teille aiheuttaa? Mulla on myös isot kilpirauhaset, mutta niitä ei ole vielä kuvattu, vain tunnusteltu. Äidiltäni ja hänen äidiltään on kilpirauhaset leikattu, joten suvussa tuntuu kulkevan. Kun taivutan leukaa rinta vasten, tulee tukahduttava olo. Samoin on, jos nostan kummatkin kädet ylös. Mitä oireita tai tuntemuksia teillä muilla on?

Kilpirauhanen voi suurentua myös autoimmuunitaudin vuoksi. Silloin usein on tavalliset verikokeet, kuten TSH,T4V ja T3V normaalien rajoissa. Niin itsellänikin oli. Pyytäkäähän ottamaan kilpirauhasen vasta-aineet, silloin voi totuus löytyä. Normaalien raja arvot ovat S.TyglAb-titteri alle 400, S-TymsAb-titeri alle 6400, S-TPOAb alle 60 kU/l. Tulkinta kohonneet titterit viittaavat krooniseen tyreidiitiin primaarisen hypotyreioosin, struuman tai kilpirauhaskyhmyn syynä. Itse sairastan juuri tuota ensimmäistä,jota myös krooniseksi kilpirauhastulehdukseksi kutsutaan. Alussa ei useinkaan ole mitään sen kummenpia sairauden tuntemuksia kuin lievästi suurentunut kilpirauhanen ja väsymys sekä jonkinmoiset tuntemukset kurkulla. Itse tunsin kuristuvani korkeakaulaisiin puseroihin. Kilpirauhanen suurenee sen vuoksi koska se joutuu tekemään enemmän töitä tuottaakseen sen tyroksiinimäärän jota elimistö tarvitsee. Kun sain Thyroxin lääkityksen kilpirauhasen koko palasi normaaliksi ja jos se nyt uudestaan kasvaisi kertoisi se sen, että lääkitykseni ei ole kunnossa. Ei muuta kuin uudestaan lääkäriin jos noita verikokeita ei ole tehty.

• yli 20v sairastanut

minulla on samanlaisia kokemuksia.Struuma löydettiin sattumalta ja sain lääkityksen.Kokeissa kävin säännöllisesti ja sitten eräs lääkäri lopetti lääkityksen koska koearvot olivat hyvät, olin syönyt lääkkeitä sitä ennen vuosia. sairauteni ehti uusia kolmasti ennenkuin struumani joka oli myrkkystruuma, saatiin leikattua. Ennen leikkausta olin todella huonossa kunnossa , syömisestä ei meinannut tulla mitään ynm.Neuvon sinua menemään yksityiselle jos olet vielä epätietoinen.Ja muista vaatia kelakorttiin merkintä lääkkeestä kun saat lääkityksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe