Ihmettelenpä suuresti, minkä takia en (yleensä) saa lukiossa kirjoitettuihin (koe-)esseisiin kovinkaan laajoja kommentteja. Joskus on marginaaliin kirjoitettu "syvennä" tai "tätä voisi laajentaa" taikka sitten ihan kokeen lopussa on kommentti "hyvää, laajahkoa pohdintaa. Pieniä asiavirheitä."
Mikä siinä on opettajille niin hankalaa koittaa kirjoittaa laajempia kommentteja? Itselleni on toisettu alakoulusta lähtien, että kokeiden fuktio on oppiminen. Miten opiskelijan pitäisi oppia, jollei saa juurikaan palautetta tuotoksistaan?
Annettua palautetta voisi kehittää siten, että kertoisi myös miten asiaa x tulisi syventää. Haluatko ilmiön historiaa tarkemmin, jotakin tiettyä pientä yksityiskohtaa vai mitä? Muutama hyvä, positiivinen "jatka näin"-kommentti ja muutama "kehitä näitä"- kommentti auttaisi paljon kehittämään esseevastauksia. Pelkkä punatussilla tehty alleviivaus siellä täällä ei paljoa kerro, eikä kommentti "syvennä" . Puhumattakaan koepapereista, joihin on vain merkitty arvosana. Eikä kommentin kommenttia.
Yhden ainoan koe-esseen, jonka palautteeseen olin tyytyväinen, olen lukioni aikana saanut. Ja tehtyjä esseekokeita on reilusti yli 30.
Lukio-opettajat
5
118
Vastaukset
- jepulista_vaan
30 esseetä olet kirjoittanut. Jos ryhmässäsi on 20 opiskelijaa se tarkoittaa yhteensä 600 esseetä. Ja nuo kaikkiko opettajan pitäisi kirjoittaa uudelleen? Marginaalissa olevista merkinnöistä pitäisi ottaa opikseen, ei niitä huvikseen ole siihen kirjoitettu...
- humisevatmannyt
Ja aina voi kysäistä opettajalta, jos jää mietityttämään
- opex
Ei saakeli, oletko tosissasi! Laskepa huviksesi, montako esseetä ja koetta opettajasi lukee vuoden aikana. Jos ryhmässäsi on 30 opiskelijaa, kuten voi olla, ja jokainen kirjoittaa mainitsemasi 30 esseetä, niin niitä tulee vain yhdeltä ryhmältä 900. Jos nyt sitten ajattelee, että ope panostaa viisi minuuttia lisää esseen kommentointiin, niin 5 min. kertaa 900 tarkoittaa 75 tuntia lisää työtä, josta opettaja ei siis saa mitään ylimääräistä palkkaa. Opettajalla voi olla vaikkapa kymmenen ryhmää. Vaatimasi vaatimaton (!) lisäpanostus lisäisi opettajan työmäärää siis 750 tunnilla. Tämä merkitsisi useita työviikkoja lisää lukuvuoden aikana.
Korjaustyöt tehdään pääosin iltaisin ja viikonloppuisin, koska päivät ja viikot kuluvat tunteja pitäessä ja suunnittelutyössä, opekokouksissa ja palavereissa.
Ehkä jos olet jossain peräkylän pikkulukiossa, jota ei ole vielä ehditty lakkauttaa, niin ymmärrän valituksen. Mutta jos käyt tavallista lukiota, jossa opettajilla on useita satoja oppilaita, niin kehotan miettimään hieman. Opettaja varmasti antaa pyydettäessä lisää palautetta suullisesti.- humanoidi
Muistapa nyt opetusvelvollisuus!
- äitiäkinkiinnostaa
Nykyäänhän ei saa mitään kommenttia enää kokeisiin, kun kaikki tehdään tietokoneelle. Itse äitinä olisin kiinnostunut näkemään koevastaukset, jolloin voisin myös jotenkin seurata tyttären kehittymistä. Silloin kun itse olin koulussa, korostettiin kovasti sitä, että myös koe on osa oppimista. Koevastaukset käytiin hyvinkin tarkasti läpi, jolloin tajusi, missä on tehnyt virheen. Ja esseevastauksiinkin sai opettajalta tärkeitä kommentteja. Nykyään ei tästä ole tietoakaan. Lisäksi ainakin tyttären lukiossa kokeet palautetaan vasta yli kuukauden päästä, jolloin asiat on jo unohtuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708