Hivin/pöpöjen pelko..

HuolehtijaIita

Hei! Olen menossa työharjoittelijaksi siivoamaan...Minua vaan pelottaa kyseinen harjoittelu, koska minulla on jonkinmoinen hivin ja pöpöjen pelko. Eniten kai pelkään tuota hiviä. Mutta ei kai siivoustyössä ole juurikaan riskiä saada hiviä, jos toimii asiallisesti ja viisaasti? Pelkään esim. mahdollista neulan pistoa esim. roskista ottaessa, mutta ei kai sekään ole kovin todennäköistä. En siis todellakaan aio mennä roskia kaivelemaan ja aion ottaa roskapussit pois varovasti.

3

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivooja

      Harmi kun et ole saanut mitään vastausta tähän kysymykseesi.
      Minä olen tehnyt siivoustyötä jo pitkään. Minullakin on ollut kaikenlaisia pelkoja joten ymmärrän huolesi.
      Siivoustyössä ei tarvitse hiviä pelätä koska hi-virus tuhoutuu hyvin nopeasti kantajansa elimistön ulkopuolella. Vaikka saisit neulanpistonkin niin mahdollinen hi-virus on neulasta jo ehtinyt tuhoutua.

    • työniloa

      Neulat, leikkuuterät ja muut riskijätteet laitetaan kannellisiin, suljettuihin rasioihin, ei roskikseen. Eli tavallista roskapussia ottamalla ei voi saada neulanpistoa, sehän on jo työturvallisuusasia.

      • entinen_hoitaja

        Riippuu missä työskentelee. Ainakin Helsingissä huumeneuloja on ihan isojen katujen varsilla. Jonkun ne on sieltä siivottava pois (talojen kiinteistöhuollot?). Hepatiitti tarttuu helpommin kuin HIV. Jos saa pistovamman, pitää heti mennä työterveyshuoltoon. Jotain anti-immunoglobuliineja tai vastaavia saa kai annettua siinäkin vaiheessa ja tilannetta seurataan. Huumeneuloja voi olla myös yleisissä vessoissa, joihin pääsee lähes kuka vaan. Olen nähnyt myös virtsakatetreja. Teoriassa niistäkin voisi saada jonkun pöpön. Flunssat tarttuvat kosketuksessa ja etenkin mahatautibakteerit tarttuvat olemattoman vähäisestä ja huomaamattomasta eritetahrasta, mutta niille sitten altistuvat muutenkin kaikki, eli tuskin riski on siivoojalla sen suurempi kuin muilla.

        Liene siivoojankin työssä on mahdollista saada ammattitautina ihottumia, kun ollaan tekemisissä kosteuden kanssa. Käytä siis suojakäsineitä ja niiden alla aluskäsineitä, kun homma sen vaatii. Rikkonaisella iholla kehittyy helpommin allergioita, mitkä vaikuttavat muuhunkin elämään. Itse sain hankalan ihottuman hoitotyössä. Rikkonaisella/ihottumaisella iholla on enemmän bakteereita, ja varmasti tartunnan mahdollisuuskin kasvaa, kun iho on rikki.

        Eiköhän suurin osa siivousalan ihimisistä kestä kuitenkin terveenä ja iloisena!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe