Ruotsiin muutto

Jlhffjllbhf

Nyt kun EK poliittisine kätyreineen on päättänyt kupata Suomen kansallisomaisuuden, en varmaan ole ainoa, joka suunnittelee Ruotsiin muuttoa. Olisi hienoa, jos joku ruotsinsuomalainen osaisi neuvoa, mistäpäin Tukholmaa kannattaisi asuntoa etsiä, jos pitää sellaisesta rauhallisesta tavallisesta kerrostalolähiömeiningistä jota vaikkapa E/P-Haaga tai Munkkivuori edustavat. Pitääkö paikkansa, että Ruotsissa/Tukholmassa asumiskustannukset ovat paljon korkeammat kuin Suomessa/Helsingissä? Tarkoitan lähinnä sitä kuukausittaista kulua, joka Suomessa on yhtiövastike. Ruotsissa omistusasunnotkin ovat ymmärtääkseni yleensä "asumisoikeusasuntoja" - mitä muita vaihtoehtoja on ja missä omistusmuodossa vastike on edullisin? Kiitos jos joku vaivautuu jakamaan kokemuksiaan :)

9

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysysää

      Hei! Tervetuloa vaan Ruotsiin. Jos Tukholmaan ja ylipäänsä mihin tahansa Ruotsiin haluaa muuttaa ja täältä ostaa asunnon, niin kannattanee alkaa seurata asuntojen hintoja esimerkiksi sivustolta www.booli.se. Sieltä hahmottuu hintataso. Hinnat ovat koko ajan hivunneet ylöspäin ja vastaavat varmastikin aika tavalla Hgin hintoja. Tukholmasta halvemmalla saa asuntoja ostettua esimerkiksi Akallan, Hjustan, Tenstan, Kistan ja Rinkebyn alueilta eli Pohjois-Tukholmasta. Etelä-Tukholmasta - esimerkiksi Farstasta ja Skarpnäckistä - löytyy myös keskustahintoja huomattavasti edullisempia asuntoja.

      Ruotsissa ei juurikaan tunneta kerros- tai rivitaloasumisessa muuta asuntomuotoa kuin asumisoikeusasunto eli bostadsrätt. Olen seurannut paljon Tukholman asuntomarkkinoita ja vain kerran olen törmännyt asuntoon, jonka muoto oli "andelsrätt", jonka tulkitsin vastaavan suomalaisia omistusasuntoja. Bostadsrättien hinnat Tukholmassa vastaavat hyvin Hgin omistusasuntojen hintoja. Bostadsrätteissä on yleensä korkeampi vastike kuin suomalaisissa asunnoissa, mutta niitä voi olla vaikea verrata Suomen hintoihin. Minun perheelläni vastike on n. 5000 kr / kk 80 m2:n asunnosta. Jonkun mielestä se voi olla järkyttävä hinta, mutta se tulee kohtuullisemmaksi, kun saa tietää, että siihen kuuluvat internet- ja digitv-kanavamaksut, asunnon lämmitys sekä vesi yms. Vain taloussähköstä tulee sitten ylimääräistä maksettavaa, eikä sitä itse asiassa jää kovin paljon.

      Vastikkeiden hinnat vaihtelevat kuitenkin eri alueiden / talojen välillä. Käytännössä joissakin keskustan alueen ökykalliissa taloissa saattaa olla mitätön vastike, mikä perustuu siihen, että niillä on kivijalassa runsaasti vuokralaisia tai että ne ovat saaneet tontin hinnan joskus maksettua eikä siitä ole kuluja tms. Joillakin uusilla asunnoilla lähiöissä saattaa taas olla suhteellisen korkea vastike, sillä vastikkeen mukana saatetaan maksaa esimerkiksi tonttivuokraa kaupungille.

      Bostadsrätt-asumisen sijaan voi tietysti asua vuokralla. Tukholmasta on hiton vaikea löytää vuokra-asuntoja. Ns. andrahandslägenhet eli toisen käden vuokra-asunto (jonkun jo vuokralla olevan ihmisen eteenpäin vuokraama asunto) voi löytyä, mutta siitä saattaa joutua pulittamaan kovia summia. Niissä on usein myös ongelmana se, että vuokrasopimukset ovat tosi lyhyitä.

      Tukholman kaltaisessa kaupungissa ns. förstahandslägenhetin eli oman virallisen vuokra-asunnon saaminen on lukuisia vuosia kestävä prosessi. Useilla prosessi kestää jopa yli vuosikymmenen. Käytännössä jos tulet Suomesta, Sinun on mahdotonta saada förstahandslägenhetiä, sillä et pysty ulkomaalaisena ja muualla kirjoilla olevana asettumaan jonoihin. Förstahandslägenhetin saaminen on usein onnenpotku, sillä niistä monissa on erittäin alhaisia vuokria.

      Jos haluat etsiä asuntoa Tukholmasta, älä unohda, että Tukholma on varsin pieni alue. Esimerkiksi Solna on oma kaupunki, jonka keskustasta metrolla matka Tukholman keskustaan eli T-centralin metroasemalle vie arviolta 12 minuuttia. Muita lähialueen kaupunkeja ovat Danderyd (Ruotsin kalleimmat asuinneliöt), Haninge (vähän ehkä turhan kaukana), Sollentuna (lyhyen pendeljunamatkan päässä keskustasta) ja Nacka (itään päin Slussenistä).

      Jos tykkäät lähiömeiningistä ja haluat suhteellisen kohtuullisia asunnon hintoja, niin asuntoa voisi kokeilla katsoa esimerkiksi Kistasta (sinisen metrolinjan pohjoisia pysäkkejä, paljon monikulttuurisia), Blackebergistä / Vällingbystä (vihreä metrolinja, länteen päin), Bagarmossenista / Kärrtorpista (vihreän linja etelästä) tai punaisen linjan eteläpuolen päätepysäkeiltä (esim. Fruängen, Telefonplan, Midsommarkransen). Näistä kaikista voi varmaan löytää sellaista lähiömeininkiä, jota ehkä etsit.

      Suhteellisen kohtuullisella hinnalla tarkoitan tässä sitä, että esimerkiksi pienen kolmion voisi saada n. 2 000 000 - 2 500 000 kruunulla - jos onni potkaisee, joillakin alueilla vähän edullisemminkin. Jos mennään keskusta-alueelle (esim. Östermalm, Södermalm, Kungsholmen), asuntojen hinnat ovat karanneet käsistä.

      Ehkä tästä oli jotain apua. Tervetuloa vaan tänne!

      • Ap.kysyjä

        Kiitos! Aivan uskomattoman perusteellinen selvitys, oikea essee! Enpä olisi ikinä arvannut saavani suomi24-keskusteluista näin hyödyllistä tietopakettia. Kiitos sinulle että näit näin paljon vaivaa auttaaksesi minua! Kopioin vastauksesi talteen. Mukavaa syksyn jatkoa!


      • Ap.kirj

        Hei, tuli vielä mieleen, kun kirjoitat noin taitavasti: kirjoitatko työksesi, tai onko kirjoituksiasi mahdollisesti luettavissa jossain enemmänkin? Nykyäänhän expatit usein kirjoittavat esim. blogeja, ja olisi mielenkiintoista lukea ruotsinsuomalaisten kokemuksia ja näkemyksiä...


      • Kysysää

        Joo, periaatteessa kirjoitan työssäni paljon, joten kirjoittaminen sujuu hyvin. En valitettavasti kuitenkaan pidä mitään blogia. Ehkä joskus sellaisen voisi perustaa, jos olisi enemmän aikaa. Kiitos kiitoksista.


    • Muutenpaitsi

      Sinänsä oikeen hyvää tietoo.

      Peruskysymys on kuitenkin, että kannattaako tänne Ruotsiin muuttaa.

      Itse henkilökohtaisesti en suosittele.
      Oot paljon onnellisempi siellä Suomessa.
      Tänne kun tuut, niin kaikki on täysin päälaellaan.
      Arvot, sosiaaliset arvot, kielen opettelu (ruotsin kieli ei oo kaunista, ym ym, lisäksi nää kaikki kuninkaallisjutut (yks perhe roistoaa) että mikään ei oo aitoa.

      Omapa on asiasi!

      Jos olisin 40 vuotta sitten tiennyt sen mitä tiedän nyt, niin en olis ikinä muutanut tänne!

      • Kysysää

        Minulla ei ainakaan ole ollut mitään erityisiä ongelmia. Ruotsi on mielestäni niin samanlainen maa monessa suhteessa, että tänne kotiutuminen on uskomattoman helppoa. Olen aiemmin asunut pitemmät ajanjaksot Venäjällä, Virossa ja Turkissa. Voin sanoa, että on monta kymmentä kertaa helpompaa asua Ruotsissa, sillä kulttuuri on niin samanlainen kuin Suomessa. Venäjällä, Virossa ja Turkissa oli enemmän haasteita. Tosin tiedän, että Viro on varsinkin muuttunut 1990-luvun alun tilanteesta, jolloin asuin pari vuotta siellä. Nykyisin siellä olisi varmasti melko samantyyppistä kuin Suomessa.

        Minulla oli kielen kanssa aluksi jonkin verran vaikeuksia, mutta nyt puhun ja kirjoitan ruotsia niin sujuvasti, että pystyn käyttämään sitä kaikissa ammattitilanteissa ja arjessa ilman sen kummempaa stressaamista. Ymmärrän myös lähestulkoon kaiken - oikeastaan vain hyvin murteellinen skoone saattaa mennä välillä ohi ymmärryksen.

        En oikein ymmärrä, mikä argumentti Ruotsiin tuloa vastaan on se, että ruotsin kieli ei ole kaunista. Eri murteet kuulostavat erilaisilta, ruotsin kielessäkin on erilaista variaatiota. Jokin murre kuulostaa omituisemmalta kuin toinen, mutta onko se syy inhota ruotsia?

        Kuninkaalliset ei myöskään ole kovin hyvä argumentti sen puolesta, että Ruotsia pitäisi vihata tai siitä ei saisi tykätä. Mitä merkitystä sillä lopulta on, onko Ruotsi monarkia vai ei? Kuninkaallisen perheen kuluihin menee lopulta niin pieni osa Ruotsin budjetista, että sillä ei ole suurempaa merkitystä. Enemmän voisi olla huolissaan joistakin isommista asioista, kuten siitä, onko terveydenhuolto tai koulutus maassa järjestetty hyvin. Ruotsalaisessa koulutusjärjestelmässä on epäilemättä parantamista. Eli minulle on ihan sama, maksetaanko kuninkaallisille verorahoista ylläpitoa vai ei. Heillä on tässä maassa julkisia tehtäviä, joita Ruotsin kansan enemmistö on toistaiseksi päättänyt tukea. Siitä vaan.

        Työpaikan sain ennen tänne tuloa, ja ensin olin pari vuotta määräaikaisella sopimuksella. Sen jälkeen sopimus on vakinaistettu, mikä on oikein positiivinen juttu. Olen ollut tyytyväinen työyhteisössäni, mikä on varmasti suuri syy siihen, miksi olen viihtynyt täällä. Puoliso ei ole viihtynyt niin hyvin, mutta on vuosien jälkeen alkanut sopeutua.

        Suomen politiikkaa seuratessani voin vain todeta, että onneksi olen nyt Ruotsissa, jossa henkinen ympäristö on monella tavalla sallivampi. Tunnen, että täällä saa hengittää paljon rauhallisemmin. Varsinkin suuressa kaupungissa kuten Tukholmassa saa olla täsmälleen sellainen kuin on. Tämän olen saanut kokea.


      • Ap.kirjoittaja

        Voi että, alan nyt tosissani innostua. Minusta riikinruotsi on kaunista, mutta oma ruotsintaitoni on hyvin kehno siitä huolimatta, että kirjoitin siitä ällän. Sen jälkeen ei olekaan ollut mitään käyttöä ruotsilla. Harmittaa että se kömpelökin taito on niin rapistunut. Joskus olen lukenut ruotsiksi kaunokirjallisuutta ja sen kautta hämmästynyt siitä, miten samanlainen yhteiskunta naapurimaamme on. Uutisia Ruotsista tulee tänne hämmästyttävän vähän, joten samanlaisuus yllättää. Henkinen ilmapiiri minua viehättää myös. Ihailen ruotsalaisia monessa asiassa ja toivon, että Ruotsi pystyy säilyttämään inhimillisyytensä, vaikka se on nyt niin kovan paineen alla. Toinen kommentoija mainitsi arvoista. Suomessa ne ovat häpeällisesti romahtaneet. Tämän hallituksen aikana on henkisesti vajottu fasismiin. En muista koskaan käyttäneeni tätä sanaa muussa kuin historiallisessa yhteydessä, mutta tällä hetkellä meillä on hallitus, jonka esitykset ovat fasistisia. Toivon että järki voittaa eikä niitä panna täytäntöön, mutta jos pannaan, meillä ei ole yhteiskuntana enää mitään toivoa.


      • Kysysää

        Hyvä keino alkaa päivittää ruotsin taitoja on lukea paikallisten tabloidien (expressen.se tai aftonbladet.se) juttuja, joiden kieli ei nouse liian korkealle. Sitten voi etsiä myös jonkin ruotsalaisen keskustelupalstan, jota alkaa seurata. Esimerkiksi Flashback.org- tai familjeliv.se-sivuistoilta löytyy paljon keskusteluita, joita voi alkaa vain säännöllisesti lukea. Kyllä kieli siinä nopeasti päivittyy.

        Ruotsi on ottanut mut ihan hyvin vastaan, mutta paljon varmasti on sitten suomalaisilla erilaisia näkökulmia asiaan. Riippunee siitä, milloin on maahan tullut. Varmasti kolme vuosikymmentä sitten tänne muuttanut on joutunut erilaisen kohtelun uhriksi kuin maahan viime vuosien aikana saapunut suomalainen.


    • viisneljä

      Minä pärjäsintäällä ekat vuodet englannin kielellä,ennenkuin ruotsi tarttui.Jos
      osaat alkeet ( sinä ilmeisesti hiukan enemmän) niin opit ruotsin äkkiä.

      En ymmärrä mitä "Muutenpaitsi" tarkoittti kirjoittaessaan että mikään ei ole aitoa.Sanoisin,että aitous on samaa luokkaa kuin Suomessa tai Norjassa.(Ajattelen suuria ympyröitä)

      Mitä uutisiin tulee niin ovat melkoisen huvittavia - ja joutavia- täältä sinne ja päinvastoin.Harvemmin asiallisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe