Kivesjärvelle kalaan!!

duunari

Olen kuullut isoilta pojilta, että Kivesjärvi on pieni järvi Paltamossa.

Jos joku on käynyt Kivesjärvellä kalassa niin
mitä kalaa sieltä saa pystypil......killä?

Arvelisin että semmosta kivesten kokosta ahventa on järvessä runsaasti.

3

2985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukija..

      ....

    • liki

      kivesjärvi paltamosta ouluun päin siellä on enimmäkseen keskiverto kainuulaisen miehen mulkun mittasia ahvenia. Olihan siellä joku etelän porukka käynyt pilkillä ja saaneet runsaasti ahvenia, kehuneet oli että ompa teillä täällä tosi isot ahvenet ei meillä päin tommosia löydy juuri mistään.

      • smaamies

        Kivesjärvi siaitsee noin 20 km paltamosta ouluun päin. se on oulujärven yläpuolinen vesistö jonka alkupurot lähtevät puolangalta tulijärvestä ja laskevat kongas ja- osmankajärvestä kongasjokea muöden kivesjärveen josta käsinkaivettua varisjokea pitkin oulujärveen. 1840 luvulla Kivesjärven hakasuolle perustettiin rautaruukki, malmi otettiin järven pohjaruosteesta sen vuoksi vedenpintaa laskettiin parimetriä, että päästiin käsiksi ruosteeseen eli hölmään. Ruukin omistajasuvusta Eino Leino on kirjoittanut kirjan Kivesjärveläiset teos on julkaistu radiokuunnelmanakin -60 luvulla. Pekka Halosen paiisin näyttelyssäkin esiintynyt teos(1895) neijet niemen nenissä on maalattu kivesjärven virpelänniemessä. kivesjärven hakasuolla on nykyisin Riista ja- kalatalouden tutkimuslaitoksen kalanpoikasten kasvatuslaitos. Paikka tihkuu historiaa siitä kiinnostuneille. Mutta niistä "kikkelin kokoisista ahvenista, jos ahven on kasvanut todella sen kokoiseksi niin ne ovat ja kookkaita, aikamiehen "huja" keskimäärin 14-15 senttiä ovat ahveneksi kookkaita niitä kannattaa jo pilkkimiehenkin pyydystää. mutta on siinä muutakin kalaa mm. kuhaa 5-6 kiloisiakin, runsas haukikanta ja muikkuakin siinä on, itse olen saanut 30-40 vuotta sitten viidellä verkolla 60 kilon saaliin, muikut myytiin silloin kajaanin torilla torikauppiaan toimesta, pyynti oli silloin syyskesällä puoliammattimaista. kivesjärveen laskevassa kongasjoessa on harjusta, tammukkaa ja istutettua taimenta. Paikka on suosittu perhostajan kalapaikka, vanhenpani olivat luvanmyyjinä 30 vuotta, että kalastajien liikkeitä tuli pakostakin seurattua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1699
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1618
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      8
      1030
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe