Nyt kun veneilykausi on päättynyt, niin on aikaa lähteä suunnittelemaan veneeseen uutta elektroniikkaa.
Ajatukseni oli hankkia yhdistetty isonäyttöinen plotteri ja kaiku.
Onko suosituksia kenelläkään? Hyvät ja huonot puolet pelkälle ajatukselle?
Yhdistelmälaite (karttaplotteri/kaikuluotain)
12
446
Vastaukset
- kirkasnäyttö
Mulla Seiwan 701 ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Näyttöön saa jomman kumman kokonaan, puoliksi tai pienen syvyyspalkin reunaan. Hyvä kaiku ja mielestäni erinomainen karttaplotteri.
- Kaiiikuuuu
Jos osaa navigoida, ei tarvitse kuin kartan ja kompassin ;-) Näin olen itse suoriutunut Åbosta Ahvenanmaalle ja takaisin. (Mainittakoon, että kaikki "herkut" olisi veneessä, mutta en käytä.) Mihin helkkariin ihminen esim kaikuluotainta tarvitsee? Anturin ohi kuin ui 1 ahven, niin johan näytössä on 0 m! Jos välttämättä haluat tietää, kaikuluotainta ei käytetä yhdessäkään rahti/ matkustajalaivassakaan. Mihin ihmeeseen sinä sitä tarvitset????
- pohja_noteeraus
Eipä olekaan aikoihin nähty palstalla yhtä typerää vastausta. Näkeehän siitä tosin senkin, ettei kaiiikuuu ole ikinä nähnyt kaikua veneessä. Ja vaikka kaikki herkut olisikin veneessä, hän ei osaisi niitä tilanteen tullen käyttää.
- Opinavigoimaan
Hyvä kaiiikuu! Plotteri? Eo ole kaikissa rahtilaivoissakaan. Kolarivaaran näkee silmällä. Jos suuntima ei muutu, on kolarivaara, jos muuttuu, ei ole. Tuijota vaan maalia tiukasti. Tunnen itteni tyhmäksi, kun oletan, et alkuperäinen keskustelija laittoi viestin pelkästään ärsytysmielessä :-(
- keittiö129
Laita ennemmin vaikka rouvalle uus keittiö! saat enempi vastinetta rahoille!
- Plottis
Täällä näyttäisi taas vallitsevan humalaisten horinoita. Eiköhän elektroniset apulaitteet ole juuri tarkoitettu apuvälineiksi vesillä liikkujille?
- seppomartti
Hyvä gps ja plotteri lopettivat navigoinnin. Ei ole enää tarvetta. Kaikki eivät näköjään ole tätä havainneet vaan kehuvat omaa vanhanaikaisuuttaan. Aloittajan kysymys on ihan hyvä. Itse olen viime vuodet käyttänyt Tabletteja ja PC:tä plotterin sijaan. Vaikea niistä on sanoa mikä olisi paras kun kaikki ovat hyviä ja täyttävät tarkoituksen. Nyt sopisi kunkin kehua omiaan.
Kaiku oli mitä parhain navigointiväline Itämerellä ennen GPS-aikaa. Nyt sen paras käyttö on väylien ulkopuolella ankkuripaikkaa etsiessä. Ehdottoman välttämätön apuväline. Keskustelua kannattaa käydä siitä, että olisiko eteen katsova kaiku hintansa arvoinen investointi.
Täällä Turkissa kaiku ei ole kovin hyödyllinen, paitsi aina ankkuroidessa. Tietää esim. tarvittavan ketjun määrän- luotiliina
Se on totta, että gps mullisti paikanmäärityksen ja että plotterista tuli helpottava "vallankumous" merenkulkuun - mutta eivät elektroniset navigointilaitteet suinkaan poistaneet navigoinnin osaamisen tarvetta!
Seppomartin muisteloihin lisään oman muisteloni, että kaikuluotain oli "mitä parhain navigointiväline" ei niinkään Itämerellä, vaan Itämeren ulkopuolella vuorovesialueella ja on siellä yhä. Jo ennen deccan aikakautta, kaiku oli oivallinen paikanmäärityksen apu esim. Elben suiston ja Jyllannin länsirannikon sumuissa. Radiopeilauksella ja merkintälaskulla saatu paikanmääritys ei ollut riittävän tarkka varsinkaan vuorovesialueella. Gps plotteri mullisti, mutta ei näytä syvyyksiä.
Yhä vieläkin kannattaa veneen varusteisiin laittaa omatekoinen, perinteinen luotiliina. Siitä on hyötyä luonnonsatamissa tai vaikkapa veneen jäätyä pohjaan kiinni: jollan ja luotiliinan avulla voi selvittää, mihin päin voi pyrkiä jne.
Eteenpäin näyttävä kaiku on minunkin toivelistalla. Itse en kuitenkaan halua kaikkia näyttöjä samaan ruutuun - "ei kaikkia munia samaan koriin"! Tutka, karttaplotteri ja kaiku ovat omassa veneessäni erillisinä yksikköinä myös elektronikkapäivitysten jälkeen. - EiOleSateentekijä
luotiliina kirjoitti:
Se on totta, että gps mullisti paikanmäärityksen ja että plotterista tuli helpottava "vallankumous" merenkulkuun - mutta eivät elektroniset navigointilaitteet suinkaan poistaneet navigoinnin osaamisen tarvetta!
Seppomartin muisteloihin lisään oman muisteloni, että kaikuluotain oli "mitä parhain navigointiväline" ei niinkään Itämerellä, vaan Itämeren ulkopuolella vuorovesialueella ja on siellä yhä. Jo ennen deccan aikakautta, kaiku oli oivallinen paikanmäärityksen apu esim. Elben suiston ja Jyllannin länsirannikon sumuissa. Radiopeilauksella ja merkintälaskulla saatu paikanmääritys ei ollut riittävän tarkka varsinkaan vuorovesialueella. Gps plotteri mullisti, mutta ei näytä syvyyksiä.
Yhä vieläkin kannattaa veneen varusteisiin laittaa omatekoinen, perinteinen luotiliina. Siitä on hyötyä luonnonsatamissa tai vaikkapa veneen jäätyä pohjaan kiinni: jollan ja luotiliinan avulla voi selvittää, mihin päin voi pyrkiä jne.
Eteenpäin näyttävä kaiku on minunkin toivelistalla. Itse en kuitenkaan halua kaikkia näyttöjä samaan ruutuun - "ei kaikkia munia samaan koriin"! Tutka, karttaplotteri ja kaiku ovat omassa veneessäni erillisinä yksikköinä myös elektronikkapäivitysten jälkeen.Eteen näyttävä kaiku ei ole erinomainen, ainakaan Intephase. Kova pohja näkyy hyvin mutta pehmeä menee arpomiseksi.
Kiila näyttää vain yhden kohdan kölin toiselta puolelta. Toimiva, jos ranta nousee nätisti eikä ole kiviä, mutta silloin pärjää tavllisellakin. Onhan eteen näyttävä tietenkin parempi kuin historiatieto siitä, mitä kölin alla hetki sitten oli, mutta jos panostaa uuteen, niin silloin voi samalla hankkia pelin, joka on selkeästi parempi.
Kaksi anturia piirtää kolmiulotteisen kuvan edessä olevasta, mutta hinta on ainakin vielä hyvin kallis.
- ipaditasoinenplotteri
Itsellä tällä hetkellä käytössä 5" plotteri hetkessä navigointiin ja ipadi navionicsilla reittisuunnitteluun. Tuon lowrancen hds5 gen 2 laitteen käyttö on vaan aivan liian hidasta matkan suunnitteluun. Minkä hintaisessa&kokoisessa laitteessa nämä kaksi ominaisuutta jo yhdistyvät? Kahden laitteen etu tosin tuli viimekesänä koettua kun plotteri lakkasi laakista toimimasta... paperikartat toki myös mukana...
- HelpotusSuunnitteluun
Voit suunnitella reitin vaikkapa Sailmatella ja siirtää sen plotteriin.
Joskus on määräpisteen merkitseminen riittää ja siihen suora viiva ruudulle.
Jos ei käytä autopilottia, niin muutama piste väylien risteyksiin riittää.
- jurpojuntti
B&G näyttäisi olevan ihan omassa liigassaan tällä hetkellä. Minulla vaihtuu ensi kesäksi tuohon suuntaan.
http://www.pbo.co.uk/gear/sailing-chartplotters-exclusive-first-test-21854
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448