Historian tuntemus

Aloin lukea elämäkertakirjaa, jossa kuvattiin 1900-luvun alkuaikoja.
Aloin ihmetellä, missä olisi historiankirja, josta lapsetkin saisivat kuvan 100 v takaisesta elämänmenosta.
Meille on aikoja kuluessa kerrottu historian tunnilla moneen kertaan maatalousvaltaisen Suomen nälkävuodet ja aikaisemmilta ajoilta Pietari Brahet, Jaakko Ilkat ja hakkapeliitat, mutta kuka on ikinä kuullut, miten elettiin iso(-iso)-isien aikana?
Nyt muistetaan vain -18 tapahtumat ja maailmansodat, mutta elämään mahtui paljon muutakin vuosisadan vaihtumisen jälkeen.

54

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kansainvälisyys

      Eikvätkö omat vanhempamme ja isovanhemmat olleet juuri parhaita kertojia? Ei lapsia historia tai muinaisuus aina jaksa kiinnostaa.
      Äidin kertomana on itselleni täydentynyt kuva 1918 luvun alusta, sittemmin omakin ajattelu on tuonut moneen asiaan valaistusta.
      Muuttuva yhteiskunta luo omat lapsia viihdyttävät opettavaiset sadut, Pikku Kakkosen tarinoista Muumeihin ja Sormusten herraan, ym. Netissä löytyy videoituja historiamme kuvauksia, kansalauluista runoaarteistoon.

      • Kansalaiset.medb

        Omakohtaiset kokemukset ovat tietysti arvokasta historiaa kerrottavaksi eteenpäin, mutta historian tutkimus ja historian kirjoitus, syy- ja seuraussuhteet, saavutukset ja yhteiskunnan kehitys ovat asioita, joista tulisi tietää myös lähihistoriasta.
        Varmaan tiedon saa, kun etsii, mutta kuka nuori osaa ja viitsii ruveta etsimään? Sitten ollaan mummon ja paapan kertomusten varassa.


    • Ruotsalaiset-natseja

      Filosofian tohtori, kulttuuriantropologi Tapio Tamminen on tutkija, tietokirjailija ja suosittujen radioesseiden kirjoittaja.

      Totesi uutisissa hiljattain "vaiettu kauna"
      vaietun tosiasian äärioikeiston ja muslimien yhteistyöstä Euroopassa. Milloinkohan Euroopassa tunnustetaan että äärioikeiston ja muslimien kolmas petikumppani on vihervasemmisto?

      Ja noiden rasististen Ruotsalaisten kanssako vielä pitäisi tehdä puolustus yhteistyötä ? Niin että pitäiskö tuota historiaa kirjoittaa uudelleen missä ne suurimmat natsit pesivät ? Että silleen.


      Ruotsalaiset on aina taistelleet viimeiseen suomalaiseen asti , mennään vaikka historian sivuille .
      Suomalaiset on edelleenkin ruosalaisten mielestä alempaa kastia .

    • Kansankodin_pimeä_puoli

      Kirja: Kansankodin pimeämpi puoli

      Kirjoittajana Tapio Tamminen

    • Anjalanpellot

      Tottahan pimeä tulloo, ko kieroon kahtoo.

      • Ruunemanniek

        Kun vanhemmista ei ollut kertojiksi jäivät käsitykset vuosisadan alun ajasta siihen, mikä jutteluista selvisi.

        Historian kulusta ja vaikutuksista ei oppimattomilla ollut tietoa. Lukutaidottomuus oli suurta, kirjoja ei edes ollut jne. , tuossa tausta.

        Tiedossani on torppariaika, jota esivanhempamme elivät. Vahvoja ja hyvin sikiävät ihmisiä, joiden älyn lahjankin olivat oletettua suuremmat. Olettamukseni on, että se elämänläheisyys, jossa ihmiset oppimattomina elivät, antoi tietoa, jota voi hyödyntää kaikissa arkisissa ratkaisuissa.

        Näkemys kansanparannuksesta syntyi kun hän häivytti syliä ihmisten käsistä ja suoritti luonnonmukaisen, verettömästi leikkauksen hevosellensa. Hevosellensa syntyi kasvain, joka nykyoloissa olisi leikattu. Kun lääkäriä ei ollut eikä rahakaan, niin itse tuo "leikkaus" oli hoidettava.
        Kului aikaa n. Kuukausi ja isäni näytti pyöreähkön lihaklimpin, joka oli pudonnut hevosen lavasta. Arpi parani nopeasti ja hevonen eli hyvänä ja vahvana työhevoseksi teuraaksi asti.

        Itse olen tuota "syylähoitoa" soveltanut ja hyvin tuo taika toimii.

        Otin aika askeleen hoidossa kun äitini sai vanhana säärikarvat. Äveriäs kauppiassisareni vei äitimme Helsinkiin ihotautiexpertille. Hoito oli pitkää, kivuliasta ja kallistakin, tulosta vaan ei tullut. Kun kunnallinen terveydenhoitajakaan ei saanut kuin lisää kipuja, sanoin suureen ääneen: "kyllä minä sen parannat"!

        Jostain ajatusteni syvyyksistä löysin luonnonlääkkeitä, jota päivittäin levitin haavalle, ilman mitään puhdistustoimenpiteitä.
        Säärihaava paransikin kuin silmissä ja sisarenikin sen tietävät.

        N. 30 vuotta myöhemmin luin uutisen, jossa kerrottiin lääkäristä, joka oli väitellyt tohtoriksi säärihaavasta, lääkkeenkin oli kehittänyt varta vasten.
        Eräs hyvin tuntemani maalaispoika oli suorittanut vastaavanlaisen parantamisen, luonnossavieläkin olevalla"lääkkeellä"


    • Makriina

      Minkä ikäisiä "lapsia" tarkoitat? Minä en muista mitään historiasta, mitä kansakoulussa olisi muka luettu? Aikuis´iällä suoritin peruskoulun, että pääsin lukioon opiskelemaan ja silloin vasta historia alkoi kiinnostaa.

      Nyt, koska luen paljon kirjoja, on alkanut hahmottumaan, mitä maailmassa on todellakin tapahtunut ja se hieman mykistää. Toisaalta en usko, että historia toistaa itseään, mutta toisaalta, kun luen myös Raamattua, niin olihan siellä jo näitä "kansainvaelluksia", suuriakin, joten voisiko sen nyt yhdistää siihen, että Suomikin on Irakilaisen "valittu" maa, jonka Allah on heille osoittanut?:))DD Siis, minun huumoria!

      Isovanhempani olivat syntyneet 1800?? ja isäni 1906, joten jotain vaikutteita kyllä sain lapsuus`kodistani ja tärkein, minkä muistan, oli isäni sanonta, kun me aikuiset lapset yritimme polttaa sitä mielestämme joutavaa roinaa, että; "odottakaahan, kun sota syttyy, niin niitä kaikkia vielä tarvitaan"? Hitsi! Lapsenikin on käynyt jollain ennustajalla, joka sanoi, että tulee vielä sota ja kaikesta tulee olemaan puutetta?

      Lukeminen kannattaa aina ja mitä uudempia historian kirjoja, sitä parempi.

      • Makriina.ek

        Niin aivan, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän harmittelen, että nuorille ei kerrota laajasti edellisten sukupolvien elämänkulkua. Kuinka moni tietää 1800-luvun maalaisväestön arjesta? Historian kirjoitus on yleensä kertomuksia valloituksista, kuninkaista ja uskonnon vaiheista. Muistan koulusta historiantunneilta vuosiluvut, joita oli mahdoton muistaa. Muistan, etten muistanut. Vuosisadat eivät koululaisille merkitse mitään, kun oma muisti riittää 10 v pituisen jakson.
        Olen löytänyt joitakin elämäkertoja ja tutustunut erään perheen kirjeenvaihtoon 1800-luvulta. Omat vanhemmat ovat vuosisadan alusta, joten jotenkin kuvittelin heidän eläneen samalla kaavalla kuin itse elin, mutta vähitellenhän on selvinnyt, että vasta nykyihmisten aikaan on joka taloon tullut sähkö, puhelin, kulkuneuvot, mahdollisuudet matkusteluun, kaikki se arki, joka on meille itsestään selvyys.
        Moni tietenkin lukee ja seuraa aikaansa, mutta yleistietona pitäisi olla selvillä muukin kuin sodat ja niiden vuosiluvut! Ainakin juuri päättyneeltä vuosisadalta!


      • Makriina.ek kirjoitti:

        Niin aivan, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän harmittelen, että nuorille ei kerrota laajasti edellisten sukupolvien elämänkulkua. Kuinka moni tietää 1800-luvun maalaisväestön arjesta? Historian kirjoitus on yleensä kertomuksia valloituksista, kuninkaista ja uskonnon vaiheista. Muistan koulusta historiantunneilta vuosiluvut, joita oli mahdoton muistaa. Muistan, etten muistanut. Vuosisadat eivät koululaisille merkitse mitään, kun oma muisti riittää 10 v pituisen jakson.
        Olen löytänyt joitakin elämäkertoja ja tutustunut erään perheen kirjeenvaihtoon 1800-luvulta. Omat vanhemmat ovat vuosisadan alusta, joten jotenkin kuvittelin heidän eläneen samalla kaavalla kuin itse elin, mutta vähitellenhän on selvinnyt, että vasta nykyihmisten aikaan on joka taloon tullut sähkö, puhelin, kulkuneuvot, mahdollisuudet matkusteluun, kaikki se arki, joka on meille itsestään selvyys.
        Moni tietenkin lukee ja seuraa aikaansa, mutta yleistietona pitäisi olla selvillä muukin kuin sodat ja niiden vuosiluvut! Ainakin juuri päättyneeltä vuosisadalta!

        Minulle vasta aikuis´iällä kolahti Kalle Päätalon kirjat. Kyllä Kalle osasi hyvin kuvata silloista elämää, lasten työhön menoa, mutta myös peliriippuvuudet ja mitä ne nyt silloinkin pojat tekivät.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Minulle vasta aikuis´iällä kolahti Kalle Päätalon kirjat. Kyllä Kalle osasi hyvin kuvata silloista elämää, lasten työhön menoa, mutta myös peliriippuvuudet ja mitä ne nyt silloinkin pojat tekivät.

        Julkinen historia on valtiaiden tahdon mukainen. Mannerheimin nolo Aunuksen valtauksen kolonnan kertomus ei niissä näy. Asioita kaunistellaan rajan molemmin puolin. Saksalaisten Arjalainen rotu olisi toisessa maineessa, jos sodan tulos olisi ollut toinen.


      • arvo.e kirjoitti:

        Julkinen historia on valtiaiden tahdon mukainen. Mannerheimin nolo Aunuksen valtauksen kolonnan kertomus ei niissä näy. Asioita kaunistellaan rajan molemmin puolin. Saksalaisten Arjalainen rotu olisi toisessa maineessa, jos sodan tulos olisi ollut toinen.

        Minulle selvisi koko Aunuksen retki vasta kun aloin tehdä sukututkimusta, ja siinä yhteydessä selvisi, että yksi sukuun kuulunut oli ottanut osaa Aunuksen retkeen. En oikein vieläkään ole selvillä, mitä siellä oikein tapahtui, mutta ei se minua silloin niin kiinnostanut, että olisin ruvennut ottamaan perusteellisemmin selvää. Vasta nyt olen alkanut käsittää, kuinka kuohuvaa aikaa 1920-30-luku on ollut, ei vain Suomessa vaan kautta maailman.


      • Isoisäni oli pakko värvättynä retkelle. Menivät jonkun suuren järven jäätä pitkin yli. Vastarannalla oli vihollinen odottamassa ja avasi raskaan tulituksen. Isoisäni pelastui pillastuneen hevosen ohjaksissa. Ammuslastissa ollut reki jäi. Aisat poikki ja isoisä ohjasperissä roikkuen vastarannalle. Sinne oli kuollut suuri osa retkeen osallistuneista.


    • Raamatun-historiaa

      jankattiin päihin: Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali Gaad, Asser, Sebastian ja Benjamin.

      Siinä se.

      • Haittasiko

        Isaskar tippui Asserin perästä pois.

        Oliko paljon väliä?


      • HUH_huh_ja_HUHuh

        Ai niin ja itse päähenkilö Joosef, ennen Benjamia!


      • Vieläkin_

        kun ennen aina kyseltiin: "Mikä oli Jaakobin poikain isän nimi?" ja pidettiin itsestäänselvänä vastauksena : Jaakob, ja kompakyssärinä,
        niin nykyisin ihmiset sanovat, etteivät tiedä, tiesiköhän äitinsäkään kaikkien isien nimiä.


      • kysyy.epät
        Vieläkin_ kirjoitti:

        kun ennen aina kyseltiin: "Mikä oli Jaakobin poikain isän nimi?" ja pidettiin itsestäänselvänä vastauksena : Jaakob, ja kompakyssärinä,
        niin nykyisin ihmiset sanovat, etteivät tiedä, tiesiköhän äitinsäkään kaikkien isien nimiä.

        Juutalaisten historiaako tankkaatte?


      • Lähi-Idän_historiaa
        HUH_huh_ja_HUHuh kirjoitti:

        Ai niin ja itse päähenkilö Joosef, ennen Benjamia!

        Muisti alkaa jo
        alakouluikäisestä asti säilyneeseen tietoon
        hiukan aukkoja tehdä...
        Silti kaikki tulivat mainittua lopuksi.


      • palestiinnaanko

        SYYRIASSA
        on kantaisä Abrahamin juuret.
        Tuntuu omituiselta kun emme edes keskustella perimmäisitä kysymyksistä vaan omia käsityksiämme tukevia ajatuksia.
        Emme tuomitse NATOn ja USAn tuhoja näillä suurten uskontojen
        pyhillä paikoilla. IRAK on brittien ja jenkkien perustama...hmm


      • Makriina-ek
        Vieläkin_ kirjoitti:

        kun ennen aina kyseltiin: "Mikä oli Jaakobin poikain isän nimi?" ja pidettiin itsestäänselvänä vastauksena : Jaakob, ja kompakyssärinä,
        niin nykyisin ihmiset sanovat, etteivät tiedä, tiesiköhän äitinsäkään kaikkien isien nimiä.

        Voisi mieluummin kysyä poikien äitien nimiä, sillä Jaakobilla oli useita vaimoja.
        Kuka teistä ne osaa luetella? En minä ainakaan.


      • Paskamahmud
        palestiinnaanko kirjoitti:

        SYYRIASSA
        on kantaisä Abrahamin juuret.
        Tuntuu omituiselta kun emme edes keskustella perimmäisitä kysymyksistä vaan omia käsityksiämme tukevia ajatuksia.
        Emme tuomitse NATOn ja USAn tuhoja näillä suurten uskontojen
        pyhillä paikoilla. IRAK on brittien ja jenkkien perustama...hmm

        Eiköhän se ole sikäläisittäin Ibrahim? Se Ismaelin isä.


    • Ja-vanha-ussanope

      piirsi taululle pienen alueen, josta johti mutkainen viiva alaspäin ja sen alapäässä oli hiukan isompi alue ympäröity kuin ylhäällä.

      Siinä olivat Gennerazetin järvi, Jordan-joki ja Punainen meri.

      Nämä kuului ennenvanhaan suomalaislasten oppia.

      • Makriina.ek

        Sitä ennen luettiin monta läksyä kivikaudesta, pronssikaudesta ja rautakaudesta. Ei sanottu, miten kauan niistä ajoista oli, koska vielä 70v.sitten väitettiin ihan yleisesti, että maailma on 6 tuhatta vuotta vanha. Se tuli esiin uskontotunnilla.
        Minä en noita Palestiinan maisemia muista lukeneeni, mutta ihmettelin jo koulua käydessäni, eikö mitään tuoreempaa tietoa maailman menosta olisi saatavilla.


      • ent.koululainen
        Makriina.ek kirjoitti:

        Sitä ennen luettiin monta läksyä kivikaudesta, pronssikaudesta ja rautakaudesta. Ei sanottu, miten kauan niistä ajoista oli, koska vielä 70v.sitten väitettiin ihan yleisesti, että maailma on 6 tuhatta vuotta vanha. Se tuli esiin uskontotunnilla.
        Minä en noita Palestiinan maisemia muista lukeneeni, mutta ihmettelin jo koulua käydessäni, eikö mitään tuoreempaa tietoa maailman menosta olisi saatavilla.

        Uskontotuntien sijasta olisi voinut opettaa hyödyllisempiä aineita, vaikka toisenlaista maailmankatsomusta mutta aika oli sellaiseen liian aikaista meillä.

        Olitko Makriina itse ehkä opettaja?


      • Makriina.ek
        ent.koululainen kirjoitti:

        Uskontotuntien sijasta olisi voinut opettaa hyödyllisempiä aineita, vaikka toisenlaista maailmankatsomusta mutta aika oli sellaiseen liian aikaista meillä.

        Olitko Makriina itse ehkä opettaja?

        En ole. Koulunkäyntinikin meni metsään, kun jouduin kulkemaan 3 v. junalla edestakaisin päivittäin ja odottamaan asemalla paluujunaa 2 tuntia koulun jälkeen. Ei siinä motivaatioita koulun käyntiin päässyt syntymään.
        Iän mukana on tullut haalittua sitten tietoa sieltä ja täältä, nyt toivoisin löytäväni asiatietoa 1900-luvun elämän arkisesta menosta.


    • att2

      Ilman Hitreliä olisi Suomi tänään todella osa Venäjää, kuitenkin todessa Suomi tänään on osa Venäjää, valloitus ilman aseita.

      • fennoscandialainen

        Ruotsista käsin ei ole oikeaa tietoa maamme asioista. Muistan hurrien lehdistön aikanaan naureskelleen 60 - luvulla, autokantamme olevan pelkkää Popedaa.
        Hyvät kauppasuhteet ja ystävyys itänaapuriin on ollut pelkkää järjenkäyttöä Suomessa.
        Markkinat on valtavat, mutta ainahan svedut on olleet joillakin tasoilla paskatärkeitä.


      • att2

        Olen Suomalainen. Itse olet euroviisulaulaja siis nolla joita nollat pitää hyvinä.

        Tiedän kuinka kaikki kävi historiassa, sitä ei suomiapinoille koskaan ole kerrottu.


        Toivon uutta suomalaiseen vereen, myös uskontoa.

        Suomi on jos jatkuu ilman järkeä oleva kansa.


      • Kuulehan

        att2, hyvät käytöstavat voisit edes opetella, jos täällä on pakko aina käydä!


      • att2

        Aina????

        Opetan teitä joilla ei ole totuutta asia kuin asia. Tiedän historian erityisesti Suomen koska olen punikin poika, kuin hän sanoi (suomen kieli on sopiva homoille ja niitä Suomessa piisaa).


      • menetetty.suomalainen
        att2 kirjoitti:

        Aina????

        Opetan teitä joilla ei ole totuutta asia kuin asia. Tiedän historian erityisesti Suomen koska olen punikin poika, kuin hän sanoi (suomen kieli on sopiva homoille ja niitä Suomessa piisaa).

        Juo att2v vähemmän, ettet tuhoa loppujakin aivosolujasi!


      • EIKÄ-ihme

        att2 on muuttanut Ruotsiin puppelipoikain sekkaan, koska ite ei saa naisseuralaista.


      • att2
        menetetty.suomalainen kirjoitti:

        Juo att2v vähemmän, ettet tuhoa loppujakin aivosolujasi!

        Apina ole hiljaa, koska olet Aina apina, älä seuraa minua!


      • roletaari
        fennoscandialainen kirjoitti:

        Ruotsista käsin ei ole oikeaa tietoa maamme asioista. Muistan hurrien lehdistön aikanaan naureskelleen 60 - luvulla, autokantamme olevan pelkkää Popedaa.
        Hyvät kauppasuhteet ja ystävyys itänaapuriin on ollut pelkkää järjenkäyttöä Suomessa.
        Markkinat on valtavat, mutta ainahan svedut on olleet joillakin tasoilla paskatärkeitä.

        Olimme köyhiä. Autojen tuonti oli lisenssioitu ja rahat olivat vähissä.
        Kun ostin sveduissa käytetyn kuplan 1964 näin tilaston joka kertoi, että sveduissa oli rekisterissä pelkkiä kuplia yhtä paljon kuin Suomessa oli kaikkia henkilöautoja yhteensä.
        Kuplan sai varaosia ilmaiseksi kun ajeli syrjäisiä metsäteitä joden varsille niitä oli hylätty. Jotkut joskus jopa käänntty kyljelleen. Romutus olisi maksanut 50Sek.


      • Ruuneek

        Yritä nyt kaivaa järkesi esiin jos sinulla sellainen on!


      • fennoscandialainen kirjoitti:

        Ruotsista käsin ei ole oikeaa tietoa maamme asioista. Muistan hurrien lehdistön aikanaan naureskelleen 60 - luvulla, autokantamme olevan pelkkää Popedaa.
        Hyvät kauppasuhteet ja ystävyys itänaapuriin on ollut pelkkää järjenkäyttöä Suomessa.
        Markkinat on valtavat, mutta ainahan svedut on olleet joillakin tasoilla paskatärkeitä.

        Olet oikeassa autoista. Länsi auto olisi pitänyt tilata vuotta aikaisemmin, kuin olisi saanut. Niinpä eka autoni oli mosse.


    • att2

      Kaikessa on totuus, kuin näen en kehu suomea tai muita.

    • roletaari

      Historiamme on kokonaisuudessaan kirjoitettu svedusuodattimen läpi.

      • att2

        Suomi kaikessa on apina!!!!


        Ei totuutta missään, talous ja rikollisuus suomalaiset rakastaa rikollisuutta, näin on suomalaisuus täyttä paskaa.


      • att2

        Suomi on tavallaan valhe kaikessa ex ei yli rajan menkää yli soitten uraliin.

        Niin tekivät apinat tappoivat 7500 venäjäläistä itä-karjalassa, aatun tapaan.

        Kuka johti sotia suomessa? Alkaako apinoilla järki kulkea. Kuka johtaa tänään teollisuutta?


      • Totuus-on-tämä

        Historiamme on kokonaisuudessaan kirjoitettu svedusuodattimen läpi.

        Ruotsalaiset ovat kaunistelleet omaa sortoaan ja riistoaan , omia sotiaan v. 1155 - 1323 ja demonisoineet suomalaisia ja suomalaisuutta.


        Ruotsista käsin ei ole oikeaa tietoa maamme asioista.


    • att2

      Totuus on näin on turha selittää pappien vedellä.

      Tiedän totuuden, isäni ja muiden talvisodassa.

      • att2

        On aika lopettaa ketkukirjeet veteraanit, täyttä paskaa.

        Mikä on olisi historia sen totuus??


        Suomi on liian suuri apina nähdä totuus.


      • att2

        Tänään aika on tulevaisuus.


        Kaikki näkyy tänään. On aika 2015.

        Ei yli rajan--- ajassa hän oli nolla ja on.

        Aatu on suomen pelastaja i tiden.. .


    • att2

      Totuus on vain totuus--sodassa ja rauhassa.

      Med vänlig hälsning.

    • LAIINAAN_hyvää_viestiä

      Kummallisinta on, ettei ylläpito bannaa tuota att2-nikkiä, joka jatkuvasti spämmää näille palstoille ilkeämielisiä suomalaisia haukkuvia viestejään.

      iksi ylläpito on ottanut käyttöön tummansinisen apinan? Onko se att2 ....?


      >>Totuus-on-tämä
      13.10.2015 10:39
      Historiamme on kokonaisuudessaan kirjoitettu svedusuodattimen läpi.

      Ruotsalaiset ovat kaunistelleet omaa sortoaan ja riistoaan , omia sotiaan v. 1155 - 1323 ja demonisoineet suomalaisia ja suomalaisuutta.

      Ruotsista käsin ei ole oikeaa tietoa maamme asioista.<<

      • capt.cöpenick-

        Joku kertoi että att2 olisi kirjoitellut palstalle jo v. 2013. Hakekaa sellainen viesti ja näyttäkää tällä palstalla.
        Uskon että Raisiossa on att2 asemapaikka. On muuten se palstan kirjoittajien opettama ja kirjailijakin.


    • Makriina.ek

      ...ja KUTEN SANOIN: Olisi tarpeellista saada aitoa historiatietoa 1900-luvun Suomesta. Kun sitä ei ole saatavilla, saamme sitten faktana lukea ja kuulla mitä tahansa, kuten tämäkin ketju erinomaisesti osoittaa.

    • vanha-nimi

      Edellä Jaakobin poikien listassa oli Sebastian. Eipä ollut vaan Sebulon on oikea nimi.

    • att2

      Kirjoitan vain totuuden kaikessa, erityisesti Suomesta.

    • att2

      Totuus mikä on totuus---Mannerhein Haminassa on oli nolla---- tänään ratsastaa ja Venäläinen rastsastaa, iivana on valloittanut Suomen ilman aseita????



      Suomi on apina taloudessa----nuolia maailmallla---nolla.


      On Uusia onko tulevaisuus???

    • Vielä-apinasta

      Miksi ylläpito on ottanut käyttöön tummansinisen apinan? Onko se att2 ....?

    • Historia kiinnostaisi kunhan vaan aikaa olisi. Historiaa enemmän mielenkiintoa on tähtitieteen ja kosmolologian suomennettuihin artikkeleihin ja kirjoituksiin.

    • Topeliuksen Maamme kirja

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe