... jolla ei ole edellisessä kodissaan ollut ollenkaan hiekkalaatikkoa ? Tulee siis nämä kissat maatilalta jossa saanut vaan sisällä juosta vappaasti ja paskoa mihkä vaan..
Neuvoja kaipailen! :) Kiitos ihanat!
Sitten mietin sitä, että kun eivät ole tottuneet silittelyyn pahemmin, niin olenko kamala jos otan ne välillä syliin hetkeksi ja rapsuttelen niitä niin kauan jotteivat ole ennää paniikissa?
kuinka opettaa kissanpentu laatikolle...
19
273
Vastaukset
- kylläsesiitä
Laita aluksi hiekkaa pieneen astiaan, esim. dynoon, johon nostat pennun aina välillä, syönnin ja unien jälkeen, rapsuta itse hiekkaa sormella, ja jos kisu pissii kehu hirrrrveesti! Siirrä sitten metri kerrallaan laatikkoa kohti hiekkalaatikon pysyvää paikkaa kohti. Kaikki silittely ja kehuminen ja lattiatasolla leikkiminen, vaikka narun avulla, lähentää teitä! Huutaminen tai läpsiminen lisää pienen pelkoa! Onnea ja hermoja!! :)
- kurrrnau
Okei! Otanpas tuon testiin sitten! :)
Aina kun oon nähäny kissan itte teossa, niin oon vieny sen hiekkalaatikolle, en tiedä auttaako sellanen yhtään, jos se kissa yhistäis sen että kun nyt teki asiansa ja omistaja kiikuttaa laatikolle että tänne ne pitäis tehä :p
Ja kiitos! :) - 23f2
Kissan maukuminen voi myös olla merkki siitä että sillä on hätä, jos kuulet pennun maukuvan niin suosittelen viemään suorinta tietä hiekkalaatikolle varmuudeksi. Kissa oppii nopeasti mihin on hyvä hautaa jätöksensä. Suosittelen myös pitämään matot poissa lattioilta ainakin siksi aikaa kunnes kissa oppii sisäsiistiksi, sillä kaikki missä ne voi kaapia on heille hiekkalaatikko. Hiekkalaatikon puhdistaminen joka päivä ehkäisee sitä ettei kissa tekisi jätöksiään muualle. Ja ei tarvi pienempää astiaa erikseen, kyllä se pentuki sinne hiekkalaatikolle pääsee.
- kurrrnau
Voiskoha oppia jos laittaa sanomalehtiä nyt siihe mihin tekevät asiasa ja sit siirtää niitä parin päivän päästä vessan lähelle ja sitten hiekkalaatikon liki tai alle tai jotaii..?
- kylläsesiitä
Mielestäni hiekkalaatikko heti on paras, koska kisut peittävät tekeleensä. Hiekka on syytä myös pitää aina puhtaana! Itselläni on koirankakkapusseja, joihin otan heti kikkareet ja kiikutan pihalle. Kissan kakka haisee tosi pahalle, pussin läpikin! Tuo on hyvä juttu, että viet aina laatikolle, jos tekee väärään paikkaan!
- kurrrnau
Olisiko sitten että vien vaikka ihan tuon laatikon suoraan jo siihen mihkä tekevät asiansa ja sitten siitä pikkuhiljaa siirrän vessaan? :)
Täytyypi muuten kanssa ostaa nuita pusseja, kiitti ideasta!
Mietin tuossa myös, että kun eivät ole raksuihin edes koskeneet mutta märkäruoka kelepaa. Pitäisikö vaihtaa raksumerkkiä vaiko aluks vähän sekoittaa niitä märkäruuan sekaan ?
Tuntuu että oon ihan kädetön nuiden opetuksessa, kun edellinen kissa oli opetettu jo laatikollekkin ennenkun tuli mulle :/ - non.olet
"Kissan kakka haisee tosi pahalle, pussin läpikin! "
Terveen kissan kakka ei haise pahalle. Jos kissan kakka haisee pahalle, jotain on vialla.
- kylläsesiitä
Joo laita vaan ja opeta itse hiekkaa rapsuttamalla, ne sit hoksaa, mitä pitää tehdä. Lueppa "kokoemuksiani kissa ruuasta" juttu tuolta alempaa!
- tätämieltäminäkin
Ei ne kissat luonnosskaan keitä myyriä ja talitinttejä, siksipä raaka liha, broiskua, possun sydäntä, jauhelihaa, kalanpaloja, kananmunaa ym. vaihdellen on ihan kelpoa ja helppoa syötävää! Kermaviiliä, raejuustoa ym. pennulle! Ei tartte kalliita tekoruokia syöttää! Matokuuri pari kertaa vuodessa ja hyvin menee! Juomaksi puhdasta vettä!
- kisulit1
Ehdottomasti hiekkalaatikko heti käyttöön eikä mitään väliaikaisia ratkaisuja muista laatikoista tai sanomalehdistä. Hämmentää vaan pentua turhaan, jos vaihdellaan miten sattuu.
Itse laittaisin hiekkalaatikon nyt siihen paikkaan, missä tuppaavat useinmiten tällä hetkellä tarpeensa tekemään. Todennäköisesti piilottaisin kissojen kakatkin hiekkaan, jotta se haiskahtaisi jo valmiiksi omalle. Heti, kun ensimmäiset pissat/kakat on oikeaan osoitteeseen tehty, niin voi alkaa pitää laatikkoa kakattomana. Myöhemmin laatikon voi siirtää sinne, missä sitä haluaa jatkossa pitää, sillä ehdollistuttuaan laatikkoon kissa etsii sen kyllä muualtakin käyttöönsä. Lisäksi vessalaatikkoja pitää olla useita. Tämä on ihan ehdoton sääntö.
Jos tarpeita vääriin paikkoihin tehdään, niin kannattaa tosiaan kiikuttaa pentu heti oikeaan paikkaan ja kehua siellä. Itse lisäksi toruisin sanallisesti silloin, kun näen, että pentu tekee juuri tällä hetkellä väärään paikkaan.
Jos silloin tällöin haluat ottaa pennun syliin siliteltäväksi, niin älä päästä pentua vapaaksi ennen kuin se on täysin rauhallinen, jotta et opeta sitä rimpuilemaan käsiteltäessä. En tosin itse välttämättä tekisi noin ollenkaan, jotta en opeta kissaa ajattelemaan ikävästi sylistä. Pikemminkin rohkaisisin ajan kanssa kissaa tulemaan itse syliin tai viereen rapsuteltavaksi. - kartanovaiyksiö
"Ehdoton sääntö" riippuu nyt kyllä vähän asunnon koosta!!!!
- PeenMarjat
"Ehdoton sääntö" ei todellakaan riipu asunnon koosta. On ihan yleisesti tunnettu juttu, että vessoja on oltava VÄHINTÄÄN saman verran kuin on kissojakin, mielellään vielä useampi. Jollei pikkuyksiöön mahdu kissoille tarpeelliset/suositellut tarvikkeet kissojen lisäksi, niin sitten pitää jättää kissat ottamatta.
- hellyyttäjahermoja
Mulla on ollut aina kaksi, jonkun aikaa jopa kolme, kissaa. Hyvin hoidettu, yksi, hiekkalaatikko, on aina riittänyt! Koskaan ei katit ole, pienenä eikä suurena, tehneet muualle, kuin tähän yhteen laatikkoon! Ei ole yhtä "ehdotonta" totuutta!
- PeenMarjat
Se, että iso osa kissoista kyllä kiltisti tekee samaan vessaan muiden kanssa (ja vaikka miten likaisiinkin vessoihin), ei millään lailla poista sitä tosiasiaa, että ne saattaisivat mieluummin valita toisen vessan, jos pölvästi omistaja sellaisen mahdollisuuden antaisi. Sinulla on ollut hyvä tuuri, ettei yksikään kissa ole vain päättänyt alkaa reviiriepävarmuuden takia tekemään tarpeitaan vaikka sohvalle tai sänkyysi.
Vaikka miten vänkäisit, niin on tasan yksi tapa, joka on yleisesti kissoille mieluisin tapa. Aloittaja nyt esimerkiksi on opettamassa pentuja laatikolle, joten hänen kannattaa taatusti tehdä asiat siten, miten helpointen onnistuu. Se tarkoittaa sitä, että vänkäämisestäsi huolimatta vessoja kannattaa olla monta, jotta kissat suostuvat niihin tekemään ja jotta pennut malttavat vessoihin mennä kun sitä ei tarvitse metsästää toiselta puolelta kämppää.
Opetteles muuten vastaamaan muiden kommentteihin suoraan niiden alle sen sijaan, että vastaat muiden kommentteihin käyttämällä kenttää, joka vastaa aloitukseen.
- kurrrnau
JIHUUU, ekat asiat tehtiin jo hetki sitten laatikkoon!!! :)
- hienoatyötä
Mahtavaa,taas on yksi pentunen oppimassa omistajansa iloksi,sisäsiistiksi mirriksi :)
- kylläsesiitä
Hienoa, hienoa! Näin se homma hoituu! Tietäjiä ja "ehdottomia" sääntöjä on kaikenlaisia, kokeilemalla onnistuu!!
- purrrnau
Kiitos palijon oikeesti jeesistä :)
Kiitos myös muille!
- kismis2
kyl ne oppii, ihme ja kumma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291889Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651860Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3711687Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2151219Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221148- 121091
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81046- 2851015
- 821011
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49968