Alkoholismi ja persoonallisuus

personalalch

Kyllä alkoholi muuttaa persoonaa, huonompaan epävakaaseen suuntaan. Jotkut ei tätä väitettä usko. Alkoholismi, pitkäaikainen runsas alkoholinkäyttö vaikuttaa aivoissa ja saa siellä tuhoa aikaan. Alkoholi muuttaa mielentilaa ja tunne-elämän asioita. Lisää ahdistusta, väkivaltaa ja masennusta. Kun kaikki tämä yhtälö tapahtuu niin väkisin ihmisen persoonakin muuttuu.

Alkoholin käyttö myös lisää puheliaisuutta, itsevarmuutta sekä myös pitkällä aikavälillä heikentää sosiaalisia taitoja. Alkoholi muokkaa ihmisen käyttäytymistä huonompaan suuntaan. Ihminen voi luulla itseään paremmaksi, kovemmaksi tms suureksi kihoksi. Alkoholi saa aivoissa ihmeitä aikaan. Tämä ei koske kaikkia, paitsi joitain. Alkoholi korostaa ihmisen"persoonallisuutta" joka näkyy vahvemmin hänessä kun hän on alkoholin vaikutuksen alaisena.

Tämä ei koske kaikki, vaan joitain ihmisiä. Toisilla persoonallisuus tulee esille erillä tavalla, ja vaisummin..

Alkoholistien on hyvin vaikeaa käsitellä tunteita. Alkoholi, ja päihteet on yhteydessä moniin mielenterveys-ongelmiin..

10

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tomppa19792457

      Kyllä se muuttaa. Entinen kohtuukäyttäjä muuttui parissa vuodessa alkkikseksi, menetti puolen millin kämpän, vaimon ja lapset sen seurauksena. Lasten takia yritän pysyä hengissä vielä muutaman vuoden, jotta ovat täysi-ikäisiä ennen kuin iskä heittää aivot nurkkaan.

    • Tämäonrohkeutta
    • KunTietäisikin

      Tilanne tämä.. puoliso tissutellut pitkään, säännöllisesti. viikonloppuisin juomia on mennyt huomattavasti enemmän. Tuli tilanne että humala jatkui pitkälti yli viikonlopun, useita päiviä enemmän kuin aikaisemmin. Mielialat vaihtelivat rakkaudesta eroon. Mukaan kuvioihin samalla tuli uusi tuttavuus, jota puoliso humalassa ihailee ja haluaa jatkaa elämäänsä tämän kanssa. Aina niin lämmin ja uskollinen, tulevaisuutta suunnitteleva puoliso kääntää takkinsa humalassa täysin, aikaisemmin juomisen aikana tuote ei kyllä ole näin radikaalisti tapahtunut. Lopputulosta en osaa sanoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Puoliso vasta juuri lopettanut juomaputken. Keskusteluja ei siis olla selvin päin käyty.

    • Änkyrä

      Persoonallisuuden muutos on hyvinkin ilmeistä tai ainakin käytös muuttuu! Ennen niin kunnollisesta, tunnollisestakin ihmisestä kehityy ajan ja alkoholin mukana jotain aivan muuta. Alkoholistista tulee valehteleva ja muutenkin epärehellinen/epäluotettava itsekäs jopa öykkäri. Hän on kärsimätön, äkkipikainen, välinpitämätön. Jotenkin alkoholistin looginen ajattelukykykin hapertuu jne...

      • KunTietäisikin

        Selvin päin nyt ollessa olemme puhuneet asiasta. Rakkaus ei ole kuollut, mutta onnellisuus puuttuu. Sehän on johtuvaa siitä juomisesta. Haluaa edelleen tämän uuden tuttavuuden kanssa olla tekemisissä ja onkin. Vaikka ovat alle viikon olleet tekemisissä. Hän luulee että tämä uusi tuttavuus on nyt se puuttuva palanen joka tuo sen onnellisuuden. Myöntää että juo liikaa, mutta ei halua kuitenkaan uskoa että juuri se alkoholi, on kaiken syy. Ei halua jutella kenenkään ulkopuolisen kanssa sillä ajattelee etteivät ne voi auttaa. Pystyy kuulemma lopettamaan juomisen kun vain tahtoo.
        Pohtii asioita jotka mielessä pyörii. Onko parempi jatkaa minun kanssani vai siirtyä toisille laitumille. Vai olla sitten kokonaan yksin. Eron seurauksena menisi talo myyntiin, kesämökki ja kaikki.
        Kaikki sen vuoksi että tunne-elämä sekaisin alkoholin vuoksi. Tiedän ettei kukaan muu voi häntä auttaa kuin hän itse, mutta sydäntä raastaa katsoa tätä rakasta ihmistä, joka painii tuskallisten ajatusten kanssa. Niiden ajatusten jotka ovat hänelle tällä hetkellä tosia.
        Eikä voi vaikuttaa mitenkään asiaan ja hänen päätöksiinsä. On vain odottava sitä hetkeä kun hän päätöksensä tekee, päätöksen joka tulee vaikuttamaan isolta osin moniin asioihin ja henkilöihin.


      • avitettuon

        Kyllä entiset juopot voi auttaa, aa:ssa.


      • x-Eukko
        KunTietäisikin kirjoitti:

        Selvin päin nyt ollessa olemme puhuneet asiasta. Rakkaus ei ole kuollut, mutta onnellisuus puuttuu. Sehän on johtuvaa siitä juomisesta. Haluaa edelleen tämän uuden tuttavuuden kanssa olla tekemisissä ja onkin. Vaikka ovat alle viikon olleet tekemisissä. Hän luulee että tämä uusi tuttavuus on nyt se puuttuva palanen joka tuo sen onnellisuuden. Myöntää että juo liikaa, mutta ei halua kuitenkaan uskoa että juuri se alkoholi, on kaiken syy. Ei halua jutella kenenkään ulkopuolisen kanssa sillä ajattelee etteivät ne voi auttaa. Pystyy kuulemma lopettamaan juomisen kun vain tahtoo.
        Pohtii asioita jotka mielessä pyörii. Onko parempi jatkaa minun kanssani vai siirtyä toisille laitumille. Vai olla sitten kokonaan yksin. Eron seurauksena menisi talo myyntiin, kesämökki ja kaikki.
        Kaikki sen vuoksi että tunne-elämä sekaisin alkoholin vuoksi. Tiedän ettei kukaan muu voi häntä auttaa kuin hän itse, mutta sydäntä raastaa katsoa tätä rakasta ihmistä, joka painii tuskallisten ajatusten kanssa. Niiden ajatusten jotka ovat hänelle tällä hetkellä tosia.
        Eikä voi vaikuttaa mitenkään asiaan ja hänen päätöksiinsä. On vain odottava sitä hetkeä kun hän päätöksensä tekee, päätöksen joka tulee vaikuttamaan isolta osin moniin asioihin ja henkilöihin.

        Mietipä pitäisikö sinun itsesi vaihtaa laidunta????!!!! Hyysäämisellä ja jatkuvalla ymmärtämisellä et häntä auta etkä varsinkaan itseäsi! Kyllähän juoppo osaa kaikesta hyödyn ottaa ja selvänä on hetkittäin se vanha rakas...! Tiedän että sydäntäsi raastaa! Annatko itsesi vajota! Älä tee sitä.
        SINÄ ansaitset parempaa!


    • Tuo esille piilotellun impulssivisuuden. Apina ruoskii taipuvaista ja nauraa perään. Ruokkii alkoholismia ja tuntee itsensä paremmaksi. Sorrettuna pieni hetki samalla tasolla, onko se liikaa pyydetty?

      • olisin vielä terve mies.


    • Anonyymi

      Olen ollut alkoholistin kanssa naimisissa vuoden. Jo alussa kävi ilmi, että hänellä on narsistisia piirteitä: toisen kohteleminen esineenä, valehtelu, totuuden muuntelu, uskottomuus, kontrollointi, manipulointi, seksuaalinen ahdistelu ja lopulta fyysinenkin väkivalta.

      Olen laittanut eron vireille. Mietin pitkään miksi hänessä on ikään kuin kaksi persoonaa: välillä ohimenevästi pahoillaan, sitten jo pian ylimielinen, puolustuskannalla, allerginen syyllisyydelle, syyttää minua kaikesta, peruu anteeksipyyntönsä. Oliko se jo ennen alkoholismia vai sen tulosta?

      Nyt minulle on selvinnyt eri lähteisiin tutustuneena, että narsismi todella ON osa alkoholismia. Hän ei ole kiinnostunut muista ihmisistä tuntevina persoonina. He ovat hänen tarpeitaan varten.

      Alkoholistipersoona on eriytymätön. Hän kokee ohimeneviä nöyryyden tunteita: silloin hän on nuoleskelevan oloinen. Nopeasti siirtyy uhmaiseksi, silloin hän on puolusteleva, syyttävä, torjuva, aggressiivinen, ylimielinen, joka tilanteessa itsensä ykköseksi asettava. Kaikki mitä sanon oli 'piinaamista' ja 'pois ajamista'. Myös se kun kerroin hänen solvaustensa ja jokapäiväisten huoraepäilyidensä loukkaavan minua ja, oli hänen mielestään 'piinaamista'.

      'Piinaamista' oli kun ylipäätään ilmaisin tunteeni. Minua ei siis olisi saanut olla olemassa muuta kuin jalkarättinä. Vaikka hän olisi lähtenyt omasta halustaan viinakassin kanssa ja kadonnut päiviksi, oli pois ajamista.

      Kaikki oli tuota eriytymätöntä syyllisyys-viha-kokemusta. Hän on allerginen syyllisyydelle: alkoholistia vaivaa kaikenkattava syyllisyys ja alemmuudentunto, jota hän nousee uhmaamaan kieltäen syyllisyytensä, keksien oikeutukset ja vääristellen tositapahtumia. Tätä vääristelyä aina ihmettelin. Minä olin ihminen, jonka puheista hän sai syyllisyyden tunteen, joten minusta tuli hänen uhmansa ja vihansa kohde. Hän syytti minua koko ajan.

      Esineellisyyden kokemukseni liittyy siis siihen että hän kärsii alkoholistin kaikkivoipaisuudesta ja narsismista. Muut ihmiset ovat alkoholistia varten, eivät itsenäisiä persoonia joilla olisi kokemusmaailma, olentoja, joilla on tunteita ja kipua.

      Kunpa olisin jo ennen suhdettamme että alkoholismi on tällaista. En olisi ryhtynyt tähän. Alkoholismi on musta aukko joka imee läheisestä kaiken elinvoiman. Vaikka kuin rakastat, et lopulta kestä enää. Se ristiriita on kauhea kokea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe