Eläinlääkäri pakkasi kuolleen koiran jätesäkkiin !

noutajantassu

Hei,
onks kukaan koskaan törmänny tälläseen juttuun. Käväsin yks päivä eläinlääkärillä näyttämässä meidän noutajan etujalkaa ja edellinen asiakas tuli sieltä itkien ulos. Pakkohan se oli siltä vanhemmalta rouvalta kysyä että mikä sillä on ja sillä oli koira jäänyt sinne lääkäriin kun oli jouduttu antamaan piikki. Oli jo siitä tullut tietysti surulliseksi mutta kun ne kuulema vielä pakkaa sen johonkin jätesäkin näköiseen ja siitä oli tullut sitte vielä huonompi mieli. Tää rouva ihmetteli ja nyt sitte mekin täällä kotona että eikö nyt mitään jätesäkkiä parempaa ole olemassa. Ajateltiin sitä rouvaa ja sen kuollutta koiraa ja nehän kuskailee sitä ties mihin hautausmaalle siinä säkissä. Jotenkin surullinen loppu ja pisti miettimään että onko niitä edes muita kun tuollainen säkki. Ollaanko me ainoita joidenka mielestä tämä säkitys tuntuu ihan hirveeltä ?

166

5870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MaraJaKatti

      Joo, törmätty on ja kauhealtahan toi tuntuu. Mut eläin ku on kuollut ja jos et ota sitä mukaan, niin se lähtee eläinlääkäristä krematorioon poltettavaksi. Ne pakkaa eläimet tosiaan muovisäkkeihin ja säilyttävät pakastimessa x-ajan ennen kuin kremis noutaa ne. Oon kuullut, et ne perustelee tota pakkaamista säkkeihin tilan puutteella.

      • kuollutkuinkivi

        itse jouduin lopettamaan oman kissani syövän takia.pakkasin sen kotiintuontia varten kahteen kauppakassiin toinen etupäästä ja toinen takapäästä.kaivoin montun laitoin sinne hiekkaa alle ja puseissa monttun ja soraa ja sitten multaa päälle.ristin tein laudasta,kukkia haudalle ja sinne se emppu jäi.käytiin lapsen lapsen kanssa katsomassa hautaa.siellä se emppu on viettänyt jo monta vuotta.ensimmäinen vuosi aina kun aukaisi kodin oven ja eipä tullut emppu vastaan.sitten se helpotti ja jäi mielestä.parempi on kuljettaa isossa mustassa säkissä.ei tipu jätöksiä eikä virtsaa kun on säkissä.jokainen voi lemmikin jo eläessä tehdä puusta arkku jos se tuntuu mukavemmalle.sillä noutaja tulee varmasti lemmikille.on vain hyväksyttävä että se ei ole ikuinen,samoin nykyautotkin on muutaman vuoden ja romuttamolle vaikka olisi kuinka rakastunut rautamöhkäleeseensä.hengetön on kun ei käynnisty


      • voihyvänenaika

        Miksi laitoit ristin? Oliko kissasi kristitty?


      • maatuva_säkki
        kuollutkuinkivi kirjoitti:

        itse jouduin lopettamaan oman kissani syövän takia.pakkasin sen kotiintuontia varten kahteen kauppakassiin toinen etupäästä ja toinen takapäästä.kaivoin montun laitoin sinne hiekkaa alle ja puseissa monttun ja soraa ja sitten multaa päälle.ristin tein laudasta,kukkia haudalle ja sinne se emppu jäi.käytiin lapsen lapsen kanssa katsomassa hautaa.siellä se emppu on viettänyt jo monta vuotta.ensimmäinen vuosi aina kun aukaisi kodin oven ja eipä tullut emppu vastaan.sitten se helpotti ja jäi mielestä.parempi on kuljettaa isossa mustassa säkissä.ei tipu jätöksiä eikä virtsaa kun on säkissä.jokainen voi lemmikin jo eläessä tehdä puusta arkku jos se tuntuu mukavemmalle.sillä noutaja tulee varmasti lemmikille.on vain hyväksyttävä että se ei ole ikuinen,samoin nykyautotkin on muutaman vuoden ja romuttamolle vaikka olisi kuinka rakastunut rautamöhkäleeseensä.hengetön on kun ei käynnisty

        Joku biojätesäkki olisi aika hyvä, koska se maatuu.
        "biojätesäkki valmistetaan biohajoavasta kalvosta, jonka fysikaaliset ominaisuudet vastaavat perinteisen muovin ominaisuuksia. Käytön jälkeen Bioska -säkin voi sisältöineen heittää biojäteastiaan tai kompostiin, jossa se muuttuu muhevaksi mullaksi."


      • kommentoitsija
        kuollutkuinkivi kirjoitti:

        itse jouduin lopettamaan oman kissani syövän takia.pakkasin sen kotiintuontia varten kahteen kauppakassiin toinen etupäästä ja toinen takapäästä.kaivoin montun laitoin sinne hiekkaa alle ja puseissa monttun ja soraa ja sitten multaa päälle.ristin tein laudasta,kukkia haudalle ja sinne se emppu jäi.käytiin lapsen lapsen kanssa katsomassa hautaa.siellä se emppu on viettänyt jo monta vuotta.ensimmäinen vuosi aina kun aukaisi kodin oven ja eipä tullut emppu vastaan.sitten se helpotti ja jäi mielestä.parempi on kuljettaa isossa mustassa säkissä.ei tipu jätöksiä eikä virtsaa kun on säkissä.jokainen voi lemmikin jo eläessä tehdä puusta arkku jos se tuntuu mukavemmalle.sillä noutaja tulee varmasti lemmikille.on vain hyväksyttävä että se ei ole ikuinen,samoin nykyautotkin on muutaman vuoden ja romuttamolle vaikka olisi kuinka rakastunut rautamöhkäleeseensä.hengetön on kun ei käynnisty

        Miksi hautasit muovipusseissa, eiväthän ne maadu vuosikymmeniin, jos koskaan?
        Kissasi ei todennäköisesti ollut kristitty, joten miksi risti? Eläinten hautausmaillakaan ei yleensä hyväksytä uskonnollisia symboleja.


      • Tyhmäkö-olet
        kommentoitsija kirjoitti:

        Miksi hautasit muovipusseissa, eiväthän ne maadu vuosikymmeniin, jos koskaan?
        Kissasi ei todennäköisesti ollut kristitty, joten miksi risti? Eläinten hautausmaillakaan ei yleensä hyväksytä uskonnollisia symboleja.

        Tottakai risti.

        Onhan kaikilla ihmisilläkin haudoillaan risti.


      • mitäpäluulet
        voihyvänenaika kirjoitti:

        Miksi laitoit ristin? Oliko kissasi kristitty?

        Hän laittoi ristin haudalle, koska kissa kuului kristittyyn perheeseen.


    • koiranomistaja

      No on joo nähty.. Se on niin ruma maailma ettei mitään järkeä. Joskus oon nähnyt kanssa miten niitä kuljetetaan krematorioon jossain banaanilaatikossa.Välillä olen miettinyt mitä ne omistajatkin ajattelee, kun ns parasta kaveria heitellään miten sattuu ja pakataan kaikennäköisiin hedelmärasioihin. Ei todellakaan mitään kaunista touhua. Ihan käsitellään jätteenä ilman minkäänlaista kunnioitusta. Voisi edes olla nätti pakkaus. Arkku tai joku.

      • fght

        Olet täysin hukassa todellisuuden suhteen!

        Pitäisikö tuolle piskille/kissalle hankkia tammiarkku jossa se kuljetetaan hautauspaikkaan/krematorioon?

        Meidän ihana Litti -kissa kuljetettiin Ikeakassissa kotipihalle ja haudattiin takapihalle.
        Olisiko pitänyt olla täysnahkalaukku... vai?


      • Siiri222

        Eihän "koiranomistaja" hukassa kirjoituksensa kanssa ole, vaan huolissaan kun eläin saa mahdollisesti kovaakin käsittelyä laatikoissa mitkä ei välttämättä kestä käsittelyjä vaikka linja-autossa.
        Ikean kassi on oiva tapa kun tuot sen itse eläinlääkäristä kotiisi haudattavaksi.


      • karkkitammi
        fght kirjoitti:

        Olet täysin hukassa todellisuuden suhteen!

        Pitäisikö tuolle piskille/kissalle hankkia tammiarkku jossa se kuljetetaan hautauspaikkaan/krematorioon?

        Meidän ihana Litti -kissa kuljetettiin Ikeakassissa kotipihalle ja haudattiin takapihalle.
        Olisiko pitänyt olla täysnahkalaukku... vai?

        Samaa mieltä, jos arkun haluaa elukalleen, vieköön sen mennessään, jotain suhteellisuudentajua sentään, kyseessähän on eläin!!!


      • Siiri222 kirjoitti:

        Eihän "koiranomistaja" hukassa kirjoituksensa kanssa ole, vaan huolissaan kun eläin saa mahdollisesti kovaakin käsittelyä laatikoissa mitkä ei välttämättä kestä käsittelyjä vaikka linja-autossa.
        Ikean kassi on oiva tapa kun tuot sen itse eläinlääkäristä kotiisi haudattavaksi.

        Se jätesäkki on hyvä keksintö,koska niitä elukoita ei viedä krematorioon vaan kaatopaikan lihakuopalle ja voimakaasti vaikuttavaat kalkkia päälle. Asian hoitaa jätehuolto ja veloittaa tuon 50e. Ei ne muuta voi kun maakunnista tulee isoja tuotanto eläimiä,joten siellä ne menee seassa mutta ainahan voit kustantaa tuhannen euron polttohautauksen ja paikan eläinten hautausmaalla.


      • jotenkinnäinvissiin
        fght kirjoitti:

        Olet täysin hukassa todellisuuden suhteen!

        Pitäisikö tuolle piskille/kissalle hankkia tammiarkku jossa se kuljetetaan hautauspaikkaan/krematorioon?

        Meidän ihana Litti -kissa kuljetettiin Ikeakassissa kotipihalle ja haudattiin takapihalle.
        Olisiko pitänyt olla täysnahkalaukku... vai?

        Mielellään joku Gucci:n yms. väh.1ke maksava.:D


      • Korjaus
        Theodor kirjoitti:

        Se jätesäkki on hyvä keksintö,koska niitä elukoita ei viedä krematorioon vaan kaatopaikan lihakuopalle ja voimakaasti vaikuttavaat kalkkia päälle. Asian hoitaa jätehuolto ja veloittaa tuon 50e. Ei ne muuta voi kun maakunnista tulee isoja tuotanto eläimiä,joten siellä ne menee seassa mutta ainahan voit kustantaa tuhannen euron polttohautauksen ja paikan eläinten hautausmaalla.

        Tuotantoeläimet jotka kuolleet, lopetettu tai kotiteurastuksen sivutuotteet, menee polttoon lämpö ym. laitoksiin, ei todellakaan mihinkään lihakuoppiin kaatopaikalle.


      • maremamma

        Vihapuhetta.


      • dfdfdfdf_

        Jokainen voi halutessaan ihan itse ostaa arkun ja viedä sen paikan päälle, jos niin haluaa. Niin tehdään ihmisten kanssakin.


      • hautaus

        Ei lopetettua eläintä tarvitse jättää eläinlääkärille, sen voi ottaa mukaan ja haudata vaikka tammiarkussa.


      • eutanasia_ammattina
        Theodor kirjoitti:

        Se jätesäkki on hyvä keksintö,koska niitä elukoita ei viedä krematorioon vaan kaatopaikan lihakuopalle ja voimakaasti vaikuttavaat kalkkia päälle. Asian hoitaa jätehuolto ja veloittaa tuon 50e. Ei ne muuta voi kun maakunnista tulee isoja tuotanto eläimiä,joten siellä ne menee seassa mutta ainahan voit kustantaa tuhannen euron polttohautauksen ja paikan eläinten hautausmaalla.

        Kaatopaikalle ei kylläkään mene pieneläinvastaaotolta yhtään karvaturria! Tuhkataan joko yksilöllisesti tai ns. laitostuhkauksena. Näihin standardikuljetus on muovinen "säkki", käyttämääni maan vanhimpaan palveluun nykyään valkoinen muovi.
        Eräs firma tekee pahvisia, maatuvia arkkuja eri kokoisille lemmikeille. Että jos haluaa investoida n. 40-70 euroa lemmikin pahviarkkuun jossa kosteutta imevä sisäverhoilu, sellaisen voi etukäteen omistaja hankkia ja tuoda mukanaan.
        Ensisijaisesti pyydän omistajaa itse huolehtimaan lemmikin hautaamisesta tai tuhkattavaksi kuljetuksesta, ainoastaan jos kumpikaan ei hänelle käy tulee muovisäkkilinja kyseeseen.
        Miten arvon maallikkokriitikot ratkaisisivat esim. 45-kiloisen, haisevan koiravainajan kuljetuksen krematorioon ja säilytyksen klinikalla ilman muovipäällystä? Isolla vastaanotolla voi viikossa tulla hyvinkin iso määrä koira- ja kissavainajia säilytettäväksi niin, että ne voidaan erillisinä tunnistaa ja käsitellä. Pakaste on usein välttämätön välietappi matkalla tuhkaamoon. Klinikoilla ei ole eikä voikaan olla ihmisten ruumishuoneita vastaavia tiloja.


      • Theodor kirjoitti:

        Se jätesäkki on hyvä keksintö,koska niitä elukoita ei viedä krematorioon vaan kaatopaikan lihakuopalle ja voimakaasti vaikuttavaat kalkkia päälle. Asian hoitaa jätehuolto ja veloittaa tuon 50e. Ei ne muuta voi kun maakunnista tulee isoja tuotanto eläimiä,joten siellä ne menee seassa mutta ainahan voit kustantaa tuhannen euron polttohautauksen ja paikan eläinten hautausmaalla.

        Theodor. Älä höpise tuhannen euron krematoriomaksusta. 90kg koira maksaa 200 e ja pienet paljon vähemmän
        Eikä niitä kuolleita kaatopaikoille viedä.


      • Anonyymi
        karkkitammi kirjoitti:

        Samaa mieltä, jos arkun haluaa elukalleen, vieköön sen mennessään, jotain suhteellisuudentajua sentään, kyseessähän on eläin!!!

        Kunnioitusta. Se "elukka" on useille tärkeämpi kuin yksikään ihminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunnioitusta. Se "elukka" on useille tärkeämpi kuin yksikään ihminen.

        Kaikki eläimet ei ole olleet läheskään hyvissä oloissa lemmikkinä! Esim. Auton alle jääneet usein nykäistään metsään,,,,itse näin Kissan yliajonja siirsin sen lumipenkalle löydettäväksi niin 99% ihmisistä sanoi anna sen " pojan" olla rauhassa joka ajoi tahallaan kissan yli ja se että laitoin sen penkalle meinasivat nostaa jo kun syytteen !. Vain myöhemmin sen kissan x-omistaja kävi kiittämässä kun lasten mieli oliollut parempi. Ja se Lihakuoppa oo vieläkin!,


    • Hirveetä mun mielestä. En kestä ees ajatella millaista ois jos omalle koiralle tapahtuis sillai.

      • hththrh

        Hirvikivääri on vain tuskattomampi kun on laaki ja vainaa.Vaatii vaan kovaa luontoa jos lemmikin sätkyttelyä meinaa seurata jos piikittää.Kuolemansairas kissa kyllä pisti kovasti hanttiin kun tunsi että nyt ei kaikki kohdallaan viimeisillä voimillaan ja nuori joutui pitelemääm kiinni ja olikin turhan kova paikka kun odotti ihan vain nukutusta.


      • rauhallinenlähtö
        hththrh kirjoitti:

        Hirvikivääri on vain tuskattomampi kun on laaki ja vainaa.Vaatii vaan kovaa luontoa jos lemmikin sätkyttelyä meinaa seurata jos piikittää.Kuolemansairas kissa kyllä pisti kovasti hanttiin kun tunsi että nyt ei kaikki kohdallaan viimeisillä voimillaan ja nuori joutui pitelemääm kiinni ja olikin turhan kova paikka kun odotti ihan vain nukutusta.

        Ei eläin tunne mitää nukuttaessa. Nukahtaa ja sydän lamaantuu. Ei sätki.


    • Sirpamaalta

      Meillä oli aikoinaan Labbis, joka kuoli aika yllättäen sairastuttuaan epilepsiaan. Olin silloin itse teini-ikäinen nuori tyttö. Silloin valkeni ensikerran tämä lemmikkien julma "loppukohtelu". Voisihan sen lemmikin viimeisen matkan kauniimminkin hoitaa, tuntuu kovin julmalta. Ei ole pidetty moneen vuoteen koiria, mutta muutama vuosi sitten perheen lasten degut kuoli peräjälkeen ensin toinen ja sitten toinen, niin kyllä siinä hetki taas mietittiin mihin eläin kotona pakataan ja miten taas toimitaan, jostain kaapinperukoilta lasten vanha virpomiskori toimi hyvänä "viimeisenä matkana".

    • Mok-0

      No mä olin viimeviikolla saattamassa veljen kanssa koiraa lopetettavaksi, ja veljeni on edelleen shokissa koko tapahtuneesta. Kuinka raadollista on se että eläinlääkäriasemilla ei ole koirille mitään inhimillistä kohtelua. Kylmää ajatellakin..

      • körökörö1999

        Inhimillistä kohtelua vaatii enemmän IHMISET kuin eläimet...perkele että on tyhmiä ja todellisuuden tajutonta porukkaa...johan pitäis käsittää ettäkenet sinne lopetukseen vie mukanaan...menkää poroaidoille kattomaan nii henki ja mieli kovettuu hiukkasen noista pöljien kaupunkilaisten ns.osanotoista...voihan wee...


    • Siiri222

      Aivan kauheeta!! Pelkään hetkeä, kun olen samassa tilanteessa..

    • H1151

      Mikä on myös todella raadollista, että kuolleita lemmikkejä kuljetetaan myös julkisessa kuljetuksessa krematorioon tuhkattavaksi. Eli olen omassa työssäni törmännyt, kun pahvilaatikon sisältönä lukee kuollut eläin ja vastaanottajana krematorio.

    • SimoS44

      Tilanne on kaikinpuolin surullinen kyseisellä hetkellä, ei tuota rouvan surua kohenna jätesäkki ja pakastin.

      • Sirpamaalta

        SimoS44, Lapselle kauhea tilanne kun lemmikki poistuu, jollain kauniimmalla tavalla pitäisi homma viimeistellä. Hyvä jos itsensä saa kasattua tilanteen jälkeen.


      • voihyvänenaika

        Jos haluaa eläimensä kauniimmalla tavalla poistettavaksi kuin jätesäkissä, voi eläinlääkäriin viedä itse vaikka koiran/kisun oman huovan tms. Olen vienyt kaksi koiraa lopetettavaksi, ja sinne ne jäivät ellin pöydälle oman huopansa päälle hengettöminä kun läksin. Valitsin koirilleni yhteistuhkauksen, joka tarkoittaa, että ne poltetaan jonkun muun tai muiden eläinten kanssa yhtä aikaa.
        Minun koiriani ei ainakaan minun nähteni mihinkään jätesäkkiin laitettu.

        Ja kyllä ne kuoleet eläimet eläinlääkäreiltä viedään krematorioon, myös kotona kuolleet haetaan krematorioon, jos ei ole mahdollisuutta haudata niitä itse.

        Kaatopaikoille ei eläimiä minun tietääkseni saa viedä.


    • Eläimetön

      What? Siis oikeesti? Itsellä ei ole koskaan ollut eläimiä ja tuli ihan yllätyksenä että lemmikeitä kohdellaan noin.

      • eläimi

        Ette kai ole tosissanne!Kyllä tämä eläinten kanssa vouhkaaminen elävänä ja kuolleena menee liian pitkälle.
        Arkkuko pitäisi olla jo eläinlääkärillä valmiina.
        Käyttäisitte rahojanne ja ajatuksianne ihmisiin.
        Kyllähän eläin on eläin,niin älkää nostako jalustalle elävänäkään.
        Pidän ja minulla on ollut eläimiä,mutta tämä vouhkaaminen on sairasta!


    • ihansamahanse

      No eikö se nyt ole ihan sama, mihin se raato tungetaan. Madon ruuaksihan se kumminkin menee.

      • Tyttöt33

        Kylläpä oot yksin tommosen ajatusmaailmasi kanssa!


      • traktorgoljat

        Ihansamahanse, ei se oo ihan sama!!
        Tunnen sympatiaa rouvaa kohtaan, tiedän tunteen ja sehän elää mukana jollain tavalla kokoajan.


      • voihyvänenaika

        Ei mene madon ruuaksi, kun poltetaan krematoriossa. Toista se on ihmisillä, jotka ei halua ruumistaan poltettavan, ne menee madon ruuaksi.


      • matosyö
        voihyvänenaika kirjoitti:

        Ei mene madon ruuaksi, kun poltetaan krematoriossa. Toista se on ihmisillä, jotka ei halua ruumistaan poltettavan, ne menee madon ruuaksi.

        Kyllä se menee madon ruuaksi vaikka poltetaan. Hiili palaa raadosta hiilidioksidiksi ja ravinteet menevät tuhkan mukana maahan. Hiilidioksidin raadosta peräisin olevat hiiliatomit palaavat kasvien yhteyttämisen kautta kiertoon ja päätyvät kasvin kuollessa madon ruuaksi.

        Että kyllä se vaan se mato nyt vaan syö sen sun koiran.


      • voihyvänenaika

        Ok, hyväksytään :o) Oli niin hienot perustelut. Tosin se vainajakoira(ni) on silloin eri olomuodossa, ei mätänä lihana.


    • 234ertfg

      Eihän se koira enää siinä kuolleessa ruumiissa ole, pelkkä kuori vaan. Ymmärrän että sitäkin tahtoo kunnioittaa, muistoa ystävästä. Turha kuitenkaan kamalasti tuhlata resursseja ruumiin paketointiin. Toisekseen miettikääpä makkaran alkuperää. Kuinka kaunis loppu niillä miljoonilla olennoilla on teuraskoukusta roippeina jätelavalle. Ehkä se lähdönhetken inhimillisyys on tärkeämpää kuitenkin kaikkien kohdalla ja siinäkin on parantamisen varaa. Koiran arkkurahat vaikka eläinsuojelu- tai oikeustyöhön mialummin :)

      • Tyttöt33

        Kyl me nii ihmetellään tuollaista kommentointii et lemmikkejä vertaat makkaran alkuperään. Teuraseläimet mietin navetassa hoidetaan kunnolla ja kunnialla, hyö menevät teuraaksi kuten kuuluukin, tuleekoska niistä makkaraa tai ei. Mutta meitin kissat, koirat ei mee makkaraksi, he ovat osa meidän perhettä. Hyö saavat olla ja elää kunniakkaasti.


      • mietiuusiksi
        Tyttöt33 kirjoitti:

        Kyl me nii ihmetellään tuollaista kommentointii et lemmikkejä vertaat makkaran alkuperään. Teuraseläimet mietin navetassa hoidetaan kunnolla ja kunnialla, hyö menevät teuraaksi kuten kuuluukin, tuleekoska niistä makkaraa tai ei. Mutta meitin kissat, koirat ei mee makkaraksi, he ovat osa meidän perhettä. Hyö saavat olla ja elää kunniakkaasti.

        Minä taasen ihmettelen sitä, miten ihmiset antavat mielikuvan eläinten käyttötarkoituksesta sumentaa päänsä silloin, kun puhutaan siitä, mitä mikin eläinlaji ansaitsee. Hyvä, lajille tyypillinen elämä on aivan toinen asia kuin se, jos joku herättelee ajatuksia eri eläinlajien kohtelusta asianmukaisen lopetuksen jälkeen. Se ainoa oikeasti merkittävä ero - kirjoituksesi perusteella sinullekin - on meidän ihmisten mielikuva kyseisestä lajista. Jos kysyt muslimeilta, niin suurin osa ei varmaankaan näkisi mitään ihmeellistä siinä, että koiran ruumis kuljetetaan tuhkattavaksi jätesäkissä. Jos sinulta kysytään, niin et näe mitään ihmeellistä esim. lehmien teurastamisessa, mutta kysypä hinduilta, niin vastaus on eri. Pointtini on se, että kulttuurilliset erot vaikuttavat siihen, miten koemme eri eläimiä voitavan kohdella. Siinä ei siis sinun ihmettelysi auta yhtään, mutta kehottaisin kohdentamaan mielenkiinnon itseesi ja miettimään MIKSI sinä koet, että koiria pitää kuoleman jälkeen kohdella eri tavalla kuin teuraseläimiä. Lemmikkien ja makkaran alkuperän vertailu ei millään vedenpitävällä perusteella siis ole ihmeellistä, vaan lähinnä kulttuuriin sidonnainen moraalikysymys.


      • mietos

        Näinpä juuri. Lemmikki on toki omistajalleen tärkeä, mutta esim. odotus jostain arkusta tms. lääkäriaseman puolesta on hieman toisesta maailmasta. Joissain pienessä paikallisessa palvelussa se voisi toimia omistajan pyörittämänä, jossa hän lainaa jotain astiaa kuljetukseen ja ehkä jopa auttaa siinä, mutta isommilla ja kiireisemmillä ei yksinkertaisesti ole varaa tai tiloja pitää erillistä arkku- tms. varastoa erikokoisille lemmikeille.

        Samoin sitä kuolleita ihmisiäkin säilötään mustiin ruummissäkkeihin jotka eivät mallista riippuen ulkonäöllisesti hirveästi mustasta jätesäkistä eroa. Yleensä vetoketju käytön helpottamiseksi ja mahdollisesti hihnoja kiinnityksen/kuljetuksen avuksi, koska säkki on kuitenkin kooltaan isompi. Se on sitten sukulaisten asia hankkia vainajalle heitä itseään miellyttävä astia.

        Tuossa tärkeintä on kuitenkin että kuollut saadaan näkösuojaan ja samalla estetään mahdollisten nesteiden/hajoamisprosessin leviäminen eristyksen kannalta.

        Toki tuossa voisi olla paikka palvelulle, jossa lemmikin omistaja voi erikseen ostaa sille arkkua tms. paikan päältä, mutta liekö sille tarpeeksi maksajia?


    • SimoS44

      "No eikö se nyt ole ihan sama, mihin se raato tungetaan. Madon ruuaksihan se kumminkin menee."
      Osalle on ihan sama ja taas toisille EI ihansamahanse!

    • Mä olin peruskouluaikoinani TETissä eläinlääkäriasemalla ja yhtenä päivänä mun piti auttaa kantamaan pakastimesta eläimiä tuhkaamon pakettiautoon. Osa eläimistä oli tosiaan jätesäkissä/kääritty muoviin. Enemmän kuitenkin suretti se, että joukossa oli noin luovutusikäinen kissanpentu.

      Eläimet on pakko pakastaa, koska muuten ne alkaisivat haista ja kukaan tuskin haluaisi käydä raadontuoksuisella klinikalla. En tiedä, miksi ne säkkiin menivät, mutta pakastin oli pieni eikä sinne olisi kaikki mahtuneet, jos olisi laatikkoon laitettu. Tuommoinen sakemanninkin kokoinen koira tarvii aika ison laatikon. Yksi syy muoville voi olla se, ettei eritteet valu säilytyspaikkaan (hampaanpoistoa varten nukutettu koirani laski alleen, joten sama voi tapahtua varmaan myös lopetetusta varten nukutettavalle/lopetetulle eläimelle pidätyslihasten löystyessä).

      Meillä on onneksi ollut mahdollisuus haudata omat eläimet mökkitontille, joten ne ovat päässeet maan poveen lakanaan käärittynä. Yksi kissa haudattiin pahvilaatikossa, mutta kyllä ne ylimääräiset kulmat alkavat tuntua, kun kaivaa itse lapiolla kuoppaa routaiseen/kivikkoiseen maahan. Muovia en hautaan laittaisi, se ei maadu. Yhtä kuoppaa kaivaessa löytyi 15 vuotta aiemmin haudatun kissan laatikossa ollut teippi.

      • Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Itse olen joutunut eläinrakkaana luopumaan monesta ystävästä. Mieheni saattoi 12 vuotta vanhan ja sairaan skotti neidin viimeiselle matkalle. Eläinlääkäri ja mieheni istuivat hetken kahdestaan kahvikupposen äärellä ja ystävämme pakattiin siihen säkkiin odottamaan tuhkaukseen lähtöä. Itse olen ollut saattamassa kahta muuta vanhaa neitiä ja samoin ne tuhkattiin. Näiden kolmentuhkat on vielä meillä ja vitsillä / ½tosissaan ollaan puhuttu, että se joka meistä ensin lähtee saa tuhkat mukaansa.

        Muut pieneläimet olemme saaneet kotikuusen alle.


      • EiUuttaMaanPäällä

        Voi tulla asiaa tuntemattomalle järkytyksenä mutta myös ihmiset pakataan usein mustiin "jätesäkkeihin" ja säilytetään jääkaapissa. Säkit toki ovat huomattavasti vahvempaa ainetta, painavat muutaman kilon ja niissä on joko minigrip-pussin suljin, vetoketju, tai rullasulku. Niitä käyttävät useimmiten poliisit ja sotilaat, mutta myös lääkärit, jos ruumista pitää kuljetella pidempään ilman jäähdytettyä ruumisautoa tai sinkkiarkkua.


      • EiUuttaMaanPäällä kirjoitti:

        Voi tulla asiaa tuntemattomalle järkytyksenä mutta myös ihmiset pakataan usein mustiin "jätesäkkeihin" ja säilytetään jääkaapissa. Säkit toki ovat huomattavasti vahvempaa ainetta, painavat muutaman kilon ja niissä on joko minigrip-pussin suljin, vetoketju, tai rullasulku. Niitä käyttävät useimmiten poliisit ja sotilaat, mutta myös lääkärit, jos ruumista pitää kuljetella pidempään ilman jäähdytettyä ruumisautoa tai sinkkiarkkua.

        Juuri näin ja tuota ihmisruumistahan voi vieläpä jossain tapauksissa kuljettaa esim. kodistaan tervariin, tervarista oikkariin avaukseen ja takaisin terkkariin josta se noudetaan hautauskappeliin ja sieltä vielä tuhkaukseen. Näin kävi läheiseni ystävän kuolleelle omaiselle.


      • Marpovi
        EiUuttaMaanPäällä kirjoitti:

        Voi tulla asiaa tuntemattomalle järkytyksenä mutta myös ihmiset pakataan usein mustiin "jätesäkkeihin" ja säilytetään jääkaapissa. Säkit toki ovat huomattavasti vahvempaa ainetta, painavat muutaman kilon ja niissä on joko minigrip-pussin suljin, vetoketju, tai rullasulku. Niitä käyttävät useimmiten poliisit ja sotilaat, mutta myös lääkärit, jos ruumista pitää kuljetella pidempään ilman jäähdytettyä ruumisautoa tai sinkkiarkkua.

        Jep, tätä eivät kaikki tajua. Läheisen, oli se ihminen tai eläin, menetys on monesti henkilökohtainen tragedia, mutta toisille jotka tekevät asioiden kanssa työtään asia on hieman toinen. Ruumiidenkin suhteen tulee todellisuus vastaan eikä niille jokaiselle voi varata omaa kynttilöin koristettua huonetta ja alttaria tms. joka toki rakkaan omaisille voisi olla se mieleisin paikka.

        Säkissä on kuitenkin monta etua tilankäytön ja ruumiin nesteiden yms. vuoksi. Esim. lakana ei siinä paljon auta. Tilanteesta riippuen ruumis pitää vielä pakastaa jos ne omaiset vielä haluavat nähdä läheisensä jonkinlaisessa kunnossa ennen kuin luonto alkaa ottaa omaansa takaisin.

        Omaiset sitten myöhemmin hankkivat sen mielestään kuolleen arvolle sopivamman säilytysastian.

        Tämä voi jostakin tuntua julmalta, mutta harvempi todellisuutta haluaisi kokea ilman että joku on miettinyt miten näitä kannattaa hoitaa.

        Toki esim. joku eläinlääkäri asema voisi hankkia jotain kauniimpia design pusseja, mutta se sitten huomioitaisiin laskun hinnassa. Tuollehan voisi löytyä jopa kysyntää, enkä ihmettelisi jos jossain päin näin tehtäisiinkin.


      • Surullistaerisyystä

        Eläinlääkäri kävi lopettamassa koirani kotona,käärittiin huopaan pakattiin muoviäkkiin ja vietiin eläinlääkäriasemalle pakastimeen odottamaan kuljetusta krematorioon. Tärkeintä oli, että sai nukahtaa kotisohvalle, ei se mitä kalmolle sen jälkeen tapahtuu.
        Isäni oli saattohoidossa kotona, kuoli kotonaan, hautaustoimiston miehet tulivat hakemaan ja kyllä ihmisenkin kalmo pakataan ruumispussiin kuljetusta varten. Tärkeintä tassäkin oli, että isäni sai viettää viimeiset hetkensä läheistensä kanssa omassa kodissaan, ei se mitä sen jälkeen tapahtuu.
        Kuolemaan liittyi molemmissa tapaukissa tietenkin paljon surua ja luopumisen tuskaa, mutta suru ei kyllä kummassakaan tapauksessa liittynyt tuohon "jätesäkkiin."


    • Raikku755

      Todellisuus on tässäkin asiassa karu. Surettaa, itselläni kissa on kohta samassa tilanteessa kuin rouva koiransa kanssa. Säkki tai IKEAn kassi ei tunnu ihan täydelliseltä ratkaisulta, ainakaan minun mirrille.

    • DonJonsson

      Ymmärrettävää eläinasemien ja käytännöllisyyden puolesta muovipussit ja niiden tuomat hyödyt. Mutta silti, ei se mieltä lämmitä ja tuo mitenkään helpotusta siihen hetkeen jos eläimesi sullotaan pussiin, laski se pissat alleen tai ei.. mietipä ihan hetki itekki!

      • säkkiinvaan

        En mieti yhtään hetkeä itekki. Ei muuta kuin säkkiin vaan.


    • Nyrkkipyllyyn

      Minun eläintähän ei laiteta mihinkään muovipusseihin tai sullota mihinkään saatanan kassiin, jotain kunnioitusta helvetti sentään. Ja tähän viestiin on turha kommentoida mitään et sulla on vaikeeta ja elät jossain epätodellisuudessa. Vitut mä sanon mitä ajattelen ja täts it, eläimille kunnioitusta loppumetreille saakka!

      • AnuSaukko2

        Täysin samaa mieltä sun kanssa, paitsi vähän eri mieltä ton nimimerkkisi suhteen :€


      • jotainrajaa

        Sulla on vaikeeta ja elät jossain epätodellisuudessa, kuten ihan itsekin huomasit. Voimia paranemisellesi ja tervetuloa normaaliin elämään. (ilman kirosanoja voi saada ihmiset kuuntelemaan ajatuksiasi)


      • Heleppookumikä

        On tuohon sinunkin "pulmaasi" maailman yksinkertaisin ratkaisu.

        Kun menet sitä eläintäsi hakemaan tai kun viet sen piikille, niin otat sitten mukaasi vaikka timantista tehdyn sargofagin tai punamännystä rakennetun arkun samettipehmusteilla ja hopeakoristeilla jos sinulta sellainen löytyy ja pidät sitä kaverillesi sopivampana kuljetuspaikkana. Sinulla kun on vielä sekin etu että saat olettua mitat hyvissä ajoin niin on kokokin juuri passeli.

        Sitten vain laitat eläimen sinne ja palaat sen kanssa kotiisi. Ei tämä mitään rakettikirurgiaa ole.


    • pressuapäälle

      Voi pyhät pyssyt! Pakataan ihminenkin kuoltuaan muovikääreeseen. Ei nyt ihan mustaan jätesäkkiin, mutta suojamuoviin kuitenkin. Sitten eri asia, kun hautaan ollaan menossa, arkkuun.
      Kun eläimeni kuoli kotona, tietysti laitoin hänet ensin kauniiseen kankaaseen, mutta sitten tämän kankaan muovikassiin, joita tuli kaksi. Eläinlääkäri pakkasi varmasti sitten tiiviisti muoviin kuljetettavaksi avaukseen. Loppusijoitus on kaunis uurna tuhkattuna.
      Ruumis haisee ja siitä voi tulla eritteitä. Pakkohan se on muoviin laittaa.

      • Expertti2015

        Pakataan pakataan.. pakataan se maksalaatikkokin prisman kassalla pieneen pussiin (jos haluaa)..
        Pointti on varmasti se tässä alunperin, antaako se pussi "kunnioitusta/suojaa" kun se siirtyy sieltä pakastimesta, krematorioon ja siitä kauniiseen tuhkauurnaan? Ei niitä ihmisiä riepotella jätesäkeissä pitkin pakettiautojen lattioita..


      • Hengessämukana
        Expertti2015 kirjoitti:

        Pakataan pakataan.. pakataan se maksalaatikkokin prisman kassalla pieneen pussiin (jos haluaa)..
        Pointti on varmasti se tässä alunperin, antaako se pussi "kunnioitusta/suojaa" kun se siirtyy sieltä pakastimesta, krematorioon ja siitä kauniiseen tuhkauurnaan? Ei niitä ihmisiä riepotella jätesäkeissä pitkin pakettiautojen lattioita..

        Onneksi Suomi24:stä löytyy näitä ihmisiä kellä on näkemystä laajemminkin kuin vaan et sullotaan, tungetaan, voi hyvät hyssykät, voi hyvät pyssyt jne juntteja!!
        Tälläsii urpoja on niin paljon liikkeellä et jättäis väliin noi tyhmät läpät.
        Ihmisillä on tunteita, pelkoa omien lemmikkieläinten puolesta, kunnioitusta peliin. Jolleki lemmikki saattaa olla ainut kaveri tässä elämässä ja jolleki urpolle pelkkä riesa. Monelle ei oo sama miten loppumatkasta mennään hautaan tai uurnaan.


      • reaalimaailmassa
        Expertti2015 kirjoitti:

        Pakataan pakataan.. pakataan se maksalaatikkokin prisman kassalla pieneen pussiin (jos haluaa)..
        Pointti on varmasti se tässä alunperin, antaako se pussi "kunnioitusta/suojaa" kun se siirtyy sieltä pakastimesta, krematorioon ja siitä kauniiseen tuhkauurnaan? Ei niitä ihmisiä riepotella jätesäkeissä pitkin pakettiautojen lattioita..

        Kyllä se ruumispussikin on jätesäkki, siis se jolla ihmisvainajia siirrellään paikasta toiseen ennen arkkuunlaittoa, se on käytännön syistä tehty tuohon erityistarpeeseen sopivaksi.


      • Huohtaaskin
        Hengessämukana kirjoitti:

        Onneksi Suomi24:stä löytyy näitä ihmisiä kellä on näkemystä laajemminkin kuin vaan et sullotaan, tungetaan, voi hyvät hyssykät, voi hyvät pyssyt jne juntteja!!
        Tälläsii urpoja on niin paljon liikkeellä et jättäis väliin noi tyhmät läpät.
        Ihmisillä on tunteita, pelkoa omien lemmikkieläinten puolesta, kunnioitusta peliin. Jolleki lemmikki saattaa olla ainut kaveri tässä elämässä ja jolleki urpolle pelkkä riesa. Monelle ei oo sama miten loppumatkasta mennään hautaan tai uurnaan.

        Laajaa näkemystäpä hyvinkin. Näyttäisi lähinnä olevan tunteenpurkauksia laajalle alalle. Nyt näyttää herneet olevan nenässä kun joku käytti toisen mielestä väärää sanaa. Tuollaistako se laaja näkemys aiheuttaa, pahastumista joka pikkuasiasta?

        Laajan näkemyksen osaavien lisäksi on sitten niitäkin, jotka asioista jotain tietävätkin. Ruumiit säilötään suojapusseihin yleensä käytönnön syistä, ne alkavat pilaantumaan heti sen jälkeen kun henki on lähtenyt täysin riippumatta siitä miten hyviä ystäviä ne ovat eläessään olleet. Lisänä kehon eritteet ja muut.

        Eivät paikat notku esim. täynnä erikokoisia ja muotoisia arkkuja joka tarpeeseen tai erillisiä säilytystiloja joka tilanteeseen. Eikä niitä kukaan ilkeyttään sullo tai tunge mihinkään jos henkilö ei ole oikeasti päästään kevyempi tapaus.


    • Kohtaeläkkeellä

      Omaan kokemusta, näkemystä eläinklinikoilta. Parempaan ollaan menty mitä se oli vielä vaikkapa -90 luvulla. Kehitystä ja ihmisläheisyyttä on koko ala ottanut kehittääkseen tuota lemmikkieläinten poismenoa niiden omistajien näkökulmasta katsoen. Muovipussi on ok, mutta kun kuolleitaeläimiä kuljetellaan eri kulkuneuvoissa (hyvinkin normaalia) esim. kohti krematorioita, sinne kehitystä voisi toivoa hivenen. Ihan heidänkin kannalta ketkä ovat kosketuksissa kuljetettavien kanssa. Ei ole kaunista katseltavaa kun hedelmälaatikko tai pussi on mennyt rikki kuljetuksessa. Lapset esimerkiksi ovat kauhusta jäykkänä nähtyään jonkun karvaisen "kummituksen".

    • Töissäkäyvähenkilö

      Mä oon henkilökohtaisesti törmännyt ainakin neljä kertaa noihin "kummituksiin" töissä. Voin sanoa että joka kerta oon säikähtänyt ja miettinyt oman lemmikkini kautta asiaa kuinka kamalaa olisi ajatella jonkun muun säikähtävän meidän perheen pienintä vastaavassa tilanteessa.

    • Mistämaksaa

      Jokainen voi ottaa oman lopetetun eläimen mukaansa klinikalta. Arkussa, laatikossa, kassissa, tai sylissä. Kietoa mihin haluaa ja haudata tai kuljettaa tuhkattavaksi. Voi maksaa yksityiskuljetuksen krematoriolle jllei itse kuljeta, varata mukaan laatikon ja lempihuovan. Mutta jos tyytyy edullisempaan joukkokuljetukseen täytyy tyytyä sitten sen kaikkiin kuvioihin.

    • Ääni

      Perjantaina jätimme hyvästit pitkäaikaselle perheemme jäsenelle pikku Tiinalle. Pussissa ei sinänsä mitään sanomista, kuljetus eläinasemalta lähimmälle tuhkaamolle on se mikä harmittaa kun ei ole nyt takuita meneekö se siinä laatikossa minkä askartelimme. Luulen että laatikko löytyy roskiksesta, olivat puheissaan vähän ei niin vakuuttavia.
      Miksi askartelimme itse laatikon? Sitä haluaa antaa turvaa loppuun asti.

      • kirppusirkus

        Olen pikku Tiinasta tosi pahoillani ja ymmärrän täysin tuon laatikon ja turvallisen matkan !
        Ajatuskin siitä, että meidän pikkuinen hauva lähtisi pelkässä muovipussissa viime matkalleen on järisyttävä ! Ei tule tapahtumaan jos se minusta on kiinni. Ja jos hänet sitten joskus kaikenkukkuraksi pakastetaankin niin se jätesäkki ei ole edes vaihtoehto.


      • kommentoinpahan
        kirppusirkus kirjoitti:

        Olen pikku Tiinasta tosi pahoillani ja ymmärrän täysin tuon laatikon ja turvallisen matkan !
        Ajatuskin siitä, että meidän pikkuinen hauva lähtisi pelkässä muovipussissa viime matkalleen on järisyttävä ! Ei tule tapahtumaan jos se minusta on kiinni. Ja jos hänet sitten joskus kaikenkukkuraksi pakastetaankin niin se jätesäkki ei ole edes vaihtoehto.

        Sinustahan se on kiinni ei kenestäkään muusta, kuten täällä on moneenkin kertaan sanottu, jokainen tekee lemmikilleen kuoleman jälkeen mitä tahtoo. Jos se on noin tärkeää, niin laittaa sitten arkkuun ja ottaa mukaansa, kuljettaa itse krematoriolle jne. Jos taas ei halua ja viitsi vaivautua, vaan etsii sitä halvinta ratkaisua, miksi sitten pitää urputtaa jos on tuon halvimman vaihtoehdon valinnut.


    • Kymysys

      Jos olisi mahdollista, niin Kuinka moni sitten haluaa maksaa enää jostain arkusta ja sen kuljetus/säilömiskuluista kun eläin on kuollut?..

    • ry4y24y45y

      Saa sinne varmaan viedä tammi arkun mukana jossiltä tuntuu...

    • piisnishaiseetäs

      AHAS! Tässä onkin mulle PISNIS! Mä taidan alkaa wäsää niitä tammiarkkuja tms. Ja sit markan misselle satasen lootaa myymään. Jos oooooon iiisompi satakilone karwapallo, niin sit donan-kahden lootaa ja mustalla limusiinilla piitkän saattueen kans rematorioon. Sit gullitettu gruuggu ja viä kuletus takaisi. Olisko viis donaa sopiva. Siisti homma. On niin givaa, ku neuvotaa hyvä pisniis tälläi tyättömäl.

      • säröpuu

        Aivan ... ihan hyvä hommeli :))


      • Zlazano

      • PisnesEnkeli

        Onnea yritykselle. Suomi tarvitsee työtä. Mutta näin vinkkinä voin kertoa että satakiloselle karwapallolle ei saa tammiarkkua kaupasta kahdella tonnilla.


    • kaikkitavallaan

      Me oltas oltu "tyytyväisiä" siihen jätesäkkiinkin. Koirallemme myös jouduttiin antamaan viimeinen piikki, johon ei oltu täysin välttämättä varauduttu. Mitään ns. suojaa ei mukaan annettu, vaan jouduimme kantamaan koiran (n. 30 kg) kuolleena sylissä autoomme yleiselle parkkipaikalle. Onneksi oli kankaita autossa alle ainakin laittaa. Hautasimme koiran lakanaan käärittynä omalle tontillemme pihalle. Tuntu kyllä aika "härölle" toiminnalle eläinlääkäriasemalta! Olettaisi, että sieltä olisi vaikka joku kangas/lakana/viltti antaa päälle. Ja loppulaskun kun näki, olisi siihen yhden vaivasen rätin arvon saanut kyllä sisällytettyä!!

    • elämä-menee-näin

      Tosiasia kuitenkin on, että kuolleet eläimet laitetaan muovipussiin ennen kuin ne kuljetetaan poltettavaksi tai haudattavaksi. Se tehdään hygieniasyistä, koska kuolleesta eläimestä valuu eritteitä, virtsaa ja ulosteita aika pian kuoleman jälkeen.

      Ihminen, joka vie kotieläimensä tai lemmikkinsä lopetettavaksi, voi varautua jo ennakolta siihen, että eläin täytyy jotenkin toimittaa pois eläinlääkärin luota.

      Ja tähän on nyt turha kenenkään lemmikin omistajan alkaa nipottamaan, että meidän "nöpö, jeppe, pepe, karvakuono" ei koskaan tee tarpeitaan sisälle eikä autoon.

    • pillukka

      Jopas on jollaki tosi suuret huolenaiheet. kannattaa ottaa jokin "aarrearkku" mukaan eläinlääkärille mihin voi raadon sulloa ja haalata kotiin

    • muistoakaivaten

      Meidän kissalle oli oranssi jätesäkki

    • peekuxx

      Viisaasti ja hygienisesti tehty

    • piikitetty

      Kaksi kokemusta; Tyttäreni koira (sheltti) jouduttiin piikittämään pois. Lääkäristä otettiin mukaan mattoresuun käärittynä. Haudattiin kesämökille ja itsetehtykivi haudalle. Siellä se Kiki on nyt pötkötellyt jo toistakymmentä vuotta. Kivessä on nimi.
      Toisen tyttäreni kissa joutui saman kohtalon kokijaksi. Etelä Suomessa pakasteeseen muovipussiin käärittynä, sitten kesällä matka Koillismaalle. Haudattiin Kikin viereen ja nimellä varustettu kivi haudalle. Siellä se Oikku kissa on pötkötellyt noin kymmenen vuotta. Monivuotiset kukat haudoilla.

    • Ihmisenpuolella

      Kätilöt pakkaa abortoidut vauvat myös jätesäkkeihin. Kuulemma edullista...

    • uuuuuuuuk

      Ei tuo minusta niin paha juttu ole, kun ajattelee miten paljon maailmassa on eläinten rääkkäystä ja kaltoin kohtelua. Eihän kuollut koira siitä mitään tiedä, mihin hänet on pakattu, eikä osaa edes etukäteen murehtia, että "sitten kun kuolen, joudun mustaan muovipussiin". Vaikka koirat ovatkin tärkeitä ja rakkaita perheenjäseniä, niin minä ainakin hämmästyisin, jos hakisin kuolleen koiran eläinlääkäriltä ja huomaisin että se on aseteltu kauniisti johonkin valkoisella pitsillä vuorattuun arkkuun. Sellainen vain ei ole tapana eikä sitä osaisi odottaa.

    • Nainenvm.1962

      Ihan oikea homma...jos asiakas ei tajua tuoda arkkua !(jos semmosen haluaa)Ite mie oman koirani 18v löpsäytin säkkiin ja vein kotia,hautasin ja hautapaikan tontille tein. Rakas eläin mutta ny kuollu.Ei se siitä piristy enää vaikka mitä tekis....Parempi muistella niitä hyviä hetkiä...

    • P_E_K_K_A_P_U_U_P_P_Ä

      Olkaa jo valmiiksi varovaisia, sitte kun aikajättää ettei jodu muovipussiin vaan lyijyarkuun.

    • Kokemusta1111222

      Oletteko nähneet kun kuollut ihminen viedään.. Se oli sellainen tumma muovisekoite pussi vetoketjulla.. Pussi mikä pussi. Jotenkin tuntui tosi pahalta meistä kaikista, jotka oltiin siinä näkemässä, tuttu ihminen laitettiin pussiin ja vetoketju suljettiin..

      Se tunne tulee, ihan sama, mikä tapa kuljettaa.

    • Nemo-11

      Pyysin saada edesmenneen koiran mukaani eläinlääkäristä lähtiessä, sanoin, et haluan hauda koirani itse, sillä olin jo varannut tällä paikan meidän omakotitalon pihasta, missä tämä tykkäsi viettää aikaa, siellä se (Nemo 4v) nukkuu ikiunta omenapuun varjossa...

    • yskä

      laitetaahan ihmisiäkin jätepussiis kantoivat rappuja ja sanoivat että ihminen on jätettä kunkuolee

    • HerranJumala

      Voi siunattu sentään. Tietääkö täällä yksikään mihin se vainaja pakataan kun lähdetään viemään pois esim. kodistaan. Se on muovisäkki. Aikaisemmin se oli musta, mutta muuttui viime aikoina vihreäksi. Siis jos koira pakataan muoviin, mitä pahaa siinä on. Tietysti nämä lemmikithän ovat tärkeämpiä monelle kuin ihminen - varsinkaan vanha. Siksi täällä päivitellään jonnin joutavia.

    • IhminenMyös

      Eräässä ulosveisaus esitelmässä hautaustoimiston edustaja kertoi, mikä on vielä kauheampaa, kuin lemmikin muovisäkkiin laittaminen, että kun ihminen kuolee kotona yllättäen ilman ettei ole sairastanut mitään vakavaa, niin sen jälkeen poliisit tulivat ja määräsivät vainaja laitettavan muovisäkkiin.
      Se on vielä kauheampaa omaisille, joille rakkaan läheisen kuolema on järkytys ja kun kyse on ihmisestä, niin ei sitä voi ymmärtää.
      Siinä ei vainajaa kyllä kunnioiteta, kun muovisäkkin laitetaan.
      Ei vainaja ole mikään jäte, joten vainajaa tulee kohdella arvokkaasti.
      Vaikka vainajaa olisi pitänyt heti lähteä kuljettamaan ruumishuoneelle, niin odottivat, että poliisi poistui paikalta ja sen jälkeen pitivät pienen muistotilaisuuden vainajan muistoksi tietenkin muovisäkki oli otettu pois sen ajaksi.

      Kyllä lemmikkikin tulee ihmiselle rakkaaksi, kun sen kanssa paljon aikaa vietetään, vaikka joku saattaa sanoa, että sehän oli vain eläin, eikä sen kummempaa.
      Kyllä lemmikkieläin pääsee myöskin Taivaaseen, kun lemmikin aika on lähteä.

    • Eki333

      Ammuttiinko edes tykinlaukauksia
      Mistä sais mustien hevosten vetämät kullatut vaunu.

      • dhntys

        mustia tulee torniosta ja paljon!!!


    • Mosku2015

      Itselläni ei ole koiraa,mutta ystävilläni on.Näitä koiria ei lopeteta eläinlääkärillä,vaan ampumalla,kun ne tulevat vanhoiksi tai sairaiksi,eikä niitä haudata pussissa tai laatikossa maahan,vaan ihan sellaisenaan.Koiria ei pidä inhimillistää liikaa se ei ole hyväksi eläimelle.Koiria pitää kohdella koirina,kuitenkin asiallisesti

    • sieLUU

      Kiki hyvä nimi Sheltille ja Oikku kissalle
      hyvä nimi Tai erikoinen tarkemmin ajatellen en kestäisi Oikuksi kutsua kissaa
      ( Jonkun kirjoittajan eläimet ( Joiden sielu varmaan mennyt jonnekin Kun Jumala jaksaa

    • nojustjust

      Jos haluaa jotain muuta kuin sen jätesäkin ottaa itse mukaan. Olen itsekin ottanut koiran mukaan jätesäkissä, ei tuntunut pahalta, enkä pahoittanut mieltäni, pakko se oli jollain kuljettaa sinne hautaansa. Itse voisin hyvin jossain säkissä tai pahvilaatikossa mennä sinne uuniin.

    • dfvgbynumi

      Musta tuo musta pussi on ihan ok, mites muuten saa elukan kannettua jatkotoimenpiteeseen.Eihän sillä enää ole väliä, kunhan toimitaan niin kun on luvattu.Se että kuljetetaan pussissa, ei ole mikään kumma juttu.Puhdas pussihan se on.Olen kerännyt tieltä eläimen, muovipussiin.Olen tuonut oman kissan kuljetuslaatikossa takaisin kotiin.Sama se missä kuljetetaan.Ihme juttua et pitäs olla jotain erikoista.Jokainen saa ihan itse hakea millasessa lootassa haluaa, vaikka kuinka juhlallisesti yms.Kaverin koiran kannoimme päiväpeitteessä autoon klinikalta, paino paljon, ei olis muivipussit kestäneet .Musta se pussi on ihan hyvä, jos ite kuskaa, niin vaikka pitsissä ja satiinissa sitten.

    • surullinenhomma

      Voi hyvänen aika, kun on kädetöntä porukkaa täällä. Tumput suorina odotatte, että koiranne saisi työtään tekevältä eläinlääkäriltä inhimillistä kohtelua. Omistajina TEIDÄN tehtävänne on tehdä eläimenne viimeisestä matkasta juuri sellainen kuin haluatte. Eläinlääkäri hoitaa lopettamisen. Itse olen saattanut kolme koiraa viimeiselle matkalleen. Joka kerta olen varannut mukaan "käärinliinat". Käytännössä koiran oman viltin, johon on ollut hyvä kääräistä rakas kaveri. Veljeni rakensi yhdelle koiralle peräti arkun.

      Aika usein lopettaminen tapahtuu jossain määrin suunnitellusti ja odotetusti, jolloin on hyvää aikaa pohtia tämäkin asia. Ja kehottaisin ihan kaikkia lemmikin omistajia miettimään tätäkin surullista asiaa jo silloin, kun eläimen hankkii. Tällöin on varautunut mahdolliseen yllättäväänkin lopetukseen esim. onnettomuuden seurauksena. Mutta tosiaan, itse pitää kantaa vastuu. Eläinlääkäri tekee vain työnsä.

      • Omistajastakii

        Todellaki! Kyl omistajan täytyy olla valveutunut, kuinka sen oman lemmikkin haluaa saattaa viimeiselle matkalle. Törmäsin muuten eilen fasessa kaverin kautta tällaiseen: http://unifier.fi/ Mua ainakin kiinnostaa, koska omille koirilleni annan kyllä hyvän huolenpidon loppuun asti!


    • Kauhistelijat

      No, voe mahotonta!

    • ihmettee_

      Aivan normi toimintaa. Arkkuko sille pitäis olla, hei haloo.

    • Kisulini

      Kun kissani sairastui ja oli tarkastuksessa mieheni viemänä. Tiedossa oli jo mitä tapahtuisi kun oli kivulias ja virtsasi eri paikkoihin ja valitti.
      Lääkäri soitti heti kotiin ja esitti, että eiköhän kisu päästetä eläinten taivaaseen, ettei tarvitse kärsiä enää. Itkien annoin luvan ja lääkäeri sanoi: saa itkeä.
      Kysyi tuhkataanko yksityisenä vai muiden mukana. Annoin luvan tuhkaukseen muiden mukana koska ei kuitenkaan tulisi eläinten hautausmaalla käytyä.
      Oli surullista, mutta noin oli hyvä että huolehdittiin lopullisesti kaikki.
      Muista vieläkin kissaa kun se saatteli minut nukkumaan kun valvoin olohuoneessa.
      Sitten se meni itse syömään ruokaansa. Joskus tuli syliin , mutta ei enää sairaana.
      Kun laitan ruokaa muistan miten se tuli kun lohi tuoksui ja keitin sille sitä ruuaksi osan.
      Broileri oli toinen herkku. Ne tulee mieleen. Kissa oli tosi ystävä!
      Kuitenkin päädyin, että en toista kissaa enää ota. Ei tarvitse hoitajaa jos matkoilla jne.
      Ja suru erosta olisi taas edessä mahdollisesti.

      • Kisulini

        Kissani oli 15-vuotias ja tullut munuaisten toiminnan vajaus. Eläinlääkäri sanoi että niitä tulee vanhemmille kissoille. Joten ei hoidon puutetta ollut se.


    • urts

      Ei se ole jätesäkki vaan ruumispussi. Kelpaahan sellaiseen pistää ihmisenkin ruumis sodassa taistelukentällä niin miksepä ei eläintä! Ostakaa lemmikillenne vaikka tammiarkku jos niikseen tulee. Vai pitäisikö yhteiskunnan kustantaa jo lemmikkieläintenkin hautajaiset? Nyt on kriisimaa suomen rahat loppumassa kun elättejä tulee maailmalta pilvin pimein ja velkaa joudutaan ottamaan, että aikuiset miehet saavat maata ja syödä suomen piikkiin.

    • Vet79

      Olishan se tuetysti parempi että se lemmikki valuisi kaikki ruumiinnesteensä sinne Mersun takapenkille. Kun sieltä tuppaa tulee ulos paska, kusi ja mahan nesteetkin. Nyt hieman taas maalaisjärkeä ihmiset. Kuollut mikä kuollut. Omistaja tuo sitten itse sen ruusuntuoksuisen kauniin pussinsamukanaan tai sen ebenpuisen arkun.

    • ehkäisällänionkintunteet

      Itse olen 2 kissaa ollut mukana lopettamassa ja hautaamassa, ensimmäisen 10 vuotiaana. Onneksi itsellä on niin ajattelevainen isä, että pidettiin kissapololle kunnon hautajaiset, sai ihan oman isän tekemän arkunkin pehmusteineen ja hautakiven. Kohta alkaa olla aikamoinen kissojen hautausmaa talon takana metsikössä, kun kissa toisensa perään kuolee vanhuuteen...enää ei viitsi tehdä mitään hitaasti maatuvia arkkuja vaan vaikka lempiviltti kelpaa hyvin mukaan maan alle. Muovipussi on kyllä epäegologinen ratkaisu...

    • Jenga

      Viesti ketjussa joku vastannut että:
      Pakkaa ne maksalaatikon Prisman kassalla muovipussiin jos asiakas haluaa!
      Tässä nyt alkuperäinen kirjoitus viittaa selvästi siihen että, ihmisille tulee yllätyksenä asiat vastaan kuten ks rouvalle. Rouva kohtasi surun hetkellään muovipussin, pakastimen ja kaipuun lemmikistään. Kaikki tuo on ymmärrettävää, ihan normaalia. Ei kaikki ole näin vahvoja ihmisiä kuten osa ylimielisistä kirjoittajista, typerineen kommentteineen tällä palstalla.

    • tinaana

      Entäpä mites me tavan kuolevaiset sama kohtalo ! arkun valinnalla ei väliä ja hauturit ja seurakunnat laskuttaa, eipä siinä inhimillisyytä ole, olipa koira tai ihminen kenenkä nirri lähtee, money is money ja sillä siisti.

    • Käytännönsyyt

      Muovi on kankaan sijaan paljon käytännöllisempi väliaikainen kuljetuskääre ihan siitä syystä, että kaikista vainajista valuu kuoleman jälkeen eritteitä ulos käytännössä kaikista rei´istä. Autokuljetuksen aikana auto voi sotkeentua melko vaikeasti siivottavaan kuntoon. Kun tilanne on muutamien tuntien kuluttua ns. vakiintunut, kannattaa muovi ottaa pois ja kääriä eläin esimerkiksi lempivilttiinsä tai johonkin muuhun kankaaseen ennen hautaamista. Mikään ei estä tekemästä tai vaikka ostamasta tähän tarkoitukseen tehtyä arkkuakaan.

    • Sateenkaarisilta

      En yleensä lue enkä etenkään kommentoi tämän sivuston kirjoituksia, mutta nyt keskustellaan asiasta joka minulle on arkipäivää.
      Olen työskennellyt toista vuosikymmentä eläinlääkäriasemalla klinikkaeläintenhoitajana.
      Ymmärrän hyvin eläimen omistajan tunteita ja osaan niihin samaistua, koska omistan itsekin eläimiä. Ja varmasti suurin osa alallani työskentelevistä ihmisistä voi sanoa samaa.
      Se, että lemmikit eutanasian jälkeen joudutaan pakkaamaan muoviin ja säilyttämään kylmäsäilytyksessä tuhkaamokuljetusta odottaessa, on perusteltua hygieniasyistä.
      Olen myös itse joutunut luopumaan minulle tärkeistä lemmikeistäni ja ajatuksena muoviin pakkaaminen ja kylmäsäilytys tuntuvat ikäviltä. Sille on kuitenkin perusteltu syy ja jotkut ikävältä tuntuvat asiat on vain hyväksyttävä.
      Klinikoilla, joilla olen työskennellyt on aina omistajan toiveita kunnioitettu. Mikäli on halunnut lemmikkinsä viimeiselle matkalle mukaan laittaa laatikon, peitteen, pedin, lelun tai vaikkapa kukkia...on ne aivan varmasti mukaan pakattu. Lemmikin ruumista käsitellään kunnioituksella viimeiseen kosketukseen saakka.
      Olemme pyrkineet järjestämään omistajalle ja lemmikille rauhallisen kiireettömän tilanteen, jossa hyvästit voi jättää. Eikä pakkausmuoveja tms. oteta koskaan esille ennenkuin omistaja on poistunut paikalta, jottei jäisi muutenkin vaikeasta tilanteesta entistä ikävämpi mieli.
      Haluan myös kertoa, että meillä eläinlääkäriasemilla työskentelevillä on tunteet. Me myös koemme surua kuoleman äärellä. Osaamme samaistua lemmikkien omistajien suruun, koska suurin osa meistä tietää mitä lemmikin menettäminen on.
      Satoja kertoja ole eläinlääkärin apuna ollut saattamassa jonkun rakasta lemmikkiä ajasta ikuisuuteen. Eikä siihen koskaan turru, niin ettei se tuntuisi miltään.
      Kyse ei todella ole julmuudesta, piittaamattomuudesta tai kunnioituksen puutteesta, mutta joillekin asioille on käytännön syynsä ja parempien keinojen puuttuessa näin on toimittava.

      • haukkaamirri

        No niin, nyt tuli asiallinen kirjoitus. Tähän voi tämän keskustelun päättää.


      • Mainio_kirjoitus

        Oikein hienosti ilmaistu.

        Ei pidä unohtaa että ihmisiä ne siellä näiden asioiden parissa työskentelevätkin ovat ja harvempi niistä eläimiä vihaa kun on alalle hakeutunut. Monelle on toki alun jälkeen voinut se todellisuus tulla hieman yllätyksenä kun hommiin kuuluu myös niitä ikäviä puolia mm. kuten kuolevat eläimet ja niistä huolehtiminen. Ja monesti jopa ikävien päätösten tekeminen jos eläimen isäntä/emäntä kyynelehtii vieressä.

        Toisilla ihmisillä on vain hieman enemmän perspektiiviä niihin elämän ikävämpiinkin puoliin kun suuri osa ihmisistä niistä muuten eristäytyy. Vanhuksetkin viedään kuolemaan hoitokoteihin pois silmistä ja harva sitä niinkin luonnollisen asian kuin kuoleman kanssa joutuu kosketukseen kuin äärimmäisen harvoin. Jos lemmikki tai sukulainen joskus kuolee.


    • Mitäs_ihmeellistä_tuos

      Isä aikoinaan kuoli kotona,eikä se pussi mihin hänet laitettiin paljon jätesäkistä eronnut.

    • muorivaan

      Kun mikä tahansa lemmikkieläin kuolee niin sen vatsassa ja suolistossa oleva ruoka ja uloste alkaa käydä ja muodostaa kaasua. Olisko kiva sitä tessua kesä helteellä kuljettaa mersun takapenkillä vaikkapa silkki liinaan käärittynä, kun se vatsan sisältö yllättäen paineen kasvaessa purkautuisi jostain reijästä ulos...Kyllä se" jätesäkki"on siinä tilanteessa paras vaihtoehto. Ja voihan se lemmikin omistaja ostaa vaikka hautaustoimistosta niin kalliin arkun kun haluaa.

    • mitä.vit..a

      Kullattuun arkkuunko se ois pitäny laittaa?

    • rullahuulikebab.6.euroa

      Kyllä jätesäkki on ihan hyvä. Niin teen itsekin kun keräilen supikoirien ja jänisten/rusakoiden raatoja tien varsilta.
      Vien raadot lähimpään pizzeriaan ja on hyvä ettei se näy ulkopuolisille.
      Tulis meinaan melkoinen haloo jos menisi puotiin ja kantaisi rusakon raatoa korvista kohti tiskiä.

    • MäVaanKirjustelen

      Kun meidän suomenpystykorva lopetettiin niin se kuljetettiin säkissä kotiin kun yleensä lopetuspiikkien antamisen Jälkeen koira päästää vielä pissat alleen niin ihan hyvä toi säkki kun autolla koira kuskattiin kotiin

      Eihän se mikään nätti ole mutta putsaappa penkki/kontti/jalkatila jos/kun ne pissat tulee tai ehkä ne tulee jo kun kannat koiraa sylissäsi sinne autoon...

    • dfgdfhfh

      Ottakaa oma boksi mukaan. Hamsterin taisin saada muovipussissa, mutta kissa tuli kotoa tuodussa laatikossa.

    • oottekokuullu

      että ihminenkin saattaa joutua ruumissäkkiin,
      selviättekö tästä koskaan

    • ohhoh, eiköhän tämä ole sitä elämän kiertokulkua , kaikkihan me täältä lähdetään tavalla jos toisella...

    • vainajaakunnijoittaen

      Herää? Miksi ylipäänsä pitää paketoida vainaja lellikkieläin omaisten nähden jos se jää eläinlääkärin "hävitettäväksi"?
      Eikö olisi mahdollista peitellä se vaikka eka lakanalla ja vasta omistajien mentyä
      siirtyä raadollisempiin menetelmiin?
      Olisi hyvä myös valistaa ja kertoa ennalta asijoista asijakkaalle jos ja kun eläin
      tuodaan lopettavaksi, ehkä antaa mahdollisuus miettiä sopiva ruumiin kuljetustapa
      etukäteen?
      Jonkinlainen opasvihkonen tästä ikävästä asiasta tai netissä oleva tieto voisi olla myös hyvä.
      Eläinlääkärissä yleensä kumminkin kehdataan laskuttaa siihen malliin jotta luulisi
      riittävän hieman aikaa ja hienotunteisuutta nii asijakasta kun eläintäkin kohtaan,
      vai ovatko ne samaasia?

    • Hautaustoimisto

      Ihmisetkin pakataan kuollessa muovipussiin, meillä valkoiseen sellaiseen. Ei kaikkia pystytä heti arkuttamaan ja jossain on säilytettävä, muovipussi on siihen paras. Tervetuloa todelliseen maailmaan.

      • wise

        On helppo uskoa, että olet hautaustoimistossa töissä. " Arkuttaminen" on alan sanastoa. " Arkuttaminen" kuulostaa kuin oltaisiin tehtaassa töissä. Vähän kuin purkittaminen.Tölkittäminen ?
        Ihmistä ei kuskailla kovin kovakouraisesti siinä säkissä ? Vai miten on teidän hautaustoimistossanne ? Kun ihminen viedään tuhkattavaksi hänet on jo " arkutettu". Ei siis kuskailla muovisäkissä. Muovi tietysti hyvä eriste nesteiden vuoksi, mutta kuljettamiseen aika karu.


      • Hautaustoimisto

        Vainajan arvokas kohtelu kuuluu työmme eettisiin periaatteisiin, pussia ei käsitellä kovakouraisesti. Ihmisiäkin kuitenkin joudutaan joskus siirtelemään pitkiäkin matkoja pussissa, tietenkin aina asiaakuuluvalla kalustolla.


      • hautaustoimisto

        Oman koirani toin minäkin pussissa kotiin eläinlääkäriltä, koska ihan kuin ihmisilläkin, myös koiran pidätyskyky loppuu kuollessa. Kotona siirsin koiran kankaalla päällystettyyn pahvilaatikkoon ja kävimme hautaamassa koiran eläinten hautausmaalle.


    • maarit15.11-86

      TÄÄH!? No sittenhän varmaan ihmistenkin ruumiit voi pakata jätesäkkiin.

    • Ennemmin tai myöhemminhän sekin päivä tulee, että kaveri pitää hyvästellä. Siihen kannattaakin varautua jo hyvissä ajoin etukäteen. Minun koiria ei ole säkitetty, vaan viimeisinkin, mikä laitettiin ikiuneen, käärittiin omaan vilttiin, minkä päällä tykkäsi nukkua. Ajoin itse eläinlääkäriasemalta suoraan krematoriolle. Jätin kaverilleni viimeiset hyvästit ihan siinä "uunin luukulla". Valitsin sievän pähkinäpuisen uurnan ja ajelin kotiin. Seuraavalla viikolla posti toi uurnan kotiin. Eikä tuo toimitus, keskikokoisen koiran kyseessä ollen tullut edes kalliiksi. Jo koiran ottaessani lupasin sille, että yhdessä mennään, loppuun asti. Näin toimien tiesin, että koirani, vaikkakin hengetön, käsitellään asiallisesti loppuun saakka, sen olin parhaimmalle ystävälleni velkaa kaikista yhteisistä vuosistamme.

    • HeiheiRoki

      Rakas koiramme lopetettiin heinäkuussa. Muovisäkki suojasi autoa, koska kävi niin kuin empaattinne ja hyvä eläinlääkäri varoittikin: ruumiin pidätyskyky kun lakkaa, niin ulosteet olivat valuneet ulos.
      Muovisäkki ei vähentänyt eläimen arvoa eikä muuttanut meidän OMIA tunteitamme suuntaan tai toiseen. En ymmärrä useimpien kommentteja ollenkaan.
      Kotona käärimme koiran valkoiseen pellavapöytäliinaan ja pihalle haudattiin nätisti.

    • TuijaStadista

      Suurin osa näistä kommenttien kirjoittajista on näitä perus urpoo räkänokka läpät silmillä ajavaa kansaa. Asenne kaikkeen on niin helvetin negatiivista! Ollaan niin vitun kovaa, todellisessa tilanteessa ite ne ekana märisee ku oma hauvva jää hengettömäx..

      • sattuipastaas

        Ton täytyi olla ironiaa. Vai oliko oma kommenttisi positiivisuuden riemuvoitto vai märisitkö lähinnä toisten asenteista?


    • Ehka niiden elainlaakariasemien siten kanattais ottaa myyntiin jotain upeita koristeltuja tammiarkkuja.

    • Kohtuullisuuttapeliin

      Kun ihminen kuolee kotonaan tai missä tahansa, hänet haetaan sinkkiarkussa, jos ei kotona satu olemaan valmista arkkua. Eikä missään sairaalassakaan ole valmiina arkkuja kuolleelle. Ainakin mun eläinlääkärissä on niin rajalliset tilat, ettei siellä voi mitään lemmikkihautaustoimistoa pitää. Ja eläimillä on huimat kokoerot: laitappa rotweileri marsun arkkuun.

      Oma kissamme kun lopetettiin, otettiin mukaan se jätesäkki suojaksi ja oma peittonsa johon käärittiin ja jossa haudattiin.

      • Hautaustoimisto

        Kotona tai jossain muualla kuin laitoksessa kuolleelle ihmiselle suoritetaan usein ruumiinavaus kuolinsyyn selvittämiseksi, siksikään ei mielellään arkkuun heti laiteta. Ja pussissa täällä ainakin kuljetetaan, ei sinkkiarkussa.


      • kohtuuttapahyvinkin

        Kyllähä se on muovinen ruumispussi, jolla vainaja kotoaan haetaan, kallista sinkkiarkkua käytetään vain ulkomailta tuotaville vainajille.


    • Muovisäkki

      On erinomainen kuolleen eläimen kuljetukseen, ei valu ulosteet ja muut eritteet. Jokaisen eläimeni olen kuljettanut jätesäkissä.

    • Muistolla

      Tietäisittepä miten ne koirat ja kissat tungetaan eläinlääkäriaseman pakastimiin,ne siis tuupataan siellä niin kuin parhaiten mahtuvat eli luonnottomiin asentoihin.

      Mutta eikös tärkeimmät muistot ole siinä kun lemmikki vielä eli ja toi iloa sunkin elämään?

    • Henkinenanemia

      Tuollaisessa huomataan miten sairaaksi eläimen ja ihmisen suhde voi muododtua . ( Mitään parempaa ) kun jätesäkin tyyppinen . Se parempi pitää omistajan järjestää .

    • mitähänvielä

      Joo tuntuu tosi hirveeltä. Kyllä olisi pitänyt olla komee puuarkku, hautausauto ja surumusiikkia.

    • regdrfhgdfshgfj

      Ihmisetkin laitetaan ruumissäkkiin monessa tilanteessa. Ettekö ole ikinä katsoneet dokumenttejä, mitä tapahtuu katastrofialueilla? Kuolleesta eläimestä tai ihmisestä voi erittyä vaikka mitä nesteitä. Ei niitä ole sopivaa valutella joka paikkaan. En pitäisi pahana, vaan pikemminkin järkevänä asiana.

      Kun ihminen on totaalisen vieraantunut elämän realiteeteista, kuten kuolemasta, niin helppohan sitä on kaikki ahdistuksensa fiksoida yhteen viattomaan muovipussiin.

    • Kulinaristi

      Lihan vaan talteen koirasta ja grilliin.
      Suomessa ei meinaa oikeen saada melkeen mistään koiraa.

    • Lopetettu eläin pakataan jätesäkkiin sen vuoksi, että muutaman tunnin kuluttua kuolemasta refleksit peräaukon lihaksissa laukeavat ja suolen sisältö valuu eläimestä ulos - aivan kuin kuolleella ihmiselläkin.

      Mikään ei estä omistajaa tämän jälkeen panemasta eläintään vaikka millaiseen arkkuun.

    • jätkäpoika

      Olen ollut päivystävän ruumisauton kuskina. Ihminenkin käärittiin paperilakanaan ja paareiila peitettiin mustaan pressun tapaiseen kankaaseen. Ruumishuoneella laitettiin peltiselle alustalle ja kylmiöön. Ei siinä sen kummempaa. Miksi eläimen pitäisi saada kummempi kohtelu? Jokainenhan voi laittaa lemmikinsä ruumiin miten parhaaksi näkee.

    • ihmisetkipussiin

      Mummuni kuoli kotiin ja hänet kuljetettiin pressun sisällä pois. Siis vihreä kevytpeite tai pressu, jota moni käyttää puutarhassa ja peräkärryn päällä.

    • GDFD

      Itse näin lapsena eläinlääkärin tiloissa sopivasti sivummalla syrjässä katseilta lopetetun (Lue:tapetun) isokokoisen jyrsijän muistaakseni oli kani, tavallisessa pienessä ns. toimistoroskakorissa sellaisenaan.

    • sopivakääre

      Meidän koira oli pakattu valkoiseen kertakäyttölakanaan tai vastaavaan, kun haimme hänet hautaan pantavaksi.

    • realistinenkoiranomistaj

      Kun rakas koirani jouduttiin lopettamman muutama vuosi sitten eläinlääkäri tuli ulos autoon antamaan nukutuspiikin. Koirani sai rauhassa nukahtaa syliini autoon. Vasta kun se oli unessa, se vietiin sisälle lopetuspiikille. Sisällä sain rauhassa hyvästellä hyvän ystäväni. Minulta kysyttiin haluanko erillistuhkauksen vai yhteistuhkauksen. Valitsin yhteistuhkauksen. Jos ei ole paikkaa haudata eläin niin tämä on hyvä vaihtoehto. Kun olin lähdössä, eläinlääkäri tuli huoneeseen ja silitti koiraani. Tämä lämmitti mieltäni. Hän ei ollut tunteeton vaan inhimillinen. Koirani sai todella hyvän lähdön täältä. pakkaaminen suoritettiin vasta lähdettyäni. Minusta koiran ruumis on kuoleman jälkeen vain ruumis, sen sielu on jossain muualla minun muistoissani.

    • vouh_vouh

      Ihme vouhkaamista. Rakkaat marsuni ovat lähteneet muovipussissa lääkäristä ja varmaankin joskus kun rakas koirani vanhenee ja sairastuu hänetkin kuljetetaan kotiin muovisäkissä. Mitä se sitä eläimen arvoa loukkaa? Tärkeintä on antaa rakkaalle lemmikille armelias ja hyvä loppu kun aika tulee ja tarjota sille elämisen arvoinen elämä. Jos lemmikki haudataan tai tuhkataan arvokkaasti niin en näe muovisäkissä mitään pahaa.

    • eatbred

      Miksi ei vanha nimimerkkini "ekivaari" kelpaa? Olen sen itselleni Suomi24-palstalle käyttäjätunnuksella; kettei-4 rekisteröinyt. Olen käyttänyt sitä vuodesta 2004 alkaen?

    • teatteriakaikki

      juopoilta koiranpito oikeus pois, usein selviää puheesta se, mikä ihminen kyseessä...eivät välitä itsestä, muista ihmisistä saati koirasta..

    • koiriamenettänyt

      Se on ihan normaalia toimintaa. . Ruumispussi on oikea tapa kuljettaa kun virtsa ja mahanesteet valuvat ulos kuolleesta oliosta. Näin käy kaikille.

    • vainajaakunnijoittaen

      Olen yhä sitä mieltä että, eläinlääkärissä kaikki myös lopetus on yleensä hinnoteltu niin kalliiksi että...siihen hintaan luulisi saavan vimpanpäälle
      sopivan palvelun ja lisämaksusta jopa parempaa erikoiskohtelua.
      Kilpaileeko eläinlääkäri asemat enempi rokotusten hinnassa kun lopetusten?
      Kun paljon mitään kilpailua ei ole eikä KELA:aan korvaa.
      Kas kun ei joku perusta lopettamiseen erikoistunutta eläinlääkäriasemaa?
      Kirkkoine, kappeleineen, kaikkineen..pappeineen sekä urkureineen?
      Lopettaminen ei aina taidakkaan olla kannattavaa bisnestä?

    • rakaskisu

      Minäkin pakkasin eläimeni jätesäkkiin kun se kuoli kotona yhtäkkiä.

    • ruumisvainja

      Hygienia syistä pakataan pussiin. Ihmisillekin on olemassa ruumissäkit. Ei valu nesteet pihalle... on myös edullista.

    • Samaa_on_koettu

      Ihmistenkin ruumispussi on sellainen musta jätesäkin näköinen. Kuolema ei valitettavasti ole kaunista katseltavaa. :(

    • TyhmätIhmiset

      Voi Luoja! Ihan täysin normaalikäytäntö. Pitäskö kuolleet eläimet pakastaa yhdessä ilman minkäänlaista erittelyä? Toiset eläimet lähtevät jatkotutkimuksiin, toiset suoraan poltettavaksi. Itse olen klinikkaharjoittelussani siirrellyt kuolleiden, jäisten kanien lisäksi dobermannia koska tilaa on pitänyt uudelle ruumiille pitänyt tehdä.

    • jdhfow

      Aiheeseen on tullut muutamassa päivässä reilusti yli toistasataa kommenttia, mutta muutamaan päivään ei juuri kukaan ole tuonut keskusteluun mitään uutta kommenteineen. Alkaa olla raskasta lukea samaa jaarittelua näin pitkästä ketjusta ja samalla yrittää bongata, josko jollakulla olisi jotain uudenuutukaistakin sanottavaa. Mutta kun ei ole. Voisiko jokainen siis lukaista olemassaolevat kommentit, ja jos sanottavasi on jo sanottu sataan kertaan, niin älä vaivaudu jaarittelemaan tismalleen samaa. Kiitos.

      • 23r4ety

        Juuri näin! :)


      • dtyje

        Kukaan ei ole pakottanut teitä typeryksiä lukemaan näitä. Poistukaa palstalta olkaa hyvät.


      • mdvhd
        dtyje kirjoitti:

        Kukaan ei ole pakottanut teitä typeryksiä lukemaan näitä. Poistukaa palstalta olkaa hyvät.

        Siitä ei olekaan kysymys, vaan siitä, että olisi vielä mukavampaa lukea, jos muutkin lukisivat kaikki kommentit ja kommentoisivat vasta sitten itse, jos jotain sanottavaa jää. Luulisi voivan moista ehdottaa asialliseen sävyyn ilman, että verenpaineesi kohoaa. Jos kuitenkin kohoaa noin pahasti, niin kukaan ei ole sinua idioottia pakottanut lukemaan kyseistä kommenttia, eikä nyt ainakaan räpättämään sen johdosta kuin mikäkin puutteessa elävä vanha akka.


    • Alexandra96

      Käykää kaikki katsomassa !!

      www.unifier.fi

      Todella makee juttu kaikille lemmikin omistajille :)

      • Tinde99

        Wau, ihan huippu juttu!!!


    • sinäkinjoudutsäkkiin

      Eläinlääriasemilla kuolleet koirat sekä muut eläimet säilötään jätesäkeissä pakastearkkuihin, tämä on aivan normaali käytäntö ollut. Tosin asian voisi hoitaaa toisinkin, hieman hienovaraisemmin. Jos on viettänyt yli 10 vuotta rakastamansa lemmikin vierellä, tällainen ei todellakaan tunnu kovin hyvältä edes ajatustasolla. Jotkut hautaavat lemmikkinsä johonkin metsään tai jos on omakohtitalo sen pihamaalle, tämä ei kuitenkaan ole kaikille mahdollista. Noissakin tapauksissa voi käydä niin, että ruumiin kaivavat esiin jotkut petoeläimet ja syövät kaiken sen mitä siitä on jäljellä minkä jälkeen jäämistö joudutaan hautaamaan uudelleen. Siksi itse kannatan polttohautausta.

      • Siinäteille

        UNIFIER.FI


    • Tuula22T
    • Anonyymi

      Moikka, on olemassa myös koirien ym. Lemmikkien tuhkaus laitoksia ja uurnia lemmikeille on myös saatavilla omia uurnia. Lemmikkien hautausmaita on myös..se jätesäkkiin pakkaaminen tuntuu pahalta . Se pieni rakas lemmikki ystävä on ollut niin paljon..

    • Anonyymi

      Ikävä kyllä voin kertoa jos ihminen kuolee kotiin niin isoon mustaan säkkiin sekin laitetaan.

    • Anonyymi

      Tänään menetin parhaimman ystäväni, 18v Nöpö kissan. Olisin haudannut pihalle, mutta maa roudassa. Soitin lemmikkilehtoon ja kysyin voinko itse tuoda kissan sinne uuniin asti ja välittömästi tämä onnistui. Vaikka on matkaa 100km, niin teen sen mieluusti.
      En halua lemmikkini viikoksi pakastimeen jätesäkissä. Olen tämän ystävälleni velkaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe