Talvirenkaat pitäisi kohta hankkia, mutta en osaa päättää, minkälaiset ostaisin. Siksi tarvitsen rattimiesten apua. Kannattaako ostaa nastarenkaat vai kitkarenkaat?
Auttakaa rengasvalinnassa
38
142
Vastaukset
- molemmat
Osta molemmat ja vaihda tarpeen mukaan.
- kitkat_mulle_ainoat
Riippuu ajotavastasi. Jos rattimiehen neuvoa kaipaat niin Hakkapeliitta 8 (yksi top 3 -merkeistä järvenjääolosuhteissa) on hyvä valinta. Silloin voi pääkallokelillä ohitella huolettomammin, tosin märällä asfaltilla pitää olla varovaisempi renkaan ominaisuusoptimoinnin vuoksi.
Leppoisaan ajoon missä matkustajan (tai joidenkin autoissa "pelkääjän") paikalla olevan ei tarvitse nykiä "kauhukahvoista" tai polkea vasenta jalkaa lattiaan jarrun tavoin sopii kitkarenkaat paremmin kun ominaisuudet kuitenkin riittävät hyvin kaikkiin talviolosuhteisiin. Autolehtien testien perusteella vain jotkut venäläiset tai kiinalaiset halpamallit ovat jääneet kokonaan ilman tähtiä, eli ilman suositusta suomalaiseen talveen.- vainParhaatKitkatToimii
näitä edellä mainittuja "järvenjääolosuhteita" on usein risteysalueilla missä jarrutetaan ja kiihdytetään ja siellä kitkoilla pitää olla todella tarkkana ettei tule ylläreitä ja peräänajoja. Märällä asfaltilla kaikki talvirenkaat ovat paljon huonompia kuin kesärenkaat, sillä talvirenkaat on suunniteltu talven alati muuttuviin olosuhteisiin, niin että kaikkein kurjimmissakin keleissä pärjäisi ja nastarenkaat on kaikkien asiantuntijoiden mielestä turvallisin vaihtoehto. Jos haluaa tinkiä turvallisuudesta mukavuuden kustannuksella, niin sitten parhaat kitkarenkaat voivat olla vaihtoehtona.
- tarpeen.mukaan
Riippuu missä ajat.
Jos ajat rannikko seudulla nastat on paras valinta.
Jos tääs keskemmällä maata kitkat voi riittää.
Jos taas ns. siellä sun täällä, paras ja varmin valinta on nastat. - kohta
Jos ajat kitkoilla törmäät jarrutukseesa edessäolevaan nastoilla ajavaan. Jos ajat nastoille niin perääsi törmää kitkoilla ajava. Kumman valitset?
- vajakit.pikalataukseen
Juuri noin. Yksinkertaista, eikö totta. Nastat kun ostat, et ikinä tule ajamaan kolaria, vaikka mikä olisi. Nastat varjelevat sinua kaikelta pahalta. Muista ajaa niillä myös kesällä, niin hyvä tulee.
- taitojen-mukaan
Osta itsellesi sopivimmat, kokenut pärjää kitkarenkailla ja kokemattomalle turvallisemmat on nastarenkaat, päätä itse.
- Niin_miksi
Tuo on minimitaso. Mitään syytä ei tosiaankaan ole kokemattoman talvikuljettajan hankkia kitkoja.
Tietysti hyvä kysymys on sekin, miksi kokeneenkaan pitäisi hankkia turvattomammat renkaat. Ei kokeneellekaan ole mitään haittaa, jos alla on turvallisemmat renkaat. - vajakit.pikalataukseen
Niin_miksi kirjoitti:
Tuo on minimitaso. Mitään syytä ei tosiaankaan ole kokemattoman talvikuljettajan hankkia kitkoja.
Tietysti hyvä kysymys on sekin, miksi kokeneenkaan pitäisi hankkia turvattomammat renkaat. Ei kokeneellekaan ole mitään haittaa, jos alla on turvallisemmat renkaat.Mitä ovat turvattomat renkaat?
- Niin_miksi
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Mitä ovat turvattomat renkaat?
Turvattomista en kirjoittanut mitään, vain turvallisemmista ja turvattomammista.
No talvirengastesteistä, minkä testaajan tahansa, saa vinkkejä turvallisemmista ja vähemmän turvallisista renkaista. Siitä vaan lukemaan alan lehtiä.... Niin ei tarvitse saivarrella sanoista.
- Simpliä
Katso 6 ensimmäisestä 2015 TM:n testistä ja valitse yhdet vaikka kukkaron mukaan. Nastat testeissä olleet paremmat mutta kitkoillakin pärjää ,ennakointia käyttäen, mainiosti. Sulalla kitkat mielyttävämmät.
- etrgrere
Riittää kun vilautat vilkkua kerran päivässä, se on kaikki mitä tarvitaan! Jos sattuu että sinulla ei ole mitää menoa jonain päivänä niin mene autolle ja vilauta vilkkua kerran.
Renkaiden valinnassa kannattaa ajatella missä pääosin ajelee. Nastarankaat on hyvä valinta, kun ajo sijoittuu pääosin syrjäisille maaseuteille, joissa talvikunnossapito ja liukkauden torjunta ei ole tehokasta. Kitkarengas on hyvä valinta, kun ajo sijoittuu pääosin pääteille ja kaupunkialuelle, jossa teiden talvikunnossapito sekä liukkauden torjunta on tehonkkaampaa.
- kohtaKaikillaNastat
Ei tarvitse asua kuin lähiössä kun talvikunnossapito on surkeaa ja tiet kurjassa kunnossa jos lunta tulee vähänkään enemmän tai viikonloppuna. Tampereen keskustakin on toivoton jos lunta tulee paljon viikonloppuna, sillä säästäminen on Tampereella mennyt ihan järjettömyyksiin.
Ainut paikka missä kunnossapito toimii on moottoritie. - Delfin31
Niinhän se nykyään taitaa olla.
- kitkat_mulle_ainoat
Ei se että lunta tulee paljon tarkoita että nastoista olisi etua, tällaisissa tapauksissa on parempi puhua maavarasta ja nelivedosta, lumella kun kitka/nasta ovat suunnilleen tasoissa. Nastoista voi olla hyötyä jos tamppaantuneen lumen päälle sataa vettä eikä tietä ole hiekoitettu.
Tietysti jollakin voi olla mielessä jokin mäkinen mutka missä sulamisvedet tekevät paikan joskus vaaralliseksi, ja silloin nastarengas voi tuntua järkivalinnalta vaikka niillä ajaisikin lokakuusta huhtikuulle (arvio prosenttiosuus?) pääosin sulilla asfalttiteillä. Joskus kuulee että kesämökin mahdollisesti liukas mäki ratkaisee valinnan n. 170 päivän ajaksi / vuosi. Mäen hiekoitus ei ole vaihtoehto vaikka jalkaisin sitä kulkiessaan voi murtaa kätensä kaatuessaan...
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194870090153/artikkeli/katensa jaatikolla murtanut kampaamoyrittaja sen piti olla vain pikainen apteekkikaynti .html
Mutta eipä kuitenkaan kaikilla ole niitä uusia Hakkapeliitta 8-renkaita alla. Joskus näkee yli 10-vuotiaissa autoissa alkuperäiset talvirenkaat käytössä. Nostalgiaa, mutta Moottori-lehden mukaan Hakkapeliitta 2 ei ole enää turvallinen talvirenkaana vaikka se olisi lähes uuden näköinen.
- vilkaise.tänne
Vertailu kannattaa
http://www.rengasvertailu.fi/ - TalvellakinEdettävä
Helpointa ajaa nastoilla ja merkkiä Continental. Kitkoilla pärjää vain harvoin, nastoilla joka päivä.
- vajakit.pikalataukseen
Juuri näin. Olen aina liputtanut nastarenkaiden puolesta myös täällä etelässä!
- vajakit.pikalataukseen
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Juuri näin. Olen aina liputtanut nastarenkaiden puolesta myös täällä etelässä!
Sehän on täysin ymmärrettävää, jos ihminen on vähä-älyinen. Mitäpä muutakaan voi odottaa vajakilta.
- vajakit.pikalataukseen
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Sehän on täysin ymmärrettävää, jos ihminen on vähä-älyinen. Mitäpä muutakaan voi odottaa vajakilta.
Sinulla on komea nimimerkki. Kitkarenkailla pärjää koko talven oli lunta tai ei. Nastapölyä ei kukaan halua hengitellä.
- Vajakit_pikalataukseen_3
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Sinulla on komea nimimerkki. Kitkarenkailla pärjää koko talven oli lunta tai ei. Nastapölyä ei kukaan halua hengitellä.
-Nastapöly (n 2% kaikesta pölystä) on pahasta. Sitä ei kukaan halua hengittää.
-Kitkoja varten kylvetyn suolan ja hiekan aiheuttama pöly ( n 12% kaikesta pölystä) on sen sijaan terveellistä. Sen hengittämistä pidetään terveyttä edistävänä.
-Muu pöly on yhdentekevää terveyden kannalta. Ei siihen kannata kiinnittää huomiota.
-Suolattu pohjavesi on terveellistä, sitä voi käyttää ruoanlaitossa sellaisenaan, ei tarvitse lisätä suolaa ruoanlaiton yhteydessä.
-Tiedetty tosiasiahan on, että tienvarsien kasvusto suorastaan kaipaa vuosittaisen suola-annoksen.
-Lisäksi suola nopeuttaa siltojen ja muiden teräsrakenteiden uudistamista. Se tuo työtä. Kuten myös asfalttiteiden rikkoutumiset, joita suolaus edistää.
-Nykyisin useimmat autot ovat kohtuullisesti ruostesuojattuja, mutta kyllä suolaus edistää jo muutenkin liian vanhan autokannan uusiutumista omalta pieneltä osaltaan.
-Suolaloskainen keli on ihanteellinen liikkumisympäristö. Suorastaan houkuttelee matkaan lähtöön. - vajakit.pikalataukseen
Vajakit_pikalataukseen_3 kirjoitti:
-Nastapöly (n 2% kaikesta pölystä) on pahasta. Sitä ei kukaan halua hengittää.
-Kitkoja varten kylvetyn suolan ja hiekan aiheuttama pöly ( n 12% kaikesta pölystä) on sen sijaan terveellistä. Sen hengittämistä pidetään terveyttä edistävänä.
-Muu pöly on yhdentekevää terveyden kannalta. Ei siihen kannata kiinnittää huomiota.
-Suolattu pohjavesi on terveellistä, sitä voi käyttää ruoanlaitossa sellaisenaan, ei tarvitse lisätä suolaa ruoanlaiton yhteydessä.
-Tiedetty tosiasiahan on, että tienvarsien kasvusto suorastaan kaipaa vuosittaisen suola-annoksen.
-Lisäksi suola nopeuttaa siltojen ja muiden teräsrakenteiden uudistamista. Se tuo työtä. Kuten myös asfalttiteiden rikkoutumiset, joita suolaus edistää.
-Nykyisin useimmat autot ovat kohtuullisesti ruostesuojattuja, mutta kyllä suolaus edistää jo muutenkin liian vanhan autokannan uusiutumista omalta pieneltä osaltaan.
-Suolaloskainen keli on ihanteellinen liikkumisympäristö. Suorastaan houkuttelee matkaan lähtöön.Sinulla on hieno nimimerkki ja omituinen mieli.
- vajakit.pikalataukseen
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Sehän on täysin ymmärrettävää, jos ihminen on vähä-älyinen. Mitäpä muutakaan voi odottaa vajakilta.
Tämä nastoja mollaava ja kitkoja ylistävä pelle-hermanni on tosiaan vähä-älyinen jonka ohjeita ei kannata kuunnella ainakaan rengasvalinnoissa.
- vajakit.pikalataukseen
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Tämä nastoja mollaava ja kitkoja ylistävä pelle-hermanni on tosiaan vähä-älyinen jonka ohjeita ei kannata kuunnella ainakaan rengasvalinnoissa.
Nastat ilman muuta.
- Vajakit_pikalataukseen_3
vajakit.pikalataukseen kirjoitti:
Sinulla on hieno nimimerkki ja omituinen mieli.
Eikö olekin.
Faktoja käyttävän mieli varmasti tuntuu omituiselta, kuten usein muutkin itselle tuntemattomat jutut. - vajakit.superlataukseen
Vajakit_pikalataukseen_3 kirjoitti:
-Nastapöly (n 2% kaikesta pölystä) on pahasta. Sitä ei kukaan halua hengittää.
-Kitkoja varten kylvetyn suolan ja hiekan aiheuttama pöly ( n 12% kaikesta pölystä) on sen sijaan terveellistä. Sen hengittämistä pidetään terveyttä edistävänä.
-Muu pöly on yhdentekevää terveyden kannalta. Ei siihen kannata kiinnittää huomiota.
-Suolattu pohjavesi on terveellistä, sitä voi käyttää ruoanlaitossa sellaisenaan, ei tarvitse lisätä suolaa ruoanlaiton yhteydessä.
-Tiedetty tosiasiahan on, että tienvarsien kasvusto suorastaan kaipaa vuosittaisen suola-annoksen.
-Lisäksi suola nopeuttaa siltojen ja muiden teräsrakenteiden uudistamista. Se tuo työtä. Kuten myös asfalttiteiden rikkoutumiset, joita suolaus edistää.
-Nykyisin useimmat autot ovat kohtuullisesti ruostesuojattuja, mutta kyllä suolaus edistää jo muutenkin liian vanhan autokannan uusiutumista omalta pieneltä osaltaan.
-Suolaloskainen keli on ihanteellinen liikkumisympäristö. Suorastaan houkuttelee matkaan lähtöön.Vai että taas kylvetään suolaa ja hiekkaa kitkarenkaiden vuoksi. Ainakin pk-seudulla hiekkaa kylvetään pääasiassa kävelyteille. En ainakaan kovin usein ole nähnyt kehä ykköstä hiekoitetun. Mistäs tuo fakta löytyy, että kitkojen takia suolataan/hiekoitetaan?
- Vajakit_pikalataukseen_3
vajakit.superlataukseen kirjoitti:
Vai että taas kylvetään suolaa ja hiekkaa kitkarenkaiden vuoksi. Ainakin pk-seudulla hiekkaa kylvetään pääasiassa kävelyteille. En ainakaan kovin usein ole nähnyt kehä ykköstä hiekoitetun. Mistäs tuo fakta löytyy, että kitkojen takia suolataan/hiekoitetaan?
Nastoja vartenkos arvelet suolausta tehtävän?
Raskas liikennekö? No ehkä osaltaan pääteiden kohdalla. Ammattiliikenne keveimmillä välineillä, henkilö- ja pakettiautot, käyttää lähes 100% nastarenkaita, hälytysajoneuvot pelkästään nastoja.
Hiekoitusta ei varmasti tarvita kehä ykkösellä, jatkuva suolaus riittää. Vaikeampia risteyksiä kaupungeissa hiekoitetaan suolauksen yhteydessä, mutta yleistä se ei ole. Bussipysäkkejä kyllä hiekoitetaan.
Pointtihan onkin, että nyt nastarenkaiden ollessa näin yleisiä, niin suolaus kyetään pitämään kohtuullisena. Tästä kiittää luonto, tiet, sillat jne. Tosin nytkin liikutaan riskirajoilla ja osin sen ylikin. Tilanne muuttuisi dramaattisesti, jos nastat poistuisivat kokonaan.
Kyllä luonto, tiet, infra kestää kohtuullisesti nykyisen määrän kitkoja ja luultavasti hieman suuremmankin määrän. Onnettomuusmäärät tosin kasvavat kitkojen lisääntyessä.
Tosin siltojen hapertumnen teräsrakenteiden ruostuessa on nytkin tosiasia ja asfaltin mureneminen, kuopat ja repeilyt.
- TutkiAsiat
Suomessa ja Venäjällä on nastarenkailla suuri käyttäjäkunta, koska niissä maissa kehitys on pysähtynyt. Heti syyskuun loppuun mennessä tiet on jyrsitty nastarenkailla sorateiden kaltaisiksi. Tämä aiheuttaa poikkeuksellista rengasmelua rasittaen autolla kulkevia ja ympäristöä. Jotkut renkaat vaimentavat syntyvää rengasmelua paremmin kuin toiset ja joidenkin autojen korirakenteet vaimentavat syntynyttä melua ja joittenkin korirakenteet lisäävät tätä renonanssivahvistuksen muodossa. Lisäksi Suomessa joudutaan pinnoitteet valmistamaan karkeasta louhosssepelistä kulumisen minimoisemiseksi, joka edelleen lisää meluisuutta. Puhumattakaan nastarenkaiden itsessään aiheuttamasta raastavasta äänestä. Jokainen voi kuvitella mitä kovametallikärjellä varustettu teräsnasta tekee asfaltin kiviaineksen sideaineena ja ääntä vaimentamalle bitumille - hakkaa sen lyhyessä ajassa pois. Prosessi jatkuu sitten kiviaineksen ruohinnalla, n. 3,5 kg / 100km. ajettu matka.
Kukin voi todeta meluisuuden eron matkustamalla autollaan johonkin Keski- Euroopan maahan. Voi olla, että ensimmäisen kerran silloin kuulee oman autonsa moottorin käyntiäänen.
Tämän vuoksi auton ja renkaan valinnassa kannataa Suomen olosuhteet huomioon ottaen käyttää järkeä ja tutkia asioita etukäteen.- Tutkihan-Asiat
Oletko tietoinen, että Suomen liikenne kokonaisuutena toimii maailman pohjoisimmissa olosuhteissa. TutkiAsiat.
Keski-Eurooppa on reilusti yli 1000 km etelämpänä. Eikö sinustakin ole vähintäänkin naurettavaa verrata talviolosuhteita, tiestövaatimuksia ja autojen talvirengasvaatimuksia Suomen ja Keski-Euroopan välillä? Siellähän talvikelit on lähinnä suomalainen syyssadekeli. TutkiAsiat
Vaikka kuinka tiet kyllästtäisiin kemiallisilla jäänpoistoaineilla, niin Keski-Eurooppalaisia olosuhteita ei tänne saada. Nuo myrkytkään ei toimi, jos pakkasta on yli 6 astetta. Ilman nastarenkaita myrkynlevittämisvaatimukset olisivat moninkertaiset nykyisinkiin jo luonnon, tiestön, pohjavesien, silta- ja muiden rakenteiden jne kestokyvyn rajamailla liikkuviin määriin. Ja silti vielä jäisi nuo kovemman pakkasen olosuhteet. TutkiAsiat
Viimeiseen lauseeseesi voin yhtyä 100%:sti. - tarpeen.mukaan
Pitkässä höpötyksessäsi oli aivan lopussa järkevä oivallus.
Renkaan valinnassa kannattaa todella ottaa huomioon Suomen olosuhteet ja valita talvirenkaiksi, meidän muuttuviin olosuhteisiin tännä todistetusti
parhaiten sopivat renkaat, eli nastarenkaat. - vajakit.superlataukseen
Äläs nyt. Täällähän pahimmat vajakit väittävät, ettei nastarenkaista mitään melua tule.
- Vajakit_pikalatauksern_3
vajakit.superlataukseen kirjoitti:
Äläs nyt. Täällähän pahimmat vajakit väittävät, ettei nastarenkaista mitään melua tule.
Niinpä. Kitkojen käytön ainoa yksiselitteinen etu nastarenkaiden käyttöön verrattuna onkin hiljaisempi äänitaso.
Se vain ei oikein riitä useimmille valittaessa suomalaisiin talviolosuhteisiin talvirenkaita. Useimmille muut talvirenkaan ominaisuudet ovat tärkeämpiä.
- talvi_rengas
Suosittelisin Continentalin uusia IceContact2 :sia. Tuolta tilasin omat www.rotaoptima.fi
- ärrimörri1
en suosittele, ei mitään takuita. renkaat venäjältä ja palvelu paskaa!
- Suositellaan
pyöreät ja mustat.
- kova_kirskunta_jo
Helsingissä on jo monella nastarenkaat käytössä, moottoripyöriäkin näkee.
Onhan tuossa kaksi kylmää yötä luvassa, eli ei kai nastat täysin lainvastaiset ole vaikka päivälämpötilat ovat 6-8 astetta.
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/helsinki
Aattelin että pitää laittaa kitkat alle kohtapuoliin kun on parin viikon päästä menossa Pohjanmaalle, muutoinhan täällä on kyllä kesärengaskeli. Niitä paljon kehuttuja nastarenkaita en osaa käyttää joten en osta sellaisia, autokoulussa kun ei opettu miten niitä hyödynnetään.- vajakit.pikalataukseen
Taitaa noissa prätkissä olla alla jääspeedway piikkirenkaat. Miten muuten pysyisivät pystyssä stadin jäisillä ja lumisilla teillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294