Minulla on vm.88 2 L. OHC Sierra.
Haluaisin itse vaihtaa hammashihnan, mutta opaskirjat antavat kaksi erilaista asetusta kampiakselin valettuun hihnapyörään tehdyistä merkeistä.
Toinen sanoo, että merkeistä vasemmanpuolinen on yläkuolokohdan merkki, ja sen on oltava valurautaisen osoittimen kohdalla.
Toinen opas sanoo, että hihnapyörän merkeistä se, joka on 10 astetta ennen yläkuolokohtaa on oikea asetus, ja sen jälkeen nokka-akselin ja virranjakajan merkit kohdalleen ja kiristys.
Siis sytytysennekko 10 astetta.
Minua hämää selitys, että sytytyksen ohjausyksikkö ajoittaa sytytyksen kohdalleen, kun valupyörän merkki on YKK-merkin kohdalla.
Mistä saisin varmaa tietoa, koska minulla ei ole varaa Merkkiliikkeisiin.
Asiallisia vastauksia- kiitos!
Kampiakselin hihnapyörän ajastusmerkit
7
478
Vastaukset
- Vanhempi.autoteknikkoÄlä edes yritä jos et kerta osaa edes ohjekirjan neuvojen mukaan. 
 Tai yritä vain, niin oletkin sitten vielä köyhempi...
- MenovesiTämän mukaan: "Toinen sanoo, että merkeistä vasemmanpuolinen on yläkuolokohdan merkki, ja sen on oltava valurautaisen osoittimen kohdalla." 
 Kierrä tähän asentoon. Seuraavaksi merkitset sellaisella tussilla joka varmasti näkyy eikä lähde pyyhkäisyllä pois kampiakselin pykäläpyörän kaksi vierikkäistä hammasta. Vanhaan pykälähihnaan yksi merkki näiden aiemmin merkityiden merkkien väliin.
 Nyt samanlaiset merkit nokka-akselille (pyörälle ja hammashihnalle).
 Seuraavaksi otat hihnan pois ja laitat uudelle hihnalle samaan kohtaan merkit kuin vanhalla oli. Onnistuu parhaiten kun laittaa pöydälle hihnat vierekkäin ja siirtää merkit samoille kohtaan uudelle hihnalle.
 Sitten vain uusi hihna paikalleen niin että merkit täsmäävät ja pitäen huolen ettei kumpikaan pyörä pääse pyörähtämään niin paljoa ettei tiedä mikä oli alkutilanne.- köyhäsetäHyviä vinkkejä...kiitos. 
 Laitoin uuden hihnan paikoilleen Fordin korjausoppaan neuvojen mukaan. Moottori toimii, muttei kovin tasaisesti käy tyhjäkäyntiä.
 Kaivelin taskujen pohjilta kolmisen kymppiä, ja hain Biltemasta ajastinlampun ja valkoisen maalikynän.
 Ensi viikolla teen maalitäplät kampiakselin hihnapyörään YKK-viivan kohdalle ja kiinteään rautaiseen merkkiin.
 Saa nähdä- onnistuukohan...
 Luen korjausopasta huolellisesti ja otan mukaan säkillisen erivahvuisia silmälaseja ja tehokkaan valon.
 Köyhyys pakottaa kotirassaajaksi.
- köyhäsetäTapahtui ihme! Noin 15v. autoni on ollut Riesa, mutta nyt se uudelleensyntyi ja on jälleen SIERRA! 
 Kauan jatkuneitten ongelmien syyn sain selville ja korjattua. Auto toimii kuin uusi.
 Luultavasti ensimmäisen sadantuhannen huolloissa oli unohdettu vaihtaa huohotinletkun alapäässä oleva suodatin. Kulunut suodatin päästää kampikammion öljyroiskeita imusarjaan, johon vain savujen ja vajaasti palaneiden bensahöyryjen on tarkoitus imeytyä.
 Imusarjaan päässyt öljy sekoittui bensaan ja kun sammutti moottorin, niin bensa/öljyseos valui imusarjasta sytytysmoduliin menevään alipaineletkuun.
 Vaikka öljystä bensa haihtui ja meni moottoriin, niin öljypä ei mennyt. Se jäi letkuun ja vähitellen sitä meni sytytysmodulin alipaineanturiin ja tukkesi vähitellen sen kokonaan.
 Tyhjäkäynti toimi surkeasti ja moottorin tehot heikot.
 En kouluja käymättömänä uskaltanut aukaista mustaa laatikkoa. Mutta sitten tuli aika, kun teki mieli laittaa romuksi Riesa.
 Tuumin, että voin aukaista sen, koska auto on jo romutasoa.
 Heti huomasin, että alipaineletkun liitoskappale oli haljennut ja alipaineanturi oli täysin tukossa. Kymmenien vuosien aikana siihen valuneet öljyt olivat kuin kuivunutta lakkaa tai kumia.
 Siis sytytysmoduli ei saanut mitään tietoa imusarjan alipaineesta, joka on sille ehdottoman tärkeää toiminnan kannalta.
 Aloin liuottamaan kovettunutta öljymoskaa anturista mineraalitärpätillä...varovasti varovasti ... se oli erittäin vaikeaa saada pois, mutta kun pumpulipuikolla vähän autteli, niin lopulta sain kaikki sotkun pois.
 Rikkoutuneen letkun puhdistin ja kiedoin päälle itsevulkanoituvaa kumiteippiä. Näitä osia kun ei saa enää.
 Sitten laitoin modulin paikalleen ja lähdin ajelemaan. Olin kuullut, että moduli hakeutuu hitaasti alkuperäisiin asetuksiin, kun se on joutunut kauan olemaan vailla tietoa imusarjan alipaineesta.
 Nyt se on jo melkein löytänyt alkuperäiset asetukset. Tietokoneohjelma näyttää olevan kunnossa.
 Ajonopeuksissa moduli toimii erittäin hyvin, mutta tyhjäkäynti paranee hitaasti, mutta koko ajan.
 Olen melkoisen varma, että usealla Sierran omistajalla on ollut sama ongelma, ja ovat joutuneet ostamaan noin 500 e maksavan modulin. Tätä Motorolan boksia on haukuttu Suomi 24:n sivuilla kovasti ja minäkin luulin syyn olevan huonossa laadussa, mutta toisin oli!
 NYT AJELU KAUPPAAN ON HUVIAJELUA!
 Kun saa auton itse korjattua, niin se on parasta terapiaa...tunnen itseni TOSI ÄIJÄKSI!!!!!
 Eipäs vika ollutkaan siinä, vaan letkua myöten valuneessa öljyssä.
- yliasentajaHieno juttu. Olet poikkeus näille palstoille kirjoittelevista henkilöistä. Kysellään mitä ihmeellisimpiä asioita. Kuitenkaan ei sitten kerrota mitään lopputuloksesta, tuliko vika korjattua ja millä tavalla. Sedän elämänasenne tuntuu olevan kohdallaan. Pärjäät varmasti muillakin elämänkaaren osioilla hienosti. 
- köyhäsetäAloin jo uskoa Fordeja haukkuvia kirjoittelijoita, että Ford on huono auto. 
 Kun Sierrani alkoi kiukuttelemaan jo 4...5 vuoden ikäisenä tyhjäkäynnillä.
 Nyt vasta aloin ymmärtää, miksi sytytysmodulin letkuun voi mennä öljysotkua.
 Olin vuokralla mäkeen rakennetussa kerrostalossa, jossa oli kalteva piha.
 Talon edessä oli katu, jossa pidin autoa pari vuotta, kunnes ikkuna rikottiin autostani ja varkaat etsivät jotain itselleen.
 Pelkäsin saman tapahtuvan uudelleen ja pyysin talon omistajalta lupaa tuoda auto pihalle. Sain luvan ja ahtaan paikan autolle. Siinä se oli keula alhaalla ja se aiheutti öljysotkun valumisen imusarjan etupäästä alipaineletkuun. Jos auto olisi ollut vaakasuorassa, niin sitä ei olisi valunut letkuun juuri ollenkaan.
 Jos öljyä on valunut alipaineletkuun, niin huohotinventtiilin vaihto ei enää asiaa korjaa. Tietenkin uusi venttiili estää öljyn menon sytytystulppia nokeamaan, mutta muuta se ei enää hyödytä.
 Kyllä auton moottorin suunnitelleet ymmärtää tämmöiset perusfysiikkaa olevat asiat.
 Auton kuuluisi olla pitkäaikaisessa pysäköinnissä vaakasuorassa tai ainakin melkein, sillä myös suolainen vesi kulkee kallellaan olevan auton kynnyskoteloissa ja muissakin kotelorakenteissa liian pitkälle, jos vedenpoistoaukot on lian tai roskien tukkeamat. Perusfysiikkaa tämäkin.
 Tavallinen ihminen on työpäivän jälkeen niin väsynyt, ettei auton vikojen pohdintaan riitä voimia.
 Ei ollut minullakaan, kun vielä työssä olin... nyt vain ajelen aikani kuluiksi.
- köyhäsetäyliasentaja kirjoitti:Hieno juttu. Olet poikkeus näille palstoille kirjoittelevista henkilöistä. Kysellään mitä ihmeellisimpiä asioita. Kuitenkaan ei sitten kerrota mitään lopputuloksesta, tuliko vika korjattua ja millä tavalla. Sedän elämänasenne tuntuu olevan kohdallaan. Pärjäät varmasti muillakin elämänkaaren osioilla hienosti. Kiitos yliasentaja kommentistasi! 
 Eihän tämä elämä enää ole kuin pötköttelyä, mutta kiva on ajella kauppaan uudenveroisesti toimivalla Sierralla!
 Ja mielikin on hyvä...syystäkin...
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424905
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161683
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011428
- 1521311