Onko muita? Tuntuu, että olen koko elämässäni epäonnistunut. Ja että olen surkea äiti. Kaikki alkoi nelisen vuotta sitten. Osareita. Sitten isompi kulutusluotto niiden pois maksuun. Kaikki oli hetkellisesti ok ja lyhentelin vain sitä kulutusluottoa. Sitten kuitenkin menin ja otin lisää osareita. Ja vielä lisää. Ja lisää. Ja taas kulutusluottoa. Ja osareita. Lopulta vippejä. Lainalla maksoin lainaa siis. Lopulta hälläväliä -asenne. Vippejä ja osareita joka paikasta kun vain enää sain otettua. Ja nyt sitä velkaa tipahtelee ulosottoon yksi kerrallaan. Kaikkiaan n.13t. Tuntuu niin toivottomalta. Olen äitiyslomalla, kolmen lapsen äiti. Mieheltäni salasin ensin pitkään, en siis kertonut velkojeni oikeaa määrää. Nyt hän tietää jo, kerroin keväällä. Tuntuu niin epäonnistuneelta. Ahdistaa ja pelottaa. Entä jos saankin vaikka petossyytteen tai joudun vankilaan kun olen ajautunut velkakierteeseen. :(
Mitä varattomuus tarkoittaa? Jos, tai siis kun minut nyt varattomaksi todetaan, niin mitä tapahtuu? Onko järkevää sopia vaikka pieni kuukausierä jota makselen ja sitten makselen enemmän kun olen töissä?
Ulosotto, varattomuus
23
2329
Vastaukset
- 162
No ei tosta todellakaan mitään petossyytteitä tule, sitä ei kannata pelätä. Jos sulla ei ole mitään ulosmitattavaa, niin ulosotto toteaa sut varattomaksi ja palauttaa velat takaisin velkojille. Ei mitään sen kummempaa, maksuhäiriömerkintä siitä tulee, mutta niitä sulla nyt varmaan joka tapauksessa jo onkin. Makselet sitten kun palaat töihin, jos sulla nyt on maksukykyä niin koita sopia maksamisesta sellaisten velkojen kanssa jotka ei ole vielä ulosotossa.
- meitäonpuolimiljoonaa
Joo...o.
Sama vika.
Mulla tämä kierre alkoi 2011.Nuorin pojista sortui huumeisiin ja oli kotona kuin sekopää.Sai pelätä.Vaimon ex mies huseerasi kodissamme kuin kotonaan.Nuorin lapsi nimittäin oli hänen.Sai tulla ja mennä.
Vuokraisäntä kiristi lisää vuokraa.Halusi 33% lisää maksettavaksi.
Työni oli ihan syvältä.
Paloin loppuun ja aloin suruuni ottaa vähän huikkaa.
Tein velkaa ihan muuten vaan."Huilataan vasta haudassa" tyyliin.
Vippejä,vippejä ja taas vippejä.Niitähän sai helposti."Maksa kuukauden päästä."
Sitten oli hommattava oma asunto.Ei ollut vielä luottotiedot menneet joten se onnistui.
Mutta kas.maksun aika tuli.
Velkaa oli yli 10.000 E kaikenkaikkiaan.Taisi niitä eri lainoja olla yli 20.
Jouduin sitten työttömäksikin tai oikeammin sanouduin työstäni irti.Onneksi anssipäivärahat alkoivat juoksemaan.
Viime joulukuussa sain puolen vuoden työn.Sitä ennen olin maksanut veloistani vajaat puolet.Työ lyhensi velkojani niin,että sen jälkeen velkaa oli 3500.Nyt alle 3000.
Huikkapullon korkin korkkasin kiinni.
Laskujeni mukaan loput velat on maksettu vuoden päästä tai sitä on silloin jäljellä muutama satanen.
Luulenpa että sinulla aloittaja on myös tämä rumba edessä.
Luottotiedot menee,mutta jos on katto päänpäällä niin ei kait se mitään.
Nyt et vain ostele kuin käteisellä.
Itse asiassa itse en enää koskaan osta mitään velaksi.Olen oppinut säästämään.
Voimia sulle.Onhan sinulla perhe.
- Alkup
Kun varattomuus todetaan, alkaako perintätoimistot taas lähetellä kirjeitä?
- meitäonpuolimiljoonaa
Kyllä ne sitä yrittää ja suurin osa lähettääkin.Heillä on siihen oikeus.Mutta luulisin että UO jälleen palauttaa nuo toistamiseen takaisin.Onko tuo aika sitten 18 kk vai enemmän tai vähemmän? En tiedä.
Systeemi on sekava ja tavallinen tallaaja ei siitä pääse perille.Ei välillä UO-miehetkään sitä ymmärrä.Pitäisi jokaisen UO:hon joutuneen olla lakimies että tietäisi mitä tapahtuu.
Kysyin sitä kerran et mitenkäs nämä jutut on,mutta sain väärän vastauksen.Ei todellakaan tiennyt UO mies.
- Uffe
Älä huoli, elämä tuntui itseltä samalta reilu vuosi sitten. Lopulta kerroin miehelleni ja hän on tsempannu vieressä mun kompuroidessa takaisin pohjamudista. Tää on yhtä helvettiä mutta olen oppinut tulemaan vähällä toimeen ja olen myös oppinut säästämisen taidon vaikkakin vai 10-30e/kk riippuen työtunneista. Tosin teen kahta duunia mutta maksampa omat oppirahani.
- pidinkikasta
Onko ihan järkevää ja täysipäistä ryhtyä suvakkien määritelmäksi?
- 11-19
Ei tule petossyytteitä, mutta olet silti syyllistynyt petoksiin. Valitettavasti näitä ylivelkaantuneiden petoksia ei yleensä syytetä.
Olet käyttänyt toisten rahoja omaan leveään elämääsi. Tietäen etteivät kaikki velkojasi saa milloinkaan rahojaan takaisin tai saavat rahansa vasta pitkän ulosottotaistelun jälkeen. Sinun pitäisikin tuntea syyllisyyttä ja epäonnistumista. Se on tervettä. Eri asia on muutatko käyttäytymistäsi.
Sitä en tiedä millainen äitinä olet, joten sitä en kommentoi. Miksi koet olevasi epäonnistunut myös äitinä? Talous ja äitiys ovat kaksi eri asiaa.- näinsemenee
"Käyttänyt toisten rahoja".
Itsehän niitä tyrkyttivät.Oli melkein pakko ottaa että se tyrkytys loppui.
Joten ei mitään syytä syyllisyyteen ehkä nyt vähän syytä epäonnistumiseen,kun joutui lopettamaan työt ettei noita juttuja tarvitse maksaa. - kirkonmieskö
"Olet käyttänyt toisten rahoja omaan leveään elämääsi."
Melko erikoinen kommentti, aivan kuin jostain 30-luvulta kirkon saarnastuolista huudettuna. Puuttuu vaan että pelottelisit vielä helvetin kiirastulella ja idän vainolaisella..!
Minun rahojani käyttelee yhä enemmän erilaiset mainostoimistot, joiden osuus ruokakaupan laskussa kasvaa aina vaan. Nämä mainostoimistot ne vasta leveää elämää elävätkin - ja taatusti toisten rahoilla. - Voielämäteitä
näinsemenee kirjoitti:
"Käyttänyt toisten rahoja".
Itsehän niitä tyrkyttivät.Oli melkein pakko ottaa että se tyrkytys loppui.
Joten ei mitään syytä syyllisyyteen ehkä nyt vähän syytä epäonnistumiseen,kun joutui lopettamaan työt ettei noita juttuja tarvitse maksaa.Et sitten huomannut että siinä samalla tyrkytettiin myös takaisin maksamista, todennäköisesti korkojen kera?
- vapausvs
Kun ihmiselle ei ole jo lapsena pantu rajoja, niitä on aikuisena vaikea löytää. Ei osata edes rahoja laskea.
Se tietää aina vaikeuksia ja oppimista sitten kovimman kautta aikuisena. Olen sen omassa elämässäni nähnyt, mutta opittu on. Enää ei ole velkaa, joka sentin maksoin. Nyt on jo säästöjä. Se on mahdollista! Ja se kannattaa. Uo-miehen kanssa ei ole tarvinnut olla tekemisissä 10 vuoteen. Mikä vapaus! - varattomuus.kaunistaa
Minä olen varaton, olen ollut sitä jo n. 20 vuotta, pahamaineiselta 90-luvulta lähtien. Syitä en tässä ala erittelemään, mutta kyllähän kepu/kok-hallituksen kovan rahan politiikka kaatoi minunkin yritykseni. Itsemurhaa en kuitenkaan suostunut tekemään, kuten monet hiljaisesti unohdetut kollegani tekivät.
Varattomuus asettaa elämään erilaisia pikku rajoituksia, mutta missään nimessä se ei estä täysipainoista elämää. Tärkeintä varattoman elämässä on hyväksyä itsensä ja tilansa. Minä en enää syytä itseäni tekemistäni virheistä, sillä kaikki ihmiset niitä tekevät, myös ne suurimmat arvostelijani. Annan itselleni armon ja keskityn elämänlaadussani ihan muihin seikkoihin kuin viranomasten kuuliaiseen tottelemiseen mallikansalaisena.
Joissakin asioissa varattomuutta voi ja jopa kannattaakin käyttää surutta hyväkseen. Ajelen esim. täysin surutta ylinopeussakkoja aina kun aikaisempi sakko vanhenee, sillä muuntorangaistusta ei saatu taaskaan takaisin, ja sakot voi näin huoletta jättää maksamatta, samaten kuin pysäköintisakotkin. Samoin nautin suunnattomasti kirjeenvaihdosta verottajan kanssa, ja ilmoittelen "veroilmoituksessa" ihan satunnaisia summia vuositulokseni. Kirjanpitoani säilytän City-Marketin muovipussissa, ja olen pariinkin eri kertaan luvannut tuoda sen verottajan nähtäväksi, mutta eivät kuitenkaan sitten haluakaan pussillista kuitteja työpöydälleen.
Varattomuutta ei tarvitse eikä kannata pelätä. Sitä, että menettää terveytensä, järkensä tai itsekunnioituksensa, sitä pitää pelätä.- envaihtaisipäivääkään
HYVÄ!! nimim."varattomuus.kaunistaa".
Näin minäkin ajattelen.
Teen tästä kunniallisena kansalaisena olosta välillä sarkasmia.Itse asiassa nauran sille joko kavereiden kanssa tai yksikseen.
Minä olen ollut varaton vuodesta 1997 keväästä.
Mulla myös yrityksen lopettaminen ja avioero laittoi ensin elämän uusikiksi ja sitten hanttihommien kautta ylellisestä elämästä pennin venyttämiseen ja loputtomaan ja iankaikkiseen velkakierteeseen ja ulosottoon.Loppua sille ei näy.Kiitos suomen lainsäädännön.
Töitä ei yksinkertaisesti kannata tehdä.Kannattaa ennemmin tehdä pikkupimeetä työtä jos sitäkään.
Asumistukien ja päivärahojen kanssa oppii elämään ja säästämään.Joskus onnistuu jopa pieni ulkomaanreissu,kun oikein sinnittelee.
Sitten nämä määräykset ilmoittamisesta paljonko on tilillä rahaa.Kuka hullu niitä siellä pitää kun ne sinne tulevat.Mitä sitten niillä teen, on mun oma asia.
"Onko rahaa säästynyt?" kysytään kun käy sossussa.H.lvetin ääliöt tekis mieli sanoa.
Kerran sanoin että:"on".
Kaivoin lompakostani kasan 5 senttisiä ja 10 senttisiä.Oli joukossa muutama 20 senttinen,yksi 50 senttinen ja eurokin.Olin saanut ne tyhjiä pulloja keräämällä.Kehtas vielä sanoa että"se on verotettavaa tuloa."
Käskin laskea ja sanoa paljonko ilmoitan siitä verottajalle.
Oli hiljaa.
Marjoja olen pominut aina paljon ja sitten myynyt ne.
Pakettiauton perällä on välillä ollut kymmeniä ämpäreitä mustikoita tai puolukoita.Mukana telttavarusteet.
Kerran matkustin Ruotsin tuntureille kaveriporukan kanssa ja kerättiin suomuuraimia/lakkoja. lähes 800kg. Ajettiin ne pakettiautolla Tukholmaan ja myytiin.Jokaiselle jäi nettoa 700 euroa,matkojen jälkeen.
Elämä on yhtä suurta seikkailua kun ei tarvitse raataa konttorissa tai johtaa firmassa ja tuumailla tuleekohan kaikki tänään töihin vai onko ne krapulassa. - puurtaja
Minulle tuli toiminimen konkurssi 3 v. Sitten, velkaa jäi 150000e. Samaan aikaan avioero, ex keinottelu itsensä velkajärjestelyyn yli 100 000euron vuosituloilla ja lopetti nyt myös elatusmaksun maksamisen, kun muutti ulkomaille kirjansa. Aika tiukkaa yh-äipälle.....teen kahta työtä, toista virallisesti ja toista pimeänä. Ulosottoon menee 800e joka kk. Elä vj-hakemukseni hylättiin, ensi vuonna laitan uuden. Siihen saakka kiltisti maksan joka kk. Jos taas tulee hylätty päätös, lopetan virallisen työnteon kokonaan ja nostan päivärahoja , km.korvauksia yms. Elämänlaatu on kuitenkin hyvä, lapset onnellisia ja minäkin. Tää on vain yksi aikakausi elämässä!
- vaieikannata
"Töitä ei yksinkertaisesti kannata tehdä.Kannattaa ennemmin tehdä pikkupimeetä työtä jos sitäkään."
töitä kannattaa tehdä jotta voi maksaa velkojaan pois. millä logiikalla sinulla ei ole velvollisuus tehdä töitä jotta velkoja saisi rahojaan takaisin?
- päivääkäänenvaihtaisi
Onnea "puurtajalle" elämässä.Olemme selviytyjä tyyppejä.
- puurtaja
kiitos! Kyllä tästäkin rämmitään läpi, tsemppiä myös sinulle ja kaikille muille velkahelvetissä eläville!!!
- paitsiettä
ei se ole selviytyjä jonka tarvitsee varastaa muilta, jättämällä velat ja verot jne maksamatta.
- oikeinoligarkeille
Ei se ole varastamista vaan noiden lainanantajien opettamista.MITÄS lainasivat.Kuka käski lainata?Kärsiköön nahoissaan ja ottakoon opikseen.
Siksi minä en maksa takaisin missään tapauksessa vaan olen hankkinut kaikenalista pientä bisnestä jolla levennän toimeentuloa ja niistäkään rahoista minä en maksa takaisin MITÄÄN.Enkä koskaan.Tuliko selväksi.
- KohtiValoaJaTotuutta
Ehkä koko helvettisi johtuukin hoitamattomasta masennuksesta? :)
- Ndkdkfkx
Itse otin aikanaan nuorena ja hölmönä varmaan kaikki vipit mitä vain sain. Muutama tonni olisi vielä ulosottoon maksettavaa. Huvittavaa sinänsä että siinä vaiheessa kun olin jo todella syvällä ja tajusin etten voi maksaa velalla velkaa. Lähetin jokaiseen vippifirmaan sähköpostia että asettavat henkilötunnuksellani luottokiellon. Ja niin he tekivätkin. Nyt kun asiat alkavat olemaan kunnossa nuo samat paskafirmat ovat alkaneet pommittaa viesteillä "tarjoamme sinulle lainaa".
Itse olen tyhmyyksissäni ongelmani aiheuttanut. Ei siinä mitään. Ja kohta olen kaikki pois maksanutkin.
Mielestäni on kuitenkin todella törkeää että samat firmat ovat alkaneet laittaa taas viestiä joille olen aikanaan ilmoittanut että luottojen menevän ulosottoon.
Noh.. kaipa siellä on laitettu merkintää että kokeillaan 5 vuoden päästä uudestaan. Josko poika olisi saanut velkansa maksettua ja haluaisi taas lähteä takomaam vippifirmoille rahaa- vippifirmath.elvettiin
Minä olen yksinkertaisesti laittanut heille sähköpostia tai viestin:"vetäkää k.teen r.unkut."On loppunut viestit ja sähköpostit siihen y.m. viestintä.
- fjewoefiiofjweoi
Et sinä niistä enää lainaa saa, vaikka lähettävätkin noita viestejä. Olet vain heidän tekstiviestimainosjakelussa ja pyydä, että poistavat sinun nimesi siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242