Olisiko jollakin linkkiä suoraan lakitekstiin, joka rajoittaa jokamiehenoikeutta ahvenanmaalla? Etsin mainintaa yöpymisestä vesillä asumattomalla luodolla/saarella. Yleisesti kerrotaan yöpymisen tapahtuvan maanomistajan luvalla, mutta kuinka se määritellään vesillä?
Ahvenanmaan rajoitettu jokamiehenoikeuden tulkinta?
22
7975
Vastaukset
- Kateissa
Ongelmana on se että kukaan ei pysty löytämään linkkiä lakitekstiin joka määrittelisi "jokamiehenoikeudet" mannersuomessa. Ja koska semmoista tekstiä ei löydy, niin sitä koskevaa rajoitusta on vielä hankalampi löytää.
- KariL
Kyllä jokamiehen oikeudet on määritelty ( http://www.metsakeskus.fi/pk/fine_jokamies.html ), mutta ei ne poikkea 'Kongosta' käsittääkseni mitenkään. Samat ne siellä on kuin täällä mantereellakin. Laki ja asetus kuitenkin vaatiin Suomen eduskunnan päätöksen, jonka pressa vahvistaa (tai ei). Siellä ei lakeihin pohjautuvia muutoksia voi tehdä.
Tuossa linkissä on Metsäkeskuksen 'suomentama' lakitekstin osuun suvellutuksineen, mutta jos lakitekstiä kaipaat, se löytynee helposti www.finlex.fi saitilta siellä olevalla haulla. - Andante
Åland har dessutom valt att begränsa allemansrätten lite mer än i Sverige och i övriga Finland. Det beror främst på att vi har många besökare i förhållande till vår areal och antalet lokalinvånare. Våra marker är särskilt ömtåliga för slitage och vi är måna om vår egen befolknings livsvillkor och utkomstmöjligheter.
Du får färdas fritt till fots i naturen, men vi rekommenderar att du följer stigar och vägar.
Det är inte tillåtet att gå över privata tomter och bryggor. Var försiktig så att du inte skadar stängsel, växter eller gröda. Går du igenom en grind så stäng den efter dig igen.
Du får ta med hund om du har den kopplad. Med hänsyn till häckande sjöfågel och andra vilda djur är det enligt gällande lag på Åland förbjudet att låta hundar gå lösa. Av samma orsak råder det landstigningsförbud på vissa holmar under häckningstid.
Du får tillfälligt slå dig ner för att rasta. Rätt att övernatta på någon annans mark eller vatten ingår däremot inte i allemansrätten utan kräver ägarens tillstånd. För övernattning rekommenderar vi istället våra campingplatser och gästhamnar.
Du får plocka svamp, bär och blommor för dagsbehovet, men dock inte växter som enligt lag är fridlysta, som till exempel orkidéer.
Eld får enligt åländsk lag inte uppgöras i markerna utan markägarens tillstånd. Ålands bergsskogar är ytterst eldfängda, och eld kan förstöra berghällar för all framtid. Det är viktigt att cigaretter fimpas ordentligt och att man även i övrigt är försiktig med sådant som kan orsaka att elden blossar upp.
Du får simma, ro, segla, paddla och köra motorbåt på annans vatten. Så långt som möjligt bör utprickade sjöleder användas, i första hand för att risken att gå på grund är stor utanför lederna. Då man färdas utanför de utprickade sjölederna – i lokalbefolkningens fiskevatten- bör man även vara extra försiktig så att man inte skadar utlagda fiskeredskap. Visa också alltid respekt för simmande fågelkullar genom att sakta ner farten.
Fisket på Åland regleras av landskapslagen om fiske. Därtill skall fiskande iaktta de särskilda bestämmelser som gäller inom det aktuella fiskekortsområdet. För att få fiska skall du först köpa ett fiskekort för de vatten där du tänker hålla till.
För motorfordon gäller inte någon allemansrätt. De är hänvisade till det allmänna vägnätet och får inte föras in på enskilda vägar eller i terrängen.
Hjälp oss att hålla naturen ren! Det som du har fört med dig ut i naturen ska du också ta med dig tillbaka igen. Det är i lag förbjudet att släppa ut avloppsvatten från båtar i havet.- jokamies
Ymmärrän kyllä myös ruotsia, mutta suomalaisella keskustelupalstalla on kohteliasta käyttää suomea.
Tuo teksti löytyy myös suomeksi ahvenanmaan kotisivuilta, mutta mihin lakitekstiin tai säädöksee se perustuu. Tätä alkuperäistä tekstiä haen tai sen jotain sen viranomaistulkintaa.
Toisen vesialueella yöpymisen kieltäminen on minusta kyllä hätävarjelun liiottelua. Ymmärrettävää se on asumuksen lähistöllä, mutta niin hän se on myös suomessa. - Förbluffad
Förstår inte varför ålänningar sprider smörja om allemansrättigheterna. Vill ni inte ha turister. Skall vi även välja andra rederier än era egna??
- Jokaveneilijä
"Rätt att övernatta på någon annans mark eller vatten ingår däremot inte i allemansrätten utan kräver ägarens tillstånd"
TÄYTTÄ SONTAA - tämä on vain yksi ahne tapa ohjata veneilijöitä satamiin rahastettavaksi.
Muut kohdat ovat suorastaan naurettavia ... saat uida, kävellä ja ajaa veneellä.
- Jouko
Nya Åland kirjoitteli elokuussa 2003 jokamiesoikeuksista Ahvenanmaalla. Kirjoitus alkoi seitsemän ruotsalaisveneen eskadeerin kirjoituksesta, jossa he ihmettelivät, että heidät oli joku ukko tullut ajamaan pois yöpymisrannasta.
Sittemmin lehdessä haastateltiin maakunnan turismista vastaavaa projektijohtajaa, joka totesi, ettei jokamiesoikeus koske ryhmämatkailua vaan korkeintaan yhtä tai kahta perhettä. Eli ruotsalaisten olisi pitänyt pyytää lupa yöpymiseen. Hän myös kritisoi ahvenanmaalaista tapaa pystyttää päivänvarjoja ja lipputankoja ("en revirpinne") kauas asuintontista varaamaan rantaa omaan käyttöön. Hän ei pitänyt niitä merkityksellisenä jokamiesoikeuden tulkinnoille tontista.
Hänen mukaansa jokamiehenoikeus ei ole lakitekstiin perustuvaa, mutta sillä on siitä huolimatta juridista merkitystä. Lähinnä kysymykseen tulee kotirauha tms. lain puolelta. Ahvenanmaalla on perinteenä tai maantapana (sedvända), ettei telttailla toisen mailla ilman lupaa. Tätä ei ole mainittu missään laissa eikä siitä ole oikeuskäytäntöä. Se vain on Ahvenanmaan tapa. Artikkelin yhteydessä ei muistaakseni ollut erikseen mainintaa veneissä yöpymisestä.
Ruotsalaisten tapauksesta hän jatkoi, että suuri osa ahvenanmaalaisista olisi suvainnut heidän yöpymisensä. Totesi vielä, että toleranssi tuntuu olevan tiukempi 'tilapäisesti' Ahvenanmaata asuttavilla kuin ihan vakinaisilla. Ymmärsin nämä tilapäiset esim. kesäksi maakuntaan muuttaviksi.
Jokamiehenoikeuksia ei mielestäni pidä hakea mistään lakitekstistä. Kyseessä poikkeuksellinen maan tapa ja sitä pitää kunnioittaa sellaisenaan, oli sitten mantereen puolella tai ei. Jokamiehenoikeuksia tulkittaessa on rajatapauksissa mielestäni hyväksyttävä maanomistajan näkökanta.
Ollaan ollut Ahvenanmaalla useissakin luonnonsatamissa ilman mitään häiriöitä ja tervehditty paikallisia bustereita. Yöpymisen voi tehdä niin monella tavalla, että netin keskustelupalstalla rajanvetoja en yrittäisi tehdä.
Minusta voit hyvin yöpyä veneessä Ahvenanmaalla asumattoman saaren rannassa. Laki ei sitä estä, mutta ei myöskään salli. Hyvät tavathan sinulla on hallussa, ethän muuten olisi asiasta kysellyt.- jokamies
Jokamiehen oikeus on todellakin pohjoismaalainen maantapa, joka on vuosisatainen perinne.Ihmettelen tämän takia ahvenanmaalaisissa turistiesitteissä tms. olevia mainintoja poikkeuksesta ahvenanmaalla. Tämän takia olisin ollut kiinnostunut saamaan hieman perusteluja, mihin tämänkaltainen tulkinta perustuu. Muuallahan jokamiehenoikeuksista on lakia tulkittaessa otettu selvästi kantaa. En vai löydä vastaavaa ahvenanmaata koskevia mainintoja.
Olen itse yöpynyt ahvenanmaan saarissa lukuisia kertoja eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia paikallisten kanssa. Koskaan en ole ollut selllaisessa paikassa, jossa olisi asumus näköetäisyydellä.
Varsinainen syy kysymykseeni oli se, että eräs ystäväni ajettiin pois asumattomalta luodolta, josta oli näköyhteys puolen mailin päässä olevaan taloon. Tämä on todennäköisesti harvinainen poikkeus. - 7391
jokamies kirjoitti:
Jokamiehen oikeus on todellakin pohjoismaalainen maantapa, joka on vuosisatainen perinne.Ihmettelen tämän takia ahvenanmaalaisissa turistiesitteissä tms. olevia mainintoja poikkeuksesta ahvenanmaalla. Tämän takia olisin ollut kiinnostunut saamaan hieman perusteluja, mihin tämänkaltainen tulkinta perustuu. Muuallahan jokamiehenoikeuksista on lakia tulkittaessa otettu selvästi kantaa. En vai löydä vastaavaa ahvenanmaata koskevia mainintoja.
Olen itse yöpynyt ahvenanmaan saarissa lukuisia kertoja eikä minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia paikallisten kanssa. Koskaan en ole ollut selllaisessa paikassa, jossa olisi asumus näköetäisyydellä.
Varsinainen syy kysymykseeni oli se, että eräs ystäväni ajettiin pois asumattomalta luodolta, josta oli näköyhteys puolen mailin päässä olevaan taloon. Tämä on todennäköisesti harvinainen poikkeus.Kun kuuntelee näitä juttuja ahvenanmaalaisten pois saaresta ajamista veneilijöistä herää yksi kysymys: Miksi lähteä saaresta, jos joku joutomies jokinen tulee pois ajamaan? Oletan, että kaikilla on sen verran ymmärrystä pihapiirin suhteen, ettei nyt toisten laituriin venettä aja. Itse en lähtisi minnekkään.
- qqqqqqqqqq
7391 kirjoitti:
Kun kuuntelee näitä juttuja ahvenanmaalaisten pois saaresta ajamista veneilijöistä herää yksi kysymys: Miksi lähteä saaresta, jos joku joutomies jokinen tulee pois ajamaan? Oletan, että kaikilla on sen verran ymmärrystä pihapiirin suhteen, ettei nyt toisten laituriin venettä aja. Itse en lähtisi minnekkään.
Vaikka joku toimii tökerösti, se ei tarkoita sitä, etteikö itse voisi noudattaan käytöstapoja.
Minua on muutaman kerran tultu suomessa häätämään rannasta pois ja olen kohteliaasti kertonut, etten ole havainnut asumusta lähistöllä ja maininnut jokamiehenoikeuksista. Jos on ollut mahdollista helposti siirtyä muualle, olen näin myös tehnyt, sillä ei ole mitään järkeä alkaa riitelemään. Siinä pahoittaa vain oman mielensä. Joskus olen ilmoittanut poistuvani seuraavana aamuna myöhäisen ajankohdan tms syyn takia ja se on riittänyt vastaukseksi. - jokamies
7391 kirjoitti:
Kun kuuntelee näitä juttuja ahvenanmaalaisten pois saaresta ajamista veneilijöistä herää yksi kysymys: Miksi lähteä saaresta, jos joku joutomies jokinen tulee pois ajamaan? Oletan, että kaikilla on sen verran ymmärrystä pihapiirin suhteen, ettei nyt toisten laituriin venettä aja. Itse en lähtisi minnekkään.
Minä harkitsisin lähtöä ja pyrkisin keskustelemalla pääsemään sopuun. Pelkästään omia jyrkkiä mielipiteitä noudattamalla yhteiselosta ei tule mitään. Minun, minä, ei käy, ei saa ym. voi vesillä unohtaa. Niitä kuulee aivan riittävästi mantereellakin sillä itsekkäitä ihmisiä on muutenkin liikaa.
- 7391
jokamies kirjoitti:
Minä harkitsisin lähtöä ja pyrkisin keskustelemalla pääsemään sopuun. Pelkästään omia jyrkkiä mielipiteitä noudattamalla yhteiselosta ei tule mitään. Minun, minä, ei käy, ei saa ym. voi vesillä unohtaa. Niitä kuulee aivan riittävästi mantereellakin sillä itsekkäitä ihmisiä on muutenkin liikaa.
En kyllä edelleenkään keksi syytä, miksi pitäisi lähteä minnekään, jos on valinnut rantautumispaikan siten, että se ei ole liian lähellä toisten rantaa. Sillä, että lähdet, ikään kuin oikeutat toisten "Minun, minä, ei käy, ei saa" -asenteen, miksi? Mikä tekee sinun näkökannastasi vähemmän arvokkaan kuin sen toisen? Jos oikeuksistaan ei pidä huolta, ei niitä kukaan muukaan tule puolestaesi huolehtimaan.
No, jokainen tyylillään. - 7391
qqqqqqqqqq kirjoitti:
Vaikka joku toimii tökerösti, se ei tarkoita sitä, etteikö itse voisi noudattaan käytöstapoja.
Minua on muutaman kerran tultu suomessa häätämään rannasta pois ja olen kohteliaasti kertonut, etten ole havainnut asumusta lähistöllä ja maininnut jokamiehenoikeuksista. Jos on ollut mahdollista helposti siirtyä muualle, olen näin myös tehnyt, sillä ei ole mitään järkeä alkaa riitelemään. Siinä pahoittaa vain oman mielensä. Joskus olen ilmoittanut poistuvani seuraavana aamuna myöhäisen ajankohdan tms syyn takia ja se on riittänyt vastaukseksi."Joskus olen ilmoittanut poistuvani seuraavana aamuna myöhäisen ajankohdan tms syyn takia ja se on riittänyt vastaukseksi. "
Tämä on hyvä! Useimmitenhan tuollaisessa luonnonsatamassa halutaankin olla vain yksi yö. - jokamies
7391 kirjoitti:
En kyllä edelleenkään keksi syytä, miksi pitäisi lähteä minnekään, jos on valinnut rantautumispaikan siten, että se ei ole liian lähellä toisten rantaa. Sillä, että lähdet, ikään kuin oikeutat toisten "Minun, minä, ei käy, ei saa" -asenteen, miksi? Mikä tekee sinun näkökannastasi vähemmän arvokkaan kuin sen toisen? Jos oikeuksistaan ei pidä huolta, ei niitä kukaan muukaan tule puolestaesi huolehtimaan.
No, jokainen tyylillään.Minut on aikoinaan kasvatettu välttämään tarpeettomia konflikterja, mikäli pienellä joustaminsella kummallekin jää parempi mieli. Minulle oikeassa oleminen ei ole tärkeintä maailmassa.
- satunnainen matkailija
jokamies kirjoitti:
Minut on aikoinaan kasvatettu välttämään tarpeettomia konflikterja, mikäli pienellä joustaminsella kummallekin jää parempi mieli. Minulle oikeassa oleminen ei ole tärkeintä maailmassa.
Iän myötä olen itsekkin oppinut ettei aina kannata provosoitua ja pienellä joustolla löytyy sopu.
Mutta jos olen etsinyt itselleni sopivan luonnonsataman (huomioiden tietysti mökit ym), kiinnittänyt veneeni huolella ja hiljentynyt perheeni kanssa nauttimaan luonnosta ja joku äijänkäppänä tulee paikalle mesoamaan niin itsessäni laukeaa kyllä vastareaktio enkä kyllä lähde minnekkään ilman viranomaisen kehoitusta.
Joten joustan ja huomioin mutta jossain menee raja. - abbasilli
satunnainen matkailija kirjoitti:
Iän myötä olen itsekkin oppinut ettei aina kannata provosoitua ja pienellä joustolla löytyy sopu.
Mutta jos olen etsinyt itselleni sopivan luonnonsataman (huomioiden tietysti mökit ym), kiinnittänyt veneeni huolella ja hiljentynyt perheeni kanssa nauttimaan luonnosta ja joku äijänkäppänä tulee paikalle mesoamaan niin itsessäni laukeaa kyllä vastareaktio enkä kyllä lähde minnekkään ilman viranomaisen kehoitusta.
Joten joustan ja huomioin mutta jossain menee raja.telttailu pienillä saarilla,eli jokamiesoikeudet ainakin meidän perheessä pätee myös Ahvenanmaalla,näin jo ainakin 5 vuoden ajan,vain kerran tuli joku ulkomaalainen jotain kyselemään mutta keskustelu loppui siihen kun kumpikaan ei ymmärtänyt mitään,loput telttareissut mennyt ilman mitään ongelmia,suosittelen,hienot maisemat ja rento ilmapiiri.
- hoh
"Ahvenanmaalla jokamiehenoikeus on lisäksi hieman rajoitetumpi kuin muualla Suomessa ja Ruotsissa. Tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että paikallinen väkilukumme ja matkailijamäärämme ovat suuret suhteessa maapinta-alaamme. Luontomme on erityisen haavoittuva ja altis kulumiselle, ja haluamme suojella paikallisten asukkaiden elinehtoja ja elinkeinomahdollisuuksia.
Voit kulkea vapaasti luonnossa jalan, mutta suosittelemme, että seuraat valmiita polkuja ja teitä. Yksityisten tonttien ja laiturien ylittäminen ei ole sallittua. Älä vahingoita aitoja, kasveja tai viljelymaita. Sulje perässäsi kaikki avaamasi veräjät.
Kun liikut koiran kanssa, pidä se kiinni hihnassa. Pesivien merilintujen ja muiden luonnossa vapaina elävien eläinten suojelemiseksi koiraa ei saa pitää vapaana Ahvenanmaalla voimassa olevan lain mukaan. Samasta syystä tietyillä saarilla ja luodoilla on maihinnousukielto lintujen pesintäaikaan.
Voit pitää lepotaukoja, mutta yöpyminen muiden mailla tai vesialueilla ei kuulu jokamiehenoikeuteen ja siihen tarvitaan maanomistajan lupa. Yöpymispaikaksi suosittelemme leirintäalueitamme ja vierassatamiamme.
Voit kerätä sieniä, marjoja ja kukkia päivän tarpeeseen, lukuunottamatta lailla rauhoitettuja kasveja, kuten erilaisten orkidealajeja.
Avotulen teko ei lain mukaan ole sallittua ilman maanomistajan lupaa. Ahvenanmaan kallioiset metsät ovat erittäin tulenarkoja ja tuli voi vahingoittaa kallioita ikuisiksi ajoiksi. Tupakat on sammutettava huolellisesti ja kaikessa tulen käsittelyssä on noudatettava suurta varovaisuutta.
Voit uida, soutaa, purjehtia, meloa ja ajaa moottoriveneellä muiden vesialuiella. Käytä ensisijaisesti valmiiksi merkittyjä vesiväyliä, sillä karilleajoriski on suuri väylien ulkopuolella. Kun liikut etäällä merkityistä väylistä ja paikallisten asukkaiden kalavesillä, vältä vahingoittamasta mahdollisia verkkoja ja pyydyksiä. Kunnioita myös uivia lintuparvia ja hiljennä vauhtia niitä lähestyessäsi.
Ahvenanmaan maakuntalaki säätelee urheilukalastusta ja lisäksi kalastusta varten on erityisiä kalastuskorttialuekohtaisia säädöksiä. Kalastamiseen sinun on ostettava kalastuskortti kutakin kalastuskorttialuetta varten.
Jokamiehenoikeus ei koske moottoriajoneuvoja. Moottoriajoneuvot käyttävät yleistä tieverkostoa ja niillä ei saa liikkua yksityisteillä tai maastossa.
Auta meitä pitämään luonto puhtaana! Kaiken mitä tuot mukanasi luontoon, viet myös takaisin. Lain mukaan veneiden jätevesien tyhjentäminen mereen on kielletty. "
http://www.turist.aland.fi/fi/fakta/article.asp?newsID=16519 - och gulliga pojkkar
Se on pyhää maata.
Odotan vain sellaista muuria kuin palestiinassa.
Se olisi hyvä kielimuuri - betonia!- Jepu
Muina aikoina ei taida sielläkään ketään kiinnostaa minne sen telttasi/veneesi laitat.
- kuin palestiinassa
Jepu kirjoitti:
Muina aikoina ei taida sielläkään ketään kiinnostaa minne sen telttasi/veneesi laitat.
Osaavat ahnehtiakin kuin palestiinassa.
Raha pois kuleksimasta.
- MikaHottinen
Tässä selvitys Ympäristöministeriöstä:
Hei,
kiitos yhteydenotosta!
Selvittelin asiaa, ja tosiaan hieman ristiriitaista tietoa löytyy.
Tässä on kuitenkin kaksi linkkiä, joista löytyy vallitseva käytäntö:
http://www.regeringen.ax/miljo-natur/allemansratten
"På Åland är det god sed att fråga markägaren om lov att övernatta på dennes mark. Om detta inte är möjligt är det tillåtet att tälta med enstaka tält ett dygn om det görs med hänsyn till hemfriden. Det innebär att det ska vara ett tillräckligt avstånd från bebyggelse och med hänsyn till platsen i övrigt."
http://www.visitaland.com/fi/articles/allemansratten/
"Jos maanomistajalta ei voida kysyä lupaa, yöpyminen yksittäisessä teltassa yhden vuorokauden ajan on sallittua, jos kotirauhaa kunnioitetaan. Tällöin on säilytettävä riittävä etäisyys rakennuksiin ja muihin alueella oleviin yksityisiin kohteisiin."
Eli ensisijaisesti on kysyttävä maanomistajalta lupa yöpymiseen, mutta jos luvan kysyminen ei onnistu, voi yöpyä yhden vuorokauden yllä mainitusti.
Ystävällisin terveisin,
Piia
Ympäristöasioiden asiakaspalvelu
PL 297
33101 Tampere
puh. 0295 020 900 (ark. kesällä 20.6.-12.8. 9-15)- MirellaMikajääskeläinen
Eli ympäristöministeriökään ei pysty antamaan suoraa vastausta, eikä viittausta mihinkään lakitekstiin.
Tästä voimme päätellä, että Ahvenanmaalla pätee tismalleen samat johamiehenoikeudet kuin manner-Suomessa, ja jos Ahvenanmaalla on tapana kysyä maanomistajalta lupa yöpymiseen, niin se on vain tapa, ei laki eikä mikään virallinen säädös.
Ja tietenkin Ahvenanmaalla pätee se, ettei kenenkään pihaan mennä telttailemaan, mutta skutsiin voi siis mennä suorilta ja keneltäkään kysymättä, ellei erikseen halua paikallisten tapoja noudattamalla olla kohtelias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609235Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492829Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja312607- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971935- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241806Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501341Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281201