Alkoholismista kokemuksia

Tuleva alkoholisti

Päivää arvon ammattilaiset ;)

Eli haluaisin tietää mitä haittaa on ns. "rankasta juoppotelusta" teille koitunut.

Rankalla juopottelulla tarkoitan päivittäistä, sanotaan vaikka 6-18 kaljapulloon verrattavaa alkokholimäärää.

Ja toinen: Mitä olen netistä lukenut, niin toleranssi alkoholia kohtaan alkaa jonkun pisteen jälkeen laskemaan, milloin tämä tapahtuu? Ja miten paljon toleranssi laskeee? (jollain sivulla sanottiin, että kunnon alkoholisti tulee kovaan humalaan ihan pienestäkin alkoholin annoksesta).

Kiitos.

:)

45

7383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kossu

      Voi hyvä ihminen, rankka juopottelu tarkoittaa
      3 kolmenvartin kossupulloa ihan peräjälkeen ja sitten kori kolmosta sen päälle, se vasta on juopon merkki usko tai älä, on kokemusta lähimmäisestä vuosikymmenien ajalta.

    • Janne

      Jos varmasti olet päättänyt ryhtyä alkoholistiksi annan sinulle oman reseptini käyttöön.
      - juo päivittäin n.12 pulloa olutta.
      - juo noin 20 vuotta
      - ole huolellinen, ettei yksikään päivä jää väliin.
      - voit toki välillä huvitella väkevilläkin.
      - muista, että juhlapyhinä (Joulu, Uusi vuosi, vappu jne.) ryyppäävät vain amatöörit. Ammattilaiset ottavat kunnolla pyhien jälkeen.
      - muista, että alkoholisti juo olipa sitten hyvä tai huono olo.
      - menit minne vaan huolehdi, että alkoholia on aina saatavilla.

      Sitten kun olet päässyt helvettiin voitkin ruveta, ellet ole haudassa, keksimään raitistumiskeinoja. Mutta se on taas toinen tarina.


      >>Ja toinen: Mitä olen netistä lukenut, niin toleranssi alkoholia kohtaan alkaa jonkun pisteen jälkeen laskemaan, milloin tämä tapahtuu? Ja miten paljon toleranssi laskeee? (jollain sivulla sanottiin, että kunnon alkoholisti tulee kovaan humalaan ihan pienestäkin alkoholin annoksesta).>>

      Tämä on lällärijuttua. Alan ammattilaisia amatöörien nettikirjoitukset vai naurattavat.

      • Pillipussi

        Yrittänet väittää, että alkoholistiksi tulee juomalla paljon viinaa. Minäpä olen erimieltä. On mahdollista, että henkilö on alkoholisti vaikkei ikinä olisi juonut pisaraakaan... Kun hän sitten löytää alkoholin jonka havaitsee sopivan lääkkeeksi esimerkiksi ujouteen, heikkoon itsetuntoon, erilaisuudenkokemukseen, ylihekkyyteen yms (perimmäisiä syitä...) voi juttu karata - ja usein niin myös tekee - käsistä ts hallinnasta. On se känni niin helpottava kokemus tällaiselle ihmiselle.

        Eikä kyse ole vain viinasta. Riippuvuuden kyseisenkaltaiselle ihmiselle voi aiheuttaa myös huumeet tai vaikkapa rauhoittavat lääkkeet. Samojen oireiden hoitamiseen niitäkin käytetään.


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        Yrittänet väittää, että alkoholistiksi tulee juomalla paljon viinaa. Minäpä olen erimieltä. On mahdollista, että henkilö on alkoholisti vaikkei ikinä olisi juonut pisaraakaan... Kun hän sitten löytää alkoholin jonka havaitsee sopivan lääkkeeksi esimerkiksi ujouteen, heikkoon itsetuntoon, erilaisuudenkokemukseen, ylihekkyyteen yms (perimmäisiä syitä...) voi juttu karata - ja usein niin myös tekee - käsistä ts hallinnasta. On se känni niin helpottava kokemus tällaiselle ihmiselle.

        Eikä kyse ole vain viinasta. Riippuvuuden kyseisenkaltaiselle ihmiselle voi aiheuttaa myös huumeet tai vaikkapa rauhoittavat lääkkeet. Samojen oireiden hoitamiseen niitäkin käytetään.

        En minä luule. Minä tiedä omasta kokemuksestani.

        Sinä olet yksi niistä saatanan tunareista, jotka luulevat tietävänsä jotain alkoholista pelkästään luetun ja joltain kuullun perusteella.

        Mene AA:n ryhmiin kuuntelemaan juomahistorioita niin saat todellista tietoa.

        Ota kakara kahden viikon raju putki kossulla niin ehkä hieman tiedät mistä on kysymys.

        Äläkä enää tule elvistelemään alkoholin asiantuntijoisen joukkoon.


      • Pillipussi
        Janne kirjoitti:

        En minä luule. Minä tiedä omasta kokemuksestani.

        Sinä olet yksi niistä saatanan tunareista, jotka luulevat tietävänsä jotain alkoholista pelkästään luetun ja joltain kuullun perusteella.

        Mene AA:n ryhmiin kuuntelemaan juomahistorioita niin saat todellista tietoa.

        Ota kakara kahden viikon raju putki kossulla niin ehkä hieman tiedät mistä on kysymys.

        Äläkä enää tule elvistelemään alkoholin asiantuntijoisen joukkoon.

        Minä puhun omasta kokemuksestani. Epäilen vahvasti AA kokemustasi. Ainakin kirjoituksesi viittaa siihen. AA:n ohjelmahan kehottaa kunnioittamaan jokaisen kokemusta. Eikä vain minunminunminun näkemystäni... Jos sinä olet tullut juomalla alkoholistiksi niin so what. Se on sinun henkilökohtainen juttusi. Mutta vain yksi kokemus muiden joukossa.

        Viittaa johonkin muuhun kuin AA:n juttusi muutenkin - enempikin tunnut sellaiselta hampaat irvissä omalla tahdolla raitistelijalta.


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        Minä puhun omasta kokemuksestani. Epäilen vahvasti AA kokemustasi. Ainakin kirjoituksesi viittaa siihen. AA:n ohjelmahan kehottaa kunnioittamaan jokaisen kokemusta. Eikä vain minunminunminun näkemystäni... Jos sinä olet tullut juomalla alkoholistiksi niin so what. Se on sinun henkilökohtainen juttusi. Mutta vain yksi kokemus muiden joukossa.

        Viittaa johonkin muuhun kuin AA:n juttusi muutenkin - enempikin tunnut sellaiselta hampaat irvissä omalla tahdolla raitistelijalta.

        >>12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.>>

        Edellä on AA:n 12.askel, joka kehoittaa raitistuneita alkoholisteja viemään AA:n sanomaa vielä kärsiville.

        Minut ja minun tapaukseni raittiina alkoholistina voit vapaasti unohtaa tai käsittää haluamallasi tavalla. Sillä ei ole merkitystä ainakaan minulle.

        Pääasia on, että menet AA:han paikanpäälle kuuntelemaan livenä alkoholiongelmaisten kertomuksia. ( En malta olla lisäämättä, että minulla on nyt takana 13 täysin raitista vuotta AA:ssa, eikä ole tarvinnut irvistellä hampaita.)

        Ja lopuksi ihmettelen, mitä sinä Pillipussi etsit täältä alkoholi-osastolta. Mitään sanomaa sinulla ei tunnu olevan kerrottavana.


      • Janne
        Janne kirjoitti:

        >>12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.>>

        Edellä on AA:n 12.askel, joka kehoittaa raitistuneita alkoholisteja viemään AA:n sanomaa vielä kärsiville.

        Minut ja minun tapaukseni raittiina alkoholistina voit vapaasti unohtaa tai käsittää haluamallasi tavalla. Sillä ei ole merkitystä ainakaan minulle.

        Pääasia on, että menet AA:han paikanpäälle kuuntelemaan livenä alkoholiongelmaisten kertomuksia. ( En malta olla lisäämättä, että minulla on nyt takana 13 täysin raitista vuotta AA:ssa, eikä ole tarvinnut irvistellä hampaita.)

        Ja lopuksi ihmettelen, mitä sinä Pillipussi etsit täältä alkoholi-osastolta. Mitään sanomaa sinulla ei tunnu olevan kerrottavana.

        AA:ssa on tapana¨, että jokainen kertoo vain oman juomistarinansa. Eikä yritäkkään kertoa jonkun muun juomistarinaa.

        Tässä on syy, joka panee ihmiset luulemaan meitä itsekeskeisiksi tai omahyväiseksi.


      • Pillipussi
        Janne kirjoitti:

        AA:ssa on tapana¨, että jokainen kertoo vain oman juomistarinansa. Eikä yritäkkään kertoa jonkun muun juomistarinaa.

        Tässä on syy, joka panee ihmiset luulemaan meitä itsekeskeisiksi tai omahyväiseksi.

        -----clip--------------
        "Sinä olet yksi niistä saatanan tunareista, jotka luulevat tietävänsä jotain alkoholista pelkästään luetun ja joltain kuullun perusteella.
        Ota kakara kahden viikon raju putki kossulla niin ehkä hieman tiedät mistä on kysymys.
        Äläkä enää tule elvistelemään alkoholin asiantuntijoisen joukkoon."
        -----------------------
        Että siinä sinun tarinasi... Kiitos. Ja hienoa kun kerrot vaan itsestäsi... Muista ottaa iltalääkkeet.


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        -----clip--------------
        "Sinä olet yksi niistä saatanan tunareista, jotka luulevat tietävänsä jotain alkoholista pelkästään luetun ja joltain kuullun perusteella.
        Ota kakara kahden viikon raju putki kossulla niin ehkä hieman tiedät mistä on kysymys.
        Äläkä enää tule elvistelemään alkoholin asiantuntijoisen joukkoon."
        -----------------------
        Että siinä sinun tarinasi... Kiitos. Ja hienoa kun kerrot vaan itsestäsi... Muista ottaa iltalääkkeet.

        Menen tänään Joulupäivänä klo 11.30 AA-kokoukseen kuten joka lauantai vuodesta toiseen.
        Tämä on sitä alkoholismin hoitoa

        Tänä on virkistys-niminen avoryhmä, joka kokoontuu Tapiolassa osoitteessa Kontiotie 3 ja kokoukseen saavat osallistua kaikki alkoholismista kiinnostuneetkin ja alkoholistit.(vierailijalla ei tarvitse itsellään olla alkoholiongelmaa, mutta valtaosa osallistujista on kyllä alkoholisteja.

        Tule mukaan niin tiedät enemmän ja luulet vähemmän.


      • Pillipussi
        Janne kirjoitti:

        Menen tänään Joulupäivänä klo 11.30 AA-kokoukseen kuten joka lauantai vuodesta toiseen.
        Tämä on sitä alkoholismin hoitoa

        Tänä on virkistys-niminen avoryhmä, joka kokoontuu Tapiolassa osoitteessa Kontiotie 3 ja kokoukseen saavat osallistua kaikki alkoholismista kiinnostuneetkin ja alkoholistit.(vierailijalla ei tarvitse itsellään olla alkoholiongelmaa, mutta valtaosa osallistujista on kyllä alkoholisteja.

        Tule mukaan niin tiedät enemmän ja luulet vähemmän.

        Piti sanoa se paha sana ja muutakin... Mutta antaa olla. Viestisi sai muihin aatoksiin. Olen samaa mieltä, että alkoholimi hoitamattomana on kamala juttu. Enkä tarkoita pelkkää viinanjuontia. Tauti ei poistu, vaikka pistäisikin korkin kiinni. Sinä olet ilmeisesti oivaltanut tämän. Tsemppiä.


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        Piti sanoa se paha sana ja muutakin... Mutta antaa olla. Viestisi sai muihin aatoksiin. Olen samaa mieltä, että alkoholimi hoitamattomana on kamala juttu. Enkä tarkoita pelkkää viinanjuontia. Tauti ei poistu, vaikka pistäisikin korkin kiinni. Sinä olet ilmeisesti oivaltanut tämän. Tsemppiä.

        Tiedän, että alkoholismini on parantumaton sairaus.

        Tänään AA-eyhmässä käsiteltiin 10.askelta, joka kuuluu näin:
        10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        Minä puhun omasta kokemuksestani. Epäilen vahvasti AA kokemustasi. Ainakin kirjoituksesi viittaa siihen. AA:n ohjelmahan kehottaa kunnioittamaan jokaisen kokemusta. Eikä vain minunminunminun näkemystäni... Jos sinä olet tullut juomalla alkoholistiksi niin so what. Se on sinun henkilökohtainen juttusi. Mutta vain yksi kokemus muiden joukossa.

        Viittaa johonkin muuhun kuin AA:n juttusi muutenkin - enempikin tunnut sellaiselta hampaat irvissä omalla tahdolla raitistelijalta.

        >>Tunnen Pillipussin kaltaiset ihmiset hyvin. Jatkuvia epäilijöitä ja kyseenalaistajia. Senkin tiedän, ettei hän tällaista ihmettä omalle kohdalleen odota kunhan vaan haikailee. Pillipussi on vanha juoppo.>>


      • Janne
        Pillipussi kirjoitti:

        -----clip--------------
        "Sinä olet yksi niistä saatanan tunareista, jotka luulevat tietävänsä jotain alkoholista pelkästään luetun ja joltain kuullun perusteella.
        Ota kakara kahden viikon raju putki kossulla niin ehkä hieman tiedät mistä on kysymys.
        Äläkä enää tule elvistelemään alkoholin asiantuntijoisen joukkoon."
        -----------------------
        Että siinä sinun tarinasi... Kiitos. Ja hienoa kun kerrot vaan itsestäsi... Muista ottaa iltalääkkeet.

        >>Tunnen Pillipussin kaltaiset ihmiset hyvin. Jatkuvia epäilijöitä ja kyseenalaistajia. Senkin tiedän, ettei hän tällaista ihmettä omalle kohdalleen odota kunhan vaan haikailee. Pillipussi on vanha juoppo.>>


      • AA-lainen
        Pillipussi kirjoitti:

        Minä puhun omasta kokemuksestani. Epäilen vahvasti AA kokemustasi. Ainakin kirjoituksesi viittaa siihen. AA:n ohjelmahan kehottaa kunnioittamaan jokaisen kokemusta. Eikä vain minunminunminun näkemystäni... Jos sinä olet tullut juomalla alkoholistiksi niin so what. Se on sinun henkilökohtainen juttusi. Mutta vain yksi kokemus muiden joukossa.

        Viittaa johonkin muuhun kuin AA:n juttusi muutenkin - enempikin tunnut sellaiselta hampaat irvissä omalla tahdolla raitistelijalta.

        Miksi pillipussi toistelet samaa sanomaasi kuten esim.alkoholismi on sairaus otsakkeessa ja epäilet AA-kokemuksiamme. Me alkoholistit tiedämme varmasti kuinka kovasta taudista on kyse Kysymyshän on parantumattomasta sairaudesta. Kyllä alkoholisoituminen tapahtuu alkoholia nauttimalla. Mikäli itse olet alkoholisoitunut alkoholia nauttimatta nii so what! Epäilen suuresti tietämystäsi ko.asiasta.Itse olen saanut nauttia raittiista vuosista liki 10 vuotta, eikä varmasti mennä enää hampaita irvistellen kuten kirjoituksissasi mainitset. AA on auttanut miljoonia ihmisiä maapallolla toipumaan alkoholismista. So What!


      • mn.
        Pillipussi kirjoitti:

        Yrittänet väittää, että alkoholistiksi tulee juomalla paljon viinaa. Minäpä olen erimieltä. On mahdollista, että henkilö on alkoholisti vaikkei ikinä olisi juonut pisaraakaan... Kun hän sitten löytää alkoholin jonka havaitsee sopivan lääkkeeksi esimerkiksi ujouteen, heikkoon itsetuntoon, erilaisuudenkokemukseen, ylihekkyyteen yms (perimmäisiä syitä...) voi juttu karata - ja usein niin myös tekee - käsistä ts hallinnasta. On se känni niin helpottava kokemus tällaiselle ihmiselle.

        Eikä kyse ole vain viinasta. Riippuvuuden kyseisenkaltaiselle ihmiselle voi aiheuttaa myös huumeet tai vaikkapa rauhoittavat lääkkeet. Samojen oireiden hoitamiseen niitäkin käytetään.

        Alkoholin käytön hallinta on väärinpäin oleva kylpyammekäyrä. Sellaiselle (teinille tai 18-19 vuotiaalle), joka ei ennen ole alkoholiin koskenut, saattavat ensimmäiset kokeilut kaveripiirissä tai juhlissa tuottaa "vahinkoja", kun toleranssi on niin huono. Ei tajuta, että täysin kokemattomalle sixpackikin tarkoittaa melkoista sekoilua vaikka se amatööreillekin olisi jo pelkkä maistiainen. Sen sijaan tämän lyhyen vaiheen jälkeen seuraa useimmilla omien rajojen löytäminen ja asettaminen ja kohtuukäyttö (tai raittius, jos jotkut sen teinikänneistään rajakseen kokevat). Joillakin taas homma riistäytyy käsistä, toleranssi kehittyy ja nautittavat alkoholimäärät kohoavat huikeiksi, käsittäen useita sixpackeja ja väkeviä pulloja päivässä tuoden taas mukanaan kovat, mutta nyt entistä enemmän elimistöä rasittavammat ja vahingollisemmat kännit ja krapulat. Tämä vaihe saattaa joillakin sitten olla se paljonpuhuttu liukumäki rappiolle.


      • Janne
        AA-lainen kirjoitti:

        Miksi pillipussi toistelet samaa sanomaasi kuten esim.alkoholismi on sairaus otsakkeessa ja epäilet AA-kokemuksiamme. Me alkoholistit tiedämme varmasti kuinka kovasta taudista on kyse Kysymyshän on parantumattomasta sairaudesta. Kyllä alkoholisoituminen tapahtuu alkoholia nauttimalla. Mikäli itse olet alkoholisoitunut alkoholia nauttimatta nii so what! Epäilen suuresti tietämystäsi ko.asiasta.Itse olen saanut nauttia raittiista vuosista liki 10 vuotta, eikä varmasti mennä enää hampaita irvistellen kuten kirjoituksissasi mainitset. AA on auttanut miljoonia ihmisiä maapallolla toipumaan alkoholismista. So What!

        Avainluvut: Noin 25 vuotta jokapäivästä juomista ja nyt yhtäjatkoista raittiutta 13 vuotta. Se tyhmyys minua mättää erikoisesti, jos joku minua tuntematon, tulee väittämään, että olen ollut raittiina hampaat irvessä. Mehän tiedämme asian todellisen laidan.

        Ilahdun aina valtavasti jos tapaan tällä palstalla toisen AA-ystävän. Meidän ei tarvitse selitellä asioita toisillemme, koska kummatkin tiedämme alkoholismin todellisen luonteen ja AA:n tärkeyden.

        Näin myöhään Tapaninpäivän illalla haluan vielä toistaa sinulle tutun rukouksen:

        Jumalani, tee minusta rauhasi välikappale,
        niin että sinne, missä on vihaa, toisin rakkauden,
        ...missä loukkausta, toisin anteeksiannon,
        ...missä epäsopua, loisin yksimielisyyden,
        ...missä erehdystä, osoittaisin totuuden,
        ...missä epäilystä, auttaisin uskoon,
        ...missä epätoivoa, nostaisin luottamuksen,
        ...missä pimeyttä, loisin sinun valoasi,
        ...missä surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen,
        niin että oi Mestari,
        en yrittäisi niin paljon etsiä lohdutusta
        kuin lohduttaa muita,
        hakea ymmärrystä kuin ymmärtää toisia,
        pyytää rakkautta kuin rakastaa muita,
        sillä antaessaan saa,
        kadottaessaan löytää,
        unohtaessaan saa anteeksi,
        kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.


      • Janne
        mn. kirjoitti:

        Alkoholin käytön hallinta on väärinpäin oleva kylpyammekäyrä. Sellaiselle (teinille tai 18-19 vuotiaalle), joka ei ennen ole alkoholiin koskenut, saattavat ensimmäiset kokeilut kaveripiirissä tai juhlissa tuottaa "vahinkoja", kun toleranssi on niin huono. Ei tajuta, että täysin kokemattomalle sixpackikin tarkoittaa melkoista sekoilua vaikka se amatööreillekin olisi jo pelkkä maistiainen. Sen sijaan tämän lyhyen vaiheen jälkeen seuraa useimmilla omien rajojen löytäminen ja asettaminen ja kohtuukäyttö (tai raittius, jos jotkut sen teinikänneistään rajakseen kokevat). Joillakin taas homma riistäytyy käsistä, toleranssi kehittyy ja nautittavat alkoholimäärät kohoavat huikeiksi, käsittäen useita sixpackeja ja väkeviä pulloja päivässä tuoden taas mukanaan kovat, mutta nyt entistä enemmän elimistöä rasittavammat ja vahingollisemmat kännit ja krapulat. Tämä vaihe saattaa joillakin sitten olla se paljonpuhuttu liukumäki rappiolle.

        Totta puhut. Olet harvinaisen oikeassa.

        Se on vaan vahinko, että kirjoittipa yläasteen oppikirjaan mitä tahansa, elämänkokemusta ei voi kirjoittamalla välittää tunteen tasolla.

        Nuorten on siis yhä edelleen opittava kantapään kautta suhteensa alkoholiin. Toisille tulee valitettavasti käymään kuten minulle. Minusta tuli alkoholisti, mutta AA:n avulla olen nyt pysynyt 13 viime vuotta täysin raittiina.


      • Ei vika alkoholissa ole vaa...
        AA-lainen kirjoitti:

        Miksi pillipussi toistelet samaa sanomaasi kuten esim.alkoholismi on sairaus otsakkeessa ja epäilet AA-kokemuksiamme. Me alkoholistit tiedämme varmasti kuinka kovasta taudista on kyse Kysymyshän on parantumattomasta sairaudesta. Kyllä alkoholisoituminen tapahtuu alkoholia nauttimalla. Mikäli itse olet alkoholisoitunut alkoholia nauttimatta nii so what! Epäilen suuresti tietämystäsi ko.asiasta.Itse olen saanut nauttia raittiista vuosista liki 10 vuotta, eikä varmasti mennä enää hampaita irvistellen kuten kirjoituksissasi mainitset. AA on auttanut miljoonia ihmisiä maapallolla toipumaan alkoholismista. So What!

        Rohkenen minäkin olla erimieltä. Ei ns. normaali ihminen juo koskaan niin paljon, että alkoholisoituisi. Kyllä se taipumus on olemassa jo ennen ensimmäistä ryyppyä.


      • Vivian
        Janne kirjoitti:

        Avainluvut: Noin 25 vuotta jokapäivästä juomista ja nyt yhtäjatkoista raittiutta 13 vuotta. Se tyhmyys minua mättää erikoisesti, jos joku minua tuntematon, tulee väittämään, että olen ollut raittiina hampaat irvessä. Mehän tiedämme asian todellisen laidan.

        Ilahdun aina valtavasti jos tapaan tällä palstalla toisen AA-ystävän. Meidän ei tarvitse selitellä asioita toisillemme, koska kummatkin tiedämme alkoholismin todellisen luonteen ja AA:n tärkeyden.

        Näin myöhään Tapaninpäivän illalla haluan vielä toistaa sinulle tutun rukouksen:

        Jumalani, tee minusta rauhasi välikappale,
        niin että sinne, missä on vihaa, toisin rakkauden,
        ...missä loukkausta, toisin anteeksiannon,
        ...missä epäsopua, loisin yksimielisyyden,
        ...missä erehdystä, osoittaisin totuuden,
        ...missä epäilystä, auttaisin uskoon,
        ...missä epätoivoa, nostaisin luottamuksen,
        ...missä pimeyttä, loisin sinun valoasi,
        ...missä surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen,
        niin että oi Mestari,
        en yrittäisi niin paljon etsiä lohdutusta
        kuin lohduttaa muita,
        hakea ymmärrystä kuin ymmärtää toisia,
        pyytää rakkautta kuin rakastaa muita,
        sillä antaessaan saa,
        kadottaessaan löytää,
        unohtaessaan saa anteeksi,
        kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.

        Minä olen senverta tutustunut AA ohjelmaan, että tiedän ettei se ole uskonnollinen ohjelma. Siellä mainitaan alkoholismi "sielun ja tunne-elämän sairaudeksi". Mistään en löytänyt mainintaa, että ns. normaali-ihmisestä tulee juoppo jos se juo paljon viinaa - mitä se ei tietenkään tee. Kyllä jäljet johtavat sylttytehtaalle jo ennen sitä ensimmäistä ryyppyä.


      • Janne
        Ei vika alkoholissa ole vaa... kirjoitti:

        Rohkenen minäkin olla erimieltä. Ei ns. normaali ihminen juo koskaan niin paljon, että alkoholisoituisi. Kyllä se taipumus on olemassa jo ennen ensimmäistä ryyppyä.

        Ole vaan erimieltä, mutta kysymys on sen laatuinen, ettei mutu-tieto riitä vaan tarvitaan todellista tietoa. Kerro siis mitä tietoa sinulla on ja mistä se on peräisin.

        Tunnen satoja "normaaleja ihmisiä", jotka ovat tulleet alkoholisteisi pitkäaikaisen juomisen takia. Jos vetoat tähän >>Kyllä se taipumus on olemassa jo ennen ensimmäistä ryyppyä>> niin tulemme siihen johtopäätökseen, että kaikista ihmisistä voi tulla alkoholisteja ja se on kiinni vain juomistavasta. Ja silloinhan olemme samaa mieltä.

        Vai haluaisitko selittää kuka on mielestäsi ns. normaali ihminen ja kuka on epänormaali.
        Minä ole alkoholisti ja minulla on kolme täysikäistä tytärtä. Ovatko he perimänsä vuoksi ns.normaaleja vai epänormaaleja.


      • Janne
        Vivian kirjoitti:

        Minä olen senverta tutustunut AA ohjelmaan, että tiedän ettei se ole uskonnollinen ohjelma. Siellä mainitaan alkoholismi "sielun ja tunne-elämän sairaudeksi". Mistään en löytänyt mainintaa, että ns. normaali-ihmisestä tulee juoppo jos se juo paljon viinaa - mitä se ei tietenkään tee. Kyllä jäljet johtavat sylttytehtaalle jo ennen sitä ensimmäistä ryyppyä.

        >>Mistään en löytänyt mainintaa, että ns. normaali-ihmisestä tulee juoppo jos se juo paljon viinaa - mitä se ei tietenkään tee.>>

        Kenelle AA on tarkoitettu ja ketkä siellä käyvät?


      • AAA
        Vivian kirjoitti:

        Minä olen senverta tutustunut AA ohjelmaan, että tiedän ettei se ole uskonnollinen ohjelma. Siellä mainitaan alkoholismi "sielun ja tunne-elämän sairaudeksi". Mistään en löytänyt mainintaa, että ns. normaali-ihmisestä tulee juoppo jos se juo paljon viinaa - mitä se ei tietenkään tee. Kyllä jäljet johtavat sylttytehtaalle jo ennen sitä ensimmäistä ryyppyä.

        Mitä sinä haluat sanoa ja miksi?

        >>Olenko minä alkoholisti?
        Jos toistuvasti juot enemmän kuin olit aikonut tai halunnut, jos joudut vaikeuksiin tai jos menetät muistisi, saatat olla alkoholisti. Vain sinä itse voit päättää sen. AA:ssa ei kukaan halua sanoa oletko alkoholisti vai et.

        Mitä voin tehdä, jos olen huolissani juomisestani?
        Etsi apua. AA voi auttaa.

        Mitä AA on?
        Muodostamme sellaisten miesten ja naisten toveriseuran, jotka ovat menettäneet kyvyn säännöstellä juomistaan ja olemme juomisen seurauksena joutuneet monenlaisiin vaikeuksiin. Nyt ovat useimmat meistä kehittäneet menestyksellisesti elämäntapaa ilman alkoholia. Tässä tehtävässä olemme havainneet tarpeelliseksi saada apua ja toisten alkoholistien tukea AA:ssa.>>


      • Vivian
        Janne kirjoitti:

        Ole vaan erimieltä, mutta kysymys on sen laatuinen, ettei mutu-tieto riitä vaan tarvitaan todellista tietoa. Kerro siis mitä tietoa sinulla on ja mistä se on peräisin.

        Tunnen satoja "normaaleja ihmisiä", jotka ovat tulleet alkoholisteisi pitkäaikaisen juomisen takia. Jos vetoat tähän >>Kyllä se taipumus on olemassa jo ennen ensimmäistä ryyppyä>> niin tulemme siihen johtopäätökseen, että kaikista ihmisistä voi tulla alkoholisteja ja se on kiinni vain juomistavasta. Ja silloinhan olemme samaa mieltä.

        Vai haluaisitko selittää kuka on mielestäsi ns. normaali ihminen ja kuka on epänormaali.
        Minä ole alkoholisti ja minulla on kolme täysikäistä tytärtä. Ovatko he perimänsä vuoksi ns.normaaleja vai epänormaaleja.

        AA:n ohjelma puhuu luonteen heikkouksista, omavoimaisuudesta ja sen sellaisesta joka on ollut syy juomiseen... Ja pyrkii poistamaan niitä.

        Jos sinä olet alkoholisoitunut vain viinan vuoksi, niin eihän siihen AA:ta tarvita. Riittää kun pistää korkin kii.


      • Janne
        Vivian kirjoitti:

        AA:n ohjelma puhuu luonteen heikkouksista, omavoimaisuudesta ja sen sellaisesta joka on ollut syy juomiseen... Ja pyrkii poistamaan niitä.

        Jos sinä olet alkoholisoitunut vain viinan vuoksi, niin eihän siihen AA:ta tarvita. Riittää kun pistää korkin kii.

        Valittaen on todettava, että olet täysin tietämätön AA:sta.
        Jos kaikki olisi niin yksinkertaista, että panisin vain pullonkorkin kiinni, en varmasti kirjottelisi tässä ja kävisi AA:ssa.

        Jos haluat oikeaa tietoa AA:sta mene sinne toinenkin kerta.

        Ystävällisesti Janne


      • Vivian
        Janne kirjoitti:

        Valittaen on todettava, että olet täysin tietämätön AA:sta.
        Jos kaikki olisi niin yksinkertaista, että panisin vain pullonkorkin kiinni, en varmasti kirjottelisi tässä ja kävisi AA:ssa.

        Jos haluat oikeaa tietoa AA:sta mene sinne toinenkin kerta.

        Ystävällisesti Janne

        Tyhjät tynnyrit kolisevat. Tulipahan ainakin selväksi, että runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivoja. Eivätkä ne korjaudu vaikka lopettaisikin juomisen.

        ...Kun olimme väärässä myönsimme sen heti - kirjoittelet. Itseäsi et varmaan tarkoittanut. Sinähän olet vaan juonut liikaa viinaa eikä muuta vikaa ole ollut.


      • Janne
        Vivian kirjoitti:

        Tyhjät tynnyrit kolisevat. Tulipahan ainakin selväksi, että runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivoja. Eivätkä ne korjaudu vaikka lopettaisikin juomisen.

        ...Kun olimme väärässä myönsimme sen heti - kirjoittelet. Itseäsi et varmaan tarkoittanut. Sinähän olet vaan juonut liikaa viinaa eikä muuta vikaa ole ollut.

        Olen juonut liikaa viinaa ja runsas alkoholinkäyttö on tuhonnut aivojani. Tästä ei ole epäilystäkään.

        Miksi sinä olet kiinnostunut alkoholismista?


      • Vivian
        Janne kirjoitti:

        Olen juonut liikaa viinaa ja runsas alkoholinkäyttö on tuhonnut aivojani. Tästä ei ole epäilystäkään.

        Miksi sinä olet kiinnostunut alkoholismista?

        Mulla on oma lehmä ojassa... Joo, ei tähän tautiin väittely ja viisastelu auta. Pyydän anteeksi. Tsemppiä.


    • Pillipussi

      Jos puhutaan alkoholistisesta juomisesta seurauksena on ennemmin tai myöhemmin mielisairaala, vankila tai ennenaikainen hauta.

      Jos lähdetään näpertelemään esimerkiksi toleranssilla niin onhan se niin, että alkuun maksa polttaa harjoituksen myötä paremmin ja paremmin alkoholia. Kunnes se sitten poksahtaa varoittamatta. Ja tapaus kuuluu useimmiten kohtaan 3....

      Ensimmäisen kappaleen mukaisia seurauksia olen havainnut niin paljon, että voin kokemuksesta allekirjoittaa sen paikkansapitävyyden. Olen myös tavannut useita raittiita alkoholisteja, jotka sairauden myönnettyään ovat lopettaneet alkoholin käytön ja saaneet vuosikymmeniksi jatkoaikaa viettää normaalia elämää.

      Minulle vieras alue on alkoholistisesti juovat ihmiset jotka ovat siirtyneet kohtuukäyttöön. Heitäkin varmaan löytyy, vaikka minun kokemukseni on, että tauti sen kun pahenee. Olisi kiva kuulla miten näillä entisillä juopoilla nykyisin kohtuukäyttäjillä menee? Ja mikä on saanut aikaan muutoksen?

      • Janne

        Kolme ensinnäistä kappaletta OK. Mutta sitten:

        >>Minulle vieras alue on alkoholistisesti juovat ihmiset jotka ovat siirtyneet kohtuukäyttöön. Heitäkin varmaan löytyy, vaikka minun kokemukseni on, että tauti sen kun pahenee. Olisi kiva kuulla miten näillä entisillä juopoilla nykyisin kohtuukäyttäjillä menee? Ja mikä on saanut aikaan muutoksen? >>


        Tunnen satoja alkoholisti. Hyvin harvat pitkään raittiina olleet alkoholistit yleensä yrittävätkään ryhtyä kohtuukäyttäjiksi. He tuntevat sairauden laadun. Tiedossani on tasan kaksi pitkään raitiina ollutta alkoholistia, jotka ovat yrittäneet kohtuukäyttöä. Pari ensimmäistä kuukautta onnistui hyvin, mutta sitten alkoholismi ryöstäytyi valloilleen ja kumpikin kuoli muutaman vuoden sisällä.
        >>ennenaikainen hauta>>

        Jos olet kiinnostunut alkoholismista, mutta et ole itse alkoholiongelmainen, mene AA:n avopalavereihin. AA:n auttava puhelin kertoo missä ja milloin avoryhmiä on.
        Livenä saat parhaan käsityksen asiasta.


    • lääkäri

      Olen lääkäri ja minun erikoisalallani törmään harvoin alkoholisteihin, mutta opiskeluajoilta muistuu yksi tosi tapaus:

      Olin suuren sairaalan sisätautiosastolla amanuenssina harjoittelemassa ja sain tehtäväksi haastatella erästä uutta potilasta ja kirjata esitiedot. Tarina meni suunnilleen näin:

      Noin 30-40 v. mies, oli kaljoitellut jo useamman vuoden. Päivä alkoi parilla kaljalla, sitten tyttöystävä kävi kaupassa hakemassa lisää ja päiväannos oli 15-20 kaljaa. Näin siis pitemmän aikaa.

      Sitten eräänä päivänä potilas huomasi, että pissan tulo lakkasi ja muutenkin mies kävi keltaiseksi. Otti sitten viikonlopun yli taukoa kaljasta, "jotta olisi selvin päin kun menee lääkärille" ja menikin lääkärille maanantaina. Sieltä passitettiin sitten heti sairaalaan.

      Seuraavana aamuna saapuessani taas sairaalaan oli edellisenä päivänä aivan asiallisen tuntuinen ja mukava mies kuollut - maksa ja munuaiset oli juotu pilalle. Kuolinsyynä pitkään kestänyt juopottelu, josta seurauksena maksan ja munuaisten vajaatoiminta eikä tuollaisessa tapauksessa voida enää juuri mitään tehdä.

      • viuviu

        ja nöyrä täytyy olla omasta tilanteesta,tuon tunteita herättävän aa:n avulla tästä tulee piiiitkästä aikaa selvä joulu.


      • Lääkäri

        Olen myös lääkäri ja kyllä yksityispuolelta
        löytyy nopeasti apua!!Eli raha ratkaisee
        näissäkin asioissa!!!!Eli elinsiirto on
        mahdollista jos on varaa.Sinä aikana kun odotellaan sopivaa siirrettä/siirteitä koneet
        pitävät hengissä(tosin en suosittele kenellekkään)niin yleensä selviää hengissä!!!
        No taitaa harvalla alkoholistilla olla varaa
        toimia näin???


      • Anonyymi

        Kuinka keltainen tämä potilas oli jos saan kysyä


    • No näin!!

      Itse olen juonut n.12v 0,7L finlandia vodka
      pullon 6pv/vko,eikä ole mitään ongelmia!!!
      Kävin lääkäriasema Pulssissa jossa mitattiin
      kaikki veriarvot tehtiin aivojen mangneettikuvaus
      No.kaikki oli kunnossa(ainakin toistaiseksi)ja
      meinaan vähentää alkoholin kulutuksen ns.perjantai pullon tasolle!!!Eli kerroin rehellisesti minkä verran alkoholia kuluu,ja
      ihmettelivät miksei ole tullut vaurioita(elimistöön).Toiset kestävävät enemmän(näköjään).

      • et näin

        Mikäli väität,että olet juonut ko. alkoholimäärän kuutena päivanä viikossa n.12v ajan; väitän että ongelmitta et ole selvinnyt. Ja se etteikö elimistösi olisi kärsinyt vaurioita,ei voi pitää paikkaansa. Ko.testitulokset eivät kerro kaikkea totuutta. Elimistömuutoksia tulee varmasti ja muutokset voivat olla yhtäkkisiä,varsinkin kyseisellä käyttömäärällä; Siinä sitä sitten ihmettelemistä riittää,kun testitulokset eivät siitä tiedottaneetkaan.


      • alkoholisti

        Runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosolut ja johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.


      • auta.
        alkoholisti kirjoitti:

        Runsas alkoholinkäyttö tuhoaa aivosolut ja johtaa ennenaikaiseen kuolemaan.

        Millään tiedoilla alkoholin haitallisista vaikutuksista ei ole apua hillitsemään viinan himoa.on se kumma aine.
        Mun puolesta alkoholistit saavat juoda itsensä hengiltä jos haluavat,toinen vaihtoehto olisi pakkohoito koko loppuelämän.

        Olen itsekkin ryypännyt ja todennut että helposti se mopo lähtee käsistä,on vain pakko koittaa pitää juominen normaaleissa rajoissa.


      • alkoholisti
        auta. kirjoitti:

        Millään tiedoilla alkoholin haitallisista vaikutuksista ei ole apua hillitsemään viinan himoa.on se kumma aine.
        Mun puolesta alkoholistit saavat juoda itsensä hengiltä jos haluavat,toinen vaihtoehto olisi pakkohoito koko loppuelämän.

        Olen itsekkin ryypännyt ja todennut että helposti se mopo lähtee käsistä,on vain pakko koittaa pitää juominen normaaleissa rajoissa.

        En sitä tarkoittanutkaan että se tieto välttämättä auttais.Halusin vaan viestittää nimimerkille no näin; kun ihmetellään ettei se ole tuottanut elimellisiä vaurioita.Mutta kyllä kyseinen tieto edesauttaa monia alkoholisteja pyrkimyksissään lopettaa alkoholin käyttö.


    • huomannut

      että alkoholistit ovat kovia syyllistämääm muita juomisestaan.

      • Janne

        Olen vuonut n.25 v., mutta ollut 13 viime vuotta täysin raittiina.
        Käyn nimettömien alkoholistien AA-kerhossa syyllistämässä muita alkoholisteja juomisestani. He tekevät minulle samoin. Roiminta on aika sairasta, mutta pysyyhän tässä raittiina.

        Sinäkin olet tervetullut AA-ryhnään. AA:n auttava puhelin kertoo lähimmät kokouspaikat ja ajat.


      • alkoholisti

        että alkoholisti miltei aina hakee syytä juomiselleen,jolloin syyllistämisen kohteeksi usein joutuu myös kanssaihminen;hyvin usein oma puoliso.Alkoholisti hakee itselleen ikäänkuin lupaa juoda,koska ainahan joku selitys juomiselleen löytyy;miltei aina. Useinkaan syy ei ole todenperäinen vaan teennäinen.Kanssaihminen ei useinkaan ymmärrä,että kysymys on pelkästään sairaudesta eikä toisen todenperäisestä syyllistämisestä.Esim. alkoholisti ei juo kostaakseen vaimolleen vaan oman sairautensa vuoksi.


      • Janne
        alkoholisti kirjoitti:

        että alkoholisti miltei aina hakee syytä juomiselleen,jolloin syyllistämisen kohteeksi usein joutuu myös kanssaihminen;hyvin usein oma puoliso.Alkoholisti hakee itselleen ikäänkuin lupaa juoda,koska ainahan joku selitys juomiselleen löytyy;miltei aina. Useinkaan syy ei ole todenperäinen vaan teennäinen.Kanssaihminen ei useinkaan ymmärrä,että kysymys on pelkästään sairaudesta eikä toisen todenperäisestä syyllistämisestä.Esim. alkoholisti ei juo kostaakseen vaimolleen vaan oman sairautensa vuoksi.

        13 vuoden aikana käymissäni AA-kokouksissa on asia, josta kirjoitat, tullut selkeästi tiedostetuksi. Kun on oppinut tuntemaan alkoholismin luonteen, lähimmäisten vainoharhainen syyllistäminen on loppunut.

        Jos olet alkoholista kärsivä, tervetuloa AA-ryhmään. AA:n auttava puhelin antaa lisätietoja.


    • läheinen

      on se jolle alkoholisti aiheutaa kaikkein eniten
      haittaa ja pahaa oloa. Mieti kaksi kertaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ketju on vanha, mutta aloittaja oli kirjoittanut " arvon ammattilaiset ".

      Itse entisenä ammattilaisena, jollaiseksi voin itseäni kutsua, kerron rehellisesti, että arvokkuutta en kuitenkaan koskaan tuntenut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe