Mustalainen töissä tai työ kaverina

SAKlainen

Kertokaa ruusut ja risut nyt saa kehua tai jos työnantajilla on jotain kokemuksia kertokaa rehellisesti.

118

8524

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyÖnAnTaJa

Eikö kukaan tunne mustalaista joka olisi töissä taisi osua arkaan paikkaan.

• jaakko345643

Meillä oli keittäjinä kaksi romaninaista, ihan normaaleja olivat :D

• Kysyn_vaan

Onko keittäjänaisilla romanien kansallispuku päällä?

• OTA_SELVÄÄ
        Kysyn_vaan kirjoitti:

Kysyn_vaan, se on kansanpuku ei kansallispuku

• mehtäänmännöö

Hei, älä yritä matkia jotain murretta, kun et näköjään juurikaan osaa!

• näinikkään

Töihin ei mäne, sossusta saapi.

• jaakko345643
        Kysyn_vaan kirjoitti:

Toisella taisi olla ja siinä se leveä essu päällä, toisella oli housut jotka se vaihtoi kotiin mennessään hameeseen. Mukavia keittäjiä, ovat vieläkin siellä töissä.

• Anonyymi
        näinikkään kirjoitti:

Töihin ei mäne, sossusta saapi.

Näin se menee

• Anonyymi

Mustalaiset on monesti siistimpiä kuin suomalaiset

• Anonyymi

Aina vaanko ihmiset eroittelevat ihmisiä tuolla tavalla kun aloittaja tekee. Ihmisiä ollaan ainoastaan . Entäs jos kysytään kuinka monta pottunenää on työkaverina niin saisit ehkä paljon vastauksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina vaanko ihmiset eroittelevat ihmisiä tuolla tavalla kun aloittaja tekee. Ihmisiä ollaan ainoastaan . Entäs jos kysytään kuinka monta pottunenää on työkaverina niin saisit ehkä paljon vastauksia

Miulla on pottu rinsassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, aina vaan näyttää siltä että ihmisiä erotellaan , ja näillä eroittelijoilla on kovat ennakkoluulot ihmisistä elävät yksinkertaisissa ympäristöissä , ja mielikuvittelevat kaikenlaista ihmisistä .
        Samalla Romaanit erottuvat pukeutumisensa kanssa katukuvassa , pitävät kiinni vanhoista traditioista . Joten luulen että siihenkin ihmiset reagoivat koska naisten hameet ei oikein sovi edes mihinkään työpaikkaan Työturvallisuusteeman syistä .
        Joten puolin ja toisin voi ehkä kompromissata asioita että ennakkoluulot häipyisi ja että Romaait saisivat työtä elannokseen
        Sillä niinhän me muutkin ollaan oåeletty työnteko antaa oman tilin ja silloin ihminen vapaa kun on omillaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin sitä rasismia pidetään yllä. Mitä tulee pottuneniin niin niitä riittää.
        Ja muitakin erikoisuuksia mutta siinähän menevät muiden mukana neniinsä kanssa.

• työkaalo

Onhan noita, paljonkin vika on vain siinä että jos kaalo tekee töitä biin sitä haukutaan heti kaajeemmoiseks .

• Anonyymi

Se joka haukkuu saa mennä itse töihin miten sitä muuten voi elää . Jokaisen ihmisen on itse tienattava oma elantonsa. Ei kai sitä voi veronmaksajien rahoista ottaa siis niiden jotka töitä tekevät.
        Muistan hyvin kauan sitten kun yritin saada yhtä romaani naista töihin vaan ei onnistunut hän käytti kyllä tavallisia vaatteita ettei syy ollut pukeutumisessa . Sanoi syyksi että haluaa olla vapaa . Sis sen vapauden sai veronmaksajat maksaa. Hän ei tiennyt edes miten yhteiskunta toimii. Itselläni ei ole ennakkoluuloja muista ihmisistä ja ruokakaupassa näkee usein heitä ostoksilla ja tervehditään , kauniita naisia ovat jokainen .

• Vaippaihottuma

On ollut työkaverina kauan sitten. Vanhainkodilla oltiin. Romanityttö hoitoapulaisena. Ihan tavan hoitovaatteet päällä. Ei muuta erikoista, mutta kun piti käytettyjä vaippoja laittaa roskiin, niin muiden piti hänelle aukaista roskiksen kansi. Koska haju mikä sieltä roskiksesta läksi oli melkoinen. Kai hän ei voinut sietää pachan hajua. Sitä en muista miten hän vanhuksille vaihtoi vaippoja, kun sielläkin haisi. Vai oliko siivoojana vain.

• Anonyymi

Eiköhän ne vaipat laiteta lastiikka pussuåiin välittömästi ja pussi kiinni ei kai kukaan niitä enää nykyään pidä sellaisenaan omissa vessa roskiksissaan . Ei vanhusten talossa mitenkään haise jos hoitajat vaan älyää tehdä tehtävänsä . Ja tuo ainainen vaipoista puhuminen. Jotenkin ärsyttää tuntuu että harvennetaan ihmistä joka on sairas eikä pysty enää elämään terveiden ehdoilla.
        Joten lopetat tuo haisemisesta puhuminen ei missään oikeassa vanhusten hoivakodissa haise jos siellä on osaava henkilökunta.

• Anonyymi

Siihenkin muuten tottuu, eivät ole mitenkään erikoisia siinä asiassa muistan nuorena kun olin aloittelija hoitoalalla niin oli muutamat asiat työläitä mutta vanhemmat työläiset sanoivat ettö totut pian, ja niin kävi että totuin. Tänään ei ole mitään mitä vieroksuisin Joten nuorille on opetettava että se työ on heidän tehtävänsä. Ja sanottava että kaikkeen tottuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän ne vaipat laiteta lastiikka pussuåiin välittömästi ja pussi kiinni ei kai kukaan niitä enää nykyään pidä sellaisenaan omissa vessa roskiksissaan . Ei vanhusten talossa mitenkään haise jos hoitajat vaan älyää tehdä tehtävänsä . Ja tuo ainainen vaipoista puhuminen. Jotenkin ärsyttää tuntuu että harvennetaan ihmistä joka on sairas eikä pysty enää elämään terveiden ehdoilla.
        Joten lopetat tuo haisemisesta puhuminen ei missään oikeassa vanhusten hoivakodissa haise jos siellä on osaava henkilökunta.

Hän kertoi asiasta kauan sitten , ehkä ei silloin lastiikka,pusseja ed3s käytetty, kuten nyt.
        Ja joskus meistä jokainen ehkä tekee virheen. Kun kertoilee asioita. En usko että hän millään pahalla sitä kertoi ainoastaan kuten asian näki silloin kauan sitten.
        Nykyisin on monet asiat parantuneet apuvälineiden kanssa mitä tulee vanhusten hoitoon. Ja on puhdasta ja siistiä joka puolella

• Työnorjaminäkin

Meillä on töissä koulunkäyntiavustajan vakipestillä ollut jo ainakin 5 vuotta sama henkilö. Oikein mallikelpoinen työntekijä. Ei juuri koskaan sairaanakaan. Sairaat asenteet joutuu kestämään vähän niinkuin palkan lisänä. Eipä käy häntä kateeksi ei. Mutta hyvä työkaveri, ainakin minun asenteet on muuttanut aivan täysin- teoilla ei puheilla.

• Naapurifirmanpomo

Naapurifirmana on rakennusliike johon joka aamu samaan aikaan saapuu mies työhaalareissa. Olimme arvelleet, että kaveri olisi romani, tummahkon ihon ja perinteisen hius- ja pulisonkityylin takia. Eipä hänen kanssa juuri tarvitse tekemisissä olla, mutta aina hän meitä moikkaa kun lähtee rakennusliikkeen pakettiautolla työmaalle ties minne. Työkaveri oli sitten sattunut näkemään tämän herran ystävineen vapaa-ajalla, silloin oli pukeutunut romanien suosimaan tyyliin. Toivon, että hän saa tehdä työtään rauhassa ja arvostettuna rakennusmiehenä, taustaan katsomatta. Onneksi hän on löytänyt ennakkoluulottoman työnantajan.

• Pomo.minäkin

Miksi ei saisi töitänsä jatkaa rauhassa jos työnsä hoitaa hyvin? Minulle on samantekevää minkä värinen ihminen kunhan hän on rehellinen ja tekee työnsä hyvin.

• horttokaalo

Minun kaikki lapset on ainakin töissä ja itse olen työeläkkeellä ja olen kahden mustalaisen lapsi. Ammattimiehiä on vielä pojat ja likkakn kuolun käynyt ja vakituisessa työssä.

• horttokaalo
        horttokaalo kirjoitti:

Minun kaikki lapset on ainakin töissä ja itse olen työeläkkeellä ja olen kahden mustalaisen lapsi. Ammattimiehiä on vielä pojat ja likkakn kuolun käynyt ja vakituisessa työssä.

Enkä tässä kehuskele vaan normaalia on työnteko. Itse en vaan aikoinaan Suomessa päässyt alkuu, joten hain työkokemuksen ja pohjan Ruotsin kautta.

• Anonyymi

Muistan 60 luvulla kun rasismi vielä vallitsi ravintoloissakin .
        Olimme mieheni kanssa Vaasan kaupungissa käymässä ja aikamme torilla katseltuamme tuli nälkä , päätettiin mennä ravintolaan syömään.
        Tulintoppi heti ovella ei päästetty sisään, kysyimme miksi , niin sanoivat etteivät halua tummia asiakkaaksi . Siis meistä kumpikaan ei kuulunut tummiin mitenkään, joskin mieheni oli tumma hoiksinen ja aika ruskea iholtaan kesäisin , siis helposti ruskettuvat sorttia. Äyritimme sanoa ettei meistä kumpikaan ole tummiin kuuluva mutta ei auttanut, ämentiin nakkikioskilla petyksiasä siellä kyllä kelpasi meidänkin rahat .niin että vielä siihen aikaan syrjittiin tummia ja kunnolla.
        Ja jos olisimme olleet hieman vanhempia silloin kun tämä tapahtui niin olisimme älynneet tehdä ilmoituksen asiasta .
        Joten näin on tummia sorrettu , tänään sellaista ei vissiin enää ole En tiedä mutta luulisin että ihmisillä on hieman enemmän järkeä päässä nykyään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan 60 luvulla kun rasismi vielä vallitsi ravintoloissakin .
        Olimme mieheni kanssa Vaasan kaupungissa käymässä ja aikamme torilla katseltuamme tuli nälkä , päätettiin mennä ravintolaan syömään.
        Tulintoppi heti ovella ei päästetty sisään, kysyimme miksi , niin sanoivat etteivät halua tummia asiakkaaksi . Siis meistä kumpikaan ei kuulunut tummiin mitenkään, joskin mieheni oli tumma hoiksinen ja aika ruskea iholtaan kesäisin , siis helposti ruskettuvat sorttia. Äyritimme sanoa ettei meistä kumpikaan ole tummiin kuuluva mutta ei auttanut, ämentiin nakkikioskilla petyksiasä siellä kyllä kelpasi meidänkin rahat .niin että vielä siihen aikaan syrjittiin tummia ja kunnolla.
        Ja jos olisimme olleet hieman vanhempia silloin kun tämä tapahtui niin olisimme älynneet tehdä ilmoituksen asiasta .
        Joten näin on tummia sorrettu , tänään sellaista ei vissiin enää ole En tiedä mutta luulisin että ihmisillä on hieman enemmän järkeä päässä nykyään

Ei siloin ketään syrjitty vaan roskaväkeä ei päästetty kunnon ihmisten iltaa pilaamaan.

• Anonyymi

Minun mieheni oli tummahiuksinen ja kerran 60: luvulla kun menimme kaupungissa kahvilaan niin ei päästetty sisälle kun kysyimme missä on vika niin sanoivat ettei mustalaisia tänne päästetä . Ei auttanut selitykset ettei hän ole mustalainen. Vaan ihan vaan tavallinen suomalainen nuorimies jolla sattui olemaan tummat hiukset ja tumma parta .
        Kuten on pojallakin on tänään, itse olen tavallinen taikinan värinen suomalainen enemmän vaalea kun tumma , niin että ei siihen aikaan tullut edes ajatusta että olisi ilmoittanut johonkin syrjimisestä oli vaan hyväksyttävä syrjintä .

• Anonyymi
        horttokaalo kirjoitti:

Enkä tässä kehuskele vaan normaalia on työnteko. Itse en vaan aikoinaan Suomessa päässyt alkuu, joten hain työkokemuksen ja pohjan Ruotsin kautta.

Niinhän se on nykyisin että ihmiset hakeutuvat töihin , ja ihan luonnollinen asia kuten sen ilmaisit .
        Niitä työttömiä on kyllä ihan vaan ” valkolaistenkin ” parissa ja sairaita , vaikka jaksavat kyllä saikulla mennä kauas kalaa.n ja kävellä pohjoisessa kilometri kaupalla . Sellaisia sairaita nääs.
        Ennakkoluuloilla on usein monet tarinat joita joku on keksinyt päästään , sillä ihmisen luonteesta riippuu miten elää. Ei siitä millaisilla geeneillä on sattunut syntymään.

• Anonyymi
        Pomo.minäkin kirjoitti:

Miksi ei saisi töitänsä jatkaa rauhassa jos työnsä hoitaa hyvin? Minulle on samantekevää minkä värinen ihminen kunhan hän on rehellinen ja tekee työnsä hyvin.

No kun saisikin tehdä. Mutta kun ei, aina on joku näistä työpaikan "tasokkaista" valkolaisista inisemässä jotain ihan turhanpäiväistä ja outoa, mikä ei kuulu edes työmaalle eikä liity itse työhön millään tavoin.
        Ja sitten heittäydytään uhriksi, jos vähänkin sanoo takaisin.

• huonoa

Meillä oli työharjoittelussa aikanaan yhdeksäsluokkalainen romanityttö. Homma päättyi ensimmäisenä päivänä, kun tarkastin kassinsa lähtiessä. Oli täynnä varastettuja meikkejä tms tavaraa. Sylki päälle ja haukkui rasistiksi.

• vvgffddddd

En mitenkään mustalaisia puolusta mutta on työmailla näkynyt eräskin mustalainen Flink joka toimi pienurakoitsijana rakennuksilla, toinen oli kattopuolella, kolmas putkimiesharjoittelijana.
      Eräällä oli huvämaineinen kaivonporausliike Etelä.Suomessa.En tiedä onko enää siitä on jo 10 vuotta kun viimeksi näin.

• näintäälläpäin

Tiedän myös työssä käyviä Flinkkejä, jäte ja romurauta hommissa, bussin ja taksin kuljettajana, perhepäivähoitajana, lähihoitajana esimerkiksi.

• RusutjaRisut

Tunnen moniakin romaneja työelämässä. Nuoria naisia sekä miehiä. Asiakaspalvelijoina, siivoojina, autonkorjaajina, yrittäjinä...jne. Ihan tavallisia tyyppejä, so what?
      Yks koulunkäynti-avustajatyttö (valkolainen) otettiin tarkkaan puhutteluun, kun varasteli. Jatkoi työharjoittelun kyllä loppuun ihan moitteetta.

• Ylimet36

Uusi asetus tuli voimaan.Työntekijän saa palkata mistä maasta tahansa,ei tarvitse hakea kotimaasta ensin.

• Metallimies

Kuusi romania on ollut työkaverina Suomessa ja Ruotsissa. Neljä kunnollista, yksi rosvo ja yksi sekopää. Ei siis paljon kokemusta kuitenkaan, mutta tarkkana oppi olemaan. Enpä halua yleistää, yksilöitä jokainen.

• Semimanne

Itse olen ainakin työelämässä ollut jo nuoresta asti.
        Nykyisessä työpaikassa ollut jo reilu 10v vakituisena.
        Koulutuksena tosin vaan mulla on lukio sekä ammattikoulu.
        Kyllä sitä kantaväestön vittuilua silti joutuu kuulemaan ja kuuntelemaan säännöllisesti.
        Ihme touhua, se on perseetä kun meikäläiset ei ole töissä mutta sekään ei sitten tunnu olevan oikein, kun joku on.
        Ja tuo on outoa, että joka kirjoitukseni, jotka ovat olleet ihan samaa tasoa kuin tämä nytkin kirjoittamani, on poistettu sääntöjen vastaisena.
        Voisiko ylläpito ainakin laittaa kommentin tähän ketjuun kaikkien luettavaksi, että minkä vuoksi?
        Vaikka taitaa olla ihan turha pyyntö ja kai tämäkin poistetaan...

• Landiero

Onhan noilla omat "tietonsa", näillä valkolaisilla.
      Yks tuttu esimerkiksi erään tapauksen tienoilta selitti aikanaan niin tietäväisenä, että mustalaisten kulttuuriin kuuluu se, ettei nainen saa ajaa autoa.
      Eipä ollut kaverilla oikein mielikuvat kohdallaan, eihän mustalaiset nyt kuitenkaan ole muslimeja.
      Ja onhan näitä paljon muitakin vastaavia "tositietoja" liikkeellä.

• Anonyymi

Tämän laatuisia juttuja on kuullut aina romaaneista , ja lapsia peloiteltiin että jos ei ole kiltti niin annetaan mustalaiselle . Ihmiset ovat ilkeitä toisia ihmisiä kohtaan .

• HÖÖÖÖ0

Tutkija: Arabia ohitti suomen Ruotsissa – ”Historiallinen virstanpylväs”
      Ruotsissa ei virallisesti kartoiteta maassa asuvien äidinkieliä.
      Ruotsissa ei virallisesti kartoiteta maassa asuvien äidinkieliä. (KUVA: Roni Rekomaa)
      Julkaistu: 31.5. 16:46

Jaa119TwiittaaSähköposti
      Ruotsin alkuajoista lähtien maan toiseksi puhutuin kieli suomi on ensi kertaa menettänyt asemansa.
      Suomi on pudonnut kolmannelle sijalle Ruotsin yleisimpien kielten listalla. Sen ohitti arabian kieli, väittää kielitieteilijä Mikael Parkvall Svenska Dagbladetissa julkaistussa kolumnissaan. Hän luonnehtii vaihdosta ”historialliseksi virstanpylvääksi”.

– Suomi ei pelkästään ole ollut Ruotsin toiseksi yleisin kieli ”jo hyvän aikaa”, vaan käytännössä niin kauan, kuin koko Ruotsi on ollut kansakuntana olemassa, Parkvall muistuttaa historiasta.

• leivänsyrjässä

Vanhemmillani oli töissä mustalaisnainen. Oli loistava työntekijä ja hyvä työkaveri. Muutti ja sai (osin vanhempieni suosituksen ansiosta) saman alan paikan uudella paikkakunnalla. Oli myös uusi työnantaja todella tyytyväinen.

Kaupan alan työtä.

Lisäksi on kokemusta sairaalassa työskennelleestä romaninaisesta. En tiedä koulutusta tai nimikettä, mutta hän mm. sijasi vuoteet ja kuljetti potilaita. Ruokailussa oli mukana myös. Ei minusta lääkepuolta hoitanut.

Tarkka, ystävällinen, hyvin pidetty työntekijä. Itse kävin osastolla, koska omaiseni oli siellä.

Kummallakaan näistä naisista ei ollut perinteinen romaninaisen asu. Sairaalassa työskennellyt käytti kyllä siviilissä pitkää, mustaa hametta.

• Anonyymi

Joo, kyllä heissä on oikeastikin ihan asiallista väkeä, jotka ovat työmotivoituneita ja tekevät lisäksi vielä työnsä hyvin.
        Vaikka kait tähänkin kirjoitukseen tulee kuitenkin taas näitä "No jos heistä se 0,000000001% on asiallisia, niin ei se mitään meinaa kun koko muu porukka on perseestä olevia tappajavarkaita"-tasoisia paskakommentteja, joilla valtaväestö vain osoittaa ja todistaa oman vähemmän mairittelevan tasonsa..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, kyllä heissä on oikeastikin ihan asiallista väkeä, jotka ovat työmotivoituneita ja tekevät lisäksi vielä työnsä hyvin.
        Vaikka kait tähänkin kirjoitukseen tulee kuitenkin taas näitä "No jos heistä se 0,000000001% on asiallisia, niin ei se mitään meinaa kun koko muu porukka on perseestä olevia tappajavarkaita"-tasoisia paskakommentteja, joilla valtaväestö vain osoittaa ja todistaa oman vähemmän mairittelevan tasonsa..

Valkolaisissakin on varkaita mutta ihme kyllä ei silti leimata kaikkia jos yksi varastaa. Hieman ajatuksen aihetta .

• Anonyymi

Oli 1977 SaPr:ssä romanimies joka kävi Rauk:n. Tuli alikessuksi!

• Anonyymi

Romaneista en tiedä mutta minulla on työ kaverina. Siis työni on minun kaverini, niinhän se aloittajakin vajaat sata vuotta sitten kirjoitteli.

• Anonyymi

On ollut useampikin, osa kovia työmiehiä osa ei. Sama vika kuin valtaväestössäkin.

• Anonyymi

Mä tunnen romaneja. Eräs on toiminut erityisopettajana ja nyttemmin jossakin valtionvirastossa. Hän on ainakin valtiotieteiden maisteri. Toinen taas on ensihoitaja ja diakonissa ja työskennellyt hoitajana sekä seurakkunnalla, nyt hän on DIAKissa töissä. Sitten tunnen erään lukiolaisen, joka lukio-opintojensa ohella siivoaa työkseen ja erään, joka opiskelee luokanopettajaksi. Kaikki on melkoisia työmyyriä tässä porukassa.

• Anonyymi

TyöMYYRIÄpä hyvinkin. Taitavat tehdä myyräntyötä.

• Anonyymi

Kuljetusalalla ja järjestyksenvalvonnassa olen törmännyt romanityöntekijöihin itse aikoinaa. Ihan asiallisia miehiä olivat nuo.

• Anonyymi

Kumma juttu kun itse en ole nähnyt ainuttakaan mustalaista töissä ikinä.vaikka asun pk-seudulla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kumma juttu kun itse en ole nähnyt ainuttakaan mustalaista töissä ikinä.vaikka asun pk-seudulla

Taidat asua Kalliossa kaupungin vuokrakasarmilla....

• Anonyymi

Luuletteko oikeasti ettei negatiivisia kommentteja siivota pois?

• Anonyymi

Jospa niitä ei edes ole , sillä ihmisillä ei tänään ehkä ole samoja kokemuksia heistä, ja ne ennen vanhaiset kokemukset ovat usein niitä kulkujuttuja . Joku keksi ta toiset uskoi .
        Ja kukapa sitä mollaamaan alkaa ihmisiä turhan vuoksi .

• Anonyymi

Ei se ole aina työnantajasta kiinni jos ei mustalaista oteta töihin,monta kertaa työkaverit ei halua mustalaista työkaveriksi.Mistähän se johtuu.

• Anonyymi

Jaa että mistä johtuu? Luulisin että kasvatuksesta kokona jos on aina saanut kuulla tummista ne tavalliset kerto jutut niin ne pelkää tummia, eivät ole niin kehittyneitä että katsoisivat itse mikä ihminen on, uskovat ennemmin huhupuheita

• Anonyymi

Niinpä.
        Ja on ihan turha valittaa tai väittää, ettei mustalaisia kiinnosta työnteko, kun heitä ei huolita töihin/työkavereiksi.
        Toki mustalaisissa on työnvieroksujia, mutta hei, niin on valtaväestössäkin.
        Itsekin tunnen useammankin valkolaisen, joita ei työnteko kiinnosta ja osa oikein kehuskeleekin sillä, etteivät tee töitä ja "työnteko on luusereita varten" jne.
        Mutta tosiaan, millä hitolla menet töihin, jos/kun työnantaja ei halua palkata ja jos haluaisikin, niin työyhteisö pistää stopin koko hommalle juurikin tuolla tähän porukkaan ei sitten mustalaisia tule-asenteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.
        Ja on ihan turha valittaa tai väittää, ettei mustalaisia kiinnosta työnteko, kun heitä ei huolita töihin/työkavereiksi.
        Toki mustalaisissa on työnvieroksujia, mutta hei, niin on valtaväestössäkin.
        Itsekin tunnen useammankin valkolaisen, joita ei työnteko kiinnosta ja osa oikein kehuskeleekin sillä, etteivät tee töitä ja "työnteko on luusereita varten" jne.
        Mutta tosiaan, millä hitolla menet töihin, jos/kun työnantaja ei halua palkata ja jos haluaisikin, niin työyhteisö pistää stopin koko hommalle juurikin tuolla tähän porukkaan ei sitten mustalaisia tule-asenteella.

Ovatkohan tyytyväisiä että estävät toisen työnsaannin ja saavat jatkaa samaa hoilaamista ettei tummat tee töitä . Siis suomalainen mies , kuka heidät on kasvattanut .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ovatkohan tyytyväisiä että estävät toisen työnsaannin ja saavat jatkaa samaa hoilaamista ettei tummat tee töitä . Siis suomalainen mies , kuka heidät on kasvattanut .

Niinpä, luultavasti ovat tyytyväisiä..
        Ylläpitävät tilannetta, minkä seurauksena saavat jatkaa kitinäänsä siitä, ettei mustalaiset tee töitä.
        Mitenkäs teet töitä, kun ei anneta työpaikkaa?

• Anonyymi

Itse tunnen yhden mustalaismiehen, olen tuntenut jo liki 25 vuotta opiskeluajoista lähtien. Sitä en tiedä, onko täysmustalainen mutta suurimmaksi osaksi ainakin on.
      Oli lukion käynyt aikanaan, armeijan suoritti myös AUK:ta myöden ja tosiaan 2v kestäneen ammattikoulun kävi vielä eräälle alalle, jolloin opin itse tuntemaan hänet.
      On ollut valmistumisestaan lähtien lähes jatkuvasti töissä, työttömänä on ollut kaikkinensa ehkä 6kk näistä vuosista. Välillä oli jopa hanttihommissa matalapalkka-alalla, kun ei ollut oman alan töitä tarjolla, nyt tosin on vakituisessa työsuhteessa mikä on kestänyt jo hyvinkin 15v.
      Eli hyvin on pysynyt työelämässä kiinni eikä ole ikinä ollut lusimassa.
      Joskus sanoi, ettei ole saanut hankittua edes pysäköintisakkoa ja huumorilla naureskellen totesi, että hän taitaa olla huono mustalainen ja valkolaisten silmissä ihan täys friikki, kun ei ole minkäänmoista rikostaustaa takana.
      Ihan ok-tyyppi on kaikin puolin. Tekee työnsä hyvin ja tunnollisesti, työnantajakin kyllä pitää hänestä kiinni.
      Aika kovapäinen kylläkin, tietty kun on yksinään vastuussa suht isosta työpisteestä, mutta muuten huolehtii muunkin osalta että työt sujuu. Eli jeesaa muitakin tarvittaessa jne.
      Pukeutuu kyllä valtaväestön tavoin ja on myös muutenkin aika introvertti.
      Mukava kaikille, mutta viihtyy parhaiten/paremmin kai omissa oloissaan pienessä kaveripiirissä. Luultavasti senkin vuoksi, kun on varmaan saanut elämänsä aikana aika paljon kuulla vittuilua ja paskaa niskaansa sukutaustoistaan johtuen, vaikka introverttius nyt on kyllä myöskin ihan perusluonteessakin yleensä.
      On aika harvasanainen loppuviimeksi ja jotenkin huokuu hänestä, että viihtyy parhaiten omiss oloissaan, mutta tosiaan ei sulje ketään poiskaan. Ja sanoo kyllä aika suoraan, jos on jotain sanottavaa, ehkä vähän liiankin suorasanainen ajoittain.
      Ei kyllä käsittääkseni ole ainakaan pahemmin romanienkaan kanssa tekemisissä, ei sen puoleen. Ei ole riidoissa kenenkään kanssa, eli "perinteet eivät paina päälle", mutta on kait vain valinnut tuon elämäntyylin tai päätynyt siihen muuten.
      Vaatetuksesta sanoi vain joskus , että viihtyy paremmin farkuissa ja kesäaikaan shortseissa, kuin puku tai suorat housut ja villapaita päällä.
      Mutta tosiaan, ainakin tämä tuntemani mustalainen on ihan hyvä tyyppi kaikinpuolin. Ihmisenä ja työntekijänä.
      Tekee työnsä kuten kuuluu, ei häiriköi muita eikä anna häiriköidä itseään ja elää kuten yhteiskunnassa kuuluukin.

• Anonyymi

Ei valitettavasti yhtään positiivista kokemusta. Jo tuntuisi että nuinkin suuresta joukosta useampi tarttuisi työnkahavaan,

• Anonyymi

joopa joo

• Anonyymi

Olin joku vuosi sitten viikon sairaalassa ja siellä oli hoitajana romani. Oli paras ja mukavin kaikista, vaikka muutkin oli hyviä. Aina oikein odotin, että hän tulis kierrokselle kun oli niin kiva ja ystävällinen ihminen.

• Anonyymi

Olen hoitoalalla ja mulla oli työkaverina romaninainen. Hän pukeutui töissä työpukuun, kuten me muutkin.

Aluksi ajattelin, että hän lähtee parin työvuoron jälkeen pois, kuten toinen työpaikalla pyörähtänyt romaninainen. Työ on raskasta jne.
      Onneksi hän jäi ja olin iloinen työtoveruudesta :).
      Oli ikävää, että hän lähti pois ja muutti toiselle paikkakunnalle. Hänen kanssaan oli mukava tehdä töitä, koska hän oli luonteeltaan miellyttävä, suora ja ahkera henkilö. (Jos hän sattuisi lukemaan tämän itsekin, tekstissä on pieni vinkki.)

• Anonyymi

Ei taida olla paljoakaan tunkua saada romani työkaverikseen.

• Anonyymi

Mulla on panokaverina yks romanimies. Haisee pahalta, mutta on sillä tiukka hole

• Anonyymi

Mie tarttisin tänne Röönlantiin pari hyvää iglun rakentajaa. Pistäkääpä hakemukset vetämään. Edellytän tietenkin että hakijalla on vähintään amk-tason tutkinto lumilinnojen rakentamisesta ja vähintään viiden vuoden työkokemus alalta.

Terveisin Möhis

• Anonyymi

Rasismikortti alkaa herkästi viuhumaan heillä työyhteisöissä vaikka ei olisi edes aihetta.
      Kokevat asiat liian herkästi. Jos tulee erimielisyyksiä tai saavat jonkinlaisen tuulesta temmatun olettamuksen päähänsä, niin olet vähintäänkin heidän ajatuksen tasolla rasisti.

• Anonyymi

No tuo aikaisemmin mainitsemani romanimies ei ole ainakaan herkkänahkainen eikä esim. mustamaalaile ketään jne.
        Tietty jos joku on vittumainen hänelle tai ylipäätään sellainen/käyttäytyy tökerösti muuten, niin sanoo sen suoraan.
        Ekä tosiaan ole mikään herra herkkänahka, päinvastoin, omasta mielestäni liiankin pitkämielinen.
        Hänen ylin esimies esimerkiksi joskus sanoi toiselle työntekijälle hänen kuullensa, että tämä romanimies sopisi kalanfileoijaksi tasi lihanleikkaajaksi todella hyvin, kun mustalaiset ovat muutenkin niin hyviä ja hanakoita heilumaan niiden puukkojensa kanssa. Tuollainenhan on selvää rasismia kuitenkin, varsinkin kun se sanotaan vakavissaan/solvaamismielessä tai muuten vain ihan "vittuilun ilosta".
        Ei nyt vetänyt hernettä nenäänsä, mutta pari päivää myöhemmin totesi pomolleen, kun joku asia meni aika pahastikin pieleen pomon oman toiminnan takia, että "kannattaisikohan mustalaisia ottaa tänne enemmänkin töihin, kun kerta ollaan niin hyviä työmiehiä kuin mitä mesoit pari päivää sitten? Olisi vain tämäkin työasia mennyt ekasta kerrasta niin kuin oli tarkoituskin". Pomo oli kuulemma ampaissut kuin rusakko makuulta toimistoonsa karkuun ja ollut loppupäivän aikalailla ainakin mustalaistuttuni näkyviltä pois. Eikä sen jälkeen ainakaan hänen kuullensa nälvinyt mustalaisista mitään.
        Pari kertaa on vuosien mittaan ottanut asioita puheeksi, kun työmaalla on mennyt liian pitkälle tämä mustalaisten mollaamiset. On sanonut, että häntä saa vihata vapaasti, jos haluaa, mutta siitä ei tarvitse tehdä mitään mekkalaa, koska ei hänkään huutele mitään sellaisista ihmisistä, jotka eivät häntä miellytä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuo aikaisemmin mainitsemani romanimies ei ole ainakaan herkkänahkainen eikä esim. mustamaalaile ketään jne.
        Tietty jos joku on vittumainen hänelle tai ylipäätään sellainen/käyttäytyy tökerösti muuten, niin sanoo sen suoraan.
        Ekä tosiaan ole mikään herra herkkänahka, päinvastoin, omasta mielestäni liiankin pitkämielinen.
        Hänen ylin esimies esimerkiksi joskus sanoi toiselle työntekijälle hänen kuullensa, että tämä romanimies sopisi kalanfileoijaksi tasi lihanleikkaajaksi todella hyvin, kun mustalaiset ovat muutenkin niin hyviä ja hanakoita heilumaan niiden puukkojensa kanssa. Tuollainenhan on selvää rasismia kuitenkin, varsinkin kun se sanotaan vakavissaan/solvaamismielessä tai muuten vain ihan "vittuilun ilosta".
        Ei nyt vetänyt hernettä nenäänsä, mutta pari päivää myöhemmin totesi pomolleen, kun joku asia meni aika pahastikin pieleen pomon oman toiminnan takia, että "kannattaisikohan mustalaisia ottaa tänne enemmänkin töihin, kun kerta ollaan niin hyviä työmiehiä kuin mitä mesoit pari päivää sitten? Olisi vain tämäkin työasia mennyt ekasta kerrasta niin kuin oli tarkoituskin". Pomo oli kuulemma ampaissut kuin rusakko makuulta toimistoonsa karkuun ja ollut loppupäivän aikalailla ainakin mustalaistuttuni näkyviltä pois. Eikä sen jälkeen ainakaan hänen kuullensa nälvinyt mustalaisista mitään.
        Pari kertaa on vuosien mittaan ottanut asioita puheeksi, kun työmaalla on mennyt liian pitkälle tämä mustalaisten mollaamiset. On sanonut, että häntä saa vihata vapaasti, jos haluaa, mutta siitä ei tarvitse tehdä mitään mekkalaa, koska ei hänkään huutele mitään sellaisista ihmisistä, jotka eivät häntä miellytä.

Hyvin hoksattu tältä tutultasi, noin se pitääkin mennä että vittuile kohteliaasti takaisin tilaisuuden tullen, kun tilaisuus tosiaan tulee. Ja jos sekään ei auta, niin sitten tasa-arvovaltuutetun puheille.
        Monella valkolaisella muuten on aika raukkamaiset asenteet.
        Haukutaan kyllä surutta ja aika törkeästikin, mutta sitten kun annetaan takaisin samalla mitalla tai otetaan muuten asiallisesti tapahtunut puheeksi, niin joko kieltävät käytöksensä, puolustelevat huonoilla kokemuksilla mustalaisista tai yksinkertaisesti juoksevat karkuun, kun pelästyvät joutuvansa kantamaan vastuuta sanomisistaan&tekemisistään.

• Anonyymi

Kannattaisiko olla hiljaa, jos et kestä totuutta rasismista? Ei valkolaisetkaan siedä kuulla pientäkään kritiikkiä itsestään, ainakaan tuntemani valkolaiset. Edes totuuteen pohjautuvaa kritiikkiä.

• Anonyymi

Pari kaaleeta duunissa ollut 55v urani aikana . !MOLEMMAT LOISTAVIA IHMISINÄ .

• Anonyymi

En suosittele. Mie sain työkaverilta hevostippurin ja peelokin tahriintu

• Anonyymi

Mie tarjosin töitä Röönlannissa iklun rakennushommissa. Eipä näytä kaaleita kiinnostavan vaikka työnantajakin eli mie oon kaale. Palkkaan siis ahkeria alkuasukkaita eli ns eskimoita.

• Anonyymi

Mitä se työ on josta niin paljon puhutaan netissä ja lehdissä?

Raineri Römpsänperältä kysyy

• Anonyymi

Olisin rekrytoinnit romanien töihin,
      Syy kieltäytymisen oli , että kello 8:00 aamulla on liian aikainen aloittaa työt 😩 ?

• Anonyymi

Älä pyydä enää tummia ...duuniin ...😩🤣🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi

No niitä on monenlaisia, mutta niin on meitä muitakin! 🤭 Mitä sitä ihminen suvullensa mitään voi, kun emmehän mitään edeltäjiimme? Pitää olla Hitler kakkonen jos niitä alkaa haukkumaan ja kyllähän me "valkoiset" oltaisiin maailmassa heikoilla, jos tulisi nyt todellinen rotusota!!!

• Anonyymi

Kirjoitat asiaa ihan jo tuosta lähtien, että kukaan ei voi sukutaustoilleen mitään.
        Jokainen sattuu nyt syntymään juurikin sinne ja siihen ihmisryhmään, mihin nyt syntyykin.
        Joku valkoiseksi eurooppalaiseksi, joku mustaihoiseksi afrikkalaiseksi jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitat asiaa ihan jo tuosta lähtien, että kukaan ei voi sukutaustoilleen mitään.
        Jokainen sattuu nyt syntymään juurikin sinne ja siihen ihmisryhmään, mihin nyt syntyykin.
        Joku valkoiseksi eurooppalaiseksi, joku mustaihoiseksi afrikkalaiseksi jne.

Niinpä.
        Esimerkiksi narkomaaniksi aletaan, mutta ei kukaan itse päätä, millaiseksi syntyy.
        Vaikka kyllähän nistejäkin puolustellaan, että se alttius riippuvuuksille on geeneissä, mutta se on kuitenkin pohjimmiltaan paskapuhetta. Koska ihminen itse sen ratkaisunsa tekee, työntääkö sen piikin suoneensa vai ei.
        Mutta ei kukaan ennen syntymäänsä voikaan päättää, mihin ihmisryhmään syntyy.
        Niin sen vuoksikin on jo ihan turha haukkua ketään syntyperänsä vuoksi.

• Anonyymi

Kaikki rotusorto lähti liikkeelle silloin kun Eeva antoi kielletyn omenan Aatamin käteen .....
        syötäväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.
        Esimerkiksi narkomaaniksi aletaan, mutta ei kukaan itse päätä, millaiseksi syntyy.
        Vaikka kyllähän nistejäkin puolustellaan, että se alttius riippuvuuksille on geeneissä, mutta se on kuitenkin pohjimmiltaan paskapuhetta. Koska ihminen itse sen ratkaisunsa tekee, työntääkö sen piikin suoneensa vai ei.
        Mutta ei kukaan ennen syntymäänsä voikaan päättää, mihin ihmisryhmään syntyy.
        Niin sen vuoksikin on jo ihan turha haukkua ketään syntyperänsä vuoksi.

Niinpä.
        Itseäni ainakin eniten riepoo juurikin tuo, että kaiken maailman "nitkuperseet", juopot ja muut asiansa ryssineet kehtaavat haukkua romaneja varkaiksi ja ties miksikä.
        Vaikka esimerkiksi polkupyöriä varasteleva ja niiden myymisellä huumeidenkäyttöänsä rahoittavan ihmisen on turha haukkua romaneja saastaisiksi varkaiksi, koska hän itse on sellainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä.
        Itseäni ainakin eniten riepoo juurikin tuo, että kaiken maailman "nitkuperseet", juopot ja muut asiansa ryssineet kehtaavat haukkua romaneja varkaiksi ja ties miksikä.
        Vaikka esimerkiksi polkupyöriä varasteleva ja niiden myymisellä huumeidenkäyttöänsä rahoittavan ihmisen on turha haukkua romaneja saastaisiksi varkaiksi, koska hän itse on sellainen.

Näinpä.
        Sellaisella ei ole vara haukkua, jonka oma elämä on pielessä ja pahasti.
        Senkin ajan ja energian ihminen voisi käyttää omien ongelmiensa korjaamiseen, mitä hän käyttää mustalaisten haukkumiseen ym kitinään.

• Anonyymi

Tupla nolla 00

• Anonyymi

Röyhkeys!

• Anonyymi

Ihan OK.

• Anonyymi

Ei se ole OK jos ei osaa rehellisesti vittuilla!

• Anonyymi

Like 7up,: Never have and never will

• Anonyymi

Yks lökäpöksy kaalee yritti jonkun aikaa suorittaa yhteiskuntapalvelua , - ei jaksanut - nukutti , ja päivällä oli kiva gruisailla vaikka ei ollut edes korttia ,,, nyt lökäpöksy istuu tiilitalissa koko tuomionsa -. Äly hoi 🤣🤣🤣🤣🤣🤣😎

• Anonyymi

sama keskustelut: https://keskustelu.suomi24.fi/t/16216653/miksi-mustilaiset-ei-kay-toissa

tämä voi olla törkeä kommenti, mutta "rikkaus vaikka maailma on hajalla?"

kuulostaakin ahneelta, jos ja hyödyntää sossun ja valtion rahalla itselle, ikään kuin hyödyntää valtion/kelan ja liiton rahalla. tämä voi olla huono esim. ikään kuin (minä pidän jalat pöydällä tekemättä mitään ja hyödynnän kelan/liiton tuetta ja rahat kiertävät kuin ympäri, ja jos ei riitä niin pyyttää lisää sossulta elämiseen). lyhyesti sanottu "valtio elättää minua ja ei minun tarvitse olla töissä hikipäissään ja tärkeänä on ystävyys ja lähipiirit"

ystävyys?? onhan olemassa selaisia vihamielisiä ystäviä/kavereita mm. naapurit tai lapsuudesta kasvaneet ihmiset, josta vähittelen viestintäkin lakkautuu nopeasti. on sellaisia sanontoja kuin "Kaverin kanssa voidaan olla ystäviä, mutta saatetaan olla vihollisiakin".

sossun/kelan tuesta pitää kulkea sitä protokollaa, eikä vain käytettä sitä kultuurin puhetta/myyntiä sanontaa, ja jos tällaisien kultuurien osalta pitää sallia niin pitäisikö kaikki suomalaiset lakkauttaa jopa työn tekemistä ja jopa viljellykin lopetettaan ja lehmiäkin ei tarvitse kypsettää maitoa ja vientiä. eli hanskat tiskiin ja hyödynnettään valtion ominaisuutta itselle.

• Anonyymi

Ihan ok tyyppi on, ainakin tämä meillä töissä oleva puolimustalainen.
      Ei tosin tee numeroa itsestään tai mistään, muu porukka tuntuu olevan enemmänkin mekkaloimassa hänen sukutaustoistaan ja muutenkin.
      Mutta tosiaan tekee työnsä, tietää työasioista ihmeenkin paljon ja uskaltaa tehdä ratkaisuja ongelmatilanteissakin.
      Ja hommat kyllä yleensä sujuu häneltä ilman ongelmia, harvoin töpeksii mitään edes vähän.
      Ei ole kyllä erityisemmän sosiaalinen, mutta toisaalta en ihmettele, kun olen kuunnellut, miten mustalaisia haukutaan meidän työpaikallakin jo pelkästään.
      Niin eipä kai sitä kukaan viitsi ollakaan erityisemmän sosiaalinen sellaisille, jotka haukkuvat ja arvostelevat jatkuvasti.
      Hän on kyllä kaiketi katkaissut välit myös mustalaissukulaisiinsa melkeinpä täysin, ei kai jaksa olla heikäläistenkään kanssa tekemisissä.

• Anonyymi

Luottamaan ei pysty jääkö ihmisestä jotain jäljelle?

• Anonyymi

Mitä tarkoitat tuolla?

• Anonyymi

Muutaman romanikaverin kans ollaan nyt myyty kynttilöitä ja pitsiliinoja vanhuksile. Pari vuotta sitten myytiin ja asennettiin koronasuodattimia. Se oli tuottoisaa bisnestä. On mukavaa hommaa kierrellä ovelta ovelle myymässä ja työkaverit on ihan huipputyyppejä.

• Anonyymi

Mulla on työkavereina mm. entinen narkkari; tai pitäisi kai sanoa että raitistunut huumeongelmainen.
      Sekä pajaripää, tai siis aktiivisesti kannabista käyttävä henkilö.
      Ja yksi työkaveri oli täysi alkoholisti, jolla oli myöskin aika rankkaa huumetaustaa. Hän otti kyllä loparit joku aika sitten, mikä oli ihan hyvä vaan.
      Ja muutenkin, kun tällaisten kanssa on tehnyt vuosia töitä ja nähnyt, millaisia he ja heidänlaisensa oikeasti ovat, niin mieluummin ottaisin kyllä romanin työkaveriksi kuin tekisin enää päivääkään tällaisten päihdepösilöiden kanssa töitä yhdessä.
      Mutta ei voi mitään, näillä mennään.

• Anonyymi

Kun käy muutakin kuin apukoulua pääsee sellaisiin töihin missä ei kuvaamasi kaltaisia näy.

Eikä manneja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun käy muutakin kuin apukoulua pääsee sellaisiin töihin missä ei kuvaamasi kaltaisia näy.

Eikä manneja.

En ole päivääkään käynyt apukoulua. Valitettavasti sinun kannaltasi, meni "hyvä kuittaus/vittuilu" ihan hukkaan etkä saanut itsestäsi fiksumpaa.
        Mutta totta tuo, todella monella alalla on nykyään alkkiksia, pajaripäitä, narkkareita/narkkitoipujia, mielisairaita ym. Siinä ei hyvä koulutuskaan auta mitään eikä anna turvaa, etteikö sellaisten sekaan päätyisi töihin.
        Narkkareita ja hulluja on myös korkeastikoulutetuissa. Muuta eroa ei ole heidän ja mainitsemiesi "apukoululaisten" välillä paitsi että korkeastikoulutetut (luultavasti) vetävät näitä kalliimpia"trendihuumeita". "Apukoululaisille" kelpaa kaikki, millä pään saa vähänkin sekaisin.
        Ja silti, mustalainenkin on helvetisti parempi työkaveri kuin mainitsemani päihde- ym hörhöidiootit.
        Saati kaltaisesi ihme vittuilijat, jolle normaalit ihmiset ovat jotain apukoululaisia.

• Anonyymi

Teeskentelyn mestareita!

• Anonyymi

Millä tavoin?
        Ihme tyyppi olet, laittelet tuollaisia lauseen tai kahden ittaisia kommentteja, jotka ovat ensinnäkin todella outoja ja irrallisia ja joita et tarkenna etkä perustele edes millään tavoin.
        Kuten juuri tuo teeskentelyn mestareista, tai esimerkiksi tuo aikaisempi tästä luottamaan ei pysty plaa plaa plaa...

• Anonyymi

Mun valkolaistyökavereista ainakin on aika moni melkoisia teeskentelijöitä, eli oikealta titteliltään kaksinaamaisia.
        Kasvotusten ovat olevinaan niin kaveria ja ystävällistä ym "positiivista", mutta selän takana haukkuvat, kiusaavatkin ajoittain, sabotoivat joidenki ntyöntekoa ja ties mitä.
        Ja joka välissä yrittävät työntää töitänsä muiden niskaan.

• Anonyymi

Ainakin somen mukaan todella moni on Mercedes Benzillä töissä :D

• Anonyymi

Ja sitten kun tulee vähän pidempi työkeikka, niin se suuntautuu aina ”ruotsiin” eikä siellä toimi puhelimet nauraaa

• Anonyymi

Tätä sakkia jos pääsee useampi suhmuroimaan samaan duuni paikkaan niin ongelmat alkaa takuulla työyhteisössä.

• Anonyymi

Paskaa jauhat.
        Mun työpaikalla ainakin kaikki ongelmat, riidat ym negatiivinen aiheutuvat valkolaisten touhuista ja käytöksestä.
        Haastavat riitaa, tekevät työnsä usein puolihuolimattomasti ym. Ja vetävät yksityisasiansa töihin mukaan, mitkä eivät todellakaan sinne kuulu. Parisuhdeongelmansa ja kaikki ja usein yrittävät kaataa niitä toisten niskaan/siivottavaksi.
        Mamuistakin on enempi ongelmia kuin on näistä parista mustalaisesta, jotka meillä työskentelee.

• Anonyymi

Tällä porukalla ei ole koskaan ollut omaa maata.

• Anonyymi

Eihän näihin luoteta edes rikollispiireissä :D

• Anonyymi
      UUSI

Aikoinaan viisaat tutkivat romaneita ja päätyivät tulokseen että ovat noin 8 vuotiaan lapsen tasolla.

Ketjusta on poistettu 66 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      140
      4422
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      350
      2230
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2114
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1891
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1820
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1787
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      483
      1621
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1479
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      488
      1363
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1338
    Aihe