Mustalainen töissä tai työ kaverina

SAKlainen

Kertokaa ruusut ja risut nyt saa kehua tai jos työnantajilla on jotain kokemuksia kertokaa rehellisesti.

45

6606

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyÖnAnTaJa

      Eikö kukaan tunne mustalaista joka olisi töissä taisi osua arkaan paikkaan.

    • jaakko345643

      Meillä oli keittäjinä kaksi romaninaista, ihan normaaleja olivat :D

      • Kysyn_vaan

        Onko keittäjänaisilla romanien kansallispuku päällä?


      • OTA_SELVÄÄ
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        Onko keittäjänaisilla romanien kansallispuku päällä?

        Kysyn_vaan, se on kansanpuku ei kansallispuku


      • mehtäänmännöö

        Hei, älä yritä matkia jotain murretta, kun et näköjään juurikaan osaa!


      • näinikkään

        Töihin ei mäne, sossusta saapi.


      • jaakko345643
        Kysyn_vaan kirjoitti:

        Onko keittäjänaisilla romanien kansallispuku päällä?

        Toisella taisi olla ja siinä se leveä essu päällä, toisella oli housut jotka se vaihtoi kotiin mennessään hameeseen. Mukavia keittäjiä, ovat vieläkin siellä töissä.


      • Anonyymi
        näinikkään kirjoitti:

        Töihin ei mäne, sossusta saapi.

        Näin se menee


      • Anonyymi

        Mustalaiset on monesti siistimpiä kuin suomalaiset


    • työkaalo

      Onhan noita, paljonkin vika on vain siinä että jos kaalo tekee töitä biin sitä haukutaan heti kaajeemmoiseks .

    • Vaippaihottuma

      On ollut työkaverina kauan sitten. Vanhainkodilla oltiin. Romanityttö hoitoapulaisena. Ihan tavan hoitovaatteet päällä. Ei muuta erikoista, mutta kun piti käytettyjä vaippoja laittaa roskiin, niin muiden piti hänelle aukaista roskiksen kansi. Koska haju mikä sieltä roskiksesta läksi oli melkoinen. Kai hän ei voinut sietää pachan hajua. Sitä en muista miten hän vanhuksille vaihtoi vaippoja, kun sielläkin haisi. Vai oliko siivoojana vain.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne vaipat laiteta lastiikka pussuåiin välittömästi ja pussi kiinni ei kai kukaan niitä enää nykyään pidä sellaisenaan omissa vessa roskiksissaan . Ei vanhusten talossa mitenkään haise jos hoitajat vaan älyää tehdä tehtävänsä . Ja tuo ainainen vaipoista puhuminen. Jotenkin ärsyttää tuntuu että harvennetaan ihmistä joka on sairas eikä pysty enää elämään terveiden ehdoilla.
        Joten lopetat tuo haisemisesta puhuminen ei missään oikeassa vanhusten hoivakodissa haise jos siellä on osaava henkilökunta.


    • Työnorjaminäkin

      Meillä on töissä koulunkäyntiavustajan vakipestillä ollut jo ainakin 5 vuotta sama henkilö. Oikein mallikelpoinen työntekijä. Ei juuri koskaan sairaanakaan. Sairaat asenteet joutuu kestämään vähän niinkuin palkan lisänä. Eipä käy häntä kateeksi ei. Mutta hyvä työkaveri, ainakin minun asenteet on muuttanut aivan täysin- teoilla ei puheilla.

    • Naapurifirmanpomo

      Naapurifirmana on rakennusliike johon joka aamu samaan aikaan saapuu mies työhaalareissa. Olimme arvelleet, että kaveri olisi romani, tummahkon ihon ja perinteisen hius- ja pulisonkityylin takia. Eipä hänen kanssa juuri tarvitse tekemisissä olla, mutta aina hän meitä moikkaa kun lähtee rakennusliikkeen pakettiautolla työmaalle ties minne. Työkaveri oli sitten sattunut näkemään tämän herran ystävineen vapaa-ajalla, silloin oli pukeutunut romanien suosimaan tyyliin. Toivon, että hän saa tehdä työtään rauhassa ja arvostettuna rakennusmiehenä, taustaan katsomatta. Onneksi hän on löytänyt ennakkoluulottoman työnantajan.

      • Pomo.minäkin

        Miksi ei saisi töitänsä jatkaa rauhassa jos työnsä hoitaa hyvin? Minulle on samantekevää minkä värinen ihminen kunhan hän on rehellinen ja tekee työnsä hyvin.


      • horttokaalo

        Minun kaikki lapset on ainakin töissä ja itse olen työeläkkeellä ja olen kahden mustalaisen lapsi. Ammattimiehiä on vielä pojat ja likkakn kuolun käynyt ja vakituisessa työssä.


      • horttokaalo
        horttokaalo kirjoitti:

        Minun kaikki lapset on ainakin töissä ja itse olen työeläkkeellä ja olen kahden mustalaisen lapsi. Ammattimiehiä on vielä pojat ja likkakn kuolun käynyt ja vakituisessa työssä.

        Enkä tässä kehuskele vaan normaalia on työnteko. Itse en vaan aikoinaan Suomessa päässyt alkuu, joten hain työkokemuksen ja pohjan Ruotsin kautta.


      • Anonyymi

        Muistan 60 luvulla kun rasismi vielä vallitsi ravintoloissakin .
        Olimme mieheni kanssa Vaasan kaupungissa käymässä ja aikamme torilla katseltuamme tuli nälkä , päätettiin mennä ravintolaan syömään.
        Tulintoppi heti ovella ei päästetty sisään, kysyimme miksi , niin sanoivat etteivät halua tummia asiakkaaksi . Siis meistä kumpikaan ei kuulunut tummiin mitenkään, joskin mieheni oli tumma hoiksinen ja aika ruskea iholtaan kesäisin , siis helposti ruskettuvat sorttia. Äyritimme sanoa ettei meistä kumpikaan ole tummiin kuuluva mutta ei auttanut, ämentiin nakkikioskilla petyksiasä siellä kyllä kelpasi meidänkin rahat .niin että vielä siihen aikaan syrjittiin tummia ja kunnolla.
        Ja jos olisimme olleet hieman vanhempia silloin kun tämä tapahtui niin olisimme älynneet tehdä ilmoituksen asiasta .
        Joten näin on tummia sorrettu , tänään sellaista ei vissiin enää ole En tiedä mutta luulisin että ihmisillä on hieman enemmän järkeä päässä nykyään


    • huonoa

      Meillä oli työharjoittelussa aikanaan yhdeksäsluokkalainen romanityttö. Homma päättyi ensimmäisenä päivänä, kun tarkastin kassinsa lähtiessä. Oli täynnä varastettuja meikkejä tms tavaraa. Sylki päälle ja haukkui rasistiksi.

    • vvgffddddd

      En mitenkään mustalaisia puolusta mutta on työmailla näkynyt eräskin mustalainen Flink joka toimi pienurakoitsijana rakennuksilla, toinen oli kattopuolella, kolmas putkimiesharjoittelijana.
      Eräällä oli huvämaineinen kaivonporausliike Etelä.Suomessa.En tiedä onko enää siitä on jo 10 vuotta kun viimeksi näin.

      • näintäälläpäin

        Tiedän myös työssä käyviä Flinkkejä, jäte ja romurauta hommissa, bussin ja taksin kuljettajana, perhepäivähoitajana, lähihoitajana esimerkiksi.


    • RusutjaRisut

      Tunnen moniakin romaneja työelämässä. Nuoria naisia sekä miehiä. Asiakaspalvelijoina, siivoojina, autonkorjaajina, yrittäjinä...jne. Ihan tavallisia tyyppejä, so what?
      Yks koulunkäynti-avustajatyttö (valkolainen) otettiin tarkkaan puhutteluun, kun varasteli. Jatkoi työharjoittelun kyllä loppuun ihan moitteetta.

    • Ylimet36

      Uusi asetus tuli voimaan.Työntekijän saa palkata mistä maasta tahansa,ei tarvitse hakea kotimaasta ensin.

    • Metallimies

      Kuusi romania on ollut työkaverina Suomessa ja Ruotsissa. Neljä kunnollista, yksi rosvo ja yksi sekopää. Ei siis paljon kokemusta kuitenkaan, mutta tarkkana oppi olemaan. Enpä halua yleistää, yksilöitä jokainen.

      • Semimanne

        Itse olen ainakin työelämässä ollut jo nuoresta asti.
        Nykyisessä työpaikassa ollut jo reilu 10v vakituisena.
        Koulutuksena tosin vaan mulla on lukio sekä ammattikoulu.
        Kyllä sitä kantaväestön vittuilua silti joutuu kuulemaan ja kuuntelemaan säännöllisesti.
        Ihme touhua, se on perseetä kun meikäläiset ei ole töissä mutta sekään ei sitten tunnu olevan oikein, kun joku on.
        Ja tuo on outoa, että joka kirjoitukseni, jotka ovat olleet ihan samaa tasoa kuin tämä nytkin kirjoittamani, on poistettu sääntöjen vastaisena.
        Voisiko ylläpito ainakin laittaa kommentin tähän ketjuun kaikkien luettavaksi, että minkä vuoksi?
        Vaikka taitaa olla ihan turha pyyntö ja kai tämäkin poistetaan...


    • Landiero

      Onhan noilla omat "tietonsa", näillä valkolaisilla.
      Yks tuttu esimerkiksi erään tapauksen tienoilta selitti aikanaan niin tietäväisenä, että mustalaisten kulttuuriin kuuluu se, ettei nainen saa ajaa autoa.
      Eipä ollut kaverilla oikein mielikuvat kohdallaan, eihän mustalaiset nyt kuitenkaan ole muslimeja.
      Ja onhan näitä paljon muitakin vastaavia "tositietoja" liikkeellä.

    • HÖÖÖÖ0

      Tutkija: Arabia ohitti suomen Ruotsissa – ”Historiallinen virstanpylväs”
      Ruotsissa ei virallisesti kartoiteta maassa asuvien äidinkieliä.
      Ruotsissa ei virallisesti kartoiteta maassa asuvien äidinkieliä. (KUVA: Roni Rekomaa)
      Julkaistu: 31.5. 16:46

      Jaa119TwiittaaSähköposti
      Ruotsin alkuajoista lähtien maan toiseksi puhutuin kieli suomi on ensi kertaa menettänyt asemansa.
      Suomi on pudonnut kolmannelle sijalle Ruotsin yleisimpien kielten listalla. Sen ohitti arabian kieli, väittää kielitieteilijä Mikael Parkvall Svenska Dagbladetissa julkaistussa kolumnissaan. Hän luonnehtii vaihdosta ”historialliseksi virstanpylvääksi”.

      – Suomi ei pelkästään ole ollut Ruotsin toiseksi yleisin kieli ”jo hyvän aikaa”, vaan käytännössä niin kauan, kuin koko Ruotsi on ollut kansakuntana olemassa, Parkvall muistuttaa historiasta.

    • leivänsyrjässä

      Vanhemmillani oli töissä mustalaisnainen. Oli loistava työntekijä ja hyvä työkaveri. Muutti ja sai (osin vanhempieni suosituksen ansiosta) saman alan paikan uudella paikkakunnalla. Oli myös uusi työnantaja todella tyytyväinen.

      Kaupan alan työtä.

      Lisäksi on kokemusta sairaalassa työskennelleestä romaninaisesta. En tiedä koulutusta tai nimikettä, mutta hän mm. sijasi vuoteet ja kuljetti potilaita. Ruokailussa oli mukana myös. Ei minusta lääkepuolta hoitanut.

      Tarkka, ystävällinen, hyvin pidetty työntekijä. Itse kävin osastolla, koska omaiseni oli siellä.

      Kummallakaan näistä naisista ei ollut perinteinen romaninaisen asu. Sairaalassa työskennellyt käytti kyllä siviilissä pitkää, mustaa hametta.

      • Anonyymi

        Joo, kyllä heissä on oikeastikin ihan asiallista väkeä, jotka ovat työmotivoituneita ja tekevät lisäksi vielä työnsä hyvin.
        Vaikka kait tähänkin kirjoitukseen tulee kuitenkin taas näitä "No jos heistä se 0,000000001% on asiallisia, niin ei se mitään meinaa kun koko muu porukka on perseestä olevia tappajavarkaita"-tasoisia paskakommentteja, joilla valtaväestö vain osoittaa ja todistaa oman vähemmän mairittelevan tasonsa..


    • Anonyymi

      Oli 1977 SaPr:ssä romanimies joka kävi Rauk:n. Tuli alikessuksi!

      • Anonyymi

        Romaneista en tiedä mutta minulla on työ kaverina. Siis työni on minun kaverini, niinhän se aloittajakin vajaat sata vuotta sitten kirjoitteli.


    • Anonyymi

      On ollut useampikin, osa kovia työmiehiä osa ei. Sama vika kuin valtaväestössäkin.

    • Anonyymi

      Mä tunnen romaneja. Eräs on toiminut erityisopettajana ja nyttemmin jossakin valtionvirastossa. Hän on ainakin valtiotieteiden maisteri. Toinen taas on ensihoitaja ja diakonissa ja työskennellyt hoitajana sekä seurakkunnalla, nyt hän on DIAKissa töissä. Sitten tunnen erään lukiolaisen, joka lukio-opintojensa ohella siivoaa työkseen ja erään, joka opiskelee luokanopettajaksi. Kaikki on melkoisia työmyyriä tässä porukassa.

    • Anonyymi

      Kuljetusalalla ja järjestyksenvalvonnassa olen törmännyt romanityöntekijöihin itse aikoinaa. Ihan asiallisia miehiä olivat nuo.

    • Anonyymi

      Luuletteko oikeasti ettei negatiivisia kommentteja siivota pois?

    • Anonyymi

      Ei se ole aina työnantajasta kiinni jos ei mustalaista oteta töihin,monta kertaa työkaverit ei halua mustalaista työkaveriksi.Mistähän se johtuu.

      • Anonyymi

        Jaa että mistä johtuu? Luulisin että kasvatuksesta kokona jos on aina saanut kuulla tummista ne tavalliset kerto jutut niin ne pelkää tummia, eivät ole niin kehittyneitä että katsoisivat itse mikä ihminen on, uskovat ennemmin huhupuheita


    Ketjusta on poistettu 53 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe