Poikkeuksellisesti koin syksyn ensimmäisen kausiflunssani jo syyskuun alussa. Kun puuhaa oli paljon, en malttanut sitä potea. Se tuntui vaan jatkuvan.
Viime vuonna myöhästyin siitä rokotuksesta ilmoitettuna aikana. Tilasin kuitenkin ajan ja kävin terveyshoitajalla ottamassa rokotteen. Auttaa tai ei.
Kuukauden päästä taas ilmaiselle piikille?
7
77
Vastaukset
- maksava-asiakas
Mitääh? Onko ne teillä ilmaisia??
En ole niitä koskaan ottanut kun ei ole ollut vikaakaan.
Meillä luultavasti maksaa. - piikkinen
Ilmeisesti ainoa potemani influenssa oli 60-luvun "aasialainen".
Viimeisen nuhakuumeen ajankohtaakaan en muista. Ehkä joskus 70-luvulla?
Pientä oireilua on joskus ollut.
Flunssapiikit olen ottanut viimeisten 15-vuoden ajan. Alkupää oli maksullisia.
En tiedä onko niistä ollut mitään hyötyä koska ei ole ollut influenssaakaan.On kai nuo piikit ilmaisia tietyille riskiryhmille. Ensi vuonna syntymästäni on kulunut 78v. Melko korkea ikä medän suvussa.
Piikin antajat sanovat sen antavan suojaa monen tyypin flunssille. Eipä ole satavarma kun oma flunssani loppui n kuukaus sitten.
Saattoi myös olla että vastustuskykyni on alentunut merkittävästi monenlaisten ja pitkäkestoisten paineiden alla. Käyn hakemassa piikin. Sitten vaan katellaan.
- rokote
Minulle tuli postissa rokotusinfo terveysvirastosta ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Influenssarokotteen saavat ilmaiseksi kaikki yli 65-vuotiaat. Lisäksi rokotteen saa ilmaiseksi, jos on jokin yleistä terveydentilaa alentava pitkäaikaissairaus tai lääkitys sekä henkilöt, jotka kuuluvat influenssalle alttiiden henkilöiden lähipiiriin.
Olen ottanut rokotteen joka vuosi täytettyäni 65 vuotta ja aion ottaa myös tänä vuonna. Minua se on suojannut influenssalta.Viime vuonna otin myös pneumokokkirokotteen, jonka pitäisi antaa elinikäinen suoja keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta ja verenmyrkytystä vastaan. Rokote oli maksullinen ja siihen tarvittiin lääkärin antama resepti.
Rokotusten tehosta ollaan montaa mieltä. Itse uskon niihin. Tervettä syksyä kaikille! - edes.jotain.ilmaista
Nyt tuli meillekin , kuten kuulemma kuntamme kaikille yli 50v i8hmiselle kirjallinen kehotus käydä rokotuttamassa itsensä.
Luulin että toimenpide olisi ilmainen vain ns. riskiryhmille, mutta kampanjaa on laajennettu.
Otaksutaan että yhteiskunta säästää tulevan talvikauden sairausmenoissa kun ihmisillä on parempi vastustuskyky erilaisia viruksia vastaan. - Sota-ajan.lapsi
Hah!
Pienenä ollessani joskus 1950 -luvun alkuvaiheilla oli joskus kurkkukipua. Sain siihen pienen, ehkä max 3 mm läpimittaisen valkoisen tabletin. Oli peltirasiassa. Ja auttoi. Kuka tietää, mitä oli? Itse epäilen, että jotain huumetta (heroiinia?) koska sitä ja aspiriinia veikkailtiin uudeksi lääkeaineeksi.
Sitten ainakin 1960-luvulla minulla oli joka talvi ainakin yksi nuha ja ainakin yksi angiina ja joskus harvoin poskiontelon tulehduskin. Noin vuonna 1985 ainut oikea influenssa. Sitä aasialaista ja hongkongilaista en ole sairastanut.
1974 tai 1975 sain Neuvostoliitossa jonkun flunssa- tai influenssarokotteen. Imaistiin sieraimeen. Seurasi lievä flunssa.
Sikapiikillä kävin yllytyshulluna. En huomannut mitään vaikutusta mihinkään. Serkun tyttö, 50 v terveydenhoitaja kuoli siihen piikkiin: ensin turposi käsi, sitten jalat ja sitten tuli kuolema. Toinen, suunnilleen saman ikäinen terveydenhoitaja joutui kääntymään piikin takia sairaalan puoleen...
Tuon noin 1985 influenssan jälkeen aloin ottamaan joka aamu hörpyn kalanmaksaöljyä. Joskus noin vuonna 2000 huomasin, ettei minulla ollut sen jälkeen yhtään flunssaa, angiinaa eikä poskiontelon tulehdusta. Eikä ole vieläkään. Siis 30 vuotta ilman näitä! En keksi muuta syytä tähän ihmeperantumiseen kuin sen kalanmaksaöljyhörpyn joka aamu kesää talvea. On halpa ja toimiva keino.
Ei tarvitse uskoa, mutta itsepä sitten ryitte ja räitte.
Mitään piikkiä en ota. - mormuskalla.kalaa
Tarkoitit kai pilkille? Lapissa varmaankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841672
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88898- 8862
- 54862
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56849Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58793Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189779Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80735Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41730Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172720