olkapää/hartiaongelma

ninskutin

Mulla on kolmisen viikkoa ollut oikea olkapää tosi kipeä, sain ekalla sairaslomavkolla lääkkeeksi sirdalud joka ei ole auttanut, nyt alkanut koko kättä särkemään olkapäästä sormiin saakka,sekä oikeaa lataa. Viime vkolla lääkäri sanoi että lavassa selkeä tulehdus johon sain kipupiikin ja jotain vivamo merkeistä särkylääkettä, jota syönyt.nyt melkein viikon,ilman apua. Kättä särkee myös öisin kamalasti ja tuntuu olevan kohta koko oikea puoli jumissa. Teen hoitotyötä josta tosiaan nyt saikulla kaksi vkoa, mutta pakko mennä taas maanantaina lääkäriin, alkaa vaan turhauttaa ravaan siellä kun ei tutkita kunnolla, ja lääkäri ei tajua etten pysty nosteleen töissä tälläisenä ketään.

20

3712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyny

Mene hierojalle sulla on hartiat jumissa.

• kirkke

Epäilen olkapään limapussin tulehdusta,täsmälleen samat oireet kuin puolisollani,ei auttanut tavalliset särkylääkkeet eikä kortisnopiikki,pahensi vaan ,nyt syö 2 eri kolmiolääkettä ja helpotti.Nimiä en muista ,mutta epäilen että kysessä limapussin tulehdus joka on ärtynyt ja erittäin arka ja särkevä vaiva.Ehdotapa lääkärille tätä diagnoosia tai googleta ,se on tosi kipeä ja mieheni ei pienistä valita eikä lääkärille mene,tämä sai 3 sti menemään ja kiroamaankin jo kun tk lääkäri arvaili ensin vikoja.

• kroonikko

Vaadi lähetettä ultraan!

• ninskutin

Käsi ei oo älyttömän kipeä, mutta liikutettaessa kalvaa pitkin käsivartta, kipu alkoi olkapäästä ja siellä se vieläkin jomottaa, käsisärky tullut myöhemmin, myös kovin kankea ja repii öisin. Lääkäri sitä mieltä että joku triggerpiste lavassa tulehtunut johon tosiaan sain piikin. Mutta eipä apua, jotenkin oon sitä mieltä että olassa jotain, ei kuitenkaan täysin sellainen kun sama olka oli vuosi sitten kun siinä oli kiertäjäkalvosintulehdus.

• läheinen

Lääkäri ei ole saanut tolkkua vaivaasi,käske lähete ultraan jo,aika kauan jo ollut....ja googleta se limapussin tulehdus olkapäässä,karseeta ,kuulostaisi siltä,liekö työsi aiheuttaa tai joku harrastus jossa toistuvia liikkeitä?

• ninskutin

Voiko se Olla kun kipu ei itsessään oo älytön..kipu kalvavaa ja kuin jotain revittäisiin käsivarren sisältä.

• vaivaaon

jäätynyt olkapää aiheuttaa samanlaista kipuilua ja yösärkyä. Itselläni oli vaiva päässyt pahaksi ja söin arcoksia kipuun kuurina ja vaiva helpottui vasta kortisonipiikkien myötä. Olin 4 kk sairauslomalla koska teen työtä jossa hartiat ja kädet joutuvat fyysisesti koville. Kaikkiaan vaiva katosi vuodessa mutta taas alkaa oireilla..

• Kipuilija

Vaikuttaisi, että olkapääsi on ahtautunut. Käsillä tehtävää työtä, välillä etukumarassa, semmoisessa asennossa niveleen tulee kuormitusta. Nivelen ympärillä olevat kudokset turpoavat ja mitä enemmän niveltä rasitat, sitä pahemmaksi kipu tulee. Ensin voi olla niska ja hartia jumissa, sitten leviää olkapäähän. Tulee päänsärkyä, kyynärpää särkee, sitten koko käsivarsi ja käsi sekä sormet. Olkanivel ei enää toimi normaalisti, jolloin teet nostamiset lavalla, siitä sitten seuraa yläselän oireet, kipu/jumitus lapojen välissä rintarangassa, ehkä myös kipeän olan puolella lavan alapuolella. Tuntuuko tutulta?

• ninskutin

Tuntuu kyllä todella tutulta. Sain nyt maanantaina olkaan kortisonia ja taas viikon sairaslomaa, alkaa turhauttaa, alkuun tuntui että liikekipu olassa väheni mutta nyt tänään taas tosi särkyinen ja myös lapa-alue todella jumissa. Mietin vain voiko olla kuitenkin lihasperäistä mutta sitten taas kumma ettei relaksantit ja tulehduskipulääkekuuri auttanut. Lääkäri sanoi että jos jatkuu ensi vkolla niin uudelleen taas sinne ja voisi laittaa ultraan, mitä siinä sitten mahdollisesti näkyy jos tuolla jotain on? Ja ikää tosiaan vasta kohta 34v

• Kipuilija

Lihasrelaksantit ei tietysti siinä vaiheessa enää auta, kun nivelen kaikki pehmytkudokset ovat ärtyneet ja turvonneet. Kortisoni rauhoittaa tietysti ja turvotus laskee. Jos saat fysioterapilähetteen, niin ole todella tarkkana noitten fyssareitten kanssa. Jos saat jumppa- ja venyttelyohjeet, joita sitten teet kotona, kuulostele tarkasti, auttaako se heti vai ärsyyntyykö tulessa oleva nivel enemmän. Mikä nyt minun mielestäni olisi viisainta, olisi se, että etsit jonkun taitavan osteopaatin tai omt-fysioterapeutin, joka osaa painella niskan ja hartian ja yläselän triggerit, osaa käsitellä lihaskalvoja ja manuaalisesti venyttää lihaksiasi yläkropan alueella ja mobilisoida niveltä. Jos tilanne on paha ja koko yläkropan lihaksisto alkaa jo oireilla ja silloin alat itseksesi venyttelemään, voi käydä niin, että venytys auttaa tasan 5 sekuntia, jonka jälkeen se vetää takas, elikkä tiukentuu entisestään. Ja kireää lihasta kun venyttää ja olka on jo ärtynyt, venytys kohdistuu lihaksen kiinnityskohtiin, kun kipuileva ihminen on jo kivun takia jännitystilassa. Siitä se tilanne sitten ei mitenkään helpota, vaan pahenee. Mutta yritä tosiaan toimia niin, että ensin pääset ultraan ja sitten kokeilet löytää sen taitavan terapeutin. Mulla todellakin kokemusta huonoista terapeuteista, ovat vaarallisia. Mulla kun oli suunnilleen sama tilanne olan kanssa kuin sinulla nyt, fyssarin ohjauksessa jumppasin ja venyttelin ja kolmen jumppatuokion jälkeen olin valmis leikkaukseen. Ortopedi ihmetteli, että missä olet saanut olkanivelesi tämmöseen kuntoon, ei ollut ennen nähnyt niin isoa kalkkikertymää olkanivelessä. Ja minä muuten olin tuolloin 35 vuotias. Nyt vasemmassa olkapäässä sama vika, sen kanssa olen sinnitellyt jo vuosia taitavien pehmytkudoksia käsittelevien terapeuttien avulla. Ja olen näin pystynyt pitämään olan liikeradat kutakuinkin normaalina.Leikkaukseenhan en mielelläni toista kertaa mene

• ninskutin

-Kipuilijalla- erittäin asiatekstiä, kiitos siitä. Tässä tosiaan odottelen maanantaita jotta saa taas lääkärin pakeille tilata ajan, työnantaja ei oikein tykkää mutta hoitotyötä en tällä pysty tekemään :( Kaksi viime yötä aivan tuskaa, kuin joku raastaisi käsivartta ja ihan hetkellinen kirjoittelukin alkaa väsyttämään kättä ja tekee voimattoman oloiseksi. En vaan ymmärrä miksei samalla lääkäri laita röntgeniin kun ultraan sanoi vain laittavansa. No, kattotaan mitä tuleman pitää.

• Kipuilija

Olisko näin, että röntgeniin ei nykyään haluta laittaa "turhaan" kun on noita muita menetelmiä, joissa ei tule sitä säteilyä samalla tavalla kuin röntgentutkimuksessa. Ei se kyllä siinä vaiheessa tuskissaan olevan ihmisen mielestä ole "turhaan" . Mutta jossain vaiheessa voi lääkäri noin kommentoida, jos kysyt röntgenistä. Yritä hillitä silloin itseäsi äläkä nosta kierroksia. Tuo olkapäävaivahan on semmoinen, että pinna voi olla kireällä. En ole mikään terveydenhoitoalan asiantuntija, mutta on semmoinen käsitys, että magneettikuvaus olisi olkapääongelmassa paras. Oikaiskoon, kuka tietää, onko näin.
        Mun mielestä on jopa vastuutonta jos sinut laitetaan tuollaisella olkapäällä tekemään hoitotyötä. Mun olkanivel oli ainakin sellainen, että jos sitä siinä kipuvaiheessa yritti käyttää, sen verran kuin se enää liikkui, käsi saattoi mennä aivan hervottomaksi ja voimattomaksi. Ja kipu oli hirvittävä. Voi siinä hoitaessa sitten jotain pudota, potilas tai tavarat.
        Minä olen tässä omassa tilanteessa ajatellut, että kun kyllästyn hoidattamaan vasenta olkapäätäni, annan sen sitten vaan tulla kipeäksi, sitten menen yksityiselle ortopedille ja siellä kyllä saa itselleen ne tutkimukset, mitä haluaa. Eri kuvantamismenetelmillä näkyy vähän eri tavalla ne asiat, röntgenissäkään käsittääkseni ei selviä noiden pehmytkudosten tilanne niin hyvin kuin magneettikuvauksessa. Mutta se maksaa. Yksityinen ortopedi voi sitten kertoa, millä menetelmällä saadaan tarkinta tietoa. Ihan kauheata kuitenkin on ravata työterveyshuollossa tai terveyskeskuksessa. Siellä asiat etenee niin hitaasti, jos ollenkaan.

• täytyyjaksaa

älä panikoi, kun saat fysioterapiaohjeet ja jaksat harjoitella, helpottaa.
      itse luulin ettei pahempaa ole, ja sitten löytyi kämmenen kovettumatauti.
      eli oli kyseessä mikä tahansa, aina voi olla huonommin.

• KITTY-v

Niiskuttimelle,kipuilijan ohjeet ihan hyvät.Ajattelin kuitenkin et itselläni oli ihan samanlaisia oireita ja kesti kaksi vuotta ravata lääkärissä ennenkuin he laittoivat magneettiputkeen ja selvisi ,että minulla on kaularangassa pullistuma.Yritä pyytää sitä kuvausta ja neurokirurgille lähetettä.Olet vielä nuori ja työelämää edessä. Tsemppiä ,minut leikattiin vuosi sitten ja oli iso pullistuma.

• ninskutin

Noniin..asia on edennyt ja kuudetta viikkoa sairaslomalla, käsi ja olkapää edelleen kamalan särkyiset. Lääkäri ei sitten ultrannutkaan, vaan otti olkapään ja kaularangan röntgenin, kaularangasta löytyi tämänikäiselle merkittävää nivelrikkoa sekä joku kaventuma jossain joka voi tehdä,nää säryt. En tiedä miten tästä edetään pidemmän päälle kun kuitenki jo pitkään saanut olla levossa Ja kaksi fysioterapiaa takana. Ajatuskin töihin paluusta tämän säryn kanssa tuntuu pahalta. Onko muilla kaularangan ongelmia?

• kroonikko

Itsellä oli aikoinaan, yli 10 v sitten, jatkuvaa vaivaa oik olkapäässä ( johtui työstä) pari kertaa tulehtui niin ettei käsi noussut kyljestä mihinkään ja se yökipu oli todella karseaa!!! Ultrassa näkyi voimakas kiertäjäkaartaja...mikä lie jänteen tulehdus. Olin pitkään saikulla.

Muutaman vuoden päästä taas kipuili ja ultrassa molemmissa olkapäissä repeämiä ja sitten oik olkapää jäätynyt, käsi ei ole noussut vuosiin vaakatasosta ylemmäs.

Ei auttanu lääkkeet eikä piikit. Tilanne on rauhoittunut nyt kun olen muun vaivan takia saikulla ollut jo 4 v ja sain työkyvyttömyyseläkkeen päätöksen.

Eli.....kun olkavaiva työperäinen niin ei siinä juurikaan muuta vaihtoehtoa ole kuin ammatinvaihto, jos sekään enään auttaa.

• Boring

Minä olen kärsinyt kyseisistä vaivoista nyt 6 vuotta. Mitään ei kuulemma asialle tehdä niin kauan kuin liikeradat pysyy suht normaaleina. Ei siis välitetä siitä mitkä kivut ja tuskat ja yövalvomiset mulla on. Lisää uusia lääkkeitä vaikka kuinka menisi pää ja sisuskalut sekaisin. Yksityiselle ei ole varaa mennä.

• Olkapääongelma

• roletaari

>urheilulääkäri >nivelexpertti/kuvaukset >leikkaus >toipuminen.
      Ensimmäinen 2kk todella hankalaa. 6kk:n jälkeen olkapää priimakunnossa. Tehtiin 60 ukolle 8-vuotta sitten ja edelleen moitteettomassa kunnossa.

Ennen tätä putkea tk-lekuri tarjosi kortisonipiikkiä. Se ei paranna!

• ninskutin

Mulla otettiin nyt kuitenki olkaultra jossa ei löytynyt mitään, nyt odotan menoa hermoratatutkimuksiin. Välillä parempi, välillä kamala..Lääkäri sitä mieltä että olkapää kipeä tuon niskan takia..en tiedä enää mitä ajatella, kalvavaa särkyä ja pistelyä niin paljon ja olkapäässä liikekipu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe