Vanhan koiran aggressiivisuus

ApuaKaivataanKipeästi

Meillä on 8v cockerinarttu joka on iän myötä muuttunut aggressiiviseksi. Tämä on monien syiden summa: dominoiva luonne löytyy 2-3v iässä, ei voinut leikkiä muiden narttujen kanssa kauaa koska leikit muuttui tappeluksi, mutta muuten osasi käyttäytyä hyvin, esim. ohitettaessa. Koiralta löytyi myös kaihi, toinen silmä on nyt sokea, tämä varmasti lisää epävarmuutta. Kun koira oli 6v, meiltä kuoli perheenjäsen joka oli koiran päätoiminen huolehtija, tämän jälkeen koira on muuttunut reviirinsä suhteen todella aggressiiviseksi. Pihalla räyhää ja ei välitä vaikka pihan läheisyydessä kulkisi pentu - kävisi kimppuun jos pääsisi irti. Pari kertaa on karannut aikuisen koiran kimppuun (on muutamia koiria tässä asutusalueen lähellä mitä pelkää paljon, isoja, mustia narttuja), ei kuitenkaan pure, lähinnä ahdistaa toista koiraa haukkumalla voimakkaasti. Ja sitten tähän liittyvä: kun tällainen pelottava koira on kulkenut ihan missä vaan lenkkimme varrella niin alkaa aggressiivinen vainuaminen, koira vetää kieli sinisenä eikä kuule mitään tai reagoi mihinkään käskyihin. Koirallamme on hyvä nenä, vainuaa varsinkin linnut helposti ja saa niistä samanlaisia vainuamiskohtauksia missä korvat häviää. Nykyään koiramme ohittaa kaikki koirat aluksi rähisten, saattaa kuitenkin rauhoittua tuttujen koirien tai urosten kohdalla ja haistella nätisti alkuhaukahdusten jälkeen. Mutta siis, kysymys kuuluukin: mitä voisin tehdä tämän koiran kanssa? Tuo aggressiivinen vainuaminen on isoin ongelma, koska sitä tapahtuu useamman kerran viikossa ja koira ei tosiaan pysty silloin kuuntelemaan mitään. Positiiviset herkut ym. ei auta myöskään ohituksiin tms. koiramme ei ole koskaan ollut ruoan päälle joten koulutus on tapahtunut leikittämällä tms. Vanhus ei kuitenkaan enää leiki joten palkitseminenkin on vaikeaa! Jos joku osaa auttaa näin moniongelmaista koiraa niin otan kyllä kaikki neuvot vastaan. Mutta tosiaan, tilanne on pahentunut vasta nyt vanhemmiten ja uskon että on näiden kaikken osien summa.

4

1733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 118

      Ei tolle varmaan kauhean paljon mitään voi. Pidät vaan huolen ettei pääse enää karkuun kenenkään kimppuun tapattamaan itteänsä. Määrätynlainen itseriittoinen olemus puheessa ja eleissä voi auttaa. Siis sellaisen mielikuvan kun saat luotua koiralle että "tuota omistajaa ei hätkäytä kuin korkeintaan atomipommin räjähdys korvan vieressä", niin se antaa turvallisuudentunnetta ja lisää luottamusta. Tuo "aggressiinen vainuaminen" voi loppua kun keskeytät matkanteon ja odotatte korvien palautumista. Ja sen jälkeen jatkuvaa muistuttamista hyvistä tavoista kun taas jatkatte. Koiraa kannattaa muutenkin kouluttaa loppuun saakka. Vaikka sanotaan ettei ne ymmärrä ihmisen puheesta mitään, niin se ei pidä paikkaansa. Oma koirani tottelee käskyjä, jotka eivät välttämättä ole yksitavuisia urahduksia, neljällä kielellä. Ellei käsky tehoa suomeksi, niin sitten englanniksi yltiökohteliain sanakääntein: "next left, then right, please", "go Johnny go", "u must harder, man", "don't cry there" tai "follow me please". Tahdon sanoa että aivotyöskentely pitää koirankin dementian ja seniiliyden kauempana. Kokeile.
      Toi mun koissu on kohta kymmenen ja vähän samanlaista ollut meilläkin. Reviirivahtia ja tiettyä riitelyä toisten urosten ja tiettyjen ihmisten kanssa. Mutta noilla, riittävän liikunnan ohella, olen saanut pidettyä sen elossa ja erossa ikävyyksistä jotka voisivat viedä sen nahkurin orsille.

      • ApuaKaivataanKipeästi

        Täytyy yrittää. Olen tähän mennessä kieltänyt koiraa kun huomaan vainuamisen alkavan, eli siis pysähdyn, vetäisen hihnasta niin että huomio on minussa ja otan ihan katsekontaktin ja kiellän EI. Auttaa pari metriä... Kuonopannalla saan vedon vähenemään/loppumaan, mutta se tuntuu jotenkin ankaralle vaihtoehdolle, olen pitänytkin sitä lenkillä mukana ja laitan sitten kun käskyttäminen kaikuu kuuroille korville. Olen nyt yrittänyt kehittää itseäni että koirallamme olisi turvallisempi olo, koen että läheisen menetys ja osittainen sokeutuminen on luonut koiralle jatkuvan puolustamisen tarpeen. Mutta onhan se vaikea yhtälö kun koira hyökkää muita kohti, pakkohan minun on hihnaa kiristää jo ennen kuin hyökkäys tulee. Yritän itseäni tässä asiassa kehittää ja luoda koiralleni turvallisemman olon ettei se kokisi tarvetta alkaa rähisemään, mutta selkeästi näön osittainen menetys on ollut tähän iso vaikuttava tekijä koska on alkanut räyhäämään kaikille, vasta kun hetken rauhoittuu ja alkaa haistelemaan niin huomaakin että kyseessä on tuttu koira, ei tarvitse rähistä. Ja jos tuttu koira on vaikka tien toisella puolella ja juttelemme vain omistajien kesken eikä koirat pääse kohtaamaan niin haukkuminen ja rähinä on päällä koko ajan, ihan kuin koirani ei todella enää tunnistaisi edes tuttuja koiria. Tilanne on todella raskas, koska tunnen selvästi että koira on peloissaan. Vieraassa ympäristössä vetää, läähättää, hyörii ja pyörii. Siellä ei niin toisille koirille rähise, menee ohi epäluuloisena, mutta kotinurkilla rähinää riittää.


      • severi36

        Ettei vaan oli cockerin raivosyndrooma.


      • 118
        ApuaKaivataanKipeästi kirjoitti:

        Täytyy yrittää. Olen tähän mennessä kieltänyt koiraa kun huomaan vainuamisen alkavan, eli siis pysähdyn, vetäisen hihnasta niin että huomio on minussa ja otan ihan katsekontaktin ja kiellän EI. Auttaa pari metriä... Kuonopannalla saan vedon vähenemään/loppumaan, mutta se tuntuu jotenkin ankaralle vaihtoehdolle, olen pitänytkin sitä lenkillä mukana ja laitan sitten kun käskyttäminen kaikuu kuuroille korville. Olen nyt yrittänyt kehittää itseäni että koirallamme olisi turvallisempi olo, koen että läheisen menetys ja osittainen sokeutuminen on luonut koiralle jatkuvan puolustamisen tarpeen. Mutta onhan se vaikea yhtälö kun koira hyökkää muita kohti, pakkohan minun on hihnaa kiristää jo ennen kuin hyökkäys tulee. Yritän itseäni tässä asiassa kehittää ja luoda koiralleni turvallisemman olon ettei se kokisi tarvetta alkaa rähisemään, mutta selkeästi näön osittainen menetys on ollut tähän iso vaikuttava tekijä koska on alkanut räyhäämään kaikille, vasta kun hetken rauhoittuu ja alkaa haistelemaan niin huomaakin että kyseessä on tuttu koira, ei tarvitse rähistä. Ja jos tuttu koira on vaikka tien toisella puolella ja juttelemme vain omistajien kesken eikä koirat pääse kohtaamaan niin haukkuminen ja rähinä on päällä koko ajan, ihan kuin koirani ei todella enää tunnistaisi edes tuttuja koiria. Tilanne on todella raskas, koska tunnen selvästi että koira on peloissaan. Vieraassa ympäristössä vetää, läähättää, hyörii ja pyörii. Siellä ei niin toisille koirille rähise, menee ohi epäluuloisena, mutta kotinurkilla rähinää riittää.

        "vetäisen hihnasta niin että huomio on minussa ja otan ihan katsekontaktin ja kiellän EI. Auttaa pari metriä"

        - Vaihdapas sana EI sanaan "annahan olla" tai vaikka "take it easy" rennosti lausuttuna, siis ilman ein tiukkuutta. Äänensävyä voit joutua hetken hakemaan, mutta voisin kuvitella tehoavan teillä tuossa tilanteessa. Sen jälkeen vetoon tai siis sen estoon käytä sanoja "jätä askel väliin" ja kehotus "muista", joka kerta kun hihna kiristyy. Samalla ihan pikkiriikkinen nypäys hihnasta taakse jotta koira tuntee sen ja muistaa että se oli kehotus hänelle. Joka kerta kun koira osuu hihnan päähän tee tämä kehotus nyppäys, muulloinkin kuin ao. tilanteessa. Ja sellainen seikka että se pysähdys voi kestää jopa tunnin, kunnes mennään taas rauhallisesti etiäpäin.

        Kun tuttu koira on tien toisella puolella jutellessanne omistajan kanssa, niin kerro sille kuka siellä on. Sehän ei itse pysty sitä näkemään. Eli "Peppi se on, etkö tunnista", ja jatkat juttelua omistajan kanssa. Vastaantulevien nimeämistä kannattaa harrastaa muutenkin. Se rauhoittaa ja antaa sen mielikuvan että tunnet jokaisen kulmakunnan koiran. Se taas lisää turvallisuudentunnetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 7
      972
    Aihe