Olen hankkimassa rakenteilla olevaan veneeseen noin 30hv konetta - jotka ylimalkaan on minulle ihmeellisiä vempaimia - ja esiin on tullut pohdinta S-vetolaitteen ja akselivedon välillä.
1) Onko antaa kommentteja "S-vetolaite vs. akseliveto" puolesta ja vastaan? Edut ja haitat?
2) Koska en ole asiaan kovin perehtynyt, niin onkohan muilla kuin Volvolla ja Yanmarilla omaa moottorikokonaisuutta (kone S-vetolaite)?
3) Olen kuullut myös ns. soviteosasta, jolla voidaan sovittaa A-kone B-vetolaitteeseen. Onko tästä kokemuksia?
S-vetolaite vs. akseliveto?
15
5010
Vastaukset
- JH.
Useilla isommilla valmistajilla on oma S-vetolaiteversionsa.
Monet tarjoavat myös sovitteita, joilla heidän koneensa saadaan kiinni jonkun toisen S-vetolaitteeseen. Käytännöllistä, kun ei tarvi tehdä vetolaitteen petiä uusiksi moottoria vaihdettaessa.
S-vetolaitteen yleisiä etuja:
- kompakti paketti; ei tarvitse keräillä ja sovitella osia eri puolilta
- kunnossapito selkeämpää; ei akselin rihtauksia, pakpokseja sun muuta
- tasaisempi käynti
Haittoja:
- iso reikä veneen pohjassa, jos vetolaite joskus sattuisi totaalisesti hajoamaan; akselivetoisessa pienempi reikä (mutta hajoilee useammin)
- korjaukseen tarvitaan alkuperäistoimittajan osia, joiden saanti maailman kolkilla voi olla kyseenalaista; akselivetorakenteeseen saa korvaavia osia mistä vaan
- S-vetolaitteen korjaamista varten joutuu käytännössä ottamaan veneen aina vedestä ylös; akselivedon komponenteista pääosalle voi tehdä jotain pientä veneen ollessa vedessä.
- kovalla vauhdilla kiville ajossa S-vetolaite rakenteena on teoreettisesti vaurioitumisherkempi.
Itselläni on veneissäni ollut V-P S-vetolaite ja olen siihen varsin tyytyväinen (poisluettuna V-P:n huolto- ja varaosahinnoittelu !), vallankin kun seuraa kavereiden murheita akselivetojen kanssa.
Maailmanympäripurjehdusveneeseeni valitsisin kuitenkin akselivedon huollettavuuden vuoksi.- reikä?
Mitätä sen reijän kanssa joka on pohjassa? Sehän on iso aukko jossa on vain kummilätkä päällä! Miten kukaan voi luottaa veneeseen jos siellä on kummilätkä estämässä veden tulon sisäpuolelle? Sehän on kauheen kokoinen reikä. Käsittääkseni kunnon akselveto on turvallisempi, sillä vain putkesta voi tulla vettä sisään ja senkin saa tukettua puutapilla (katsvaruste!). Jos meina tukkia vetolaitteen reijän, on oltava varsinainen puutappi. Vai oikeinko kanto ?
- JH.
reikä? kirjoitti:
Mitätä sen reijän kanssa joka on pohjassa? Sehän on iso aukko jossa on vain kummilätkä päällä! Miten kukaan voi luottaa veneeseen jos siellä on kummilätkä estämässä veden tulon sisäpuolelle? Sehän on kauheen kokoinen reikä. Käsittääkseni kunnon akselveto on turvallisempi, sillä vain putkesta voi tulla vettä sisään ja senkin saa tukettua puutapilla (katsvaruste!). Jos meina tukkia vetolaitteen reijän, on oltava varsinainen puutappi. Vai oikeinko kanto ?
Purjehtijat tietävät, että noita S-vetolaitteita on käytössä paljon, ja ne veneet vaan pysyvät pinnalla.
Kuten jutussani sanoin, vetolaitteen läpivienti on riski lähinnä vauhdikkaassa kiville ajossa, jolloin rytkäys voi vahingoittaa tiivistettä, jos sitä ei ole sännöllisesti huollettu/vaihdettu. Mutta niitäkin kiville ajojakin tapahtuu joka vuosi monta, eivätkä veneet silti uppoile...
Enemmän veneitä uppoaa vuosittain muiden pienemmissä aukoissa olevien läpivientien, venttiilien ym. pettäessä - yleensä huollon puutesta. - toope
Onkohan kenelläkään oikeita kokemuksia reippaasta karilleajosta ja sen vaikutuksista s-vetolaitteen kiinnipysymiseen vai onko tämä tosiaan vain teoreettista pohdiskelua. Auton moottori ainakin kokemukseni mukaan pysyy kiinni aika kovassakin törmäyksessä.
- JH.
toope kirjoitti:
Onkohan kenelläkään oikeita kokemuksia reippaasta karilleajosta ja sen vaikutuksista s-vetolaitteen kiinnipysymiseen vai onko tämä tosiaan vain teoreettista pohdiskelua. Auton moottori ainakin kokemukseni mukaan pysyy kiinni aika kovassakin törmäyksessä.
Kaveri ajoi veneeni moottorilla kiville 5 s. vauhdilla: täyspysäys. VP-vetolaite/moottoriyhdistelmä kesti, 10 v. vanha tiivistekumi kesti, kölin takareunaa piti laminoida uudelleen kahta puolen, ja lyijykölin etureuna oli tietysti lysyssä.
Moottoripedin laminoinnin topcoatiin tuli hiushalkeamia.
Jos sama olisi käynyt kunnon spinnu-myötäisellä 7 s. nopeudella, olisi jälki ehkä ollut pahempaa.
- TSu
Volvo-Penta on määritellyt S-vetolaitteen tiivisteelle iän, jonka jälkeen se on vaihdettava, oli kumin kunto mikä tahansa.
Jollet vaihda, niin vakuutus tuskin korvaa mitään veneesi upottua.- Viki
Venevakuutus ei korvaa, mikäli vene uppoaa kumipalkeen puhjetessa omia aikojaan, oli sen ikä mikä tahansa. Vakuutus ei myöskään korvaa jonkun läpiviennin pettäessä tai esim. hapristuneiden sitlootan tyhjennysletkujen rikkoutuessa.
Sellasia ne vakuutukset :-(
- uuno
Mielestäni S-vetolaitteen suurin etu akselivetoon verrattuna on veneen hallittavuus, varsinkin peruutettaessa. Akselivedolla potkuri on yleensä taaempana kuin S-vetolaitteessa, jolloin potkurin pyöriminen pyrkii kampeamaan veneen perää enemmän sivulle.
- muustakin
Itselläni on akselivetoinen ja vene kääntyy koneella käytännössä paikallaan. Olennaista on kapea köli, pyöreä pohja ja peräsin ilman evää.
S-vetolaitteella koneen saa koteloitua helpommin äänitiiviiksi, mutta tuo on ehkä ainoa etu.
Suurin syy S-vetolaitteiden yleisyyteen helppo ja nopea asennettavuus venettä valmistettaessa. Reikä vain ohjaan ja laminoidaan peti kiinni.
Akseli asennuksessa on paljon enemmän mittailtavaa ja säädettävää, joten asennus tulee kalliimmaksi.
Pitkän päälle akseli on kuitenkin huolettomampi. Pieni tiivistekumi, joka on helppovaihtaa, mikäli tarvetta ilmenee. Yleensä kuluminen korjautuu vesivaseliinilla. Veden alla ei ole vaihteistoja, joiden öljyistä tai tiivisteistä pitäisi huolehtia.
- Anonyymi
Eiköhän köli ota töyssyt vastaan kiviä löydettäessä, ei S-vetolaite
- Anonyymi
Ensimmäisen iskun kyllä, mutta binäärinen trauma siirtyy kölin taakse laminaattiin isolla alalla.
Riippuu niin monesta asiasta tuleko törmäyksestä vetolaitteeseen ylettyviä vaurioita tai yleensäkään, pahimmassa skenaariossa uppoat... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisen iskun kyllä, mutta binäärinen trauma siirtyy kölin taakse laminaattiin isolla alalla.
Riippuu niin monesta asiasta tuleko törmäyksestä vetolaitteeseen ylettyviä vaurioita tai yleensäkään, pahimmassa skenaariossa uppoat...... riippumatta siitä, onko veneessäsi s-vetolaite vai akseliveto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... riippumatta siitä, onko veneessäsi s-vetolaite vai akseliveto.
S-vetolaite /konepaketti pysyy toisissaan kiinni ja siten toimintakuntoisena, vaikka pohj a karilleajossa hieman taipuu, mutta akselivedon rihtaus menee niin pahasti pieleen koneen hiemankin kääntyessä, että akselivedosta tulee helpommin entinen. Ei pääse kunnon tömäyksen jälkeen edes sieltä kotisatamaansa, kun taas S-vedolla oltaisiin päästy.
Tämä siis silloin kun kölin takareunan ja koneen välissä on joka tapauksessa kunnon palkistot ja riittävästi matkaa.
Iso reikä S-vetolaitteen tapauksessa ei myöskään upota venettä edes sen kuuluisan tiivisteen vaurioituessa, jos/kun konekoppa on vesitiiviisti ja lujasti pohjassa kiinni. Tiivisteen vuotaessa konehuoneesta tulee märkätila, kuten kevytveneiden kölilaatikoista, eikä nekään siitä syystä uppoa. Kone ei tietysti sen jälkeen toimi, kun on veden alla.
Huoltojen kannalta on sitten hyvin olennaista että kopan sisälle mahtuu huoltamaan, jos siitä tehdään vesitiivis ja luja kokonaisuus ilman aukeavia luukkuja. toki luukunkin voi vesitiiviiksi ja lujaksi tehdä, kuten sukellusveneissä aina on tehty, mutta sellainen maksaa jo "hieman" enemmänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisen iskun kyllä, mutta binäärinen trauma siirtyy kölin taakse laminaattiin isolla alalla.
Riippuu niin monesta asiasta tuleko törmäyksestä vetolaitteeseen ylettyviä vaurioita tai yleensäkään, pahimmassa skenaariossa uppoat...Binäärinen trauma, anna mun kaikki kestää... siinä sitä briljeerataan secondäärisillä argumenteilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Binäärinen trauma, anna mun kaikki kestää... siinä sitä briljeerataan secondäärisillä argumenteilla
Nyt en ymmärtänyt. Liikaa hienoja sanoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832