Polestar D4:ään, hinta 1100 eur, kannattaako?

vövlvöilijä

Nyt saa maassammekin Polestarin viritysohjelman V40 D4:ään merkkihuollosta hintaan 1100 eur. Ruotsissa vastaava euroissa noin 750. Kuulemma kuluja on meillä nostanut se, että maahantuoja on joutunut tilaamaan TÜV-papereita Trafia varten ja tekemään paperisotaa paljon sen eteen että saivat sen hyväksyttyä meille.

Tehoa tulee 10 hv ja vääntöä 40 Nm eli 200 hv ja 440 Nm. Maksimitehon kierrosluku alenee 4200:sta 4000:een ja keskikierrosalueen käyttöteho nousee 16 hv:lla ja 40 nm:llä (kierroslukuvälillä 1500-3000).

Kannattaako tuota summaa maksaa, vai otattaa vasta takuuajan umpeuduttua esimerkiksi Rican optimointi jolla tulee 231 hv ja 470 Nm?

39

9706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enlaittaisi

      D4 on kahdella hukkaportti ahtimella kun D5 on muuttuvasiipisellä ja hukkaporttiahtimella. On tästä ohjelmoinnista semmosta kokemusta että aivan turhaa laittaa uusiin autoihin ellei takuu säily ninku polestarilla. Yleensä autosta tulee huonompi ohjelman jälkeen kun tehtaalta lähtiessään. Tehtaalta lähtevä autohan on ohjelman osalta kompromissi tehojen/päästöjen ja kulutuksen jne suhteen. Pelkkä tehon kasvu ei kerro mutta tietääkseni tuohon polestariin ohjelmoidaan kaasuvastetta ja vaihteistoakin. 10hv tehoero on kyllä ihan turha ja 40nm myös todella vähän. Noilla arvoilla et kyllä eroa huomaa. Tulee vaan paha mieli kun menee 1100e humpuukiin. 2500e enemmän tilauksen yhteydessä niin olisit saanu 225hv ja 470nm D5 joka menee 6,4sek sataseen...siinä on sitten rahalle vastinetta.

      • Semmostavaanettä

        Niin ja varmasti volvo tekee autoonsa sen parhaannohjelman tehtaalla mikä vaan on mahdollista tehdä..noihinhan saa vaikka mitä tehoja mutta veikkaan et toi polestari on silti aina se paras verrattuna johki amis virityspaikkoihin. Nää ulkopuoliset(ei polestar) yleensä pilaa auton eikä autosta tule hyvää. Kerran laitoin yhteen autoon 184hv>231hv...tämä siis luvattiin ja oli iha kallis ohjelma tunnetulta toimijalta. Autosta löytyi lopulta päältä 200 heppaa 231 hevosen siaan...tässä vaiheessa tuntu aika hölmöltä et laitto rahaa tommoseen turhuuteen. Eikä se auto siitä kummene onko siinä 20hv enemmän tai vähemmän. Sillä ei oikeestaan ole mitään väliä missään eikä se tee autostaa juurikaan nopeempaa.


      • vövlvöilijä

        Mutta kun V40-malliin ei saa D5:sta. ;-) Olisin ottanut sellaisen aivan varmasti jos hintaeroa olisi vain tuo 2500 eur. T5 toki olisi bensakoneellisena, mutta hintaero suuri ja kuluttaa tuplat. Näin ollen D4 190 hv oli valintani, ja nyt toisaalta houkuttaisi tuo Polestarin 200 hv/440 Nm. Se on plussa että auton tehdastakuu säilyy normaalisti eikä tartte stressata määräaikaishuollossa ajavatko jonkun päivityssoftan virisoftan päälle. Mutta, hinta on Suomessa aika suolainen, helkkari kun tässä maassa kiskotaan kaikesta enemmän kuin muualla. Säilyyköhän tehdastakuu jos asennuttaisi Polestarin joko Ruotsissa tai Virossa merkkihuollossa???


      • Punkkipate88

        Joo hinta kova mutta käytännössä jos laitat takuuaikana sellaisen softan jossa takuu raukeaa ja haluatkin myydä auton niin vaikka poistaisit ohjelman ennen myyntiä niin se on petos jos et kerro ettei autossa enää ole takuuta. Itse näitä aikanaan jännittelin ja siinä sitten odottelet kiltisti pari vuotta että takuu loppuu jotta voit myydä hyvillämielin. Eli jos auton seuraavalle omistajalle tulisi jotain takuun alaista vikaa takuuaikana niin siinä kyllä selviää jos ohjelmaa on peukaloitu. Siinä voi joutua jälkikäteen maksumieheksi..takuun jälkeen on asia eri.


    • ricorica

      paskat ostat rica softan saa 231 hv ja 470 nm pieksee polestarin 6-0

      • Älävaanviritä

        Se rica on sitten semmonen ettei takuuaikana kannata laittaa todellakaan. Jos nyt muutenkaan. Se kone ei todella kestä sitten tommosia tehoja. D4 on eri ahtimet kuin D5...D5 on vakiona aikalailla nuo tehot. Älä mene laittamaan tuollaisia. Tiedän kaksi joilla turbot lauennu D4 koneesta. Toinen ruotsissa toinen suomessa. Polestar on ainoa joka uuteen autoon kannattaa laittaa että saa nukkua yönsä rauhassa. Se onkin kiva sitten myyntivaiheessa kun kukaan ei halua ostaa viritettyä autoa ellei se ole polestar, vaikka ottaisit ohjelman pois niin se on petos jos et kerroa asiaa myyntivaiheessa. Ohjelma rasittaa turboa ja muitakin osia koneessa. Näitä esimerkkejä turbojen ja koneiden hajoamisesta nyt on pilvin pimein ja yleensä aina on ohjelmalla hajotettu...ja se saa aikaan sen ajotavan muutoksen myös joka edesauttaa auton hajoamista.


      • eppäileväinen

        Mistäs sä tiijät et ois lauennu turbot d4.ssa?? Ja siis täällä ja ruotsissa? miksi just polestaari ois ainoo oikee? mitä nyt foorumeilta lukenut, niin rica on todella hyvä ja laadukas ja ei se kone siitä mihinkään hajoa eikä turbot, 231 hv ei ole vielä paljoa tosta motista...


      • Semmostavaaaan

        Tiedän kun kummatkin on minun kavereita. Se vaikuttiko ajotapa siihen miten paljon en ota kantaa mutta kumpikin oli viritetty juuri tuonne 230hv tietämille. Toki joka virittää auton myös usein ajaa sillä eri tavalla. Polestar on tehty varmanpäälle koska takuukin säilyy, niistä ei oteta mitää älyttömyyksiä irti.


      • rahathukkaan

        En kyllä ostaisi Polestaria tuolla hinnalla jos lisätehoa tulee vain kurjat 10 hv. Saman saa jo tankkaamalla St1:n Diesel Plus-naftaa jossa on markkinoidemme korkein setaaniluku (merkitsee dieselissä samaa kuin bensavehkeissä oktaanit)...


      • Kansnsn

        Noi bensojen ja dieseleiden tuomat lisätehot on ihan puppua..tai että ne kuluttaisi niillä vähemmän.


      • lisseeprossia

        Ja höpsis. Tuulilasi ja TM testasi muutama vuosi sitten asiaa, ja etenkin turboahdettu auto hyötyi selkeästi 98E ja Shell V Power (tuolloin oli liki 100 oktaanista)-bensasta 95E:hen verrattuna. Korkeampi oktaaniluku mahdollistaa sytytysennakon säätymisen ja sitä kautta korkeamman ahtopaineen. Myös Toyota Corolla 1,6 VVTi hyötyi. Turbodiesel hyötyy myös setaaniluvun korkeudesta.


      • Voipiolla

        Tuota shellin polttista selvittelin sen jälkeen kun st1 osti sen että onko polttoaine edelleen 99 oktaanista...mitään vastausta eivät pystyneet antamaan. Luulen ettei ole enää koska se on shellin tuotemerkki ja shell on nykyään st1.


      • aleksiskives

        Shellin V power ei enää olekaan 99 oktaanista vaan normaali 98E. Tuosta oli juttua aikoinaan lehdissä. Siksi v poweria ei enää kannata ostaa. Olen itse huomannut modernissa kahdella ahtimella olevassa dieselissä reagointinopeuden parantumisen kaasupolkimen käskyyn kun käytän St1:n diesel plussaa. kai se korkea setaaniluku jotain merkkaa...


    • Pete8s

      V40 D4 Drive-E FWD Automatic 2015 asennettiin huollon yhteydessä Polestar päivitys. Huoltoliike hoiti muutoskatsastuksen. Polestar tuote rekisteröidään niiden weppisivulla ja postissa tulee sertifikaatti ja Polestar lätkät.

      Polestar optimoinissa muuttuu tehon ja väännön lisäksi moni muukin asia. Nyt auto tuntuu herkältä ja hätäiseltä, hyvällä tavalla! Ajan kanssa selviää miltä automaattivaihteiston vaihtojen nopeutuminen tuntuu verrattuna alkuperäiseen vaihtojen jouhevaan mukavuuteen. Todellista suorituskyvyn nousua ei nyt pääse vähään aikaan mittaamaan nastarenkaiden takia.

      Olisi tuon 1100 € voinut huonomminkin käyttää esim. turhiin painaviin 18 tuuman vanteisiin, ohjauskulman rajoittimiin ja renkaisiin.

      • polyesterintakalisto

        v40 CC T5een ottaisin tuon polestarin, jos sen vain saisi....ehkä tulee saataville suomeenkin joskus. 50nm lisää kelpaa kyllä.
        eihän tuo 1100 ole paljon, kun ottaa huomioon auton hinnan.


    • apana62

      Saiskohan samanlaisen Polestarin d3 Colvo V40 2013 malliseen ja paljonkohan tulisi tehoja lisää, pääsiskö samoihin kun D4 moottorilla? Tarve olisi teholle ja kun km on vasta 28tkm niin siihen sellaisen voisi vaikka laittaakin, onko mahdollisesti Tampereella Käyttöautossa asennus valmius.

      • meetpörjare

      • Pete8S

        Polestar antaa aika hyvin D3 lisää tehoa 27 hp ja vääntöä 50 Nm. Eli D3 vääntö nousee D4 lukuun 400 Nm. Jos on vielä automatti niin saa senkin paranemisen hyödyt samaan hintaan.
        Minä olen nyt D4 aut. Polestar optimointiin tosi tyyyväinen vaikka lisää tehoa tuli vaan 10 hp ja vääntöä 40 Nm. Automaattiaski nopeutui sopivasti.


    • Ihavaaasilleee

      Ei tuosta polestarista ole kyllä mitään hyötyä. Asensin T6: seen semmosen ja ei mitään eroa käytännössä alkuperäseen. Jos odottaa isoo muutosta niin se tulee vaan konetta vaihtamalla.

    • ihavaaasilleee

      iso muutos tulee kun vaihdoin monkeyn tunturiin

    • Aivansejasama

      Aivan totta joku 20 heppaa ei auta mitään eikä semmosesta kannata maksaa mitään.

    • VolvoD3

      Uudet Volvon moottorit ovat kaikki samoja D2,D3,D4 ja D5 vain eri softa sisässä
      automaatit joko 6 tai 8 vaihteiset D3 6 vaihteinen D4 8 vaihteinen, moottorin voi päivittää huollossa Polestar ohjelmalla hinnasta ei tietoa, tämän kertoi Volvon myyjä.

      • Pikkuautojuttuja

        No kyllä niissä on kuules paljon muitakin eroja. Jo ihan teknisistä tiedoista huomaat että autot painavat eri verran ja esim osa on kahdella ahtimella kuten D4...D2 ja D3 yhdellä ahtimella. Uusi D5 taas on myös kahdella ahtimella mutta kahdella erilaisella ahtimella jotka ovat nimeltään muuttuvasiipinen ja hukkaportti. Älä siis luule että D2 päivitetään vaan ohjelmalla D5 tasolle. Uskon että ahtimien koon lisäksi siellä voi olla myös muita eroja. Uudessa S90 D5 235hv (2.0 4-sylinterinen)on myös eroa tähän esim V60 D5 225hv(2.0 4-sylinterinen) verrattuna muutakin kuin ohjelma. Tuossa uudessa 235heppasessa on powerpulse toiminto jossa on sellainen kompressori joka puhaltaa ilmaa ahtimeen ja moottorissa ei ole lainkaan turboviivettä. Näin tämä uusi D5 S90 kopassa kiihtyy testien mukaan nopeammin kuin kilpailijan 6-sylinteriset dieselit, esim mersun E350cdi. Paperilla ilmoitetaan "vaan" 7,2sek mutta jokainen autoista tietävä osaa tehdä eron auton todellisen suorituskyvyn ja paperin välille. Kyse on siitä kuinka helppo auto on oikeesti ajaa siihen nopeuteen ja reagoiko kone heti. Tämä uusi D5 235hv awd kiihtyy todellisuudessa nopeammin selkeesti kuin esim 225hv kevyempi V60 jolle ilmotetaan 6,5sek sataseen. Omistan nimittäin tuon D5 V60 korissa ja olen testannut radalla D5awdta joka on selkeästi nopeampi. Niin ja olen tosiaan töissä autojen parissa.


      • Jtk2017
        Pikkuautojuttuja kirjoitti:

        No kyllä niissä on kuules paljon muitakin eroja. Jo ihan teknisistä tiedoista huomaat että autot painavat eri verran ja esim osa on kahdella ahtimella kuten D4...D2 ja D3 yhdellä ahtimella. Uusi D5 taas on myös kahdella ahtimella mutta kahdella erilaisella ahtimella jotka ovat nimeltään muuttuvasiipinen ja hukkaportti. Älä siis luule että D2 päivitetään vaan ohjelmalla D5 tasolle. Uskon että ahtimien koon lisäksi siellä voi olla myös muita eroja. Uudessa S90 D5 235hv (2.0 4-sylinterinen)on myös eroa tähän esim V60 D5 225hv(2.0 4-sylinterinen) verrattuna muutakin kuin ohjelma. Tuossa uudessa 235heppasessa on powerpulse toiminto jossa on sellainen kompressori joka puhaltaa ilmaa ahtimeen ja moottorissa ei ole lainkaan turboviivettä. Näin tämä uusi D5 S90 kopassa kiihtyy testien mukaan nopeammin kuin kilpailijan 6-sylinteriset dieselit, esim mersun E350cdi. Paperilla ilmoitetaan "vaan" 7,2sek mutta jokainen autoista tietävä osaa tehdä eron auton todellisen suorituskyvyn ja paperin välille. Kyse on siitä kuinka helppo auto on oikeesti ajaa siihen nopeuteen ja reagoiko kone heti. Tämä uusi D5 235hv awd kiihtyy todellisuudessa nopeammin selkeesti kuin esim 225hv kevyempi V60 jolle ilmotetaan 6,5sek sataseen. Omistan nimittäin tuon D5 V60 korissa ja olen testannut radalla D5awdta joka on selkeästi nopeampi. Niin ja olen tosiaan töissä autojen parissa.

        ...muuttuvasiipinen jatiliin hukkaportti :-) Eka oikein, toka paljasti kaiken :-)


    • grampe

      Aivan turhaa rahanmenoa. Tehoa ja vääntöä varmasti vakiona riittävästi pikkukippoon, ei ymmärrä tarvetta. Aina löytyy nopeampia autoja, jos pullistelun tarvetta on.

    • toteaja-

      turha kysyä muilta mihin omia rahoja kannattaa käyttää.
      Ostoksen järkevyys riippuu siitäkin, onko kyseessä viimeiset rahat, vai täysin ylimääräiset taskurahat.

      • turhaaLeikkiä

        Aloittajan kysymyksestä päätellen kyseessä on lähinnä ne viimeiset hynät, mutta numeraaliset arvot aiheuttaa teinimäistä kiimaa.


    • gsvirotor

      Itse olen tuota miettinyt monta vuotta ja silloin pitäisi mennä ruotsiin taikka viroon.
      Saisi 42hv ja 110nm lisää.
      Viime kuussahan tuo oli tarjouksessa virossa 749€, mutta ikäväkseni huomasin tarjouksen aivan liian möyhään.

    • reku54

      Mulla tilattuna S90 D4 Inscription winter paket ja VoC ja kun auto tulee, niin laitan Polestarin ( = heti kun tulee ko autoon ). Miksikö Polestar? Takuu säilyy ja tulee lisävääntöä. Rahat ja auto omasta pussista, jotta älkää vain kertoko mitä Te tekisitte rahoillani. Että sillee...

    • Aivan_mahtavaa

      Tottakai kannattaa ostaa. Osta samalla oikein leveät 21" vanteet ja renkaat. Ja iso spoileri takakontin päälle.

      Älä unohda kääntää lippaa niskan puolelle, ikäänkuin kehityksen suuntaa osoittamaan, jos se vielä jostain syystä on osoittanut eteenpäin.

      • reku54

        taisi iskeä ladakuskiin pahasti. Etkö saa parempaa työsuhdeautoa. Ymmärrän kyllä kateutesi ja saat anteeksi.


    • reku54

      kauppa jäi tekemättä luottopäätös kielteinen että silleen kohta ajellaan ladalla itsekin

    • Kivalaiteee

      Mulla tuli luottopäätös 2 tonnin käsirahalla päälle 50 tonnin T5 V40. Laitoin samalla polestarin. 245hv vakio ja 350nm...vääntö nousee 400nm. Ja niin 25heppaa lisätehoa alakierroksilta eteenpäin. Näette polestarin sivuilta että T5 polestar jää alle 10hv enää T6 koneelle(yli300hv) alakierroksilla. T5 on 219hv alakierroksilla ja T6 228hv alakierroksilla. Ja ota huomioon että T6 on V40 T5 paljon painavampi. T6 on sama 400nm maximivääntö kuin T5 polestar

      • Setietääjokatietää

        Huipputeho ei ole polestarissa se juttu koska lopulta se huipputeho merkkaa paljon vähemmän kuin se paljonko tehoa on käytössä alhaalta alkaen. Etkai sinäkään aina autoa halua kierrättää yläkierroksilla kun se on paljon nopeempaa ajaa kun voima on heti siellä 1500 alkaen käytettävissä..eli maximiteho ei ole ainoa mittari.


    • nuukuri_niilo

      Miksi ostaa edes V40D4 eli tehokkain moottorimalli? Et saa vaihdossa yhtään enempää kuin D2:sta. D2:een tulee nyt vieläpä pehmeämmin toimiva vanha versio geartronicista eli 6-lovinen momentinmuunnintomaatti eikä nykivää uutta 8-lovista. D4:ssa rahat menee hukkaan, ja jos vielä laittaa toista tonnia polestaariin niin kyllä arvo tippuu. Monet vierastaa jotakin viritettyjä autoja muutenkin, ja harva enää V40 D4-hintaluokassa haluaa pikkuauton vaan pienellä lisärahalla saa 60-srjan. V40:llä harvoin edes ajetaan matka-ajoa joten D2 tai mieluiten bensa T2/T3 riittää sellaiseen.

      • Kiihtyvyyksistä

        Ajoltaanhan V40 on parempi kuin vamhempi 60 sarja joka tosin kohta uudistuu. Vaihdoin D2 2016 mallin tuohon uuteen T5 polestar carbon editioniin. Muuttui auto kyllä ihan täysin. D2 oli karmiva moottoriltaan ja piti kamalaa ääntä, vaihdot myös tunsi joka kerta sillä siinä ilmeisesti oli vielä tuon vanhanaikainen laatikko. Uusi 8-vaihteinen on hieno eikä vaihtoja tunne enää ollenkaan. T5 polestar on koneena hieno ja alle 6 sek sataseen:) se lämmittää aina mieltä. Auto on myös loistava ajettava 19 tuumaisilla 235/35 renkailla. Sporttialusta lisää vielä tuntumaa ja mutkiin voi viedä autoa kaasupohjassa ilman että auto nyökkii. Todella ajajan auto ja kun miettii että D2 kulutti sen 6 litraa ja tämä T5 menee 7-8litran välissä niin tuo kulutusero on lopulta ihan mitätön. Eikä näitä autoja hankita pienen kulutuksen tai bensan säästämisen toivossa. Täytyy sanoa että pitkään dieseleillä ajeltuani bensakone on ihan eri maailmasta kuin diesel, hiljasempi, reagoi paremmin, kiihtyy paremmin. Fiilis ihan eri. Mulla on edelleen pihassa toisena autona uusi V60 D5 225hv ja 470nm. Tuo D5 on laiska kuin mikä verrattuna T5 carboniin jossa polestar laitettu. Olen koittanut nyt kiihdytyksiä kummallakin autolla kuvaten mittaristoa ja lopputulos on todella selkeä. V40 T5 polestar 0-100kmh 5,6 sek(luvattu 5,9sek). V60 225hv D5 vm 2016 0-100kmh 7,7sekuntia(luvattu 6,5sek). Ajat on tarkkoja ja laskettu suoraan videon kestosta.


      • Siinäero

        V40 carbon edt on 250kiloa kevyempi kun V60 D5


      • ei_mene_kaaliin
        Kiihtyvyyksistä kirjoitti:

        Ajoltaanhan V40 on parempi kuin vamhempi 60 sarja joka tosin kohta uudistuu. Vaihdoin D2 2016 mallin tuohon uuteen T5 polestar carbon editioniin. Muuttui auto kyllä ihan täysin. D2 oli karmiva moottoriltaan ja piti kamalaa ääntä, vaihdot myös tunsi joka kerta sillä siinä ilmeisesti oli vielä tuon vanhanaikainen laatikko. Uusi 8-vaihteinen on hieno eikä vaihtoja tunne enää ollenkaan. T5 polestar on koneena hieno ja alle 6 sek sataseen:) se lämmittää aina mieltä. Auto on myös loistava ajettava 19 tuumaisilla 235/35 renkailla. Sporttialusta lisää vielä tuntumaa ja mutkiin voi viedä autoa kaasupohjassa ilman että auto nyökkii. Todella ajajan auto ja kun miettii että D2 kulutti sen 6 litraa ja tämä T5 menee 7-8litran välissä niin tuo kulutusero on lopulta ihan mitätön. Eikä näitä autoja hankita pienen kulutuksen tai bensan säästämisen toivossa. Täytyy sanoa että pitkään dieseleillä ajeltuani bensakone on ihan eri maailmasta kuin diesel, hiljasempi, reagoi paremmin, kiihtyy paremmin. Fiilis ihan eri. Mulla on edelleen pihassa toisena autona uusi V60 D5 225hv ja 470nm. Tuo D5 on laiska kuin mikä verrattuna T5 carboniin jossa polestar laitettu. Olen koittanut nyt kiihdytyksiä kummallakin autolla kuvaten mittaristoa ja lopputulos on todella selkeä. V40 T5 polestar 0-100kmh 5,6 sek(luvattu 5,9sek). V60 225hv D5 vm 2016 0-100kmh 7,7sekuntia(luvattu 6,5sek). Ajat on tarkkoja ja laskettu suoraan videon kestosta.

        Mutta silti, mihin tarttet tuota T5:n tehoa maassamme? Et mihinkään. Ja jos nautiskelet kiihdytellen palaa parilitraisella bensaturbolla yli 10 litraa satkulle, se on varma. D2 on ponteva ja pihi, ja se on V40 koriin ihanteellinen kone. Kun aikanaan vaihdat, T5 herättää nyrpistyksiä autoliikkeissä kun kansa ei huoli enää bensasportteja. Tai ei toi sportti ole, sitä on Golf GTI tai Focus ST.


    • menikaaliin

      tunturi Super sport jättää focus st

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe