Kannattaako ilmalämpöpumppu?

8765

Kuka osaisi laskea, kanattaako meidän hankkia ilmalämpöpumppu?
Sähköä emme käytä lämmitykseen, öljyä kuluu n. 1,2 m3 vuodessa.
Eli kysymys kai lähinnä kuuluu, paljonko ilmalämpöpumppu vähentäisi öljyn kulutusta, ja paljonko se vastaavasti lisäisi sähkön kulutusta?

22

2846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta-on

      Ilmalämpöpumppu säästää lämmityksessä noin kolmasosan jos sitä käyttää oikein.

    • 8765

      Onko tuohon kolmasosaan laskettu mukaan lisääntynyt sähkönkulutus? Jos kyllä, 400€ halpispumppu maksaisi siis itsensä takaisin vuodessa. Ei tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta.

      • Hyvä-on-kallis

        Ei halppispumpun arvot välttämättä moiseen yllä. Kyllä täytyy maksaa pitkälti yli 1000 € hyvästä pupusta ja päälle vielä asennus.


    • kokemusta-on

      Älä ihmeessä ajattelekaan mitään halpispumppua vaan osta kunnon peli. Kolmasosa on nettösäästö. Tämä on laskettuna pelkän lämmityksen osuudesta.

    • BauHerr

      Säästö riippuu siitä, missä, kuinka hyvin eristetty ja minkä muotoinen rakennus on. Kovin sokkeloissessa ja monikerroksisessa talossa säästö on pientä. Itse käytän ilpoja avoimissa tai suorakaiteen muotoisissa rakennuksissa. Jos kaikki ovet ovat auki, niin ilmaläpöpumppu lämmittää noin 160 neliöisen yksikerroksisen vuoden 1970 rakennusmääräysten mukaan toteutetun rakennuksen alle 8.000 kWh kulutuksella Etelä-Suomessa. Se taas maksaa pyöreästi 800€ per a, tai 67 € per kk.

      Koneen hinta on itse asentaessa (jos on luvat) alle tonnin ja ostotyönä 1.500 €. Takaisinmaksuaika on noin 2 vuotta. Investoinnin kannattavuus riippu talon erityksistä. Nykymääräysten mukaan rakennetussa talossa takaisinmaksuaika on piiiiiiitkä.

      Yksi hyväksi havaittu viritys on käyttää lämpöpumppua jatkuvasti ja öljylämmitystä sen apuna paukkupakkasilla, jolloin ilpon hyötysuhde laskee.

    • tiatoo

      Ilmalämpöpumpun takaisinmaksuaika uusilla pumpuilla on 4 - 7 vuotta,
      vanhemmilla enemmän.

      • BauHerr

        Motivan mukaan laadukkaa invertterin takaisinmaksuaika on tuo. Yksi merkittävä tekijä on talon muoto ja se, voidaanko sisäovia pitää koko ajan auki vai ei.

        2 vuotta on mitattu ja tarkasti laskettu tapahtunut takaisinmaksuaika talossa, joka sattuu olemaan lähes optimaalinen ilpoa varten. Lisäksi sattui investoinnin ajankohta osui sopivaan hetkeen, minkä seurauksena oli sopivat astepäiväluvut (lämmitystarveluvut) ja minimilämpötilat ilpoa ajatellen.

        Minua eivät otivan luvut lämmitä. Puuhastelkoot mitä puuhastelevat. Minä mittaan ja lasken itse.


      • Frau-
        BauHerr kirjoitti:

        Motivan mukaan laadukkaa invertterin takaisinmaksuaika on tuo. Yksi merkittävä tekijä on talon muoto ja se, voidaanko sisäovia pitää koko ajan auki vai ei.

        2 vuotta on mitattu ja tarkasti laskettu tapahtunut takaisinmaksuaika talossa, joka sattuu olemaan lähes optimaalinen ilpoa varten. Lisäksi sattui investoinnin ajankohta osui sopivaan hetkeen, minkä seurauksena oli sopivat astepäiväluvut (lämmitystarveluvut) ja minimilämpötilat ilpoa ajatellen.

        Minua eivät otivan luvut lämmitä. Puuhastelkoot mitä puuhastelevat. Minä mittaan ja lasken itse.

        Lämmitystarveluvuilla saadaan kulutukset vertailukelpoisiksi eri ajanjaksojen kesken. Niitä ei ole sopivia tai epäsopivia vaan ne ainoastaan osoittavat jakson lämmitystarpeen. Niitä käytettäessä pitää taloussähkö ja mahdollinen veden lämmitys jättää vertailun ulkopuolelle. On helppo katsoa kesäkuukausien sähkönkulutus ja vähentää se koko vuoden määrästä (12 x heinäkuu).


      • kertahuvi
        BauHerr kirjoitti:

        Motivan mukaan laadukkaa invertterin takaisinmaksuaika on tuo. Yksi merkittävä tekijä on talon muoto ja se, voidaanko sisäovia pitää koko ajan auki vai ei.

        2 vuotta on mitattu ja tarkasti laskettu tapahtunut takaisinmaksuaika talossa, joka sattuu olemaan lähes optimaalinen ilpoa varten. Lisäksi sattui investoinnin ajankohta osui sopivaan hetkeen, minkä seurauksena oli sopivat astepäiväluvut (lämmitystarveluvut) ja minimilämpötilat ilpoa ajatellen.

        Minua eivät otivan luvut lämmitä. Puuhastelkoot mitä puuhastelevat. Minä mittaan ja lasken itse.

        Takaisinmaksuaika voi ehkä olla 2 vuotta jos ostaa halvimman rimpulan ja väkästää sen itse paikoilleen. Käyttöikä vaan on lyhyistä lyhyin.


      • BauHerr
        kertahuvi kirjoitti:

        Takaisinmaksuaika voi ehkä olla 2 vuotta jos ostaa halvimman rimpulan ja väkästää sen itse paikoilleen. Käyttöikä vaan on lyhyistä lyhyin.

        Asennusajankohta oli loppuvuosi 2006. Kalenteria katsoessani nyt näyttäisi olevan 2015. Vielä purkki pöhisee.

        Lämmitystarveluvut v.2007: 3899, 2008 v.: 3681 ja normaali keskiarvo 4306. Kylmipinä talvina luku voi olla luokkaa 5000.

        Sillä on valtava ero onko lämmitystaveluku 3500 vai 5000. Lämmitystarveluku on "korkeammassa kädessä" ja vaihtelu suurta. Jos sattuu sopivan leudot taölvet, toimii lämpöpumppu optimialueella ja takaisinmaksuaika on lyhyt. Huonolla tuurilla kovat pakkaset pidentävät takaisinmaksuaikaa.

        Huoltotoimenpiteeksi riittää sisäyksikön imurointi ja filtterien pesu. Ulkoyksikkö saa tarvittaessa kuumaa vettä niskaansa kovimpina talvina jään sulattamiseksi.

        Kun asennan jossain vaiheessa uuden, niin korjaan seuraavan asian: en tee kiinnitystä seinään, vaan uusi laite tulee, sitten kun tulee: omalla katoksella puolen metrin päähän maatelineeseen, jonka poraan peruskallioon. Siirto korjaa myös sen pienen ongelman, että kondenssivesi tuppaa jäätymään turhan lähelle anturaa.

        Kyllä astepäiväluvut voivat olla sopivia pienelle kulutukselle. Leuto talvi => pienet astepäiväluvut (lämmitystarveluvut).


      • tiatoo
        BauHerr kirjoitti:

        Asennusajankohta oli loppuvuosi 2006. Kalenteria katsoessani nyt näyttäisi olevan 2015. Vielä purkki pöhisee.

        Lämmitystarveluvut v.2007: 3899, 2008 v.: 3681 ja normaali keskiarvo 4306. Kylmipinä talvina luku voi olla luokkaa 5000.

        Sillä on valtava ero onko lämmitystaveluku 3500 vai 5000. Lämmitystarveluku on "korkeammassa kädessä" ja vaihtelu suurta. Jos sattuu sopivan leudot taölvet, toimii lämpöpumppu optimialueella ja takaisinmaksuaika on lyhyt. Huonolla tuurilla kovat pakkaset pidentävät takaisinmaksuaikaa.

        Huoltotoimenpiteeksi riittää sisäyksikön imurointi ja filtterien pesu. Ulkoyksikkö saa tarvittaessa kuumaa vettä niskaansa kovimpina talvina jään sulattamiseksi.

        Kun asennan jossain vaiheessa uuden, niin korjaan seuraavan asian: en tee kiinnitystä seinään, vaan uusi laite tulee, sitten kun tulee: omalla katoksella puolen metrin päähän maatelineeseen, jonka poraan peruskallioon. Siirto korjaa myös sen pienen ongelman, että kondenssivesi tuppaa jäätymään turhan lähelle anturaa.

        Kyllä astepäiväluvut voivat olla sopivia pienelle kulutukselle. Leuto talvi => pienet astepäiväluvut (lämmitystarveluvut).

        Kallis peli jos pitää porata kallioon kiinni. Meikäläisellä harjumaastossa kallio on yli 40 metrin syvyydessä. ILP ei kannata, perustamiskustannukset ovat monta tonnia. Kondenssivesi on yksinkertaista johtaa kauemmas vaikka muutamalla vinoon asetetulla kattotiilellä tai muovipulkalla.


    • N.Erkki

      Teidän kannattaa hankkia ilmalämpöpumppu.
      Öljyn kulutus vähenee noin 300 litraa.
      Sähkön kulutus lisääntyy noin 1500kWh.

    • 8765

      Kiitos, ilmalämpöpumppu pitänee siis hommata.
      Kerros johon se tulisi on melko avoin, kokoa n. 60m3. Olen ymmärtänyt, että pumpun pitäisi toimia reilulla teholla, eli pumpun pitäisi olla aika pieni?

    • kato-ite

      Olet ymmärtänyt väärin. Pumppu on osateholla taloudellisempi kuin huippukuormalla. Tietysti koollakin on rajansa.

    • Puhkola

      Ostin chunlanin halpispumpun puuilosta 5v sitten hintaan 299 € ja tyhjiöin sen ite kaverin vaakkumipumpulla. Pöhisee nytkin ja säästi itsensä jo 8kk takaisin.

    • jep10

      Kaikki on suhteellista. Säästötkin.
      Itse hommanneena voin vain todeta... miksi en ostanut jo aiemmin.
      Ostin Gree Hansolin ja todella hinta/laatu kohdillaan.Kannattaa unohtaa halpispumput, koska eivät toimi alle -10 pakkasilla ja silloin sitä lämpöä tarvitaan.

    • säästöäkertynyt

      Meillä olis toteutunut säästö ja takaisinmaksu Daikinilla n. 2vuotta ottaen huomioon kotitalousvähennyksestä saadun alennuksen. Entiseen lämmitykseen nähden laitteella on myös kesällä jäähdytetty muutamina päivinä. Aikaisempi öljyn kulutus oli vuodessa n. 2300 litraa nykyään öljyä menee n. 900 litraa vuodessa.

    • BauHerr

      Muistakaa asiantuntijan ohje: ulkoyksikkö pitää asentaa niin että maateline porataan peruskallioon. Muuten tuuli voi viedä mennessään ja joutuu haeskelemaan koirien ja kissojen kanssa.

      • ertyuiop

        Mutta vain silloin kun kallio on näkyvissä, muuloin riittää betonilaatat.


    • Syytä-huomioida

      Ilmalämpöpumppu paljastaa hyvin tehokkaasti myös esim. homevaurin sillä se vispaa tehokkaasti ilmaa ympäri kämppää ja levittää mahdollisesti piilossa olevat homeitiöt huoneilmaan.

    • hankalaa.on

      Jos kone vispaa homeen joka paikkaan niin sen esiintymiskohdan selvittäminen vaikeutuu tosi paljon.

    • Anonyymi

      No joo hah :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe