Töihin paluu vai ammatillinen kuntoutus?

L1nnea___

Töihin paluu pitkältä sairaslomalta ahdistaa todella. Lääkäri kysyi haluanko ammatilliseen kuntoutukseen. Se kiinnostaisi minua todella, mutta haluaisin kuulla kokemuksianne asiasta ennen kuin lupaan mitään lääkärille. Entiseen työhön en haluaisi palata, masennuin ja paloin loppuun siellä, jotenkin tuntuu että työntaisin pääni kusiaispesään jos palaan sinne. Mistä saisi tietoa ammatillisesta kuntoutuksesta ja kokemuksia millaista se on ollut?

19

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KVG-82
      • ossinousu

        Ehdottomasti ammatillinen kuntoutus kannattaa. Pyydä itsellesi oma valmentaja, minulla oli uravalmentaja Noposelta, se oli todella hyvä juttu, yksin en olis osannu päästä lähellekään sitä mitä tältä valmentajalta sain.


    • moderni.ilmiö

      Katsoin kerran dokumentin brittiläisestä 30-vuotiaasta naisesta, joka oli masentunut. Nainen oli väitellyt tohtoriksi biokemiasta tms., mutta kun hänen piti lähteä työelämään, se masensi ja ahdisti häntä niin paljon, että hän ikään kuin taantui nopeasti pieneksi lapseksi.

      Nainen alkoi puhua niin kuin lapset puhuvat, sillä lailla sössöttäen, ja hän piiloutui vanhempiensa eteisen oven taakse vauvanukke sylissään ja heijasi vauvanukkea ja sössötti sille, kun ammatinvalintapsykologi tuli juttelemaan.

      Heti kun ammatinvalintapsykologi oli poistunut eikä kukaan enää puhunut naiselle työelämään siirtymisestä, nainen pystyi taas keskustelemaan asiallisen aikuismaisesti, esittelemään biokemian väitöskirjaansa yms., mutta heti jos joku mainitsi jotain työelämään siirtymisestä, nainen työnsi peukalon suuhunsa, veti vauvanuken kainaloonsa ja sössötti silmät ymmyrkäisinä lasten asioista.

      Dokumentin alkupuolella nauroin, että nainen ihan varmasti teeskentelee, mutta naisen psykiatri ja psykologi vakuuttivat, että kyseessä on todellinen sairaus.

      • LV-426

        Ei tietenkään ole mikään oikea sairaus vaan moiseen käyttäytymiseen on jokin syy. Ehkä hän halusi välttää työtä, syystä tai toisesta. Käytöksen kutsuminen sairaudeksi on ehkä parhaita osoituksia siitä, että ei ymmärrä mistä sairauksissa on kysymys.


      • alkuperäinenkysyjä

        Miten tämä liittyy tähän?


      • Anonyymi
        alkuperäinenkysyjä kirjoitti:

        Miten tämä liittyy tähän?

        Verve on hyvä paikkasulle😆!


    • ossinousu
    • onelifeiiuu

      Joku tässä yhtälössä ei nyt toimi?? Työ ahdistaa ja tulee loppuunpalaminen, jonka jälkeen sairaslomalla ja ruvetaan haikailemaan
      ammatillisia kuntoutuksia?? Itse kävelin tehtaan portista ulos ja romahdin täysin, eikä sen päivän jälkeen ole ammatit tai kuntoutukset olleet mielessä, eikä varmaan tule olemaankaan noin sataan vuoteen..

      • Sirpa--70

        Kaikki ihmiset eivät toimi samanlailla, minulle oli voimaannuttavaa että sain alkaa ajattelemaan kuin uutta alkua elämälle ja parannuin jo hitusen pelkästä ajatuksesta, että minun ei tarvitse enää koskaan palata entiseen työpaikkaani.


    • Pirj0liisa

      Sama juttu, mulle kotiin jääminen oli lähes loukku, ammatillinen kuntoutus oli ehdottomasti mun juttu. Noposella olin minäkin ja niiden valmentaja oli mulle vähän kuin terapeutti, konkreettisesti edettiin uuteen työhön ja samalla sai tuoda esiin kaikkia pelkoja ja tuntoja mitä siirtyminen aiheuttaa. Välillä pidettiin taukoa, mutta koko ajan mulla oli tunne että eteenpäin mennään ja nyt oon ollu uudessa työssä kohta nelisen kuukautta. Paljon paremmin on menny, kun saan tehdä sitä työtä mitä rakasta, edellinen oli "vain" työtä, jota tein elääkseni ja elättääkseni perheeni.

    • LeilaG

      Mä olin kotona vain akuutin ajan, reilun kuukauden. Sitten alkoi lääkkeet ja terapia puremaan sen verran, että jaksoin jo vähän miettiä tulevaisuutta. Ammatillinen kuntoutus auttoi siinä tosi hyvin ja aloitin opinnot uudelleen ja valmistun nyt keväällä.

    • Kirs1kka

      Mulla sama juttu, kotiin en ois voinu jäädä enää yhtään pitemmäksi aikaa, se ei vienyt mun tilannetta kuin huonommaksi. Itse en sitä tajunnu, onneksi lääkärini sen tajusi. Itselle oiis ollu helppo jäädä vaan kotiin mutta jälkikäteen sen tajus mikä merkitys lähtemisellä oikein oli.

    • Bbjack

      Mulla ammatillinen kuntoutus kesti vaan 3 päivää ja sitten suositeltiin lääkinnällistä kuntoutusta. Sen jälkeen arvioitaisiin uudestaan onko edelletyksiä ammatilliseen kuntoutukseen. En ollut tarpeeksi optimisti ja annoin kuntoutusten olla ja jäin kotiin suosiolla. No ikäkin alkaa jo vitosella.

      • suosittelennopostaminäki

        Mä taasen oon 54 ja sain uravalmentajan avulla itselleni uuden työn ja opiskelinkin vielä vähän siihen lisäksi, mutta meitä on niin monenlaisia ja tilanteet eri. Mullakin oli toki yli 2 vuoden sairasloma takana ja ei paluu helppoa ollu mutta tuo oma valmentaja oli ihan ehdoton mulle. Sain vaihtaa ajatuksia ja hän toi uusia näkökulmia minulle kun en oikein itse osannut niitä nähdä siinä tilanteessani.


    • Kuitti1

      Jokainen tyylillään. Itse en ois pystynyt olemaan kotona, olo meni huonommaksi koko ajan ja sieltä ei ois ollu mulla paluuta enää ikinä töihin, tunnen itseni senverran hyvin

    • Anonyymi

      Jos olet ollut vuosia pois työelämästä esim kuntoutustuella niin testaapas Kelan kautta ensin työkykyäsi jollain tuetulla työpajalla. Ikävä kyllä suurimmalla osalla jotka ovat loppuun palamisen jälkeen jääneet vuosiksi työelämästä saavat kuningasidean ammatillisestä kuntoutuksesta ja kun pitääkin alkaa tekemään taas töitä toisten pillien mukaan niin romahdus seuraa pian uudestaan. Työkokeilu on se reitti jossa voit käydä katsomassa todellisen työkykysi. Se mitä tunnet ei ole sitä mihin todellisesti nyt pystyt.

      • Anonyymi

        Työpajalta ei vaan kukaan pääse oikeisiin töihin, kysyin tilastoja sieltä, niin kahden vuoden aikana oli yksi työllistynyt työpajalta eteenpäin, näin Kempeleessä, jossa hyvä työllisyystilanne nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työpajalta ei vaan kukaan pääse oikeisiin töihin, kysyin tilastoja sieltä, niin kahden vuoden aikana oli yksi työllistynyt työpajalta eteenpäin, näin Kempeleessä, jossa hyvä työllisyystilanne nyt.

        Vantaalta en tiedä ketään, kuka ois oikeisiin töihin pajalta menny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vantaalta en tiedä ketään, kuka ois oikeisiin töihin pajalta menny

        Joo, työpajoja ei kannata sotkea ammatilliseen kuntoutukseen, se on ihan eri asia. Kunnan hommia nuo pajat yleensä ja ammatillinen kuntoutus taas ihan oikeisiin töihin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe