Mitä on onnellisuus?

ristoffferihizensssi

Ei mistä se koostuu, vaan MITÄ on onnellisuus mielestänne?

7

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksiea

      Sitä että on onnellinen.

    • zxczxcasdzxc

      Sitä että kun aamulla heräät niin odotat tulevaa päivää hyvin mielin.

    • Ootsäääsitthauska

      Siitä,että tunnet valtavan,hurjan suurta mieletöntä riemua jokaisesta asiasta.On se sitten huono tai hyvä asia.Siitä tiiät olevas onnellisessa asemassa.On niinku ois pihalla kaikesta.

    • tässä.ajatuksiani

      Eri ihmiset määrittelevät onnellisuuden eri tavoin. Onnellisuudesta voidaan yleisellä tasolla todeta, että se viittaa sanana positiivisiin asioihin – tästä ihmiset yleensä ovat yhtä mieltä.

      Itse lähden määrittelemään onnellisuutta aluksi negaation kautta: mitä onnellisuus EI ole. Onnellisuutta ei tule mielestäni sekoittaa iloisuuteen, joka on synnynnäinen temperamenttipiirre. Iloisuus on pysyvää taipumusta mielen keveyteen, absurditeettien hahmottamiseen, kujeilevuuteen, herkkyyteen. Temperamentiltaan iloinen ihminen ei ole neuroottinen – ehkä siksi, että hän on geneettisesti ohjelmoitunut reagoimaan herkästi ympäristön ärsykkeisiin, jotka katkaisevat murheiden pyörittämisen kehän. Iloinen ihminen on usein hajamielinen, hän elää hetkessä, itkee, nauraa, hymyilee, itku saattaa kesken kaiken muuttua nauruksi jne. Iloisuus on subjektiivinen taipumus ohjautua positiiviseen fiilikseen elämäntilanteesta riippumatta.

      Onnellisuus on minun mielestäni objektiivisesti määriteltävä tila, joka perustuu biologiseen ja naturalistiseen menestykseen. Onnellisuuden edellytyksenä on objektiiviset olosuhdetekijät, joita ovat: fyysinen terveys, taloudellinen tilanne, lisääntymistilanne, ystävyyssuhdetilanne, parisuhdetilanne, työtilanne ja ei-lääketieteelliset keholliset tekijät. Ainoa subjektiivinen elementti tässä onnellisuus-määritelmässä on edellä mainittujen olosuhdetekijöiden priorisointi: yksi saattaa pitää tärkeämpänä fyysistä terveyttä kuin taloudellista vakautta, toinen saattaa priorisoida toisinpäin.

      Tässä minun määritelmässäni henkilö, jolla on hyvä fyysinen terveys, parisuhde, jälkeläisiä, läheinen ystävä ja yleisesti viehättävänä pidetty ulkonäkö, mutta huono taloudellinen tilanne on onnellisempi kuin sellainen, jolla on kaikki samat, mutta ei jälkeläisiä.

      Määritelmäni mukaan onnellisuus ei siis ole sisäinen kokemus, vaan olosuhdetekijöiden ja niiden priorisoinnin summa.

      Voit itse laskea, vaikka nyt heti, kuinka onnellinen olet!

      1. Onko sinulla diagnosoituja, fyysisiä sairauksia tai psykiatrisia sairauksia (huom! häiriöt, kuten masennus, eivät ole sairauksia; psykiatrisiin sairauksiin kuuluu esim. skitsofrenia); jos vastaat kieltävästi, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      2. Onko sinulla taloudellisia ongelmia, esim. velkoja, joista et realistisesti tule selviytymään ilman ulosottoa?; jos vastaat kielteisesti, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      3. Onko sinulla ystävä?; jos vastaat myöntävästi, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      4. Oletko parisuhteessa?; jos vastaat myöntävästi, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      5. Onko sinulla työpaikka?; jos vastaat myöntävästi,saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      6. Onko sinulla lapsi / lapsia?; jos vastaat myöntävästi, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      7. Oletko ulkonäöltäsi yleisesti ottaen vähintään perusviehättävä?; jos vastaat myöntävästi, saat vähintään yhden onnellisuuspisteen

      Kuinka monta onnellisuuspistettä sait? Vai saitko yhtään? Jos sait vähintään seitsemästä pisteestä alle puolet, onnellisuudessasi on parantamisen varaa. Jos et saanut yhtään pistettä, olet onneton. Jos sait yli puolet, olet melko onnellinen. Jos sait joka kohdasta vähintään yhden pisteen, olet minun määritelmäni mukaan onnellinen, vaikka TUNTISIT olosi "onnettomaksi".

      Onnellisuus on objektiivinen tila, jonka aste tai poissaolo on laskettavissa melko nopeasti.

      Huomioi, että minun määritelmässäni 0 onnellisuuspistettä saava voi olla koko ajan paremmalla fiiliksellä kuin vähintään täydet 7 onnellisuuspistettä saava, jos ensin mainittu on synnynnäisiltä temperamenttipiirteiltään iloinen ja herkkä ja jälkimmäinen on temperamentiltaan ainainen murehtija ja neuroottinen.

      Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, oma priorisointini on seuraava: 1. fyysinen terveys 2. parisuhde 3. jälkeläiset 4. ulkonäkö 5. ystävät 6. taloudellinen tilanne 7. työpaikka. En halua tässä yhteydessä paljastaa, millaiset pisteet saan omassa määritelmässäni.

      Systeemissäni voisi tuottaa priorisoinnin mukaisen pisteytyksen, mutten jaksanut nyt ruveta laatimaan sitä.

    • ehkäpäNäin

      Onnellisuus on käsite "jostakin". Onnellisuus on hyvä olo henkisesti. Vaikka olisi sairas, voi olla onnellinen. Hyvä olo voi syntyä myös siitä että vaikka ei vielä ole saavuttanut haaveilemiaan asioita voi olla onnellinen että on menossa niitä kohti.

      • tässä.ajatuksiani

        Entä jos ei ole realistista saavuttaa haaveilemiaan asioita? Onnellisuus ei ole "hyvä olo henkisesti", vaan sosiaalista todellisuutta. Jos joku köyhyydessä ja fyysisissä tuskissa yksin elävä ihminen kiven kovaa väittää olevansa onnellinen, hän valehtelee. Ihminen ei voi vain päättää olla onnellinen, vaikka naturalistiset tekijät viittaisivat menestymättömyyteen. Kerran eräs tutkijakin sanoi keskusteluohjelmassa, jossa oli aiheena onnellisuus, että onnellisuus on sosiaalista, jaettua todellisuutta.


    • Se on sitä että kaikki on paremin kuin hyvin. Tai ainakin luulet niin. Todellisuus on eri asia. Mitä alttiimpi olet kuvittelemaan asiat omaksi hyväksesi, sen onnellisempi olet. Ja tuosta kuvittelemisen luonteesta johtuen, se on lyhytaikaista, sillä todellisuus aina rikkoo sen ennemmin tai myöhemmin.

      Siksi "onnellisuus" ei ole tavoiteltava olotila, vaan jo ylempänäkin todettu todellisuuteen sidottu tyytyväisyys. Se on kestävämpää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1004
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      844
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      93
      749
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      75
      642
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      635
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      560
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      486
    8. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      472
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      459
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      455
    Aihe