Ensimminen purjehduskesä paketissa. Hauskaa oli. Jotta suuremmilta vatsanväänteiltä ensi vuonna selvittäisiin, niin kysymys on yksinkertaisuudessaan..
Minkälaisessa kallistuskulmassa purjeveneen tulisi pysyä saadakseen parhaat ominaisuudet? Itse päästelimme n.20 asteessa, jonka jälkeen emme uskaltaneet enempää nopeutta haalia, koska pelkäsimme että jotain ennalta arvaamatonta.
Purjehtiessa kallistuskulma
18
3435
Vastaukset
- HyväMaksimiarvo
20 astetta on hyvä maksimikallistus. Harvan veneen ominaisuudet paranevat sen jälkeen. Pidemmällä legillä, jos veneessä pitää myös asua mahdollisimman mukavasti, kallistuskulma kannattaa yrittää pitää enintään 15 asteessa.
- Absinttis
Ei se kallistuskulman lisääminen yli 20 lisää nopeutta. Jatkakaa kuten aloititte.
- kryssari
Kisoissa meillä kallistuu 25 asteeseen, mutta se on ihan eri tilanne. Miehistö koko ajan valppaana, sisätiloissa ei ole kukaan ja mitään tavaroita ei ole esillä. Matkapurjehduksessa 15-20 astetta antaa sopivan mukavuus- ja turvallisuusmarginaalin.
Vatsanvääntöihin auttaa se, että varmistaa veneen kelikestävyyden. Siis riki on kireällä eivätkä vanttiruuvit kierry itsestään auki, masto ei heilu, mikään köysi ei ole kulunut riskirajalle, peräsin ei lonksu, purjeet ei lepata eikä värise. Pitää siis voida luottaa veneeseen, silloin kun isompikin puuska iskee. Kyllä vene kestää vaikka 80 asteen kallistuman broachissa, jos nämä ovat kunnossa. - 36ft
Meillä pyritään pitämään max 15 ast kulmaa. Tuo yli kun menee niin tuntuu että hidastuu vauhti. Mutta, eikös tuo kallistuskulma ole venetyypistä/rungon tyypistä kiinni. Uudet leveät veneet ei käsittääkseni tykkää olla kovin kallellaan.
- seppomartti
Hyvin heikossa tuulessa kannattaa yrittää kallistaa venettä, miehistö eteen ja leen puolelle. Tai myötätuulessa luun puolelle ja ison puomi ylös. Ei mikään vene ole hyvä pystyssä.
Kovassa tuulessa 20 ei vättämättä merkitse veneen hidastumista, 25 on todennäköisempi. Vanhoilla runkotyypeillä purjehdittiin parras vedessä, kallistus varmaan oli ainakin 25?. Yksi hyvä mitta on peräsimen asento. Pinna vdettyä 3-5 astetta krysillä on ok mutta suurempi luovikärkkäys hidastaa.
- 40footer
Omassa veneessä optimi on maksimissaan noin 30 astetta. Esim tws 12, awa 40, btv 8.5 kts, heel 27. Kyseessä uudehko cruiser/racer
Jos on eka kesä takana niin veikkaan että hieman voi ns. kiristää. Tosin riippuu veneestä ja niinkuin edellä on todettu ei kova kallistus tarkoita hyvää venevauhtia. Mukaavuudesta puhumattakaan.
Itse "hyväksyn" noin 3 astetta ruorikulmaa, sitten täytyy säätää purjeita. - Antilla36
Aika pieniä kallistukulmia täällä suositellaan, jos 15 asteesta puhutaan. Omassani Antinoja sanoi aikanaan, että jos jatkuvasti menee yli 28 asteen tulee purjepaineita pienentää. Monet modernimmat veneet, joissa leveä perä hidastuvat radikaalista kallistuksen mennessä yli 25 asteen. Sanoisinkin, että kannattaa vain kokeilla, missä tuo järkevä raja menee. Retkeillessä lienee mukaavuussyistäkin ihan järkevää pitää 20-25 astetta rajana, jonka jälkeen purjeita/paineita pienennetään. Etenkin luovilla on tässäkin hyvä muistaa, että oikein trimmatut ja latistetut purjeet kallistavat vähemmän, kuin huonosti reivatut.
- FF27Charlotta
Omassa IOR-veneessä 20 - 22 astetta kovalla tuulella on aika normaali. Siinä vaiheessa kun puuskissa vene ei enää pysy käsissä pitää alkaa vähentämään voimia. Käytännössä tuo tarkoittaa että kallistus menee puuskissa yli 30 astetta, jolloin vene alkaa itsekseen kääntämään keulaa tuuleen.
- suuntavakaa
Perinteisen mallinen pitkäköliseni pysyy ohjattavana riippumatta kallistuksen suuruudesta, eikä peräsimen ote irtoa millään. Ei tarvitse stressata.
- rtrtrtrtw
suuntavakaa kirjoitti:
Perinteisen mallinen pitkäköliseni pysyy ohjattavana riippumatta kallistuksen suuruudesta, eikä peräsimen ote irtoa millään. Ei tarvitse stressata.
En väitä mitenkään vastaan, mutta "pysyy ohjattavana kallistuessa" ei johdu pitkästä kölistä, vaan sopusuhtaisen kapeasta perästä. Eli tarkemmin siitä, että rungon vedenalainen muoto ei muutu liikaa pystyasentoon verrattuna. Näin käy leveäperäisissä, ja sen takia ohjattavuus menee. Esim. H-vene pysyy hyvin käsissä kallistuneena, vaikkei se minusta kovin pitkäkölinen olekaan.
- anna.mennä
Monelta taholta onkin jo todettu, ettei 20 astetta vielä mikään raja ole. Mutta oleellisempaa on todeta, ettei suurempi kallistus aiheuta mitään ennalta arvaamatonta. Epämukavuutta kyllä runsas kallistus aiheuttaa, eikä nopeuden maksimikaan kaukana ole 20 asteessa. Satunnaisten puuskien mukaan ei kannata purjeita pienentää. Ja toisaalta isommassa aallokossa tarvitaan enemmän voimaa ja joutuu siksi sietämään suurempaa kallistusta. Peräsinkulman seuranta on kaiken kaikkiaan tärkeämpää kuin kallistuskulman.
- KapeaPuikula
Veneen tyypistä tosiaan aika lailla riippuu mitä tapahtuu suorituskyvylle ja ohjattavuudelle kun kallistus lisääntyy. Itse purjehdin kapealla puikulalla (leveys viidesosa pituudesta), joka luonnollisesti kallistuu aika herkästi. Kokeneempien mukaan passeli jatkuva kallistus on 20-25 astetta, jonka jälkeen sorto kasvaa liikaa ja VMG kärsii. Puuskaisessa tuulessa joutuu luonnollisesti tottumaan hetkellisesti isompiinkin lukemiin. Sivukansi sukeltaa jo 40 asteen jälkeen, mutta muuten meno jatkuu vakaana. Johtunee runkomuodosta kuten edellä todettiin.
- Anonyymi
Kiitos. Pitkästä aikaa asiallisia vastauksia.
Laitan vielä sen verran, että itsellä tapana pitää hieman liikaa purjeita. Isoa voi ajaa puuskissa takaliesmalla ja tuulen moinatessa purjetta on sitten tarpeeksi. Saariston ja sisävesien puuskatuulissa opittu tapa.- Anonyymi
Asiallisia kyllä, mutta sisällöllisesti useimmat ovat virheellisiä.
Kun kysytään yksinomaan nopeudesta, eikä mukavuudesta, ja lisäksi tarkastelua ei mitenkään rajoitettu luovitilanteeseen, on oikea vastaus ihan jotain muuta kuin useimmissa aiemmissa vastauksissa.
Sivumyötäisellä voi (ja annetuilla ehdoilla myös kannattaa) kaikkia veneitä kallistaa jompaan kumpaan seuraavista rajoista:
1) siihen saakka mihin peräsimen ohjailuominaisuudet riittävät
2) siihen saakka kun parraslinja painuu veteen, ja sen johdosta vastus kasvaa.
Jos kumpikaan ei ole tullut vielä vastaan ei lisäkallistus hidasta ollenkaan, vaan päinvastoin nopeuttaa sekä venevauhtia että VMG:tä myötäiseen. Runkomuodon epäsymmetrisyyden aiheuttama lisävastus on ennen noita rajoja lähes aina niin pientä, ettei se estä VMG:n saati vauhdin kasvua kallistuman lisääntyessä.
Luovilla sorto alentaa VMG:tä, joten vauhdin kasvattaminen antamalla kallistuksenkin kasvaa ei välttämättä kannata. Raja tulee useimmissa veneissä vastaan olennaisesti aikaisemmin kuin sivumyötäisellä, toki poikkeuksiakin varmasti löytyy.
- Anonyymi
Jos hakee optimaalista etenemistä purjehtien, ei kallistuskulma ole ollenkaan ensisijainen tarkkailtava. Idea on etsiä OMAN veneensä ominaisuudet ja hyödyntää ne.
Selvää on, että jos kryssaat liian kallellaan, sorto kasvaa ja vauhti hiljenee. Veneen muoto on pääasiallinen syyllinen siihen, millä kallistuskulmalla tuo tapahtuu.
Myötäisellä nykyisten leveäperäisten märkäpinta vähenee, ja kitka siinä samalla, kun niitä ajetaan sopivasti kallellaan. Sama pätee optimistijollassakin.
Näiden asioiden tutkimista sanotaan purjehtiminen opetteluksi.- Anonyymi
"Näiden asioiden tutkimista sanotaan purjehtiminen opetteluksi."
Juuri tuo (ja tuollainen asenne) on ehkä ärsyttävintä purjeveneilyssä. En ole sellainen ihminen, joka treenaa mitään tai "tutkii", minä luen manuaalin ja sitten tositoimiin. Ideaali olisi todellakin se, että manuaalista voisi katsoa "tuuli suunnasta x voimalla y => aseta purjeet asentoon z". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Näiden asioiden tutkimista sanotaan purjehtiminen opetteluksi."
Juuri tuo (ja tuollainen asenne) on ehkä ärsyttävintä purjeveneilyssä. En ole sellainen ihminen, joka treenaa mitään tai "tutkii", minä luen manuaalin ja sitten tositoimiin. Ideaali olisi todellakin se, että manuaalista voisi katsoa "tuuli suunnasta x voimalla y => aseta purjeet asentoon z".Kenelle on, kenelle ei.
- Anonyymi
Kovassa kryssissä raymarinen gyro sanoo olevan 30 astetta, puuskissa menee 35 just ja just broachaamatta.
Maarianhaminaan mennessä pari vuotta sitten oli yli 40 astetta kallistusta (alle 10v vanha ranskalainen), ainut peräsin ei edes koskenut veteen, mutta trimmi piti veneen kontrollissa. Ei ollut varmastikaan optimi, mutta mitäs pienistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit438305Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e834756Mies sinä olet kaunis katsella
Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne683582- 552206
Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?
Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us181847Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi281729Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s71717Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen
Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu3631602Miksi miehet pelkäätte jotain naista?
Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.661263Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi2801162