Derealisaatio kokemuksia?

wertuers

Minä sain Derealisaation koulutappelun jälkeen. Kesti noin 1 viikko ennenkuin oireet alkoivat.

Eräänä päivänä kun pyöräilin kouluun, ajattelin yhtäkkiä että "Missä oiken olen? Onko tämä universumi?", ja meinasin heti pyörtyä. Koulussa minulla oli todella outo olo. Kaikki näytti aika sumealta, puheet kuulostivat oudoilta ja se kuitenkin helpottui päivän aikana.

Eräänä päivänä ennen kesälomaa Heräsin kello 1 yöllä pelottavaan tilaan. Se ei siis ollut mikään uneen liittyvä painajainen, vaan todella pelottava tunne, jossa et erota todellisuutta kunnolla. Menin vessaan aika pian ja olin aivan kauhuissani. Sitten menin takaisin sänkyyn ja olo helpottui, mutta tärisin todella paljon. En saanut nukuttua kunnolla.

Seuraavana päivänä oli päättäjäiset. Minua väsytti paljon, ja epätodellisuuden tunne oli taas tullut. Pelkäsin että sekoaisin sinne ja melkein meinasin lähteä sieltä ennenkuin pyörtyisin. En onneksi kuitenkaan pyörtynyt.

Koko kesäloman tätä jatkui. Kuitenkin eräänä päivänä kun kävin lenkillä niin minulle tuli voimakas Vestibulaarineuroniitti. Luulin täysin että kuolisin siihen. Kaaduin maahan ja pyörryin. Joku oli soittanut ambulanssin ja heräsin siihen kun olin ambulanssin kyydissä kohti sairaalaa.

Tämä ei kuitenkaan loppunut tähän. Tämä kesti noin 5 kuukautta, ja en ole vieläkään täysin parantunut tästä. Se oli ehdottomasti elämäni pelottavin ja kammottavin kokemus ikinä.

Loppu.

10

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wertuers

      Onko samoja kokemuksia?

    • Irtikatki

      Ei noin vahvana. Oireet alkoi ala-asteen ensimmäisillä luokilla kotona minuun kohdistuvan väkivallan myötä. Ikinä en ole päässyt "takaisin" "normaalitilaan". Tiedän kuitenkin semmoisen olevan olemassa. Ehkä sinulla on paremmat mahdollisuudet uinua takaisin elämään kiinni, koska väkivaltakokemus on ollut rajattu ja kertaluonteinen vaikkakin vahvoin oirein. Toivon niin. Hyvää alkutalven jatkoa.

      • wertuers

        Kyllä sinäkin varmaan pääset siitä eroon joskus. Kiitos paljon!


    • vaikeetaonyhä

      Ja kukaan lääkäri ei ole diagnosoinut sinua, vaan se on ihan sinun oma diagnoosisi itsestäsi!!!!
      Ja mulla on kans skolophirsyndrooma, ku opettajat oli niin hirveitä koulussa!
      En ole vieläkään toipunut, vaikka olen jo 40-kymmppinen.

    • gjfjfjg7

      Sain derealisaatio-jaksoja kun sairastuin masennukseen muutama vuosi sitten. Kaikki tuntui jotenkin kaukaiselta ja unenomaiselta. Kuin en olisi oikeasti nykyisessä hetkessä ja kuin kaikki tapahtuisi oman pään sisällä. Tämän jälkeen sairastuin vuoden kuluttua psykoosiin ja derealisaatio oli jo paljon voimakkaampi mutta hieman epämääräisempi. Lääkkeiden ja osastohoidon avulla kuntouduin, mutta ennen kaikkea selviydyin myönteisen ajattelun sekä läheisten tuen avulla.

    • mulla lähti itsetuntemus ja itsetunto lapasesta 2 vkoa sitten. Arkipäivisin hoidan sitä liikunnalla, terveellisellä ravinnolla, muilla ihmisillä ja elokuvilla ja lukemalla sekä ketiapiinilla, mutta nyt vkonloppuna käytän myös alkoholia ja itsetyydytystä. Tätä ennen oli ollut "terve" mielenterveyskuntoutuja vuosia, kunnes viimeisin ihmissuhde (ihmissusi) loppuessaan teki minusta syyllisen ja kusipään. On myös sairaalloisia mustasukkaisuuden tunteita ja harha-ajatuksia. Mitään ei minulla ole muuta kuin surkea ajatus: älä tapa itseäsi. älä tee typeryyksiä. älä panikoi. Älä käytä muita hyväksesi.

      • wertuers

        Juu, pahinta siinä on se kun luulee että sinulla on skitsofrenia/psykoosi.


      • tsemppiä-sulle

        "Mitään ei minulla ole muuta kuin surkea ajatus: älä tapa itseäsi. älä tee typeryyksiä. älä panikoi. Älä käytä muita hyväksesi."

        Mitä surkeaa noissa ajatuksissa on? Juuri noinhan kaikkien pitäisi ajatella.

        Tärkeän ihmissuhteen päättyminen on kova paikka. Mustasukkaisuuden tunteet ovat todella voimakkaita ja hallitsemattomia, tiedän kokemuksesta. Vaikka kuinka järkeilisit tilanteen itsellesi ja se olisi ihan selvä, ne vain nousevat pintaan ihan yhtäkkiä, samoin kuin raivon tunnekin. Mutta niiden avulla voit oppia tuntemaan itseäsi ja ihmisen ajatustoimintaa ylipäätään.

        Alkoholi on huono lääke. Se yhdistettynä noihin vahvoihin tunteisiin voi saada tosi pahoja aikaan. Eli ota hyvin harkiten ja miedosti.

        Se, että kirjoitat tänne, kertoo sinusta paljon. Nimittäin sen, että haluat selvitä ja selviät. Elämä heittelee sinua, mutta ei voi kaataa. Sillä olet nähnyt sitä ja tiedät siitä tarpeeksi. Se, mitä sanoit, kertoi sen.


      • tsemppiä-sulle kirjoitti:

        "Mitään ei minulla ole muuta kuin surkea ajatus: älä tapa itseäsi. älä tee typeryyksiä. älä panikoi. Älä käytä muita hyväksesi."

        Mitä surkeaa noissa ajatuksissa on? Juuri noinhan kaikkien pitäisi ajatella.

        Tärkeän ihmissuhteen päättyminen on kova paikka. Mustasukkaisuuden tunteet ovat todella voimakkaita ja hallitsemattomia, tiedän kokemuksesta. Vaikka kuinka järkeilisit tilanteen itsellesi ja se olisi ihan selvä, ne vain nousevat pintaan ihan yhtäkkiä, samoin kuin raivon tunnekin. Mutta niiden avulla voit oppia tuntemaan itseäsi ja ihmisen ajatustoimintaa ylipäätään.

        Alkoholi on huono lääke. Se yhdistettynä noihin vahvoihin tunteisiin voi saada tosi pahoja aikaan. Eli ota hyvin harkiten ja miedosti.

        Se, että kirjoitat tänne, kertoo sinusta paljon. Nimittäin sen, että haluat selvitä ja selviät. Elämä heittelee sinua, mutta ei voi kaataa. Sillä olet nähnyt sitä ja tiedät siitä tarpeeksi. Se, mitä sanoit, kertoi sen.

        Kiitos. Kiitos, tsemppiä-sulle, ymmärtävistä ja opastavista sanoistasi. Näillä mennään.


    • annuksnk

      Derealisaatio on tyypillinen NEUROLEPTIEN PSYYKENLÄÄKKEIDEN SIVUVAIKUTUS.

      josta mielurit eivät mitään pukahda.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      204
      12969
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      291
      1985
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      75
      1344
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1047
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      952
    6. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      877
    7. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      34
      858
    8. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      40
      845
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      834
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      47
      801
    Aihe