Auttakaa r-vikasta

ÄäRrrrrRRä

Olen 14v poika ja en osaa sanoa r.


Kävin puheterapeutilla 7-10vuotiaaana ja se ei auttanut mitään ja sitten se lopetti.

Tein ärrä harjoituksia 6-11vuotiaana mutta se ei auttanut mitenkään.

Vältän yleensä ihmisiä koska en kehtaa puhua kun on r vika.
Uusille ihmisille esittäityminen on vaikeaa kun nimessä on r. Esim. joku kysyy kuka sinä olet?
Vastaan: Arttu Rautio (ei oikea nimeni) r kuulostaa vähän h:n ja l:n yhistykseltä.

Kun puhun käytän synomiineja missä ei ole r.

(Esim: paras=hyvin
Raha=money
Euro=e
Jne..)

Onko kenelläkään hyvää neuvoa että oppisin nopeasti? Kiitos jos vastasit.

13

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄRrrrrRRÄ

      Ja lisäys tuohon että vanhempana haluaisin olla näyttelijä,muusikko tai tubaaja mutta nuo ei onnistu jos en osaa r

    • Eihätääolleskaan

      Mielestäni "r-vika" on vain sharmikasta.

      Sinulla on oikea ote asiaan!

      Voisithan mennä toiselle puheterapeutille, jos asia vaivaa sinua.
      Kaikkeen löytyy selitys ja ratkaisu.

      Minua ei yhtään vaivaa kenenkään r-viat, mielestäni r-vika on sharmikasta.
      Älä anna asian vaivata.
      Jotkut ovat pitkiä tai pätkiä, kiharatukkaisia tai harvatukkaisia, sinisilmäisiä tai ruskeasilmäisiä, suhisuttavat ässän (mun tytär), harvahampaisia (ite) tai hollywood-hampaisia, jne, jne.

      Hällä väliä, sinä oot sinä ja minun mielestä sinä oot sharmikas!

    • ex_r_vikainen

      Täytyy sanoa, että jos kolme vuotta olet tuloksetta käynyt puheterapiassa tuloksetta niin on ammattitaidoton terapeutti. Omasta kokemuksesta voin sanoa, koska itse kävin kanssa 3-4 vuotta tuloksetta ja sitten 12 vuotiaana pääsin julkisella puolella terapeutille, joka osasi asiansa ja opin homman alle puolessa vuodessa. Ja minun R oli melko karmeata kuunneltavaa, sellainen korahtava kurkusta tuleva R.

      Eipä tuohon mitään varsinaisia neuvoja osaa antaa jos terapiakaan ei ole tuottanut tulosta, mutta olisiko liian kireä kielijänne ainakin osasyynä? Se meinaan vaikeuttaa kielen sijoittamista "oikein" lausuttaessa?

    • harjoittelua

      Kokeilepa D-harjoittelua. Toista jonkin aikaa kirjainta D. Sen jälkeen älä päästä ääntä, mutta tee kielellä samoin, kun teet sanoessasi D-kirjaimen. Jännitä kieltä kitalakeen ja anna ilman virrata kielen yläpuolelta. Tee useampia kertoja tätä, kieli on kitalaessa kiinni ikään kuin se olisi kuppi. Puhaltele tai siis anna ilman virrata välillä kovempaa välillä hitaammin. Yritä välillä tärisyttää samalla kieltä, kun puhallat.

      • harjoittelua

        Jatkan vielä... Kävin googlaamassa tällaisen ohjeen ja näyttää aika hyvältä.
        http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/video-hammasharjaniksi-auttaa-r-vikaan-kokeile-vaikka/4937646
        Tule vielä kertomaan miten harjoittelu edistyy.


    • Suvituuli61
    • kerro.jos.auttoi

      Työssäni joskus tapasin lapsia, joilla ei r:n harjottelu puheterapeutilla ollut onnistunut. Pyysin äidiltä erikoisluvan kiroiluun.Sitten ehdotin lapselle:sanopa oikein reippaasti perkele. Järjestään lasten ilme kirkastui ja päästivät suustaan reippaasti:perkele, kunnon ärrän kera.-kokeile.

    • ÄrRRrÄR

      Joo tota hammasharjaniksiä en voi tehdä koska ei oo sähköharjaa, myöskään en kiroile joten tuo yks ei toimi, enkä harjoittele perheen kuullen/nähden jotenka vaan parasta luovuttaa. ;( kiitos kaikille ketkä kirjotitte tänne.

    • skinnybob

      opettele ranskan kieli

    • Ei_mikään_vika

      R-vika ei ole mikään vika. On kielen luonnollista vaihtelua, että kaikki ihmiset eivät sano kaikkia äänteitä samalla tavalla. Kielessähän on esimerkiksi eri murteita ja viime kädessä jopa jokaisella yksilöllä on oma puhetyylinsä, ns. idiolekti. Ole ylpeä siitä, millä tavalla sanotkaan ärrän - oma ääntämystapasi vain rikastuttaa kielemme monimuotoisuutta. Tulet kyllä ymmärretyksi, vaikka ääntämyksesi poikkeaa hieman yleisimmästä ääntämyksestä. Ääntämyksesi ei pitäisi myöskään olla mikään este haaveammateillesi. Miksi olisi? Muusikko on taiteilija ja siinä työssä on vain eduksi, jos lauluääni on tunnistettava. Omaperäisestä ääntämyksestä voi tulla "tavaramerkkisi". Muista vielä sekin, että tärkeintä on se, mitä sanottavaa sinulla on. Jos sanoituksesi ovat tarpeeksi hienoja, ei ketään kiinnosta, millainen äänesi (tai ääntämyksesi) on. Eipä Juice Leskinenkään kummoinen laulaja ollut, mutta sanottavaa hänellä riitti ja se hänestä teki tunnetun. Näyttelijänkin työhön pätee sama: onhan tosimaailmassakin ihmisiä, jotka ääntävät eri lailla, joten miksei jossain näytelmässäkin voisi joku hahmo ääntää eri lailla?

    • Tuntuututulta

      Terve!

      Siitä on jo sata vuotta kun kirjoitin linkin ohjeen (silloin joskus sen alkuperäisen) eräälle palstalle. Lyhyt ja ytimekäs tarinasi kuulostaa paljon omaltani. Nyt jälkeenpäin muisteltuna suurin ja ainoa asia on se että nykyaikana ihmiset eivät enää usko onnistumiseen. Tiedätkö miksi ennen ei ollut juurikaan R-vikaisia? Samasta syystä kun ei ollut vasenkätisiä joiden käsi sidottiin selän taaksen jotta oppisivat oikeakäitisiksi. Eli oppilaat (tai uhrit) pakotettiin oppimaan ja nehän oppivat. Tuo kätisyys asia on hirmuinen vääryys ja aiheutti jopa motorisia vammoja ja on hienoa ettei niin enää tehdä mutta tuon R-äänteen opettamisessa olisin valmis palaamaan vanhaan. En usko että siinä voisi vaurioita syntyä.

      Nykyään valitettavasti ihmiset ovat muuttuneet sellaisiksi että he haluavat tuloksia heti. Tai sitten he haluavat takeet siitä että aivan varmasti oppivat jos satsaavat ja jos takeita ei ole niin eivät edes yritä. Sori että jpudun sanomaan tämän näin kurjasti mutta olen aivan varma että saisin sinut vitsan kanssa oppimaan :). Eli tällä tarkoitan että teet niinkuin sanotaan vaikka tuntuu kurjalta eikä heti opi. Kyse on motorisesta toiminnasta jonka oppiminen on itsestään selvää (jos ei fyysistä vammaa). Samalla tavalla väitän että kukaan ei voi tuoda eteeni sellaista ihmistä jota en voi opettaa pelaamaan tennistä. Sellaista joka kaikesta yrityksestä huolimatta ei saisi palautettua palloa verkon yli vaikka kuinka kuukausitolkulla yrittäisi. Ja minä en edes itse pelaa tennistä!!! Mutta oppisin aivan varmasti jos yrittäisin.

      Olen pahoillani poika 14v mutta tällä kertaa se on sinusta itsestäsi kiinni ja sinun on tehtävä kuten minä tein itseasiassa juuri sinun iässäsi.

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/6485207/r-vikaiset-lukekaa-tama

    • hävettää lukea mitä tullu aikoinaa kirjoteltua

    • hävettää lukea mitä tullu aikoinaa kirjoteltua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe