talvirenkaat

Linnean

Hei.
Olen ostamassa 1. Subarua . Se Levorkki. Otanko kitkat vaiko nastat ?

67

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Senytvaanonniin

      Nastat niinkauan kuin niitä saa käyttää. Nasta pitää aina ,kitka joskus.

      Subarulla ajelen itse ja nasta on paras ehdottomasti. En ymmärrä noita kitka puolustajia. Ja se vanha juttu saattaisin pärjätä jopa kesäkumeilla mutta liikenteen tukkona olisin. Kitka kumi on pahalla kelillä samaa tasoa likimain ,kyydissä on oltu ja sapetti kuskin puolustelu kitkoista valojen tuikkiessa kokoajan hyi saamari.

    • Riippuu

      .... vähän, missä ajaa enimmäkseen ja kuinka vähän.

      Itse OutBackilla ja nastoilla pitkin Suomea. Velipoika tosi vähän Toyotalla Hesassa kitkoilla. Molemmat toimii.

      Kesällä molemmilla suvikumit.

    • lisääsuolaa

      Tosi mies ei käytä nastarenkaita, rouvien raastin raudat!

    • Mietittävää

      Kitkarenkaita käyttää suomessa alle 15% talvirenkaiden käyttäjistä.
      Loput 85% käyttää nastarenkaita.
      Kai siihen on joku syy?

      • kitkoillamennään

        Toki, lapsenusko, vähän niinkuin hyysärit oikeasti uskovat että pakolaiset pelastaa suomen...


    • 25262

      Miksi ostaa kallis neliveto ja menettää se vetotavalla saavutettu lisäpito laittamalla siihen kitkat? Neliveto kitkoilla vastaa aika hyvin etuvetoa nastoilla kiihtyvyydessä jäisellä tiellä.

      • ilman_ropinaa

        Höpö, höpö. Itsellä Outbackissa kitkat ja rinnalla valoissa kuuluu vaan rohina paikalla pysyvästä vierustoverista, mutta Subbe lähtee ilman valojen vilkutteluja. 30 vuotta ajoin nastoilla ja olen kyllä iloisesti yllättynyt noista kitkarenkaista. Pärjää ihan hyvin täällä pohjoisessakin. Ajokilometrejä talvirenkailla n 15-20tkm.


      • 848383

        Mutta se jarrutusmatka!
        On niissä kaksivetoisissa autoissakin nelipyöräjarrut.
        Kyllähän se neliveto kiistatta lähtee talvella kuin rusakko makuulta. Jarrutusmatka pitenee kitkoilla jäällä ja nastat taas pysäyttävät jäällä paremmin.


      • Suibaaru
        ilman_ropinaa kirjoitti:

        Höpö, höpö. Itsellä Outbackissa kitkat ja rinnalla valoissa kuuluu vaan rohina paikalla pysyvästä vierustoverista, mutta Subbe lähtee ilman valojen vilkutteluja. 30 vuotta ajoin nastoilla ja olen kyllä iloisesti yllättynyt noista kitkarenkaista. Pärjää ihan hyvin täällä pohjoisessakin. Ajokilometrejä talvirenkailla n 15-20tkm.

        Koeajoimme XVn kesärenkailla teiden jäädyttyä. Valoissa ei sutimista... Mäkilähtö liukkaaseen ylämäkeen onnistui vaivatta. Oltiin aika äimänä.

        Toki nastoilla ajellaan omalla autolla.


    • järkiKäteenJaNastaaAlle

      Ongelmahan nelivetoisessa autossa on se, että se lähtee hyvin liikkeelle ja siitä syntyy luulo paremmasta pidosta kuin olosuhteet on. Sitten tulee jarrutus tai jyrkempi mutka ja neliveto ei enää anna sitä samaa hyötyä ja pöpelikkö kutsuu.
      Siksi nastarengas on parempi vaihtoehto, se tasaa olosuhteita paremmin, eikä yllätä jäisellä kelillä yhtä pahasti.

      • RallyMaster

        Taidat äänestää Virheitä, ajokortiton pelle? Onko rippikoulusi vielä kesken?


    • forforre

      Yli 35 v on tullut ajettua nastakumeilla, hyvillä ja huonoilla.
      Viime talvena ostin kokeilua varten misukan kitkat Foresteriin.
      Monenlaisessa talvikelissä tuli ajeltua viime talvena, ja täytyy sanoa että ajomukavuuden lisäksi myös pito oli aivan riittävä. Joillakin keleillä parempi kuin uudenkarheilla nastakumeilla. Jopa jarrutuspito jäällä oli yllättävän hyvä.
      Joten tämän kokeilun perusteella en koskaan enään osta nastarenkaita.
      Tämän päivän laatukitkat on hyvä ja turvallinen valinta.

    • Ewqewq

      Mikäli ei ole pakko lähteä liukkaampienkelien aikana ajoon niin kitkat on mukavammat.

    • Terveenpaperit

      Kun ostin Legacyn yli 5v. sitten valitsin kitkat ihan Euroopan matkailua silmälläpitäen. Nastat oli ollu aina aiemmin. Olin aika ennakkoluuloinen mutta kitkat kyllä yllättivät täysin. Pito on yllättävän hyvä ja melutaso on iso mukavuustekijä. Tuskinpa enää nastoja alle.

    • Kitkatkatkat

      Huonoilla kitkoilla viimevuodet, harvoin oli keli sellainen että näillä ei olisi pärjännyt saati uusilla kitkoilla!

    • 25262

      TM testissä on mitattu kiihtyvyyksiä jäisellä tiellä nasta vs kitkat, esim v 2013 testissä joka nyt sattui itseltä löytymään:

      Kiihdytys jäisellä tiellä 20km/h nopeuteen: paras nasta 3,3s ja paras kitka 5,6s, nämä siis molemmat etuvedolla.

      Jos tuosta laskee 3,3/5,6 niin saadan 58,9 eli paras nasta saavuttaa halutun nopeuden noin 60% ajasta verrattuna parhaan kitkan aikaan. Eli jos vaikka kitkalla kestää 10s savuttaa nopeuden jäisellä tiellä niin nastalla kestää vain 6s. Tämä on niin valtava ero että erittäin epätodennäköistä että neliveto kitkoilla kiihtyisi yhtä hyvin kuin etuveto nastoilla.

      Eli edelleen ihmettelen miksi ostaa kallis neliveto jos kitkoilla menettää sen vetotavalla saavutetun pitoedun?

      • 25262

        Ja huomautan että ennen kuin joku kitkafanaatikko taas alkaa vertaamaan tuoreita hakkapelitta kitkojaan vieressä sutivaan nastakuskiin jolla on 5v vanhat linglongin nastat alla, nyt puhun TM testin PARHAASTA kitkasta ja PARHAASTA nastasta.


    • ValtavaAjansäästö

      "Eli jos vaikka kitkalla kestää 10s savuttaa nopeuden jäisellä tiellä niin nastalla kestää vain 6s." Tuo 4 sekuntia on sellainen ero, että siinä ajassa kerkeää käydä kaupassa, anoppilassa, ja vielä tankkaamassa, ennenkuin kitkarenkailija on samaan aikaan kotona, kuin nastailija. Mutta mukavuudesta ja meluttomuudesta on maksettava tuo hinta........

      • ValtavaAjansäästö

        Ja unohtui vielä se. että kitkarenkailijalla on ihan sama, milloin vaihtaa renkaat alle, tai keväällä kesärenkaat alle. Antaa vaan niin paljon enemmän vapautta, kun ei tarvitse kalenteriin tuijottaa orjallisesti.


      • 235235

        Lisäksi se 5000e ylimääräistä mitä maksoi nelivedosta verrattuna etuvetoon meni täysin hukkaan kun kitkat jää tuon 4s.


      • ValtavaAjansäästö

        Kyllä! Tuo 4sek eroa on tärkein asia autoilussa.......


      • 436346

        Oleellistahan tässä keskustelussa ei ole tuo sekunttimäärä vaan se euromäärä jonka laitetaan nelivetoon paremman kiihtyvyyden ja etenemiskyvyn toivossa. Jos kitkoilla on todistetusti noin 70% suurempi kiihdytysaika 20km/h nopeuteen jäisellä tiellä, niin silloinhan kitka-nelivedolla ei saavuteta parempaa kiihtyvyyttä ja etenemiskykyä kuin nasta-etuvedolla. Eli mitä järkeä on silloin maksaa nelivedosta 5000e enemmän vastaavaan etuvetoon verrattuna jos ei hyödynnä sitä nelivedon pitoa nastoilla?


      • ValtavaAjansäästö

        Nyt kun olet neliveto/rengasasiantuntija, niin sanoppa kumpi etenee metsäisellä auraamattomalla mökkitiellä paremmin, Neliveto kitkoilla, vai kaksiveto nastoilla? Itse valitsin tuon ensimmäisen juuri tuosta syystä, että pääsen talvellakin mökilleni pitkin auraamatonta tietä. En sen takia, että lähtö jostain liikennevaloista olisi rivakampi.


      • 235235
        ValtavaAjansäästö kirjoitti:

        Nyt kun olet neliveto/rengasasiantuntija, niin sanoppa kumpi etenee metsäisellä auraamattomalla mökkitiellä paremmin, Neliveto kitkoilla, vai kaksiveto nastoilla? Itse valitsin tuon ensimmäisen juuri tuosta syystä, että pääsen talvellakin mökilleni pitkin auraamatonta tietä. En sen takia, että lähtö jostain liikennevaloista olisi rivakampi.

        Aikamoinen kitkajääräpää siinä kun jatkuvasti siirtää keskustelun sivuraiteille eikä uskalla pysyä aiheessa. Kuten keskustelun otsikosta näet, nyt verrataan kitkoja ja nastoja nelivetoautossa, itse toin esiin että jos siihen nelivetoon valitsee kitkat, jäiselä tiellä nelivedosta ei saa hyötyä nasta-etuvetoon verrattuna. Mökkitiellä ei ole väliä onko kitkat vai nasta, molemmat pitävät lumessa, paitsi jos lumen alla jäätä niin nasta pitää paremmin.

        Vaikka ajaa nelivedolla mökkitiellä, miksi siihen valitsisi renkaat joilla ei saa nelivedon hyötyjä jäisellä tiellä? Kiva sutia siinä etuvetojen kanssa vaikka nastoilla pääsis paljon paremmin liikkeelle?


      • ValtavaAjansäästö

        Aikamoinen nastajääräpää siinä, kun jatkuvasti siirtää keskustelun sivuraiteille, eikä uskalla myöntää, miksi ihmiset niitä nelivetoja yleensä ostavat? sinun mielestäsi varmaan siksi, että sinä pääsisit pätemään jollain suoli24 palstalla kitkojen ja nastojen eroista jäisellä tiellä. Minulle on yksi hailee, lähteekö joku kaksivetoinen nastakumeilla varustettu vehje paremmin jostain liikennevaloista, kuin neliveto kitkoilla. Minun syyt nelivedon valintaan ovat nuo aikaisemmin kirjoittamani syyt. Ajele sinä vaan onnen ilme naamallasi sillä kaksiveto nastakumeilla varustetulla kotterollas. Auraamattomalla mökkitiellä jäät sillä jumiin ensimmäiseen lumikinokseen.


      • 532552531
        ValtavaAjansäästö kirjoitti:

        Aikamoinen nastajääräpää siinä, kun jatkuvasti siirtää keskustelun sivuraiteille, eikä uskalla myöntää, miksi ihmiset niitä nelivetoja yleensä ostavat? sinun mielestäsi varmaan siksi, että sinä pääsisit pätemään jollain suoli24 palstalla kitkojen ja nastojen eroista jäisellä tiellä. Minulle on yksi hailee, lähteekö joku kaksivetoinen nastakumeilla varustettu vehje paremmin jostain liikennevaloista, kuin neliveto kitkoilla. Minun syyt nelivedon valintaan ovat nuo aikaisemmin kirjoittamani syyt. Ajele sinä vaan onnen ilme naamallasi sillä kaksiveto nastakumeilla varustetulla kotterollas. Auraamattomalla mökkitiellä jäät sillä jumiin ensimmäiseen lumikinokseen.

        Itsellä on nasta-neliveto ja pääsen vähintään yhtä hyvin lumisella mökkitiellä kuin sinun kitkanelivedolla. Paitsi kun on jäätä lumen alla se sinun maksamasi ylimääräiset 5000e nelivedosta menee hukkaan kun kitkaneliveto ei pidäkään etuvetonastaa paremmin. Nastaneliveto taas päihittää nastaetuvedon jäälläkin mennen tullen.

        Ja kyllä harmittais kun on maksanut 5000e ylimääräistä nelivedosta, mutta kun esim ruuhka-aikaan kun pitää liittyä vilkkaalle jäiselle maantielle, on odotettava että tie on täysin tyhjä kun se kitkaneliveto ei kiihdy nastaetuvetoa paremmin. Olis varmaan sille ylimääräiselle 5000 eurolle löytynyt järkevämpääkin käyttöä kun pilaa nelivedon kiihtyvyyden kitkoilla.


      • ValtavaAjansäästö

        Vaikka kuinka yrität trollata täällä, et saa minua vaihtamaan kitkoista nastoihin. Nastailu on minun osaltani historiaa. Ja mitä nelivedon turhuuteen tulee, niin tiesitkö, että Suomessa myydään automerkkiä, jonka kaikki mallit ovat nelivetoisia, ja jollaisen omistan. Joten se siitä sinun ylimääräisestä muka 5000€ lisäkulusta. Ei harmita nääs yhtään, kun samalla rahalla saa nelivedon, kun joku toinen kaksivedon.


    • peurakolarista_karvoja

      Nasta vai kitka valinta, riippuu useammasta asiasta. Missä päin Suomea ajat, kuinka paljon, täytyykö tienpäälle lähteä aina myös huonolla kelillä. Jos voi sovittaa ajonsa (etelässä) ruuhkahuippujen ulkopuolelle niin kitkoilla ja 4-vedolla pärjää. Jos taas joutuu ajamaan ruuhkissa ja 2-luokan teillä niin nastat pitää puolensa. Ja maltti on valttia.

    • Järkeäkeskusteluun

      No entäs kun se lapsi juoksee yllättäen eteen jäisellä tiellä. Nastoilla voit juuri ehtiä pysähtymään, mutta kitkat liukuvat ja lapsi kuolee!

      • seulaset

        Sitävarten autossa on ohjauspyörä jolla käännettään pyöriä jotta pääsee ajamaan esim. oikealta ohi tai väistämään sivuun, ei tarvitse päin törötellä absllä.
        Ja sitäpaitsi neliveto kitkoilla pääsee liikennevaloista yhtä nopeasti kuin nelivetonastoilla kun kumpikaan ei sudi. Tuliko selväksi?????????


      • 23456

        Ai jarruja ei tarvita autossa. Riittää se ohjauspyörän kääntäminen???
        Tässä oli sitäpaitsi kyse jarrutusmatkan pitenemisestä jäällä kitkarenkailla jarrutettaessa. Sehän on moneen kertaan todistettu fakta, että jäällä nastarenkaan jarrutusmatka on lyhyempi.
        Selittele sitten kitkojas allejääneen lapsen vanhemmille!


      • malttiaSanoAsfalttia
        23456 kirjoitti:

        Ai jarruja ei tarvita autossa. Riittää se ohjauspyörän kääntäminen???
        Tässä oli sitäpaitsi kyse jarrutusmatkan pitenemisestä jäällä kitkarenkailla jarrutettaessa. Sehän on moneen kertaan todistettu fakta, että jäällä nastarenkaan jarrutusmatka on lyhyempi.
        Selittele sitten kitkojas allejääneen lapsen vanhemmille!

        edelleen autossa on ohjauspyörä jolla voi väistää kohdetta jos päin meinaa mennä ja hidastaa kokoajan.
        Ei kannata väitellä enää tästä asiasta, fakta on että kokemattomille ja koheleille ehdottomasti nastarenkaat ja kokeneille ja ennakoiville kitkat riittää kovin.


      • Rattimiehelle

        Nyt ei ollut puhe ohjauspyörästä. Se löytyy kaikista autoista ja kääntyy ihan samalla tavalla oli alla kitkat tai nastat. Kyse tässä keskustelussa on renkaista, niiden ominaisuuksista ja jarrutusmatkasta.
        Se nyt vain on fakta, että nasta lyhentää jarrutusmatkaa jäällä. Käännät sitä rattias tai et.


      • Kokeilevaikka

        Neliveto kitkoilla ei muuten lähde jäisellä tiellä liikennevaloista yhtänopeasti kuin nelivedolla nastoilla.
        Ja sitten tämä toinen älynväläys " ei tarvitse päin törötellä absilla"??? Et taida tietää autoista yhtään mitään. Ennennhän sitä liuttiin suoraan päin kun ei ollut niitä abs jarruja. Nehän juuri mahdollistavat sen ohjaamisen jarrutuksen aikana. Ei tarvii pumpata vanhanaikaisesti sitä pedaalia, kun tekniikka hoitaa sen paljon paremmin ja ohjattavuus säilyy jarrutuksen aikana. Hyvä nimim. seulaset.
        Kokeile huvikses jos et usko. Tai mieti edes vähän! nimim. seulaset! (=Subaru)


    • foreeman

      Mulla oli forester jonka mukana tuli uudet kitkarenkaat. No perkele hyvinhän sillä pärjäsi sen 1 talven, seuraavana talvena ajattelin sitten ostaa siihen uudet nastarenkaat ja kyllä ero oli ihan uskomaton.. Ei löytynyt sellaista keliä missä auto olisi sutinut yrittämättä. Pito oli ihan järkyttävä, aivan kuin kesällä olisi ajanut.

      • KesäVuodenYmpäri

        Jep....kyllä nastarenkaat tekevät talvesta kesän......


      • kitkatikitkatikitkati

        jep.... kyllä nastarenkaat tekevät autosta kuin autosta järkyttävän metelipesän.
        Kitkat musiikkia korville.


      • Nastatalle
        kitkatikitkatikitkati kirjoitti:

        jep.... kyllä nastarenkaat tekevät autosta kuin autosta järkyttävän metelipesän.
        Kitkat musiikkia korville.

        Samoin kesärenkaat ovat hiljaisia.
        Talveksi sitten oikeat nastarenkaat alle.


      • kitkatikitkatikitkati
        Nastatalle kirjoitti:

        Samoin kesärenkaat ovat hiljaisia.
        Talveksi sitten oikeat nastarenkaat alle.

        Et ole tainnut ajaa lainkaan kitkarenkailla kun pidät kesärenkaita äänettöminä?
        Kitkat on myös kesärenkaisiin verrattuna järkyttävän hiljaiset, kokeile vaikka jos uskallusta piisaa. Michelin kitkatkitkatkitkatkitkat, kestäää, kestäää..................ja kestääääää................................................ja kestääää..................................


      • Kokeiltuon
        kitkatikitkatikitkati kirjoitti:

        Et ole tainnut ajaa lainkaan kitkarenkailla kun pidät kesärenkaita äänettöminä?
        Kitkat on myös kesärenkaisiin verrattuna järkyttävän hiljaiset, kokeile vaikka jos uskallusta piisaa. Michelin kitkatkitkatkitkatkitkat, kestäää, kestäää..................ja kestääääää................................................ja kestääää..................................

        Kokeiltu on kitkat. Hiljaiset oli ja ei pitäneet jäällä. Varsinkaan vetisellä jäällä. Toki on hiljaiset. Jopa hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Se hiljaisuus vaan ei ole minulle se renkaan tärkein ominaisuus.
        Riippuu ääni se autostakin. Jos itse ajat Ladalla ja niin se ääniero todella on iso. S Mersulla ajeleva taas ei paljoa nastojen ääntä kuule.


      • jlkjjljjjk
        kitkatikitkatikitkati kirjoitti:

        Et ole tainnut ajaa lainkaan kitkarenkailla kun pidät kesärenkaita äänettöminä?
        Kitkat on myös kesärenkaisiin verrattuna järkyttävän hiljaiset, kokeile vaikka jos uskallusta piisaa. Michelin kitkatkitkatkitkatkitkat, kestäää, kestäää..................ja kestääääää................................................ja kestääää..................................

        Kaipa ne nyt kestää kun kumi kovettuu niin se ei juurikaan enää kulu.. AInut pieni juttu on se että samassa häviää kaikki ominaisuudetkin.. Jos et olisi täysi ääliö tietäisit sen.


    • kitkapellet

      Nastat ehdottomasti. Kitkat on pelleille.

      Etkä ole pelle kun hankit Subarun!

      • Seulaset

        Subaru ei tarvitse nastarenkaita, jos pelottaa osta muu auto.


    • Tähtikuvio2

      Subarun jarrutusmatka on ihan sama kuin millä tahansa vastaavankokoisella autolla. Nelipyöräjarrut on nykyään kaikissa autoissa.
      Subaru on hyvä ja luotettava auto. Ja paras se on nastarenkailla.

    • KitkoillajaBemarilla

      Kitkarenkailla ajellaan ympäri maailmaa ja jos kolaroi on vika pääsääntöisesti ratin ja penkin välissä. Hyvin tai liiankin useasti äijä kännissä.
      Nykyaikainen kitkarengas on erittäin hyvä, vaikka takavetoiseksi Bemarissa. Neliveto hieno varuste, mikä Subarussa vakiona ja Bemariin tarjouksena 490 €.
      Parikymmentä vuotta ajellut ympäri Suomen kitkoilla satoja tuhansia talvikilometrjäkin, kertaakaan ei kitkoilla ongelmia. Parasta on se, että voi laittaa alle aikaisemmin ja ottaa myöhemmin pois, aina turva mukana.
      Nytkin täällä etelässä vesisadetta ja pohjoisempana lunta, sopii kitka hyvin molempiin keleihin. Ajonopeus sitten kelin mukaan, nastarengas kuivalla asfaltilla pidoltaan huono ja tiet kuluu, sekä piki pölisee.
      Itsellä neliveto Bemari, mutta Subarullakin on ajettu. On erinomainen yleiskäyttöön auto ja hinta kohtuullinen. Subaru on todella hyvä ja looginen ajettava, ota ihmeessä kitkat ja vaadi Nokian kunnolliset !
      Et tule katumaan kumpaakaan, et Subarua, etkä kitkoja.

      • justyniin

        No tulihan se järkevä kommenttikin ja vielä paljon ajavalta. Itse käyttänyt kitkoja jo toistakymmentä vuotta, ostin ensimmäiset kokeillakseni millaisia olivat, silloin ajelin etuvetoisilla, oli muuten ensimmäiset testivoittaja Gislavedit, hyvät ja äänettömät. Siitä alkaen olen kitkoja käyttänyt, muutamana päivänä vuodessa on joissain sorateillä kunnon kaljamot jolloin on todella liukasta ja kaipaisi nastoja mutta kuten sanoin vain muutama päivä aina ei lainkaan. Liukkaalla olen vain varovaisempi enkä tee äkkilliikkeitä. Muistan yhdenkerran kun olin liikkeellä kitkoilla ja tie tuntui liukkaalta, pysähdyttyäni ja noustuani autosta lensin heti selälleni,asfaltti oli todella liukasta ja jäässä sekä märkä.
        Subaruni ei kaipaa nastoja, jääkelillä vain ennakoin ja ajan ilman äkkiliikkeitä, hyvin pärjää maltilla, kaahareille en suosittele muuta kuin telaketjuja.


      • vitunidiootit
        justyniin kirjoitti:

        No tulihan se järkevä kommenttikin ja vielä paljon ajavalta. Itse käyttänyt kitkoja jo toistakymmentä vuotta, ostin ensimmäiset kokeillakseni millaisia olivat, silloin ajelin etuvetoisilla, oli muuten ensimmäiset testivoittaja Gislavedit, hyvät ja äänettömät. Siitä alkaen olen kitkoja käyttänyt, muutamana päivänä vuodessa on joissain sorateillä kunnon kaljamot jolloin on todella liukasta ja kaipaisi nastoja mutta kuten sanoin vain muutama päivä aina ei lainkaan. Liukkaalla olen vain varovaisempi enkä tee äkkilliikkeitä. Muistan yhdenkerran kun olin liikkeellä kitkoilla ja tie tuntui liukkaalta, pysähdyttyäni ja noustuani autosta lensin heti selälleni,asfaltti oli todella liukasta ja jäässä sekä märkä.
        Subaruni ei kaipaa nastoja, jääkelillä vain ennakoin ja ajan ilman äkkiliikkeitä, hyvin pärjää maltilla, kaahareille en suosittele muuta kuin telaketjuja.

        Kuvastaa sinun järkevyyttä ajele vaan varovasti toivotaan että ne muutkin ajaa.


      • Vittumainenidiootti
        vitunidiootit kirjoitti:

        Kuvastaa sinun järkevyyttä ajele vaan varovasti toivotaan että ne muutkin ajaa.

        Varovasti tarvii ajella kahtena-kolmena päivänä vuodessa, hyi onpa kamalaa, ei missäännimessä kitkoja, haluan jokapäivä ajaa niin perkeleen huolettomasti.


      • idioootit
        Vittumainenidiootti kirjoitti:

        Varovasti tarvii ajella kahtena-kolmena päivänä vuodessa, hyi onpa kamalaa, ei missäännimessä kitkoja, haluan jokapäivä ajaa niin perkeleen huolettomasti.

        Ajan aina varovaisesti.. Se ei siltikään poista sitä faktaa että vesi/jää kelillä kitkarenkailla varustettu auto vaatii pysähtyäkseen 10-70m enemmän matkaa kuin nastoilla.


    • ValtavaAjansäästö

      Mutta entäs tuo 4sek ajan säästö, kun valoista lähtee?.......

    • 2564562

      Jos ostaa kitkat nelivetoon niin siinä on kyseessä jostain sairaasta pakkomielteestä kitkoihin. Nimittäin kaiken logiikan mukaan ei ole minkäänlaista järkeä maksaa 5000 ylimääräistä nelivedosta (etuvetoon verrattuna) ja samalla laittaa siihen kitkat jotka tiputtavat etenemiskyvyn liukkaimmalla alustalla eli jäällä, nasta-etuvedon tasolle.

      • ainoa.oikea

        Kaikilla etuvetoautoilla kehäkolmosen sisäpuolella pärjäisi vaikka kesäkumeilla kun kaikki tiet suolataan jo etukäteen,mutta lumikelin äkkiä yllättäessä peräänajoja ei pystytä välttämään muilla kuin nastarenkailla. Nastarenkaat ovat ainoat oikeat,jos joutuu liikkumaan kuntoluokiltaan alempiarvoisillakin teillä,niinkuin monet joutuvat.
        Miksi riskeeraisi oman ja toisten turvallisuuden jollain kitkarenkailla.


    • Suolataankoturhaan

      Kitkat ja Subaru on yksi talviajon parhaista yhdistelmistä. Kitkoja mollaavat eivät yleensä ole kitkoilla ajaneet koskaan.
      Harva vaihtaa kitkoista takaisin nastoihin. Itse kuorma-autoilijana käytän edessä Nokian Hakkapeliitta kitkoja ja vetopyörillä Noktopin talvipintoja. Nastoja en ole tarvinnut vuosiin, varmaankin kitka on painavassa autossa vieläkin pitävämpi.
      Muutamia vuosia takaperin käytin Kumhon talvipintoja edessä ja nastoja ja väitän että Nokian kitka kuorma-autossa edessä pitää paremmin. Ei puske kääntäessä, vaikka teliveto onkin.
      Henkilö ja pakettiautossa meillä myös kitkat samalta valmistajalta, toinen takaveto ja toinen neliveto. Asutaan jyrkän mäen alla ja siitä lähdetään ilman sutimista ja usein ohitetaan nastoilla ruopivia. Kuljettajasta on myös paljon kiinni ja autojakin on huonosti käteen sopivia.
      Jos nastarengas lyö tyhjää, ei se parane kaasua polkemalla, kipinät vainsinkoilee pimeässä. Kaasua höllemmälle ja etsien pitävämpää ajouraa vaikka tien reunasta.
      Minun puolestani nastarenkaan käyttäjät tienrikkojina voidaan hyvin laittaa erikoisverolle, nykyaikainen kitka on melko hyvä ja järki päässä ei mitään ongelmaa.
      Nimimerkki suolataanko turhaan.

    • jkkljl

      Misäthän johtuu että kitkoja ei suositella kuin kokeneille kuskeille jos ne on niin vitun hyviä`?

      • KalleKumho

        Siksi että kokematon kuski TARVITSEE KAIKEN MAHDOLLISEN PIDON jotta puutteellista kokemusta edes hieman voi tasoittaa Parhain käytettävissä olevin renkain! SIKSI!


      • Kumohojj
        KalleKumho kirjoitti:

        Siksi että kokematon kuski TARVITSEE KAIKEN MAHDOLLISEN PIDON jotta puutteellista kokemusta edes hieman voi tasoittaa Parhain käytettävissä olevin renkain! SIKSI!

        Niin eli voisiko tämän ymmärtää nii että nastarenkaat ovat turvallisemmat?
        Se nyt on ihan v....n sama onko ratissa Räikönen vai naapurin 18v Maija jos ja kun fysiikan lait iskevät silmille. Fakta on kuitenkin se että nastoilla pysähtymismatka lyhenee.


    • Kokeiltuon

      Minä olen kokenut kuski. Ajanut ammatikseni autoa lähes 30v.
      Minulla on omassa autossani nastat alla. Kitkoillakin on tullut ajeltua. En vaan pidä niiden huonoista pidosta jäällä. Ne lähtevät herkemmin liukumaan, eivät varoita ollenkaan, vaan lähtevät yllättäen "alta". Nastat myös pysäyttävät auton nopeammin jäisellä tiellä. Niillä pääsee jäisellä tiellä helpommin liikkelle valoista ja risteyksistä.
      Kitkat sopivat erinomaisesti kuiville teille ja lumisille teille. Ei kaupungin jäisille teille, eikä jäisiin risteyksiin.

      • R2jdlkjdld

        Kylläpä oli taas eilen pk seudulla hyvä esimerkki kitkoille pahasta kelistä. Tiet olivat osittain peilijäässä ja osin kuivia. Useimmat risteysalueet olivat aivan liipattuja eikä kitkoilla ollut mitään pitoa.
        Olisi omassa autossakin keula lyhentynyt mukavasti jos edessä olisi ollut auto. Nopeutta lähestymisessä oli ehkä 20km/h vaan kun ei pysähdy niin ei pysähdy.


    • forforre

      Ainahan se on tiedetty ettei pääkaupunkiseudun tontut osaa ajaa liukkaalla.

    • Heihaloooo

      Täällähän sitä nimenomaan pitää osata ajaa. Täällä kun on liikennemäärät ihan eri luokkaa, teillä on muitakin tielläliikkujia, on risteyksiä, monikaistaisia teitä, moottoriteitä, ympyröitä, kiertoliittymiä jne.
      Mikäs siellä landella on ajellessa yksin hiljaisia teitä. Kyllä sen sit huomaa kun joku lande eksyy tänne stadiin ja aiheuttaa vaaratilanteita kun ei ole muuhunliikenteeseen tottunut.

    • forforre

      On sitä liikennettä ja erilaisia teitä muuallakin kuin kehä 3n sisäpuolella.
      Siellä vaan on suomen itsekeskeisintä porukkaa, niin ei mikään ihme että pelti kolisee jos on hiemankin poikkeavat keliolosuhteet.
      Turvallista Joulua!

      • Voivoipientä

        No on sulla vaikeeta. Hanki elämä urpo.


      • Tyhjättietautiottalot

        Pistäs vähä faktoja peliin. Mihin tutkimukseen perustuu tuo " itsekeskeisintä porukkaa ja pelti kolisee".
        Ei kai se pelti kolise siellä landella jos ei ole muita autoja tyhjillä suorilla teillä, joita vasten edes voisi kolista.
        Tai lähde ihan vaikka kävelylle raikkaaseen ulkoilmaan. Se helpottaa ahdistusta.


    • slkskshskjshs

      Vittu mitä ruudinkeksijöitä täällä on :) Eivät urpot edes ymmärrä miksi Helsingissä sattuu liukkailla enemmän peltikolareita kuin kahden auton kälviällä.

      • vatanen---

        Hesalaiset ei vaan osaa ajaa, se on fakta.


      • kljlkjjkl
        vatanen--- kirjoitti:

        Hesalaiset ei vaan osaa ajaa, se on fakta.

        Väittäisin että kyllä te landepaukut olette niitä jotka eivät osaa ajaa. Me ajellaa päivittäin ruuhkissa, te ajelette tyhjillä teillä. Kun te tulette Helsinkiin tai muihin isoihin kaupunkeihin niin ei tarvitse kun vilkaista ajolinjoja niin tietää että sieltä on taas navettakainalo tullut isolle kirkolle.

        Tyhmiä kun olette niin perustelette sillä että hyelsingissä sattuu kolareita paljon.. Aika kummallista kun kyseisessä paikassa on liikennettä 1h aikana enemmän kuin teidän suunnilla koko vuotena.


      • hupaisaa

        Hesalaisten ajotaito on samaa tasoa kuin kirjoitustaito, vai mitä hyelsinki....heheeheee


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe