RVS-käsittely ja talvihuolto:

2-tahtituuppari

Olen näillä palstoilla seikkaillessani törmännyt kiihkeisiin väittelyihin moottorin tai vaihteiston RVS-käsittelyn tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta. Jotkut ovat kokemuksiensa perusteella saaneet ko. aineesta jotakin hyötyä, toiset haukkuvat sen täysin ja väittävät kehujien olevan nimimerkin takana piilottelevia lisäainekauppiaita.

Kommentteja taitaa olla niin monta kuin käyttökokemustakin. Totuus lienee kuitenkin se että tämä aine EHKÄ toimii rajoitetusti sellaisessa moottorissa/vaihteistossa, joka on vain vähän kulunut. Myyntipuheissa aineen väitetään tiivistävän kuluneita osia, ei tekevän täydellistä kone- tai vaihteistoremonttia.

Itse omistan juuri tällaisen vähän kuluneen, yli 30 vuotta vanhan 2-T perämoottorin joka käynnistyy, toimii hyvin ja tehot vaikuttaisivat olevan tallella mutta sen pärinät, tärinät ja värinät kielisivät jo jonkinasteisesta kuluneisuudesta. Siksi harkinnassa olisi ensi kesänä kokeilla juottaa moottorille bensan mukana RVSää ja toivoa, että tärinä sekä käyntiääni hieman vaimenisivat. En aio alkaa heilumaan hommassa minkään desibeli- tai resonassi mittareiden kanssa, vaan perustaa koko jutun ihan mutu -tuntumaan, sillä en tiedä kuinka paljon tuo moottori on uutena tärissyt ja värissyt?

Siksi haluaisin tietää, onko kellään kokemuksia tämän aineen käytöstä vanhassa 2-T perämoottorissa? Nimenomaan, voiko se aiheuttaa mitään vaurioita tai haittoja muuten ehjään ja toimivaan moottoriin? Jos aineella ei ole mitään korvinkuultavaa tai takapuolituntumalla havaittavaa vaikutusta, hassaan vain rahani ja se siitä. Jos moottorin käyntiääni ja resonoinnit taas tuntuvat vähenevän ja tasoittuvan, olisi se hieno juttu!

Eli siis, uskallanko kokeilla RVSää?

Toinen kysymys koskee talvihuoltoa: Olen irroittamassa moottoria lähiaikoina veneestä sisälle talvisäilytykseen. Monet ovat näillä palstoilla suihkutelleet mitä erilaisempia talvisäilytysöljyjä, milloin kaasuttimeen, milloin tulpanrei ístä yms.

Itse ajattelin vain pestä moottorin päällisin puolin perusteellisesti ja putsailla moottoritilan kopan sisältä, kun tuo vanhus näyttää hieman öljyävän itseään. Bensiinin joukkoon olen lisännyt pariin viime tankilliseen pienkonekorjaamosta hankittua bensan talvisäilytysainetta, jonka pitäisi estää sen hartsiintuminen kaasuttimeen talviseisonnan aikana. Moottorilla ei ehditty ajaa kovin paljoa menneenä kesänä ja keväällä se huollettiin täysin, joten en ajatellut vaihtaa peräöljyjä vasta kun ensi kesän jälkeen.

Riittävätkö nämä toimenpiteet moottorin talvihuolloksi? Jos eivät, mitä muuta suosittelisitte?

15

366

    Vastaukset

    • ...tarkennusta että moottori on 2-sylinterinen ja käytetty järvivedessä....

    • Kun käytät jonkin aikaa-ehkä 10 min. kakstahtisella pienkone bensalla. Se on alkylaattibensaa, jossa on jotai synteettistä öljyä. Se kuulemma ei hartsiinnu, ja jättää hyvän suojakalvon moottorin sisään.

      Siitä RVS aineesta ei oo kakstahtisissa kokemusta, mutta oon laittanu sitä kahteen auton moottoriin, ja on hyvät kokemukset. Öljyn hävikki väheni selvästi, ja pakokaasupäästöt putosi tiisselissä 1,8- 0,91, samalla katsastusasemalla mitattuna vuoden välein. ja kiihtyvyys parani.

      Varmaan korjaa puristuspaineet kuntoon myös kakstahtisissa, vaatii vaan pitkäaikaisen, elikkä moneen kertaan uusitun käsittelyn, kun sitä lentää ulos pakoputkesta ehkäpä suurinosa hukkaan.
      Toimi vaan ohjeiden mukaan, ja uusi käsittely, senhän voi tehä myös tynnyrissä,- eiku antaa tuputella tyhjäkäynnillä parituntia vaihdepäällä,että on ees jonkunlaista vastusta ja kitkaa sylinterinpinnoilla.
      Tynnyrikäytössä on se paha riesa, että pikkuhiljaa alkaa vesikanavat öljyyntyä väkisinkin.

    • Me laitettiin evarin eteciin rvs, huiput kasvoi ja teho lisääntyi. Öljynä evarin xd 50.

      • Kuinka pitkän ajan päästä huomasitte eron entiseen verrattuna.


    • Niin tarkista ensin kaikki kumityynyt ja -puslat joiden varassa murikka on. Voipi olla että tärinä ei ole lisääntynyt, ainoastaan kumit ovat kovettuneet.

      • vanhoissa koneissa mahdollista, että tyynyt ovat kovettuneet ja muutoinkin pettäneet.

        Mutta useampi pyttyisen moottorin mäntien puristukset muuttuvat varmaan vuosien käytön seurauksena melko varmasti, ja puristukset huononevat, kun männät kitkuttavat miljoonia kertoja, ja väkisinkin tapahtuu hankautumisesta kitkaa, ja kulumista, varsinkin raskaalla kuormalla männät nojaa todella rajusti sylinterin seinään, kun kiertokanget alkavat olla vähänkin työtahdin aikana vinossa,- jolloin kitkakin on suurin. ja just siihen kitkaan RVS on todella hyvä aine.

        pahus, kun se maksaa aika paljon, köyhälle jopa liian paljon, joille se olisi kaikkein eniten tarpeen ! En minäkään oo vielä raaskinu sitä ostaa, vaikka koneeni on vain 500 kuutionen, mutta hyvä annos maksaa äkkiä 100 euroa-.


    • Poppakonsteja !!
      Kunnon 2T öljyllä käytettynä kone ei kaipaa mitään erikois öljyjä tiivistämisiin.
      Yleensä laakerit jo rikkoutuu ennen väljyyntymistä, sekä männänrenkaat ovat kuluneet, sekä niiden urat männissä.
      Vaihteistojen kuluminen taasen väljäksi on harvinaista, yleensä on väärällä käsittelyllä rikottu hammastukset ja sen myötä laakerit pilattu.
      Ehkä 50 V kuluttua voisi vaikka pikkuisen kokeilla.
      Hyvä keino tuo pensan vaihto ennen talvisäilytystä, sekä puhdistus

      • Oo öljyä, kun se kasvattaa kuluneisiin kohti uutta kovaa pinnoitetta, joka valmistajan mukaan kestää n. 100 000 km autonkin laakeripinnoilla, ja venttiillikoneistossa.

        Sanovat sitä tribokeraamiseksi kerrokseksi, jota ei kuulemma pysty naarmuttamaan, kun on sen verran kovaa, eihän mikään öljy sellaista tee.


    • etec xd100 on keraaminen synteettinen öljy. Muodostaa keraamisen kalvon moottorinosien pinnoille jolloin minkäänlaista kulumista ei synny.
      Tietokoneohjattu pumppu annostelee keramiikka öljyn tarkasti oikeisiin paikkoihin.
      Nelitahtit joutuu käyttämään tuota kallista rvs öljyä.

      • Evarin -TEC xd100 öljyä käyttää perinteisissä kakstahtisissa moottoreissa ?
        ÄKKIä tuntuisi, että eihän oo mitää rajaa,- mutta onko käyttäjiltä kokemuksia ?

        Suomen mittakaavassa on masentavasti aika turha kyselläkkään-kun kaikki turuuttaa ukilta jääneitä vaseliineita !!!


    • Hei taas! Kokeilin sitten lopulta viime syksynä RVS -lisäainetta tuohon 34 -vuotiaaseen 2-T -perämoottoriin ja tulokset olivat rohkaisevia. Sekoitin aineen ohjeen mukaan n.15 litraan 2% -öljybensiiniä ja ajelin moottorilla n.1 t 45 min hieman tyhjäkäyntiä reippaamilla kierroksilla.

      Sen jälkeen käytin lopun seoksen vaihtelevilla kieroksilla, ajoin rantaan ja sammutin moottorin. Kun seuraavan kerran lähdin vesille, laitoin merkille että moottorin terävät, häiritsevät mekaaniset äänet ja todellakin, värinät olivat vaimentuneet siinä määrin että sen huomasi. Lisäksi moottori kävi todella kauniisti tyhjäkäyntinopeudella.

      Siis ainakin meikäläisten tapauksessa aine vaikutti toivotusti ilman sivuvaikutuksia. Siksi ajattelin käsitellä sen vielä toiseen kertaan kuluvan loppukesän aikana.

      Siis: ihmeainetta tai ei ja huijausta tahi ei niin ainakin meikäläisen moottorissa se toimi toivotusti!

      Hyvää veneilykesän jatkoa kaikille!

    • Valehtelet !

      • Tuollaiset moottoriin laitettavat tökötit ovat ns. käärmeöljyä.
        Eli niiden ainut funktio on lihottaa myyjän lompakkoa.


    • Laitetaanko ainetta öljyn vai bensiinin joukkoon..

      • Jos on tuoreöljysäiliö niin sinne. Pakkausissa on hyvät ohjeet ja niitä kannattaa noudattaa.
        Kesällä laitoin 120hp:n ja käynnistyvyys parani ja meteli pieneni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin tehohoidon maksimi on ylittymässä

      huomisesta lähtien aletaan Ruotsissa tekemään valintoja keille annetaan tehohoitoa ja keille ei. 6,078 koronatapausta ja 333 kuollutta. Norjassa 5,29
      Maailman menoa
      244
      9191
    2. Mansikka- ja marjasato voidaan uhrata

      niillä ei ole mitään merkitystä elintarvikehuollon kannalta,ne voidaan uhrata.Elintarvikehuollon kannalta tärkeitä ovat vilja-ja perunasato ymv. mutta
      Maailman menoa
      301
      4871
    3. Kiuruvesi 11 koronatartuntaa!

      Onko kyseessä jokin hoitokoti tms? https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006463371.html
      Kiuruvesi
      116
      2249
    4. Kuinka heikoksi maan taloustilanne

      menee, ennenkuin tilalle astuvat taas Suomea kuntoon laittaneet PS, Kokoomus ja Keskusta?
      Maailman menoa
      134
      1785
    5. Korona: Kunta jätti sairaat vanhukset heitteille TAAS!!!

      Kuusamon kunta on ilmeisesti päättänyt jättää koronakriisissä riskiryhmään kuuluvat liikuntarajoitteiset vanhukset ilman ruokaa. Kunta on sopinut ett
      Kuusamo
      20
      1206