Kuinka saada vanhemmat sanomaan kyllä kanille :/?

Evevaniljaa

Olen jo kauan halunnut omaa kääpiönluppaa. En saa vanhemmiltani myöntävät vastausta. Isäni meinasi heti sanoa kyllä mutta sitten äiti sanoi siihen ettei koskaan tule. Isäni tottakai sanoo siihen sitten samalla tavalla ettei tule. Minulla on 1 koira jonka nimi on Laku. Laku on 5vuotias kiinanharjakoira (karvallinen). Isäni aina väittää että Laku puraisis tätä pupua. Iskä ei selkeästikään tunne mun koiraa!! Vaikkei Laku olekaan kaikkien paras ystävä niin ei se silti satuttaisi ketään ainakaan pienempiä kuin itse on! Äitini sitten taas pelkää että kani olisi pari kolme viikkoa tosi ihana ja kiinnostava mutta sitten se unohtuisi häkkiin omaan pikku mökkiinsä. Vaikka kuinka koitan niille kertoa että pupu olisi se yksi ja ainoa minkä haluaisin tällä hetkellä eniten. Iskä aina sanoo et sitkun muutat omaan kotiin niin saat vaikka 100 pupua. (Tai mitä ikinä sitten haluankaan). Itsenäistymiseeni on vielä noin 7vuotta joten en halua odottaa siihen kunnes pääsen omaan kotiini. Siskoni on 15vuotta ja vanhempani uskovat häntä ihan 100% varmuudella. Olen pyytänyt häneltäkin apua jos hän sanoisi asiasta jotain. Siskoni söi hampurilaiseni ja ranskalaiseni (kun olimme syömässä) ja lupautui sitten puhumaan ja auttamaan pupu jutussa. Pari päivää sitten menin hänen huoneeseen ja kysyin siskoltani että autatko nyt? Sain vain vastauksen "En mäkää haluu sitä pupua tänne." Joka päivä huomautan jotakin pupuista mutta saan vaan vastaukseksi "Lopeta jo" tai "Tähän taloon ei pupuja tule!" Kokeilin äitiini yhtä "kikkaa" jossa sitten sanoin hänelle että "Jos saan pupun niin se häkkihän pitäisi siivota aika usein. Siinähän samalla aina voisin huoneenikin siivota!" En ole mitenkään innokas siivooja joten äitini ei sitä niellyt. Kaverini sai pari päivää sitten oman kääpiönluppikseni Unelman. Se on parikuukautta vanha ja tosi utelias ja söpö. Se ei kuitenkaan pysty liikkumaan parketilla joten sähköjohtojen pureskelusta ei ole mitään vaaraa. Muutenkin sähköjohdot voivat olla ylhäällä kun pupu liikkuu muualla huushollissa. Olen jo mitannut ja harkinnut pupun häkin paikan joka tulisi olla työpöytäni alla. En muutenkaan hirveästi pidä pimeästä joten kaveri huoneessa olisi tosi mukava. Olen koittanut usein pitää koiraani huoneessani öisin mutta se aina herättää minut yöllä itkullaan ja ulinallaan. Jonka seurauksena se herättää kaikki muutkin. Koirani inhoaa sitä jos kaikki ovet ovat kiinni. Ja sehän lähtisi huoneestani pois jos pitäisin ovea auki.

Iskä myös sanoi kerran että jos se pupu on mulle niin tärkeä niin saan sen. Mutta sitten koira pitäisi viedä pois koska se puraisisi sitä (mitä ei varmastikaan tekisi!!). äidilläni on ollut 1koira 18vuotta ja isälläni on ollut kissan pentu pari viikkoa joten vanhempani eivät eläimiin kauheasti ole ehtineet kiintyä. Minä olen aina rakastanut kaikkia eläimiä mutta niitä on vaikea saada. Mitä siis tehdä :(?

12

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liljaaw

      Saat pupun jos vain haluat sitä niin paljon!

      Pupu on helppo hoitaa ja sen häkin siivoamisessa ei kestä edes kauaa, suurinpiirtein 10min. Mun piti saada vaan mun iskä suostumaan ja sit mä vaan jankkasin ja jankkasin ja sit se oli sillee et ( Menkääs nyt ekaks kattoo sitä sinne eläinkauppaan, mut sit me kuiteski ostettiin se ja mä lupasin hoitaa sitä ja antaa ruuat ja juoksuttaa sitä ympäri kämppää, ja iskä sano et hyvä jos hoidat sitä) mut ni sit sain sen :). Kyl säki saat pupun! Joko joululahjaks tai synttärilahjaks tai jopa nyt!

    • Sedä

      Lainaan viestiäsi toisesta ketjusta:

      "Isäni teki sen tosi selväksi ettei sellaisia otuksia tule nakertamaan sähköjohtoja tai repimään seinätapetteja huoneista. Mutta puput mistä itekkin olen lukenut/katsonut netistä niin ne eivät pure ja ovat nunnitettu sylivauvoiksi. Sellaisen haluaisin. "

      Kani ei ole sylieläin. Osa kaneista saattaa kiivetä syliin kun itse haluaa, mutta nekin vihaavat nostamista ja todennäköisesti karkaavat pois jos niitä yrittää itse nostaa syliin. Kanin kanssa on parasta seurustella niin, että se kököttää vieressä lattialla. Kaikki kanit ei myöskään pidä silityksistä. Kani tarvitsee aika paljon omaa tilaa ja rauhaa. Osa kaneista puolustaa häkkiään ja saattaa purrakin. Vertaan nyt esimerkiksi rottaan: hyvältä kasvattajalta otettu terve rotta ei pure ikinä, vaikka sille tekisi miten ikäviä hoitotoimenpiteitä.

      Kani _nakertaa_ asioita. Tapetteja, ulottuvilla olevia johtoja, lattialistoja, kaikkia esineitä jotka sattuu olemaan sen tiellä... Alueen rajaaminen mattoihin joilla on helppo liikkua ja parkettiin ei toimi loputtomiin. Rohkaistuessaan kani oppii kyllä liikkumaan parketillakin. On täysin mahdollista järjestää kanille huone jossa ei ole sähköjohtoja pyörimässä, mutta kaikkia tuhoja on mahdotonta estää. Jaksatko pitää huoneesi niin siistinä, ettei lattioilla tai kanin hyppykorkeudella ole _mitään_, että voit pitää kaniasi vapaana tuntikausia joka ikinen päivä?

      Kani tarvitsee paljon liikkumatilaa. Mieluiten oman huoneen, tai aitauksen esim pari neliömetriä). Pienessä tehdashäkissä asuva ja pari tuntia päivässä ulkoileva kani ei ole onnellinen kani. Parkettiasunnossa kanin liikkumatila täytyy peittäää matoilla että se pystyy kunnolla loikkimaan.

      Sisäsiisti kani on melko helppo otus. Toisaalta voi olla, että kanisi päättää säännöllisesti pissata sänkyysi ja levitellä papanoita ympäriinsä missä se sitten liikkuukin. Yhden tällaisen kanin kanssa eläneenä täytyy sanoa, että oli jonkin verran hommaa ettei asunto haissut navetalta.

      Hyvää kanitietoa löytyy esim. täältä:
      http://www.lurppa.net/kani/index.html

      • Näinonasia

        Asiaa!


    • Kannattaa kokeilla sillon kun vanhempas ovat väsyneet.Sillon munkin vanhemmat suostuu.Sitten seuraavana päivänä jos ne sanoo ei,niin sano että te lupasitte eilen.

      • ngfjklllj

        Erittäin lapsellista ja ilkeää virittää vanhemmilleen ansa. Se nyt on kumminkin fakta, että kun lapsukaiset ovat vaikkapa yökylässä, leirillä tai muuten vain poissa kotoa, niin lemmikkiä hoitaa yleensä vanhemmat sillä aikaa. Tämän lisäksi nimenomaan vanhemmat ovat yleensä ne, jotka lemmikin kustannuksista vastaavat. Siksi olisi lähes pakollista, että lemmikki hankitaan tai jätetään hankkimatta yhteisymmärryksessä kypsän ja vastuullisen keskustelun tuloksena. Itseasiassa mikä hyvänsä asia pitäisi optimitilanteessa hoitaa samoin. Tämä oli onneksi tilanne minun lapsuudenkodissa, ja jos joskus omia lapsia siunaantuu, niin samoin tehdään silloinkin. Näitä juttuja lukiessa ymmärrän kiittää luojaa siitä, etten koskaan ollut vanhempieni kanssa tilanteessa, jossa olisin joutunut ruikuttamaan ja muistuttamaan siitä, mitä on luvattu, sillä keskusteluyhteys toimi vanhempienkin puolelta.


    • pupsipupu

      Kieri lattialla ja huuda suoraa huutoa niin kauan, että saat tahtosi läpi. Ei ne vanhemmat kovin montaa viikkoa jaksa kuitenkaan kuunnella...

      • antimennävaan

        Sillä ei kania saa, vaan menolipun hourulaan. Kokeile siis pois vain.


    • diidadaada

      Muistathan, että kanista pitää huolehtia jokaikinen päivä, vaikka olisitkin kipeä, ei sitä saa jättää hoitamatta. Vanhemmillesi koituisi siitä kustannuksia (ruoat, tarvikkeet, kuivikkeet, eläinlääkäri käynnit). Kanin häkki olisi parasta siivota joka päivä. Kanit eivät ole onnellisia jos ne joutuisivat kyyhöttämään koko elämänsä pienessä tehdashäkissä, vaan niiden täytyy päästä juoksentelemaan ja tekemään ilohyppyjä. Miltä sinusta tuntuisi jos joutuisit elämään pikku kopissa? Kiukuttelemalla, lattialla pyörimällä, huutamalla, ruinaamalla tai jankkaamisella et ainakaan tule saamaan kania. Kanit eivät ole vain suloisia häkkieläimiä, vaan ne tarvitseat kunnon hoidon ja edelleenkin, ne eivät elä pikku häkeissä, tai tietenkin ne voivat niissä elää, mutta ei onnellisesti. Kanit tarvitsevat myös paljon huomiota, varsinkin jos ne elävät yksin. Et ikinä voi olla varma, että koirasi ei puraisis kania. Ihan vaikka leikkiessään saattaisi näykkäistä (leikillä vain), joka veisi jo sen kanin elämän. Tai sitten jos kanisi vaikka ärsyttäisi tai häiritsisi koiraasi, niin se saattais puraista ja siinä menikin jo toinen kani. Kaneja ja koiria ei siis kannata pitää samassa tilassa ilman valvontaa, eikä aina valvonnallakaan. jotkut koirat ovat myös sellaisia, että ne kantelevat kaneja tai siilejä tai joitain jyrsijöitä suussa, ja joskus voisi käydä niinkin, että koira rutistaa liian kovaa tai tiputtaa eläimen vaikka portaat alas. Riittäisikö sinun aikasi koululle, harrastuksille, koirallesi ja jopa kanille? Jos kukaan muu perheestäsi ei halua kania, niin saattaa käydä niinkin, että saat kanin vasta muutettuasi omaan asuntoon.

      Tästä tuli nyt tämmöinen romaani ;)

    • Heiheiheiheihej

      Olisiko pupu-kuume osittain johtunut siitä,kun kaveriai sai pupun ja sanoit sitä "söpöksi" Muista että eläintä ei IKINÄ valita suloisuuden perusteella!!

    • eionei

      Jos vanhempasi sanovat ei, niin ei on ei ! Älä valita, jankuta tai kitise vaan anna asian yksinkertaisesti olla. Sinulla on koko elämä aikaa hommata lemmikki jos toinenkin. Aina ei voi saada mitä haluaa ja voisin lyödä vetoa, että jokainen lapsi on pyytänyt lemmikkiä ja saanut ei -vastaukseksi. Kani ei muutenkaan ole hyvä ensimmäiseksi '' jyrsijäksi ''.

      • Lemmikkiotus

        Haha lapsena en saanut lemmikki pyynnöstä ikinä ei-vastausta. Siihen sanottiin mietitään ja sitten mietittiin oikeasti ja lopulta sainkin lemmikkini. Hoidin otukseni yksin. Kaiken pakollisen vanhemmat ostivat. Minä ostin sitten kaiken ylimääräisen (herkut yms.). Tämä saattoi johtua siitä, että vanhempani rakastivat eläimiä ja tiesivät minun hoitavani ne, ja niin myös tein sen luvattuani.


    • Anonyymi

      Voisit koittaa kirjoittaa lapulle kaikkea mitä kanit saa syödä ja ei saa syödä ja myös kaikkea kanin hoidosta. Näytät lapun vanhemmille että ne varmistuu siitä että tiedät kaiken kaneista. Jos koira on vanhemmillesi liian iso ongelma voithan sanoa että niiden ei tarvitse ikinä olla samassa huoneessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe