Volkkarin ongelmat

ddqqqq

Ketonen vastaa
Kysymys:linkki:
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-895
Hei,

Useita autokeskusteluryhmiä ja paljon muita autoalan ”kahvipöytäkeskusteluita” seuranneena ei ole voinut välttyä törmäämästä VW-autojen laatuun, tai jopa sen laskemiseen. Asiaa voisi kärjistettynä kutsua jopa laatuongelmaksi. Itselleni on osoittautunut tai osoittautumassa ongelmaksi juuri nämä surullisen kuuluisat VW-autojen alatukivarret, jotka autostani (VW Bora Tdi -99) ovat alkaneet pitää 80tkm:n jälkeen häiritsevää kolinaa pienimmissäkin tien epätasaisuuksissa. Kuitenkin ensimmäisen kerran jo 60 tkm:n huollossa pyysin huoltoa tutkimaan jo jonkin aikaa esiintynyttä etupään kolinan aiheuttajaa ajettaessa autolla teräviin kuoppiin/kivetyksiin, mutta eihän sieltä huollon mukaan mitään löytynyt. Oliko asia sitten jäänyt kokonaan tarkistamatta, vai yrittääkö huolto-organisaatio epätoivoisesti peitellä asiaa ja näin ollen pakoilla vastuuta laajemmasta takuukorjausrumbasta ja negatiivisesta julkisuudesta, sekä maksattaa siinä sivussa asiakkaalla valmistajan selvät suunnittelu-/valmistusvirheet. Ainakaan asia ei parane peittelemällä ja kiertelemällä asioita, pikemminkin päinvastoin. Jossain vaiheessa asiakkaat kuitenkin äänestävät jaloillaan ja kerran menetetyn asiakkaan takaisinsaaminen onkin jo sitten paljon vaikeampaa.

Haluaisin kuitenkin asialle hieman vahvistusta, sekä muiden VW-autoilijoiden kokemuksia huolto-organisaation takuukorjausmenettelyistä tässä alatukivarsi asiassa, ennen kuin menen vaatimaan huollolta asiaan lopullista selitystä, koska en aio suostua huollon selitykseen, että ”se kuuluu normaalin kulumisen piiriin”. Yksinkertaisesti autosta ei voi, eikä saa mennä alatukivarret aina 60tkm:n välein


Tapio Ketonen:

Volkswagenien laatu ei saamamme palautteen perusteella arvioituna todellakaan vastaa sitä mielikuvaa, mikä merkille on onnistuttu luomaan. Nuo tukivarsiongelmat näyttävät vaivaavan Volkkareita ja Audeja läpi koko malliston, ainakin Passatit, Audi A4:t ja Audi A6:t kärsivät niistä.

Huolto-organisaatio valitettavasti näyttää joutuvan keskittymään etupäässä vastuun välttelemiseen. Ongelmien olemassaolo kiistetään, ja niitä esiin tuovien väitetään valehtelevan.

Tyypillinen esimerkki tästä oli se, kun kerroimme, että Volkswagen Transporter TDI:n vesipumppujen laakerointi on alimitoitettu, ja tästä syystä organisaatio vaihtaa ennen aikojaan väljistyneet pumput takuuna uusiin. Koska uudessa pumpussa on suurempi hammashihnapyörä, samalla autoihin vaihdetaan vesipumppua käyttävä jakopään hammashihna kiristimineen. Kun lukijat tämän tiedon saatuaan ottivat yhteyttä maahantuojan eli VV-Auton huolto-osastoon, sieltä kylmän rauhallisesti väitettiin, että asiassa ei ole mitään perää.

On uskomatonta, että tällaisesta ongelmasta yritetään selvitä valehtelemalla. Tietomme rakenneongelmista näet olivat peräisin, kuinka ollakaan, VV-Auton huolto-osastolta. Alunperin tieto tuli meille merkkikorjaamolta, ja todisteena asiasta meillä ovat vieläkin tallessa tällaiseen autoon tehdyn korjaustoimenpiteen laskut ja vaihdetut osat.

Alatukivarsien osalta on kuulunut sellaista, että osien vaihtoon on suhtauduttu perin nihkeästi. Riittävän sitkeästi kinuamalla jotkut ovat onnistuneet saamaan niitä vaihdetuksi, mutta kovin helposti huollosta saa vastauksen "ei mene takuuseen".

Ongelma on tietenkin lähtöisin Saksasta. Saksalainen ei koskaan vapaaehtoisesti myönnä valmistamassaan tuotteessa olevan mitään vikaa, ja suhtautuminen takuuvaatimuksiin on sen mukaista. Maahantuojan huolto-osasto siten joutuu tasapainottelemaan tehtaan ei-miesten ja asiakkaan välissä. Asiaan liittyy myös suuria taloudellisia tekij

8

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täyttäSekundaa

      Juuri näin. Siihen mitään lisämättä ja muuttamatta. Saksalainen autoteollisuus on vajonut kuraojaan. Kaikkein hirveintä onkin kaiken lisäksi ylimielinen suhtautuminen selviin susiin ja vastuun pakoiluun, mitä muilla merkeillä harvoin tapaa. Ihmetellä täytyy kun näitä susia nonkin paljon ostetaan ja viellä kehutaan. Voi voi mitä kusetusta. Höhliä vedätetään ja oikein kunnolla.

    • HommaToimii

      Ja kyseinen autohan oli Bora -99. Aivan helvetin ajankohtainen avautuminen.
      VW hoitaa ruutunsa hyvin. Ainoa isompi ongelma on vanhat ketjuvetoiset TSI-koneet ja jokainen voi käydä VW:n sivuilta omin silmin katsomassa miten homma toimii. Asiakkaalle tarjotaan ilmainen TSI-tarkastus. Jos ketju on venynyt yli sallitun niin VW vaihtaa autoon uuden jakopään ilmaiseksi. Uusi konstruktio on vahvempi kuin alkuperäinen.
      Älkää kuunnelko näiden agitaattoreiden keksittyjä juttuja. Käyttäkää omaa päätänne ja omia silmiänne.

      https://huollonvaraus.volkswagen.fi/?gclid=Cj0KEQjw2KyxBRCi2rK11NCDw6UBEiQAO-tljV865Du8SHeY0MD64qd_Xyd6FWj_tWnJKM7KLZAT4LkaAmTv8P8HAQ

      • dfweeffw

        Volkswagen Golf tyyppiviat
        Katsastuksessa havaittuja vikoja

        —Pakokaasupäästöt (2009,2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998) AKatsastus
        —Renkaat (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002) AKatsastus
        —Käyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997) AKatsastus
        —Seisontajarru (2006, 2005, 2004, 2003) AKatsastus
        —Etuakselisto (2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997) AKatsastus
        —Jousitus (2002) AKatsastus
        —Valmistenumero (2009) AKatsastus
        —Alusta (1997) AKatsastus
        —Golf V: Valovikoja, pysäköintijarru puoltaa TÜV
        —Golf IV: pakoputkisto voi vuotaa GTÜ
        —Golf IV: kuluneet jarrulevyt DEKRA
        —Golf IV: pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit kuluneet GTÜ
        —Golf IV: moottorin ja vaihteiston öljyvuodot GTÜ
        Takaisinkutsuja

        —Polttoaineen siirtopumppu Trafi 2004
        —Polttoaineen siirtopumppu, vian vuoksi polttonestettä voi vuotaa moottoritilaan ja aiheuttaa tulipalon ADAC 2004
        —DSG –automaattivaihteiston ohjelmisto Trafi 2009
        —Dieselien sähkötoimisen lisälämmittimen PTCsähköelementin maajohdin Trafi 2007, 2008
        —PTCsähköelementin maajohdin, vian vuoksi tulipalo mahdollinen ADAC 2008, VOSA 2007, 2008, KBA 2009
        —Kaksoismassavauhtipyörä 2.0 TDI ADAC 2006, KBA 2009
        —Polttonesteputket Trafi 2011
        Tielle jättäviä vikoja ADAC

        —Akkuongelmia (kaikki vuosimallit)
        —Sytytystulpat rikki (2009 asti)
        —Moottorinohjauksen häiriö (Bensiini ja Diesel 2009 asti)
        —Jäähdytysjärjelmän letku vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (erityisesti 2009)
        —Jäähdytysjärjestelmä vuotaa (2011 asti)
        —Sytytyspuola rikki (2010 asti)
        —Virtalukko rikki (2009 asti)
        —Moottorivaurio (Bensiini ja diesel 2009 asti)
        —Ahtopaineen säädin rikki (2010 asti)
        —Sytytysjohtimet vaurioituneet esimerkiksi näädän puraisun vuoksi (erityisesti 20102011)
        —Valonheitin rikki (erityisesti 2009)
        —Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti)
        —Kytkinvikoja (2011 asti)
        —Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (erityisesti diesel 2009 2010)
        —Polttonestepumppu rikki (2011 asti)
        —Suuttimet rikki (diesel erityisesti 2007)
        —Ajonestolaite rikki (kaikki vuosimallit)
        —Käynnistysmoottori rikki (2011 asti)
        Käyttäjien ilmoittamia vikoja

        —Golf VI:
        —Moottorivaurioita 1.4 TSI –moottorin jakoketjun hajoamisen myötä, myös 1.2 TSI moottoreissa vastaavia vaurioita Autobild
        —Istuinverhous kuluu nopeasti Autobild
        —Korkeapaineputkiston halkeamasta takaisinkutsu 2.0 TDI Autobild
        —1.6 TDI –moottoriin uusittiin moottorinohjauslaite, koska moottori ei käynnistynyt kylmässä Autobild
        —Golf V:
        —Vaihteisto ja kytkinvikoja ADAC
        —Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja (turboahdinvikoja ja pumppusuutinjärjestelmän vuotoja) ADAC, Autobild
        —2.0 TDImoottorissa joitakin sylinterikannentiiviste ja vaihteistovikoja jälkikäteen tehdyn ”lastuvirityksen” lisääntyneiden rasitusten vuoksi Autobild
        —Jarrupaineanturin vikojen vuoksi ESCajonvakautusjärjestelmän ohjausyksikkö täytyy uusia Autobild
        —Kaksoisahdettujen, tehokkaimpien TSIbensiinimoottorien mekaanisen ahtimen magneettikytkin kirskuu Autobild
        —1.4 TSI –moottorien jakoketjut kuluvat nopeasti ja voivat aiheuttaa moottorivaurion Autobild
        —Golf IV:
        —Vesivuotoja ovitiivisteistä ADAC
        —Jarrujärjestelmän vikoja, myös sähköjärjestelmässä (ABS) ADAC
        —Sähkötoimiset ikkunannostimet oikuttelevat ADAC, Autobild
        —Kytkin, vaihteisto ADAC, Autobild
        —Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, sytytyspuola ja lambdaanturi bensiinimalleissa ADAC
        —TDI –diesel: jakopään hammashihnan kiristysrulla rikkoutunut ja vaurioittanut hammashihnaa ADAC, Autobild
        —TDI –dieselin ilmamassamittarin vikaherkkyys ADAC, Autobild
        —Jäähdytysnestevuotoja löystyneiden letkunkiinnikkeiden vuoksi Autobild
        —1.4 16V –moottorin huohotusjärjestelmä voi jäätyä ja tässä mallissa paljon vaihteistovikoja Autobild
        —Huterat istuimet Autobild
        —Automaattiilmastoinnin askelmoottorissa vikoja Autobild


      • Hyvinhoidettu

        Niin, VW:hän alkoi korjaamaan ongelmia "heti 5v. jälkeen" pakon edessä, kun mm. YLE jo kirjoitteli ongelmista. Eli tosi hyvin hoidettu.


    • dfåslfww

      Volkswagen Passat tyyppiviat
      Katsastuksessa havaittuja vikoja

      —Pakokaasupäästöt (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001) AKatsastus
      —Renkaat (2008, 2007, 2006, 2005) AKatsastus
      —Etuakselisto (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997) AKatsastus
      —Käyttöjarru (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
      —Ohjauslaitteet (2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) AKatsastus
      —Seisontajarru (1996) AKatsastus
      —3C: Etuakselisto, vetoakselien suojakumeissa vuotoja TÜV, GTÜ
      —3B, 3BG ja 3C: Ohjausnivelissä väljää TÜV, GTÜ, DEKRA
      —Jarruletkut haperot myös uusimmissa 3C –malleissa TÜV; GTÜ
      —3B ja 3C: Kuluneet jarrut GTÜ
      —3B ja 3C: Moottorin öljyvuotoja GTÜ
      —3B ja 3C: Valovikoja GTÜ
      Takaisinkutsuja

      —Etuakseliston mahdollinen murtuma (vm 1996 – 2000) KBA 2008
      —Raidetangonpäät, kuluminen 1999 ADAC
      —Alapallonivelen mahdollinen murtuma ADAC 2004 (vuosimallit 19961999)
      —Alatukivarsi, tarkastus/kunnostus 2004 Trafi
      —Moottorin ohjainlaite, laitteeseen voi vuotaa vettä, uusinta 2005 Trafi
      —Raidetangonpäät, mutterien vaihto 2005 Trafi, mutterit saattavat irrota VOSA 2005
      —Kaksoismassavauhtipyörä, tarkistus 2006 Trafi 2008 KBA Mahdollinen tulipalo viallisen vauhtipyörän vuoksi 2006 VOSA
      —Lasinpyyhkimien moottorinsuojus 2006 Trafi
      —Ohjausvaihde, kondensaattori 2008 Trafi, ohjattavuus hitaassa ajossa voi kärsiä kondensaattorivian vuoksi ADAC 2008
      —Lämpösuoja 2008 Trafi
      —DSGautomaattivaihteiston ohjelmiston päivitys 2009 Trafi
      —2.0 TDI, tasapainotusakselien hammaspyörien kuluminen 2009 ADAC
      Tielle jättäviä vikoja ADAC

      —Akkuvikoja erittäin paljon (jo kolmannesta käyttövuodesta alkaen)
      —Suuttimet rikki (2008 asti, erityisesti 2007))
      —Polttonestepumppu rikki, johtimen kiinnitysongelma (diesel, erityisesti 2006)
      —Sähkötoiminen pysäköintijarru jumittaa (2008 asti, erityisesti 2007)
      —Moottorinohjauksen häiriö (Diesel 2009 asti)
      —Ruiskutusjärjestelmä rikki (Diesel 2009 asti)
      —Moottorivaurio, sivuääniä (diesel 2009 asti)
      —Turboahdin rikki (2009 asti, erityisesti 2006)
      —Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (2010 asti)
      —Hiukkassuodatin tukkeutunut (2010 asti, erityisesti 2006)
      —Ahtopaineen säädin rikki (diesel 2009 asti)
      —Ajonestolaite rikki (2008 asti)
      —Virtalukko rikki (2009 asti)
      —Käynnistysmoottori rikki (2008 asti)
      —Öljynpaine liian alhainen (2007 asti)
      —Valonheitin rikki (2011 asti)
      Käyttäjien ilmoittamia vikoja

      —3B
      —Etuakselisto ääntelee Autobild
      —Ohjausvaihde vuotaa Autobild
      —Epäluotettava automaattivaihteisto Autobild
      —3B/BG
      —Etuakselisto ADAC
      —Erilaisia jarruvikoja ADAC
      —Ruostetta kattokaiteissa sekä ovien ja luukkujen reunoissa ADAC
      —Jäähdytysjärjestelmä ADAC
      —Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja ADAC
      —3BG
      —Etuakseliston nopea kuluminen hoidettiin korjauskehotuksella Autobild
      —Kuluneet raidetangonpäät Autobild
      —Turboahtimen vikoja Autobild
      —Nokkaakseli kuluu nopeasti V6 TDI –dieselissä Autobild
      —Sähkölaitevikoja muun muassa navigointilaitteessa ja puheohjauksessa Autobild
      —Ksenonvalojen ohjainlaitteissa runsaasti vikoja Autobild
      —3C
      —Sivuääniä kojelaudasta ADAC
      —Oikuttelevia navigaattoreita Autobild
      —Jakopään hammashihnavikoja TDI –dieseleissä Autobild
      —Nykiviä moottoreita Autobild
      —Vapisevia valaisimia Autobild
      —Maalauksessa puutteita Autobild
      —Rekisterikilven kiinnikkeissä ruostetta Autobild
      —Sisustus kitisee ja narisee Autobild
      —Tehon puutetta 2.0 TDI 125 kW (170 hv) –mallissa Autobild
      —Bensiinimallien sytytyspuolassa vikoja Autobild

    • Tiellejättävätviat

      Toyota Avensis tyyppiviat
      Katsastuksessa havaittuja vikoja

      —Iskunvaimennus (2007, 2006, 2005, 2001, 2000, 1999, 1998) AKatsastus
      —Käyttöjarru (2007, 2006, 2004, 2005, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998) AKatsastus
      —Pakokaasupäästöt (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1998) AKatsastus
      —Renkaat (2006, 2005) AKatsastus
      —Takaakselisto (2004) AKatsastus
      —Seisontajarru (2003, 2002, 2001) AKatsastus
      —Etuakselisto (1999, 1998) AKatsastus
      —Valaisinvikoja TÜV, GTÜ
      —Seisontajarru puoltaa TÜV, GTÜ
      —Kuluneet jarrulevyt ja –palat GTÜ

      Takaisinkutsuja

      —Ajovakauden hallintajärjestelmän kiertoliiketunnistin Trafi 2004
      —Takaalatukivarren kiinnitys Trafi 2004
      —Ohjauspylvään väliakselin uraliitos Trafi 2006
      —Jarrutehostimen alipaineletku Trafi 2005
      —Avensis SB1: Ohjausakselin uraliitos, mikäli ei korjata, voi ohjausakseli irrota liitoksistaan Trafi 2004
      —Ohjausakseli, mahdollisesti ohjaus voi lakata toimimasta VOSA 2006
      —Ohjauslaitteisto, riittämätön materiaalivahvuus voi johtaa ohjauksen toimimattomuuteen (1.8 bensiinimoottorilla varustetuissa malleissa vm 2001 2005) KBA 2008
      —Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaaasentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasuasentoon, autojen kaasupoljin korjataan 2010 Trafi
      —1AZFSE ja 2AZFSEmoottori, autoyksilöstä riippuen joko bensiiniputki taikka sekä bensiiniputki että polttoainepumpun takaiskuventtiili Trafi 2011
      —Takaakseliston tukivarsi Trafi 2012

      Tielle jättäviä vikoja ADAC

      —Akkuvikoja epätavallisen usein (2009 asti)
      —Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (Diesel 2008 asti)
      —Käynnistysmoottori rikki (2009 asti)
      —Laturi rikki (2007 asti)
      —Lamppu irronnut ajovalojen valaisimesta (2009 asti)
      —Moottorin suojus (kapseli) irronnut (Diesel erityisesti 2008)
      —Hiukkassuodatin tukkeutunut (2008 asti)
      —Sisävalon katkaisin rikki (2009 asti)
      —Moottorinohjauksessa häiriöitä (2008 asti)

      Käyttäjien ilmoittamia vikoja

      —Kojelaudan sähkölaitteissa vikoja (mittaristo, radio, ym) ADAC
      —Vaihteisto ja kytkinvikoja erityisesti vanhemmassa mallissa ADAC
      —Joitakin moottoriin ja sen apulaitteisiin liittyviä vikoja ADAC
      —Avensis III
      —Ei huomautuksia, erittäin käyttövarma auto
      —Avensis II:
      —Hyvä käyttövarmuus, vikalaatikkoon tullut vain vähän vikatietoja Autobild
      —Useat takaisinkutsut himmentävät laatumielikuvaa (Ohjaus ja ajonvakautus 2004, Jarrutehostin ja ohjaus 2005)
      —Autobild
      —Joitakin kommentteja kankeasta vaihteistosta ja ajovalojen vioista Autobild
      —Avensis I:
      —Sylinterikannen palaneita tiivisteitä 1.6 –bensiinimoottoreissa vm 1999 asti. Autobild
      —Ajonestolaitevikoja Autobild
      —Virtalukko jumittaa Autobild
      —Huterat istuimet Autobild
      —Puutteellinen viimeistely: Kolisevat ovet ja irtoilevat ovitiivisteet Autobild

      • FFEEEE

        ONPAS HUONOJA MOLEMMAT AUTOMERKIT VOLKKARI JA TOYOTA. Tai ei tämä ainakaan minulle mikään yllätys ollut.


    • huteratistuimet

      Katsastuksessa havaittuja vikoja

      —Pakokaasupäästöt (2008) AKatsastus
      —Jarrulevyt kuluneet, etujarrujen teho heikko TÜV
      —Yleensä vain käyttäjän huolimattomuudesta johtuneita vikoja; kuluneet renkaat, kolhiintuneet kynnyskotelot, palaneet polttimot tai väärin suunnatut ajo ja sumuvalot GTÜ
      —Hyvin hoidetut yksilöt todella huolettomia ja vähävikaisia TÜV, GTÜ, DEKRA

      Takaisinkutsuja

      —Kaasupolkimen mekanismi: Kaasupoljin voi takerrella ja palautua hitaammin vapaaasentoon ja pahimmassa tapauksessa juuttua osakaasuasentoon, autojen kaasupoljin korjataan 2010 Trafi, VOSA
      —Kaasupolkimen mahdollinen juuttuminen saattaa aiheuttaa vaarallisen ajotilanteen 2010 ADAC
      —Takaakseliston tukivarsi Trafi 2012
      —Kuljettajan ovessa sijaitseva ikkunannostimen pääkatkaisin Trafi 2012

      Tielle jättäviä vikoja ADAC

      —Akkuvikoja epätavallisen usein (kaikki vuosimalllit)
      —Ajonestolaite rikki (2007)
      —Kosteat sytytystulpat (2010 asti)
      —Valonheitin rikki (2009 asti)
      —Toisinaan häiriöitä moottorinohjauksessa (2008 asti)
      —Polttoaineputkissa vuotoja (2009 asti)
      —Sisävalon katkaisin rikki (2009 asti)
      —Sähkötoiminen ohjaustehostin rikki (2007)
      —Hiukkassuodatin tukossa (Diesel 2007)
      —Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä karstaa (2007 asti)

      Käyttäjien ilmoittamia vikoja

      —Kirskuvat jarrut Autobild, ADAC
      —Huterat istuimet Autobild, ADAC
      —Puutteellinen maalauksen laatu Autobild
      —Valonheittimet vapisevat tai lakkaavat toimimasta Autobild

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3414
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1901
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1279
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      133
      1127
    5. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1033
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      961
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      925
    9. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      899
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34
      830
    Aihe