Hanse -370

Venekuume

Onko jollain kokemusta Hanse 370 veneistä? Minkälainen Hanse on purjehtia ja miten se pärjää vertailussa esim. First 36.7, Elan 37, Bavaria 35 match, Dehler 36 SQ, X-362 ja Finngulf 36 vastaan? LYS luku Hansessa on yllättävänkin korkea.

Taustaa - meillä oli aiemmin 31 jalkainen hyvin purjehtiva ja nopeahko suomalainen vanha vene ja nyt ollaan hakemassa hieman suurempaa n. 36 jalkaista. Tilaa saisi olla vähän enemmän ja toisaalta purjehdusominaisuudet pitää olla kohdallaan.

Uudessa veneessä saisi olla perinteinen layout ja syväys alle tai 2 m. Painopiste on ensin purjehdusominaisuuksissa ja sitten vasta tiloissa - esim. kaksi peräkajuuttaa ei ole mitenkään välttämätön. Hintakin on tietysti jossain määrin rajoittava ja hinta saisi olla mielellään n. 55 - 75 t€ riippuen veneestä (dehler ja elan menee reilusti yli tämän).

Olen hakenut venettä pääosin Ruotsista ja Saksasta. Minulla on molemmissa maissa kontaktit, joten veneen tarkastaminen jne. ei ole ongelma. Ikävä kyllä Suomen hintataso on vähän turhan korkea ja en ole suomesta löytänyt varteenotettavia yksilöitä.

16

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fjfjfjfls

      Kun nuo muut listasi veneet ovat joko puhtaita C/R-veneitä (First, Bava Match, Elan, X), tai sporttisia "laatucruisereita" (Dehler, FG), on Hanse enemmänkin peruscruiseri, jossa esim. heloitus ei ole noiden muiden tasolla. FG toki designiltään selvästi muita vanhempi. Hansen kova tasoitus tullee korkeasta mastosta ja syvästä kölistä. Korkean maston tuoman edun syö ainakin kevyessä kelissä itsejalustava fokka.

      Itse en tuonkokoiseen veneeseen ottaisi kahta peräkajuuttaa, jos sellaista ei välttämättä tarvitse. Toinen peräkajuutta syö ulkosäilytystilat, pienentää WC:tä, ja pahimmillaan kumpikin peräkajuutta on liian pieni kahdelle aikuiselle.

    • Venekuume

      Eli Hanse on selkeästi tästä porukasta ulkona. Osa netti kirjoituksista hansen purjehdus ominaisuuksista on rohkaisevia, mutta osa testeistä ei niinkään. Ilmeisesti Hansesta on cruising ja performance versiot - onkohan näin?

      • Joakim1

        Se on tietysti sinun päätöksesi mikä vene on porukasta ulkona. Eniten joukosta poikkeaa mielestäni FG36, joka on vanhanaikainen ja selvästi hitain noista. Kevyessä kelissä Hanse voi olla hitaampi, varsinkin itseskuuttaavalla.

        Hansessa on vakiona itseskuuttaava, mutta saa siihen ongelmitta täyskokoisen genuankin. Sitä vene kyllä kaipaa kevyessä, jos C/R-tyyppistä venettä on etsimässä.

        Hanse on suurin ko. porukasta ja ylivoimaisesti painavin. Vene-lehdessä koepurjehdittu yksilö painoi peräri yli 8 tonnia. Epoksiversioiden pitäisi olla 400 kg kevyempiä kuin perusversiot, mutta yhtään alle 7 tonnin painoista en ole nähnyt. Kaikki muut painavat noin 6 tonnia tai selvästi allekin.

        Hansessa tosiaan moni muissa vakiona ollut on lisävaruste, kuten levanki, lyijyköli jne.

        Hintamielessä Dehler 36 SQ ei kuulu joukkoon. Ennen SQ-versiota olleet 36:t ovat jo lähempänä. Elan 37 ei pitäisi hirveästi mennä yli haarukan ja on halvempi kuin X-362. Dehlereistä laittaisin mukaan ennemmin 34SV:n, joka ei ole juuri 36:sta pienempi eikä hitaampi.


      • Mikkiss

        Onko Dehler 36 JV eri vene kuin 36 SQ? Olen ollut siinä käsityksessä, että nämä on samoja veneitä.

        Hansesta vielä jos ei nyt ajatella purjeita ja heloitusta, niin mikä tekee Hansesta enemmän cruiserin kuin noista muista?


      • Joakim1
        Mikkiss kirjoitti:

        Onko Dehler 36 JV eri vene kuin 36 SQ? Olen ollut siinä käsityksessä, että nämä on samoja veneitä.

        Hansesta vielä jos ei nyt ajatella purjeita ja heloitusta, niin mikä tekee Hansesta enemmän cruiserin kuin noista muista?

        SQ on faceliftaus. Sama runko (rakenteesta en ole varma), evät ja riki. Lähinnä tarkoitin, että SQ:t ovat uusimpia 36:ia ja siksi kalliimpia.

        Cruiseri, C/R ja raceri ovat veteen piirrettyjä viivoja, jotka kertovat jotain veneen suunnittelun painopisteistä. Hanse on selkeästi painavampi ja myös leveämpi kuin muut luetellut venemallit. Se johtaa huomattavasti suurempaan oikaisevaan momenttiin ja myös kulkuvastukseen. Silti riki ei ole isompi kuin muissa. Myös keulassa ja kölissä näkyy eroja. Suunnittelussa on painotettu muita enemmän tilaa ja kiltteyttä kuin vauhtia. Hyvä jäykkyys ja kuitenkin kohtuullinen purjeala tuo kovempiin tuuliin suunnilleen saman vauhdin kuin noilla muillakin, joten LYS-luku on lähempänä niitä kuin puhtaita cruisereita, joissa purjealaa on vielä vähemmän.

        Hansen paino on samaa luokkaa kuin tyypillinen 40 jalan C/R-vene kuten First 40.7 tai FG41, joissa sitten purje-alaa ja vesilinjaa on selvästi reippaammin.

        Yhtä hyvin voi kysyä mikä erottaa Hanse 370:n Bavaria 37:sta.


      • klklooi
        Joakim1 kirjoitti:

        SQ on faceliftaus. Sama runko (rakenteesta en ole varma), evät ja riki. Lähinnä tarkoitin, että SQ:t ovat uusimpia 36:ia ja siksi kalliimpia.

        Cruiseri, C/R ja raceri ovat veteen piirrettyjä viivoja, jotka kertovat jotain veneen suunnittelun painopisteistä. Hanse on selkeästi painavampi ja myös leveämpi kuin muut luetellut venemallit. Se johtaa huomattavasti suurempaan oikaisevaan momenttiin ja myös kulkuvastukseen. Silti riki ei ole isompi kuin muissa. Myös keulassa ja kölissä näkyy eroja. Suunnittelussa on painotettu muita enemmän tilaa ja kiltteyttä kuin vauhtia. Hyvä jäykkyys ja kuitenkin kohtuullinen purjeala tuo kovempiin tuuliin suunnilleen saman vauhdin kuin noilla muillakin, joten LYS-luku on lähempänä niitä kuin puhtaita cruisereita, joissa purjealaa on vielä vähemmän.

        Hansen paino on samaa luokkaa kuin tyypillinen 40 jalan C/R-vene kuten First 40.7 tai FG41, joissa sitten purje-alaa ja vesilinjaa on selvästi reippaammin.

        Yhtä hyvin voi kysyä mikä erottaa Hanse 370:n Bavaria 37:sta.

        Katsoin sailboatdata.com:sta purje-ala/paino ja paino-vesilinjan pituus-suhteita:
        Hanse 370 purje-ala/paino=18,67, paino-vesilinja=186,31
        First 36.7 purje-ala/paino=19,22, paino-vesilinja=206,36

        Eli ei nuo kovin kaukana toisistaan ole. Luvut ovat tietenkin vain suuntaa-antavia, niinkuin kaikki tunnusluvut.


      • Joakim1

        Firstin luvut ovatkin tuosta joukosta "hitaimmat", koska sen staattinen vesilinja on lyhyt ja ilmoitettu paino realistinen. Muilla luetuilla veneillä SA/DISP 20-26 ja DISP/L ~170. Osalla painot ovat kaukana totuudesta.

        Bavaria 35 Matchille tuolla on täysin väärät arvot. Ko. mitat ovat ensimmäisestä markkinointimateriaalista, jolloin vene oli vielä 34 Match. Kuulemma tuosta tehtiin muotitkin, mutta yhtään venettä ei myyty ja muotit tuhottiin. LOA ja vesilinja ovat n. 30 cm enemmän kuin tuolla.

        Oleellista tuossa on huomata, että sailboatdatan arvot perustuvat suunnitteludataan tai muuten epäluotettavaan lähteeseen.

        First 36.7 painona tuolla on 5804 kg. Se on aika normaali paino noille, mutta kevyimmät ovat n. 5500 kg ja yli 6 tn painoja en ole nähnyt.

        Hanselle taas painona on tuolla 7200 kg. Vene-lehden testissä tuo painoi melkein tonnin enemmän (8151 kg). Mittakirjoissa painot ovat 7 tonnista ylöspäin. Lähellekään tuota pääsevät lienevät epoksirunkoisia.


      • hanno

        Googlailin tuota hansen painoa ja haarukka todellakin on suuri. Voisi kuvitella, että noinkin automatisoidun tuotantoprosessin lopputuloksena veneen paino as such ei paljoa vaihtele. Sen sijaan tietenkin tankkien sisältö ja varusteet vaihtelevat paljonkin, mutta vaikea ymmärtää että vaihtelisi noinkin paljon? Vai onko mittalaitteet suurin virheen aiheuttaja? Jotkut toki punnitsevat runkoa, jotkut koko venettä etc, mutta luulisi että mittakirjoja varten saataisiin edes about samoja painoja?


      • 18_10
        hanno kirjoitti:

        Googlailin tuota hansen painoa ja haarukka todellakin on suuri. Voisi kuvitella, että noinkin automatisoidun tuotantoprosessin lopputuloksena veneen paino as such ei paljoa vaihtele. Sen sijaan tietenkin tankkien sisältö ja varusteet vaihtelevat paljonkin, mutta vaikea ymmärtää että vaihtelisi noinkin paljon? Vai onko mittalaitteet suurin virheen aiheuttaja? Jotkut toki punnitsevat runkoa, jotkut koko venettä etc, mutta luulisi että mittakirjoja varten saataisiin edes about samoja painoja?

        Mittakirjojen painot eivät ilmeisesti aina perustu punnitukseen. Oman veneeni kohdalla löytyy mittakirjoja, joissa paino perustuu ilmeisesti suunnittelupainoon. Veneeni tyhjäpaino ylittää suunnittelupainon yli kymmenellä prosentilla. Myyntiesitteisiin tuli sitten jälkikäteen totuudenmukaisempi paino. Venelehden punnitus ylitti suunnittelupainon 20 prosentilla.


      • Joakim1

        Minkä mittakirjan? ORC International, SRS veriferad, IRC endorsed ja suurin osa Hollannin ORC Club -mittakirjoista perustuu luotettavalla tavalla mitattuun painoon. Mittausmenetelminä ovat varalaitojen mittaus mitatulla runkomuodolla tai punnitus vaa'alla. Molemmissa tietysti voi tapahtua erilaisia virheitä ja epätarkkuuksia.

        Mukamas identtisten sarjatuotantoveneiden välillä on tyypillisesti 5-10% painoeroja. Useimmat venemallit ovat selvästi (5-20%) painavampia kuin esitepaino ellei sitä sitten ole korjattu tuotannon käynnistyttyä.

        Vaikeampia ovat sitten epävirallisemmat mittaukset, kuten Vene-lehden punnitukset, veneen noston tai laskun yhteydessä kuskilta saatu paino, SRS, LYS, IRC ja ORC Club jne. mittakirjojen painot, jotka voivat perustua hyvin erilaisiin mittauksiin, luuloihin, esitetietoihin ja varustuksiin mittauksen aikana.

        Sitten tulee lisäksi painoerot köli- ja mastovaihtoehdoista sekä varustelusta. Useissa venemalleissa tuontantotekniikka on myös muuttunut valmistuskaaren aikana. Esimerkiksi kerrosrakenteen ja umpilaminaatin välillä, väliainetta muutettu, alipainelaminointi vs. ei jne.


    • hanno

      Itse olen syyllinen siihen, että tänä syksynä on yksi 370e vähemmän Suomessa myynnissä. Vaihdoin H320:n isompaan kun perheen kasvu "vaati" yhden lisäkabiinin. Tuossa 370/400 kolmas kabiini ei syö vessan tilaa vaan pentteri pienee vähän. Mutta jään kyllä kaipaan vanhan veneen isoa "ruumaa".

      Purjehdusominaisuuksista en osaa vielä sanoa mitään muuta kuin, että vene on enemmän suunnittelualueellaan, kun tuulta on vähän enemmän. Kevyessä kelissä tarttee code0:aa tai vastaavaa. Kevyen kelin kryssillä tulen itse varmaan jatkossakin sortumaan nopeasti moottoriin. (Näin 30v kilpakokemuksella itsetunto antaa tuohon jo myöden... :D ) Erillisiä cruising / performance versioita Hanse ei harrasta vaan voit ruksia erilaisia lisävarusteita enemmän. Tavallaan tuo epoxi-versio on "performancea", kun runko on kevyempi ja jäykempi. Itse halusin tuollaisen kyllä ihan epoksin muista ominaisuuksista johtuen.

      Itsekkin katsoin veneitä Euroopasta ensin. Nuo selvästi alle 100ke veneet vain osoittautuivat aika heikosti varustelluiksi ja rankasti kulutetuiksi vuokraveneiksi. Kun päälle vielä ottaa siirtokulut talvitelakointivarusteet etc niin Suomen hinnat olivatkin aika kilpailukykyiset (tingattuna toki...).

    • SvenHannaWald

      Hanse 370 lienee veistämön bestselleri 341/342 sarjan lisäksi.

      370 on hyvin rakennettu ja tukeva, purjehtii oikein hyvin, varsinkin cruiserisarjassa vaikka tosiaan on aika painava oli epoksia tai ei. Paremmilla purjeilla ja heloitusta ja juoksevaa rikiä parantamalla siitä saa loistovehkeen sellaista arvostavalle. Monet peruskomponentit ovat lähtökohtaisesti kuitenkin ihan samaa kamaa kun kalliimmissa eli jo perusversionakin varmaan riittää useimmille.

      Hansen viimeistely on hieman keskinkertaista, mutta riittävää. Kokonaisuudessaan saat paljon venettä rahalle.

      Kannattaa tosiaan verrata varusteluja eri veneiden osalta. Suomesta voi löytyä tänne optimoituja veneitä ja varusteluun menee helposti 10-20 k€ kun innostuu.

    • ex-hanskisti

      En ole purjehtinut 370:llä, mutta 341:llä meni monta vuotta. Vene on hyvin tehty ja merikelpoinen. Käyttäytyminen vasta-aallokossa sen sijaan on ihan hanurista. Tasainen pohja myös kölin etupuolella läiskyttelee aallonpohjiin niin että paikat irtoavat hampaista. Ja vauhti tyssää.

      Pelkällä st-fokalla ja isolla oli kiva purjehtia keskituulella ja hyvin pienessä aallokossa. Kevyellä tuulella ei riittänyt voima ja kovalla tuulella aallokko tappoi vauhdin. 12 m/s vastatuulessa piti myös reivata fokkaa (isossa jo 2 reiviä), jolloin meni nousukulmakin. Tärkeä syy vaihtoon oli käyttökelpoisen tuulialueen kapeus.

      Purjehduspäiviä toki saisi lisää code 0:lla levittämällä sopivaa tuulialuetta hiljaisemmasta päästä.

      • vastaanTuulta

        >>vasta-aallokossa sen sijaan on ihan hanurista. Tasainen pohja myös kölin etupuolella läiskyttelee aallonpohjiin

        Tuo ei liene Hanse eritysipiirre, vaan on varmaan kaikissa "tasainen keulapohja" veneissä, vai kuinka? Ja aika lailla läsnä tuo vasta-aallokkoon paukutus kaikissa nykyaikaisissa pystykeulaveneissä, jotka on optimoitu enemmänkin myötätuulipurjehdukseen??

        Kiinnostaa siinä mielessä, että itsellä on kokemuksia vain "teräväkeulaisista" veneistä tyyliin H, Folkkari & Botnia 6. Jotka ovat kaikki ottaneet loistavan pehmeästi vasta-aallokon. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus vaihtaa venettä ja askarruttaa nykyveneiden käytös vastatuulessa. Olisi kiva kuulla kokemuksia & neuvoja.


      • Kryssipiru

        Meidän hieman 341:stä tuoreemmalla Hansella kryssitään usein kun kaikki muut jo moottoroi tai on satamassa. Hankala aallokko on yleensä vain toisella halssilla ja pakottaa ajamaan alemmas, mutta en nyt sanoisi että Hanse on mitenkään poikkeus. Ja sileässä vedessä saaristossa on hyvä ja nopea kryssillä vaikka silitysraudalta näyttääkin...

        Samoin uudemmassa Hansessa keulakolmio on suurempi eli ST-fokka ja iso ovat lähes yhtä suuret ja tämän myötä kevyen kelin kulku on yllättävänkin hyvää. Genoaa ei edes saisikaan kun rustit laidalla.

        Se on sanottava, että Hansen North Sails vakiopurjeet on todella surkeat joita ei ainakaan minun hermo kestänyt. Mutta genaakkerilla ja uusilla purjeilla homma toimii hyvin. Myös kovemmassa kelissä ja aallokossa - tosin semmoisen 8000 € köyhempänä, mutta eipä oo homma vehkeistä kiinni...


      • Erojaon
        vastaanTuulta kirjoitti:

        >>vasta-aallokossa sen sijaan on ihan hanurista. Tasainen pohja myös kölin etupuolella läiskyttelee aallonpohjiin

        Tuo ei liene Hanse eritysipiirre, vaan on varmaan kaikissa "tasainen keulapohja" veneissä, vai kuinka? Ja aika lailla läsnä tuo vasta-aallokkoon paukutus kaikissa nykyaikaisissa pystykeulaveneissä, jotka on optimoitu enemmänkin myötätuulipurjehdukseen??

        Kiinnostaa siinä mielessä, että itsellä on kokemuksia vain "teräväkeulaisista" veneistä tyyliin H, Folkkari & Botnia 6. Jotka ovat kaikki ottaneet loistavan pehmeästi vasta-aallokon. Nyt olisi kuitenkin tarkoitus vaihtaa venettä ja askarruttaa nykyveneiden käytös vastatuulessa. Olisi kiva kuulla kokemuksia & neuvoja.

        Tuossa onkin selkeä ero uusien C/R-veneiden ja cruisereiden välillä. C/R:ssä on paljon kapeampi keula, joka halkoo kryssillä paremmin aaltoja eikä hakkaa niin pahasti. Kyllä C/R-veneet on tehty myös kryssittäväksi. Joskus tälläkin forumilla oli kuvat Xp-38:n ja Bavaria 37:n päälaipioista. Leveyseroa on lähes metri. Vaikka pysty keula ja perä tekevät veneistä samannäköisiä, voi keulan ja perän välinen "pätkä" olla hyvinkin erilainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe