Escitalopram Actavis on varmasti hyvin monelle masennuksesta kärsivälle tuttu lääke. Itselleni diagnosoitiin masennus syksyllä 2011 ja silloin sain ensimmäistä kertaa "essiä" 10 mg annoksena.
Olen tänä aikana (2011 - 2015) lopettanut lääkkeen kaksi kertaa ja aloittanut kaksi kertaa. Molempina kertoina samat aloitus oireet. Ensimmäisen kahden viikon jälkeen seksi ei enää maistunut, ei oman käden kautta eikä parisuhde aikana kumppanin kanssa.
Kuiva kausi kesti yleensä n. 2-3 viikkoa onneksi. Olo oli muutenkin ensimmäisen kuukauden aikana sellaine ettei mikään tunnu oikein miltään. Kaikki on tasapaksua mössöä, missä on toki hyvätkin puolensa. Ei ole liian voimakkaita surun/inhon/vihan tunteita ja arki saa taas rullata rauhassa.
Huomasin myös erot eri annostusten välillä.
20 mg - Oloni oli tasainen, en itkenyt ollenkaan ja asiat sujuivat. Unen tarpeeni oli normaalia suurempi ja ruokakin maistui ehkä liiankin hyvin.
15 mg - Olo oli edelleen suhteellisen tasainen, mutta isomman stressin alla saatoin alkaa itkemään. Muuten ei merkittävää eroa 20 mg kanssa.
10 mg - Ei olekkaan enää niin tasainen olo. Pettymyksen, surun ja ilon tunteet tuntuvat potenssiin kymmenen verrattuna aikaisampaan. Asiat vielä kuitenkin sujuvat melko hyvin.
0 mg - Fiilis menee helposti maahan. Stressin sietokyky on huompi ja olen jumalattoman vihainen milloin mistäkin. Itkuherkkyys on palannut. Pienikin vastoinkäyminen saattaa aiheuttaa n. 1-2 min itkukohtauksen.
Olen nyt ollut ilman lääkettä 2 kk ja viimeinen viikko on ollut vaikea. Haluaisin lääkkeen takaisn jotta elämä olisi helpompaa. Olen käynyt kolme vuotta terapiaa lääkityksen ohella, ja terapia loppuu kuukauden kuluttua.
Porrastin lääkkeestä luopumisen lääkärin ohjeilla. Aloitin viime keväänä.
Ensin 20 mg vähennetitin 15 mg, sitten 2-3 kk jälkeen 10 mg ja 3-4 kk jälkeen 0 mg. Eli periaatteessa minulta jäi kokeilematta tuo 5 mg jakso...
Mitenkäs muilla on kokemuksia tästä lääkkeestä?
Escitalopram Actavis kokemuksia
20
46531
Vastaukset
- johanna313
Minulla on ollut lääkityksenä escitalopram neljä vuotta. Päätin lopettaa sen kesän aikana ihan itse.
Annostus on ollut koko ajan 10mg. Jaoin pillerin kolmeen osaan - mikä oli vaikeaa -ja otin kaksi palasta per päivä kuukauden ajan. Sitten puolet pilleristä taas kuukauden ajan. Nyt menee kolmasosa eli tämä vieroitus on vielä kesken.
Ensimmäisen kahden viikon aikana tuli oireita, mm huimausta, muttei mitään ylipääsemätöntä. Sensijaan nyt parin viikon ajan olen tuntenut kuinka kaikenlaiset tuntemukset ikäänkuin hyökkäävät päälle. Suutun itselleni, pinna palaa melko herkästi, myös järkytyn herkästi jos näen vaikka teeveessä jotain esim kärsiviä eläimiä. Nuo asiat jäävät kiertämään mieleen moneksi päiväksi.
Nyt olen huolestunut siitä että pystynkö hallitsemaan tunteita ja itseäni varsinkin sitten kolmen viikon päästä kun lääkkeen lopetan kokonaan. Pelottaa hiukan että joudunko aivan tunteiden heiteltäväksi? Muistan että olin ennen lääkkeen aloitusta juuri tällainen kuin alan olla nyt. Masennus tosin ei ole palannut.
Toisaalta mietin että onko tällainen sitä ''normaalina''ihmisenä olemista, että tunteethan kuuluvat osana siihen. Myös mielestäni on otettava huomioon se, että nuo lääkkeet manipuloivat tunteita ja siihen en halua palata. Silti säilytän varmuuden vuoksi lääkepakettia siltä varalta jos elämä itseni kanssa alkaa tuntua hirveältä. Eli mitenkään tasaiselta ei elämä nyt tunnu.
Hyvää jatkoa sinulle! - Karsas
Kuvailette molemmat tyypillisiä vieroitusoireita. Osa oireista voi jäädä, yleenä laimeampana, pysyviksi mikäli käytöstä on ehtinyt kehittyä aivovaurioita. Aivovaurioiden olemassaoloa on syytä arvioida aikaisintaan ½ vuotta viimeisestä annoksesta. Vieroitusoireet voivat osalla kestää kyllä ½ vuotta pidempäänkin. Esimerkiksi vieroitusklinikat raportoivat osalla SSRI-käyttäjistä vieroitusoireiden kestoksi jopa 1,5 vuotta. Sen jälkeen yhä säilyviä oireita on syytä harkita kutsua jo aivovaurioperäisiksi.
Tietoa vieroituksesta voitte hakea esimerkiksi sivustolta www.survivingantidepressants.org. Tekemällä sivustolla haun hakusananna "Escitalopram" tai "Lexapro" löydätte vertaistuen suositteleman vieroitusohjelman, kuvauksen oireista, tietoa reseptihuumeista yleensä sekä vertaisten tukea.- aurinkokaikille
En jaksa katsoa sun linkkejä.
Psyykenlääkkeistä kokemuksia vain sitalopraameista ja nukahtamislääkkeistä (en suosittele kenellekään, melatoniinia lukuunottamatta).
Omat kokemukseni sitalopraamista: Alussa kesti monta viikkoa, että pystyin toimimaan ns. normaalisti ("putosin" vaikeaan masennukseen kesälomalla). Töissä oli hitautta, toimintakyvyttömyyttä, kotona itkuherkkyyttä, lamaantumista, seksittömyyttä, unettomuutta jne.
Otettiin syyslomaa, lähdettiin etelään. Ihmeellistä, miten mieliala koheni! (ehkä auringon, meren ja mieheni ansiosta?)
Vieroitus oli helppoa, hitaasti annosta titraamalla, niinkuin aloituskin. (en tosin tiedä, miten paljon aivoni ovat jo vaurioituneeet?) - Anonyymi
Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
- Ilmanlääketokkuraa
Essitalopram actavis 20 mg. Itellä todettu aikoinaan ,AD-HD. Ainoa lääke tällä hetkellä jonka kanssa voi elää "normaalisti". Pystyy olemaan itsensä kanssa. Sivuvaikutuksia on ollut unen tarve. Min. 8- 10 tuntia. Muuten ok.
- sertu
Pyydä ihmeessä lääkitys takaisin kun se kerran auttaa. Jotkut joutuvat syömään hyvin pitkään tai loppuelämän, mutta viis siitä kun elämänlaatu kohenee.
Itsellä oli essitalopraamin sijaan sertraliinia, mutta sama juttu annosten kanssa, 150 mg oli juuri sopiva. Annoksen laskeminen portaistui melko lailla samaan tyyliin kuin sinä kuvasit essin vaikutuksia. 50 -> 100 -> 150 ja 25 skipattiin.
Moni asia ei tuota niin paljon parannusta elämänlaatuun yhtä vähällä rahalla kuin toimiva depislääkitys. Lääkärin kanssa sovittu että jatketaan toistaiseksi kun ei näytä pysyvän kurissa ilman. - Mitäv
Käyttänyt 9v. Ja 5 v. 20 mg. Ainoa lääke joka auttanut olemaan ihmisiksi. Rankka vuosien päihde historia takana. Selvänä auttanut olemaan nyt 8v. Jos jättää pois. Niin ei tahdo elämästä kiinni. Lääkkeellä saa aikaiseksi edes jotain. Elämä paras huume.
- Anonyymi
2016 lopulla alotin. 5 mg llä ei mitään sivuoireita. Paitsi pientä ripulia ja jostain syystä nenä röörit aukes. 3 päivän sisään oli aivan loistava, ei minkäänlaista ahdistusta missään tilanteessa. Sai vihdoin hengähtää. Noh vuoden syönnin jälkeen mentiin vielä 5 mg llä ja joulukuussa 2017 Alko tulla paniikki ja ahdistus läpi, sekä jonkin sortin masennus toisaalta olihan siinä sairaala jaksoja syntymävian kanssa munuaisessa ahtauma. Vissii. Leikkauksen jälkeen puhkes pikku masennus. Noh jatkoin escitalopramia vielä seuraavan vuoden, auttoi ihan kivasti ahdistuksen torjumiseen mutta sitten Keho alkoi hylkiä lääkettä. Aloin oksennella lääkkeen oton jälkeen. Hunahtelua ym lopetus oireita, myös päänsärkyä aika ajoi. Mutta se voipi olla niskalihaksista koska jumissa koko aika. Lopetus oli ensin helppoa mutta ei mitään oireita mutta 3 viikon päästä vasytsta tuli oireilut ja voi morjes, semmosta helvettiä toivois enään ikinä. Ahdistus oli täpissä ihan sama miten olit. Ahdistus ja paniikkihäiriö palas myös masennus pahentu sen jälkeen paroxetin kuukauden söin ja melkpset oireet lopetin ja 5 päivän sisään takas escitalopramiin ja tällä hetkellä aloitus oireet on samanlaiset kuin lopetus oireet muutama kk sitten. Eli tässä on saattanut vaan käydä niin että kehoni hylkii tuota ainetta mutta jos koko stoori ja kokemus lyödään yksiin kansiin niin lääke on toimiva jopa miedolla annoksella, olen edelleen iloinen että edes aloitin lääkkeen koska siitä oli valtava hyöty kokonainen vuosi ilman mitään ahdistusta tai paniikkia. Eli suosittelen ainakin kokeilemaan. Kyseisessä lääkkeessä on yks parhaimpia puolia se että puree jo melkein samantien. Nyt kun 4 päivää sitten aloitin uusiksi lääkkeen. Ahdistus läks huisiin samantien. Oireet on jokaisella erilaiset tarkoitus ei ole pelotella mutta tälläinen kokemus itselläni oli, veikkaan että jos annostusta olisi nostettu 10mg nii tilanne ja olot olisi toisin.
- Anonyymi
Lopetin essin noin 10 päivää sitten 5mg:stä. Tullut pikkuhiljaa alas 20mg:stä. Nyt kattellaan rupeaako meneen liian lujaa. Alkujaan lääkkeet ahdistukseen määrätty tai johonkin, en tarkalleen muista emsimmäistä diagnoosia.
- Anonyymi
serotoniinii!!!
- Anonyymi
Sivuvaikutusten (huimaus,päänsärky) takia en ole voinut sitä käyttää. Toimintakykyä se laski turruttamalla.
- Anonyymi
Kokeilisin ensin liikunnan lisäksi arginiinia ja mäkikuismaa. Mieliala paranee ja tulee virtaa kintaisiin.
- Anonyymi
Velkoja on jäänyt, muuten muisti on tätä nykyä kunnossa. Tukahduttamiseen on monia muitakin teitä.
- Anonyymi
Uskonnollisiin kokouksiin mennessä saattaa joutua myös hihhulin asemaan.
- Anonyymi
Ystävätär lähti näitten lääkkeiden kanssa keiju maailaan ja tuskin palaa.Haki apua masennukseen ja nykyään kiinnostaa lähinnä enkelit ja reinkarnaatio.Silleen!
- Anonyymi
En suosittele näitten lääkkeiden käyttöä. Itselläni 5mg alotin ja aluksi tuntui auttavan 2viikkoa meni hyvin jonka jälkeen olo jotenkin meni oudoksi en nukkunut ollenkaan unet olivat katkonaisia määrättiin opamoxia päälle jota kokeilin jos saisi nukuttua paremmin mutta ei oikein auttanut. Ahdistus hävisi hetkessä myös sain hoidettua ehkä asioita enemmän mutta jossain vaiheessa enään mikään ei kiinnostanut lääkäri suositteli nostaa annostusta joka vain pahensi oireita. Lopetin lääkkeen ja oloni parani huomattavasti kun silloin kun käytin tuota lääkettä. Tuntui kun lääkettä söi että oli välinpitämätön ja eli sellaisessa kuplassa myös muisti oli välillä tosi huono. Myös lääkkeet koukutti tosi paljon. Suosittelen kokeilemaan masennukseen ahdistukseen ekaksi muuta kun lääkettä urheilua ruokavalio kuntoon jne. Myös 5htp kannattaa kokeilla.
- Anonyymi
Moikka! Mulla dg keskovaikea masennus ja voimakas ahdistus. Ikinä ennen en ole mitään mielialalääkkeitä syönyt, mutta tänä maanantaina alotin Escitalopramin, aloitus annos vaan sen 5mg ja vkon päästä tuplaus. Aikamoistahan tämän on. Maanantain jälkeen en ole tuntenut juuri mitään enkä pysty itkemään. Välillä tuntuu ahdistus jossain taustalla, mutta ei purkaudu ulos. Eilis illasta alkaen on ruvennut tulemaan vähän hypomanian oireita, vaikkakin nukuin Mirtazapinin avulla 8,5h yhdellä heräämisellä. Aiemmat pari kuukautta nukkunu pääsääntösesti 4-5h/yö. Mulla on nuoruudesta asti ollu ongelmana voimakas tunteiden heittely -välillä ihan nanosekunnissa- laidasta laitaan ja olen aina tuntenut kaikki tunteet tosi voimakkaasti niin onhan tämä vähän erikoisen tuntuista yhtäkkiä. Ja vasta 5.pvä lääkityksen aloituksesta. Vähän jännittää mitä tapahtuu ensi viikolla ku annos tuplataan. 😬 Kai tämä joskus tästä tasaantuu.
- Anonyymi
Ihan varmasti on tuttu lääke monelle maassa, missä hoitosuositukset ovat kenties maailman lääkekeskeisimmät.
- Anonyymi
Moi , 6 kuukautta minulla on paniikki ja keuhkoihin sattuu enkä saa happea ja kävin lääkärissä ja ehodotti minulle nämä lääkkeet ”Esciralopram actavis” tietääkö joku auttaako nämä lääkkeet ja onko jollain samat oireet jaluan tietää enemmän!
- Anonyymi
Jos keuhkoihin sattuu voisiko olla kyse jostain fyysiseen terveyteen liittyvästä seikasta? Paniikki voi tulla myös reaktiona pitkäänjatkuvaan stressiin mikä saa kehon jumiutumaan flight or fight tilaan(taistele ja pakene), ylivireyteen ja esim sympatikotonia(kandee lukeee) on tämän ilmenemismuoto. Autonominen hermosto voi heittää tällöin. Kun se toimii oikein sen kaksi osaa, sympaattinen ja parasympaattinen toimii balanssissa eikä kumpikaan ole yliaktivoitunut Sympaattinen hermosto eli näin kärjistetysti kehon kaasu voi jäädä päälle pitkittyneen stressin myötä. Silloin kannattaa painaa kaasua eli aktivoida parasympaattista hermostoa esim rentoutusharjoituksin, joogalla, syvähengityksellä ym. Vagushermon aktivointia kannattaa kokeilla myös, siihen erilaisia tekniikoita. Hengityskin voi tosi stressissä jäädä pinnalliseksi jos keho tosi jännittynyt.
Kun keho menee kierroksilla ja esim kynttilää on polttanut liikaa molemmista päistä fyysiset oireet voi olla reaktio siihenkin. Esim flunssakierteet.
Masennuslääkkeet ainakin itsellä pitemmällä aikavälillä sotki tätä balanssia ja vieroituksessa menin ylivireydessä kokoajan ja sain entistä pahempaa ahdistusta.
Ekana mitä kannattaa tehdä minkä varmaan oot tehnyt on välttää hermoston stimulantteja mitä on esim kofeiini ym. Alkoholi ei auta myöskään pitemmällä aikavälillä hermoston epätasapainoon koska krapulassa se hermoston kaasu saattaa jarrun jälkeen kytkeytyä enemmän päälle. Alkoholihan rauhoittaa mutta lopputulos voi olla ahdistusta lisäävä.
Ruokavalio voi tyynnyttää, ja itse käytän mm probiootteja jotka koen tyynnyttävinä. Kun välttää sokeripiikkejä ja syö tasapainoisesti ja terveellisesti ravinnepitoista ruokaa olo on rauhallisempi. Jos joku ruoka tai lisäravinne aiheuttaa lapselle ylivilkkautta ahdistuneena en söisi niitä.
Oma ahdistukseni on elintapojen myötä tullut paljon alas. Ruokavaliossa esim mineraalit kuten magnesium voi myös tyynnyttää oloa. Magnesiumia voi toki kokeilla ihan purkistakin.
Jos siis kyse edes tästä. Keuhkoihin sattuminen ja hengenahdistus kuulostaa siltä että voisko olla jotain muutakim. Ootko ollut kipeänä joskus viimeaikoina?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569