"Vapaana kuin taivaan lintu"

Majin

Eräänä kauniina syyspäivänä minä kävelin metsässä ja näin yläpuolellani lentävän kurkiauran. Mieleeni nousi usein kuulemani sanonta: "Vapaana kuin taivaan lintu". Mietiskelin asiaa hetkisen verran ja tajusin yhtäkkiä, ettei lintu todellakaan ole sitä, mitä minä pidän vapaana.
Ajatus lintujen vapaudestahan kumpuaa siitä, että ne osaavat lentää, mutta mielestäni se, että voi teoriassa lentää minne haluaa, ei yksin riitä tuomaan vapautta. Linnut ovat vaistojensa vankeja. Linnut eivät tee asioita, koska ne haluavat, vaan koska niiden on pakko. En vaan kykene pitämään sitä vapautena.
Mielestäni ihmiset ovat eläimistä kaikkein vapaimpia, koska meillä on kyky päättää elämästämme. Useat meistä tuntuvat luulevan, että olemme yhteiskunnan vankeja, mutta oikeastihan emme ole... Vai ovatko muut? Minä en ainakaan koe olevani, mutta mistä voin oikeastaan tietää, mitä kanssaihmisteni päiden sisällä liikkuu?
Mielestäni vapaus on kykyä päättää itse omista asioistaan ja noudattaa päätöksiään.

Haluaisin kuulla teidän muiden mielipiteitä siitä, mitä vapaus on. Haluaisin kuulla, pidättekö lintua vapaana. Haluaisin kuulla, pidättekö ihmistä vapaana.

17

2041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaus... Sehän on vain illuusio. Mutta mukava sellainen.
      Jos ei välitä, on vapaa. Jos välittää, huomaa kaiken olevan ennalta määrättyä, turhaa...

• Meikämanne

Ihmisen näkökulmasta lintu on ainakin vapaampi kuin ihminen. Piste. Jos lintu ei ole vapaa, niin vapautta ei silloin ole olemassakaan...

• Kuinka masentavaa.

• lauleskelija

Muilla eläimillä, ihmistä lukuun ottamatta, on paljon vapaampi elämä siinä mielessä, ettei niiden tarvitse murehtia elämää ja elämän tarkoitusta ja miksi mikäkin asia tapahtuu. Siinä mielessä ne ovat vapaita ja onnellisia.

• Mäntypensas

Ja sitten tullee ihminen ja vie sen tehotuotantotilalle, pöllii sen pennut ja lopulta teurastaa... sinne meni vapaus :)

• Hei
      Kiinnostavaa pohdiskelua..
      Luulen, että vapauden tavoittelu on aina kiehtonut ihmistä. Lintu tosiaan vaikuttaa vapaalta, mutta onko sillä oikeasti mitään tietoisuutta? Jollei, niin eihän se tiedä olevansa vapaa. Vaistojensa ohjaamana se toimii kuten sen lajityypille on ominaista.
      Joten olen taipuvainen Majinin kanssa samaan johtopäätökseen, että lintu ei sinänsä ole sen vapaampi kuin muutkaan. Se vain näyttää vapaalta.

Mitä ihmisen vapauteen tulee, uskon tietoisuuden ja itsetuntemuksen lisäävän vapautta. Jossain määrin olemme aikamme lapsia ja oma tilanteemme, esimerkiksi perhe, mihin olemme syntyneet, määrittää meitä. Ja yhteiskunta sanelee paljon.
      Mutta mitä enemmän tuntee itseään ja luottaa itseensä, sitä vapaampi voi olla. Vapaa tekemään asioita joita itse pitää arvokkaina. Vapaa muiden mielipiteiden orjallisesta tarkkailusta. Vapaa rakastamaan ja ottamaan vastaan rakkautta.
      Mitä muut ovat mieltä?

Pappi Elisabet

• öööööagaa

Saanki kysyä että miksi joku pappi pyörii nuorten palstalla? Vai oletko nuori?

• öööööagaa kirjoitti:

Saanki kysyä että miksi joku pappi pyörii nuorten palstalla? Vai oletko nuori?

Onhan se hyvä, että täällä pyörii fiksuja ja asiallisia aikuisiakin. Nuorilla tuppaavat jutut olemaan monesti aika ala-arvoisia, tosin eivät aikuisetkaan ainakaan Suomi24:ssä ole aina kovin järkeviä.

• Tulipa mieleeni, että vapauden määritteleminen auttaisi kovasti sen pohtimista.
      ps. "olen taipuvainen Majinin kanssa samaan johtopäätökseen" T:pappi

• (majin on siis japania, ja tarkoittaa demonia)

• Vapauden määritteleminen voisi tosiaan auttaa, mutta kyseisellä sanalla on useita merkityksiä, joten jokaisen täytynee muotoilla oma mielipiteensä. Omaa määritelmääni pyrin jo selventämään aloituksessa, mutta se oli vain pintaraapaisu paljon tarkempaan määritelmään. Lisäksi en ole omastakaan määritelmästäni aivan varma vielä. Siksi olenkin täällä keskustelemassa muiden ihmisten kanssa aiheesta.

• En sanoisi, että lintu on vaistojensa vanki. Vaistot ohjaavat lähes kaikkia sen toimintoja, mutta ei se varmasti lintua masenna. Lintu ei tiedä muusta, sillä on sen oma tapa elää vaistojensa ohjaamana. Se ei tarvitse samanlaista vapautta tehdä tietoisia päätöksiä kuin ihminen.

• Jos jossain päin maailmaa on ihminen, joka on ollut koko elämänsä vankina huonoissa oloissa, eikä tiedä mistään paremmasta, onko hän vapaa?
        Lintu ei tosiaan tarvitse samanlaista vapautta kuin ihminen, mutta se ei tee linnusta silmissäni yhtään vapaampaa.

• QwertytrewQ

Jos se ihminen tuntee olonsa vapaaksi, niin se on

• Majin kirjoitti:

Jos jossain päin maailmaa on ihminen, joka on ollut koko elämänsä vankina huonoissa oloissa, eikä tiedä mistään paremmasta, onko hän vapaa?
        Lintu ei tosiaan tarvitse samanlaista vapautta kuin ihminen, mutta se ei tee linnusta silmissäni yhtään vapaampaa.

Vankeudessa eläbyt ihminen ei ole vapaa, vaiikei hän osaisi paremmsta haaveilla. Voi hän tosin tuntea olonsa vapaaksi, ja ehkä häntä toisaalta silloin voitaisi in pitää vapaana - nousee esiin kysymys vapauden määrittelystä.

Vankeudessa eläneellä ihmisellä ja taivaan linnulla on kuitenkin se ero, että lintu pystyy toteuttamaan lajityypillistä käytöstä, joka on sille hyvä ja onnellinen tapa elää, ihminen ei. Ihmisen ja linnun tietoisuudet itsestään ja ympäristöstä ovat myös aivan erilaiset; ihminen on paljon älykkäämpi.

• biologinalku kirjoitti:

Vankeudessa eläbyt ihminen ei ole vapaa, vaiikei hän osaisi paremmsta haaveilla. Voi hän tosin tuntea olonsa vapaaksi, ja ehkä häntä toisaalta silloin voitaisi in pitää vapaana - nousee esiin kysymys vapauden määrittelystä.

Vankeudessa eläneellä ihmisellä ja taivaan linnulla on kuitenkin se ero, että lintu pystyy toteuttamaan lajityypillistä käytöstä, joka on sille hyvä ja onnellinen tapa elää, ihminen ei. Ihmisen ja linnun tietoisuudet itsestään ja ympäristöstä ovat myös aivan erilaiset; ihminen on paljon älykkäämpi.

Pahoittelen myöhästynyttä vastausta. Minulla on ollut muita kiireitä.

Minun mielestäni itseään vapaana pitävä vanki ei ole vapaa.

Määrittelisitkö eri eläinlajien vapauden eri lailla? Kiintoisa näkökanta. En osaa argumentoida sitä vastaan, vaikken uskokaan siihen.
        Ihminen tosiaa on älykkäämpi. Juurikin ihmisen pitkälle kehittynyt tietoisuus saa minut pitämään ihmistä muita eläimiä vapaampana. Kyky haluta järjettömiä asioita ja kyky pohtia juuri tällaisia asioita, mitä tälläkin hetkellä yhdessä pohdiskelemme. Se tekee mielestäni ihmisestä myös kaikkein kiehtovimman tietämäni eläimen.

• Majin kirjoitti:

Pahoittelen myöhästynyttä vastausta. Minulla on ollut muita kiireitä.

Minun mielestäni itseään vapaana pitävä vanki ei ole vapaa.

Määrittelisitkö eri eläinlajien vapauden eri lailla? Kiintoisa näkökanta. En osaa argumentoida sitä vastaan, vaikken uskokaan siihen.
        Ihminen tosiaa on älykkäämpi. Juurikin ihmisen pitkälle kehittynyt tietoisuus saa minut pitämään ihmistä muita eläimiä vapaampana. Kyky haluta järjettömiä asioita ja kyky pohtia juuri tällaisia asioita, mitä tälläkin hetkellä yhdessä pohdiskelemme. Se tekee mielestäni ihmisestä myös kaikkein kiehtovimman tietämäni eläimen.

Määrittelisin eri eläinlajien vapauden eri tavalla vedoten eri eläinlajien erilaisiin luontaisiin tarpeisiin.

On kiinnostava näkökanta, että ihmisen äly ja tietoisuus tekee hänestä vapaan. Toisaalta asia voi olla niin, mutta toisaalta tietämättömyyskin tekee vapaaksi. Alkeelliset eläimet, kuten kastemadot, joilla on vain pieni hermosolmuke aivoina, eivät varmasti tunne samalla tavalla kärsimystä tai pahaa mieltä kuin kehittynyt ihminen. Ne eivät luultavasti murehdi mistään. Sitä vastoin ihminen on tietoinen jopa omasta kuolevaisuudestaan ja joutuu siksi elämään kuoleman pelossa. Kastemadot eivät kuitenkaan pysty varmasti tuntemaan myöskään samalla tavalla iloa kuin ihminen. Ne jäävät paljosta paitsikin. Kastemato on vapaa murheista, mutta ihmisellä vapaus kokea tunteita ja tehdä älyllisiä päätöksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      3020
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2732
    3. 150
      2328
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2269
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1920
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      392
      1737
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      109
      1695
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      319
      1598
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1479
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      15
      1472
    Aihe