Oon 18 vuotias ja mulla on ollu 3 vuotta ihan hirveet kuukautiskivut.. Yhessä vaiheessa oli epillerit ehkäisyyn ja myös kuukautiskipuihin tarkotettuna, ja ne auttoikin mutta sitten mulle tuli tosi paha veritulppa enkä saa enää epillereitä varmaan koskaan :S Nyt puol vuotta mulla on ollu kuukautiset tosi epäsäännölliset, että viikko jäljessä tai edellä tulee. Ja kivut on niin pahoja etten pysty edes käymään kusella, koska alapäähän sattuu niin paljon. sekä alavatsa myös tosi kipee.. Nyt mulla on siis menkat ja myös sama etten pysty käymään kusella, ja tuntuu tavallaan paineentunnella alhaalla ja peräaukon kohdalla.. Ei ei ole mitään peräpukamia eikä ikinä oo ollu mitää ummetusta edes kunnolla, mutta tätä on vaa menkkojen aikaan joskus. En pysty kävelemään sillä sillon kramppaa alavatsasta ja jostain sieltä ns. syvempää niin paljon että vetää ihan polvilleen... Kävelykin sattuu sitten alapäähän tosi paljon.. Nää kivut on nyt niiin paljon pahemmat kun yleensä, niin oon kyllä pitkään miettiny onko näihi joku vakava selitys sillä en oo koskaa vielä gynelogilla käyny.. Pelkään että mun sisällä on jokin tosi pahasti nyt, sillä tää kipu on 2000000000x kertaa pahempaa kun yleensä ja sillonkin se on pahaa.. Oon ottanu Buranaa ja kokeillu kuumaa vesipulloa mahan päälle muttei auta nyt.. Onko muilla samanlaista vai pitäisköhä täs lähtee lääkärii et onkohan tää jotain akuttia? En kyllä tykkää ollenkaa käydä lääkäreis, ja tuntuis joteki tyhmältä mennä sinne ees nyt. Mut tuntuu että tää menee kokoajan vaan pahemmaks ja 2 päivää ollu nyt menkat.. Tänää en siis voinu kouluun mennä et oon 2 päivää sängys vaan maannu.
Järkyttävät kuukautiskivut- lääkäriin?
10
1224
Vastaukset
- En.hoitsu
Mene lääkäriin siitä! Et voi olla poissa koulusta ja maata sängynpohjassa. Liikkuminen auttaa kipuihin ainakin tavallisilla naisilla. Endometrioosi on yksi mahdollisuus, se on 10% naisista nykyään.
- nappianassuun
Mikähän sinä olet määrittelemään "tavallisen naisen"? Jos pystyt harrastamaan liikuntaa "kipujesi" aikana, niin silloin voidaan lähteä siitä, että sinulla ei mitään varsinaisia kuukautiskipuja edes ole, vaan jotain pikkuruista vatsan nipistelyä. Älä siis tule neuvomaan asiassa, josta et mitään tiedä. Kiitos.
- En.hoitsu
nappianassuun kirjoitti:
Mikähän sinä olet määrittelemään "tavallisen naisen"? Jos pystyt harrastamaan liikuntaa "kipujesi" aikana, niin silloin voidaan lähteä siitä, että sinulla ei mitään varsinaisia kuukautiskipuja edes ole, vaan jotain pikkuruista vatsan nipistelyä. Älä siis tule neuvomaan asiassa, josta et mitään tiedä. Kiitos.
Mitens ny noin herne nenään meni?
Jos veritulppahistoriaa ja pissavaikeuksia olisi nuorella naisella kattoni alla, veisin itse hänet lekuriin! Ensiavuksi antaisin disperiiniä, joka ehkäisee veritulppaa ja kramppeja.
Olen sen ikäinen nainen, joiden piti vain kestää menkkajutut ilman nappeja. Olin 20v, kun tapasin terv.hoitajan, joka tuumasi, turha kärsiä, ota särkylääke. Jos piti istua pitkään, se oli vaikeaa. Kupari-T-kierukka teki lisävaikeuksia. Lasten jälkeen oli sitten 2-3 hormonikierukkaa, joitten aikaan menkkoja tuskin huomasi. Ehkä h-kierukka sopii aloittajalle, jos ei halua lapsia vielä 5 vuoteen. Sen saa(sai) halvemmalla, kun oli runsaat kuukautiset. Siteissä ym säästää, mutta kallis se on. Etenkin, jos se pitääkin ottaa pois ennenaikojaan. Mutta lääkäri tietää paremmin.
Toivon, että ap on saanut apua. Miten verenluovutus ? Primaspan? Olisi kiva kun kertoisit mitä määrättiin. Nykyään ei tarvi kärsiä ! Hyvää jatkoa niin aloittajalle kuin muillekin! - nappianassuun
Älkää nyt herrajumala ainakaan Disperiniä ottako! Se ei auta, mutta voi pahentaa tilannetta. Verta vuotaa enemmän ja vatsalaukku ärsyyntyy.
- nappianassuun
On tosi harvinaista, että kuukautiskipujen syynä olisi jokin tappava sairaus. Ensometrioosia se voi kyllä olla, mutta toisaalta monella on kovat kivut ilman sitäkin.
Miten paljon otat kerralla Buranaa? Reseptittömässä paketissa on ibuprofeenisärkylääkkeillä maksimiannokseksi laitettu muistaakseni yksi 400 mg:n tabletti kerralla, ja sehän ei välttämättä riitä mihinkään. Pari-kolme neljäsatasta on parempi, neljäkin voi ottaa, mutta se neljäs ei enää lisää tehoa kovin paljon.
Ibuprofeenia voit ottaa huoletta tuollaisen annoksen, jos olet muuten terve. Lähinnä siitä voi tulla vatsavaivoja sivuvaikutuksena. Parasetamolia taas älä ota koskaan yli siitä mitä on määrätty, sillä se voi tuhota maksan.
Kokeile ensin kaikki reseptittömät särkylääkkeet. Sitten lääkäriin hakemaan reseptiä. Aina ei tällaisissa asioissa tehdä mitään tutkimusta, koska kuukautiskivut ovat niin tavallisia ja harvoin niissä mitään sairautta on takana. Mutta sinun kipusi ovat niin kovia, että tutkiminen voisi olla hyvä. Tosiaan sinulla voi olla vaikka endometrioosi. - kestätailääkäriin
Jos kivut ovat hirveät, eivätkä taitu apteekin lääkkeillä, on mentävä lääkäriin.
Siellä voivat antaa kipupiikin, jolla ne ovat heti poissa.
Tarkempi tutkiminen voidaan tehdä silloin, kun kuukautisia ei ole. - marsgynellesiitä
Jos 800mg burana ei auta, niin silloin on kyseessä kovat kivut ja on syytä mennä lääkärille eli gynelle.
Vaikeissa kiputiloissa vuorokausiannos voi olla enintään 3 200 mg ja kerta-annos enintään 1 600 mg.
800mg on hyvä ottaa jo siinä vaiheessa kun hiukan saattu ja sitten koko kuukautisten ajan 4 kertaa vuorokaudessa.
Enempäää buranaa ei saa syödä.
Voit syödä parasetamolia buranan oton välissä ja kokeilla auttaako se.
Itse olen kärsinyt kovista kivuista 14v asti, joten se on ihan normaalia.
47v multa poistettiin kohtu. Oli myooma ja endometrioosia. Kivut ja vuoto kamalat.
Mutta silti pystyin kyllä liikkumaan buranan avulla.
Ihmisillä on erilainen kipukynnys.
Nainen joutuu käymään gynellä monta kertaa elämänsä aikan, joten olisiko nyt aika sinne mennä?
Gynelekurit ovat todella mukavia ja ymmärtävät naisia ja heidän huoliaan.- johanna477
Sanot että kärsit kovista kivuista ja että se on ihan normaalia.
Olen ehdottomasti eri mieltä. Kuukautiskivut ovat tietysti ''normaali'' juttu sikäli mutta ei ole normaalia kärsiä kun apua on saatavissa.
Ei ole myöskään hyvä syödä buranaa valtavia annoksia. Ne tuhoavat suolistoa ja maksaa.
Lääkäriltä saa hyviä lääkkeitä, tarvitsee ottaa vain pari päivässä ensimmäisenä päivänä. - marsgynellesiitä
Kuukautiskivut ovat normaalia.
Itse en saanut muuta kuin Buranaa. Se auttaa kuulemma parhaiten ja vähentää kuulemma vuotoakin.
Buranaa söin 30 vuotta.
Silti kyllä kipu tuntui aina.
Lisäksi mulla auttoi liikunta. Ihan tavallinen kävely, uinti tai pyöräily.
- johanna48
Tiedän mitä joudut kokemaan. Itse nuorena kärsin niin kovista kivuista etten pystynyt käymään töissä kahtena ensimmäisenä päivänä. Kipu oli niin kova että jouduin oksentamaan. En mennyt lääkäriin vaan kärsin vuodesta toiseen. Viimein sitten lääkäriin ja sain PONSTAN nimistä kipulääkettä ja sepä oli hyvä lääke. Kaduin kun olin kärsinyt niin kauan turhaan.
Älä missään nimessä kärsi enää vaan mars lääkäriin. Miksi ihmeessä pitäisi kärsiä?
Vaadi että tutkitaan endometrioosin varalta. Minulla oli se. Jos lääkäri tuumii että ei nyt varmaan sitä ole, niin älä tyydy siihen. On otettava huomioon että endometrioosi hoitamattomana aiheuttaa lapsettomuutta. Minulla tuo tutkittiin vasta kolmevitosena ja se oli laajennut pitkälle niin että lapsia en saanut.
Suosittelen että menet gynekologille niin saat asiantuntevaa hoitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672405- 661387
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww741195EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 79845
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19790- 43678
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta83672Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe25649- 30636