Poni menee linkussa oikealle, vaikka mitä teen, :(

Epätoivoinentuuppari

Eli mulla on mun vuokraponin kanssa ongelma D: Se on mennyt syyskuun alusta asti kuin unelma, viimeviikolla muutti uuteen talliin, sielläkin toiminut loistavasti. Mutta eilen huomasin ponin vuohiskuopassa haavautumaa/rupea. Ponin putsit, mitä toinen vuokraaja on käyttänyt, on ponille liian pienet, joten ajateltiin äidin kanssa että se putsi on hangannut, ponin omistaja ei huomannut toissapäivänä mitään, joten tuskin riviä, kai?
No, menin sitten ratsastamaan. Poni oli aluksi tosi reipas, käynnit ja ravit molempiin suuntiin onnistuivat ja poni taipui helposti. Vasemmalle laukkakin sujui. Mutta, kun piti nostaa oikealle laukkaa, poni käveli ihan linkussa, vaikka sisäohja oli suht löysä ja yritin suoristaa ponia ulkoavuilla. Kun otin ulko-ohjaa, niin poni alkoi puskemaan raivokkaasti aitaa kohti (menin siis kentällä, maneesi varattuna), ponia ei pysäyttänyt raippanäpyt, ei mikään. Laukka ei noussut koko tunnin aikana.
Voiko linkkuun meneminen johtua haavaumasta/ruvesta

2

146

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En oikein osaa uskoa, että tuollainen johtuisi pelkistä ruvista tai haavoista. Toki jos ruvet ovat kovia, ne voivat halkeilla ponin liikkuessa ja aiheuttaa kipua. Se selittäisi haluttomuuden liikkua, mutta jos kyse olisi sellaisesta, poni ei haluaisi liikkua kumpaankaan suuntaan. Jostain muusta tuossa linkkuun menemisessä on kyse. Ensimmäisenä tulee mieleen joku äkillinen lihaskipu joka sai aikaan sen ettei poni halunnut kulkea suorassa eikä laukata. Jos poni käyttäytyy edelleen samalla tavalla, kokeilepa hieroa sen kaulaa, lapoja, selkää ja kylkiä. Paina kämmenesi tyvi suht voimakkaasti mutta tasaisesti ponia vasten ja anna käden liukua rauhallisesti sen lihaksia pitkin. Kokeile, saako jokin paikka sen jännittymään tai muuten reagoimaan.
      Jos sillä on lihaskipuja, älä ratsasta muutamaan päivään, vaan taluttele sitä vain. Rasitus ei ole hyväksi, mutta pieni liikkuminen auttaa siinä etteivät lihakset pääse jäykistymään. Jos poni sen jälkeen vielä kulkee linkussa, kannattaa melkeinpä soittaa eläinlääkärille ja kysyä mitä mieltä hän on.

• Kasiro

Tarkista myös suu ettei siellä ole haavoja, eli suupielet ja kieli. Jos voit niin kokeile miten se menee ilman kuolaimia.
      Mutta lihaskipua minäkin ensimmäisenä epäilisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      464
      2042
    2. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      34
      832
    3. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      828
    4. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      39
      824
    5. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      444
      784
    6. Somesta tuttu lääkäri Ari Miettinen on kuollut

Somesta tuttu lääkäri Ari Miettinen on kuollut. Asian vahvistaa hänen puolisonsa ja leski. Miettinen kuoli traagisesti 3
      Salaliittoteoria
      2
      770
    7. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      55
      741
    8. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      44
      675
    9. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      630
    10. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      40
      606
    Aihe