Ensimmäinen kissa

Eläintenhoitajats

Ensimmäistä kissaa siis hankkimassa ja pentua. Apulasta esimerkiksi oon katsonut ilmoituksia. Mutta tästä en oo ollut varma mitkä kaikki pitää kissoilla olla luovutusikään mennessä hoidettuna, onko pelkkä madotus? Vain jotain lisäksi? Vaikka en tätä tiedä niin tiedän kissoista paljon ja olen paljon kissojen kanssa ollut tekemisissä ja ollut rakkain eläin mulle läpi elämän, joten ei pliis päteemistä että ota selvää ennenku meet mitään hankkimaan ;).

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikipentu

      Hankkiessa kissaa kannattaa varmistaa ennnen ottoa, että kissa on terve ja sen oleskelu tilat ovat hyvät vanhassa asunnossa. Varmistaa, että kissa tulee toimeen koirien tai lapsien kanssa ( jos sinulla sellaisia on). Kannattaa kysyä ruokailu tottumuksia yms varmista kun haet kissaa, että pääset asuntoon sisään ja varmistat että kissa on hyvistä olosuhteissa kasvanut.

      Oman kohdalla kävi huonosti mistä opin. Hankin kissan, mutta edellisessä asunnossa haisi pissa ja kamala sotku. Siitä kissalleni tuli silmätulehdus ja on aliravittu. Tiedän jatkossa, että osaan olla tarkempi.

      • Keskustelunaloittaja

        Mulla on ollut paljon muita eläimiä läpi elämän joten tiedän perusasiat. :) mutta kiitos kumminkin. En hakenu kysymykselläni kuitenkaan tuota, vaan mitä kissalla pitää olla hoidettuna ennen luovutusta? Esim. Montako madotusta, pitääkö olla ell. tarkistama jos ei ole rotukissa/virallisen kasvattajan, ja pitääkö olla rokotettu? Ja niin, päälle päin en loppujen lopuksi pysty kaikkea eläimen terveydestä näkemään.


      • jdbsi
        Keskustelunaloittaja kirjoitti:

        Mulla on ollut paljon muita eläimiä läpi elämän joten tiedän perusasiat. :) mutta kiitos kumminkin. En hakenu kysymykselläni kuitenkaan tuota, vaan mitä kissalla pitää olla hoidettuna ennen luovutusta? Esim. Montako madotusta, pitääkö olla ell. tarkistama jos ei ole rotukissa/virallisen kasvattajan, ja pitääkö olla rokotettu? Ja niin, päälle päin en loppujen lopuksi pysty kaikkea eläimen terveydestä näkemään.

        Senhän nyt varmaan tietää jokainen, ettei yhdelläkään kissalla PIDÄ olla yhtään mitään tehtynä, jollei kysymys ole rekisteröidystä rotukissasta. Sen päätät ihan sinä, mitä itse vaadit. Jos kysymys on maatiaiskissasta, niin aika harvaksi käyvät vaihtoehdot, jos asettaa vaatimukseksi esim. 5 x madotuksen, 1-2 x rokotuksen, ell tarkastuksen jne. Noinhan se olisi rekisteröitävän rotukissan kanssa, mutta kuten sanottua, niin yritäpä löytää maatiainen, jolle kaikki olisi valmiiksi tehtynä. Saat varautua tekemään ihan itse, mutta jos todella tiedät kissoista jotain jo valmiiksi, niin itse se on omien tietojensa perusteella päätettävä, haluaako jotain olevan jo valmiiksi tehtynä ja miksi.


    • ykä.yksinäinen

      kandee ottaa 2 pentua, vaikka samasta pentueesta. kissa on sosiaalinen eläin ja kaipaa lajitoverin seuraa varsinkin jos joutuu olemaan itsekseen esim. päivisin.

    • takapihancoctail

      Maatiais takapihan coctaililta voit odottaa että pennut on madotettu , ja korvat puhtaat ( ei kovapunkkeja) eikä silmätulehduksia nämä jokaisen pentueen omistajan tulisi minimissää huolehtia!

      Maatiaisen perushinta on jossain 50-100e niin eipä siinä juurikaan käydä ylimääräisesti eläinlääkärillä tyyliin perustarkastus 100e rokotus 60e mikrosiru 80e jne:

      Tai jos omistaja on ne todistetusti hotanut on maatiasenkin käypä hinta äkkiä sen 300-400e.

      Toisinsanoen pääsääntöisesti saat maatiaisen vain madotettuna ja loput palvelut ostat itse!

      • mikäkaava

        Jos oletetaan, että sinulla on nelipäinen pentue, niin antamiesi kaavojen mukaisesti perushinta ilman sen ihmeempiä toimenpiteitä olisi tuon 50-100e/pentu (eli 200-400e yhteensä) tai kaikilla mahdollisilla toimenpiteillä 300-400e/pentu (eli 1200-1600e yhteensä). Jos lasketaan erotus kalliimman hinnan mukaan, niin ne takapihan coctailit toisivat pennuttajan kukkaroon 400e ja kaikinpuolin hoidetut pennut 1600e, jolloin erotus on 1200e. Mistä neljän pennun toimenpiteistä sinä siis maksaisit 1200e? Jos olet valmis maksamaan pentutarkastuksesta 100e/pentu, rokotuksesta 60e/pentu ja mikrosirusta 80e/pentu, niin onnea vain, mutta meillä päin nuo kaikki olivat neljästä pennusta yhteensä n. 270e ja sekin yksityisellä lekurilla pk-seudulla. luulisin, ettei tuo ole siis edes halvin mahdollinen. Näin ollen oma laskukaavani olisi seuraava: pennun perushinta (sinun mukaasi) 100e 1/4 x 270e = 167,5e/pentu.

        Kysynkin nyt seuraavaa: mistä ihmeestä sinä sait hinnaksi 400e/pentu?! Juuri tuollaista summaa ei kenenkään pitäisi ikinä mennä maatiaisesta maksamaan, jotta pennutus ei olisi kenelle hyvänsä pentutehtailijalle kannattavaa puuhaa. Itse siis maksoin pentutarkastuksesta, ensimmäisestä rokotuksesta ja sirusta 67,5e/pentu, ja vaikka laskisin siihen mukaan toisenkin rokotteen, madotukset, ruoat, hiekat jne., niin en todellakaan saa lukion pitkällä matikallakaan käyväksi hinnaksi 400e/pentu. Jostain muualta siis pomppasi hintasi pilviin hoitamattomiin pentuihin nähden.


      • mjbri
        mikäkaava kirjoitti:

        Jos oletetaan, että sinulla on nelipäinen pentue, niin antamiesi kaavojen mukaisesti perushinta ilman sen ihmeempiä toimenpiteitä olisi tuon 50-100e/pentu (eli 200-400e yhteensä) tai kaikilla mahdollisilla toimenpiteillä 300-400e/pentu (eli 1200-1600e yhteensä). Jos lasketaan erotus kalliimman hinnan mukaan, niin ne takapihan coctailit toisivat pennuttajan kukkaroon 400e ja kaikinpuolin hoidetut pennut 1600e, jolloin erotus on 1200e. Mistä neljän pennun toimenpiteistä sinä siis maksaisit 1200e? Jos olet valmis maksamaan pentutarkastuksesta 100e/pentu, rokotuksesta 60e/pentu ja mikrosirusta 80e/pentu, niin onnea vain, mutta meillä päin nuo kaikki olivat neljästä pennusta yhteensä n. 270e ja sekin yksityisellä lekurilla pk-seudulla. luulisin, ettei tuo ole siis edes halvin mahdollinen. Näin ollen oma laskukaavani olisi seuraava: pennun perushinta (sinun mukaasi) 100e 1/4 x 270e = 167,5e/pentu.

        Kysynkin nyt seuraavaa: mistä ihmeestä sinä sait hinnaksi 400e/pentu?! Juuri tuollaista summaa ei kenenkään pitäisi ikinä mennä maatiaisesta maksamaan, jotta pennutus ei olisi kenelle hyvänsä pentutehtailijalle kannattavaa puuhaa. Itse siis maksoin pentutarkastuksesta, ensimmäisestä rokotuksesta ja sirusta 67,5e/pentu, ja vaikka laskisin siihen mukaan toisenkin rokotteen, madotukset, ruoat, hiekat jne., niin en todellakaan saa lukion pitkällä matikallakaan käyväksi hinnaksi 400e/pentu. Jostain muualta siis pomppasi hintasi pilviin hoitamattomiin pentuihin nähden.

        Kiitos tästä! Minuakin kiinnostaisi tietää mistä tuo 1200 eur erotus koostuu nikin takapihancoctail mukaan. Omat maatiaiseni olen ostanut muutamalla kympillä madotettuna ja hoitanut loput itse. Eipä silti hävinnyt tuollaisia summia tililtä, joten on se kumma, että kasvattaja muka saa tuollaisia summia uppoamaan pentuihin, joille on tehty muutakin kuin madotukset. Ja onhan se koko pentueen hoitaminen kerralla kimppahinnalla vielä halvempaa kuin yhden kissan vieminen rokotettavaksi.


    • sainjo

      Visukintut ja pilkun kuksijat taas lukevat....
      Pointtini oli juurikin se että muutaman kympin maatiaiselta ei voi olettaa että ovat tarkastettuja,madotettuja,sirutettuja . jos ovat niin silloin maksavat enemmän....vai sijoitaako joku omistaja maatiaspentuun TEOREETTISESTI 100e ja myy 20e?
      Minusta on ihan fine että uusi omistaja sitten vie kisun lääkäriin jos siltä tuntuu , tai ei tunnu.

      • pitihänsearvata

        Tämä visukinttu ja pilkun kuksija (kiitos vain) kuules lukee suomea ihan sillä tavalla, kuin sen kirjoitit. Sinun pointtisi on ymmärretty, mutta minun pointtini oli se, että 400e/pentu on jumalatonta riistoa, jos vertaan sitä 100e/pentuun huolimatta siitä, mitä kaikkea sille kalliimmalle pennulle on tehty. Jos (tai itseasiassa kun) maatiaisesta pyydetään 400e ja sanotaan hinnan koostuvan hoitokustannuksista, niin minua kiinnostaisi tietää, mitä ne hoitokustannukset oikein ovat. Laskelmia, kiitos.


    • drdig

      No tuota äkkiä googlattuna
      Kissa
      Terveystarkastukset

      Peruskäynti 15 min. (hinta sis. alv): 64€

      Peruskäynti 30 min. (hinta sis. alv): 80€

      Tunnistusmerkintä mikrosirulla (hinta sis. alv): 66€

      Kissanpennun rokotukset: Kissanpennun ensimmäinen rokotus 8 -12 viikon ikäisenä (kolmoisrokote 45€). Toinen rokotus 12 - 16 viikon ikäisenä (kolmoisrokotteen tehoste 50€).

      • kukintyylillään

        No tuota äkkiä googlattuna

        Pentueen tarkastus ja mikrosirutus
        13 eur (peruskäyntimaksu) 1.pentu 37 eur, seuraavat 23 eur sirut 15 eur/pentu

        Pentueen tarkastus 13 eur 1.pentu 37 eur, seuraavat 16 eur/pentu

        Jos pennut samalla rokotetaan on rokotus 10 eur/pentu

        Jos vaadit saada käydä kalleimmassa paikassa, jonka löydät, niin saat tietenkin niin tehdä. Kehottaisin kuitenkin kysymään kimppa-alennusta, joka yleensä on normaali käytäntö, kun useampi pentu kerralla hoidetaan.


      • Nyt_on_edullista

        "Jos vaadit saada käydä kalleimmassa paikassa, jonka löydät, niin saat tietenkin niin tehdä. Kehottaisin kuitenkin kysymään kimppa-alennusta, joka yleensä on normaali käytäntö, kun useampi pentu kerralla hoidetaan."

        Eivät nuo olleet kalleimpia hintoja. Pks varmaan keskitasoa.
        http://www.hs.fi/kuluttaja/a1415000656260
        Kahdesta kissasta emme ainakaan me saaneet alennusta.
        Rokotuksesta antamasi hinta näyttää siltä, että herää epäilys saako tuohon hintaan edes rokotetta. Sama pätee siruun. Tämä siis täällä pääkaupunkiseudulla.


      • nbzzöhxb
        Nyt_on_edullista kirjoitti:

        "Jos vaadit saada käydä kalleimmassa paikassa, jonka löydät, niin saat tietenkin niin tehdä. Kehottaisin kuitenkin kysymään kimppa-alennusta, joka yleensä on normaali käytäntö, kun useampi pentu kerralla hoidetaan."

        Eivät nuo olleet kalleimpia hintoja. Pks varmaan keskitasoa.
        http://www.hs.fi/kuluttaja/a1415000656260
        Kahdesta kissasta emme ainakaan me saaneet alennusta.
        Rokotuksesta antamasi hinta näyttää siltä, että herää epäilys saako tuohon hintaan edes rokotetta. Sama pätee siruun. Tämä siis täällä pääkaupunkiseudulla.

        Nuo hinnat ovat myös pääkaupunkiseudulta. Helppoa oli tarkistaa googlettamalla. Varsinkin kunnallisella ei todellakaan tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Ei ehkä kannata käyttää pentuja sellaisella ell joka ei anna pentuetarkastuksessa alennusta nuppikoon takia verrattuna yhden kissan sirutukseen ja rokotukseen.


    • omatoimisuuttaaa

      ota mieleisesi pentu ja kysy, onko madotus ja rokotus tehty, jos ei, vie itse lääkäriin, tulee varmasti hoidfettua ja tiedät, mikä on tilanne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      124
      9813
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2871
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2657
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1488
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe