Raksa-asu gastiasuksi?

gastiasu

26

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raksapuku

Hyvä valepuku Nauvossa?

• ostakokeiluun

Edullisia vaihtoehtoja kyllä tulee mieleen ja olen niihin itsekin sortunut. Yhteinen ongelma on ollut tämä: jos asuste ei hiosta, se ei pidä vettä. Ja sama päinvastoin, jos pitää vettä, on tukala päällä. Muutaman yhtäjaksoisen käyttötunnin jälkeen huomaa onko asusteen hinta/laatu kohdallaan. Lyhytaikaiseen tilapäiskäyttöön varmaankin kelpaa melkein mikä sadeasuste tahansa. "Liidelin" sadeasu ei ollut vedenpitävä, mutta ehkä silläkin pärjää tihkusateessa, pikkukuurossa tai lyhyaikaisesti avomeriroiskeissa.
      Bauhausin raksa-asusta minulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia. Osta kokeeksi yksi itsellesi ennenkuin kustannat koko miehistöllesi.

Käyttötarkoituskin vaikuttaa. Esim. avomerikisojen koko miehistöä varten en hankkisi halvimpia mahdollisia takkeja housuja ennen tuotteen kokeilemista.

• 201232

"Tulisiko muita edullisia vaihtoehtoja mieleen?"

Retkeilijät käyttävät materiaaleja, joita nimitetään soft shelliksi, pehmytkuoreksi. Kangas pitää jonkin verran tuulta ja jonkin verran vettä, mutta ei ole sen enempää tuulen- kuin vedenpitäväkään. Retkeilykäytössä sellainen on kuitenkin hyvä. Se pitää lämpimänä ja kuivuu nopeasti ja on mukava päällä, paljon mukavampi kuin esimerkiksi Gore-asu, joka on retkeilykäyttöön kelvoton, sama kuin vetäisi tavallisen sadetakin ylleen.

Näitä on halvempia ja kalliimpia, mutta esimerkiksi Lidlin halvat tuotteet ovat osoittautuneet aivan käyttökelpoisiksi.

Yleisesti lähtisin pukeutumisessa siitä, mikä retkeilyssä on hyväksi havaittu. Alimmaiseksi joko villaa, joka lämmittää märkänäkin tai sitten keinokuitua, joka ei ime kosteutta. Sen päälle sitten muita vettä imemättömiä kerroksia.

Oleellistahan ei ole pysyä kuivana vaan riittävän kuivana, niin kuivana, että kroppa pysyy lämpimänä. Märän tunne tulee vasta silloin, kun lämpötalous alkaa pettää.

• Geldof

En suosittele. Gastit huomaavat parin tunnin jälkeen, että kippari on säästänyt aivan väärissä asioissa. Osta suosiolla laatukamaa. Noi vaatteet on vielä ihan hirveen näköisiä, etten viittis itse ainakaan päälle laittaa, vaikka kukaan ei niitä merellä edes näe.

• ihanhirveen

Onko Bob Geldofilla peili merellä?

• seppomartti

Avomerelle noista ei oikein ole. Mm housut tulisi olla korkeat ja henkseleillä, lahkeen suut kiristettävät ja takamus erityisen vesitiivis koska istutaan vedessä tuntikausia. Takissa tulisi olla korkea kaulus, parempi huppu ja hihansuut suljettavissa. Materiaalin vedenpitävyyttä ja hengittävyyttä sopii epäillä. Samoin kuin retkeilyn tarkoitetutuissa kuoripuvuissa, vedenpitävyys loppuu pesun jälkeen. Kyllästysaineella huuhtelupesu auttaa hieman. Kainalon tuuletusaukot olisi hyvät ja voi työpuvusta löytyäkin?. Kokeilematta älä osta useita.
      Noin 450-500 € hinnalla per setti on löytynyt miehistölle aisialliset öljarit, joiden käyttöikä on piempi, Voi mennä investointina aika yksiin halpisten kanssa.

• seppomartti

Pinovirhe, sorry...." käyttöikä on piempi"...P.o. Pidempi käyttöikä. Se voi per vuosi olla sama kustannus

• Mä käytän ihan tavallista Rukan sadeasua purjehtiessa, paitsi alle 8 asteen lämpötilassa halpaa kelluntahaalaria. Toimii hyvin, eli pitää vettä ja kuivuu puolessa tunnissa. En ymmärrä, mihin niitä tuhannen euron vaatteita tarvitaan, eihän purjehtiessa yleensä kauheasti touhuta, istutaan vain paikallaan.

• rukajoskuka

Rukan sade asu on hyvä ja vielä, kun hommaa sen sade hatun sydwesti tai miksi sitä kutsutaan, niin on mukavampi, kuin huppu.

Tekstiili homostelijat haluavat näyttävät asut, jotta kanssa ihmiset katsoisivat ylöspäin, kun saapuvat sankarillisten purjehdus tarinoiden siivittäminä rantaan. En tiedä onko noissa kallimmissa puvuissa perseessä joku kätevä läppä...kavereita varten.

Todellisuudessa jyskytetty koneella koko matka, nenä pystyssä....

• ei.enää.ikinä

Et ole koskaan tainnut kokeilla hyvää hengittävää sadeasua. Ero on hurja jo päälle pukiessa. Ja vaikka purjehtiessa ei yleensä kauheasti touhuta, se onkin juuri se ongelma. Muutama venda istumisen jälkeen ja hiki tulee, koska on pukeuduttu paikoillaan oloon. Kelmun alla se hiki ei sitten koskaan haihdu ja lisää ihmisestä haihtuu, vaikkei havaittavasti hikoilekaan. Hengittävä asu on jonkun ajan kuluttua taas kuiva siinä kun hengittämätön kastelee käyttäjänsä tunti tunnilta enemmän.

Kun on kerran käyttänyt kevyttä ja notkeaa hengittävää asua, ei halua vanhaa antaa edes satunnaisen gastin käyttöön.

• ei.enää.ikinä kirjoitti:

Et ole koskaan tainnut kokeilla hyvää hengittävää sadeasua. Ero on hurja jo päälle pukiessa. Ja vaikka purjehtiessa ei yleensä kauheasti touhuta, se onkin juuri se ongelma. Muutama venda istumisen jälkeen ja hiki tulee, koska on pukeuduttu paikoillaan oloon. Kelmun alla se hiki ei sitten koskaan haihdu ja lisää ihmisestä haihtuu, vaikkei havaittavasti hikoilekaan. Hengittävä asu on jonkun ajan kuluttua taas kuiva siinä kun hengittämätön kastelee käyttäjänsä tunti tunnilta enemmän.

Kun on kerran käyttänyt kevyttä ja notkeaa hengittävää asua, ei halua vanhaa antaa edes satunnaisen gastin käyttöön.

Olen kyllä käyttänyt myös monenlaisia kalvotakkeja, mutta purjehduksessa mun mielestä on Rukka kätevin. Ei ole hikoilu ollut ongelma. Kävellessä kyllä on ongelma, ehkä en sitten vain trimmaa tarpeeksi.

• hellan.lettas
        rukajoskuka kirjoitti:

Rukan sade asu on hyvä ja vielä, kun hommaa sen sade hatun sydwesti tai miksi sitä kutsutaan, niin on mukavampi, kuin huppu.

Tekstiili homostelijat haluavat näyttävät asut, jotta kanssa ihmiset katsoisivat ylöspäin, kun saapuvat sankarillisten purjehdus tarinoiden siivittäminä rantaan. En tiedä onko noissa kallimmissa puvuissa perseessä joku kätevä läppä...kavereita varten.

Todellisuudessa jyskytetty koneella koko matka, nenä pystyssä....

Eipä ollut sen enempää ajatusta tuossa kuin homotteluissa koskaan on.

• corekusee

Sadetakki -housu yhdistelmällä meni 28 vuotta. Kun etsin uutta rikkoutuneiden tilalle huomasin Rukkan olevan hinnoissaan.

Lopulta löysin alesta edullisen purjehdusasun, joka oli vain muutaman kympin Rukkaa kalliimpi. Kyllä kannatti maksaa kunnollisesta hupusta ja hihojen manseteista.

Coretexin hengittävyyttä kotostetaan kovin, mutta lopulta aika vähän vesihöyryä kulkee corekalvon läpi 24 tunnin aikana. Kun vertaa tuota määrää siihen, joka kulkeutuu asusta ulos ilman mukana kauluksesta tai takin helmoista on se aika vähäistä. Tärkeämpää onkin, että vesi pysyy kankaan ulkopuolella, kuin kankaan hengittävyys.

Kun iho hikoilee paljaanakin ilman asusteita, niin miten muka core pistäisi sen sitten kuivana.

• corekusee kirjoitti:

Sadetakki -housu yhdistelmällä meni 28 vuotta. Kun etsin uutta rikkoutuneiden tilalle huomasin Rukkan olevan hinnoissaan.

Lopulta löysin alesta edullisen purjehdusasun, joka oli vain muutaman kympin Rukkaa kalliimpi. Kyllä kannatti maksaa kunnollisesta hupusta ja hihojen manseteista.

Coretexin hengittävyyttä kotostetaan kovin, mutta lopulta aika vähän vesihöyryä kulkee corekalvon läpi 24 tunnin aikana. Kun vertaa tuota määrää siihen, joka kulkeutuu asusta ulos ilman mukana kauluksesta tai takin helmoista on se aika vähäistä. Tärkeämpää onkin, että vesi pysyy kankaan ulkopuolella, kuin kankaan hengittävyys.

Kun iho hikoilee paljaanakin ilman asusteita, niin miten muka core pistäisi sen sitten kuivana.

Ne kalvoasut hikoiluttaa siinä missä kumipintainen sadetakkikin, jos vähänkin enemmän tekee. LIsäksi niihin kertyy kuitenkin vettä ja painoa, jos istuu pitkään sateessa. Mulla on sellainen kalvotakki usein purjehtiessa päällä, mutta laitan sen päälle sadetakin, jos alkaa sataa. Sadetakki sitten heti pois, kun sade loppuu. Sadetakki on puolen tunnin päästä kuiva eikä ime yhtään vettä, ja kalvotakki on koko ajan kuiva.

• Joakim1
        Bossu kirjoitti:

Ne kalvoasut hikoiluttaa siinä missä kumipintainen sadetakkikin, jos vähänkin enemmän tekee. LIsäksi niihin kertyy kuitenkin vettä ja painoa, jos istuu pitkään sateessa. Mulla on sellainen kalvotakki usein purjehtiessa päällä, mutta laitan sen päälle sadetakin, jos alkaa sataa. Sadetakki sitten heti pois, kun sade loppuu. Sadetakki on puolen tunnin päästä kuiva eikä ime yhtään vettä, ja kalvotakki on koko ajan kuiva.

Onkohan sinulla koskaan ollut laadukasta hengittävää sadeasua? Rukan sadeasuja en ole käyttänyt sitten 80-luvun purjehtiessa, mutta aivan valtava ero oli kun ostin ensimmäisen Goretex-sadeasun aiemman ei-hengittävän Offshore-asun tilalle. Ennen oli aina alla olevat vaatteet märkänä satoi tai ei ja nyt lähes aina kuivana. Ennen sadeasun otti heti pois kun pystyi, nyt saattaa hyvin pitää sitä päällä vielä kotimatkan autossa jne.

Ulkoiluasuissa on myös suuria eroja. Uusin omani on Haltin Sympatex ja se on todella hiostamaton, vähemmän hiostava kuin mikään minulla oleva täysin vettä pitämätönkään takki. Sille luvataan hengittävyydeksi 35 000 g/m2/24 h. Tuo tarkoittaa vesihöyryn läpäisyä eli yhden neliön läpi pääsee 35 kg vettä. Huonoimmat hengittävinä myydyt ovat suuruusluokkaa 1/10 tuosta.

Tässä on tietoa useista materiaaleista: https://www.tut.fi/ms/muo/polyko/materiaalit/LAMK/LPDF/POLYKO_PP_4_Muovikalvot ja funktionaaliset materiaalit_VALMIS .pdf

Vene 1/2008 mitattiin sadeasujen hengittävyyttä. Tulokset olivat 2000-8000 g/m2/24 h. GoreTexit olivat tuossa selvästi parhaita, HL:n TP2 oli myös hyvä. Vahvikkeiden kohdalla hengittävyys oli kaikilla surkea, 300-2500 g/m2/24h.

• Joakim1 kirjoitti:

Onkohan sinulla koskaan ollut laadukasta hengittävää sadeasua? Rukan sadeasuja en ole käyttänyt sitten 80-luvun purjehtiessa, mutta aivan valtava ero oli kun ostin ensimmäisen Goretex-sadeasun aiemman ei-hengittävän Offshore-asun tilalle. Ennen oli aina alla olevat vaatteet märkänä satoi tai ei ja nyt lähes aina kuivana. Ennen sadeasun otti heti pois kun pystyi, nyt saattaa hyvin pitää sitä päällä vielä kotimatkan autossa jne.

Ulkoiluasuissa on myös suuria eroja. Uusin omani on Haltin Sympatex ja se on todella hiostamaton, vähemmän hiostava kuin mikään minulla oleva täysin vettä pitämätönkään takki. Sille luvataan hengittävyydeksi 35 000 g/m2/24 h. Tuo tarkoittaa vesihöyryn läpäisyä eli yhden neliön läpi pääsee 35 kg vettä. Huonoimmat hengittävinä myydyt ovat suuruusluokkaa 1/10 tuosta.

Tässä on tietoa useista materiaaleista: https://www.tut.fi/ms/muo/polyko/materiaalit/LAMK/LPDF/POLYKO_PP_4_Muovikalvot ja funktionaaliset materiaalit_VALMIS .pdf

Vene 1/2008 mitattiin sadeasujen hengittävyyttä. Tulokset olivat 2000-8000 g/m2/24 h. GoreTexit olivat tuossa selvästi parhaita, HL:n TP2 oli myös hyvä. Vahvikkeiden kohdalla hengittävyys oli kaikilla surkea, 300-2500 g/m2/24h.

Mulla itse asiassa on myös Halti Sympatexx-takki. Parin tunnin päästä lähden sen kanssa veneilemään loppupäiväksi, kotiin tulen pimeässä yöllä. Se on oikein hyvä takki, edellinen versio Drymaxx-kalvolla mulla oli 15 vuotta käytetyimpänä takkinani, ennen kuin saumat alkoivat vuotaa. Halti estää hyvin veden tulon takin sisään, mutta se imee kuitenkin jonkun verran vettä ja se tuntuu kostealta ja hieman painavalta, kun sataa kunnolla. Itse koen miellyttävämpänä vaihtoehtona purjehtiessa estää perinteisellä sadetakilla sen kastumisen. Jos vaikka olen kannella muutaman tunnin sateessa ja menen sitten sisään laittamaan ruokaa tms., olen täysin kuiva, kun otan sadetakin pois. Samaa en voi sanoa, jos olen Haltin kanssa ollut suoraan sateessa. Ja sadetakin voin jättää vaikka ulos tuulilasin suojaan, jolloin en vie kosteutta sisälle.

• 10-14

Ostin jokunen vuosi sitten Erätukusta purjehdushousuiksi lasketteluun ja muuhun ulkoiluun mainostetut vedenpitäviksi kehutut mutta ei Gore-texia olevat housut. Hinta oli neljännes "oikeiden purjehdushousujen" hinnasta. Olen ollut tyytyväinen. Tosin useimmiten pelkät verkkarit riittää.
      Takkina on ulkoilutakki, jonka joskus n. 15 vuotta ostin Boreukselta vai mikä se Valtion pukutehtaan brändi olikaan. Hyvin on sekin riittänyt, pitää tuulen ja aika hyvin sateenkin.
      Hanskat on haasteellisempi asia. Lämmön kannalta olen kokenut fleece-hanskat parhaiksi, mutta niitä pitää olla muutama pari, että voi heittää läpikastuneet sivuun. Ostin pari vuotta sitten neopreenihanskat sadesäätä varten ja ne ovat hyvät.

• seppomartti

Olen ostanut Erätukun ja XXL:n kuoriasuja kolme settiä. Vaikka ne esitteen mukaan ovat sateen kestäviä ja vesipilariarvo on 6000mm niin ei niistä ole vuoden kuluttua purjehdusasuksi. Jos purjehtii putkeen useamman päivän sateessa niin ymmärtää eron.

• 10-14

No, taas pitää muistuttaa tästä kohderyhmäjutusta. Kuinka moni suomalainen veneilijä purjehtii useamman päivän putkeen sateessa?

• kova.jätkä
        10-14 kirjoitti:

No, taas pitää muistuttaa tästä kohderyhmäjutusta. Kuinka moni suomalainen veneilijä purjehtii useamman päivän putkeen sateessa?

Matka Helsingistä Tallinaan on jo riittävä ymmärtämään sen eron asuissa. Tietysti, jos sen matkan tekee kesäkelissä, ei olo käy vielä sietämättömäksi, ainoastaan epämukavaksi ennen kuin saa vaihdettua kuivaa ylleen. Sen jälkeen tosin on veneessä paljon märkää vaatetta kuivattavaksi. Jos matka jatkuisi yli yön, olisi olo sietämätön, vaikka sadekin jo lakkaisi. Myönnän toki, että sietämättömän raja on itsellä aivan eri kohdassa kuin jollain VOR-gastilla tai Vendee Globe -purjehtijalla. Ehkä 10-14 on lähempänä sellaisia?

• sataa_sataa_ropisee
        kova.jätkä kirjoitti:

Matka Helsingistä Tallinaan on jo riittävä ymmärtämään sen eron asuissa. Tietysti, jos sen matkan tekee kesäkelissä, ei olo käy vielä sietämättömäksi, ainoastaan epämukavaksi ennen kuin saa vaihdettua kuivaa ylleen. Sen jälkeen tosin on veneessä paljon märkää vaatetta kuivattavaksi. Jos matka jatkuisi yli yön, olisi olo sietämätön, vaikka sadekin jo lakkaisi. Myönnän toki, että sietämättömän raja on itsellä aivan eri kohdassa kuin jollain VOR-gastilla tai Vendee Globe -purjehtijalla. Ehkä 10-14 on lähempänä sellaisia?

Riittää ihan tavallinen Hanko-Helsinki tai mikä tahansa muu väli.
        Olen tänään Hangossa, pitää saada vene ylihuomiseksi Helsinkiin.
        Kyllä ottaa päähän istua koko päivä avotilassa (moottorilla ajean tai purjehtien, ihan sama) ja huonoissa asuissa kastua läpimäräksi. Ja etenkin se seuraava päivä samaa sadetta ja kastumista. Niitä harvoja hetkiä kun himoitsee sisäohjaamovenettä.

• 10-14
        kova.jätkä kirjoitti:

No en minä todellakaan mikään VOR-veneilijä ole, ihan tavallinen suomalainen perheen kanssa purjeveneilijä :) Tosin on sanottava, että vaikka inhoan yleisesti kylmää ja sadetta, niin olen huomannut jostain syystä sietäväni niitä veneessä paremmin kuin muuten. Mutta tarkoitin kohderyhmäkommentillani sitä, että useimmat meistä eivät ensinnäkään kovin montaa kertaa kesässä tee yönyliseilauksia eli "monta vuorokautta putkeen" ei toteudu, toiseksi aika moni jää satamaan odottamaan sään paranemista, jos aamulla sataa.

Pisin oma sadeseilaukseni taitaa olla Elisaaresta Helsinkiin. Oli vähän lämpöongelmia koneessa, joten päätin sateesta huolimatta lähteä, koska oli sopivansuuntainen tuuli ja seuraavalle päivälle luvattiin vähemmän suotuisaa tuulta. Varustus oli tuo aiemmin kuvaamani eli tavallisia kosteutta pitäviä ulkoiluvaatteita, ei mitään "oikeita purjehdusvaatteita". Ainoa ongelma liittyi hanskoihin, niitä ehti kastua useampi pari vaihtokuntoon reissun aikana.

• siinäpä.se
        10-14 kirjoitti:

No en minä todellakaan mikään VOR-veneilijä ole, ihan tavallinen suomalainen perheen kanssa purjeveneilijä :) Tosin on sanottava, että vaikka inhoan yleisesti kylmää ja sadetta, niin olen huomannut jostain syystä sietäväni niitä veneessä paremmin kuin muuten. Mutta tarkoitin kohderyhmäkommentillani sitä, että useimmat meistä eivät ensinnäkään kovin montaa kertaa kesässä tee yönyliseilauksia eli "monta vuorokautta putkeen" ei toteudu, toiseksi aika moni jää satamaan odottamaan sään paranemista, jos aamulla sataa.

Pisin oma sadeseilaukseni taitaa olla Elisaaresta Helsinkiin. Oli vähän lämpöongelmia koneessa, joten päätin sateesta huolimatta lähteä, koska oli sopivansuuntainen tuuli ja seuraavalle päivälle luvattiin vähemmän suotuisaa tuulta. Varustus oli tuo aiemmin kuvaamani eli tavallisia kosteutta pitäviä ulkoiluvaatteita, ei mitään "oikeita purjehdusvaatteita". Ainoa ongelma liittyi hanskoihin, niitä ehti kastua useampi pari vaihtokuntoon reissun aikana.

Ilmailussa puhutaan tuon tyyppisistä harrastajista poutahaukkoina. Tietenkin kriteerit sadeasulle ovat täysin toiset, jos ei purjehdi sateella. Ehkäpä se olikin taas pelkästään varustautumiskysymys, kun viime kesänä kovin moni kääntyi lomilla kotiin ennenaikaisesti. Muutama päivä kuljettiin oikeasti sateessa, vaikka enemmän olikin kesässä kylmää kuin märkää. Sadepäivät ovat kunnollisin varustein paljon parempia purjehtien kuin laiturissa maaten ja vain aikaa tappaen. Siinähän ei ole muuta tekemistä kuin valittaa huonoa säätä.

• 10-14
        siinäpä.se kirjoitti:

Ilmailussa puhutaan tuon tyyppisistä harrastajista poutahaukkoina. Tietenkin kriteerit sadeasulle ovat täysin toiset, jos ei purjehdi sateella. Ehkäpä se olikin taas pelkästään varustautumiskysymys, kun viime kesänä kovin moni kääntyi lomilla kotiin ennenaikaisesti. Muutama päivä kuljettiin oikeasti sateessa, vaikka enemmän olikin kesässä kylmää kuin märkää. Sadepäivät ovat kunnollisin varustein paljon parempia purjehtien kuin laiturissa maaten ja vain aikaa tappaen. Siinähän ei ole muuta tekemistä kuin valittaa huonoa säätä.

Veneilyn pitää olla kivaa. Se tarkoittaa mm. lämmintä ja aurinkoa. Sadepäivän voi viettää vaikkapa punkassa lojuen ja kirjaa lukien.

• aupqwerm
        siinäpä.se kirjoitti:

"Ilmailussa puhutaan tuon tyyppisistä harrastajista poutahaukkoina."

Harrasteilmailussa poutahaukkailu on ainoa järkevä harrastamisen muoto, koska yhtään huonompaan säähän mennessä riskit kasvavat järjettömiksi. Harresteilmailussa huonoa säätä eivät kestä koneet eivätkä siihen riitä myöskään lentäjien koulutus ja taidot.

• 15plus8

jos oikeasti sataa ja on kylmä niin ammattikalastajien käyttämä sadetakki, housut ja hanskat on kyllä hyvä yhdistelmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe