Kysymyksiä

Testeihinkö

Olen kolmekymppinen helsinkiläisnainen, ja minulle on mietitty AS-testejä Asperger-keskuksessa. Onko Asperger-keskus HUS:ssa vai onko se yksityistä terveydenhoitoa? Olen sosiaaliviraston asiakas, ja sieltä on kerrottu että AS-testit tulee tehdä julkisella puolella jos haluaa niiden hyväksymistä toimeentulotukimenoina. Missä julkisen terveydenhuollon yksiköissä AS-testit voidaan tehdä helsinkiläiselle?

Entä miten AS vaikuttaa työelämään siirtymiseen? Olen vaihtamassa opiskelualaa ja haluaisin mm. fysioterapeutiksi, sosionomiksi, diakoniatyöntekijäksi tai konduktööriksi. Estääkö AS käytännössä ammatit joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä? Haluaisin työn, joka olisi sosiaalista ja mukavaa, ei mitään yksinäistä puurtamista.

Kun olen muutamia AS-aiheisia tekstejä lukenut kuulostaa häiriö melko rankalta, eikä lapsiperhearki ole heille varmastikaan helppoa. Otetaanko lapset huostaan AS-potilailta? Jos saan diagnoosin, kannattaako mun ottaa sterilisaatio, jollen halua myöhemmin äidiksi joka ei pysty lapsistaan huolehtimaan?

Kiitos asiallisista vastauksista.

37

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähänVanhempiAspis

      Minä olen asperger-diagnosoitu ja sen lisäksi minulla on myös MBD ja ADD, eli nykyisin tarkoittaa samaa kuin ADHD. No, elämä on vaikeaa välillä ja niin se on heilläkin, joilla ei diagnoosia ole. Haluan kommentoida tuohon viimeiseen kappaleeseen, jossa kyselit otetaanko asperger-äidiltä lapset helposti huostaan. Vastaan: ei oteta. Ei ainakaan minulta ole otettu eikä äitiyttäni ole koskaan edes kyseenalaistettu diagnoosin vuoksi. Jos sinusta itsestäsi tuntuu, että haluat lapsia niin siitä todellakin päätät sinä itse. Asperger-diagnoosilla ei ole noiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Voin vielä kertoa tämänkin, koska lapseni ovat jo isoja, että Asperger ei ainakaan välittömästi näytä olevan perinnöllistä.

      Noihin muihin kysymyksiin en pysty vastaamaan, koska en asu pääkaupunkiseudulla - enää. Asperger- ym. diagnoosini sain yksityiseltä neuropsykiatrilta. Oudolta tuntuu, jos tukien saamiseen vaikuttaisi se onko diagnoosi saatu yleiseltä vain yksityiseltä terveydehuollon puolelta. Muutenkaan en tiedä tukien hakemisesta. En ole (vielä) joutunut tilanteeseen.

    • Aspergerinfo

      Aloittajalta kysyisin; mitä lähdit aloitukseltasi hakemaan alun perin/pääasiassa?

    • kuka_miettinyt

      Sitä paitsi; kenellekään ei "mietitä" mitään testejä missään "as-keskuksi(e)ssa", koska sellaisia ei ole edes olemassa.

    • Testeihinkö

      Kiitos vastauksista. Tietääkö joku miten Aspergerin syndrooma vaikuttaa ammatinvalintaan eli ovatko nuo mainitsemani ammatit mahdollisia. Vai onko niin että AS käytännössä tekisi ammattihaaveistani mahdottomia? Millaisissa töissä AS-henkilö voi työskennellä? En haluaisi työskennellä yksin, vaan haluaisin tehdä sosiaalista työtä, joka hoitotyötä tai hommaa jossa voin toimia vaikkapa asiakaspalvelijana. Se mitä Asperger-potilaan työskentelystä olen lukenut on ollut kamalaa, koska en halua olla duunipaikalla ulkopuolinen. :(

      Sosiaalivirasto maksaa testit julkisessa terveydenhuollossa (esim. HUS). Ilmeisesti AS voidaan diagnosoida myös siellä? Se mitä aiemmin olivat päiväsairaalassa miettineet oli jokin lääkärikeskus, jolla ilmeisesti oli jokin yhteys potilasjärjestöön.

      Jos AS diagnosoidaan ja menen myöhemmin naimisiin ja saan lapsia, niin joudunko silloin johonkin erityistarkkailuun? Luin artikkelin Asperger-pariskunnasta, ja heidän lapsensa oli tukiperheessä ja vain vähän heidän luonaan. Mitä heidän arjestaan ymmärsin niin ihan perustelluista syistä.

      Tuntuu että kaikki haaveeni murkaantuvat jos minulla todetaan Asperger-sairaus. Minulla on psykiatrisia diagnooseja, muttei mitään näin vakavaa/parantumatonta.

    • Aspergerinfo

      Kuka ja mistä sosiaalivirastosta sinulle on sanonut noin? Julkisella testit eivät maksa yhtään mitään, eri asia on, otetaanko sinne testaukseen ilman painavaa perusteltua syytä. Asperger ei muuten ole sairaus. Mistä ajattelit saada lähetteen tutkimuksiin ja minkä vuoksi?

      • Testeihinkö

        Omalta sosiaaliasemalta sanottiin niin. Ilmeisesti testit voidaan tehdä HUS:ssa. Entä tiedätkö millaisissa ammateissa AS-henkilö voi työskennellä? Joudunko luopumaan ammattihaaveistani jos AS diagnosoidaan? Päiväsairaalassa olivat ehdottomasti sitä mieltä että tutkimukset on saatava.


      • hhmmmmm

        En ymmärrä miksi tarvitset as diagnoosin, jos haaveilet sosiaalisesta työstä ja lapsiperheestä. Eihän mikään diagnoosi tosiasiallisia kykyjäsi muuta oikeasti muuksi siitä mitä ne ovat nyt, ellei sitten sosiaalisessa paineessa ja stigman kautta. Jos koet nykyisellään olevasi kykenevä sosiaaliseen työhön ja lapsiperheen arkeen, vaikka samanaikaisestikin, mihin sinulle tarvitaan as diagnoosi ? Jos olet kykenevä samaan aikaan tekemään sosiaalista työtä ja pyörittämään sekä parisuhdetta että lastenhoitoa, ja kestämään sen kuormituksen, miksi hankkia epäluuloja herättävää as-diagnoosia ?
        Jos et kykene työskentelemään sosiaalisessa ympäristössä täyspäiväisesti, voisi olla tärkeää hankkia diagnoosi, joka selittää syyn.
        Haaveet kumoava diagnoosi kuulostaa minusta erikoiselle.
        Eikö ennemmin niin, että jos haaveet kumoutuivat käytännön mahdottomuuteen, sitten hankkimaan diagnoosia. Tämä ei ole neuvo koska vain itse tiedät tilanteesi, joten parasta yrittää miettiä itse.


      • Infoa_
        Testeihinkö kirjoitti:

        Omalta sosiaaliasemalta sanottiin niin. Ilmeisesti testit voidaan tehdä HUS:ssa. Entä tiedätkö millaisissa ammateissa AS-henkilö voi työskennellä? Joudunko luopumaan ammattihaaveistani jos AS diagnosoidaan? Päiväsairaalassa olivat ehdottomasti sitä mieltä että tutkimukset on saatava.

        Aloitus on provo. Ikävä sellainen.


      • Aikuisten_oikeasti
        Testeihinkö kirjoitti:

        Omalta sosiaaliasemalta sanottiin niin. Ilmeisesti testit voidaan tehdä HUS:ssa. Entä tiedätkö millaisissa ammateissa AS-henkilö voi työskennellä? Joudunko luopumaan ammattihaaveistani jos AS diagnosoidaan? Päiväsairaalassa olivat ehdottomasti sitä mieltä että tutkimukset on saatava.

        Provo on tunnistettavissa siitä, ettei uskalleta kertoa auttajatahojen oikeita nimiä eikä paikkoja, joissa puhutaan törkyä, kehitellään jonkinlainen typerä fiktiivinen kertomus, josta heti paistaa läpi sen olevan pelkkä provo. Toivottavasti Asy ei harrasta moista!


      • ikäväämuttatotta
        Aikuisten_oikeasti kirjoitti:

        Provo on tunnistettavissa siitä, ettei uskalleta kertoa auttajatahojen oikeita nimiä eikä paikkoja, joissa puhutaan törkyä, kehitellään jonkinlainen typerä fiktiivinen kertomus, josta heti paistaa läpi sen olevan pelkkä provo. Toivottavasti Asy ei harrasta moista!

        Esitetään jokin typerä väittämä. Katsotaan mitä siihen täällä vastaillaan, minkä jälkeen otetaan selville virallisilta tahoilta kuinka asia oikeasti menee. Tätä ennen on esim. Aspergerinfo tai jokin siihen verrattavissa oleva luotettava tietolähde vuosien kokemuksella tehnyt jo tämän, joka sitten lopulta otetaan omiin nimiin. Todella säälittävää. Aito Asperger-henkilö ei toimisi koskaan noin eli hyväksikäyttäisi kierosti ketään. Tästä vetäisin johtopäätöksen; Asy yhdistyksenä tulisi ajaa alas, sillä se koostuu henkilöistä, jotka ainoastaan kopioivat sivustolleen eri foorumeilta ympäri nettiä jotain, mutta henkilökohtaisesti eivät ole käytännössä mitään noista asioita kokeneet.


      • Aspergerinfo
        Testeihinkö kirjoitti:

        Omalta sosiaaliasemalta sanottiin niin. Ilmeisesti testit voidaan tehdä HUS:ssa. Entä tiedätkö millaisissa ammateissa AS-henkilö voi työskennellä? Joudunko luopumaan ammattihaaveistani jos AS diagnosoidaan? Päiväsairaalassa olivat ehdottomasti sitä mieltä että tutkimukset on saatava.

        HUSin neuropsykiatrian poliklinikalle voi päästä tutkimusjaksolle erittäin painavista syistä, sinne tarvitaan lääkärin lähete. Tutkimusjakso ei maksa mitään. Sinne on pitkät jonot. Diagnoosilla ei ole mitään tekemistä työnsaannin kannalta, ihmisen perusominaisuudet ratkaisevat millaista työtä voi pystyä tekemään, tämä pitää jokaisen kokeilla itse.

        ______________________
        aspergerinfo.foorumi.eu


      • Testeihinkö

        Tiedätkö miten pitkät jonot ovat? Millaisia testejä testaukset sisältävät?


      • Aspergerinfo

        Noin vuoden. Diagnoosin kartoitukseen tarvittavat testit. Kaikkia( aikuisia) ei oteta vastaan edes lähetteellä.


      • Testeihinkö

        Ok, siksi varmaan päiväosastolla miettivät sitä yksityispuolta. :)


      • Pasilan_poliisi
        Testeihinkö kirjoitti:

        Ok, siksi varmaan päiväosastolla miettivät sitä yksityispuolta. :)

        Voi maksaa jonkin verran. Mitä tarkoitat "päiväosastolla".


      • Aspergerinfo
        Testeihinkö kirjoitti:

        Ok, siksi varmaan päiväosastolla miettivät sitä yksityispuolta. :)

        Osaatko yksilöidä ongelmasi, miksi lähtisit diagnoosia hakemaan? Aloituksesi ei kertonut vastauksia tähän. Eli minkä vuoksi sinulle on ehdotettu sosiaalitoimesta/päiväosastolta hakemaan as-diagnoosia? Voisitko myös yksilöidä, ketkä ja mistä sosiaalitoimistosta Helsingin Kaupungin sisällä, ovat jakaneet sinulle tuonlaista informaatiota? Kiitos, jos pystyt ja haluat kertoa rehellisesti. Päiväosastojen toimintatavat ovat myös tuttuja vuosikymmenien ajoilta as-henkilöille, joten voisitko yksilöidä myös sen, mistä päiväsairaalasta on sinulle annettu tietoa? Jos tahdot tehdä yhteistyötä, ole siis hyvä ja kerro tarkemmin missä ja miten sinua on yritetty auttaa?

        Aspergerinfon puhelinpäivystys toimii arkisin klo 12-16 ma-pe. Numerosta 044-975 2629 vastataan myös ympärivuorokautisesti, mikäli on kriisitilanteesta tai välittömän avun tarpeesta kyse.


      • ASioista_tietävä
        Testeihinkö kirjoitti:

        Ok, siksi varmaan päiväosastolla miettivät sitä yksityispuolta. :)

        Yksityispuolella tosin ei anneta enää As-diagnooseja, vaan niitä on saanut viimeiset 2 v vain julkiselta, joista nekin useimmat olevat menneet pieleen..


      • Testeihinkö
        Aspergerinfo kirjoitti:

        Osaatko yksilöidä ongelmasi, miksi lähtisit diagnoosia hakemaan? Aloituksesi ei kertonut vastauksia tähän. Eli minkä vuoksi sinulle on ehdotettu sosiaalitoimesta/päiväosastolta hakemaan as-diagnoosia? Voisitko myös yksilöidä, ketkä ja mistä sosiaalitoimistosta Helsingin Kaupungin sisällä, ovat jakaneet sinulle tuonlaista informaatiota? Kiitos, jos pystyt ja haluat kertoa rehellisesti. Päiväosastojen toimintatavat ovat myös tuttuja vuosikymmenien ajoilta as-henkilöille, joten voisitko yksilöidä myös sen, mistä päiväsairaalasta on sinulle annettu tietoa? Jos tahdot tehdä yhteistyötä, ole siis hyvä ja kerro tarkemmin missä ja miten sinua on yritetty auttaa?

        Aspergerinfon puhelinpäivystys toimii arkisin klo 12-16 ma-pe. Numerosta 044-975 2629 vastataan myös ympärivuorokautisesti, mikäli on kriisitilanteesta tai välittömän avun tarpeesta kyse.

        En tiedä miksi ehdottivat päiväosastolla AS-testejä. Sosiaalivirastosta ei siis ole ehdotettu mitään, kysyin sieltä ainoastaan testien rahoituksesta koska olen sosiaaliviraston asiakas. Haagan sosiaaliasemalla kerrotiin että julkisella puolella testit maksetaan mutta yksityistä terveydenhuoltoa ei makseta, mikä sinänsä on sosiaaliviraston linjan mukaista. Näinhän on muissakin asioissa. Sitä ihmettelin kun päiväosastolla ehdottivat jotakin tällaista Aspergeriin erikoistunutta lääkäriasemaa, joka kai on potilasjärjestön kanssa yhteistyössä. Vai olisiko potilasjärjestö muutenkin tekemisissä, en tiedä.


      • Aspergerinfo

        Yksityisellä testaus maksaa jonkin verran alle 1000 e eli kallista on. Jos saat lähetteen HUSiin, siihen ei mielestäni pitäisi tarvita muuta kuin se lähete, jolloin tutkimukset eivät maksa mitään sinulle. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko jokin potilasjärjestö (mitä järjestöä tarkoitat tarkalleenottaen?) yksityisen lääkäriaseman kanssa yhteistyössä, diagnosoinnin kannalta. Sehän olisi toki hienoa, jos yhteistyötä tehtäisiin näiden yksityissektorilla tehtävien tutkimusten kustannusten edullistamiseksi tutkimuksia tarvitsevalle asiakkaalle.


      • Aspergerinfo

        ps. pitäisiköhän päiväosaston työtekijöitä informoida näistä asioista sekä kysyä vielä heiltä tarkemmin, miksi he ehdottivat sinulle testausta?


      • aspergerinfolainen
        Aspergerinfo kirjoitti:

        ps. pitäisiköhän päiväosaston työtekijöitä informoida näistä asioista sekä kysyä vielä heiltä tarkemmin, miksi he ehdottivat sinulle testausta?

        Asia hoidettu asyn puolesta. Taas kerran.


    • Tässä_ketjussa

      trolliviestit tunnusten (28.10.2015 17:41) "INFOINFOINFO", (29.10.2015 19:10) "Infoa_", (29.10.2015 20:37) "Aikuisten_oikeasti" ja (29.10.2015 23:33) "ikäväämuttatotta" takaa ovat paremmin "aspergerinfona" tunnetulta harhaluuloiselta narsistilta.

      Viestit kirjoittajilta (28.10.2015 17:43) "vähänVanhempiAspis" ja (29.10.2015 18:34) "hhmmmmm" ovat asiallisia vastauksia aloittajan kysymyksiin.

    • Tiivistetään_vielä

      : Asperger-diagnoosi ei selitä mitään, eikä sulje pois mitään. Jos haluaa "sosiaaliseen" työhön, pitää itse kokeilla, onnistuuko se vai ei. Jos haluaa elää parisuhteessa, pitää itse kokeilla, onnistuuko se vai ei.

    • Aspergerinfo

      Eli:

      1) Uskaltaudu olemaan oma itsesi.
      2) Uskaltaudu kokeilemaan, mihin siipesi kantavat elämän eri saroilla.
      3) Noudata asuinmaasi lakia sekä hyviä käytöstapoja missä liikutkin (ei tarvitse olla small-talking hallussa)

      Näillä eväillä pääset todennäköisesti diagnooseista huolimatta elämässäsi pitkälle.

    • kohtieläkettä

      Aspergerista tai autismista en mitään tiedä. Sen tiedän, että sosiaalivirastolla on myös mm. työkykyselvitystä ja omaa kuntouttavaa työtoimintaa (Helsingissä Käenkujalla). Sinne sossusi voi laittaa lähetteen. Itse olen ollut ensimmäisissä, ja sain puolen vuoden sairasloman (sitä ennen elänyt vuosikausia pelkällä toimeentulotuella). Työkykyselvityksiin pääsee hyvin nopeasti. Mikset menisi sinne? Sielläkin tehdään mm. neuropsykologisia tutkimuksia ja psykiatri lienee tapaa kaikki asiakkaansa. Eli pystyt nopeammin pääsemään toimivampaan ratkaisuun.

      Ihmettelen, miksi haluat ihmissuhdetaitoja vaativalla alalla, jos sinulla on autismin kirjoon kuuluva sairaus? Hoitoala on täysin järjetön ja eripurainen ala, stressaannut siellä taatusti. Olen persoonallisuushäiriöstä kärsivä entinen hoitaja, joten tiedän paremmin kuin arvaatkaan. Jos sosiaaliset taidot eivät ole hyvät, niin hoito- tai millään muullakaan hyviä ihmissuhdetaitoja vaativalla alalla ei pärjää. Eli unohda koko homma. Masennut ja sairastut, et kestä alan ristipaineita. Hoitotyö ei ole kuin palapeli, jonka voi koota oikein yhdellä ainoalla tavalla. Niin minä persoonallisuushäiriöisenä erehdyin kuvittelemaan. Yksinkertaisessakin hoitotyön tehtävässä toimiminen vaatii joustavuutta, tilanteen mukaan elämistä. Selkeitä yksinkertaisia toimintakaavioita ei oikeastaan ole. Usein työyhteisöissä on sisäisiä jännitteitä, jotka ovat käsittämättömiä, jos omat asiat eivät ole kunnossa. Hullu olet, jos sellaisiin tehtäviin menet. Pahoin pelkään, että palat konduktöörinäkin hetkessä loppuun. Kestätkö haistattelevat pummilla matkustavat nuorisolaumat, sekakäyttäjien hillumiset ym.? Osaatko toimia yllättävissä tilanteissa? Epäilen, että et.

      Mielestäni sossusi ei ole ihan ajan tasalla, jos haluaa sinut HUS:iin aspergertutkimuksiin. Pyydä lähete työkykytutkimuksiin, kuten jo sanoin.

      Jos sinua kiinnostaa fysioterapia, niin miksi et opiskelisi esim. apuvälineteknikoksi? Se on huomattavasti konkreettisempaa, enemmän käytännön taitoja kuin ihmissuhdetaitoja vaativaa hommaa. Samoin teollisuudessa on erialisia tehtäviä, joissa tehdään konkreettista ja ymmärrettävää työtä.

      Voit toki aspergerinakin pärjätä missä vaan työssä tai perhe-elämässä. Mutta olet jos sossun asiakas ja ihan vahvasti aikuinen. Aika harva oikeasti ponnahtaa menestykseen enää iässäsi, kun on pudonnut selviämisen kelkasta. Eli älä vaadi itseltäsi nyt tavattomia. Tämä maailma on kova paikka, tässä ei heikot pärjää. Konkreettisessa suorittavassa työssä (esim. erilaiset teollisuuden tehtävät) ihminen osoittaa työtaitonsa tekemällä, sosiaalisuutta vaativissa töissä lähinnä puhumalla. Kun olet jo aikuinen, ja vasta mietit ammatillisia kysymyksiä, niin valitse konkreettinen vaihtoehto.

      Itse olen nelikymppinen ja lapseton. Tiedän, etten jaksaisi yövalvomisia ym. Ei keltään automaattisesti lasta viedä pois, ellei siihen ole selkeitä perusteita. Pelkkä diagnoosi ei riitä. Esim. nuorilla eläkkeellä (vaikkapa masennusdiagnoosilla) olevilla voi olla lapsia. Itse en suosittelisi lapsia tekemään. Mieti ainakin tarkkaan. Ajattele sekä itsesi että lapsen kannalta. Miten kestät epäjärjestyksen ja ennakoimattomuuden? Miten kestät valvotut yöt ja lapsen sairastelut? Miten selität lapselle, että perheenne ei ole ihan normaali, ja ei ehkä ole rahaa ihan kaikkeen samaan kivaan kuin kavereilla? Mitä teet, jos sinulla on periytyvä ominaisuus, ja lapsesi onkin ehkä vaikeammin oireileva kuin sinä itse (autisti?)? Mieti tarkkaan...

      • ölkjhgfdfghj

        Neurologisesti sairas köyhän perheen lapsi voi olla erittäin elämäniloinen, ja pitää varsin onnekkaana sitä tapahtumaa, että on päätynyt maailmaan,
        kaikista vaikeuksista huolimatta...


      • Testeihinkö

        En ole kiinnostunut apuvälineteknikoksi opiskelusta enkä teollisuustyöstä. Ammattihaaveitani olen luetellut edellä. Juuri nämä mainitsemasi "selkeät, konkreetiiset" hommat kuulostavat sellaiselta tylsältä rutiinilta. Toivoisin työn olevan haastavaa ja vaihtelevaa sekä sosiaalista, ikävystyn kovin tylsässä työssä. :) Haluaisin luovuutta vaativan työn enemmän kuin käytännön taitoja vaativan rutiinityön. Olen enemmän luova hetkessä eläjä kuin rutiinisuorittaja.

        Lisäksi minulla on ilmeisesti hoitoalasta hieman erilainen näkemys kuin sinulla oli alalle mennessäsi.

        Kuten yllä kerroin sossu ei siis ole ehdottanut Asperger-tutkimuksia, vaan olen ollut heihin yhteydessä ainoastaan maksupuolen vuoksi. Opiskelen tällä hetkellä, mutta olen vaihtamassa alaa valmistumiseni jälkeen.


        Voi olla etten lapsia tekisi, nimen omaan lapsen kannalta, jos minulla diagnosoitaisiin As. En tiedä miten pystyisin silloin äidiksi.


      • Aspergerinfo

        Mielestäni muut ammatit, mitä luettelit sopisivat erittäinkin hyvin sinulle varmastikin, tosin enhän tunne sinua, muttei se viimeisin luettelemistasi ehkäpä, voi nimittäin olla aika rasittavaa rutiininomaisuudessaan. Aspergereita on monenlaisia persoonallisuuksiltaan, osa soveltuvia lasten huoltajiksi paremmin kuin moni diagnosoimaton. Tässäkin on tärkeintä se, kuinka itse kokee pystyvänsä johonkin asiaan elämässä, toki lapsia ei kyllä "kokeilumielessä" kannata missään nimessä tietenkään hankkia. Jos lapsista pidät ja tulet heidän kanssaan hyvin toimeen ja löydät oikeanlaisen kumppanin, en näkisi mitään estettä lastenhankintaan. Itsekin olen työskennellyt lastentarhassa nuorempana, sekä ala-asteen koululla, hoitanut pikkuveljiäni heidän ollessaan pieniä, kaikki on mennyt aivan loistavasti.


      • Testeihinkö

        Ajattelin pitää tuon viimeisenkin toiveammattilistalla, sillä se olis tosi mielenkiintoista asiakaspalvelutyötä. Ja sekään ei toisaalta haittaa jos on joitakin rutiineita, koska kaikissa töissä on. :) Olen ajatellut myös erityisopettajan hommaa, tosin siihen on aika pitkä, jopa 5,5-vuotinen koulutus yliopistossa, ja sinne on todella vaikeaa päästä. Jos AS diagnosoitaisiin, niin en tiedä voisinko toimia erityisopettajana, koska itse olisin "erityinen".

        Tuntuu niin pahalta että kaikki haaveeni kariutuisivat. Vaikka olen kolmekymppinen, tiedän monia jotka ovat vaihtaneet ammattia vielä paljon vanhempinakin, vaikkapa yt-neuvotteluiden takia. En haluaisi uskoa että jään loppuelämänkseni köyhyyteen ja toimeentulotuelle, koska haluaisin matkustella ja muuta mukavaa.


      • tuplaheh

        Ennen kuin kirjoitan vastausta/kommenttia, eikö niin, että aloituksesi oli "ns" provo?

        Minulle on suositeltu myös erityisopettajan töitä sekä taustani että persoonallisuuden ominaisuuksieni perusteella. Joten; mikset sinäkin pystyisi saamaan sellaista ammattia, mistä olet aina haaveillut. Yliopistossa voi opiskella muutenkin, sekä avoimessa sellaisessa, aivan muuten vain, mikäli kokee sellaiseen tarvetta/kiinnostusta.

        Ja kiva, että asylaiset tekevät tämänkaltaisia aloituksia sen sijaan että ottaisivat suoraan yhteyttä ko. tahoon.


      • ölkjhgfd

        En vaan millään ymmärrä miten as diagnoosi vaikeuttaa äidiksi pystymistä.
        Ei sitten missään nimessä mielestäni kannata hankkia, jos se kaikkea pystymistä haittaa. Miksi hankkisi, jos ilman sitä pystyy.


      • FAKTAA

        Ilman muuta diagnoosista on hyötyä. Kuka typerys hankkisi diagnoosin vain huvikseen? Kyllä nämä henkilöt seuloutuvat kohtuu helposti ammattilaisten käsissä, jos lähtevät huvin vuoksi diagnoosia jostain hakemalla "hakemaan".
        Diagnooseja ei noin vain "jaella". Missään. Ja jos on jaeltu, ennemmin tai myöhemmin diagnoosi tullaan tarkastamaan, oliko se alun perin oikea.


      • Anonyymi

        Heh, itse kun sain as diagnoosin vasta kun lapsi jo murkkuiässä niin ei tullu mietittyä näitä. Yksin ilman lapsen isää mennä porskuteltu, ja siis en väitä etteikö yövalvomiset olis väsyttäny mutta hetkeekään en vaihtaisi pois ja kyllä äidinrakkaus voittaa aika monet esteet. Autismin kirjo on kyllä laaja et joku jaksaa yhtä ja toinen toista niin täysin tapauskohtaista miten elämä kulkee.


    • peukkuilijapeikko

      Tässä ketjussa nimimerkki "Aspergerinfo" on antanut erinomaisesti vertaistuellista neuvontaa (omakohtaisten kokemustensa perusteella) aloittajalle muutaman muun nimimerkin ohella. Hän onkin aito Asperger tyypillisimmillään. - Jatkoon.

    • haisee

      omakehu

      • ei_jatkoon_edelliselle

        et sitten muuta osannut kirjoittaa?vai et vain pystynyt tai halunnut?


      • puhekupla2

        "omakehu" (3.11.2015 klo 8:53) on "eräs" henkilö "asysta"..voi kuinka naurettavaa kerrassaan..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe