En ole nukkunut 2 vuorokauteen

totaalinen.unettomuus

Onko muilla kokemusta totaaliunettomuudesta (ei unta lainkaan)?

Minulla on edelliset 48 tuntia täysin unetonta ollut :(

Ajatus ei kulje, toiminta hidastunutta. Ei nukuta vieläkään. Unettomuus alkoi spontaanisti, ilman altistavia tekijöitä. En esim. käytä päihteitä ollenkaan. Kahvia juon 1-2 kuppia aamulla ja / tai aamupäivällä.

Sairastan MS-tautia, joka muutoin oireeton. MS-tauti on aivojen sairaus, joka voi aiheuttaa oireena myös unettomuutta. En tiedä, voisiko tämä olla MS-taudistani johtuvaa.

Missä vaiheessa unettomuus voi alkaa olla vaarallista? Missä vaiheessa olette ottaneet lääkäriin yhteyttä? Oletteko saaneet apua lääkkeistä? Minusta tuntuu tällä hetkellä, etten nukahtaisi minkäänlaisen lääkkeen voimalla :(

31

3615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo---

      kandee mennä ulkoilemaan n.3h ennen nukkumaanmeno aikaa... iltapala hiilihydraattipitoista ja lämmintä vaikka kamomilla teetä...

      yöksi voi ottaa melatoniinia (1-3mg) tavallista ja/tai pitkävaikutteista ja vaikkapa kauranversouutetta 30 tippaa...

      ja eiku nukkumaan....

      Kandee vaan elää tavallista elämää...

      yksi hyvä unilääke on normaali rakastelu...

      • totaalinen.unettomuus

        Täytyypä ruveta rakastelemaan :D

        Sain äsken nukuttua 3 tuntia laadultaan ihan ok tasoista unta klo 15-18. Näin yhden unenkin (olin siinä pienoislentokoneonnettomuudessa, jonka myöhemmin paljastettiin olleen kohtaus elokuvassa, johon minut oli valittu näyttelijäksi hmm...).

        Pahin paine on siis ohitse. En niinkään välitä tässä kriisitilanteessa vuorokausirytmin sekoamisesta, haluan vain saada nukuttua edes kokonaisia tunteja, ja nyt se on onnistunut.


    • Toinen-uneton

      Heräsitkö 3 tunnin jälkeen? Mulla käy aina niin, että 40 tunnin valvomisputkien jälkeen saan viikon nukuttua vain jotain 2-5 tuntia per yö. Aivot käy ylikierroksilla.

      • totaalinen.unettomuus

        Heräsin spontaanisti 3 tunnin jälkeen, jonka nukuin tuossa päivällä. Herätessäni aurinko oli juuri alkanut laskea.

        Otan tavoitteeksi nukkua seuraavan 24 h aikana vähintään 3 tuntia. Olen sitä mieltä, että kannattaa asettaa rima alas panikoitumisen välttämiseksi. Nyt tärkeintä pysyä elossa, vuorokausirytmistä ja unen yhtäjaksoisesta kestosta, laadusta yms. viis.

        Viime yönä valvoessani, yrittäessäni nukahtaa, huomasin päässäni pyörivän lähinnä toisten ihmisten, jopa täysin tuntemattomien, huolia ja tragedioita. Olin esim. kuukausi sitten katsonut netistä videon naisesta, joka oli vammautunut pahasti karmeassa liikenneonnettomuudessa. Yöllä tämän naisen kärsimys alkoi ahdistaa minua ja tuli koko ajan mieleeni, vaikka yritin olla ajattelematta häntä. Omituista. Olen kai liian empaattinen?


    • ksla

      Kannattaa mennä lääkärin pakeille jos unet jää noin lyhyeen... Unettomuuteen kannattaa suhtautua aika vakavasti.

    • EI-MISSÄÄN-TAPAUKSESSA

      unilääkkeitä tai ns. nukahtamislääkkeitä. Ovat samaa ainetta ja tuhoavat aivokemian 150%:n varmuudella. Aiemmin sanotut konstit; rakastelu, ulkoilu, ruokailu, normaali elämä, melatoniini, kauranversouute, kamomilla, mahd. myös teaniini, ovat aineita jotka antavat unta, eivätkä tuhoa kykyäsi nukkua normaalia unta.
      Yksi aine joka myös auttaa unta pysymään on vanha kunnon aspiriini. Se estää nopradrenaalin erittäymistä, mikä aine taas herättää (tai jotain sinne päin).. On kokeiltu, toimii. Aspiriinia 100-200mg.

      • Määnpäällinenhelvetti

        No mitäs se nukkumattomuus kenties tekee aivoille,kysäsenpä vaan..?


      • Anonyymi

        EI-MISSÄÄN-TAPAUKSESSA
        2015-10-29 23:59:10

        Olen eri mieltä. Näin 77v silmin.
        Nukahtamislääkkeet ei ole havaintoni mukaan tylsistäneet. Ite olen syönyt yli 30 vuotta , naapurin 89v mie lähes 40 vuotta. Äitini söi yli 40 v ja oli aktiivinen ja vireä ja toimelias 93v ikään. Kaikki sanonut että tärkeintä voimavaraa saa nukkumisesta.

        Asperiinistä hieman eri mieltä. Monella, minullakin 10 vuotta 100 mg syöty ja munuaisarvot heikot.

        Olen ottanut myös melatoonia 20 v aikana satunnaisesti. Aiemmin lääkärin 3-4 mg ja 2-3 pilleriä ei vaikuttanut mitään.
        Kaupan pitkävaikutteisella näen pahoja unia.
        Kaupan nopeasti vaikuttavat auttoivat muutaman kerran, mutta ei nyt enää vaikka syö 4 x määrän.
        Näen Melatoonilla aina hieman pahoja unia, eli uni ei ole mitenkäään palkitsevaa.


    • totaalinen.unettomuus

      Päivitys tilanteeseeni: nukuin viime yönä 9 tuntia!

      Peläten, etten nukahda ollenkaan, kävin sänkyyn klo 0.30. Nukahdin huomaamattani siitä n. 15 minuutin kuluttua. Nukuin läpi yön ilman heräämisiä ja heräsin klo 9.45.

      Ehdin jo pelätä, että olen sairastunut sFI:hin (sporadic fatal insomnia), mutta näin unenkin, eli saavutin 4. vaiheen, joten se ei ole mahdollista.

      • Toinen-uneton

        Et ole ainoa joka tuota sairautta on pelännyt. Nimim. kerran 40h ilman unta ja hirveä ahdistus päällä jos minulla on nyt tämä...


      • totaalinen.unettomuus
        Toinen-uneton kirjoitti:

        Et ole ainoa joka tuota sairautta on pelännyt. Nimim. kerran 40h ilman unta ja hirveä ahdistus päällä jos minulla on nyt tämä...

        Onneksi FFI / sFI on äärimmäisen harvinainen sairaus. Todennäköisesti et ole ikinä esim. kadulla ruuhka-aikaan kävellyt ketään sellaista vastaan, jolla tuo sairaus on tai tulee koskaan olemaan etkä koskaan tule tuosta sairaudesta kärsivää kohtaamaankaan. Sen vallitsevasti perinnöllinen, eli familiaalinen muoto, on odettu vain muutamalla suvulla koko maailmassa, ja sen ei-familiaalinen muoto kattaa vain yksittäistapauksia koko maailmassa.

        Katsoin juuri dokumentin FFI:stä Youtubesta.

        Se saattaa olla pahin sairaus, josta olen ikinä kuullut. Unentarve on perustavanlaatuinen, on mahdotonta edes kuvitella, millaista on, jos se ulottuvuus elämästä on kokonaan poissa. Tila johtaa hallusinaatioihin, dementiaan ja kuolemaan.


    • totaalinen.unettomuus

      Jatkopäivitys: viime yönä nukuin 8,5 h ja näin monta untakin.

      Uskoisin, että unettomuuteni jäi tuohon kahteen vuorokauteen ja se on nyt selätetty. Mutta olipa hirveät 48 h.

      • no-vähästäpä-neidillä

        meni hermot... joissakin töissä joutuu valvomaan jatkuvasti 2vrk yhteen putkeen... eikä ne itke siitä.... taiat olla vielä pienen pieni pissisneiti...


      • Anonyymi
        no-vähästäpä-neidillä kirjoitti:

        meni hermot... joissakin töissä joutuu valvomaan jatkuvasti 2vrk yhteen putkeen... eikä ne itke siitä.... taiat olla vielä pienen pieni pissisneiti...

        Ammatinvalintakysymys. Minäkään en ole valvoja, enkä kerrostalokyttääjä.


      • Anonyymi

        Kenelle luulet näitä päivityksiä tekeväsi evvk!


    • lkjhgfdskjhgcv

      Nukuin noin vuoden yhden tunnin yössä ja välillä en ollenkaan lääkeaineen haittavaikutuksen seurauksena.
      En voi edes kertoa kuinka kamalaa se oli.

    • unetonk

      Olen valvonut neljä vuotta. Tähän kyllä tottuu.
      Jäi leikkauksien jälkitila josta ei pääse koskaan pois. Hyvin menee näinkin.

      Olen ortopedien ja kipupolin asiakkaana, ja tulos on tässä? Sanovat iloisena että koeta pärjätä kyllä se siitä. Toivotan kaikille kohtalotovereille hyvää talvea.

      • ljhgfdsasdfgh

        Kiinnostavaa...
        Siis miten leikkauksien jälkitila ???
        Onko se siis anestesia, kun aiheuttaa unettomuuden ?
        Vai jokin muu seikka leikkauksessa ?


    • Amfi

      Aaaaaaaa..............?

    • Anonyymi

      Itse nukuin muutama päivä sitten 15min 2 päivässä ja aloin nähdä hallusinaatioita. Mä olin ihan shokissa ja tärisin 45 tunnin kohalla sit 48h ni nukahin niinku en vaa voinu vastustaa tunsin sellasen kirvelevän aallon mun suonissa ja nukahin onko vakavaa??

      • Anonyymi

        kandee kysyä lekurilta.


    • Anonyymi

      Vähentäkää kahvinjuontia, ei kolajuomia, energiajuomia, suklaata.

      • Anonyymi

        Meitsi nukkui24 tuntis putkeen.


    • Anonyymi

      (Olen 12v tyttö)

      Olin 0-10 vuotiaana velä normaali. Nykyään en ole):
      Olen valvonut jo 18 vuoro kautta putkeen kun en saa unta vaikka yritän. Minulla on myös syömis, ulkonäkö ja masennus oireita. Kuuntelen joska päivä musiikkia tai katson puhelinta . Pukeudun aina kakkia alle mustata löysät housut (isot) ja ison hupparin. Minua on syrjitty ja kiusattu eskarista asti.



      Aina jos saan tuurilla unta niin nään vain unia jossa kuolen tai pyörryn. Minulla on myös koulu vaikeuksia (minulla on luki-häiriö) saan kokeista 4,5. Paras koe on 7- ja Ana kun saadaan kokeet takasin minun koe revitään kädestä ja nauretaan arvosanalle.
      En vain kestä minun elämän vaiheita

      • Anonyymi

        Niin ja sun vanhemmat ei tiedä tästä.Ensinnäkin miten voit tietää millanen olet ollut äidin kohdussa eli 0 vuotiaana.Kukaan ihminen ei voi muistaa aikaa kun on ollut kohdussa. En usko että olet muistanut sun ekoja elinkuukausia.Kukaan vauva ei muista ekoja elinkuukauisa.

        Ovat vanhempasi sokeita vai eikö ne näe kun olet hereillä?kait heillä on silmät päässä?


      • Anonyymi

        mene kunnalliseen lääkäriisi.
        mene uudelleen jos et saa pyytämääsi apua.

        mene lääkäriin , sehän on ilmaista sinun ikäisellesi.
        jos saat lääkkeitä, sano lääkärille että sinulla ei ole rahaa ostaa niitä.

        olen vanha, enkä paremmin osaa neuvoa, mutta mene aina vaan lääkäriin.
        toivottavasti lääkäri on lähellä.


      • Anonyymi

        jos sulla on sisko tai veli, mene hänen kanssaan sinne lääkäriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos sulla on sisko tai veli, mene hänen kanssaan sinne lääkäriin.

        Mene veikkonen mene.mutta mene vain hyvälle lääkärille sillä vain 2/10 lääkäristä ottaa sinut ja sinun sairautesi vakavasti pysyen parantamman sinun elämänlaatuasi pysyvästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja sun vanhemmat ei tiedä tästä.Ensinnäkin miten voit tietää millanen olet ollut äidin kohdussa eli 0 vuotiaana.Kukaan ihminen ei voi muistaa aikaa kun on ollut kohdussa. En usko että olet muistanut sun ekoja elinkuukausia.Kukaan vauva ei muista ekoja elinkuukauisa.

        Ovat vanhempasi sokeita vai eikö ne näe kun olet hereillä?kait heillä on silmät päässä?

        "Niin ja sun vanhemmat ei tiedä tästä.Ensinnäkin miten voit tietää millanen olet ollut äidin kohdussa eli 0 vuotiaana.Kukaan ihminen ei voi muistaa aikaa kun on ollut kohdussa"

        Sulla ainakin on huono suomen kielen ymmärrys.
        Ei kirjoittanut muistamisesta, vaan että oli normaali 0-10v. Minäkin olin normaali 0 vuotiaasta alkaen, niin on äiti sanonut.


    • Anonyymi

      12 vuotiaalla on paljon ongelmia ja kukaan ei huomaa. Aika outoa ettei opettaja koulussa huomaa kun lapsi on valvonut 18 vuorokauttaa putkeen. Eikö vanhemmat välitä kun on syömishäiriökin.

    • Anonyymi

      Nuorten ja kaikkien pitäis ainakin lopettaa kokikset yms juomat. Kysykää vaikka fiksuilta 40 vuotiailta, se on monen mielestä ollut nuoruudessa tyhmintä.
      Sen voi ensin lopettaa niin, ei osta eikä juo kotona lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe