KAHVIPIRTTI 110/2015

Uutta pirttiä taas aloittelen heti aamutuimaan, ja tuon numeronkin taas laitan, jospa paremmin pirtti löytyy, näin ajattelitte.
Pieni pakkanen on yöllä ollut, vajaa aste, näyttäisi hieman valoisammalta kuin eilen, voipa olla että aurinkokin taivaalle nousee.
Tomuuttelen vähän noita entisiä tekstiilejä ja pölyjä pyyhin, niin siistiä on pirtin porukka ollut, että hyvin vähällä tämä vaihto onnistuu.
Sinisiä miljoonakellon kukkia katkoin parvekkeelta, kun ne vaan kukkivat täydellä teholla, säälittää jos tuollaisina paleltuu, kauan maljakossakin kestävät.
Tumman siniset pöytä kynttilät sytytän palamaan ja tervaksiakin löytyi saan tulen takkaan räiskymään.
Laiskuuttani ostin lähikaupasta suosituksi tulleita piirakoita, ovat isoja, oma paistamia ja halpoja, 0,29 kappale, maistelkaapa;)
Pidemmästäkin matkasta käyvät näitä ostamassa.
Ruuneperi edellisessä pirtissä kävit ja keskustelua kaipasit, olen eri mieltä tuosta "keskustelusta" mielestäni me keskustelemme ihan sitä arkisesta elämästä kertoen.
Ymmärrän, että kaipaat jotakin yleismaailmallista, mutta sitä palstalla kirjoitellaan ja media jatkuvasti toitottaa, minusta voi yksi tälläinen arjen omista asioista kertova palstalla olla.
Pistäydy sinä kertomassa mieleisiäsi asioita, voipa olla, että vastakaikuakin saat.
Kiitoksia kannustuksesta Mdk.Mdk , olen ihmetellyt itsekin miten sinnikäs olen ollut, kun taakse päin asioita katselee, mutta syy on varmaan siinä, että pirttiin on niin mukavia kirjoittajia löytynyt.
Kauniisti hurskainen sanoit pirtin olemassa olosta ja jätä huoletta sisäsiivoukset, kun ulkona pystyy olemaan, sitten kerralla rysäytät kodin siistiksi ja silloin eron varmasti huomaa;)
Nyt en muista mitä kaikkea edelliseen pirttiin oli kirjoitettu, mutta sen muistan, että myönteistä kaikki oli ja siitä kiitos.
Nyt yritän saada pirtin palstalle ja se onkin jännitys momentti, niin paljon takkuaa tämä minun koneeni, siihen kun vielä lisää Suomi24:n hankaluudet, pelkään pahaa.
Tervetulos nyt uutta päiväkirjaa täyttämään, sovulla ja rakkaudella, näinhän pirtissä on tehty.

202

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos toivotuksista!

Ihan mukavaa on täällä lukea tuttujen viestejä. Mukana jopa Mdk-Mdk tuolta vuosien takaa ja ikinörteistäkin.

Minulla ei päivästäni ole juuri kerrottavaa. Liikkumavälineeksi on tullut tuplapotkuri ja sairautena tuo parantumaton vanhuus.

Tämä tuttu kirjoittajapiiri on pitkälti säilynyt entisellään. Kovin olette osaavia kirjoittajia. Tiedän toki, että joukossa on ihan akateemisesti tai muuten sivistyneitä, mutta hyvin "istuvat joukkoon".

Hyvää syksyistä päivää!

• muori77

Huomenta tiältäi päin.

Ee oo aarinko vielä noussu;)

Eilinen män mihi lie männä.

Kiva kun Ruunekin muistaa meitä vielä.

Muistan kun olimme risteilyllä ja kestitsit meitä.

En enää pysty lähtemään minnekään pitemmälle reissulle,vaikka mieli tekisi.

Hyvä kun voin tuon "rollikan"kanssa käydä kähikaupassa,

Taas on kuun loppu,mihin kummaan se aika rientää,ei meinaa perässä pysyä.

näkyillään...

• Tervehdys vaan itsellenikin. Meillähän oli tuo yhteinen tutustumisristeily ja ihan mukavaa oli.

Voidaan kaikki hyvin!

• itsellesikin, oli tarkoitus kirjoittaa, mutta tämän vempele ei suostunut

• Yllätys, yllätys, Skillan! Jo kaksi vanhaa kirjoittajaa uuden tuvan tuliaiskahveella.
      Join kylläkin aivan äsken kahvia veljeni kanssa, joka tuli viereiseltä raksalta vilkaisemaan miten vanha sisko voi! Huolehtivainen veli minulla on aivan lähellä
      ja se tuntuu turvalliselta.
      Minusta tuntuu että turvattomuuden tunne vanhusten keskuudessa nykypäivänä
      on suuri, monikin on yksinäinen ja on huolissaan että jos jotakin tapahtuu eikä
      ole ketään kuka tulisi apuun, jos vielä kaiken lisäksi ei itse ehdi soittaa mihinkään.

Turvallista talven liikkumavälinettä olen minäkin harkinnut ja ehkä tuollainen
      yhdistetty potkukelkka, pyörät alla, niinkuin Ruunemannilla, olisi sopiva ja turvallinen. Autokin on vielä, mutta talvella ei sen käyttö houkuttele, mutta pääseehän sillä näppärästi asioille jos uskaltaa lähteä tien päälle.

Karjalanpiirakoista puheenollen, en ole vielä päässyt kaupassa piirakoitten
      ohi, kun ne ovat laatikossa vielä lämpimiä ja levittävät ihanaa tuoksua ympärilleen.
      Täällä taitaa olla sama paikallinen leipomo joka toimittaa piirakat kylän kauppoihin.
      Ehkä leipuri saa kaikilta itse saman hinnan, mutta kaupoissa on suurta eroa
      asiakkaille. Lidlissä 0,23€, S-marketissa 0,25€ ja K-marketissa 0,53€.

Minulla on ollut totutteleminen siirtyä kruunuista €uroihin ja yrittää hahmottaa
      hintataso, onko kallista vai halpaa, kun ostan jotakin. On myös vaikea tutustua
      tuotteisiin kun näkö on heikentynyt voimakkaasti ja oikeastaan pitäisi olla suurennuslasi mukana että näkisi lukea mitä missäkin purnukassa on, kun ei
      tunne pakkauksia. Maitotuotteitakin on niin maan vietävästi, niinkuin kaikkea muutakin. Ylenpalttista on tarjonta pienemmilläkin paikkakunnilla.

Pyhäinpäivä edessä. Olen käynyt vanhempieni haudalla tarkistamassa että
      kanervat ja kuusenhavumatto ovat pysyneet paikoillaan. Vein myös sinne
      led-kynttilän vilkuttamaan valmiiksi.
      Aamu-tv:ssä on muuten ollut vieraana entinen radiojuontaja Jussi Heikelä,
      joka on perustanut virtuaalisen muistolehdon netille, minne voi perustaa muistopaikan edesmenneille sukulaisille ja ystäville. Sivun nimi "Will remember you". Ruotsissakin on vastaava ja haudalle voi sytyttää virtuaalikynttilän esim. pyhäinpäivän aikaan. Ehkä se lievittää hieman huonoa omaatuntoa, jos edesmenneen läheisen/läheisten haudat ovat kaukana, eikä ole mahdollisuutta henkilökohtaisesti hoitaa tai käydä haudalla, varsinkaan sitten kun itse tulee raihnaiseksi.

Mutta rauhallista ja tunenlmallista vainajiemme muistopäivää!
      Halloweenistä en pidä yhtään.

• Ruunanperä

Noita halpoja hintoja olen mielessäni taivastellut

Jos hyvänmakuinen riisipiirakka maksaa o,25e, on se vähän Raaka-aineita ja työtäkin sen eteen on tehty, pakattu ja lennätetty RanskastaSuomeen, tuotu Markettiin ja paistettu??

• Siirrän tämän vanhaan ketjuan kirjoittamani viestin tänne. Auetkoon pirtin ovi usein.

Terveissi Turust, täällä ilma on sees ja mittarissa oli äsken viisi astetta plussan puolella.

Hyvää perjantaita, illalla tulee Hercule Poirot. Katson sen ja tallennan samalla, sillä usein käy niin että menen loppupuolella senverran horroksiin, että kuulen ja näen mutta tajunta ei enää selkeästi toimi ja saatan pujahtaa vuoteeseen nukkumaan. Siten päiväsaikaan otan katsomisen uusiksi.

Kun me täällä Kahvipirtissä ilmottaudumme ja jutustelemme kaupoissa käynneistämme, munkinpaistoista, marjojenpoimisesta ja perunan kasvatuksesta maillamme tai maiden puutteessa parvekkeella ämpärissä, niin ihan mukava olisi jos sinä Ruuneperi vai mikä ruunemanne sinä nykyään olet pistäisit ihan ketjun mausteeksi jonkun omanlaisesi jutun tänne mausteeksi.

Mää ainaski tykkäisin. Ei sun tartte kertoo sopan keitoistas ja simmosis, lait omanlaises jutut tulemaan. Kyll kaiken maailman asioist jutel voi ja vastaväitteitäkin esittää, mutt riitely olkoon pirtin ulkopuolel. Tätä mää tarkotan sill ku sanon ett saa rauhas kirjottaa.

hei taas

• Umpimähkä

Kat-leijalle ilmoitan, että minäkin katselen mielelläni Hercule Poirotin filmejä, onhan ne aina vähän samanlaisia, mutta kuitenkin puoleensavetäviä juttuja, Poirot on niin omalaatuinen, väkisin siihen ihastuu. En montaakaan filmiä en ole tallentanut sitä on niin paljon katseltavaa monelta kanavalta, ja monia joita esitetään uusintoina niihin kyllästyy.
        Tuosta pirttiin kirjoitetuista ruokavinkeistä tykkään, minä olen innokas ruuan laittaja, minä taidan nykyään tehdä 95% meidän sapuskoista. Aina keittiöhommat ovat minua kiinnostaneet.
        Ruuneperin olen oppinut tuntemaan vuodesta 2007 lähtien Olen aina tullut toimeen Ruuneperin kanssa, samoin lähes kaikkien muidenkin. Tosin Ruuneperi käy pirtissä aika harvoin, joskus kai hänkin kaipaa sellaisia kirjoituksia kuin pirtissä käydään. Nykyinen Ruunemanni varmaan itsekin huomannut kuinka paljon hänenkin tuttaviaan on käynyt, ja käy pirtissä. Kyllä tällä edelleen keskustellaan mailmankin politiikasta, mutta me annamme arvon jokaisen omasta mielipiteestä, ja muistamme sanoa tämä on minun mielipiteeni.
        Varmaan moni kävisi useamman kerrankin, mutta kun tuo ylläpito ei tunnu saavan noita ohjelmiaan oikein kuntoon.
        Kirjautunut nytkin olen, mutta yhteenlaskua taas pitäisi kokeilla.
        Varmuudeksi nimimerkkini Late Vaan.

• Huitake

Vai niin! Ja minä kun ihmettelin, kuka on Umpimähkä. Pidin aikanaan sinun nimimerkkiäsi palstan parhaana, etu- ja sukunimikin.

Kalle Kekkuloija olisi varmaan palstalaisten mieleen kun minut ylimielisenä tunnetaan

• Huitsinperä

Katselijalle! Tuollaisen teki iPadini Katleijasta.

Et kai vaan toivo mitään Römpsänperästä? Olen seudun ja seikkailut jättänyt.
        Kyllä minulla suunnaton halu kirjoittaa on
        , mutta rasitteeksi en aio ruveta.

Nyt saa haaveilut nobelista jäädä kun en Amalian tukemanakaan onnistunut. Tuen vahvuudesta ei ainakaan ollut kyse.

• Aivan hyvin voin olla samaa mieltä Katleijan, Laten, SkillaNin ja muidenkin Pirttiin kirjoittavien kanssa. Tietysti on persoonallisia eroavaisuuksia, nehän kuuluu asiaan, sekä myös harrastuksissa. Eihän minulla ole erikoista sanottavaa ruokapuolesta, ruuanlaitosta eikä puutarhan hoitoihin liittyvistä asioista. Kuitenkin Pirtissä mukana pyörin.

Seuraan kyllä mielestäni melko paljon poliittista temmellystä ja niiden seurauksia ihmisten elämänmenoon. Voisi olla sanottavaakin, mutta arvioin realistisesti että mitä hyötyä siitä olisi ja onko sillä janttelulla jotain merkitystä. Joskus joitain heitän, mutta yleensä vaikenen.

Ajankäyttöni ongelmia en tunne. Löydän aina jotain puuhaa omiksi tarpeikseni. Niinpä ihan tarkoituksella rajoittelen mm. nettiin kirjoitteluani. Tietysti voisin heitellä vaikka aloitteitakin, mutta katson sen toistaiseksi turhaksi touhottamiseksi. Pirttiin "pakenemista" en tunne todeksi, se on vain valintani. Joskus olen ollut aktiivisempikin kirjoittelija, mutta niitä tapahtumia en edes halua muistella. Ne ovat taakse jäänyttä elämääni, miksipä raahaisin tätäkään lähimenneisyyttä mukanani.

Tunnenhan minäkin Ruuneperin kirjoitteluni alkuajoista lähtien. En ole vielä niin seniili, ettenkö suunilleen kaikkea muistaisi jos haluan. Ei minulla ole pahaa sanottavaa Ruuneperista, paljon on tullut Ruuneperiltä myös hyviäkin aloituksia. Jos nyt en ihan kaikista ole pitänyt, se menee normaaliin erilaisten persoonien tiliin. Toki muistan, että kerran, pari on meillä "suksetkin ristiin" kolahtaneet, mutta sillä ei ole suuempaa merkitystä. Eipä niitä vanhoja kannata kaivella. Tässä nyt tapahui pieni paluu vanhoihin, mutta olkoon pois pyyhkäisemättä.

Eiköhän tässä tämän päivän annokseni kirjoittelua tullutkin. Hyvää jatkoa teille kaikille, myös ruunemannille!

• Ruuneruune

Kovin, tai ainakin hiukan, ärsytän olemassaolollani. En halua edes kertoa päiviensä kulusta vaan kaipaan enemmän mielipiteiden vaihtoa.

Hiukan voisin tosin viisastella tuolla mielipiteiden vaihdolla. Tapanani on sanoa, että minulla on niin hyvät mielipiteet, etten niitä huonompiin vaihda. Huonoja mielipiteitä ei sitten toisaalta olekaan, on vaan erilaisia ja ne ikäänkuin keskusteluihin kuuluvina mausteina.

Kun näköjään tunnen suurimman osan täällä kirjoittajista, niin sopivasta aiheesta voitaneen vaikka vähän väitellään.

Kun Kahvipirtin hallitusta ollaan muodostamassa, niin olen automaattisesti oppositiossa. Tosin mitään valtuuston tapaistakaan ei vielä ole.

Ilolla muistan hetkeä vanhoina hyvinä aikoina kun paljon kirjoittelin.

Eräs tuntematon mummo teki ehdotuksen": "Ruuneperi etuskuntaan, mie äänestän" Minulla on siis yksi ääni tulossa jos ehdolle pääsen.

Montakohan ääntä teillä muilla on tiedossa?

• sinisirkku.ek
        Ruuneruune kirjoitti:

Kovin, tai ainakin hiukan, ärsytän olemassaolollani. En halua edes kertoa päiviensä kulusta vaan kaipaan enemmän mielipiteiden vaihtoa.

Hiukan voisin tosin viisastella tuolla mielipiteiden vaihdolla. Tapanani on sanoa, että minulla on niin hyvät mielipiteet, etten niitä huonompiin vaihda. Huonoja mielipiteitä ei sitten toisaalta olekaan, on vaan erilaisia ja ne ikäänkuin keskusteluihin kuuluvina mausteina.

Kun näköjään tunnen suurimman osan täällä kirjoittajista, niin sopivasta aiheesta voitaneen vaikka vähän väitellään.

Kun Kahvipirtin hallitusta ollaan muodostamassa, niin olen automaattisesti oppositiossa. Tosin mitään valtuuston tapaistakaan ei vielä ole.

Ilolla muistan hetkeä vanhoina hyvinä aikoina kun paljon kirjoittelin.

Eräs tuntematon mummo teki ehdotuksen": "Ruuneperi etuskuntaan, mie äänestän" Minulla on siis yksi ääni tulossa jos ehdolle pääsen.

Montakohan ääntä teillä muilla on tiedossa?

Ruune hyvä, ei taida haaviisi minulta ainakaan ääniä tippua. Et varmaan hyväksy mielipidettäni, kun sanon että parhaimmillasi olet palstalla ollut, kun olet tajunnut omat rajoituksesi.

Eihän tuollaiset leikillisetkään ylilyönnit oman itsensä koroittamisessa ole hyväksi kenenkään imagolle, saati miellyttävää lukemista.
        Lapselliselta tuntuu tuo usein toistamasi mummon 1 äänellä rehvastelu, mutta et sentään viitsis ratsastaa noin huteralla hevosella, kyllähän me pirtissä käyvät sinut tunnemme, hyvinekin puolinesi.

• Ruunekreeni
        sinisirkku.ek kirjoitti:

Ruune hyvä, ei taida haaviisi minulta ainakaan ääniä tippua. Et varmaan hyväksy mielipidettäni, kun sanon että parhaimmillasi olet palstalla ollut, kun olet tajunnut omat rajoituksesi.

Eihän tuollaiset leikillisetkään ylilyönnit oman itsensä koroittamisessa ole hyväksi kenenkään imagolle, saati miellyttävää lukemista.
        Lapselliselta tuntuu tuo usein toistamasi mummon 1 äänellä rehvastelu, mutta et sentään viitsis ratsastaa noin huteralla hevosella, kyllähän me pirtissä käyvät sinut tunnemme, hyvinekin puolinesi.

Yritän parantaa tapojani. Ei tuo kertomani miksikään rehvasteluksi ollut tarkoitettu. Äärimmäisen pieni tapahtuma elämän tiellä paremminkin.

• Lauantaiaamu se on, mutta nyt myös Pyhäinpäivä, haudoilla käydään muistamassa pois nukkuneita, näin on tarkoitus tehdä myös minulla.
      Tytär ja vävy tulevat kohta hakemaan.
      Kerroit Mdk-Mdk asuvasi suomessa, näin ainakin ymmärsin, muistan kun kerroit siellä ruotsin talossasi jäänesi lumen vangiksi ja ne aikaiset kukkasi sieltä kuvina näytit.
      On varmaan totuttelua uuteen elämään, olithan kauan siellä naapurimaassa.
      Noista piirakoista vielä, en ole tullut kysyneeksi mistä ovat lähtöisin, mutta itse liikkeessä paistavat ja voilla voitelevat, puuroakin on reilusti sisällä.
      Kai suuri menekki kannattavaksi tekee, tai sitten toisilla tuotteilla tappion kattavat.
      En ajattele noin, miten Ruunemanni kirjoitti, " onhan joukossa akateemisesti tai muuten sivistyneitä kirjoittajia" kaikki olemme pirtissä samalla viivalla, en koskaan ole huomannut mitään eri arvoisuutta.
      Jos kuka niin minä olen se aivan kansanomainen mummo, joka toimii ja kirjoittaa vailla kaikkea tuota mistä Ruunemanni mainitset.
      Hyvin olen kelvannut ja pirtissä ei arvonimiä kunnioiteta, ei vaadita.
      Keskusteluahan aina kaipaat, mutta ei tuollainen jaottelu ole ominaista pirtin kirjoittelussa, ehkä en osaa sitten sitä "keskustelua", mutta kerro sinä niistä omista lähtökohdistasi ja elämisestä yleensä, voihan olla, että poikii paljonkin haasteita;)
      Pirtistä, olen näin ymmärtänyt tykätään juuri siksi, että tänne on helppo tulla kirjoittaa mitä on mielessä, vaikka pullan leipomisesta, ei sen suurempia odotuksia kellään.
      On todella mukava kuulla miten joku kasvattaa kukkia, askartelee, siis kaikkea sitä mitä olemassa olossaan tekee.
      Mielikuvitusta mukaan ja voi nähdä vaikka Ramoonan tai Marja-Liisan kotipihan kauneuden, Katleijan marjoja poimimassa, hurskaisen piha töissään, Laten ruuan laitossa, ynnämuun korpimaisemissa, luovia ihmisiä on kaiken kaikkiaan jokainen kirjoittaja, muutamia mainitakseni.
      Nyt taisi mennä jo ylisanoiksi pirtin "helppouden" ylistys, mutta kutakuinkin se näin menee, tervetulleita on kaikki kirjoittamaan, joilla on iloinen ja helposti unohtava mieli, kaikelle ikävälle.
      Ollaan ihmisiä, ei muuta.
      Oikein rauhaisaa Pyhäinpäivää, jos ei haudalle ole mahdollisuutta mennä. voi sen kynttilän kotonakin sytyttää ja muistella pois nukkuneita.

• sinisirkku.ek

Voi sentään, mikähän vika minussa on, kun en osaa asennoitua juuri määrättynä päivänä muistelemaan rakkaitani:D Muistot kun tulevat mieleen muutenkin niin monesti, kiitollisuuskin koetusta elämästä.

Halloweeniaikakin on samaan aikaan, mutta
        olen ihan iloinen, etten asu rivitalossa, en tykkää yhtään mokomasta Halloweenistä,kurpitsairvistyksineen ja lasten rumine naamareineen.

Oven kun aukaisi Lippiksellä, niin pimeässä nuo naamiot oli lähes peloittavan rumia:D Naurahtaa kyllä piti pojanviikareille, kun ottivat ne sentään pois, vaikka tuo Karkki tai kepponen, ei miellytä sekään!

Valkeat pilvet melko vaalealla taivaalla, päästävät auringonsäteet juuri esiin työpöydälleni, niin kauniin ja pitkän syyskauden olemme saaneet koke, että ihan mukavaa, kun pimeä ja loskakausi jää lyhyemmäksi.

Nyt onkin jo tarve vilkaista jääkaapin sisältöä, jos vaikka löytyisi vatsan tarpeiksi hieman evästä, heippa ja
        Hyvää viikonloppua!

• Olinpaskirj

Merkillistä, ettei palstalla sallita kommentoida haluamaansa.

Ihmettelen Skillanin pahastumisen kirjoituksistani.

On käynyt selväksi, että monenlaista oppinutta on kirjoittanut palstalla ja ainakin joku on itse maininnut olevansa maisteri. Tiedän vuoren varmasti, että palstalla kirjoittaa esimerkiksi moni sairaanhoitaja, kansakoulun opettaja ym. Valtaosa kirjoittajista on kuitenkin kansanihmisiä Skillanin tavoin. Tiedän toki vain hänen erinomaisen kykynsä kirjoittaa, tausta onkin sivuseikka. Se, että saadaan erilaisista taustoista olevien ihmisten mielipiteitä ja käsityksiä julki, on arvokasta. Vaikka käsi saattaa olla jäykkä kovasta työstä ja sormiinsa taipumaton, voi ajatus juosta kirkkaana.

Olen torpparisukuinen suoraan alenevassa polvessa ja tehnyt raskaita töitä maalaiskotini töissä. Järkyttävän raskas oli apulannan kylvövakka kymmenvuotiaan kannettavana. Raskas myös seivästyskanki, jolla piti lyödä syvähkö reikä kuivaankin maahan, kovaan kuin tina. Vammaisuuteen lähtökohdat ovat varhaisia ja polio täydensi sitä osaltaan halvaannuttamalla selkäni.

Supistetussa kansakoulun jälkeen päädyin hiukan opiskelemaan tekniikkaa ja päädyin jopa Teknillisen Korkeakoulun portaille kun sain todistuksen "kykenevyydestä opiskella Tkk:ssa"

Teknisen opiskelun puitteissa jouduin kirjoittamaan aiheitakin ja sain mainintoja vahvasta tekstissäni ja tästä syntyi kirjoitusintoni.

Tiedoksenne omalaatuisuuteni taustasta!

Ruuneperi

• Välillä ajatukset karkaavat tuosta pääelinkeinosta (ruoanlaitosta) muuallekin, ne on semmoisia mielenmuljauksia ja eikö se ole piristävä lisä.
      Tuommoistakin tuli mieleen että tälläkin hetkellä tuolla ilmassa lentää aika suuri määrä matkalaukkuja Delsey'tä ja Samsonitejä.
      Etelään menevissä puhtaat vaatteet sisällä ja pohjoiseen tulevissa likaiset käytetyt. Minäkin lennätin yläilmoja myöten Myllyn Paras lättytaikinajauhoa Suomesta Turkkiin. Se oli sinä vuonna kun lintuinfluenssa jylläsi.
      Muistan kuinka Turkin Kemerissä silloin hotellihuoneeni lattiakin pestiin vedellä joka päivä ja kadun varren pensaita pestiin ravintoloiden edestä.

• Terve taas, koko poppoo!

Meikämuijan elo on enimmäkseen tyhjää täynnä, joten lähes ainoa ilon aihe on oma persoonani. Ei ainakaan kenenkään sivullisen luulisi loukkaantuvan, jos nauran itselleni.

Olen kyllä suunnitellut yhtä jos toistakin, mutta mitään maailmoja kaatavaa tai syleilevää en vielä keksinyt.
      Olen kyllä huomannut, että näillä nurkilla en ole ainoa rollaattorin käyttäjä.
      Olisi meitä sen verran, että voisimme perustaa jotakin urheilullista,
      esimerkiksi rollaattorilla rullaajat.
      Joskus vain tuntuu siltä, että on paheksuttavaa pelleillä omien vammojensa ja kipujensa kanssa. Mutta minkäpä sille mahtaa, ettei osaa olla arvokkaasti sairas.
      Paras on siis vain pitää mölyt mahassaan ettei loukkaa toisia...

Kiva, että on tämä kahvipirtti, jonka vieraskirjaan voi raaputtaa kuulumisia tai kuulumattomuuksia.

Voikaapa hyvin ja kirjoitelkaa ahkerasti, että minullekin luettava riittää.

• J.K.

Ruunelle terveisiä, että poikkea tervehtimässä sitä muuatta avioparia ja kerro sitten meille muillekin heidän kuulumisiaan.

• Valmiina kuin lukkari sotaan minäkin. Erinomaiset ovat täällä kirjoittajien keskinäiset suhteet ja sopeutuminen. Kun olen koettu sopeutumattomana ja aina kriittisenä, minun on siitä päästävä irti.

Tällainen kirjoittelu tulee yhä tärkeämpään osaan kun ikää karttuu ja tuo vanhenemisen sairaus tuo rajoituksia. Rollaattori tai tuplapotkuri tulee yhä tärkeämmäksi kulkuvälineeksi. Itsekin luovuin ajokortistani, vaikka mielestäni vielä pystyisin ajamaankin
      Kansantaloudellistakin merkitystä on noilla liikkumavälineillä. Saa asioita hoidettua, kunto säilyy ja pysytään pystyssäkin, toisarvoista kunnonkaan säilyminen.

Rollaattoritansseja odotellen!
      Ruune

• muori777

Päevee vuan ;)

Pimeäähkö on päivä ollut.

Tuossapa olisi ideaa ROLLAATTORI TANSSIT ;))

Olen ehdotellut täällä meidä hyteisössä,rollikka kisojavaan eivät vielä ole innostuneet;(

Mennä hyssytellään nyt näin.

näkyillään...

• muori77

ps hyvä että tuli pirttiin numero ;)

• Pistäkäähän rollaattorilla rullaajat kemut pystyyn. Minulla ei vain ole vielä sitä kulkupeliä käytössäni. Kyllä se tuttu on näilläkin kulmilla ja on huumoria heittävää joukkoa, ainakin he jotka tunnen. Ilohan se on joka elättelee, turha arvokkuus vain rasittaa.

Autonikin alkaa olla turhake. Onhan täällä hyvät liikenneyhdeydet, kaupat melko lähellä ja myös Alko, vaikka harvoinpa lääkettä sieltä käyn. Niitä maakunnan korpivaelluksiani vartenhan se autonkotteroni on. Kun näistä reissuistani tulee loppu, jätän varmaan myös kulkupelini. Enpä ennakoi pitemmälle.

Sivistyneisyydestä ja sopeutuvaisuudesta en nyt tarkkaan ymärrä, mitä ne tarkoittavat ja miten voisi esim. käytöskaavoja rakentaa. Sivistynyt en kuitenkaan tunne olevani, ellei siihen lasketa varovasti "sydämensivistystä." Silläkin ymmärrän tarkoitettavan tunnustuksen jakamista pelkän elämänkoulun kasvatille. Eihän sekään turha koulu ole ja oppimistaso siinäkin vaihtelee vaikka olisi rankan koulun käynyt.

Sopeutuminen on ihan hyvä, kunhan ei mene äärimäiseen myötäilyyn. Johonkin se raja on käsitykseni mukaan paalutettava, muutoinhan "lammasmaisuus" ja joukkosieluisuus täyttää vaisuksi väljähtäneen elämän. Jarrun painaminen on joskus tarpeen, ensin hyvällä ja jos ei tehoa niin sitten ronskimmin. Kahvipirtissähän ei ole ollut ongelmia, se onkin taitolaji joka luistaa luontojaan kun tavanomaista pientä kinastelua ymmärretään.

Kun aloin kirjoittamaan, ei tuntunut olevan asiaa. Eikä sitä kunnolla ilmestynytkään, mutta siinpähän venytteilin.

• pyhäinpäivää

Hieno ajatu täältä sain nyt -- ja aion sen toteuttaakkin .

Hankin jotenkin sen potkukelkan johonka saa asennettya pyörätkin -

Kyllä minä Suomalaisena kestän senkin naurun mikä tuli n 10v sitten kun meikäläiset niillä porkilla mentiin --
        Monella tosiaan ei ollut niitä virallisia keppiäkään -

Minä sein sellaset kun täytin 70v , nyt kun Jerry kuoli olen ne ottanut jokapäiväiseen käyttöön - Jerry ei hyväksynyt niitä - oli se sellanen joka piti minut jonkinlaisessa järjestyksessä .
        Oli jo aikakin ja kerkiän vielä (kun kiirettä pidän) sen potkuketkka versionkin saada näihinmaisemiin -

U.M

• j.hurskainen

Jostain näppäimestä näppäsisin ja kirjotus häipy mäkeen. Kait tätä muillekin sattuu. Enemmän kiukutta kun alotuksissa iso kirjain ei ehi mukaan.
      Sitä posottaa kirjottaa ennenkun huohmii ett uusisksi menee.

Olen kuullut että monet nuoret ihmiset pitävät marraskuuta kaik synkimpänä ja surkeimpana kuukausista. Ei minusta.
      Oikeastaan kun herään kuitenkin vanhan miehen tapaan yölösölle, ollaan siirrytty marraskuun puolelle.

Omenapuissa on vielä lehtiä mut omiin nimiinsä ne sieltä putoilevat. Niiden pois haravoinnista ollaan monia mieliä.
      Nyt kun olen ajanut multaa vanhan nurmen päälle, lie kait lehdet pois haravoittea. Sen takii kun keväällä kylvetty heinänsiemen ei sii lehen päällä millään ylene.

• Ensimmäistä päivää aloitellaan marrasku;)
      usta, lämpimänä tuo alkaakin, yli kahdeksan astetta lmmintä ja kostean näköistä on ulkona.
      Kalenterin lehdet käyvät vähiin, heti kohta olemmekin joulussa.
      Mitähän nappia lienen painanut, kun nyt alleviiva kaiken kirjoituksen, vai lieneekö toruja minulle, jos olen ollut tuhma viesteissäni.
      Harmittelen edelleen ettei oksapuuta saada aikaan, nyt pitää koko ketju katsoa, ettei jäisi joku viesti lukematta.
      Ruuneperi, en nyt suoranaisesti mieltäni pahoittanut, mutta tuosta kirjoituksesi maininnoista tuli ajatus, että pirtissä ei todellakaan tarvita mitään "titteleitä" olemme vain nimimerkkejä kaikki, jos joku fiksusti kirjoittaa, sen jokainen huomaa, tekee omat arvelunsa.
      Sinun taustasi olen tiennyt ja kaikki arvostus puoleltani sinun jaksamiselle ja koulutukselle, ei varmasti aina helppoa ole ollut.
      Nyt kuitenkin elämme jo tätä ehtoo puolta ja siksi toivon, että sisäinen sielumme oppineisuus tulisi esille ihan vaan olemmalla ihmisiä toisillemme.
      Minun piti tämä kone selvittää Helpsonin avulla, palauttaa Windson10 uudelleen ja nyt sitten yritän muistaa kaiken maailman salasanat, sähköposti ei vieläkään aukea, kai joudun apua hakemaan, on tämä harrastus hankalaa ja kallista näin osaamattomalle.
      Sotkeutui sähköposti niin, ettei minun vakikorjaajanikaan saanut kuntoon, etäproseduuri? esti lähettämisen, voi olla että joudun koneen puhdistettavaksi viemään, hankalaa.
      Rollaattoritansseja suunnittelette, no sepä sopii, voihan niihin osallistua ilmankin, minäkin voin muorin rollaattoriin nojailla, näin onnistuu tanssi minultakin.
      Noin se on sini-sirkku, eipä montakaan päivää väliin jää, kun miestäni muistan, tuolla kirjahyllyn päällä kuvansa on ja sujuvasti hänelle juttelen.
      Tavaksihan se vaan on muodostunut tuo kynttilän haudalle vienti, no ei huonoksi voi tapaa sanoa
      .Halloweeni on minullekin aika outo asia ja ihmettelin kun kaupalla kävin, kaupunkikin oli lakanoita lyhtyjen päälle laittanut, miksi tuollainen tapa noin suurta huomiota saa.
      Minulla on Avast tietoturvanani ja nyt on tullut Avastilta tieto tuonne oikeaan yläkulmaan, että tämä sivusto on turvallinen ja suosittu, saanut paljon pisteitä, hyvä me;) tarkoittanee koko palstaa.
      Jäänäänpä odottelemaan hurskaisen heinän kasvua, no sitä ennen vietämme tämän sunnuntai päivän mahdollisuuksiemmem mukaan, heippa!
      Onnea vielä Pyry nimisille, pyrystä ei kyllä tietoakaan.

• Eikä väliäkään pyryilmoista, ei edes jäisistä kaduista, mutta kyllä nauratti kun lukaisin viestejänne:D
      Oli kuin kuvaelma, missä emäntä tomerasti ilmoittaa, että täällä ei sitten niiailla titteleille: D))), ettäs niin!
      No, johan ilmaantui mainio meriselitys itte R:mannilta aamulla, voi, että oli hauskoja sattumia Pirtinkin kirjoituspoluilla!
      Omaakin viestiäni ruunemannille vilkaisin näin aamusilmin,--- miten ärhäköitä oikein on oltukaan viimeaikojen melskeessä :D

Olin pettynyt kun ei ollutkaan vielä maanantaiaamu, tiirailin pitkään pientä pränttiä koneen yläkulmassa, no,.oltava on kiltisti tätä sunnuntaita sitten, heippa

• eilispäivänelli

Hyvää huomenta,,kahvipirtin lukijat ja kirjoittajat! Siitä on vuosia kun olen viimeksi käynyt pirtissä, mutta hyvinhän tämä pirtti vieläkin elelee,
        sain iinnostuksen, kun kävin lukasemass noitaviime vuoskymmenen pirttikirjoituksia, ja miten siellä sillon vielä huumori kukki,ja flirttauskin kukoisti, pusuja jaeltiin ja ties mitä kaikkea tapahtui? Silloin oltiin vielä nuoria ja hurjia, läppä lensi ja uskallettiin olla ihan av o imin mielin. Nyt huomaa,,että vanhuus voittaa, mutta myös mielipiteet vaimenee.Kuitenkin toivottelen jatkumoa ja voimia emännälle.Ja
        Ruunelle terveisiä,

• Hyvää huomenta! Ja kaikki hyvin tällä rintamalla.

Kyllä SkillaN oikeassa on, eihän Pirtissä ole "titteleillä" ratsasteltu. Jos joku asian yhteydessä kertoo taustoistaan, eihän siinä ole mitään pahaa. Turhan ärhäkästi aloitit viestisi "olipahankirj" nimellä, Ruuneperi. Mahtuuhan se kyllä mukaan mielenilmaisuna, mutta korostushakuisuus siitä paistaa.

Epätarkasti mainitsin aiemmassa kirjoituksessani että "tunnnen Ruuneperin." En tietenkään tunne muuta kuin kirjoitusten perusteella. Ymmärrän että se ei ole paljon. Sen taustan, jonka Ruuneperi nyt kertoi, olen jo aiemmin lukuisia kertoja lukenut. Mitäs siitäkään, kertaus on oppimisen äiti. Kunnioitettava saavutushan se on, että on vaikeistakin lähtäkohtista opiskellut. Vain sen verran jaksan oppineisuutta erikseen korostaa, että alansa tietäjä hän voi olla. Muutoin "oppinutkin" tököttää samalla viivalla kansalaisten ja "kansanihmisten" kanssa. Hyviksiä ja pahiksia touhuaa sekaisin. Ehkä sillä erolla "tittelikuninkaat" voivat tehdä suurempia virheitä ja rötöksiä.

Tällä se aamuni alkaa! Kaikki hyvin ja menoksi ulos.

• Kyllä itse sanoutunut irti kaikesta eriarvoisuudesta kun en itsekään mitään merkittävää edusta.
        Mahdollisuus tavata ihmisiä eri yhteiskuntaluokista ja muistakin taustoista on avartavaa näkemyksille.

Lähtökohtana ajatuksieni on muistot lyylistä, joka omien sanojensa mukaan oli käynyt vain kiertokulun, mutta kirjoitti eloisasti iloisesti ja kuvaavasti ja lopetti sitten, "ai ku minnuu nauratti", toteamukseen.

• Ramoona_

Terveiset pirttiin Lanzaroten auringosta kaksiviikkoiselta lomalta. Saariryhmä on kaikessa karuudessaan kaunis kuin jalokivet valtameren ja auringon syleilyssä. Lentokoneen ikkunasta näki hyvin , miten tummansininen kimaltava vesi muuttuu saarien matalilla rannoilla turkoosinsiniseksi , maininkien valkeat vaahtopäät tyrskyävät väsymättä kohisten hiekkarannoille ja korkealle ryöpyten vasten tummia rosoisia laavakivirantoja. Valkeat talorykelmät , tulivuorien kraaterit, tummaa tuliperäistä maata, vain hyvin vähän vihreää. Täydenkuun aikaan vuorovesi on erityisen voimakas ilmiö. Vesi on tähän aikaan miellyttävän lämmintä uimiseen ja mainingeissa on ihanaa kellua aaltojen keinutellessa, rannan tyrskyissä saa piristäviä ryöppyjä auringon lämmittämälle hipiälleen. Kävely kilometrikaupalla hiekkarantaa pitkin vesirajassa toinen hupi, eipä edes retkille kaivannut, kun on niin tuttu tämä Kanarian saariston luonto jo. Tekee hyvää ladata akkuja ilman että seuraa somea , uutisiakin katseltiin vain paikallisilta kanavilta satunnaisesti, vähäisellä espanjan kielen sanaston taidolla.

Kotimaassa otti vastaan palmujen sijasta lehtensä karistaneet puut, nyt onkin pian lähdettävä haravoimaan enimpiä lehtiä pihalta. Nahkamaiset vaahteranlehdet peittävät tehokkaasti nurmikkoa , tammissa on vielä suurimmaksi osaksi lehdet kiinni ruskehtavina. Miten hyvää silmälle tekee havumetsien vihreä raikkaus, miten kiitollinen onkaan tästä vuodenaikojen vaihtelusta ja rikkaasta kasvillisuudesta. Ostin aloe vera -kasvin pienen alun, saa nähdä onnistunko kasvattamaan sen viherkasvina sisällä. Sehän on tärkeä lääkekasvina, ostan aina myös aloe vera -voiteita, suihkugeeliä ym. mukaan.

Eilen illalla kävi muutama ryhmä tuttuja lapsia kysymässä "karkki vai kepponen" hassusti pukeutuneina ja maskeerattuina. Karkkia annettiin, vaikka ei tuo hömpötys oikein tunnu luontuvan suomalaiseen pyhäinpäiväkulttuuriin. Kynttilöitä sytytin muutenkin juhlistaakseni kotiintuloa ja saunaan pääsyä pimeässä illassa. (Kuumaan saunaan pääsivät myös matkalaukut desinfiioitumaan.) Omia poisnukkuneita rakkaita muistan kynttilöin enemmänkin jouluna ja heidän omina merkkipäivinään.

Hyvää alkanutta marraskuuta !

• LateVaan

Kyllä on lämpöisenä marraskuu alkanut, varmaan harvinaista sekin, en tosin ole mitään päiväkirjaa pitänyt, mutta kai ne säätieteilijät kertoo jos on poikkeus tapaus.
      Me olimme eilen 80 vuotis syntymäpäivillä Helsingissä, Viikin kartano oli paikka. Oli tuo vanha kartano, ja kaikki sen rakennukset säilytetty tiuhaan rakennettujen kerrostalojen keskelle. Se oli kokonaisuudessaan hieno paikka varmaan yli satavuotias Tiedä vaikka paljon vanhempikin hyvässä kunnossa kuitenkin. Vanhimman veljeni poika täytti 80 vuotta, kivat juhlat, taas paljon sukulaisia koossa.
      Pirtissä on käynyt nyt monia sellaisia jotka ovat aiemminkin käyneet, ja nyt tulleet uudestaan. Minä kahta 8 vuotta mukana roikkunut, joskus kirjoittanut useastikkin, nyt tahti vähän hiljentynyt, no ikääkin on sieltä vanhimmasta päästä mitä pirtin porukka yleensä.
      On kivaa kun moni huomaa miten mukavaa täällä väki on joka pirttiin kirjoittelee.
      En nyt enemmälti kehu tätä pirttiä, harvoin täällä nenilleen saa, ehkä joku kateellinen joskus on tahallaan ilkeä,ilman omaa nikkiä.
      Puolipäivä lähestyy, kivaa päivänjatkoa mukana olijoille.

• Tuosta Viikin kartanosta, kyselin gooklesta miten vanha se on.
        Vanha kartano paloi ja uusi rakennettiin 1832, sitäkin remontoitu usein, ja kuten sanoin hieno paikka. siinä on tilaus ruokala tosi hyvät eväät, ja edulliset hinnat mainosten mukaan.

• Muistathan...Late

On myöskin monta sellaista osallistujaa, jotka aina kirjoittavat ystävällisesti, myös ilman omaa nikkiään.

• Muistathan...Late kirjoitti:

On myöskin monta sellaista osallistujaa, jotka aina kirjoittavat ystävällisesti, myös ilman omaa nikkiään.

Minähän sanoin, ehkä joskus joku nikitön. Eihän siellä montaa kertaa ole vinoiltu.

• j.hurskainen_

Olet mielestäni Late vaan vanhan koulukunnan herrasmiehiä. En ole nähnyt teksteissäsi mitään loukkaavaa.
        Kerran epäilit; tokkopa tuo hurskainen aina tosia kirjoittaa, tai siihen suuntaan. Nauroin röhönaurut.
        Kas kun hurskainen kirjoittaa kaikki mitä mieleen tulee kun sille päälle sattuu.

Aivan ihanteellista syksyä ollaan saatu viettää. Huomenna olisi meillä pieni valuhomma sisätiloissa, kuivabetonilla.
        Sitten syksytyöt on tehty - ja butjettikin kuralla. Itekii myös henkisesti uupunut.
        Hiukan yhteiskunnan reuna-alueilla eläneenä näin henk.koht. lähes 78v. on vaativa kisa.

• Hyvää sunnuntaita!
      Kanta-Hämeessä on 10º lämmintä, ilma on tihruisen näköistä, mutta aion lähteä kohta lenkille.

Ajattelin tuulettaa hieman minkälaisia ajatuksia tai huomioita on paluumuutto herättänyt. Ruotsi ja Suomi ovat naapurimaita, mutta
      tuntuu että varsinkin sosiaalisessa kanssakäymisessä Suomi on hieman kuin yksinäinen, eristetty saari. Kertokaa te, jotka olette täällä asuneet,
      johtuuko kaikki pessimismiin viittaava maan taloudellisesta tilanteesta? Onhan sitä sentään kestänyt jo aika kauan. Ehkä kaikki vielä iloksi muuttuu!

Mutta jos ajatellaan vaikka tapoja, niin teitittely on vieläkin tavallista.
      Ei kai siihen taloudelliset suhdanteet vaikuta.
      Muutin teitittely-Suomesta Ruotsiin, missä kaikkia sinutellaan, paitsi ei kuninkaallisia, mutta kyllä nuorilla toimittajilla on lipsahtanut sinä-sana joissakin tv-haastatteluissa. Tällaisissa tapauksissa herkimmin nokkiinsa ottava on ollut Silvia, muilla kuninkaallisilla on ihana huumorintaju. Eli tyypillistä on että tavallinen ihminen on omanarvonsa tunteva kun pääsee ylenemään asteikossa.
      Minulle oli vaikeaa oppia sinuttelemaan vanhempia ihmisiä ja sitten kun sen olen vihdoin viimein oppinut, niin muutin takaisin Suomeen, missä taas pitäisi oppia että on ero ihmisellä ja ihmisellä. Ei sitä noin vaan mennä sinuttelemaan ketä tahansa, paras olla varovainen ja aloittaa teitittelyllä! On siis ero ihmisellä ja ihmisellä, ei vaan ikänsä puolesta vaan olenpa huomannut sellaisenkin ikävän piirteen että täällä ollaan vielä luokka-ajattelussa tiukasti kiinni.

Ammateissakin on tärkeätä, missä asemassa työelämässä on. Ruotsissa ei sellaista eroa ole ollut vuosikymmeniin, on vaan työyhteisöjä ja kaikki ovat yhtä tärkeitä. Kahvitunnit ovat yhteisiä, lounaalla käydään yhdessä, olipahan kysymyksessä mikä ala tahansa.
      Siitä olen iloinen että en enää ole työelämässä, aiheuttaisin varmasti monta sotkua työpaikan hierarkiassa! :))
      Minusta tuntuu että avioliitotkin korkeasti koulutetun ja kouluttamattoman välillä täällä Suomessa ovat vieläkin harvinaisia. Olenko käsittänyt aivan väärin?

Sitten olen hämmästellyt sitä että täällä ei uskalleta halata ystävien
      ja tuttavien kesken tavatessa. Ei muuten näytä olevan jokapäiväistä edes perheissä. Ehkä halaaminen kuuluu joittenkin merkkipäivien seremonioihin? Kertokaa te, jotka tiedätte, etten tekisi mokia ihmisiä tavatessa!

Olen tottunut siihen että naapureita moikataan, jäädään jopa vaihtamaan muutama sana. Lenkilläkin sanotaan ystävällisesti "hei"
      vastaantulijoille, vaikka ei tunnettaisikaan toisiaan. Sellainen tuntuu
      niin hyvältä.
      Täällä Hämeessä ovat ihmiset jäyhiä ja juroja, kaikki naapurit eivät ole edes tervehtineet, vaikka ajattelin että uudella, pienellä asuinalueella varmaankin ihmiset esittelevät itsensä ja tervehtivät tavatessa. Meitä on vaan 7 asukasta tällä rivitaloalueella, viereen tulee lisää uusia taloja.
      Kaksi asukasta on esitellyt itsensä, toinen heistä on seinänaapurini ja myös paluumuuttaja EU-alueelta. Mutta ehkä sitä 10 vuoden päästä on ainakin hyvänpäivän tutut naapureiden kanssa, jos niin kauan elää saa.

Tuli mieleen eräs hauska yksityiskohta: sana "no"! Sitä käytetään aina kysymykseen vastatessa, aloitetaan sanalla "no"... Voi aloittaa myös kysymyksen: "No, mitä mieltä sinä olet?" Jopa suomenruotsalaiset käyttävät "nå"-sanaa samalla tavalla kuin suomenkieliset! :))

Aika mielenkiintoista tämä paluumuuttaminen! Katsoin Inhimillinen tekijä ja mukana oli Kai Latvalehto, joka kertoi hyvin osuvasti omista muistoistaan Ruotsin ajoilta ja muutosta takaisin Suomeen.

Ehkä teille on vakea käsittää, kun yritän kertoa tällaisista asioista. Kaikkihan on teille tuttua. Niin oli minullekin aikoinaan, mutta nyt tuntuu aika eriskummalliselta, kun tuntuu että yhteiskunta on joistakin kohdin jämähtänyt paikoilleen, eikä jotkut asiat ole muuttuneet miksikään. Toisissa asioissa ollaan hyvin kansainvälisellä tasolla.

Hyvää pyhän jatkoa! Halatkaa ystäviänne! :)

• Taloudellinen tilanne on varmasti vaikeampi kuin elinaikanani koskaan aikaisemmin Suomessa muistan olleen.
        Kyllä huolestuneisuus on ymmärrettävää, ei saisi senkään ilmaisemista kieltää, helpottaahan sen tunteen jakaminen muiden kanssa oloa.

• Tänään ei päivä paistakaan, joten nyt hymy on aurinkona toinen toisillemme! Eikä se korvikkeelta tunnukaan!
      Täällä etelärannikollakin lenkkikavereille hymyillään, kun ollaan tavallaan samalla asialla, ja talossamme jutellaan naapureitten kesken.

Myös ne nuoret perheenisät, jotka määrätietoisesti töihin mennessään aina sanovat tuon "Terve!"-sanansa, antavat potkua päivään, tuntuu kuin voimaa saisin.

Halaamaan on ainakin minut opetettu kotona vauvasta lähtien,
      nousin ikkunoiden lähellä olevalle penkille ja pyysin äitiä pitämään hyvänä, siinä yletyin äidin kaulan ympärille saamaan käteni ja hartaasti halaamaan.
      Halaamiseksi sitä ei sanottu, vaan hyvänä pitämiseksi. "Pidetään hyvänä!"

Ja sehän on siirtynyt eteenpäin, lapsenlapset halaavat, vaikka nuo pitkiksi kasvaneet teini-ikäiset joskus kyllä hiukan välttelevät. Ymmärrän heitä, sillä olen ollut itsekin joskus ' heidän kengissään'.

Halaamisen mieluisuus palaa sitten jo parin vuoden jälkeen. Sitä on jo hiukan kaivannutkin, sillä halaamisella on salaisia voimia, se on kaikilla kielillä ymmärrettävä rakkauden osoitus lasten ja vanhempien välillä,
      samoin aikuisten kesken.

Ruotsissa kesätöissä olin minäkin aikoinaan opiskelurahoja ansaitakseni,
      ja uusia sekä alusvaatteita että muitakin ostaakseni. Hassua, että vieläkin voisin kuvailla tärkeimmät niistä. Siihen aikaan tärkeitä!

Olen ollut palstalla pitkään, aluksi Satu-nikillä, sitten Lii.sal-nikillä ja nyt olen Merilii. Hyvää marraskuun alun sunnuntaita!

• Olen syntynyt sota-aikana ja tuosta halaamisesta/hyvämä pitämisestä tuli mieleen että toki omat vanhemmat pitivät hyvänä niin kauan kuin oltiin pieniä, mutta murrosikäisenä ja aikuistuttua se jäi
        kokonaan pois. Vanhempia tavatessa tervehdittiin kädestä.
        Mutta sitten tuli perheeseen veljen tyttöystävä, vilkas karjalainen ja hän toi uudet tavat perheeseemme. Pitkien tapaamisvälien jälkeen
        on aivan luonnollista tervehtiessä myös halata, saimme oppia.
        Ruotsissa oli tuo halausjuttu levinnyt myös ystäväpiiriä koskevaksi.
        Naapureitakin saatettiin kiittää avusta ja halattiin päälle. :))
        Ystävällisyys toisiaan kohtaan tarttuu ja ystävällisyys on hyvä lääke arkipäivän ankeuteen.

• Kirjoitit halaamisesta ja sen tarpeesta. Itse olen kyllä halailua harrastanut aikuisena ja ollut halauksen kohteenakin, uskokaa pois!

Muistan vieläkin kuin eilisen päivän, ajan jolloin olin pienehkö lapsi, mutta seurasin ympäristöäsi ja sitä, ettei minua kukaan huomannut.

Jokin aika sitten jäin pohtimaan tuota asiaa. Muistot aiheuttivat niin suuren pahan olon, suoranaisen tuskan tunteen, etten seuraavana yönä lainkaan nukkunut. terveyskeskuksessa kävin lääkärin ihmeteltävänä. Tuskaisuuteni syistä en kertonut, envoinut. Miehen on kestettävä!!
        Olen aikuistuttuani kokenut sellaista ristiriitaisuutta, jota en ole voinut ymmärtää. Lapsuuteni kokemukset poikalapsen kohtelusta ovat olleet hirmuisen vaikuttavia. Eihän miestä paijata, eikä tämä saa itkeä, eihän?

Olen erilainen kuin muut, paljonkin erilainen, mutta niin on taustanikin, jossa vammaisuus vielä lisänä.

• Halaaminen on täydellinen kieli, sillä halauksella kerrotaan rakkaudesta ilman sanoja - ja täydellisemmin kuin sanoilla, kaikilla kielillä.

Äidin halaus oli hyvä ja rentouttava, rauhoittava, tuntui ettei maailmassa ollut mitään pahaa. Joskus voin vielä hyvin kuvitella sen, ja sekin rauhoittaa.

Se on varmaan minun kohdallani luonut pohjan sille, että olen kestänyt kaikki elämänpolun kiveliöt ja vaikeudet, mitä on eteeni tullut.
        Rakkaus kasvattaa vahvaksi.

Kyllä pojat tarvitsevat halausta yhtä paljon kuin tytötkin, itkeä on lupa ja kertoa pahasta olostaan, jaettu susu on vain puolikas siitä.

Eri perheissä on ollut erilaiset tavat. Katri Helenan kirjoitukset olen usein lukenut, hänellä oli hyvät vanhemmat ja hän oli perheensä ainokainen, silti K-H kertoi, ettei hänen kotonaan koskaan halattu, että sen hän on oppinut vasta maailmalla.

Oppia ikä kaikki, nyt vain halaamaan, kuten MdK-MdK-kin kehoitti .

Tuossa on seuraavana Dannyn laulu "East Virginia".

• ruunemanni kirjoitti:

Kirjoitit halaamisesta ja sen tarpeesta. Itse olen kyllä halailua harrastanut aikuisena ja ollut halauksen kohteenakin, uskokaa pois!

Muistan vieläkin kuin eilisen päivän, ajan jolloin olin pienehkö lapsi, mutta seurasin ympäristöäsi ja sitä, ettei minua kukaan huomannut.

Jokin aika sitten jäin pohtimaan tuota asiaa. Muistot aiheuttivat niin suuren pahan olon, suoranaisen tuskan tunteen, etten seuraavana yönä lainkaan nukkunut. terveyskeskuksessa kävin lääkärin ihmeteltävänä. Tuskaisuuteni syistä en kertonut, envoinut. Miehen on kestettävä!!
        Olen aikuistuttuani kokenut sellaista ristiriitaisuutta, jota en ole voinut ymmärtää. Lapsuuteni kokemukset poikalapsen kohtelusta ovat olleet hirmuisen vaikuttavia. Eihän miestä paijata, eikä tämä saa itkeä, eihän?

Olen erilainen kuin muut, paljonkin erilainen, mutta niin on taustanikin, jossa vammaisuus vielä lisänä.

Niin minunkin kodissani isä opetti että pojat eivät itke ja hyvin se ainakin veljeeni iskostui. Liikeonnettomuuden jälkeen hän ei
        valittanut eikä itkenyt, vaikka se olisi saattanut pelastaa hänen henkensä, jos hänet olisi leikattu heti. Vasta seuraavana päivänä vietiin
        röntgeniin, mutta röntgenistä hän ei enää takaisin palannutkaan.

Sylitykset ja halaukset vähenivät sitä mukaa kun syntyi uusi pikkusisko tai veli, joka tarvitsi syliä paremmin.

• Musiikkituulella

Sano mikä artisti, niin sen kyllä löytää! Tuo antamasi linkki ei toiminut.

• kat..leija

Tuo linkki näytti olevan East Virginia - Danny

• Musiikkituulella
      • kivajosaukeis

Onko minun koneessani vika kun kaikki linkit on nykyään niitä joita en saa auki -- siniset ennen aukes .
        U,M

• Kyllä-tuo
        kivajosaukeis kirjoitti:

Onko minun koneessani vika kun kaikki linkit on nykyään niitä joita en saa auki -- siniset ennen aukes .
        U,M

Meriliin linkki aukeaa kun vetää ensin siniseksi, sitten painaa ja pitää alhaalla ctrl-näppäintä ja painaa hiirtä, tulee AVAA, ota se.
        niin kohta linkki aukeaa. Se on Dannyn East Virginia.

• kylläaukes
        Kyllä-tuo kirjoitti:

Meriliin linkki aukeaa kun vetää ensin siniseksi, sitten painaa ja pitää alhaalla ctrl-näppäintä ja painaa hiirtä, tulee AVAA, ota se.
        niin kohta linkki aukeaa. Se on Dannyn East Virginia.

Kiitos --ei koneessamitään vikaa ollut -- Kiitos ohjeesta -- Oppiaikä kaikki .
        U.M

• sskillan

Huomenta hitaasti valkenevaan aamuun ja marraskuun eka viikon alkuun.
      Kostealta näyttää ulkona ja lämpöä vaan riittää, pakkasista ei tietoakaan, hyvä on ollut syksy.
      Pirtti täyttyy viesteistä kuin ennen vanhaan ja kiva huomata, että kävijöitä riittää, paluu muuttajiakin on tullut, tervetuloa vaan;)
      Minä tämän koneen kanssa tappelen, ei meinaa mikään onnistua, pitänee palata entiseen.
      Mdk-Mdk ihmetteli suomalaisten elämää, varmasti eroja löytyy entisen Ruotsin maalla asumiseen, mutta kyllä näihin tapoihin tottuu, ehkä jurompia olemme,
      Sinuttelu minulta onnistuu jo hyvin, mutta tuo halaus on vähän heikommilla.
      Minusta tuntuu teeskentelyltä halata sellaisia ihmisiä, joiden kanssa ei oikein muutenkaan pelaa, mutta sitten kun on todellisista ystävistä kysymys, silloin onnistuu.
      Päivän sanominen on myös aika huonoa, samoin naapurien tuttavuus, kai tässä minäkin kohta erakoidun, kun en missään tekemisissä ole talossa asuvien kanssa.
      Tämä oma rauha tulee vaan päivä päivältä tärkeämmäksi, ei varmaan kovinkaan hyvä asia?
      Ramoona olet sitten palaillut kotimaisemiin antoisan matkasi tehneenä, olen vähän ihmetellytkin, kun sinua ei palstalla ole näkynyt aikoihin.
      Kyllä niin on, että hyvänkin matkan jälkeen kotiin tulo on parasta.
      Luokkaeroista on myös ollut mainintaa, minä en enää tänä päivänä jaksa tälle asialle lämmitä, ikä on tehnyt tehtävänsä, olkoon mikä titteli tai johtajuus, kaiken takana on raadollinen ihminen, hyvine ja pahoine tekoineen, ihmisiä kunnioitan tai ainakin yritän elämisen taidon oppineena ja kanssa ihmisiä ymmärtävinä.
      Ynnämuu sanoin, samalla viivalla ollaan.
      Tuo "no" sana ainakin minulla usein toistuu ja muitakin pinttyneitä tapoja löytyy.
      Latella mahtavat tunnelmat juhlissa mitä vietitte ihan oikeassa kartanossa, historian havinan seurassa, sata vuotta on pitkä aika.
      Silloin elettiin sitä "kahden kerroksen" elämää, mikä on mukavaa katseltavaa telkkari sarjoissa, jokainen tiesi paikkansa, kuinka paljon parempia sitten olikaan kartanoiden omistajat, elämä ehkä helpompaa aineellisesti.
      Noita linkkejä en tietenkään saanut auki, mutta nimellä löytyy, jos haluaa ja aikaa riittää.
      Hurskainen, nyt lopeta ahertaminen ja kerää voimia välillä, tiedän saman ikäisenä, että kaikkeen ei ehdi ei jaksakaan, on sitä elämän matkan varrella tullut tehtyäkin.
      Lyylistäkin oli mainintaa, hän oli sellainen kirjoittaja ja varmaan ihmisenäkin, minkälainen ihmisen tulisi olla, aito oma itsensä, hänen kirjoittelujaan oli ilo lukea.
      Vielä pitää mainita myös "eilispävännelille" sellaista iloahan se silloin oli, nyt ei enää onnistu, harmi todella, hulluttelu olisi väliin paikalaan;)
      Nyt lopetan, tätä juttua vaan riittäisi, mutta viisasta lopettaa, liian pitkistä kirjoituksistakin olen moitteita saanut, mutta miten voikaan lyhyesti sanoa, kun asiaa on;)
      Mukavaa alkavaa viikkoa ja maanantai päivää, nimipäivää viettää ainakin Topi, voi olla muitakin juhlijoita, tämä tässä oleva kalenteri ei muuta kerro, onnea.
      Olin kirjautunut, mutta taas näin.

• Niin, kävin illalla myöhään koneella ennen nukkumaan menoani ja huomasin viestisi UM.
      Miksiköhän '' uudistajien '' piti tuollainenkin "parannus" palstalle tehdä, eli viedä sinisyys, - ei sitä ymmärtää voi millään.

Tämä viikko alkoi tehokkaasti hammaslääkärillä ja sieltä kuntosaliryhmään suoraan, nyt kävin syömässä, auto on vielä pihassa, mutta kohta lähden kauppakesukseen ja sen jälkeen vien sen paikoilleen autohalliin.

Sää on kirkastunut.

• Kirjoitin aikaisemmin suomalaisesta työpaikkahierarkiasta.
      Kuulin, että esim. apteekeissa ollaan tosi p****ntärkeitä ja
      hierarkiassa on paikkansa tiedettävä. Asiakkaitten kanssa ei
      läppää heitetä (ei ainakaan täällä Hämeessä). On oltava haudan-
      vakava ja asiallinen. Lisämyyntiä kuitenkin pitäisi saada aikaan,
      kun täälläkin on näköjään apteekissa enemmän muuta tavaraa
      kuin lääkkeitä. Mutta lisämyyntiä saisi varmasti aikaan enemmän
      iloisella asiakaspalvelulla!

Olinpa tänään apteekissa ja hain särkylääkkeeni. Olisin samalla
      ostanut polvituen/ortoosin, mutta niitä ei ollut. Rupesin sitten
      kyselemään tavallisia siteitä, joilla voisin itse kääriä polveni.
      Lörpöttelin siinä samalla ja kerroin että joskus kauan sitten olin
      samassa tilanteessa ja apteekista ei tahtonut löytyä tarpeeksi
      leveää sidettä, koska eläinlääkäri oli hamstrannut melkein koko
      varaston ravihevosten jalkojen sitomista varten! :D
      Ilmekään ei myyjällä muuttunut, totesi vaan kuivan asiallisesti:
      - Niin, voihan niillä tietysti sitoa hevosenkin jalan.
      Tottakai! Potilashan se vaivainen hevonenkin on!

• muori77

Päevee.

nyt on pakko alkaa uskoa että tämä muori alakaa horista.
      No olin kaupungilla ja ajattelin tulla bussilla kotia päin.
      Tulihan sieltä bussi,en katsonut tarkemmin kiipesin vain kyytiin ja sainkin oikein piiitkän kyydin.
      Se veikin ihan toiselle puolen kaupunkia,tuonne hiihtomäkien taakse.
      En ole siellä koskaan käynyt,vaikka olen kolunnut ympäri mielestäni joka puolella.
      Se oli semmosta omakoti aluetta.Ihan kivan näköistä seutua.

Ei siinä mitään tulla köröttelin samalla kyydillä takaisin,oli kiva kuski ja rollikan kanssa kyyti ei maksnut mitään.
      jouduin kylä takasin tullessa jää mää tuossa rautatie aseman luona pois ja siitä käveleen noin vajaa kilometri kotia.

Nyt ei tee mieli enää lähteä lenkille.
      näkyillään...

• viskattu.riimu

On siinä sopeutumista, Hämeen perusominaisuuksiin Mdk:llakin. Voin hyvin kuvitella, miten herkästi sitä reagoisi uusiin sanontatapoihin ym:D Englannissa tuo, Well, kuuluu usein lauseen alkuun, ruotsista muistan pirteän Jasså, kuin kiinnostuksen osoittavana.

No, me kotimaassa käytetään no sanaa, kuin pienenä vähättelynä/rauhoittelevana taukona, ennen vastaamista, tai kuin etäämmältä tarkastelisimme kuulemaamme. Vaikea tulkita,..mutta kuuluu se käytökseemme:D
      Kahvihetkeni kuluikin mukavasti tässä palsta-antia selaillessa.
      PS.
      Nauratti tuo viimeinen Mdk:n toteamus apteekissa, juuri kotiin palatessa tunsin olevani kuin väsähtänyt tamma konimus-kaakkimus!

sinisirkku

• Onhan sitä erilaista käyttäytymistapaa maakunnittain, mutta kyllä taitaa nykyään jo paljon sekaantuakin.
      Muistan kun kesälomallani täytyi pistäytyä Postipankissa kukkaroani täydentämässä tuolla "maakunnissa." Jonoa oli aika pitkälti. Kuulin kuinka mummot juttelivat jonninjoutavaa pankkikassan kanssa ja tuhraantuihan siinä aikaa, jono eteni hitaasti.

Edelläni ollut jatkoi samaa rataa, siinä tuli esille heinänteot ja lehmien poikiminen. - Tiijätkö onkoon nuapurin Iida jo käynnynnä nostamassa eläkkeensä? mummo kysyi kun oli jo saanut asiansa hoidettua. Virkailija sanoi ettei hänellä ole lupa kertoa. - Vai ei ou, johan pittää olla salasta. Vain kun meiltä katos kissa...oumma ehtinnä...

Siinä vaiheessa sain tarpeekseni. Sanoin melko römeällä äänellä että ei kissa ole tänne pankkiin tullut, ala mennä kun asiasi on jo hoidettu! Ja kyllä hän lähti ja purisi mennessään. Käyttäydyinkö väärin? En myönnä sitä vieläkään.

Minusta siinä ei ole mitään haittaa, jos apteekissa henkilökunta käyttäytyy asiallisesti turhia höpisemättä. Olen saanut ihan asiallista palvelua ja se riittää.

Halailen harvoin, aloitetta en tee juuri koskaan, mutta karkuunkaan en juokse. Minusta halauksilla ei ole mitään erityisarvoa, mutta eihän se minua haittaa jos toiset haluaa niin tehdä. Sitä en ole syventynyt miettimään, onko sillä asennemerkistys että lapsuuden aikaisessa kotiympäristössäni ei metriä pitemmät halailleet, eikä halailtu. Kättä kyllä roposautetaan harvemmin tavattaessa, niin teen minäkin. Päivää voin sanoa aloitteellisestikin ja yleensä aina vastataan. Joskus harvoin voi jäädä vastaus saamatta. Koetan muistaa etten uusi yritystäni. Jokaisellahan on oikeus "linnottautua" niin kuin se hyvältä tuntuu.

Tänään oli ihan mukava päivä ilmojen puolesta. Lämpökin kipusi 12. Mikäs onkaan syksyä vietellessä.

• j.hurskainen_

Olin kerran työväenopistolla vyöhyketerapiakurssilla, sellaisella aloittajille tarkoitetulla. Loppuvaiheessa kurssia, kaikkien tuli halata vastakkaisen sukupuolen edustajaa.
        Siinä lähellä olisi ollut halattava ikäiseni nainen, mutta esto tuli päälle enkä sitten halinut kurssikaveritartani.
        Ai kun vieläkin harmittaa. Olisi pitänyt. Osoitin junttimaisen estyneisyyteni.

Sain viimeisen kovan rypistyksen, pienen valun tehtyä. Kahvipirtin emäntäkin väsymisestäni osoitti jo huolestumistaan.
        Hyvältä tuntuu. On jo aikakin ottaa kevyemmin. Vaikutti unen vähenemiseenkin. Se on jo tressin merkki.

• Tuo esimerkki apteekkimaailman tosikkomaisuudesta on
        vanhaa perua, eli naama peruslukemilla. Kysymys on elämästä tai kuolemasta, voisi luulla.
        Eräs sukulaiseni oli äskettäin saanut harjoittelupaikan teknillisenä apulaisena eräässä kaupungin apteekeista. Hän on koko työikänsä
        ollut palvelualalla ja tottunut juttelemaan asiakkaitten kanssa ja
        jatkanut samalla tyylillä apteekissakin. Toinen apulainen oli kannellut
        proviisorille, että tämä uusi henkilö on melkeinpä liian ystävällinen
        asiakkaita kohtaan, mutta hän on siitä huomauttanut jo (yritti kai
        hankkia pinnoja itselleen) ja sukulaiseni oli kauhean pahoillaan, että
        joku vanha ihminen esimerkiksi, joka ei saa ehkä jutella kenenkään kanssa muuta kuin ostosreissuillaan ja että se on apteekkiasioilla ollessa kiellettyä! Hän oli ehtinyt tehdä muutaman päivän aikana
        paljon lisämyyntiä iloisen ja positiivisen asenteensa ansiosta.
        Proviisori oli ottanut kantelijan puhutteluun sillä seurauksella että
        kantelija oli lähtenyt kotiin murjottamaan ja seuraavana päivänä oli anteeksipyynnön paikka.

Mutta vanhat perinteet elävät, täälläkin kaupungin ulkopuolella. Sen ehkä ymmärtää kun aikaisemmin iskettiin tiskiin pelkät lääkkeet, nyt on apteekin henkilökunnan oltava myös oikeita liikemiehiä että saavat katetta yksityiselle rohdoskaupalleen. Mutta myyntimenetelmät ovat aataminaikuiset.

• Huomenet tiistai aamuun, päivä valkenee näyttäisi ihan hyvältä ja lämmintä edelleen.
      Tuo ystävällinen palvelu apteekissa, kuin muissakin palvelu paikoissa mieltä ilahduttaa.
      Asiallisuus on tietenkin otettava huomioon, jos pitkä jono odottaa, rupattelut saisivat jäädä siihen hetkeen, kun aika näyttäisi olevan, ystävällinen voi pika toimissakin olla.
      Meillä on apteekki missä asiakkaat otetaan huomioon, vaikka ostamalla teatteri esitys asiakaskunnalle ja palvelu hymyn kera tuotettua.
      Kaiketi sitä karttaa töykeätä myyjää, jos se suinkin on mahdollista, en kyllä helposti tälläisenkään myyjän palveluun puutu, koskaan ei taustoja tiedä, aina ei jaksa hymyillen elon polkuja astella.
      Onhan meissä asiakkaissakin kaikenlaisia.
      Voi sinua hurskainen, mitä menetitkään, kun et sitä naisihmistä halannut, tiedä mitä olisi poikinut;)
      Mukavahan tuollainen ajelu on, mitä muori teit, jos vielä tutuksi tulit kuskin kanssa, varmaan saman virheen teet toistekin;)
      Eihän tuollaisia räpätätejä enää ole olemassa, mistä ynnämuu kerroit, vai onko sittenkin?
      Tilanteen hallinta on otettava jutustelun aikana huomioon, kyllä siinä joutavat puheet saa jäädä jos jono takana seisoo.
      Lupa siinä on jo huomauttaa, jos asia menee ohi toimitettavan asian
      Totinen huomio tuon hevosen jalan sitominen;)
      Kyllä se vaan totuus on, hymy ei paljon maksa, mutta saa aikaan paljon, joten suupielet vaan yläsuuntaan.
      On kyllä joskus kuullut sen kaltaisiakin epäilyjä, että itsekseen hymyilevä vähän höperöksi mainitaan, ole siinä sitten.
      Nyt tämä höperö lopettaa tyhjänpäiväisyyksien latelemisen ja alkaa elämään oikeaa elämää, heippa!

• Ruunepuhumaton

Höperyydet!
        Eivät nuo sinun kirjoittelusi mitään höperyyksiä liene koskaan olleetkaan.
        Jotakin höperyydenomaista koen tyhjän puhumisessa, jossa suunkäyttäjiä on tyypillisesti kaksi ja sanoja tulee jatkuvasti, täysin sisällyksettä ja asiatta.
        Joillekin juttelu on niin tärkeää, että hiljaa oleminen on ilmeistä tuskaa. Jos omista ja tuttaviensa asioista kertoo, ei voi edes vastata kun ei ole mihin "sanoilla tarttua"

Eikös olekin hirveä keskustelutoveri? Ilmankos olenkin palstan yksinäinen.

• Kaunista marraskuun päivää, lämmintä on 11 astetta se on paljon marraskuun lämpötiloiksi. Tuolla Helsingin Vuosaaressa oli tänään 14, 1 se oli kaikkien aikojen lämpöennätys marraskuussa.
      Kyllähän se tokenee, ei vieläkään kovin kylmää ennusaneet.
      Noista jonoista apteekeissa, meillä melko uusi seitsemän veljeksen apteekki, siellä on vuoronumerot oma jono reseptilääkkeille, ja toinen jono muille tarvikkeille. Enpä ole monta minuuttia jonottanut siellä on monta luukkua mistä lääkkeet saa, kivoja farmaseutteja. Harva siellä rupattelee, jos yhdessä on aikaaviepä toimitus niin seuraava luukku aukeaa, hyvä systeemi.
      Samoin kaupoissa on ainakin kaksi kassaa, muutamissa useampikin, harvoin minulla mihinkään kiire. Jos tuttuja näkee kaupassa, keskustelee siellä, tai kun pääsee kassalta.
      Mukavahan se on vanhoja tuttavia, tai jopa ystäviä on halata, ei se halaus minulle mikään outo tapa ole, varmasti halataan jos joku nuoruuden ystävä tai hyvä tuttava tulee vastaan. Helposti tuo halaus tapahtuu, oli mies tai nainen.
      Nykyäänhän ei oikeastaan ole myyjiä, on kassoja, ja ihmisiä jotka täyttää hyllyjä.
      Kiitos J hurskainen kommentistani.
      Olen ikäni asunut täällä A Kiven maisemissa.

• sinisirkku.ek

Hei!

Uskomattoman lämmintä onkin, parvelleella kuivui pyykki tänään silityskuivaksi, nostin telineen juuri sisäpuolelle, jotta saan viikata kaappeihin loput.

Käväisin luonaalla Chico's ravintolassa, missä on tuota poikani mainostamaa BBQ foodia. Hymyilytti tunnelma,...amerikkalainen 40-luvun musiikki soi salunatunnelmassa, puuttui vai pianisti rämäyttämässä jazzia.:D

Toki nuo rekvisiitat lautalattioineen vain paikoitellen, modernismin lasi & hanaviritykset loivat lopun ympäristön. Niinpä niin, Mac Donalds' ja muut Burgerit on pikaruokasukupolvien melodioita.

Mutta,..rennon viihdyttävää syödä Bonnie & Claude annos helpommalla.
        Onhan pihapuistossa täällä äitejä "höökivaunuineen" rupattelemassa, lämmin sää antaa huolettoman pukeutumisenkin, ei talvisaappaita kaipaakaan jääpiikkeineen vielä,..terve!

• s-s.ek
        sinisirkku.ek kirjoitti:

Hei!

Uskomattoman lämmintä onkin, parvelleella kuivui pyykki tänään silityskuivaksi, nostin telineen juuri sisäpuolelle, jotta saan viikata kaappeihin loput.

Käväisin luonaalla Chico's ravintolassa, missä on tuota poikani mainostamaa BBQ foodia. Hymyilytti tunnelma,...amerikkalainen 40-luvun musiikki soi salunatunnelmassa, puuttui vai pianisti rämäyttämässä jazzia.:D

Toki nuo rekvisiitat lautalattioineen vain paikoitellen, modernismin lasi & hanaviritykset loivat lopun ympäristön. Niinpä niin, Mac Donalds' ja muut Burgerit on pikaruokasukupolvien melodioita.

Mutta,..rennon viihdyttävää syödä Bonnie & Claude annos helpommalla.
        Onhan pihapuistossa täällä äitejä "höökivaunuineen" rupattelemassa, lämmin sää antaa huolettoman pukeutumisenkin, ei talvisaappaita kaipaakaan jääpiikkeineen vielä,..terve!

Lounaalla sentään :D

• Tavaksi tulleeseen käytäntööni, illan pimetessä otan taas kiireisestä menostani aikaa ja pistäydyn täällä. SkillaNin kysymykseen "räpätädeistä", onhan ne muutokset ehtineet Postipankin ajoista tulla ja rahojakin reivitään "seinästä." Postipankkikin oli joka kylän postitoimen yhteydessä. Paljon on maakunnissa kadonneet niin pankit kuin ihmisetkin.

Kaikkea j.hurskainenkin harmittelee, jos nyt on mielestään joskus junttimaisesti toiminut. Eipä kaikkia kokkareita kannata muistikuormaan lisäillä. Olen lukuisia kertoja tullut nimitetyksi juntiksi. Ei haittaa mitään. Jätkäksi nimittely on jo melkeinpä kunniakas arvostus. Täällä etelän tienoilla se jätkä saattaa saada haukkumavivahteen. Pohjoisempana jätkä on arvostettu nimitys. Ja mihinkäs "koira karvoistaan pääsee", jätkäksi olen syntynyt, jätkien parissa työni tehnyt ja junttejakin on joukkoon mahtunut. Siispä tunnen olevani perussuomalainen, ehkä toivottavasti ripaus jätkää tallella, mutta en missään tapauksessa Perussuomalainen, ei ajatustakaan.

En tiedä mitä Late ajattelee kun on ikänsä asunut A.Kiven Impivaaran maisemissa? Tosin siitä "Seitsemän veljeksen" elämästä on aikaa ja muutoksen tuulet ovat ehtineet puhaltaa.

Ruuneperi vain kaipaa "oikeata keskustelua." Vaikea sitä on syntyä samaan tapaan kuin nokat elävästi vastakkain. Hiljaisuus on pitkä, jos minäkin kerran iltahämärissä vastailen ja niin näyttää olevan Pirtissä monella muullakin. Enempi pukkaa tulemaan kertomuksia, juttuja. Onhan sekin jotain.

Eiköhän tässä ole jo ilmoittautuminen verran. Niin...tänään kävin terveyskeskuksessakin ilmoittautumassa, jossa leikattiiin pala kehostani tutkittavaksi. Ei tuiki tärkeä ilmoitettavaksi, mutta onhan merkki miten voi päiväänsä kuluttaa. Eipä huolen ole huolen aihetta.

• ynnämuek

Viimeiseen lauseeseeni tuli tökkäys. Olisiko sittenkin huoli painamassa?

• Neeasa

Iltaa pirttiläiset!
      Päivä on ollut ihana, en tiedä olisiko tuo ylisana, mutta niin leppeä ja kaunis auriko paisteli koko päivän.
      Otin haravan käteeni ja suorastaan nautin viimeisten, ainakin tänä syksynä haravoinnista!
      Kyllä halaaminen on mukava tervehtimistapa, sitä ei koskaan tee liikaa, aina se
      voimaannuttaa ja tule hyvä olo. Tietenkin siinä määrätty tuttuus täytyy olla.

Myös vaikka kauppareissulla iloinen hymy ja hei, tai moi, aina se tuppisuuna kulkevan voittaa!

Iltatee kuuluu olevan valmis, mieheni kyselee, että kaadanko jo mukeihin,
      no, hyvä kaada vain, nauttimaan sitten.

Voikaatte hyvin!

• Kaunista ulkona, olin metsäkävelyllä. Kerronpa kaikkein hassuimman tapani.
        Riisuin käsineeni sauvoineen ja laitoin sivuun, sitten halasin metsän valtiasta, se on kaikkein korkein ja suorin, käsivarteni ulottuvat hiukan yli puolenvälin sen ympärysmitasta, painoin paljaat käteni sitä vasten, samoin poskeni sen karkeata pintaa vasten, kerroin kaikki iloni, murheeni ja toivoni sille, vielä toisenkin poskeni sen pintaa vasten painaen.
        Rakastan metsää, sinne on joskus ikävä.
        .

Metsässä tuli mies vastaan ja sanoi että sauvat ovatkin nyt hyvät olemassa. vastasin että näin lehtikelillä varsinkin. Koira tuli perässä, tutusti heti lähelleni, mies sanoi että on sadunomaisen kaunista tänään, sitten huomasi että toinen kengännauhani on avautunut, laita kiinni, ettet kompastu. Kiitin ja laittelin lenkkitossun nauhan kiinni. Harvoin ketään siellä olen tavannut.

• Kuusessa on usein oksia alhaallakin, mutta tässä metsän valtiaassa alkavat vasta noin kahden metrin korkeudella. Ja latva piirtää pilviä.

Koira, jonka tapasin, katseli minua ja kuunteli jutteluani kuin olisi ymmärtänyt. Sillä oli ikää jo 15 vuotta, kiva virkeä vanhus siis.

• Huomenta harmaaseen syysaamuun, ei taida eilisen kaltaista ihanuutta tänään nähdä.
      Oli kerrassaan ihana päivä eilen ja lämmintä, on tänäänkin mittarissa seitsemän astetta.
      Mukavan metsä lenkin olet Merilii tehnyt, nuo puun halaamiset on jäänyt minulta, mutta kaikesta muusta siellä luonnossa olen osannut nauttia.
      Ainut pelko eksyminen, jos outoon metsään olen mennyt.
      Tuli haikea mieli, kun Neea kerroit tee kutsustasi, ei kuulu sellaista kutsua minun kotona, itse vaan on kaikki suuhun pantavat valmistettava, onnellinen varmaan olet elostasi.
      Harmillista jos huoleen todella on aihetta ynnämuu, kaikki vaan eteen tulee, ei mahda mitään.
      Toivon, että huolen aiheet poistuvat ja elämällä on mukavaa annettavaa, kaikki on mahdollista, ilot ja surutkin.
      Tuo "jätkä" on nyt kai jo sukupuuttoon kuollut, tuskin sillä nimikkeellä enää on ketään, joita jätkäksi voisi mainostaa.
      Voisi kai sanoa, että ne entisajan jätkät olivat tyypillisiä, aitoja suomalaisen miehen malleja, jotka ei puhu ei pussaa, mutta kun työstä oli kyse siihen tartuttiin.
      Pienissä kylissä jokainen tunsi toisensa ja tavatessa vaikka postin jonossa juttua riitti, kun kaikki asiat oli selville saatava.
      Jääpiikkejä ei vielä ole tarvittu, mutta osaapa olla liukas tuo lehtien peittämä katu, onneksi näin eilen harja auton ajavan kauppamatkani kadun, kyllä sai jo varoen kulkea, kun viimeksi katua kuljin.
      Palvelunumerot on nyt melkein kaikissa virastoissa ja apteekeissa, voi vapaasti vaikka jutella tuttujen kanssa, kun vaan numero taululle muistaa vilkaista.
      Kyllä osaa joku olla rasittava, kun puheripuli yllättää, olen joutunut lauluharjoituksissa istumaan sellaisen ripulin saaneen edessä ja rasittavaa on joka tauolla se puheen pälpätys kuunnella.
      On siitä sanottukin, mutta muisti on hänellä huono, tai asiaa niin paljon sisuksissa, että ulos ne vaan pyrkii;)
      Näinpähän se tuppaa minullakin olla ainakin kirjoittelun osilta, niin paljon olisi kerrottavaa, ei loppuun meinaa päästä.
      Tällä kertaakin jäi kannanotot eläinten kohteluista, vaikka mieltäni ne myllertää, aivan kauheita tietoja niistä annetaan ja pakolaiset, ne uhkat mitä heidänkin tuloon on liitetty, monen monta asiaa olisi pohdittava, mutta jätänpä nyt taas tähän,
      onnistunutta päivää kaikille.

• kat.leija
      • hansin_vahinko

Olipa muikava paluu entiseen. Eilen joku tietävämpi netin käyttäjä näytti omalta koneeltaan sen harmaan linkin näkyville saamisen.
        Kotona en sitten enää löytänytkään sitä kohtaa. Niinpä sitten sanoinkin, olkoon koko juttu mun pualest.

• Puskasuleima

Terveisii vaa täält meitinkylän meitiltä.
      Ei sara muttei paistakka. Parkkipaikan automopiileist päätellen ei os satanu yälläkä eikä ollup pakkastaka.
      Leherettömät koivunoksat roikkuvatten vilusen näkösinä, muttei niit kumminka tuuli riapota.
      Jos oikeen tarkkaan kyttää näyttäs taivaal olevan sinistäki.

Omast ja alakuperäskappaleen pualesta toivon, et Ynnämuun näytekappale osottautuu simmotteks ku perättömät huhutki: ei mitääv vikaa! Mut onha se hyvä käyrä tohtorille näyttämässä, et niillekki piisaa hommia.
      Mei joka tapaukses piretään sulle peukkuja.

Terveisii vaa kaikille. Meitil om pannu kuumana, et poiketkaa ohi kulkeissanne kaffeelle.

• muori77

turkanen sentään TAAS lensi sepustukseni bitti taivaaseen;((

Tulin kertomaan markkinaterveisiä.
      Ja Viipurinrinkelin toin pirttiin olokeepa hyvät.

Hiki siellä tulj tuas piähän.

Ostin 10€ semmosen ISON kassillisen "seksiä".
      Siitä on hyvä jakella viemisiksi ja tuonne kerhohuoneellekin.

Nauramme aina sen kauppiaan kanssa muorin seksin ostolle;)
      Mummuni sanoi aina seksi kun olisi pitänyt sanoa keksi.

Toin pirttiin Viipurinrinkelin pistäkää poskeen.

näkyillään...

• sinisirkku.ek

Ah muori, Viipurinrikilää, sitä en voi vastustaa,reseptiäkään kun ei mistään saa:D Taitanpa kiitos, palasen ja pistän musiikin soimaan aurinkoisen päivän iloksi, heidå!

https://www.youtube.com/watch?v=fpoE6TTD9eY

• Taaspa on tullut hämärä. Toivottavasti kaikki muu ei hämärry.

Kiitos SkillaNille ja Nurmijärveläisille osanotosta huoliini. Ei nyt ole suuresta huolestani kysymys. Pieni parantumaton näppylä on poskessani. Kun olen jo kahdesta tyvisolusyövästä ollut leikeltävänä ja niskastani paikkatarpeita on jouduttu ottamaan, näihin kokemuksiini perustuen hakeuduin lekuriin. Helpompi se on aikanaan selvittää. Olipa sitten syövästä kyse tai ei, kimpaleeni on nyt tutkittavana. Kolme viikkoa tulosten saamiseen menee. Eipä niillä hätää ole, se syöpä ei lähetä etäispesäkkeitä ja kasvaa hitaasti. Joten eipä tässä mistään vakavasta ole kyse.

Aika hyvin SkillaN jätkän olemusta perusteli. Totta sekin että kunnon jätkäkulttuuri on katoamaan päin. Olen kuitenkin sen verran antiikkista väkeä, että omakohtainenkin kokemus ja ympäristö on olemassa ainakin muistoissani.

Hyvä tuokin että linkki on valmiiksi värjättynä. Sain sen ennenkin auki jos kiinnostukseni oli riittävä. Siispä harvoin availin.

Politiikassakin tapahtuu ainakin galluppien mukaan. Seuraan kyllä, mutta tuleehan noita uutisistakin. Jätän niistä kirjoittamisen tässä, tuskin tulkintojani kaipaillaan.

Enpä nyt punnerra pitemmälle, joten hyvää illan jatketta teille kaikille!

• j.hurskainen_

Jouduin eilisen yritykseni kirjoittaa tälle palstalle tuhoamaan. Niin surkeeta väkisin pakertamista se oli.
        Jotenkin ikäänkuin hoito pois. Avaimet löytyivät aamupäivällä ulkonta ulosheitetyn kynnysmaton alta. Samassa paikassa oli lompakkokin.
        Ei ihan vaaraton höperehdintä kun maksukorttikin oli sii lompakossa mukana.
        Kyllästyin etsimiseen ja menin päiväunille. Sen jälkeen tein ulkona mieluisan löytöni. Oli se päivänkin pelastus.
        Ottajia olisi ollut, jos olisivat tienneet... Illanjatkoja.

• sinisirkku.ek

A-studio käsittelee koulujen homeongelmaa, joka on terveydelle vaarallinen, väsymys ja päänsärky ja nenän tukkoisuus oireina. Eihän tuo ole mikään ihme, tiiviisti rakennetut betonitalot, ja 25-30 hengittävää oppilasta luokissa 10 kk yhteen menoon!

Kyllä vanha hirsirakennus, oli kaikin puolin terveellisempi ja ilmavampi vaihtoehto kouluille ja asumuksille, joskin pienemmät määrät asujia huoneistossa ei aiheuta hengityshöyryä ja homeen kasvua yhtä paljon.
        Pohjakerroksessa maakosteus kyllä kehittää hometta joka leviää vähin erin kerroksiin. Tuhatvuotiset rakennustavat kun korvataan uusilla, seuraa myös uusia ennakoimattomia ongelmia. Hintansa kaikella!

• Huomenta lupaavalta näyttävään päivään, toivossa aurinkoa, lämpöä vielä pari astetta.
      Noista home taloista, kyllä nyt taidot on ruostuneet suunnittelijoilta, vaikka kuinka on tietokonetta ja tutkimusta, näitä home taloja vaan löytyy.
      Minun nuoruudessa ei tämän laatuista puhetta ollut, myös tuo allergia ongelma oli melko tuntematon, tulee vaan mieleen, onko näillä lisäaineilla vaikutus tämän kaltainen.
      No olihan niin, että lääketiede ei tunnistanut kaikkea, ihmiset kuoli tuntemattomiin vaivoihin, mutta silti tuo mielikuva syntyy, että nykyihmisen ovat herkempiä sairastumaan kaikenlaiseen.
      Ennen vanhaa sika suolaan laitettiin, maito suoraan lehmästä ja voitakin syötiin, jos sattui saamaan.
      Olipa onni hurskaisella, että löysit nuo kadonneet tavarasi, nyt varotuksen sana, rupea tarkasti seuraamaan avaimiesi ja lompakon mukana oloa, harmia tulee jos ne katoaa.
      Minusta on tullut varmistamisen mestari, käännyn vielä ovelta keittiöön katsomaan, että varmaan virrat on pois ja taskua koitan ennen oven kiinni panoa, että myös avain on mukana.
      Kyllä tuon monesti huomaa, miten muisti alkaa heittää.
      Kyllä varmaan tarkempi on joka näppylän suhteen, jos jo kokemusta moisista on ja hyvä niin, ennakointi kaikessa hyväksi.
      Ainainen huolihan se on, jos jo jotakin on kokenut ja uusia oireita ilmenee.
      Meilläkin oli markkinat, mutta enpä viitsinyt mennä, kun edes markkina rinkeli ei houkuta, maistelen kuitenkin muorin tuomaa, no hyvältä näin harvoin syötynä maistuu.
      Keksejä en osta milloinkaan, pikkuleipiä en myös tee, kakut jää syömättä, suolaisia leivonnaisia sitten kyllä menee.
      Nyt voi laulaa, että" lehdetön puu, yksin kunnaille jäi" toivottavasti ei meille kenellekään ole käynyt samoin, jostakin ainakin yksi ystävä löytyy.
      Minusta nuo lehdettömät puutkin on kauniita, alistuneet lepoon, odottamaan kevättä.
      Katleija on osaava ihminen ja tarkka, kaiketi jossakin aina nuo tiedot löytyy mistä kerrot ja osaat vielä meitä" tumpeloita" ohjastaa, kiitos.
      Minulle käy usein samoin, kuin hansin_vahingolle;)
      Nyt on suunnattava tukan leikkuuseen, uusi kampaamo, saa nähdä miten onnistuu minua miellyttämään, tuleeko pysyvä asiakas suhde.
      Vuosia kampaukseni tehnyt kampaaja jäi eläkkeelle, minun harmini, hänen ilonsa.
      Nauttikaa kauniista syysilmasta, ainakin meille on sellainen kehittymässä.

• AnselmispaceSalakähmä

Amalia käski!

Se oli taas aamukahvilla kun sain Amalialta määräyksen kirjoittaa palstalle.
      Mitä minä nyt palstalla kertoisin kun siellä on aina hienot ikkunaverhot ja kukkaset pöydällä. .Suomen huono taloustilanne vei ikkunaverhotkin pirtin ikkunoista, mutta pullon sain, Amalian myöntymyksenä, pöydän jalan juureen. Yhdessä me Amalian kanssa siitä nautimme paremman ilon puutteessa ja joskus jopa nauramme.

Kukkana ikkunalla on pelakuu eli hienommin pelargonia, jonkalainen Amalialle on niin rakas. Sellainen (kukkivana) oli Amalialla ruukkuineen kainalossa kun aikanaan vihille astelimme Römpsänperän kirkossa.

Pitiääkö sinun tuostakin ilkkua kun ruusujen puutteessa tuon tein, pahoitteli Amalia.
      Siinä oli vihkiäisissämme oikein kuin kukka-asetelma, minulla pelakuu kainalossa ja sinä kukkakeppinä rinnalla.
      Äläkä nyt alvariinsa minun mitättömyydesstäni puhu, en minäkään sinua juuri sumopainijakseni nimitä., huomautin.

• kat.leija

Nytpä saimmekin harvinaisia vieraita ihan Kutemajärveltä asti. Anselmi ja Amalia Salakähmä. Ensin ihmettelin tuota nikkiä AnselmispaceSalakähmä, minä kun muistin tuolle englanninkielen sanalle vain yhden suomenkielisen vastikkeen, nimittäin avaruus. Sehän ilmeni tuon tunnetun tyttöbändin nimessä Space Girls.
      Sanakirja kertoi sen tarkoittavan myös sanaväliä.
      Enkhlantia kun olen vain työv.opistolla yli 10 v sitten harrastellut niin alkavat nekin opit jo unohtua.
      Anselmi kielimiehenä sen välilyönnin sijaan laittoi. Pirttiin ei tartte pulloa mukaansa ottaa kun on tuo nurkkakaappi, jonka varastosta LateVaan pitää huolen.
      Naiset taas kahvileivistä, minäkin toin rusinarahkapiirakan tarjolle, vassakuu.
      Nyt on päivä kirkastunut ja sakea sumu on haihtunut. Sumu kai johtui kylmästä yöstä.

ps. niistä verhoista Amalia kertoi että kyllä ne 20 v. pitsiverhot tallessa on, kunhan hän ehtii ne käsipyykissä pestä nehän koneessa hajoaisivat.

• Puskasuleima

Ihanata!

Ruune oli toimittanut viestini perille, ja Anselmi ja Amalia ovat taas Kahvipirtissä mukana!
      Tekee hyvää vanhalle sydämelle, kun maailmassa on vielä ainakin yksi onnellinen, sopusuhtainen ja toinen toistaan rakastava pari.
      Kyllä heistäkin pitäisi saada kuvia ja artikkeleita lehtiin ja ohjelmia televisioon.
      Nykyisinhän aviisit ovat täynnä puolialastomia likanräpelöitä, joiden kuuluisuus perustuu siihen, että he ovat menneet tänään hyviin naimisiin ja ylihuomenna eronneet.

Rahahuoletkaan eivät näytä kahden Aan avioliittoa painavan. Se on hyvä se!
      Maailmassahan on niin mahdottoman paljon köyhyyttä, eikä se kirpase yksinomaa työttömiä. Kyllä ihan virallisissa tv-keskusteluissa oikein arvokkaat fil.trit tai muut tärkeät naishenkilöt ovat nykyisin niin pienipalkkasia, ettei monillakaan ole varaa riittävän pitkiin ninkeihin. Reidet ovat paljaina vesirajaan saakka. ja jopa kansanedustajatkin joutuvat täysistunnoissa pukeutumaan puseroihin, joissa yläosaan ei ole riittänyt kangasta.

Tällä parin sanan tekstillä olen siis toivottanut molemmat Aat tervetulleiksi ja halaisin myös Amaliaa jos uskaltaisin.

• Määkans

Kiitos kun käyt luomuksiasi lukaisemassa. Nämä ovat niitä ruuneperin satuja, joita on pilkattu.
        Kehottaisin jokaista, joka pitää kirjoitelmieni kaltaisia yrityksiä vain kelvottomina satuina, yrittämään.

Pieni ja lyhytkin kirjallinen teelmä vaatii ponnisteluja. Pitää olla jotain sisältöä, mielellään hauskuutta ja muutama henkilö.

Pidän paljon kirjoittamisesta enkä mitään kuvittele aikaansaannoksistani, mutta minä olenkin vain Ruuneperi!

• Ramoona_

Kirjoittakaamme ilon lähteistä ja ilon kautta , parhaimmillaan ilahduttanevat kyhäelmämme muitakin. Sivuuttaakoon ne se, ken ei niissä mitään kiinnostavaa näe...mieluiten vähin äänin tai vaihtoehtoisesti paremmaksi pannen. Kelpo reseptin annoitkin kirjallisen teelmän olemuksesta. Anselmin ja Amalian henkilökemia on kuitenkin niin herkkä asia, etten enää rohkene sitä juuri ensinkään kommentoida, joskus olen yrittänyt ja saanut sapiskaa hahmojen kirjalliselta luojalta. Sapiskasta en tosin ole moksiskaan, sehän on vain todistus, että Ruuneperi on lukenut kommnenttini.

Amalian morsiuskimpun virkaa toimittava ruukkupelargonia antaa kuvan taloudellisesta ja perinteitä peroonallisella tavallaan kunnioittavasta naisesta : ruukkukukka ei kuihdu , siitä voi jakaa pistokkaita ja se säilyy vaikka seuraavalle sukupolvelle. Ennen morsiushuntuun kiinnitettävä myrtti otettiin kodin viherkasvista, joka saattoi olla talossa sukupolvien ajan.

Nimi Amalia on naisellinen ja kaunissointuinen. Se pohjautuu muinaisgermaaniseen sanaan amal, joka merkitsee työtä ja taistelua. Eri kielissä se on eri muodoissa, esimerkiksi Amelie ja Emily.
      Suomessa ovat käytössä olleet mm. Amali, Amalja, Maali, Maala, Maalia, Malla, Maila, Maili ja Liia. Amalian kanssa samana päivänä eli 19.5. nimipäiväänsä viettävät Emilia, Emma, Emmi, Milla, Milja ja Milka.
      Hollanin kuningashuoneen yksi pikkuprinsessoista on nimeltään Amalia.

• Mukava tietää, että oikein tolkun nimiä tulin valinneeksi. kirjoitin ensimmäiset yritykseni joskus kun seuraajana Bilman hoiti seriffiyttä.
        Otin nimimerkikseni AnselmispaceSalakähmä Salakähmän ja kerroin Amaliasta ja paikkakunnasta jotain!
        Bilman huitaisi viestini Espoon hevon kuuseen ja vasta toivuttuani aloitin.

• Ruunespaceperi

Ihan erityiskiitos tavastasi kommentoida, ne ovat minusta kuinkultajyviä torajyvien seassa. Voin pyytää myös anteeksi tapaani kommentoida. Olen kuitenkin vain Ruuneperi ja niissä taidoissa on pakko pysyä.

Muistini pettää tuoltakin osin, että olisin kovin sanoin jonkun kritiikkiä arvostellut!

• Ramoona_

Eipä täällä ole tarvis jyviä akanoista erotella, mutta mieluisaa kuulla että olen jonkun kultajyväsenkin mielestäsi onnistunut yhteiseen puurokattilaan lisäämään. Vastavuoroisesti olen saanut nokkkaistuksi jonkin viisauden kultajyvän tästä palstan jyvälaarista. Leikillänihän minä tuosta arvostelusta, tunnen vaan olevani kuin kolmas pyörä kahden A:n liitossa, pysyttelen Amaliasta kunnioittavan välimatkan päässä. Varsinkin kun olen melko hento naisihminen ;)

Ynnämuulla on tolkun ehdotus turvapaikanhakijoiden kotouttamisesta. Valitettavasti eivät marjametsään ehtineet, lieneekö suppilovahveroitakaan enää. Pääministerikin lupasi kotinsa muutamalle perheelle, mutta kyllä Kutemajärvi luonnon virikkeineen Kempeleen kaavoitetun omakotialueen voittaa. Toivotaan oikein lumista kunnon pakkastalvea, pääsevät lumitöihin ja hiihto-opetukseen, ja ilman muuta saunomaan. Mahtaako kukaan edes huomata, että kala- ja lanttukukossa on possun kylkeä. Tulkkeja ei arkipäivässä tarvita, elekieli avuksi jos ei muuten sanoma mene perille puolin ja toisin.

• muori77

Ehtoo päivää.

Kyllä tuo Anselmi on ihan mukiin menevä mies;)
      En tarkoita kirjaimellisesti,se on vain semmonen savolainen sanonta kivasta kaverista;)

Kävin tänään yhdessä hoitokodissa yhtä tuttua tapaamassa.
      Kyllä on kurjaa kun tuo muisti menee.
      Hänen vaimo kuoli keväällä ja mies odotti nytkin koska emäntä kaupasta tulee.
      Onnesi saivat hyvän hoitopaikan.

kiitokset kerroin hoitajille,tekevät hyvää työtä.

Päivä oli taas oikein UPEA,!

näkyillään...

• Amalian käskyä tietysti, ymmärrettävästi toteltava. Anselmilla ei ole ollut edes harkinnan paikkaa, onhan sosiaalisia yhteiskuntasuhteita hoidettava ettei käy niin kuin Ruuneperille, joka vain haikailee keskusteluja. Yksitoikkoiseksi se varmaan Römpsänperällä käy kun Amalia yksin käyttää määräävää puhevaltaa ja Anselmin on parasta vain nyökkäillä. Se on vähän niin kuin PS hallituksessa, myönnyttävä, on muutoin tulee lähtö mukavista, viihtyisistä oloista.

Tuli mieleeni että ettekö voisi ottaa sinne Römpsänperän , Kutemajärven maisemiin pakolaisia, vähän J. Sipilän malliin. Kyllä Amalia tunnetusti tomerana emäntänä olisi pätevä sopeutusvalmentaja ja Anselmiakin se ajanoloon helpottaisi ylen raskaissa töissä. Tuskinpa ruokien kelvottomuudestakaan pitkään naristaisiin. Mämmiä ja lanttukukkoa pöytään, jos ei eväät maista niin varmaan ne lähtisi yhtä nokkelaan pois vierailtakin kuin Anselmilta jos alkaa niuhottelemaan. Nälkä onkin mahdottoman hyvä opettaja, minullakin on kaukaisia muistoja tästä koulutusmuodosta.

Kyllä kai Röpsänperältä töitä löytyy isollekin joukolle kun Amalian kekseliäisyyttä käyttää, luulenpa Anselmin sen kokemusten kautta tietävän.
      Kunhan Kutemajärvi jäätyy, voi alkaa joukolla poraamaan jäähän reikiä ja ryhtyä uittelemaan pilkkiä. Sehän onkin vain vapaa-ajan viettoa, ei työtä. Tämäkin on tarpeen, niinä iltahetkinä jottei pääse elämäänsä pitkästymään.
      Luulenpa että Römpsänperällä sopeutus toimii myös kielen opetuksessa. Onhan emäntä ja isäntäväki kipakan kielitaitoista sivistyneisyyttä. Ainakin ärrien soinnun luulisi heti ekapäivinä kovempaankin päähän uppoavan.

Teen tämän lyhytmuotoisen ehdotelmani ihan vakavissani. Turha siitä on hakea mitään salattua sanomaa. Ruuneperia on turha tässä asiassa kuunnella. Hän väliin jurottelee yksinäisenä ja sitten puhaltaa ulos kieronlaisia ilmaisuja, joista ei varmuudella ota pirukaan selvää. Muuten ihan tolokunmies.

• Kiitos mielipiteistä!
      Päätyminen ihan tolokun kirjoihin tuntuu ihan mukavalta. Väitit, että minä vain keskusteluja odotan. Ei ihan pidä paikkaansa. Mielipiteitä ja käsityksiä asioista on suorastaan avartavaa lukea.
      Sinua, Ynnämuu, olen ajatellut saman tapaiseena satujenkertojana kuin mitä minua on täällänimitelty.

Jotenkin tuntuu, että kynttilääsi vakan alla pidät.

• P.S. Tuo käsityksesi maahanmuutosta römpsänperälle , kertoo kerrontahalustaja valmiudesta..
        Kun jouluna otat kynttilääsi pois vakan alta niin anna joskus palaa.

• Pikaiset huomenet, teen lähtöä myyjäisiin ja ohjelma tuokiokin pidetään palvelukeskuksessa.
      Römsänperältä olemme saaneet vieraita, mikäs siinä, tervetuloa.
      Ehkä nyt sitten keskusteluksi muuttuu pirtin kirjoitukset myös, kun Ruuemanni on pirtin hyväksynyt;)
      Muistan menneiltä vuosilta, että pidit pirttiä kaikella tapaa tyhjänpäiväisenä, mutta hyvä että olet tullut toisiin aatoksiin.
      Ynnämuu on vakaa asiallinen kirjoittaja, minusta reilu "jätkä", mutta toki hänenkin taitonsa ylttää myös suunnitteluun ja mielikuvituksen maailmoihin, on se huomattu.
      Eipä minun nyt pitänyt kehumiseen sortua, se on aika vierasta pirtissä, pirttiin kirjoittavat mukavat, tavallisiksi lukeutuneet ihmiset, ei sen suurempaa numeroa kukaan tee itsestään, näin olen ollut huomaavinani.
      En todella kenenkään taustoja tiedä ja en siis osaa sanoa, onko kirjoittajat hyvinkin oppineita, sen minkä kirjoituksien kautta olen ymmärtänyt, pirtin olemassa olon on kaikki hyväksyneet.
      Vilkkaaksi on pirtin oven käynti alkanut, mikä on kivaa, jatkoa kaivataan, ehkä ruuan laitto ja siivous ym. sellainen jääkin vähemmälle.
      Nyt muihin touhuihin, katson sitten illansuussa, mitä olette touhunneet.
      Innokasta kirjoittelua ja mukavaa syyspäivää.

• Olen minä Kahvipirtin palstarauhan ainakin tiennyt ja myös siis syntysyyn.
        Oli aikanaan oikein menetys kun kirjoittajat pakenivat pirtin mukana pitkin maailmaa. On varmaan montaa kirvesmiestätarvittu SkillaNin apuna eikä virtuaalisia hovipirttejä ole syntynyt.
        Muista, SkillaN, että kun olenkirjoittanut erilaisista kirjoittajista, olen pitänyt sitä rikkautena ja lisäsisällön antajana. Itsekin taidan olla aisan yli potkija, niin kuin tuo jupisijakin, joka koki pahanhajuisen raidan piirtyneen pirttiin. Olen minä sen verran "noissa liemissä keitetty" persuuksiin potkittu jne, että voin potkaista takaisinkin!

Hyvää viikon loppua itse kullekin, myös Römpsänperältä!

• Virtuaalisia homepirttejä tarkoitin, vaikka täällä SkillaN hoviväkeä .onkin

• Hyvää huomenta pirttiin! Tilannekatsaus Hämeestä: Pilvinen aamu, muutama plussa-aste, sadetta luvassa.
      Olen nukkunut hyvin, kokonaiset 9 tuntia! Aamu-uutiset katsottu,
      aamupuuro syöty ja kahvit juotu. Petivaatteet ulkona katoksen alla
      ja kohta lentää matot perässä.
      Täytyy seurata välillä kuinka hallituskriisi ratkaistaan. Onko niinkuin Irwin aikoinaan lauleli: "Raha ratkaisee..." vai otetaanko yhteiskunnan pienimmätkin huomioon ratkaisua tehdessä. Pidetään peukkuja.

Hyvää viikonloppua kaikille kahvipirttiläisille!

• Hallituksen sisäistä kähinää olen näin aamusta tutkailemassa. Komedian
      puolelle alkaa mennä.

Voihan kehveli, nythän olen saanut kehumista. Luulisi että alkaisin pullistella kuin sammakko. SkillaN sen sanoi, että Pirtissä ei ole tapana turhanpäiden kehuskella. Noin vanhana, omasta mielestäni työväenliikkeen miehenä, muistan iskulauseen:" jos porvari sinua kehuu, muista äkkiä tarkistaa kantasi." Tämä ei suoraan tarkoita täällä kehuja jaelleita, vaan voipi sitä jonain ohjenuoranakin pitää. Nöyrästi kiitän myönteisiä arvioitanne, vastakehut nyt jätän ettei lipsu "teerenpelin" puolelle.

ruunemannille erikseen, annan sen mahdollisesti palavan kynttiläni vakan alla kituen hiilostella siellä ruumenien joukossa. Tässä erikoinen aamuhetkeni. Voikaa hyvin jos vain on mahdollista!

• Ruunekreeni

Olen minäkin työurani ihan duunarina aloittanut ja demareita äänestänytkin. Minäkin olin Paasiota äänestämässä ja saatiin ainutkertainen vasemmistoenemmistö Eduskuntaan.

Sydän minulla on vieläkin vasemmalla,mutta aina ja kaikkea en voi sietää. Jääköön yksilöimättä.

• sinisirkku.ek

Sill'aikaa kun Sotea tuskailevat/jahkailevat, pistin töpinäksi keittiöpuuhissa, kun korvat ei enää halunneet kaikkia pulinoita:D

Tuon sipuliperunapakastepussin käytin muunnellun merimiespihvin tapaan. Kuullotin pannussa ensin sipulilajitemani ( valkos, ja kevätsipulit, 300 gr jauhelihan kanssa. Täyttelin sitten kerroksittain pienempiin alumiinivuokiin, ja vajaa 1/2 ltr. kasvilientä 3 vuokaa mehevöittämään.
      Uuni hoiteleekin loput, onneksi se ei vaadi magneettivuokia sentäs. Hyvä on kohta vatsantäydeltä kuunnella tuloksia, ans'kattoo ny h.itukselta :D

Täytyy ihmetellä Juho Sipilän tyyliä näissä politiikan kiemuroissa,- tuoda kovin vahvasti itseään esiin mediassa, oisko Keskustan kenttäväen painostus takana, ja urhona esiintyminen, vai mikä? Joustoa alan jo toivoa esiintymisessäkin :D))) Toivottavasti kantti kestää!

• Ei-samanlaisen-ainakaan

Jyrki Katainen jousti 8 vuotta, mitään ei saatu aikaan

muuta kuin virka EUssa..

• tosivaltiomiesjuhaon

Sipilässä on näyttöä valtiomiehen taitavuudesta. Onnea menestystä ja Jumalan siunausta töissä ja toimissa JUha Sipilälle.

• Ninpä-onkin

Eihän Suomessa ole SOTE-lakia saatu syntymään, vaikka on 15 vuotta näitä kokouksia pidetty ja hallituksille paljon rahaa niistä maksettu.

"Jos tääll' ois mies,
        jso yksikin..."

Nyt oli.

EU haluaa sinne juuri noita 15 vuotta j o u s t a v i a...

• Nyt sitten seurataan taas valtakunnan politiikkaa, melkein jännittää.
      Olisihan se saavutus Sipilä hallitukselta jos nyt vuosia eri hallituksissa pompoteltu Sote valmistuisi puolessa vuodessa. Hyvä olisi, pääsisivät talousasioihin käsiksi ei olisi vara enää viivytellä.
      Juuri nautin tässä hyvän välipalan raejuusto/pulmupuolukat sekoituksen.
      Pitääkin tänään mennä pitkästä aikaa Lidliin kun kyydin saan. Haen sieltä ne pravuudituotteet, joita ei muualta saa.

ps. tuli vaan lopuksi semmoinen mieleen ettei kaikkia vanhoja kannattaisi muistella. Varoittava esimerkki löytyy tuolta pirtin ympäristöstä, jossa on muisteltu 15 v vanhoja sanomisia. Mutta jos vanhoja muistaa pitäisi ainakin asioiden olla semmoisia kivoja, eiks vaan.

• Kylläpä nyt on puhetta piisannut Anselmista ja Amaliasta, ei muistaakseni kenestäkään koskaan ole höpisty läheskään yhtäpaljon ainakaan näin lyhyessä ajassa. Muistaakseni Ruuneperi kirjoitteli noita juttuja omassa ketjussa. Suosittuja ne olivat, ei ihme jotta niitä jotkut haluavat nytkin kuulla.Onhan se Kutemajärvikin meidänkin matkanvarrelle sattunut. Poikettiin siinä järven ranntamailla talouskaupassa. Ei siellä silloin Amaliaa eikä Anselmia näkynyt. Taisivat olla siellä järven toisella rannalla Römsänperällä.
      Onhan se mukavaa kun ruunemanni jopa viihtyy nyt kahvipirtissä.

Politiikassa nyt pidetty suomalaisia pienessä jännityksessä, en oikein käsitä miksi niin saalaperäisesti sote-uudidistus hallituskysymykseksi nousi. Olisklo syynä nyt kaataa tämä hallitus, ja pitää uudet vaalit. Siinä sitten sote ja muutkin uudistukset katsottaisiin toiselta pohjalta.
      Ehkä ilta on aamua viisaampi.

• Ruuneperiite

Mukavaa tuo myötäkarvaan, jota suotta minulle, joka olen ikäänkuin tunkeutunut kahville.
        Vieraiksi en pirttiläisiä koe, päinvastoin. Itse Skillankin on parhaiten tuntemiani keskustelijoita.
        Erityisen miellyttävänä pidän sitä, että nuo vaatimattomat "satuin" saavat hyväksynnän. Nimet, paikkakuntien nimet ja henkilökuvauksen ovat yllättävän hankalia.
        Henkilökuvien piirtäminen, luonnekuvaukset ja yritykset hauskuuksista ketään loukkaamatta, on oletettua vaikeampaa.

Paljon tekstiä olen syytänyt roskakoriinkin

Omahyväistä selitellä, olkoon!

Ruuneperi

• Neeasa

Pirtistä vielä valoa näkyi, että sisään vain !
      Niin , kyllä siinä täytyy älynystyröitä hieroa jos aikoo hyvän jutun kirjoittaa, ja
      mielikuvituksen lentää.
      Hyviä nimiä Ruune on ainakin henkilöilleen keksinyt, myös paikkakunta ja lähiosoite
      saa suupielet kyllä nousemaan ylöspäin!

Kyllä se on ihanaa, että saa vanhana vielä sen pitää, jonka kanssa on matkaan lähdetty. Minä olen kova juttelemaan, etten varmaan osaisi yksin asua.
      Vaikka tv:tä katsomme, niin aina samalla toisillemme kommentoimme lähetystä.

Arvostan kyllä todella paljon heitä, jotka yksin asuvat, he ovat rohkeita ja aikaan
      saavia!
      SkillaN meni hiuksiaa leikkauttamaan. Sama homma olisi minulla huomenna.
      Ihmeen nopeasti ne kasvavat!

Nyt seuraamaan saavatko Soten tehdyksi, on heillä kova urakka!

Good evening!

• Huomenta tuhnuiseen lauantaiaamuun, ei sada, mutta sellaista ohutta sumu tihkua alas tulee, se tekisi hyvää iholle.
      Hiukset leikattu ja ehkä vähän liikaa poistettiin, mutta hius on uusiutuva luonnon tuote, kai sitä kasvaa hissukseen pituutta, toivottavasti myös paksunisi.
      Omistan tyypillisen suomalaisen kuontalon, ohutta haiventa tuo kuontalo on.
      Sotesta en viitsi virkkaa mitään, kuluuhan rahaa, kun istutaan kaikenlaisella kokoonpanolla ja pohditaan pohtimasta päästyä, valmista ei vaan tule, ja kokouspalkkiot juoksee, huh,huh.
      Muistoja menneistä on paljonkin, mutta eipä niitä kannata kovin paljon esiin tuoda ja mitä tuo, niin totuus mukaan.
      Kaikki ei aina ole niin kivaa, mutta vanhoista asioistakin voi kirjoitella, myönteisistä tietysti mieluummin, mutta jos joku mieltä kaivertaa, voi sellaistakin esiin tuoda, loukkaamatta ketään, siis aivan toisin kuin palstalla tehdään.
      Pirtin muisteloita ei missään, eikä millään tapaa voi verrata palstan häiritseviin viesteihin.
      Niin se on, että tuo kehujen vastaan ottaminen tekee kiusallisen olon, en minäkään halua kohteena olla, mutta totuuttakaan ei voi kieltää ja asialliseksi olen sinut ynnämuu todennut, samaan kastiin kuuluvat kaikki pirtin kirjoittajat, mukavia olette.
      Ei kai pirtti näin kauan olisi muuten kestänytkään, joka päivä käyn kuulumiset lukemassa ja aina pieni ikävä heitä jotka ei mukana ole olleet.
      Matot ja koko huushollin irtain on minulla nyt parvekkeella, samaa hommaa mistä Mdk-Mdk kerroit, kosteaa on, mutta raikkaampi tuoksu tulee, kun vähän saavat ulkoilmaa haistella.
      Ruuneperi ymmärsinkö oikein, että sinulla sellainen luulo, että pirtit homeessa olisivat, erehdyt, niin siistinä on pidetty, ettei homeen ripaustakaan;)
      Eihän tänne olisi voinut tervetulleeksi Amaliaa ja Anselmiakaan kutsua, jos noin olisi kuin kirjoitit.
      Pitänee noita uutisia kuunnella, olisiko käänne hyvään suuntaan kääntynyt, vaikka joku siinä vaiheessa arvovaltaansa kyseenalaistaa.
      Päivän jatkoja kaikille.

• Ruuneevk

Voi voi!
        Yritin kyllä sanoa, ettei Skillanin virtuaalinen Kahvipirtti ole, eikä voikaan olla, homeessa.
        Raivoissani olen rakennusalan taitajille, jotka noita hometaloja ovat saaneet aikaan vuosikymmenien aikaan. Säästöjä kyllä syntyy tuossa homerakentamisessa kun osaamattomuus ja valvomattomuus toteutuvat. Homekouluja käyneet lapset tulevat jäämään aikakirjoihin ikänsä sairaina.

• Hämärä päivä tänään, ei kuitenkaan sade ole niskaan ryöpynnyt ulkoilmaa nuuhkiessani.

Mikäpäs siinä, ainahan se on mukava väliin Amalian ja Anselmin elämänmenoa tarkkailla. Eihän kaiken tarvitsee yksioikoisen vakavaa ollakaan. Kaikkeahan sitä muissakin kahvi- ja kaljapirteissä puhua retostellaan.

Homeogelmista on paljon juttua, sekä terveyden vaarantumisesta, mutta myös valtavista korjaustarpeista. Ja kun siitä korjatusta ei tahdo kunnon kalua tullakaan. Kaipa ne virheet johtuu niinä aikoina tulleisiin uusiin rakennustarvikkeisiin ja työtapoihin. Ja se helkkarin moinen kiire, ei ollut aikaa kuivattaa esim. betonilattioita, muovimatto vain päälle joka ei "hengitä" ollenkaan ja tehottamat vesieristeet ja kosteusuojavalmisteet. En nyt tästä enempää.

Sotehommakin ratkesi - tai enhän ainakaan vielä tiedä arvailla mitä tulee. Seurasin kyllä melko tarkkaan, mutta tietoja jaettiin niukasti. Jopa asiantuntijatkin sen totesivat. Tulihan siitä sote- neuvotteluista mieleeni, että varmaan joku nokkela käsikirjoittaja saa hyvän, lähes valmiin aiheen näytelmään. Ehkäpä jo ensikesänä kesäteattereissa voisi uutuus pyöriä, olipa se sitten komedia, parodia tai satiiri. Kyllä siinä aineksia riittäisi ja varmaan hyvä joukko täydennystäkin tulee. Voihan sitä nauraa vakavallakin asialla.

No vakavammin, Kepu sai mitä halusi, valtaa rutosti hallintoalueista, vallastahan neuvotteluissa oli kyse ja myös suuresta rahapotista. Kokoomus sai pitkään ajamansa vapaan terveyspalvelujen kilpailuttamisen. Se on sementoitu sanoi Stuppi. Pörssiyhtiöt pääsee kilvalla keplottelemaan. Entä 18 hallinnointialuetta byrokratioineen ja 15 sotealuetta. Entä kun hallinnoijia on enemmän kuin sotealueita? Tuleehan niitä "himmeleitä" oikein kunnolla. Enpä tästäkään enempää, vähän on tietoa vieläkin jaettu, Kunhan nyt SSS miehet saavat paperinsa pinottua ja löytävät järkevää järjestystä siihen, että mitä tulikaan päätettyä. No..Soinilla on helpompaa, hän ei päätöksiä tehnyt, valitsi vain Sipilän kumppanikseen ja myötäili, myötäili niin että ministerin paikat säilyisivät, hänelle tietysti kaikki kävi Sen tavoitteenhan Soini on vannonut, asioilla nyt ei ole niinkään väliä. Saapa nähdä, nämä karvevaalit jatkuvat.

Lähdenpä jatkamaan muita hommiani! Heippa!

• Merilii_ek

Sateiset ja kylmät säät Suomessa tekevät homeongelmat myöskin useammin esiintyviksi.
        1970.luvun energiakriisi vaikutti tuulettumattomien pullotalojen syntymiseen.
        Homeen estää kylpyhuoneen ja asunnon puhtaus, kuivaus ja tuuletus.
        .
        Kivijalan ympärillä on oltava 1 1/2 - pari metriä syvä oja, joka on täytetty sepelillä.

• j.hurskainen_
        Merilii_ek kirjoitti:

Sateiset ja kylmät säät Suomessa tekevät homeongelmat myöskin useammin esiintyviksi.
        1970.luvun energiakriisi vaikutti tuulettumattomien pullotalojen syntymiseen.
        Homeen estää kylpyhuoneen ja asunnon puhtaus, kuivaus ja tuuletus.
        .
        Kivijalan ympärillä on oltava 1 1/2 - pari metriä syvä oja, joka on täytetty sepelillä.

Päivä se oli tämäkin. Hiukan tihkusadetuhruinen. Kuitenkin hyvä mitä vähän myöhemmin, noin sään puolesta.
        Osoittautui myöhemmin että kesällä möhläsin kun avasin kirkasvalolaitteen ja otin sen mukaan tilatakseni ehjän täydennykseksi.
        Liikkeen omistajanainen sanoi, ettei se laite ilmeisesti toimi ilman sitä palanutta poistettua. Aamulla kokeilen.
        Vuosia sitten tilasin korviin laitettavat akkukäyttöiset valotulpat. Velimies viisasteli, että sijoituksesi valkaise tuotteen valmistajan lompakkoa.

Itseasiassa riittåväntehokkaalla kirkasvalolaitteen käytöllä olen havainnut saaneeni edes tekorempseyttä. Kaikkea ei kuitenkaan saa. Ei kirveelläkään.

Voi sitä olla vaikka tekojoviaali ja toivotella laatuisaa tätä iltaa pirttiläisille.

• sinisirkku.ek

Hyvä tarkoitushan aina menee perille :D Niin on mukava fiilis kun Leijonat on täynnä energiaa, huomennako on Suomi-Ruotsi ottelu, joka perinteisesti kuuluu perheessäni jääkiekon katsottaviin. "Rakas vanha vihollinen" sen teema meillä kai onkin:D

Päivä päättyi täällä sateen ropinaan, päivällä tosin sai vielä kulkea kuivin kengin, eikä talvisaappaat vieläkään ole tarpeen. Kevyet toppavaatteet ei menoa haittaa, tosin osavillaisia sukkahousuja kävin parit hakemassa.

Niillä on mukava olla kotonakin, joustavat ja huolettomat.
        Illanviihdettä itsekullekin,..

• Palaan tuohon mitä Minni-hiirikin mietiskeli eilen, että onhan se saavutus Sipilän hallitukselta kun vuosia eri hallituksissa pompoteltu Sote valmistui muutamassa kuukaudessa.
      Hyvä oli ettei hallitus kaatunut ainakaan nyt, niin pääsevät talousasioihin käsiksi, sillä sanovat ettei enää olisi vara viivytellä Suomen asioiden hoidossa.
      Opposition edustajista huomasi hyvin eilen illalla kuinka lausunnot olivat tulleet varovaisemmiksi.
      Olihan vaara joutua vastuunkantajiksi, jos nimittäin vaaleihin asti olisi jouduttu. Onneksi hallitus pysyi koossa niin säästettiin noissa kokouspalkkioissakin.

Muuten ymmärrän tuon Soten olevan aika laajan kokonaisuuden, johon sen perusteella en osaa kantaa ottaa.
      Minäkin ihmettelin tuota valinnan mahdollisuuta lääkärin valinnassa. Kas kun nytkin saan vapaasti valita. Pienen kelan korvauksen saan yksityiselle menosta, joten kalliimpahan se on paljon.
      Silloin parannus tarkoittaisi taksojen yhtenäistämistä julkisen ja yksityisen välillä. Toisaalta rikkaat saisivat kyllä maksaakin, mutta yksityisten voitot on saatava verotuksen piiriin. Onhan tuo julkinen terv.huolto melkein ilmaista. Aina täällä joku häviää ja siitä poru.
      Sanon vaan että vaativat hommat on hallitsijoillamme tänä aikana. Moitetta tulee taatusti kuormakaupalla.

• Ruune-ruune

Mahdollisuus on siis valita julkinen tai yksityinen terveydenhoito. Julkiseen terveydenhoitoonjoudutaan, yksityiseen mennään jos varaa on.

Onhan tuo valinnanvaraisuus ollut tähänkin asti. Itse olen joutunut käyttämään kallista yksityistä paljon.

Julkiseen mennään kuin harrastuksesta, ylisuurine jonoina, jokaisesta pikkuvaivasta.

• Kai se kuitenkin menee samoin kun nytkin että sote-piiri OSTAA palvelut yksityiseltä. Niinhän nytkin Attendo hoitelee kuntien lääkäritointa hyvällä hinnalla. Asiakas maksaa tk-maksun.

• Hometaloista minäkin vielä!

Kun itse olen ihmetellyt hometalojen runsasta syntyä, olen sen tehnysyystä, että tiedot ja taidot ovat Suomessa riittäviä

Hometalot syntyvät kiireestä, valvonnan puutteesta, huonoista ja vääristä materiaaleista j.n.e.

Valvomatta oleminen oli ymmärrykseni mukaan hyvin pakattua., tekemätön työ korvattiin hyvin.

• Sunnuntaiaamun rauhaa, tuntuu kuin aivan yksin valvoisin tässä kaupungissa, ikkunasta katselin näkyykö valoja minkään talon ikkunasta, kahdessa näkyi.
      Tuo sisäinen kello herättää, olipa arki tai sunnuntai, en valita, hyvä näin on kuunnella omaa itseään;)
      Hometaloista en osaa sanoa mitään, ihmettelen kyllä, tätä ihmettelyä ja pään pyöritystä aiheuttaa myös tämä uusi Sote uudistus esitys.
      Luulen huonommaksi menee, terveyskeskusten palvelut varmaan ajetaan olemattomiksi ja pyritään ohjaamaan yksityisille.
      Siinä sitten on tiukilla jo muutenkin olevat, yhä vaan tiukemmalle joutuu, no katsotaan.
      Ainahan on ollut, että oppositio ääntä pitää, nyt uskon siihen olevan aihetta, näin pienillä toimeentuloilla, mitä esimerkiksi suurella joukolla eläkeläisiä on, on huoli mihin asiat menevät, opposition tulee herkällä korvalla seurata hallituksen hommia, aihetta kyllä onkin.
      Pitänee jättää tähän pohdinnat, ei ymmärrystä kuitenkaan tarpeeksi löydy ja tyydyttävä on viisaampien päätöksiin.
      Ei noita päätöksiä meinaa ymmärtää, minunkin naapurista purettiin entinen talouskoulu, hyvä kuntoinen, olisi ollut valmis paikka yhdistys toiminnalle, nyt kohoaa 40 seniori asukkaan talo paikalla ja kaiketi ovat onnellisia kodeistaan.
      Tilaa olisi löytynyt lähiympäristössä muuallakin, mutta eipä näitä aivoituksia ymmärrä monessa muussakaan asiassa.
      Viisaat päättävät, suu suppuun mummot.
      Aloittelen tätä isänpäivää ja odotan tytärtä hakemaan, menemme aamupalalle ABC, näin kutsu kuului.
      Iltapäivällä pojan tyttär hakee ja menemme ruokailemaan pojan kotiin, tänä päivänä mummo pääse valmiille, näin juhlin isänpäivää minäkin;)
      Onnea kaikille iseille, isoiseille ja vielä mahdollisille isoukeille, ja hyvää päivää kaikille toisillekin.

• Alpertti-Alatölviö

Hyvää sunnuntaita ja isän päivää!

Esitän käsitykseni Suomen poliittisesta tulevaisuudesta. Näen mahdollisuudet hyvinä, mutta kauhistelen erityisesti pienituloisten tulevaisuutta.

Velkoja lisäten on eletty kuin hyvinvointia lisäten tai ainakin säilyttäen. Nyt on tullut "pää vetävän käteen" ja uusi suunta otettava. Turhat menot on karsittava, viennin lisäämiseksi on saatava syntymään uusia yrityksiä, joilla saadaan lisää vientiä, lisää työpaikkoja ja niidenkin kautta verotuloja valtiolle. Kivuliaita aikoja on odotettavissa, mutta nousu alkaa jos hallitus oikein käyttää poliittista ylivoimaansa. Oppositio tietysti jatkaa osassaan arvostellen, mutta enemmän harkiten.
        vasemmiston äärilaita esitti Arhinmäen suulla lisävelan ottoa ja reilusti. Neuvo oli kuin Hölmölän aapisesta ja kuului seuraavasti:
        Kun velan korko muuttuu negatiiviseksi niin valtio saa velastaan tuloja!

Hiukan turvasta, jota demarit omasta mielestään antavat. Toki heikoimmat hyötyvät hyvästä sosiaaliturvasta, jota menee työttömille, myös työtä vieroksuville lorveille ja torveille.
        Viime vaaleissa vasemmisto heräsi huonoon menoon ja "äänesti ajatellen".
        Kirjoitit SkillaN kotikaupunkisi talon purusta. Kaupungin päättäjät tuon tietävät ja syitä voi olla useita. Huono kunto, hyvän rakennuksen tarve juuri asuntotarpeeseen ja paljon veroa maksaville.

Senioritaloja tarvittaisiin, mutta rakennetaan ne sitten kun asiat ovat kunnossa. Seniorit ovat tietysti veronsa maksaneet, mutta vain aktiivisimmat toimivat, hyötyjät ovat loisina mukana.

• Saman-jatkoa
        Alpertti-Alatölviö kirjoitti:

Esitän käsitykseni Suomen poliittisesta tulevaisuudesta. Näen mahdollisuudet hyvinä, mutta kauhistelen erityisesti pienituloisten tulevaisuutta.

Velkoja lisäten on eletty kuin hyvinvointia lisäten tai ainakin säilyttäen. Nyt on tullut "pää vetävän käteen" ja uusi suunta otettava. Turhat menot on karsittava, viennin lisäämiseksi on saatava syntymään uusia yrityksiä, joilla saadaan lisää vientiä, lisää työpaikkoja ja niidenkin kautta verotuloja valtiolle. Kivuliaita aikoja on odotettavissa, mutta nousu alkaa jos hallitus oikein käyttää poliittista ylivoimaansa. Oppositio tietysti jatkaa osassaan arvostellen, mutta enemmän harkiten.
        vasemmiston äärilaita esitti Arhinmäen suulla lisävelan ottoa ja reilusti. Neuvo oli kuin Hölmölän aapisesta ja kuului seuraavasti:

Hiukan turvasta, jota demarit omasta mielestään antavat. Toki heikoimmat hyötyvät hyvästä sosiaaliturvasta, jota menee työttömille, myös työtä vieroksuville lorveille ja torveille.
        Kirjoitit SkillaN kotikaupunkisi talon purusta. Kaupungin päättäjät tuon tietävät ja syitä voi olla useita. Huono kunto, hyvän rakennuksen tarve juuri asuntotarpeeseen ja paljon veroa maksaville.

Senioritaloja tarvittaisiin, mutta rakennetaan ne sitten kun asiat ovat kunnossa. Seniorit ovat tietysti veronsa maksaneet, mutta vain aktiivisimmat toimivat, hyötyjät ovat loisina mukana.

En tullut riitelemään palstalle vaan kertomaan näkemyksistäni. Näkemykset muuttuvat iän ja kokemusten myötä.

• Pieneläkeläinen

Minäkin olen pienestä opettajan eläkepalkastani maksanut kaikki omat terveydenhoitomenoni aina, samoin veroni jokaisesta ansaitusta pennistä, markasta, centistä ja eurosta,
        mutta leikkauksen, johon jouduin maksoin itse.
        Se oli pitkästi yli 13 000 euroa, ja takaisin sain kelalta jonkun sadan, oliko se 250 euroa , aivan hirveän pienen osan tuosta isosta summasta.

Terveydestäni olen huolehtinut hyvin itse aina, joten terveyskansioni alkaa: Ei mitään pysyvää sairautta. Minulla ei ole yhtäkään kela-korvattavaa lääkettä.

Kovin paljoa en kaikella maksamisellani ole saanut.

• 203040

Seniorit ovat veronsa maksaneet, hyötyjät ovat loisina mukana

• Hyvää isänpäivää pirttiin!
      Nämä hämärät aamut ovat petollisia kun ei herätessä voi arvata mitä kello saattaa olla. Olisi tänä aamunakin voinut pimeästä päätellen olla 5 kun heräsin, mutta olikin jo 7.30!

Täällä on kirjoiteltu tuosta sote-sopimuksen synnystä.
      Toivottavasti ei Suomen porvaripuolueet tee samaa kuin Ruotsin edellinen hallitus, joka yksityisti liukuhihnalla kaikki hoitoon viittavat alat. Uusien yritysten perustamista rahoitettiin verorahoilla ja toivottiin
      (ainakin tavalliset ihmiset toivoivat) että verorahoja poikii valtion kassaan. Katin kontit!
      Voitot vietiin kiireesti veroparatiiseihin ja valtio sai nuolla näppejään, samalla kun varsinkin Attendon hoitopaikoissa vähennettiin henkilökuntaa voittojen maksimoimiseksi ja vanhusten elämästä tuli nöyryyttävää. Jopa vaipatkin punnittiin, että tiedettiin vieläkö siihen mahtuisi yhdet tai kahdet pissat. Vaippojen käytön tarve ei ollut pääasia vaan kustannukset. Hoidokit ovat vaan rahan hankkimisen välineitä ei enää ihmisiä.

Toivottavasti Suomen hallitus säätää sellaisen lain että veronkierto
      tällaisissa yrityksissä ei ole mahdollista ja kontrolloi etukäteen ilmoittamatta yritysten toimintatapoja ja hoidon laatua.
      Miksi täytyisi aina matkia Ruotsia, kun tällä hetkellä tiedetään yleisesti että kukoistava kansankoti on romutettu viimeisten 8 vuoden aikana.
      Olen omin silmin nähnyt 50 vuoden aikana ruotsalaisen yhteiskunnan kehityksen huipulle ja täydellisen romahduksen.

• Tuo oli hyvä huomio! Jos verorahat menevät turvaan veroparatiiseihin on talouden kohennusyritys hukkaan heitetty.

• makkarasukka

MDK olet hyvin terävä näkemään elämää laaja-alaisesti, se on hyvä ominaisuus jokaisella.

Olen usein Ruotsissa vieraillessani tullut ajatelleeksi eri kansojen "sulatusuunia", joksi maa on muodostunut Olof Palmen ideoimasta "Kansan kodista." Onko kansankoti tuonut uusia tuulahduksia Ruotsin kansalaisten etuihin ja uudistuksiin. Vaikeaa on siihen varmaankin vastata. Paljon turvattomuutta on tullut jäädäkseen maahan. Jokainen aikaansa seuraava voi todeta uutisten kautta pahoistakin eri kansallisuuksien törmäyksistä.

Nyt elämme uutta kansainvaelluksen aikaa, joka koskettaa kaikkia EU maita.

Suomen Sote-ratkaisu oli erittäin monivaiheinen kautta linjan. edelliset hallitukset eivät saaneet sopua aikaiseksi vaikka soppaa keittivät 7 vuotta edelliset hallitukset, hallitus muodostui eri puolueista kun nyt.

Pääministeri Juha Sipilä on hyvin osaava, tarmokas, kauas eteenpäin katsova päättäjä. Nyt Sote-ratkaisun synnyttyä, on siinä monta kokkia heiluttamassa kauhaa sopassa läpinäkyvin kommentein, eikä vähiten oppositio. Kun kuuntelee Eduskunnan kyselytuntia, tulee mieleen oppositiossa olevat "ritsoja taskussa kantavina" pikkupoikien tasolla olevina edustajina. Miten panikoivien ritsat ovat kovassa käytössä, osumat kylläkin menevät panikoivien laariin.

On erittäin hyvä asia että maan Hallituksessa on Juha Sipilä ja Anne Bruun, molemmat erittäin hyvän tiedon ja taidon omaavia talousalan ammattilaisia koulutukseltaan.
        Tulevaisuus on Korkeimmissa näpeissä kun ali arvioidevien kansalaisten näpeissä. Kyllä tämä tästä selkenee, vaikka pakolais kysymykset ovat ja pysyvät vielä pitkään kartalla.

• 027630

Jo 15 vuotta on SOTE-sopua yritetty eri puolueiden voimin.

• verenimijää-mainostit
        makkarasukka kirjoitti:

MDK olet hyvin terävä näkemään elämää laaja-alaisesti, se on hyvä ominaisuus jokaisella.

Olen usein Ruotsissa vieraillessani tullut ajatelleeksi eri kansojen "sulatusuunia", joksi maa on muodostunut Olof Palmen ideoimasta "Kansan kodista." Onko kansankoti tuonut uusia tuulahduksia Ruotsin kansalaisten etuihin ja uudistuksiin. Vaikeaa on siihen varmaankin vastata. Paljon turvattomuutta on tullut jäädäkseen maahan. Jokainen aikaansa seuraava voi todeta uutisten kautta pahoistakin eri kansallisuuksien törmäyksistä.

Nyt elämme uutta kansainvaelluksen aikaa, joka koskettaa kaikkia EU maita.

Suomen Sote-ratkaisu oli erittäin monivaiheinen kautta linjan. edelliset hallitukset eivät saaneet sopua aikaiseksi vaikka soppaa keittivät 7 vuotta edelliset hallitukset, hallitus muodostui eri puolueista kun nyt.

Pääministeri Juha Sipilä on hyvin osaava, tarmokas, kauas eteenpäin katsova päättäjä. Nyt Sote-ratkaisun synnyttyä, on siinä monta kokkia heiluttamassa kauhaa sopassa läpinäkyvin kommentein, eikä vähiten oppositio. Kun kuuntelee Eduskunnan kyselytuntia, tulee mieleen oppositiossa olevat "ritsoja taskussa kantavina" pikkupoikien tasolla olevina edustajina. Miten panikoivien ritsat ovat kovassa käytössä, osumat kylläkin menevät panikoivien laariin.

On erittäin hyvä asia että maan Hallituksessa on Juha Sipilä ja Anne Bruun, molemmat erittäin hyvän tiedon ja taidon omaavia talousalan ammattilaisia koulutukseltaan.
        Tulevaisuus on Korkeimmissa näpeissä kun ali arvioidevien kansalaisten näpeissä. Kyllä tämä tästä selkenee, vaikka pakolais kysymykset ovat ja pysyvät vielä pitkään kartalla.

Miksi tuo mainittiin? Hän on veroparatiisiin rahojaan vienyt.
        ja väärin perustein kansalaiskeräyksellä rikastuttanut suom.-ruots. säätiötä jotka kieroiluin imevät edelleen suomalaisten rahat .

• makkarasukka
        027630 kirjoitti:

Jo 15 vuotta on SOTE-sopua yritetty eri puolueiden voimin.

Ole hyvä ja perustele kommenttiasi, haluan sen kuulla. 15v se on pitkä aika?????

7v sitten Kataispoju uhosi Sotesta ja siitä lähtien se on ollut tapetilla, moni poika ja tyttö on yrittänyt saada ratkaisua, aina on kuitenkin tullut vesiperä.

Nyt ollaan kateellisia ratkaisun syntymisestä, vielä on paljon Soten tiimoilla erilaisia variaatioita keskusteltavana.

• SopusenKeppo
        verenimijää-mainostit kirjoitti:

Miksi tuo mainittiin? Hän on veroparatiisiin rahojaan vienyt.
        ja väärin perustein kansalaiskeräyksellä rikastuttanut suom.-ruots. säätiötä jotka kieroiluin imevät edelleen suomalaisten rahat .

verenimijällä ja veroparatiisiin rahojaan vieleellä tarkoitettiin varmaan
        tuota
        * maan Hallituksessa on Juha Sipilä ja Anne Bruun *

• Vähän-jotain-rajaa
        makkarasukka kirjoitti:

Ole hyvä ja perustele kommenttiasi, haluan sen kuulla. 15v se on pitkä aika?????

7v sitten Kataispoju uhosi Sotesta ja siitä lähtien se on ollut tapetilla, moni poika ja tyttö on yrittänyt saada ratkaisua, aina on kuitenkin tullut vesiperä.

Nyt ollaan kateellisia ratkaisun syntymisestä, vielä on paljon Soten tiimoilla erilaisia variaatioita keskusteltavana.

typeryydellekin!
        SOTE-sopua on yritetty jotain 15 vuotta Suomessa. Joskus on mieleeni tullut Eino Leinon runonsäe: "Jos tääll' ois MIES, jos yksikin..." Nyt tuntuu että on! - Vai odotellaanko toiset 15 vuotta?

• varmaankin

NIIN TÄstä päätellen

"Miksi tuo mainittiin? Hän on veroparatiisiin rahojaan vienyt.

ja väärin perustein kansalaiskeräyksellä rikastuttanut suom.-ruots. säätiötä jotka kieroiluin imevät edelleen suomalaisten rahat ."

• niinkaijuu

Täällä on kohta tuomioistuin toiminnassa sekä hallituspuolueet ja oppositio vastakkain ,On leppoisuus kohta tiessään Kahvipirtistä.

• Ruuneperiek

Missä olen rettelöinyt ja koska?

• Vastaus.viestiin.13.48

huomioitsijalle:
        miten voit sanoa noin hyvästä kirjoittajasta MdK:sta?

Minusta omat sanasi kuvaavat VAIN sinua itseäsi.

• korjaan.edellisen
        Vastaus.viestiin.13.48 kirjoitti:

huomioitsijalle:
        miten voit sanoa noin hyvästä kirjoittajasta MdK:sta?

Minusta omat sanasi kuvaavat VAIN sinua itseäsi.

Piti olla vastaus viestiin: nähtyon klo 13.36

• Ruune-peri
        niinkaijuu kirjoitti:

Täällä on kohta tuomioistuin toiminnassa sekä hallituspuolueet ja oppositio vastakkain ,On leppoisuus kohta tiessään Kahvipirtistä.

Ei erilaisten mielipiteiden esittäminen ole vastapuolen tuomitsemista. Oma väitteesi kyllä on sitä!

• Hyvät riidanjauhajat! Itsellänne ei näytä olevan mitään mielipiteitä kyseessä olleesta sotesta. Itselläni oli vaan omat pelkoni ja epäilyni
      tavallisen ihmisen kannalta katsottuna, kuinka hoitoalan yrityksistä
      voi tulla rahasampoja, mutta jotka eivät vastaa tarkoitustaan yhteiskunnan kehittämisessä eikä yleisen hyvinvoinnin jakajana.
      Näin kävi Ruotsissa ja toivon ettei niin käy myös täällä Suomessa.

Varakkailla ihmisillähän on nykyään jo hyvät mahdollisuudet hoitaa
      terveyttään yksityisten palvelujen avulla, varakkailla vanhuksilla on
      omat hoitopaikkansa, mutta suurin osa kansasta on kuitenkin
      pakotettu käyttämään yleisiä palveluja.
      Sote-palveluihin uppoaa niin paljon verorahoja, että on tarkkaan ajateltava kuinka valtio saa omansa takaisin ja saa vielä ylijäämääkin.

Odotellaan tuloksia...

• huomioita

Suomen terveyskeskuspalvelut on tunnetusti hyviä. Turhaa on eriarvoistaa ihmiryhmiä ennenaikaisesti vielä.
        Niitä omia pelkoja , luuloja saattaa olla ulkosuomalaisella, kohuahan ruotsissa tehtiin tv-ohjelmin, täälläkin näytetyt. Ei mikään sosiaalinen järjestelmä kykene ottamaan huomioon joka potilaan henkilökohtaisia toiveita naapaurimaassakaan. Avunsaannin läheisyys liene maan pohjoisosissa kaikkein vaikein. Paljon löytyy moittijoitakin vanhusväestössä, kun tietämättömyys omasta tilastaan ei kaikille potilaille ole selvää, joilloin omaistenkin on helpoin tapa syyttää lääkäreitä, kuin läheisensä vaatimuksia.
        Valtaosa kansalaisista ovat olleet tyytyväisiä julkiseen terveysdenhoitoon. Uudistettu Sosiaali ja terveysala pyrkii vähentämään byrokratiaa, eli mutkat suoremmaksi siltä osin, mikä on kautta linjan kuntataholla nykykehitystä.

• turhaan-mustamaalaat

Julkiset palvelut on Suomessa aivan yhtä korkeatasoisia eikä jonotkaan kiireellisissä tapauksissa pitkiä. Miksi pitää Ruotsin vikoja manata tänne. Yksityinen sektori täydentää, eikö ole hyväkin ettei varakkaat käytä julkisia yhteiskunnan maksamia palveluita ? Nyt yritetään purkaa päällekkäisyyksiä ja saada tiedonkulku joustavaksi. Tähän mennessä sosiaalipuoli ja terveyspuoli ovat olleet liikaa omissa ympyröissään, nyt siis yhdistetään voimavaroja. Yksityiset yritykset antaa hyvän vertailukohdan, taso pysyy hyvänä. Aina on nämä änkyrät jotka ovat haukkuneet nykymeininkiä, mutta mikään uudistuskaan ei kelpaa. Ja kaikki pitäisi saada yhteiskunnan kustantamana.

• huomioita kirjoitti:

Suomen terveyskeskuspalvelut on tunnetusti hyviä. Turhaa on eriarvoistaa ihmiryhmiä ennenaikaisesti vielä.
        Niitä omia pelkoja , luuloja saattaa olla ulkosuomalaisella, kohuahan ruotsissa tehtiin tv-ohjelmin, täälläkin näytetyt. Ei mikään sosiaalinen järjestelmä kykene ottamaan huomioon joka potilaan henkilökohtaisia toiveita naapaurimaassakaan. Avunsaannin läheisyys liene maan pohjoisosissa kaikkein vaikein. Paljon löytyy moittijoitakin vanhusväestössä, kun tietämättömyys omasta tilastaan ei kaikille potilaille ole selvää, joilloin omaistenkin on helpoin tapa syyttää lääkäreitä, kuin läheisensä vaatimuksia.
        Valtaosa kansalaisista ovat olleet tyytyväisiä julkiseen terveysdenhoitoon. Uudistettu Sosiaali ja terveysala pyrkii vähentämään byrokratiaa, eli mutkat suoremmaksi siltä osin, mikä on kautta linjan kuntataholla nykykehitystä.

Olen samaa mieltä, että julkinen terveydenhoito on hyvä Suomessa, mutta kun yksityisiin hoitopisteisiin palkataan lääkäreitä, niin heille maksetaan kolminkertaiset palkat, joka puolestaa houkuttelee pian
        muitakin lääkäreitä hakeutumaan yksityisten palveluun palkkojen takia ja siitähän ei julkisen palvelun potilaille ole mitään hyötyä.
        Valinnanvapaus on nytkin, joko jonottaa julkisen palvelun hoitoja tai mennä kalliille yksityislääkärin vastaanotolle. Ja se tulee jatkumaan, jos täällä seurataan itsepäisesti Ruotsin mallia.

Ruotsissa on lääkäripula ja sairaanhoitohenkilökunnan pula senkin
        takia että kuin tottuu kovaan palkkaan, niin sekään ei enää riitä, vaan siirrytään Norjaan töihin vapaa-aikoina tai kokonaan.

• kattimattila
        MdK-MdK kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että julkinen terveydenhoito on hyvä Suomessa, mutta kun yksityisiin hoitopisteisiin palkataan lääkäreitä, niin heille maksetaan kolminkertaiset palkat, joka puolestaa houkuttelee pian
        muitakin lääkäreitä hakeutumaan yksityisten palveluun palkkojen takia ja siitähän ei julkisen palvelun potilaille ole mitään hyötyä.
        Valinnanvapaus on nytkin, joko jonottaa julkisen palvelun hoitoja tai mennä kalliille yksityislääkärin vastaanotolle. Ja se tulee jatkumaan, jos täällä seurataan itsepäisesti Ruotsin mallia.

Ruotsissa on lääkäripula ja sairaanhoitohenkilökunnan pula senkin
        takia että kuin tottuu kovaan palkkaan, niin sekään ei enää riitä, vaan siirrytään Norjaan töihin vapaa-aikoina tai kokonaan.

Maltetaan ensin ja katsotaan. Miksi sitä svedujen mallia nyt täällä pitääjahkata. Vastuu ei ole sinun eikä minun! Kummallista kun suomalaiset hurrilasta päin aina on tietävinään asiat paremmin!
        Vähänkös sitä apinaa joku sieltä tarjoaa, toinen puniikin jäläkeläinen paasaa ommiaan, ja vasta kotoutunutuskoo kaiken olevan vielä niinkuin 50 vuotta sitten maasta lähteissään.

• ynnämuuek

Niinpä. Onhan kuitenkin "keskustelua". Kyhään sadun "jäniskevennykseksi."

Hiekkalaatikkopojut
      Jussi, nimi viittaa malaistaustaan, kuitenkin rikas perhe ja taustana herättelykokousten heikkoa, pinnallista antia. Jussi oli hyvin itsetietoinen ja itsevarma ja se näkyi, vaikka pojulle kömmmähdyksiäkin tuli. Hänellä oli leluvalttina kiekko jota
      saattoi pyöritellä kuin pysäköintimerkkiä, kellomäärän sijaan kuitenkin sillä oli tiedossaan ihmeellisiä asoita. Olivatkan toiset ipanat jonkun aikaa kateellisiä, kunnes kyllästyivät. - Ei toi mitään näytä, kunhan höpötät.

Ale oli myös nappuloiden seurassa parempaa väkeä osasipa jo ulkomaan kieliäkin. Alen valtti oli kuitenkin kepin nokkaan sidottu kännykamera. Sillä hän kurkotteli yhtenään yhteiskuvia kiusaksi asti. Siihenkin monet kyllästyivät. - Älä Aleksi ytenään räppäile, hymyile vain kun sulla on hampaat.

Timppa tukevana jurrikkana ainainen istuja hiekkalaatikossa. Hänellä oli pieni ja iso pallo, sekä myssyt joita hän jaksoi sovilla päivät pitkät. Ei myssyt käyneet vaihdokkaina, oli jo liian iso tai pieni, mutta Timo vain uurasti. Ei sekään pitkään toisia kiinnostanut. - Usko nyt vähemmällä, vai ooko sä tyhymä?

Hyvinhän hiekkalaatikolla leikki luisti. Toki pientä kärhämääkin tuli, tuli myös jakamien oireita hyviin ja pahoihin. Vaan sittenpä kehittyi Jussin johdolla sota. Jussi alkoi määräietoisesti määräillä. - Viekää joutavat lelunne pois. Jos ei ne häivy, minä otan ne pois, te ette tarvise niitä turhia kun ette ymmärrä mitään. Pienen kähinän jälkeen Jussin oli peräännyttävä ainakin hetkeksi, kaikki mahtuivat vielä laatikolle. Vaan keksipä Jussi keinon hän puhui Alen ja Timpan puolelleen, olivathan he ikäänkuin omaa kastiaaan. No Timppa nyt ei ollut, mutta todella ylpeä siitä kun häntä kysyttiin. Niin syntyi verivalainen kolmen yhteys, joka ei hajoa missään oloissa. Näin luvattiin.

Vaan kun pienenkin mielen ailahdukset ja pyrkimykset ovat ennakoimattoman kimuranttisia, niin kävi nytkin. Kolmikko sai häädettyä toiset ulos laatikolta kentän laitamille leikkimään, mutta kyllähän he kävivät kurkkaamassa lähempää hiekkalaatikkoa, kuinka yksi rakensi tornia ja sieltä sitten katselee toisia kuin muurahaisia, toinen teki linnaa jossa asuisi lukuisten palvelijoiden passattavana ja Timppapoika vain pyöritteli palloja ja myssyjä ei ei vieläkään vaihdokkaina sopineet.

Jussi suutahti laatikon lähelle tunkielevien naureskeleville kikatuksille. Hän määräsi 18 askeleen rajan jota ei saa ylittää, se on hänen. No Aleksihan suuttui. Siinä hiekkalaatikolla rähistiin pari päivää melkeinpä yötä myöten ja Jussi lateli määräaikkoja ja jopa lupasi vähän osuudestaan Aleksille. Ei tehonnut, niipä Jussi uhkasi että jos ette taivu, hän menee kertomaan isälle. Isällä oli kuulemma sellainen valta, että lähtee koko hiekkalaatikko ja voi mennä kenttäkin. Pakkohan Aleksin oli taipua ja Timppahan ei halunnut mitään. Hänelle riitti että sai olla näiden kaverusten kanssa yhdessä ja leikkiä omenaa ja melonia.
      ...
      On ne lapsukaiset aikamoisia kullanmuruja!

• Mitähä-

yrität nyt ??pistää matalaksi kun pitäs olla kaikki punasii
        ei värillä vällii koha on punasii vai mitä

• j.hurskainen_

Ajankohtaisesta aiheesta pistin sadun Ym. Peli "hiekkalaatikolla" oli kovinta sitten UKK:n aikoihin. Kämmenselkääni jutulle hihittelin.

• Ruune-peri

Aikamoinen SOTE kolmen ässän ym. kuvaus. Hitaan yhteyden vallitessa ei muuta.

• Huomenta pimeään maanantaiaamuun ja uuden viikon alkuun, lämmintä vaan pitää, vieläkin neljä astetta, lämmitys kustannuksille säästöä.
      Vilkasta on pirtin oven käynti ollut, ei voi siitä valittaa.
      Mdk-Mdk on kauan sitten ollut mukana ja hyviä mielipiteitä häneltä ollut aina ja nyt varmaan kokemuksen äänellä puhuu asuttuaan kauan Ruotsin puolella.
      Varmaan jokaisella on asioista erilaisia mielipiteitä (saa ollakin) mutta pirtissä ei yleensä ole riitaa haastettu, jos on jotakin mieltä (poiketen muista) voi ne asiallisesti kertoa, ketään mollaamatta, näin toivon edelleen jatkuvan.
      Ynnämuulla hauska leikkisä juttu, ei senkään mitään sopimatonta, noin myös nykytilannetta kuvata.
      Ehkä kaiken kaikkiaan pirtissä kirjoittajien ääni ei kauas kanna, turha on hirveästi hehkutella suuntaan ei toiseen, jätetään mokomat kiistat.
      Toisekseen asiat ovat vielä niin keskeneräisiä, että ei hirveästi kannata hurrata suuntaan ei toiseen, katsotaan ja annetaan ajan kulua.
      Epäilyjä tästä kaikesta nyt tulleesta hyvästä on minullakin, mutta aika näyttää miten käy ja sitten kun se aika koittaa, että äänestämään päästään, silloin meistäkin tänne kirjoittavista, saamme äänemme kuulumaan.
      Ruotsin mallia hyvin usein käyttävät päättäjätkin puheissaan ja varmaan myös mallia otetaan, kaikki ei kuitenkaan malliksi kelpaa.
      Veroparatiisiin ei verotuloja saisi viedä, kai siihenkin jotakin lakia tai muutosta pyrkivät aikaan saamaan, paljon on epäkohtia ratkottavaksi nykyisellä hallituksella.
      Helppoa ei varmaan ole, mutta eipä ole ollut ennenkään, joten päättäjän tielle lähteneiden on kivut kestettävä, moitteet vastaan otettava ja aina on moitteelle sijaa, kaikkien mielen mukaan ei koskaan mene.
      Nykymeno kyllä enteilee vaikeuksia heille, joilla jo vaikeaa on.
      Nyt sitten pistän pisteen näille eripuraisille kannanotoille, keskustellaan sopuisasti ja ketään solvaamatta.
      Turvallista on pysyä näissä arkisissa elämän asioissa ja jääköön muu palsta sitten
      taistelutantereeksi, kuten aina on ollut;)
      Mukavaa ja rauhallista viikon alkua.

• loppulitviikki

Emäntähän sitä eripuraa lietsoo kirjoitelmassaan. Asioista saa olla ja pitääkin olla erimieltä mutta eihän tarvitse hyväksyä sanelija emännän ajatuksia jos ne ovat vastoin kirjoittajan näkemystä.

Palsta toimisi hyvin jos kirjoittajat uskaltaisivat tuoda omia näkemyksiään esille. Viimeistään nyt on aika tulla ulos sieltä koinmyrkkyjen keskeltä, malliin arvaa oma tilasi ja anna arvo toisillekin. Annetaan emännän ruoskan heilua malliin mitä minä sanon se on aina oikein.

• Ruune-ek
        loppulitviikki kirjoitti:

Emäntähän sitä eripuraa lietsoo kirjoitelmassaan. Asioista saa olla ja pitääkin olla erimieltä mutta eihän tarvitse hyväksyä sanelija emännän ajatuksia jos ne ovat vastoin kirjoittajan näkemystä.

Palsta toimisi hyvin jos kirjoittajat uskaltaisivat tuoda omia näkemyksiään esille. Viimeistään nyt on aika tulla ulos sieltä koinmyrkkyjen keskeltä, malliin arvaa oma tilasi ja anna arvo toisillekin. Annetaan emännän ruoskan heilua malliin mitä minä sanon se on aina oikein.

Onhan erikoinen näkemys. SkillaN ehtoisena emäntänä ainoastaan neuvoja ja opastaja. Piiskakätistä pirttihirmua ei SkillaNista saa.

• Ruune-ek

Huomenta vaan. On kuin syksy itkisi suruissani. Suruissani itsekin koskaolen tullut mainituksi riitelijänä. Minulla on mielipiteitä ja niitä esitän. Syyttelijöiden ja nimittelijöiden tulisi perustella väitteensä ja myös käyttää nimimerkkiä.

• "Loppulitviikille" jos olet tätä mieltä, saat toki olla, sehän on sinun mielipide ja voit näin kertoa.
      En pysty ruoskimaan ketään, toivon vaan ketjun pysyvän asiallisena.

• j.hurskainen-

Niin se vaan syttyi kirkasvalolaite antamaan valoa matalaan majaani huolimatta että se palanut ja poistettu putki joutuikin häveyksiin.
        Eräät ihmiset sanovat ettei se mitään keinovalo heihin vaikuta. Jaa.a. Ainakin kasvihuoneissa kurkut, tomaatit ja joulukukatkit tuottavat satoa tohkeissaan.
        En ole katsonut säitä. Nyt lunttasin tekstitv;n sivua 405. Sanoo useita saderintamia liikkuvan lähipäivinä maamme yli itäänkö päin?
        Mielestäni lämmin sää on hyvä olkoon sitten vaikka pilvistäkin.
        Yks huono puoli tälläisillä kosteilla syyspäivillä on; rakenteissa piilevät homeitiöt taputtavat näille säille pieniä karvaisia käsiään ja lisääntyvät.

• sinisirkku.ek

Huomenta Kahvipirttiin :D

Ei pirtin hyvää henkeä pienet ajankohtaisuudet heilauta, joskaan ei kivalta tunnu ikävät välihuomautukset. Eihän tuo sote puheenaiheena ole ihmekään, koko mediahan sitä ratkoo :D
      Naurattaa ihan, niin hermopaineita isot hallituksen pojat aikaansai, että kaulimen rusetitkin hieman heilahtivat.

Harmaan sumuisena aanu on valjennut täällä merenlahden lähellä. Eipä yöllä satanut ole, mutta parvekkeen kaide on kostea siihen nojatessani. Raitis on ilma hengittää, hyvä kun muutin kehä 3 läheltä tänne.

Hyvää viikonalkua ja makoisia aamukahveja kaikillen:D

• Hyvää maanantaiaamua pirttiin!

Olen lukenut muutamia happamia kommentteja, mutta siivousfirma tulee saneeraamaan pahimmat pois pirtin lattialta, jahka ehtivät, jos
      ei jäkättäjät itse älyä hävitä.

Tämä mummo menee ottamaan flunssapiikin, joka vielä on mahdollista
      tässä lähellä. Toivottavasti ei käy tälle terveyskeskukselle niinkuin Ruotsissa jo on alkanut käydä: henkilökunta häviää yksityisten yritysten palvelukseen ja terveyskeskus toisensa jälkeen lakkautetaan.
      Mutta toivossa on hyvä elää!

• Pirtti on saanut uuden sävyn kirjoituksiinsa, on kummaa kun ystävämme Ruune tuli pirttiin vierailulle seurasi mukana joukko sellaisia henkilöitä jotka vihaavat Ruunea, kaikenlaisilla nimimerkeillä haukkuvat näitä, jopa vakituisia pirtin asiakkaita, emäntäkin saanut huutia. Ei ihme jos ovenvarijamme kaulimen rusetti on ollut välillä vinossa. Täällä on aina saanut esittää oman mielipiteensä kunhan sen tunnustaa omakseen. Sitten nuo nimimerkit niitä on ilmestynyt aivan uusia jotka eivät koskaan aiemmin ole pirtissä käyneet, no onhan täällä aiemminkin joitakin nimettömiä käynyt, mutta ei tällaista soppaa aiemmin ole ollut.
      Hallituksen esittämä draama on saanut ihmiset hysteeriseksi, sote uudistus näytti 3 SSS: n teatteri esitykseltä, joka päättyi ässien toiveiden mukaisesti.
      Tärkeintä on kun täällä käytte, käyttäkää samaa nimimerkkiä, tai ainakin ilmaiskaa kiroituksessa aiemmin käyttämänne nimimerkki. Parasta olisi kun kaikki kirjautuisivat.
      Ylläpito välillä ei tunnusta vakituista nimmaria, joudumme harjoittamaan yhteenlaskua, siinä sitten ehtii ilmaista kuka on.

• Näin se vaan joskus vieläkin käy kuten Late lopuksi kertoi. Joskus on kirjautuminen jumissa tai sitten se katoaa itsekseen, joskus ei kiusallakaan hyväksy vaikka kirjautuminen näkyy. Laskutaito on hyvä olla hallinnassa.

Tänään kävin ottamassa lunssapiikin. Olihan siellä jonoa, 32 ennen minua, tunti istuskelua ja homma tuli hoitoon. Muutama ehti kyllä jo luovuttaa ja lähti lätkimään jättämällä toiseen kertaan.

Onhan Pirtissä kaikenlaista ropsetta äskettäin ollut, kuitenkin enimmäkseen hyviä puheenvuoroja. (omistani olen jäävi mainitsemaan). SkillaN on vastauksensa antanut ja Late täydentänyt. Minulla ei ole mitään syytä kerrata. Kyllä se tästä sujuu kun pienistä ei välitä ja saahan mielipiteensä esittää ja jopa mielihalunsakin, mieluummin tolkullisissa rajoissa.

Sote-soppaa päivällä katselin ja kuuntelin. Eipä niistä paljon selvennyt, hallintoalueiden määrä, tietysti ja hankittu harkittu vallanjako. Toinen asia, lause " valinnan vapaus potilaalle ja raha seuraa perässä" tuntuu äkisti hienolta, mutta siinä se varsinainen pommi sijaitseekin. Pörssiyhtiöiden vapaa pääsy rellestämään tuhoaisi julkista terveydenhuoltoa, valloitusten jälkeen korottaisi maksuja yleensäkin ja tuhoaisi verokantaa. Tietysti olisi mahdollista rakentaa järjestelmää toimivaksikin, mutta enpä luota tämän hallituksen toimiin. Kun rahoituksen järjestäminenkin on auki, millainen verotus ja vastuu rahoituksesta tulee hallintoalueille? Hallituksen esittämiin säästöihin en usko. Kyllä se jo uusi hallintojohto yksinään nappaa osansa ja tyrkyllä oleva "vapaa kilpailu" lisää. Joka tapauksessa sitä "dramaattista neuvottelua" ajatellen todelliset tulokset ovat mielestäni vähäisiä. Saapa nähdä mitä siitä tulee.

Päivä oli vähän sateen tuhnuinen, mutta hyvinpä vaatimaton ulkoiluni ja asioiden hoitoni hoitui. Jatkoja teille!

• Illanhetkiä palstalaiset! Sateista on ollut ja jopa erittäin sateista. En kuitenkaan rupea sadettakaan vastustamaan, antaa veden tulla.

Toivotaan, että palstan rauha ja ystävällinen ilmapiiri säilyvät!

• Jaaha, viestini ei kelpaa!

• Sateet näkyy täällä maiseman synkistävän ja jos on herkkä mielenmasennukseen, nyt siihen on hyvät sääolot.
      Jotakin myönteistä voi kuitenkin ajatella, on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa, jos vielä ei ihan pakko ole ulos mennä, ihan hyvin selviää;)
      Lämmintä kyllä vielä ja muistellaan niitä kauniita aurinkoisia syyspäiviä, mitä on tänä syksynä runsaasti ollut.
      Minulta ei aikoihin ole viestit taivaisiin lentäneet, muuta harmia kuitenkin lähettämisessä, aina on sivu palautettava, kaiketi minun koneessa vika.
      Rokotusta en ole koskaan ottanut ja jää nytkin ottamatta.
      Noista nimimerkeistä on useampikin maininnut ja olen samaa mieltä, aina parempi, jos aikoo pirtissä usein vierailla, ottaa joku nikki, mihin sitten on helppo tutustua.
      Ymmärrystä tarvitsee kaikki, minäkin, olen kyllä usein tuonut julki oman pienen ihmisen, en ihmeisiin pysty, virheitä tulee ajatuksen juoksussa, kuin kieliopissa, mutta hyvin on tähän asti pirtin väki kestänyt.
      Ehkä monien vuosien jälkeen on niin hyvin kirjoituksien välityksellä toisiamme opittu tuntemaan, että osaamme sivuuttaa suurimmat virheet.
      Loppujen lopuksi, kuitenkin vieraita olemme ,miksi riitaa rakentamaan, ei kai täällä elävässä elämässäkään kukaan tuntemattomille mene keljuilemaan.
      Tuollaista kirkasvalo lamppua en ole edes kokeillut, mistä hurskainen puhut, mutta työvaloni on nykyään oltava kirkas, sen verran araksi on silmät tulleet.
      Aika usein vedetään tuo Ruotsi, kun jotakin uutta tuodaan esiin esimerkiksi hallituksen ohjelmista, toivoa sopii ettei samoja virheitä kuitenkaan mukaan vedetä.
      Aika sekavaa on tuon Sote uudistuksen kanssa, lehdestä luin juuri, että hoitajatkin epäilevät, miten käy niiden, joilla ei valmiuksia taloudellisesti mennä yksityiselle, uhkana on terveyskeskusten rapauttaminen.
      Paljon on vielä ratkaistavaa ja aivan hirveältä tuntuu ajatus siitä, että jonkun kohtauksen saadessaan joutuu ajamaan satoja kilometrejä apua saadakseen, kuten tuolla pohjoisempana voi olla.
      Keskeneräistä ei saisi arvostella, joten odotetaan ja toivotaan kaiken järjestyvän, pelkojakaan ei auta unohtaa.
      Miten onkaan, tuliko ruoskan sivalluksia, ei ole tarkoitus kylläkään, jatketaan sitä entistä hyväksi koettua kirjoittelu mallia, mitä on kestänyt kai jo yksitoista vuotta.
      Mukavaa päivää, sateesta huolimatta;)

• luokkaerottelu

Meinasin pitkästä aikaa kirjoittaa tänne jotain. Mutta poistun takavasemmalle, Täällähän on riita käynnissä. Ja vielä melkein päästötodistuksia, ja koulutuksia kysellään.

• Ruuneperimanni

Jos väärinymmärryksestä on noin suuri on parempi mennä miettimään ja luoda sitten tälle SkillaniN ja meidän kaikkien Kahvipirtille yhä paremmat viihtymisen mahdollisuudet.
        Oppineisuutemme määrästä riippumatta, olemme ikinemme käyneet kukin pitkän elämänkoulun ja edustamme näin läpileikkausta koko Suomen kansasta. Ponnistelut tämän ainutkertaisen palstan säilymiseksi pitää kunkin kirjoittajan ottaa käyttöönsä,

• takavasemmalle

Minustakin palstan sotkija oN tullUt. Ja onnistumassakin. Mutta onhan S24 iso kirja.

• Ruunemannin vastausta "luokkaerottelu" nimimerkille pidän asiallisena ja hyvänä. Oikeastaan voisin jättää tämän asian siihen.

Kyllähän Pirtissä on mielestäni jouhevasti mennyt. Mitä riitoihin tulee, onhan näitä härnäysheittoja jonkin verran aiemminkin tullut, joissa ei mikään varsinainen asia ole näkynyt. En pitäisi niitä edes riitoina. Se että ollaan asioista eri mieltä, ei ole mitenkään tavatonta, vaan kuluu elämään. Myös sekin, että lähes jokaisella on oma, persoonallinen tapansa ottaa osaa viestittelyyn. Jos joku kertoo koulutuksestaan, sekin on oma asiansa ja voi myös liittyä ko. asian käsittelyynkin. Ei siinäkään ole erikoista moitittavaa. En muista, että Pirtissä olisi kyselty kenenkään koulutuksia.

Olen kertonut, että kansakoulun päästötodistuksen olen aikoinaan saanut. Siihenpä se suunilleen "virallinen" koulutukseni päättyi. Sen mukaan voi sitten punnita millaiseen vaakaan kukin haluaa "ynnämuun" ripustaa roikkumaan. Luulenpa että suurta osaa mokoma merkkausperusta ei edes kiinnosta.

Meni kirjoitukseni pitemmälle kuin "olankohautus." Sillä ajattelin alussa selvitä.
      Eipä muuta kuin jatketaan edelleen kirjainten mätkimistä jonoon, jotain niistä syntyy!

• Pimeä on päivä ollut. Sellainen kirkasvalolamppu on ollut minullakin mielessä, sen takia että näköni on huonontunut valtavasti lyhyessä ajassa. Mutta luin sitten netiltä että tuollainen lamppu ei ehkä sovi
      joitakin silmäsairauksia sairastavalle. Pitää kysyä ensi kerralla
      silmäosastolla kun menen seuraavalla kerralla. Sitten toisekseen,
      sehän on sellainen virkistävä valohoitolamppu. Mitenkähän minun
      vähäisten unien sitten kävisi?

No niin ja sote-uutista jauhetaan nyt kaikissa medioissa.
      Näyttää kuitenkin olevan niin että asiasta on vaan tehty päätös, mutta ei
      tiedetä mitä ja miten tehdään. Siitä voi tulla vielä uutta kädenvääntöä.
      On vähän kuin että päätettäisiin keittää yhdessä soppa, mutta ei vielä tiedetä minkälaista soppaa, laitettaisiinko siihen vähän sattumiakin vai keitetäänkö pelkkää vesivelliä joka ei tee vatsoja hulivilisonnalle!
      Resepti sote-soppaan tulee sitten joskus myöhemmin.

Onko teillä joitakin lempiohjelmia tv:ssä? Minun on ollut vaikea päästä
      jyvälle näistä ohjelmista, kun en tunne artisteja. Näyttelijöissäkin on
      tietysti koko näyttelijäkaarti vaihtunut. Siispä uutiset ja jotkut dokumenttiohjelmat ovat olleet suurinpiirtein ainoat ohjelmat, joita olen katsellut.

• Sote puhuttaa tosiaan TV:ssä lähes joka suuremmalla kanavalla. Toki on sitä tullut kuunneltua ensi raportoimisen verran, vaan jos se ei olisi niin "historiallinen", niinkuin Pääministeri sen nimesi, olisin jo saanut tarpeekseni. Aluehallinntojen polemiikkjä ei liene televisioida, joten siirryin jo Järviradion kuunteluun.

TV:ohjelmissa pidän sarjoista Emmerdal'ista ja miks'ei Haamukirjoittaja mene sekin. Luontodokumentit David Attenburough etunenässä kiinnostaa. Arto Nybergin sunnuntai-illan haastattelut ajankohtaisista ihmisistä on aina laatutavaraa. Nythän saamme Hjallis Harkimon jatkamaan myös samalla linjalla,...siinä myös mies luontevan rohkealla tavalla tosissaan.

Muutamat filmit Teemalla tai Yle 1 valikoiden, mutta kotimainen viihde ei ainakaan nyt laman aikana oikein viihdytä:D

Sadetta lupaillaankin nyt koko viikoksi, täyttyyhän ainakin kaivot maaseudulla, ja kaipa sinne sekaan taas mahtuu hyvissä varusteissa. Tässä, niin kylläisen tyytyväisenä saa koneella naputella, ulkoa tullessa kun oli hurja nälkä, puolet ruuasta oli tosin viinirypäleitä:D

Lämmintä koti-illanviettoa kahvipirtin väelle!

• Ei kirkasvalolamppu unta vie sen.pahemmin kuin kesän aurinkokaan. Sama tarkoitushantuolla on.
        Tärkeää on että lamppu on aito, eli valo on aidon valkoista ja riittävää.
        Mitä tulee lukunäkemiseen ovat led-valot ylivoimaisia. Hehkulamppuun verrattuna moninkertainen valoteho.

• Paras lukupaikkani tällä hetkellä on liesituulettimen alla!
        Liesituulettimessa on neljä led-lamppua. Levitän lukumateriaalin hellan päälle, mutta silti on oltava suurennuslasi apuna.
        Kyllä led-lamput ovat parhaat lukuvalot, siitä olen samaa mieltä
        kanssasi, ruunemanni.

• keskustelun-aika
        ruunemanni kirjoitti:

Ei kirkasvalolamppu unta vie sen.pahemmin kuin kesän aurinkokaan. Sama tarkoitushantuolla on.
        Tärkeää on että lamppu on aito, eli valo on aidon valkoista ja riittävää.
        Mitä tulee lukunäkemiseen ovat led-valot ylivoimaisia. Hehkulamppuun verrattuna moninkertainen valoteho.

ruunemanni

Sinulle on osoitettu kyselyjä, jopa viittauksin Kahvipirtissä käymääsi keskusteluun, jossa sait riidan aikaan. Miksi et vastaa ja korjaa väärinkäsityksiä, jos niitä on?

• Ruuneperimanni
        keskustelun-aika kirjoitti:

ruunemanni

Sinulle on osoitettu kyselyjä, jopa viittauksin Kahvipirtissä käymääsi keskusteluun, jossa sait riidan aikaan. Miksi et vastaa ja korjaa väärinkäsityksiä, jos niitä on?

Tiedän toki, että aikanaan pidin Kahvipirttiä hyvin keskustelemattomana. Tämä on toki vain käsitykseni, jonkalaisen saan itsenäni esittää. Lievin suuttumuksen tuntein taisi SkillaN käsityksensä ilmaista. Ruoskan jälkiä ei liene kummallekaan jäänyt.
        Olemme tunteneet Skillanin kanssa toisemme ikään kuin pienen ikuisuuden ja uskon suhteemme säilyvän ja kestävän.

• Olen ollut koko päivän menossa, joten yksiäkään uutisia en ole sattunut

näkemään. Aikani seuraaminen on niin iskostettu mieleeni, että täytyy

koettaa ainakin pääuutiset katsoa, toivon mukaan ei puhelu tms

keskeytä.

Tänään tulee ' Downton Abbey ', jonka yleensä katson, jos kotona olen.

Lempparini on ' Viimeinen tango Halifaxissa'. Kun olin pikkupojan

pianokonserissa viime perjantaina, (hän soitti ekana), niin Areenasta

etsin sen jälkeenpäin ja katsoin. Aivan minun makuuni!

Murhia on minusta liian paljon, yhtä kuitenkin katson ' Midsommerin

murhat ', jonka tunnarikin soi niin ohjelmaan sopivasti.

Sateista on ollut, mutta ihanan lämmintä . Talvi kuulemani mukaan tulee

vasta ensi vuonna.

Sitä odotellessa: hyvää marraskuun jatkoa kahvipirttiläisille! Merilii.

• Huomenta niin sateiseen ja pimeään aamuun, sää sellainen ettei koiraansakaan ulos veisi, mutta lähdettävä vaan on, leivontapäivä.
      Samoja sarjoja katson minäkin, mistä edellä on kerrottu, yleensä englantilaiset sarjat ovat hyviä.
      Kotimaisista ei oikein voi nimetä mukavaa, kaikki samalla muotilla tehtyjä, kovaa huutoa naurua ja mitä kamalampia temppuja, en todella tykkää.
      Suurkuluttaja olen telkkarin katsomisessa, tulee samalla käsitöitä tehtyä.
      Teemalta tulee joskus hyviä elokuvia.
      Torstain kyselytunnin eduskunnasta katselen ja joitakin asiaohjelmia.
      Minun silmissä ei muuta vikaa, kuin että vuotavat usein, liekö kyynelkanavat tukossa, tai sitten itken niin vähän, että keräytyy kyynelet silmiin, no ei vaineskaan, kuivat on muuten silmäni, tippoja laitan.
      En kyllä riidaksi meidän pirttiin kirjoittavien kanssa ole muistaakseni koskaan joutunut, en mielelläni vastaa noihin sivusta tuleviin tökkäyksiin, enkä tuota koulutus kysymystäkään nyt todesta ota.
      Katselin tuonne ylemmäksi ketjua ja onhan siellä kommentteja joita voisi riitelyksi mainita, ikäviä ovat sellaiset viestit, mutta kaiketi jättävät pirtin, jos sivuutetaan huomiotta, mutta jokainen toimii omintakeisesti, jos on tarve vastaa.
      Tervetulleita on kaikki pirttiin kirjoittamaan, viestiä laittamaan, mielipiteitäkin voi kirjoittaa, mutta kenenkään syyttely ei ole mieleistä
      Nyt on tuonne sateeseen lähdettävä, onneksi pieni matka vaan kuljettavana, onnistunutta päivää toivottelen kaikille, olkoon sää mitä on.

• muori777

Huomenta.

Nii in olkoon sää mitä on,emme mahda sille mitään.
      Ei sada eikä paista.

Katselin aamuteeveetä,vanhettunut on Heikki Turunenki.

Onhan siitä Kiven pyörittäjän kylästä aikaa vierähtänyt.

Minun vieraani lähti kotia päin.Pari yötä oli kylässä.Kiva;)

Naakat päivystää naapuri talon katolla.

Teemaltaa minäkin seuraan juttuja ja hyviä vanhoja leffoja.
      näkyillään...

• Katsoin minäkin Heikki Turusta ja mies on muuttunut niiltä ajoilta
        kun oli joskus yli 50 vuotta sitten varmaankin ensi kertoja tanssimassa
        ripiltä päästyään ja haki minua tanssimaan Kevätniemen lavalla Lieksassa. Hauska kaveri jo silloin.

Minulta on jäänyt katsomatta suomalainen elokuva Vieras mies tuli taloon, mutta eilen oli tilaisuus. Ajattelin että täytyy katsoa, kun käsikirjoitus on kuitenkin Mika Waltarin tekemä. Siinä se iltapäivä
        menikin, päivä oli muutenkin pimeä niin synkän elokuvan katselu sopi tunnelmaan. :)

Tämän päivän synkkyyteen oli tarjolla ruotsalainen elokuva Kuoleman odotushuone, joka kertoo tuberkuloosiparantoloissa olleista ihmisistä.
        Kirjailija Sven Stolpen (kuollut aikoja sitten) samanniminen kirja on elokuvan pohjana. Oli niin synkkä etten jaksanut katsoa loppuun vaikka olin uteliaisuuttani ensin ruvennut katsomaan, koska Sven Stolpe oli poikani lukiossa äidinkielen opettajana. Värikäs ja hauska henkilö hänkin.

• Puskasuleima

Päivää!
      Harmaa ja tukkonen on taivas itäistä taivaarrantaa lukuunottamati.
      Harmaankosteeta oli eilenki, muttei se mitää haitannu, ku meitillä oli kaks mukavaa poikaa kylässä.
      Likkoiki olis kolome, mut neet oli kaikki tyävuaroissaan. Neet on olleet onnekkai, ku neet on heti valamistuttua saaneet tyäpaikan.
      Kylhän neet tulevatten mietille sitte ku niille ittelle passaa.
      Onha meitilläki ton vaarin kans ollu omat menomme. Ja paljo on ollukki!
      Ny tää on simmost enämpi hiljaiseloo...

Terveisii ny kuitenki koko poppoolle. Kyl miäki taas joskus rasiitan teittii niil kilomeetrim pituisil vuaratuksil.

• Kuules Puskasuleima, voisitko kertoa minulle minne päin Suomea tuo sinun haastamasi murre sijoittuu. Kas kun olen utelias vai onko se tiedonhalua että tuokin pitäisi selville saada.
        Itse oles asustellut Virolahden ja Haminan seuduilla joskus seitsämän ikäisenä, nuoruudessa ja aikuisiällä Hämeessä sekä Lounais-Suomessa.
        Virolahdella kuulin tuon meitin ja teitin. Liekö murteesi sieltä päin eli itään nykyisiltä sijoiltasi.
        ps. säätiedotus Turusta: lämpöila 7,5, pilvistä, tyyntä ja poutaa toistaiseksi.
        lehdistä siivottu nurmikko vihertää ja alppiruusut ovat hyvinvoivan näköisiä.
        Vielä semmoinenkin uudistus meillä, että tuli biojätekeräys. Se onkin ihan hyvä asia, ruoanjätteet kerään kannelliseen rasiaan, niin polttojätettä ei tarvitse joka pv kuljetella roskikseen.

• Minusta kuullostaa tuo Puskasuleiman murre satakuntalaiselta.
        Jos lisäis vielä sanan "meinaan", niin sattais olla Tyrväältä meinaan!
        Siskoni on asunut niillä seuduilla kohta 60 vuotta, niin olen tunnistavnani joitakin ilmaisuja.
        Mutta tunnistihan ortopedi minunkin syntyperäni pelkän ääntämisen nuotin (ei iäntämisen) perusteella! :D

• Puskasuleima

Kiitos kysymästä, Kat-leija.

Nurmijärven murre kuuluu etelähämäläisiin murteisiin.
      Aika omituista näyttää murteitten luokittelu olevan. Esim. Vihdin murre, joka ainakin minun tuttavieni puhumana kuulostaa ihan nurmijärveläiseltä, kuuluukin Länsi-Uudenmaan murteisiin.

Iitti,Elimäki, Kuusankoski, Kouvola, Anjala ym. edellä mainittujen ympäristöstä kuuluvat kaakkoishämäläiseen murreryhmään. Tarkemmin Kymenlaakson eli Iitin ryhmään!

Vaan mitäpä tuosta; tärkeintä on, että vielä on murteita olemassa.
      Sääli vain, että ne näyttävät kovasti harvenevan, ja jäljelle jää vain kirjakieli -- jos sekään.
      Ainakin englanti valtaa kaiken aikaa alaa, ja minua ottaa koppaan se, että kaunis ja eloisa kielemme uhrataan kaupallisuuden alttarille.

Myönnän kyllä olleeni ääresti kamalan tyhmä, kun aikoinaan iloitsin siitä, että juuri meidän luokkamme oli ensimmäinen, jolla alettiin pitkän saksan sijasta lukea pitkää englantia. Se oli sitä aikaa, kun aseveljelle käännettiin mahdollisimman nopeasti selkä, ja ainakin minä inhosin saksaa pelkästään sen johdosta, ettå siellä oli vaikuttanut muuan Aatu.

Anteeksi, että tämä taas venähti...

• Mitä-me-mistään--

Opetetaan lapsenlapsemmekin kiroikemaan ja huomaan limsaa

pullot vaihtuvat sitten myöhemmin väkeviin PULLOSSA asuu onni

hampaita ei saa pestä ,,, se on hienostelua

Kouluja ei pidä käydä silloin paremmin kelpaa Suomi 24ään
        jossa voi sitten työttömyyskorvauksella istua elämämsä
        pienessä sievässä ,,,eikä välttämättä kovin penessäkään
        riitelemässä muiden samanlaisten kanssa

juodaan ja eletään viimosta päivää

mitä me mistään

• Ruun

Niin mutta! Kukas se sitten viulut maksaa tai kuka niillä soittaa. Palstallakin kirjoitetaan mistään välittämättöminä.

Kyllä usko tulevaisuuteen menee kun katselee noita kuudesluokkalaisista. Tupakki suussa, älykännykkä kädessä nypittävänä ja piristysjuomat päässä. Mitään ei opita, muut kuin lorvailun alkeita, jotkut kai jo kuin loppututkinnon

• sanoi.kalle

Osalla nykyeläkeläisistä ei ole varaa alkon liikakäyttöön, paitsi henkilöillä, joilla elämä on suistunut lopullisesti ns.viihteen puolelle.
      Nykynuorissa tavataan jo 12 päihteiden käyttäjiä, eli lapsesta alkaen tosiaan.

Itse pidän %-pitoista hätävaraa yllätysiskujen varalle joita elämä usein tarjoaa, flunssaa ja muuta yllätysshokkia.

• Huomenta jälleen ja nyt jo torstai päivään, kohta puolikuuta jo tätäkin kuuta eletty.
      Sää jatkaa samaa rataa, sataa ja on pimeää, nyt niitä virikkeitä tarvitaan, ettei mieli maanrakoon painu.
      Eilen oli kokous ja sama huomio tuli tehtyä, kun päättäjiä valitaan poissa olo on valtava, paikalla oli reilut 50 henkilöä, kun tavallisina kerhopäivinä toistasataa enemmän.
      Jotakin tehtävää vielä minullekin jäi, vaikka keittiössä lopetankin.
      Onko niin, että liian hyvin sen vastuun kantaa, tietäen että muuten ei hommat mene eteenpäin.
      Noista nuorista kirjoititte, huolta kannan minäkin, vaikka omat jälkipolveni on vaarat ainakin vielä välttäneet, mutta kun seuraa lehtiä ja telkkaria, pistää miettimään mistä tämä meno johtuu.
      Onko sittenkään hyvä, että kaikkea yritetään nuorille tarjoamaan, olisiko parempi, että joutuisivat vaivaa näkemään oman elämisen sujumisessa.
      Toinen asia, onko nykyaikuisilla niin kiire, että eivät lapsiaan jouda neuvomaan ja ohjaamaan, tiedä häntä.
      Aika paljon nykyään tarvitaan tukihenkilöitä kodin ulkopuolelta, nuoria auttamaan ja ohjaamaan, vaikka hyvä että edes tätä kautta ohjausta ja välittämistä saavat.
      Katselin illalla sarjaa Koukussa ja oikein puistatti koko ohjelma, jos se tuollaista on, toivottomalta tuntuu.
      Kohdallani tuo alkoholin käyttö vanhemmiten vaan vähenee, eipä tuo kovin reipasta ole koskaan ollutkaan, paljon puhutaan myös siitä, että myös eläkeläiset tätä "herkkua" runsaastikin käyttävät.
      Nyt on vuorossa terveyskeskukseen meno, kilpirauhaskoe on taas otettava, pitääkö lääkettä lisätä vai onko kohdallaan.
      Terveyskeskus on toisella puolen kaupunkia ja linja-auto kyytiin on turvauduttava, harvoin tätä kyytiä tarvitsen, joten on kuin matkalle lähtö;)
      Päivästä selviämistä onnistuneesti, toivon kaikilla toteutuvan, heippa!

• Neeasa

Pakkasta on ollut viimeyönä pikkasen, että aamullakin kuurassa maa, mutta nyt
      lämpöasteita ja kaunista auringon paistetta!

Petivaatteet jo ulos telineelle viskasin, no, paremminkin kantetelin, ja pudistelin.
      Olkoot nyt siellä hyväksi tuulettumassa.
      Kun ei vain kävisi niin, kuin entiselle naiselle, että illalla kun meinasivat sänkyyn mennä nukkumaan, olikin tyhjä peti ja kaikki vielä ulkona tuulettumassa!

Eihän se muuten mitään, mutta kun oli pakkasta jo 10 astetta !

Hyvä, kun Sotesopu syntyi, onhan sitä loputtomasti pyöritelty.
      Nyt vain eteenpäin, niin valmista saadaan.

Pakolaistekin suhteen on jo alettu ymmärtää, että parempi kotouttaa heidät omiin maihinsa, missä ovat tottuneet elämään, ja auttaa heille sinne hyvät elinolosuhteet.

Kiva oli tavata pirttiläiset, hyvää päivän jatkoa!

• Sote - hommasta sen verran, että siitä tulee päämisterin ilmoitus ja keskustelu eduskunnassa ensi keskiviikkona. Näin ilmoitettiin eduskunnan kyselytunnilla. Se on hyvä, kyllä se vielä laajempaa käsittelyä kaipaa kun vain hallituksen suunnitelmat ja paljon keskenhän nekin ovat.

Jälkikasvun ongelmista olette keskustelleet. Ehkä olen väärä henkilö niitä pohtimaan, vaikka omalta osaltani lienen jotenkin onnistunut, ainakaan suurmpia ongelmia ei ole tullut. Kyllähän vanhemmilla on suuri vastuu, ei kaikki asiat olkoapäin hoidu. Tämä aika on entistäkin vaativampi, ainakin houkutuksia retkahtamaan on paljon mm. erilaiset huumeet. Oma viinan käyttöni on mielestäni ihan hyvin hallinnassani. Koskaan se ei ole vienyt käsillä olevia leipärahoja ja nykyään alkaa jo olla niuhottamisen puolella. Raivoraittiiksi en kuitenkaan julistaudu.

Eilen katselin tv-stä ohjelmaa, jossa kerrottiin tutkimuksista kuinka ihmiset tekevät päätöksiänsä. Olihan siinä mielenkiintoisia näkemyksiä mm. pikaisista päätöksistä ja kuinka paljon ennakkoasenne, luulot ja aiemmin opitut käytännöt harhauttavat näkemästä, estävät rationaalista toimintaa muodostaa mielipiteitään. Mielestäni ihan hyviä oivalluksia, mutta monet esitetyt olivat myös kyllä tehty köykäisiltä vaikuttavilla tutkimuksilla.

Päiväni mennä pätkähti melkein huomaamatta. Sadettakin tuli, mutta kyllä siitä aukkoja löytyi että pääsi marketissa pyörähtämään ja siinä samalla sain jaloitelua. Katsellaan..

• j.hurskainen

Aamulla oli niin sumuista ettei päivä menannu valjeta ollenkaan. Koko päivän taias oli sankassa pilvessä. Ei kuitenkaan satanut.
      Hyvä päivä tästä tuli kun aloin käynnistymään vasta iltapäivällä. Sitten kuhnin pimeän tuloon asti,lamppuvalolla loput.

Tarvittisi jo rentoutumisloman, vaikka kotimaan kylpylässä. Erikoisen hasahtavaa; miten lehtiyhtiö voi kustantaa 5 päivän loman Turkissa.
      Sillä summalla pääsis kylpylälomalle ehkä Viroon.

Kylpylä ja kylpylä. Jouduin pakkosaunomaan kesällä kun lämminvesi oli poikki. Lämminvesiboilari piti laittaa liekaan pihalle, ettei lähtis huonosti sidottuna jonkin kotikasakan mukaan.

Sellaisia ne kylppäriremontit ovatten. Kaukana huippujännästä, kuten kakrut sanoisivatten.

• Sama-täällä

Turkin lomat pikkuhintaan on minullekin tarjottu kolmelta lehdeltä,
        mutta ei ole oikein hotsittanut lähteä.

• Enpä nyt osaa sanoa onko nuoriso nyt huonompaa kuin aiemmin, aina on sanottu nuoria holtittomiksi haukuttu laiskoiksi, juovat ja tekevät pahaa. Aika on muuttunut omasta nuoruudesta, ja nyt on lapsilla, ja nuorilla kaikenlaiset vehkeet käytössä, me vanhat ukot, ja akatkin saamme paljon apua näiden kaikenlaisten koneiden ja laitteiden käytössä. Niin meillä ainakin.
      Kuitenkin kaikkein pahin vika on tuo nuorisotyöttömyys ainakin 25% nuorista on työttöminä, ei saa työtä vaikka koulutustakin olisi. ei se työttömyys kuitenkaan niiden nuorten vika ole.
      Se että osa heistä sortuu huumeisiin ja viinaankin johtuu siitä kun niitä töitä ei kertakaikkiaan ole tarjolla. Samahan seo muunkin väestön liian suuri osa työttöminä.
      Tuo viinan käyttö osallani on varmaan samanlaista kun ynnämuulla, täyden päivätyön tein, en kertaakaan ollut pois työstä viinan takia.
      On minulla pahanpäivän varalla pari pulloa kotona.
      Kun täytin 80 vuotta silloin otin Kunnon konjakkiryypyt.
      Tuosta sotesta en oikein vielä ymmärrä mitään, ehkä sitten kun se tulee voimaan saamme selville mitä se kunkin kohdalla tarkoittaa. Varmaan siitä jo ensivuonna näkee mihin ollaan menossa.
      Ken elää niin voi nauttia siitä ihanuudesta.

• Ruuneperitön

Meplkoinen pirtinrakentaja oletkin, SkillaN. Ihan voisi varmaan kulttuuriteoksi nimetä. Alussa rakentelin kuin "joka niemeen, notkoon ja saarelmaan" tunnuit yhden pystyttävän.
      Late Vaan tuntui ihmettelevän kun vertaili entistä aikaa nykypäivään kasvuympäristönä. Eroa on ja samanikäisyytemme pohjalta lienevät kokemuksemme yhteneväiset. Taidan olla hivenen iäkäämpikin kasikymppinen kun olen äitien päivänä syntynyt.

Tuo näkemys kelvottomasta nuorista kuuluu jokaiselle sukupolvelle ja on on aina sama, halveksiva. Kun itse olin lapsena ja nuorena hyväoppinen ja kaikkitaitava vaikkapa todistusten valossa on tuo näkemys ikäänkuin vahvempi.
      Näkemys kaikenosaavina ihmisinä on säilynyt maaseudun ihmisissä kun pakko oli osata. Kun Espanjassa vietin talviuni, tapasin mm. Äveriään, vanhan huonekalukauppiaan, joka kertoi kokemuksistaan. Ne maalaispojat olivat erinomaisia työmiehiä. Kun kaupunkilaisnuoret osasivat ja viitsivät tuskin mitään, tekivät nuo puusepän, hitsaajan ja vaikka minkä ammattityön hyvin ja ahkerasti.
      Kun synnyinseudulleni oli noita "ruukkeja", ruotsiksi bruks, niin erinomaista työvoimaa löytyi teollisuudella vaikkapa Fiskarsissa ja muissakin läheisen jokivarren tehtaissa, joista lähin oli Antskogin Verkatehtaan ja kauempana mm. Åminne ja Billnäs. Ovat entiset punavangit ja torpparit saaneet hyviä työpaikkoja ja kouluttaneet hyvätuloisina lapsiaan korkeisiin yhteiskunnallisiin asemiinkin. Ihan huippusivistyneistöä on lähtöisin noista oloista, vaikkapa myöhempi Tasavallan Presidentti, Tarja Halonen. Hyvä ja kunnioitettava suoritus siivoojana toimineelta työläisäidiltä.

En muuten kovin hyvänä näe nykynuorten tulevaisuutta. Ainakaan kaupunkioloissa kulutetaan kaiken turhan parissa. Viina ja huumeetkin vievät mukanaan tupakoivia nuoria, jotka kännykkä kädessä lorvivat kuin toimettomina. Toisaalta ihmettelen noita Suuria Oppineita, jotka kuin pojankoltiaisina ilmestyvät kuvaruutuun puhumaan suuria tieteistä. On niistä sittenkin johonkin!! Hiukan hävettää omat käsitykset ja huonot huomiot. Kun en itse voi rehvastella, kerron menestystarinan lähisuvusta, sisareni pojan pojasta. Tämä hintelä napero, oppi lukemaan nelivuotiaana, suoritti opinnot kuin vasemmalla kädellä ja valmistui kauppatieteiden kandidaatiksi Turun Yliopistosta. Sai lahjakkaana stipendin amerikkalaiseen yliopistoon, josta valmistuttuaan bachelor of scientiksi, jota jotkut nimittävät Suomessa "tieteen vanhaksipojaksi". Palattuaan Suomeen, tämä kolmekymppisenä väitteli kauppatieteiden tohtoriksi ja kutsuttiin Helsinkiin Aalto Yliopistoon. Niin ne jotkut!
      " Katsos sinä kun olet tuollainen tyhmempi", hän ilmaisi käsityksensä minuapuhutellessaan naperona. Totuuden kuulee lasten suusta!!

• Ruunevielä

...hanan tabletti! Tämä amerikkalainen läpyskä luulee osaavansa suomea paremmin kuin minä. Korjaa kirjoittamaani ja ellen huomaa on teksti vielä virheisempi kuin tavallisesti. Muistan kun kirjoitin nimen Makriina ensimmäisen kerran, Makeinen oli tuloksena!

• Ruuneperitön, tuosta ikäkystmyksestä olen erimieltä, minä täytin 80 v 10/7 , 2014 , eli siitä konjakkiryypystä on pitkälti toista vuotta.
        Kyllähän me olemme samaa ikäluokkaa, joten samanlaisia kokemuksia ja nuoruusmuistoja on varmaan moniakin. Minä kyllä julistaudun vähemmän oppineeksi, mutta kunnan luottamustehtävistä minulla on kymmenien vuosien kokemus monissa eri luottamus tehtävissä. Työni olen suorittanut rakennusalalla maalaushommissa. Hyvin olen elämässäni pärjännyt, naimisissa olen ollut 58 vuotta, varmaan sinunkin tuntmasi nimimerkin kanssa. Meillä on kaksi poikaa, ja heillä yhteensä 3 lasta. Asumme täällä A Kiven maisemissa hyvin lähellä toisiamme, täällä olemme kumpikin syntyneet, ja emme täältä mihinkään muuta.
        Tämä nyt tällainen sukuselvitys.
        Jatketaan asiapohjalta joskus toiste, minä Late Vaan.

• MuukuinR

Jaaha, alakynteen jäin iässä. Sinulla se on sellainen perusihminen elämänkokemus, jota hyvä terveyskin on tukenut.

Hyvää ja ansiokasta on elämäntyösi ollut ja sitä se on vieläkin, ainakin seuraajana. Niin kauan kun saa elää ilman suurempia vaivoja ja pääsee näkemään ja kuulemaan paljon, säilyy elämän vireystila parempana.

Tukevaa tiistaita!

• Huomenta uuteen aamuun ja viikonlopun alkuun.(kuinkahan monta kertaa viestini näin alkaakaan, hohhoijaa)
      No tuohon edelliseen, mitäpä kovin mullistavaa olisi tietooni tullutkaan, mennään vaan vanhoilla tavoilla.
      Kyllähän niitä pirttejä syntyi monta viikossa alku aikoina, mutta hyvä on tahti nykyisinkin, olen jo vähän väsähtänyt koko kirjoitteluun.
      Noista nuorista kuitenkin suurin osa on ihan kunnollista ja velvoitteitaan hoitavat, mutta kyllä nyt tämä aika on tuonut huumeet ja paljon sellaista meininkiä, jota minä kammoksun.
      Eihän se ole nuorten vika, bisnes toimii huume kaupassa ja säälimättä niitä aineita tyrkytetään nuorillekin.
      Tässä tulisi olla vanhempaa väkeä seuraamassa missä mennään ja jos heillä ei aika riitä, määrätty kaveri piiri vie mennessään.
      Kaikki ei ennen , ei tänä päivänäkään synny kultalusikka suussa ja on jaksettava ponnistella rahamaailman rinnalla, jos mielii oikean oksan elämässä löytää, sitkeyttä se vaatii.
      Ei ennen edes lahjakkaatkaan koulun penkille päässyt, kaikki kunnioitus heille jotka ovat ponnistelussaan onnistunut.
      Hurskaisella vaan puuhaa riittää, kyllä olet jo kylpyläloman ansainnut, eihän ne hirveissä hinnoissa ole lomaviikot esimerkiksi Pärnyssä.
      Valintoja on tehtävä, jos tulo ei riitä kunnolla elämiseen saati sitten lomiin.
      Kyllä sitä tinkimään menoista joutuu, jos lomalle aikoo, ainakin tuonne etelän maille mennessä tonni äkkiä hurahtaa, vaikka jättäisi tuliaiset tuomatta.
      Ynnämuu kerroit noista ennakkoluuloista ,kyllä ne vanhat koetut sitkeinä päässä pysyvät, uudistuksiin suhtaudutaan aika kielteisesti ja kuitenkin tämän päivän trendit uudistumista esittää.
      Epäuskoisena sitä minäkin suhtaudun rajuihin uudistuksiin, kun se vanha on niin perusteellisesti tuttu;)
      Neeassa nukkui viime yön sitten raikkaassa ulkoilman tuoksussa, kyllä se hyvältä tuntuukin, se ulkoilmassa tuulettaminen ja kohta todella pakkasten tullen sen raikkauden kokee.
      Vielä noista koneiden tulosta kotiinkin, aina tulee ihmetellyksi, miten ennen se kahvin keittokin aikaa vei, nyt vaan vahtimatta valmista tulee, puhumattakaan yleiskoneista jotka jo melkein kaiken hoitaa, kohtahan se ropotti avuksi tulee.
      No ehkä vielä tovi siinä menee, sitä odotellessa, vietetään kiva päivä;)

• muori77

Päevee vuan.

Kiva on ollut päivä;)
      Kävin aamupäivällä Takataskusta ostamassa joululounaan liput 6€kpl
      lounas on 10.12 ip.

Kerho huoneella vierähti pari tuntia,korttia pelaten ja "räpättäen"
      Illalla sitten saunaan.

näkyillään...

• Taaspa on päivä pimeään vierähtänyt. Sateista on ollut, mutta pääsin pari kertaa ulos hyökkäämään niin että kuivin nahkoin selvisin.

Labrassa aamusta kipaisin. Lekuri ilmoitti että lähete on valmiina seurantatutkimusta varten. Kyllä terveyspalvelut pelaa, olin jo unohtanut sovitun asian, luulin myöhäisemmäksi. Hyvähän se on että tutkitaan olenko sairas vai terve. Olen vajaan vuoden nuorempi kuin LateVaan, niin että muisteluissa voin hyvin kuulua samaan ikäryhmään.

Onhan se aikakausi kaikille sama, mutta kokemuksissa tietysti on eroja.
      Joku on syntynyt "kultalusikka ...tai hopealusikka suussa", jotkut asutuskeskusten taajamissa ja hyvin monet salokorpien kätköissä, kuten minä. Voi se olla yhtä vaikeata jokaisessa tapauksessa, mutta kokemuksiin se lyö pitkäksi aikaa eroja. Sanotaanko, että lähtötelineet on jo pystytetty tiettömien taipaleitten taakse. Sinne ei edes maailman asiat kiiri kuunneltavaksi, ei ole ollut radiota, ei kirjastoja. Kuunnella on kyllä saanut kuusten huminaa ja järven aaltoja, joka ei sinänsä ole paha asia. Enpä kerro tätä, että kilpalaulantaan vaikeuksista ryhtyisin. Satun vain tuntemaan tämän kertomani puolen asiasta.

Suurin opiskelupaikkani on ollut elämä yleensä ja sadat, ehkä tuhannet työkaverit joiden kanssa olen työskennellyt, kirjo on täyttänyt koko maan. Aina ei ole riittänyt raivokas työtahti, täytyyhän työstä saada asianmukainen korvauskin. Se ei ole ollut itsestään selvää, se on vaatinut neuvotteluja, on se vaatinut myös "persettä penkkiin" menettelyä. Näiltä toimilta ei aina voinut välttyä, ei niitä tahallaan haettu. Silti voi ironisesti sanoa, että onhan sekin yksitoikkoiseen tahkoamiseen ollut vaihteluakin. Kuitenkin olen vielä näin jälkikäteenkin aika tyytyväinen siihen, miten työikäni on elämässäni mennyt. Kun olen vähän opiskellut, en ole voinut tehdä suuria virheitäkään.
      Pitkäksi meni kun ei ollut aikaa lyhyesti kirjoittaa.

• sinisirkku.ek

Hyvä hyvää iltaa, alkaa joku hauska laulu, mutten muista nyt miten se jatkuu. "Tulinpa nyt teitäkin tervehtimään!"
        Ynnä muu kirjoitti niin huumorilla, että maltoin juustonaksujen ahmimisesta huolimatta, hieman raapaustaa minäkin. Vaudikkaaksi muodostui aamuni, kun kesken pyykkikoneen linkousta käväisin lääkkeeni ottamassa, ja eikös tärkein sydänlääke ollutkin lopussa. No, kiirehdin ripustamisessa ja kipaisin apteekkiin ja kulautin sen jo siellä:D ettei tulisi kovin päällekkäistä huomenaamulla.

Juustonaksuihin sorruin, ja nyt on loput vietävä huomenna koirakenneliin iloksi karvaturreille. Mitä se nyt muuten, mutta kun ovat uutuuttaan niin hyviä, eikä pienempiä pusseja ole kuin jättikokoa.

Nyt kuuluukin Ruben Stillerin ääni tuolta, on mentävä seuraamaan illan hupia. Hei vaan ja illanjatkoja!

• j.hurskainen

Sisällä piti valot olla päällä tänään, eikä valo silmiä häikässy ulkonakaan. Ensi lumen ja rännän näytöt vaan päivien päästä Etelä-Suomessakin.
        Mutta on se jo aikakin kun marraskuu pian puolivälissä.

Niin se vaan että niin pimeämpi kuin valoisampikin päivä ovat samanmittaiset vaikka pitemmältä nää tuntuukin kun ei ole niin mukavaa ulkoilla.
        Muuten .Aikalaista haipakkaa lompakon seuduilla pitelee. Sain idean. tilaan ehkä joskus lämmitettävän kylpytynnyrin kun tontilla on sille mukava tila.
        Vois hoitaa siinä sekä lämpimät että kylmäkylvyt. Nyt alkoi jo kylmäämään.

• Jotain minäkin!

Olen muistaakseni mielipiteenäni esittänyt, että täällä on noita "elämän korkeakoulun" käyneitä. Ynnämuu tutuimpia ja Late samoin. Se on varmaan kova koulu suoritettavaksi. Jos kaltaiseni vammainen olisi joutunut yrittämään, niin heikosti olisi käynyt.
      Hyvä fyysinen terveys on oltava pohjana, eikä se pääkään mikään yläkoriste saa olla. Osaamisen työssä ja ihmissuhteissa ovat nekin taidoissa mukana.
      Itse en "persettä penkkiin" ole pannut. Rikkuri en myöskään ole ollut, lakkotilanteesta ovat vaan ohittaneet.

Hyvää yötä!

• Sskillan

Sateinen aamu, eipä taida päiväksikään muuksi muutua.
      No ajankohta on nyt tämänkaltainen, odotelleen lunta ja pakkasta.
      Ne tynnyrit taitavat suosiossa olla, eikun mukaan vaan hurskainen.
      Pimeetä on, päivätkin valojen kanssa pitää toimia, kyllähän se lumi vähän valkeutta toisi.
      Olen minäkin muutaman kerran lakkoon osaa ottanut, jopa yleislakon aikana, sivusta seurannut metallin ison lakon, eihän lakkoilu mukavaa ole, mutta joskus on ollut tarpeen.
      Tuntuu vaan näin jälkeen ajatellen, että kaikki mitä aikaan lakoilla saatiin, on nyt romutettu.
      Nyt elämme tätä päivää, ei kai syytä menneitä muistella, vaikka joku viisas onkin sanonut, ken ei historiaa tunne, ei osaa omaa elämäänsä elää.
      Stillerin katsoin minä myös ja oliko se ajankohtainen kakkonen, minkä myös katsoin, kamalaa huutoa koko ohjelma, päällekäin huusivat ei mitään selvää saanut.
      Niin, kasvaminen kaikesta, korpien keskellä on luonut hyvän kasvupohan monellekin, hyvin ovat sopeutuneet elämiseen niin sanotuissa kulttuuri maisemissakin.
      Varmaan tämän päivän ihmisille tekisi hyvää asustaa siellä korven kätköissä joku aika, pystyisi arvon antamaan kaikelle "hyvälle" mitä nyt on tarjolla.
      Auton ikkunasta maisemia katselin ja ihastelin satoihin nousevaa joutsenten parvea, heillä varmasti aikomus jättää suomi.
      Muutama kuukausi ja sitten ihastellaan niiden paluuta, tätähän tämä elämä on, rikasta on luontomme tarjoomat.
      Nyt matkaan Konneveden maisemiin, katsomaan mitä sinne kuuluu ja vieläkö kissan kohtaamme, hyvää päivää teille kaikille.

• j.hurskainen_

Tämän marraskuun hämärässä on hyvin lohdullinen visio edes radiosta tai telkasta kuulla tai nähdä ensimmäisten vesilintujen palailevan Utön merialueelle.
        Nytte siihen voi kulua 2½ kuukautta. Tulee se Eino Leinon runo mieleen; oi joutsenet ma rukoilen ma pyydän - palatkaa.

Tuohan oli kahvipirtin emännän viestin huomio. Taputan sille!

• PÄÄMINISTERIiiiihoiiiiii

Nyt viedäänkin KOULUTUS alas Suomen lahjakkailta lapsilta ja nuorilta.

Joten: UUtta Nokiaa - tai vastaavia ei enää synny.

Pelkkä lahjakkuus ja älykkyys on pelto, jota pitää VILJELLÄ.

Muuten se kasvaa pelkkää rikkaruohoa, ohdakkeita ja hukkakauraa.

Lisää VELKAA mieluummin kuin koulutuksen ja yliopistojen alasajoa!

• Kyllä on taas yksi kauneimmista marraskuun päivistä ehtinyt iltaan, mukavasti päivä meni, vähän ajeltiin kylällä ja katsottiin maisemia. yhdenaikaan käytiin ennaltaehkäisevässä infulenssarokotuksessa, melkein tunti siinä aikaa kului. On aina tullut käytyä, eikä siitä ainakaan mitään vahinkoa ole tullut. Flunssa pysynyt hyvin loitolla.
      Selailin tätä 110 kahvipirttiä, ihmettelin mihin on ystävämme meri-kukka98 kadonnut, en löytänyt, edellisessä pirtissä viimeinen päivämäärä 12/10, jotenkin kummalliselta tuntuu. meri-kukka 98 hoi.
      Omankunnan valtuusto päätti eilen ettei mitään veroja koroteta, mitä sitten palvelumaksujen laita, no aika näyttää.
      Kaiketi nämä nykyhallituksen uudistukset kiristävät noita maksuja, mutta mitä ensivuonna tai senjälkeen tapahtuu, uskon ettei mitään parannuksia ainaakaan tule.
      Tuo Pääministeriii hoi iiiiiiiii puhui ihan asiaa.

• Samaperi

Olen minäkin kerran yksimielinen! Syksyinen sää oli upe, ainakin osin.

Näin myös kotiinpäin potkiessani elämäni kauneimma sateenkaaren. Ilta-auringon paistaessa vasta-auringossa näkyneeseen sateeseen, syntyi yli taivaankaaren ylettyvä värikuvia.

Kiinnitin tarkan huomioni väreihin ja kokoon. Sininen vasemmassa reunassa, sitten muut värit ja punainen oikealla. Kokoa ei voi arvioida!

Vai olet Late käynyt rokotuksissa. Ettet vaan vienyt "Velmustiinaakin" mukanasi. Asia on niin, että kuulun riskiryhmään ja aikanaan sainkin rokotuksen. Tulin merkillisen sairaaksi ja se kesti pitkään. Päädyin rokotuksen sen aiheuttaneen.
        Koskaan en enää tuota rokotusta ole ottanut ja terveempi olen ollut kuin rokotetut.
        Syynkin olen analysoinut! v.1956 sairastuin Hangossa aasialaiseen. Tuo piti lähes hirmuisessa kuumeessa pitkään. Sanotaan, että tuo aasialainen on niin kova rokotus, ettei muuta tarvitse. Minä uskon tuohon!

Terveiset Velmu-vaimolle ja vointia molemmille!

Ruune

• Kertokaanyttotuus
        Samaperi kirjoitti:

Olen minäkin kerran yksimielinen! Syksyinen sää oli upe, ainakin osin.

Näin myös kotiinpäin potkiessani elämäni kauneimma sateenkaaren. Ilta-auringon paistaessa vasta-auringossa näkyneeseen sateeseen, syntyi yli taivaankaaren ylettyvä värikuvia.

Kiinnitin tarkan huomioni väreihin ja kokoon. Sininen vasemmassa reunassa, sitten muut värit ja punainen oikealla. Kokoa ei voi arvioida!

Vai olet Late käynyt rokotuksissa. Ettet vaan vienyt "Velmustiinaakin" mukanasi. Asia on niin, että kuulun riskiryhmään ja aikanaan sainkin rokotuksen. Tulin merkillisen sairaaksi ja se kesti pitkään. Päädyin rokotuksen sen aiheuttaneen.
        Koskaan en enää tuota rokotusta ole ottanut ja terveempi olen ollut kuin rokotetut.
        Syynkin olen analysoinut! v.1956 sairastuin Hangossa aasialaiseen. Tuo piti lähes hirmuisessa kuumeessa pitkään. Sanotaan, että tuo aasialainen on niin kova rokotus, ettei muuta tarvitse. Minä uskon tuohon!

Terveiset Velmu-vaimolle ja vointia molemmille!

Ruune

Onko Venlastiina LateVaanin vaimo ?

• Olihan ainakin vuodenaikaan nähden lämmin päivä ja väliin vilaus auringostakin näkyi.
      Sellainen käsitys minullakin on, että se lunssapiikki on vähäisempänä köhät pitänyt. En ole kokenut mitään piikistä aiheutuneita ongelmia. Onhan se mahdollista että joillekin voi tulla jälkiseurauksiakin.

Kyllä niitä korotuksia tulee maksuihin, niitähän on jo suunnitelmissakin ja suurin osa hallituksen sote- tekemisistä on vielä aivan auki. Pitkälle eteenpäinhän se vielä venyy, ehtii tulla monta yllätystäkin väänneltäväksi.

Maailman menoa olen seuraillut ja ongelmat lisääntyvät tämän Pariisiin tehdyn terroristien hyökkäyksen jälkeen. Isis-kalifaatti näyttää ottavan valtion aseman tosissaan, kuten sillä on pyrkimyksenä ollutkin. Ei hyvältä näytä, mutta ei se tällä kirjoittamisellani korjaannu. Paras jäädä seurailemaan suosiolla.

Niinpä tosiaan, Meri-Kukkaa ei ole näkynyt, lienee lämpimissä maissa loikoilemassa. Jätänpä nyt kirjoitteluni tähän ja jatkon toiseen kertaan.

• sinisirkku.ek

Illalla vasta kotiuduin nuorimmaiseni luota. Oli niin mukava tapaaminen, yhdessä kun söimme, ja sitten rentouttavaa oleskelua, koirien nauttiessa huomiosta ja hellittelystä:D Juustonaksuja jakelin vuoron perään odottaviin suihin, eikä ne etuilleet yhtään:D

Siinä maijoittuivat sitten jalkojeni juureen tyytyväisinä hellittelyyn ja makupaloihin!
        Hieman tuntui ankealta kotiin paluu, ajatukset palasivat, aamupäivä kun oli jatkuvaa tiedoksiantoa uutisissa. Että rauhallisena lauantaiaamuna oli kyyneleiden läpi tajuttava tuo kauhistuttava julmuus.
        No, eipä voinut muuta kuin huuhtelin kasvot ja lähdin iloitsemaan yhdessäolosta kuopukseni luo.

Jaa, uutiset pitänee kuunnella, omaisparat siellä <3

• Pirttiin 111 olkaa hyvät;)
      Lahjakkaille koulutusta, kaikille sinne minne edellytyksiä on, olkoon se ammattikoulu tai yliopistoon suuntautuvaa, näin on edelleen oltava.
      Harmi vaan, että niin monet joutuvat muualle muuttamaan työn perässä, kun kotimaassa ei työtä löydy.
      Sopii odottaa, että nekin asiat korjaantuu, kovaa yritystä kaiketi on, onko kaikkien mieleisellä tavalla, se on sitten eri asia.
      Mutta siirrytään jatkamaan mielipiteiden esittämistä uuteen pirttiin.
      p.s. En muuten rokotuksia ole minäkään ottanut, liekö tyhmän rohkeaa.
      Kiitos taputuksista hurskainen;)

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8720
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2529
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      40
      2330
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2327
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      193
      1802
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1797
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1660
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1177
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      28
      1112
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1106
    Aihe